شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۲ - May 8, 2004
نگاه
آينده پرآشوب عراق
هادي صبا
در پيگيري آخرين تحولات صحنه عراق اخبار ذيل جلب توجه مي كند:
- درگيري خونين در نجف: سربازان آمريكايي با پشتيباني نيروي زرهي وارد بخشهايي از شهر نجف شده ودر ميدان «صدرين» واقع در ۵۰۰ متري استانداري نجف مستقر گرديده اند. ميدان صدرين تا حرم مطهر حضرت علي(ع) ۱۵۰۰ متر فاصله دارد. دود غليظي از منطقه قبرستان - وادي السلام- نجف بلند شده است و هليكوپترهاي آمريكايي مرتب در حال پروازند.آخرين خبر از كشته شدن بيش از ۸ نفر عراقي حكايت مي كند .
- نيروهاي آمريكايي و لهستاني چند ساعت پس از ورود به منطقه مركزي شهر كربلا و ويران كردن دفاتر سيدمقتدي صدر از آنجا خارج شده اند. درگيريهاي كربلا چندين كشته و مجروح برجاي گذاشته است.
- در كوفه نيز درگيريهاي شديدي ميان نيروهاي آمريكايي و طرفداران سيدمقتدي صدر در جريان است. نيروهاي آمريكايي شهرهاي كوفه و نجف را در محاصره كامل دارند.
- با اين همه سيدمقتدي صدر در حالي كه توسط صدها تن از طرفدارانش همراهي مي شد پياده فاصله ۵ كيلومتري شهر نجف تا كوفه را پيمود تا نماز جمعه را اقامه نمايد. وي در خطبه هاي نماز جمعه شديداً به آمريكا حمله كرد و خواستار محاكمه شكنجه گران زندان ابوغريب شد. مقتدي صدر همچنين گفت اگر آمريكاييها شكنجه را پايان نبخشند اقدامي به انجام مي رساند كه براي آنها غيرقابل پيش بيني است.
- برخي از طرفداران سيدمقتدي صدر در نماز جمعه مربوط به اهل سنت در شهر بغداد حضور يافته و نمازگزاران سني شعارهايي به طرفداري از مقتدي صدر سر داده اند.
به هيچ وجه درصدد پيش بيني اوضاع آتي عراق نيستيم؛ ليكن پيگيري دقيق اين تحولات مؤيد نظري است كه پيش از اين ارائه كرده و بر آن پاي مي فشاريم: عراق دوران پرآشوبي را آغاز كرده كه نه تنها در كوتاه مدت بلكه در ميان مدت نيز پاياني براي آن متصور نيست.
تنوع تركيب نژادي، مذهبي در عراق، منافع كشورهاي منطقه كه عمدتاً در راستاي تحكيم ثبات آمريكايي در عراق عمل نمي كند، و اراده جامعه جهاني - به جز آمريكا و متحدينش- همگي در مسيري به حركت درآمده اند كه طولاني تر شدن درگيريها در عراق را تقويت مي كنند. در اين ميان ناپختگي مسئولان آمريكايي در برخورد با مسائل و توسل بيش از حد آنان به زور و تصور امكان حل همه مشكلات از طريق فشار و سركوب كه از عدم شناخت دقيق اوضاع پيچيده عراق ناشي مي شود، مزيد بر علت بوده و استمرار دوران بي ثباتي در عراق را دامن مي زند. آمريكايي ها مي توانند سيدمقتدي صدر را ترور كرده و يا سران جريان طرفدار وي را دستگير كنند، سئوال اين است كه با انبوه شيعيان محرومي كه در شهرهاي مختلف حول اين جريان گردآمده اند چه خواهند كرد؟

كوتاه از سياست جهان
جايزه بن لادن براي قتل پل برمر و كوفي عنان
در يك بيانيه منتسب به اسامه بن لادن رهبر القاعده، براي كشتن پل برمر حاكم آمريكايي عراق و كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد جوايز طلا تعيين شده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر از دوبي، در اين بيانيه آمده است: همچنين به هر كس كه ديگر مقامات از جمله اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در عراق را بكشد، طلا جايزه داده خواهد شد.اين بيانيه تأكيد كرده است: ما در سازمان القاعده متعهد به اعطاي ۱۰ كيلو گرم طلا به عنوان جايزه به كسي هستيم كه برمر، معاون وي، فرمانده نيروهاي نظامي آمريكا در عراق يا معاون وي را بكشد.براساس بيانيه، همين مقدار جايزه نيز براي كشتن عنان و ابراهيمي تعيين شده است.
خشم اروپايي ها از اظهارات شالوم
انتقاد شديد وزير امور خارجه اسرائيل از موضع كشورهاي اروپايي در قبال موضوع خاورميانه، خشم سياستمداران اروپايي را برانگيخته است.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره سياستمداران اروپايي انتقادات سيلوان شالوم را نامناسب و غيرقابل توجيه مي دانند.خاوير سولانا در حاشيه نشست دوبلين گفت: فكر نمي كنم انتقادات اسرائيل از موضع اتحاديه اروپا در قبال خاورميانه مناسب باشد، موضع ما با موضع جامعه جهاني هماهنگ است.وزير امور خارجه فرانسه نيز در حاشيه اين نشست درباره انتقادات سيلوان شالوم گفت: كشورهاي عضو اتحاديه اروپا توافق نظر دارند كه زنجيره درگيري ها و سياست ترور قابل قبول نيست و بايد متوقف شود.ما از تشكيل دو كشور مستقل حمايت مي كنيم تا امنيت و ثبات براي هر دو طرف تأمين شود نقشه راه تنها راه عملي شدن اين هدف است.

انفجار بمب در كراچي بيش از۱۱۵ كشته و زخمي برجا گذاشت
درپي وقوع انفجار شديدي كه ديروز در مسجد شيعيان شهر كراچي پاكستان رخ داد بيش از ۱۱۵ تن كشته و زخمي شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد، انفجار بمب در پاكستان جمعي از شيعيان اين كشور را در مسجدي واقع در شهر كراچي به خاك و خون كشيد.
آخرين آمار دريافتي از كشته شدن۱۵ تن و زخمي شدن ۱۰۰ نفر حكايت دارد. جمعي از شيعيان پاكستان ديروز درحالي هدف عمليات تروريستي قرار گرفتند كه برخي درحال راز و نياز با پروردگار خود بودند.
در اين حال برخي از مقام هاي مذهبي پاكستان با محكوم كردن اين اقدام تروريستي رسيدگي سريع دولت به اين مهم همچنين شناسايي، محاكمه و مجازات عاملان آن را خواستار شدند.
از سوي ديگر انفجار يك بمب در محوطه دادگاه عالي كويته مركز ايالت بلوچستان پاكستان ديروز دو مجروح برجاي گذاشت.
همچنين در اثر اين انفجار كه در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه به وقت محلي در پاركينگ دادگاه رخ داد، به سه خودرو آسيب وارد شد.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، در هنگام انفجار بمب جلسه مجلس ايالتي بلوچستان نيز در ساختمان روبه روي دادگاه عالي برقرار بود كه بلافاصله پس از انفجار اين جلسه تعطيل شد.
درهمين حال منابع خبري ديروز از تلاش فردي براي ربودن هواپيماي متعلق به يك شركت هواپيمايي پاكستاني پيش از فرودآمدن در فرودگاه اسلام آباد خبر دادند.به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه منابع دولتي در پاكستان اعلام كردند: كاركنان هواپيما توانستند فرد رباينده را پيش از ورود به كابين خلبان بازداشت كنند.

با استعفاي اصلان آباشيدزه
بحران آجارستان فرونشست
پس از چند ماه نبرد لفظي بين ميخائيل ساكاشويلي، رئيس جمهور جديد گرجستان و اصلان آباشيدزه، رهبر جمهوري خودمختار آجاريا و درپي تشديد اين بحران بالاخره با پادرمياني روس ها آباشيدزه استعفا كرد. پس از آن كه آباشيدزه روز پنج شنبه همراه ايگور ايوانف فرستاده بلندپايه روسيه باتومي مركز آجاريا را به قصد مسكو ترك كرد بحران آجاريا نيز كه هرلحظه احتمال تبديل شدن آن به يك بحران بزرگ در قفقاز مي رفت فروكش كرد.در پي استعفاي آباشيدزه مخالفان او در اين جمهوري خودمختار با ريختن به خيابان ها به شادي پرداختند و ميخائل ساكاشويلي، رئيس جمهور گرجستان هم اين رويداد را آغاز عصر جديدي در تاريخ گرجستان قلمداد كرد.
رئيس جمهور گرجستان كه روز پنجشنبه وارد منطقه آجاريا شد از تلاشهاي مردم اين منطقه براي بركناري اصلان آباشيدزه رهبر سابق جمهوري خودمختار آجاريا از قدرت قدرداني كرد.به گزارش رويتر از باتومي ميخائيل ساكاشويلي در مصاحبه با خبرنگاران گفت اصلان آباشيدزه ديكتاتوري واقعي و چيزي شبيه صدام حسين بود اما مردم با تلاش خود توانستند او را نابود كنند و اين همان قدرت دموكراسي است.

سازمان ملل اسرائيل را رژيم اشغالگر خواند
مجمع عمومي سازمان ملل روز پنجشنبه طي قطعنامه اي بر تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني تاكيد كرد.
به گزارش ايرنا، مجمع عمومي در اين قطعنامه كه با ۱۴۰ راي موافق، شش راي مخالف و ۱۱ راي ممتنع از تصويب گذشت، بر تشكيل دو دولت معتبر و مستقل فلسطين و اسرائيل كه براساس مرزهاي قبل از سال ۱۹۶۷ (اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي) در صلح و امنيت زندگي كنند مورد تاييد قرار گرفته است.
آمريكا، رژيم صهيونيستي، جزاير مارشال، ميكرونزي، نائورو و پالائو به اين قطعنامه كه پيش نويس آن از سوي كشورهاي اسلامي ارائه شده بود راي مخالف دادند.
اين قطعنامه با اشاره به اينكه اراضي اشغالي فلسطين از سال ۱۹۶۷ در اشغال نظامي نيروهاي صهيونيستي باقي مانده است بر اعمال حق تعيين سرنوشت مردم فلسطين بر سرزمين خود تاكيد كرده وافزوده است كه اسرائيل تنها وظايف و الزامات يك قدرت اشغالگر را براساس چهارمين كنوانسيون ژنو دارد.از سوي ديگر نظاميان رژيم صهيونيستي صبح ديروز با حمله به جنين و نابلس در كرانه باختري رود اردن ۳ فلسطيني را
به شهادت رساندند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت منابع فلسطيني گفتند در درگيري سختي كه ديروز ميان نظاميان صهيونيست و مبارزان فلسطيني در جنين رخ داد ۲ تن از اعضاي گروه هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي شهيد و چند فلسطيني ديگر نيز زخمي شدند.

روزنامه هاي آمريكا و انگليس فاش كردند
اسناد تازه درباره بدرفتاري اشغالگران با زندانيان عراقي
006060.jpg
در حالي كه  دونالد رامسفلد وزير دفاع  آمريكا خود را براي  پاسخ  دادن  به انتقادات  و پرسش هاي  نمايندگان  كنگره  در خصوص  بدرفتاري  سربازان  آمريكايي  با زندانيان  عراقي  آماده  مي كند و يك  روز پس  از آنكه  جرج  دبليو بوش  رئيس جمهوري  آمريكا از اقدام  سربازان   اين  كشور ابراز تأسف  كرد اتهامات  تازه اي در زمينه  بدرفتاري  نيروهاي  اشغالگر تحت  فرمان  آمريكا با زندانيان  عراقي مطرح  شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن  روزنامه هاي  سرتاسر جهان  تصويري را از يك  سرباز زن  آمريكايي  به  نام  ليندي  انگلند منتشر كردند كه  درزندان  ابوغريب  در نزديكي  بغداد به  گردن  يك  زنداني  عريان  افسار  انداخته  است .
برخي  از روزنامه ها اين  تصوير و تصاوير ديگري  را كه  زندانيان  لخت  عراقي را در وضعي  ناشايست  نشان  مي دهد با مخربترين  تصاوير مربوط به  جنگ  ويتنام مقايسه  كردند.
دوره  جنگ  ويتنام  دردناكترين  و تفرقه اندازترين  دوره  قرن  بيستم  آمريكا بود.در همين حال روزنامه «ديلي ميرور» چاپ لندن ديروز اسناد جديدي كه حاكي از شكنجه زندانيان و اسيران عراقي توسط نيروي نظامي انگليس است منتشر كرد.
اين روزنامه در گزارش اختصاصي خود عنوان كرد كه يك سرباز ديگر انگليسي اطلاعات دست اولي را نسبت به بدرفتاري با عراقي ها در اختيار ديلي ميرور قرار داده است.گفته شده كه اين سرباز انگليسي حتي اسامي افرادي را كه در اين شكنجه ها از هنگ «لانكشاير ملكه» بوده اند نيز برملا نموده است كه در بين آنها افسران رده بالا نيز مشاهده مي شوند.
به علاوه وي اطلاعاتي نسبت به كتك زدن زندانيان عراقي توسط زندانبانان انگليسي را در اختيار آنها قرار داده وتأكيد كرده است كه خودش ناظر بر اين اقدام ها بوده است.
وزارت دفاع انگليس ديروز تأييد كرد كه همين نظامي انگليسي با مراجعه به پليس نظامي اطلاعات خود را در اختيار اين وزارتخانه نيز قرار داده است.
دفاع بوش از رامسفلد
به گزارش شبكه تلويزيوني بي.بي.سي، در امريكا رهبر اقليت مجلس نمايندگان امريكا خواستار استعفاي دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا شده است.
نانسي پلوسي كه به نمايندگي از نمايندگان حزب اقليت مجلس نمايندگان سخن مي گفت در واكنش به بدرفتاري با زندانيان عراقي خواستار استعفاي دونالد رامسفلد شد. جان كري نامزد دمكراتها براي انتخابات رياست جمهوري هم خواسته مشابهي را مطرح كرد اما جورج بوش با دفاع از رامسفلد بر ضرورت ادامه كار وي تأكيد كرد.
آخرين تحولات نجف
شهر مقدس نجف اشرف شامگاه پنجشنبه با صف آرايي جديد ميان نيروهاي جيش المهدي وابسته به مقتدي صدر و نظاميان آمريكايي در حومه اين شهر وارد دور تازه اي از ناآرامي ها شد.
006057.jpg

خبرنگار ايرنا در نخستين ساعات بامداد ديروز از نجف گزارش داد نظاميان آمريكايي با سلاح هاي سنگين و دهها دستگاه تانك و نفربر زرهي همچنان در ساختمان استانداري و سه ورودي اصلي شهر نجف استقرار يافته و نيروهاي جيش المهدي نيز در داخل حرم امام علي(ع) سنگر گرفته اند.در حال حاضر نيروهاي جيش المهدي و نظاميان آمريكايي به حالت آماده باش درآمده اند و تيراندازي بي هدف از سوي طرفين صورت مي گيرد.صداي انفجارهاي متعدد از گوشه و كنار شهر نجف به گوش مي رسد و هواپيماهاي جنگي و بالگردهاي نظامي آمريكا بر فراز شهر نجف در حال پرواز هستند.
اين درگيري ها دو روز پس از نشست فوق العاده ۵۰۰ نفر از نخبگان و صاحبنظران شيعه موسوم به بيت الشيعي آغاز شد. در اين نشست شركت كنندگان خواهان حل مسالمت آميز اختلاف پيش آمده بين مقتدي صدر و آمريكايي ها شده بودند.
گزارش هاي واصله حاكي از آن است كه درگيري ميان نيروهاي آمريكايي  و طرفداران سيد مقتدي صدر در روز جمعه نيز ادامه يافت. اين درگيريها بيشتر در محله السعديه و نزديكي مسجد المخيم روي داد. ديگر شهرهاي جنوبي عراق نيز شاهد موج جديدي از درگيري ها ميان طرفين بود. نيروهاي اشغالگر مدعي شدند كه حدود ۴۰ نفر ديگر از طرفداران سيد مقتدي صدر را به قتل رسانيده اند.
در همين حال سيد مقتدي صدر براي اقامه نمازجمعه در كوفه مسير بين نجف اشرف و كوفه را پياده طي كرد. صدها تن از عناصر سپاه المهدي وي را همراهي كردند.
بدين ترتيب مقتدي صدر با بي توجهي به نيروهاي آمريكايي مستقر در فاصله بين دو شهر آنها را به چالش طلبيد. هنوز گزارشي از هجوم نيروهاي آمريكايي به وي دريافت نشده است.
نخستين رايزني هاي
اخضر ابراهيمي درباره انتقال قدرت
اخضر ابراهيمي فرستاده  ويژه  سازمان  ملل  به  عراق ، روز پنجشنبه  با «عبدالزهرا عثمان  محمد» از اعضاي  شوراي  حكومت  موقت  عراق  ديدار و درباره تشكيل  دولت  انتقالي  عراق  تا ۳۰ ژوئن  (دهم  تيرماه ) با وي  گفت  و گو كرد.
خبرگزاري  فرانسه  از بغداد و به  نقل  از يك  بيانيه  رسمي گزارش  داد: ابراهيمي نظرات  خود را درباره  تشكيل  دولت  انتقالي  و تسليم  قدرت  به  مردم عراق  تا ۳۰ ژوئن  ۲۰۰۴ (۱۰ تير)با اين  عضو شوراي  حكومت  موقت  در ميان  گذاشت .بر اساس  بيانيه  رسمي ، فرستاده  ويژه  سازمان  ملل  اين  موضوع  را كه  فهرست نامزدهاي  دولت  آينده  را در دست  دارد، تكذيب  كرد.
عثمان  محمد نيز در اين  ديدار، موضع  شوراي  حكومت  موقت  عراق  را در موردانتقال  قدرت  توضيح  داد و تصريح  كرد كه  شورا با دولت  فن آوران  (تكنوكرات ها) موافق  نيست  و ترجيح  مي دهد كه  شوراي  دولتي  به  ساير نيروهاي سياسي  عراق  نيز گسترش  يابد.عزالدين سليم رئيس دوره اي شوراي حكومتي عراق هم ديروز با تشكيل دولت تكنوكرات ها در عراق مخالفت كرد.
اخضر ابراهيمي مأموريت  نظارت  عاليه  بر روند گزينش  دولت  انتقالي  عراق  رابرعهده  دارد. اين  دولت  قرار است  عراق  را از زمان  انتقال  حاكميت  در ۳۰ژوئن  تا برگزاري  انتخابات  عمومي در ژانويه  سال  ۲۰۰۵ اداره  كند.
افشاي ابعادتازه اي از شكنجه زندانيان زندان ابو غريب
توسط آمريكايي ها
يك افسر ارشد پليس عراقي گفت: ابعاد شكنجه زندانيان عراقي و خارجي در عراق بسيار گسترده تر از آن است كه در تصاوير پخش شده به اطلاع جهانيان رسيد.وي كه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري فارس سخن مي گفت، اظهار داشت: يك واحد سازمان اطلاعات ارتش آمريكا موسوم به «پنبه هاي بي تيغ» ماموريت دارند از زندانيان بازجويي و اطلاعات لازم را كسب كنند.
وي گفت: هيچكدام از مقامات عراقي و پليس عراق در اين زمينه حتي نمي توانند از آمريكائي ها و يا اسيران عراقي سوال بكنند.
اين افسر عراقي اضافه كرد: يكي از مواردي كه از سوي شوراي حكومتي و پليس عراق نسبت به آن اعتراض شده است، شكنجه توام با استفاده از اسيد و مواد شيميايي بوده است.
وي گفت: سربازان آمريكايي با استفاده از آمپول هاي ويژه زايمان و آمپولهايي كه حاوي مواد تاول زا هستند از زندانيان اقرار مي گيرند.
همين منبع به خبرنگار ما گفت: كساني كه به شدت شكنجه شده اند، همچنان در بازداشت نيروهاي آمريكايي مي باشند و كساني كه در روزهاي جاري و پس از افشاي بخشي از ابعاد شكنجه ها از زندان ابوغريب آزاد شده اند، كساني هستند كه به اتهامات واهي مانند ارتباط با كشورهاي همسايه دستگير شده بودند اما موردي براي اثبات اتهام آنها به دست نيامد.
وي گفت: برخي از زندانيان به عنوان سيبل از ناحيه كتف و زانو مورد اصابت تفنگهاي بسيار خطرناك وينچستر و ام _ ۱۶ با گلوله هاي انفجاري قرار گرفته اند و در صورت دسترسي خبرنگاران و افكار عمومي جهان به اين افراد رسوايي بين المللي براي آمريكا پديدار خواهد شد.
وي از اعدام ۴ تن از اعضاي گروه القاعده در زندان ابوغريب در بهمن ماه گذشته خبر داد و گفت: شيوه شكنجه در زندان ابوغريب و ۶ بازداشتگاه ديگر اشغالگران، سيستماتيك بوده و مرحله به مرحله انجام مي گردد.
اين افسر ارشد پليس عراق از سوزاندن بدن زندانيان توسط اسيد پرده برداشت و گفت: تعدادي از قربانيان آمريكائيها بعد از كشته شدن در نقاط مختلف عراق دفن شده اند.

تهاجم جنگنده هاي اسرائيلي به جنوب لبنان
در اقدامي بي سابقه از زمان آزادسازي جنوب لبنان، ۱۲ فروند جنگنده رژيم صهيونيستي به حريم هوايي لبنان تجاوز كردند كه با پاسخ پدافند هوايي و مقاومت ارتش لبنان روبه رو شدند.
جنگنده هاي رژيم صهيونيستي بامداد ديروز سه بار مناطق كفر شوبا و روستاي شبعا در كشتزارهاي اشغالي شبعا را در جنوب لبنان بمباران كردند.
خبرنگار «ايرنا» از منطقه گزارش داد كه در اين حمله هوايي، چندين فروند موشك هوا به زمين به مناطق يادشده شليك شد.
براساس اين گزارش رژيم صهيونيستي با خمپاره انداز دو نقطه رويسه العلم و سماقه در كشتزارهاي اشغالي شبعا را نيز مورد حمله قرار داد.
مبارزان مقاومت اسلامي شاخه نظامي حزب الله لبنان در واكنش به اين حمله هوايي و نيز خمپاره اي صهيونيست ها با ايجاد كمين در منطقه رويسه العلم شماري از نظاميان متجاوز اسراييلي را كشته و زخمي كردند.
حزب الله ديروز با انتشار بيانيه اي تاكيد كرد كه يك گشتي نظامي رژيم صهيونيستي پس از ورود به خاك لبنان و نقض خط آبي ترسيم شده به وسيله سازمان ملل،  با مقاومت نيروهاي اين حزب مواجه شد.
در اين بيانيه آمده است كه در جريان درگيري ميان مبارزان لبناني و متجاوزان اسراييلي جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به حمايت سربازان اسراييل آمدند و مناطق كفرشوبا و الهباريه را بمباران كردند.
اين جنگنده ها ضمن واردكردن خسارات مادي به مناطق يادشده بر فراز  آسمان جنوب لبنان به پرواز شناسايي دست زدند و در برخي مناطق با آتش ضدهوايي ارتش و حزب الله لبنان روبه رو شدند.هواپيماهاي اسراييلي در روزهاي گذشته تجاوز به حريم هوايي و مناطق جنوبي لبنان را تشديد كردند.
۱۲ فروند جنگنده رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه حريم هوايي لبنان را نقض و عصر آن روز در دو مرحله با شليك چهار فروند موشك به منطقه زبقين در جنوب اين كشور حمله كردند كه تلفاتي نداشت.
مسئولان اين رژيم ادعا مي كنند كه پرواز هواپيماهاي اسراييلي در آسمان لبنان براي امنيت مرز و مناطق شمالي فلسطين (اشغالي) ضروري است.
به دنبال حمله هاي هوايي و زميني به جنوب لبنان، نظاميان رژيم صهيونيستي در سراسر مرز فلسطين با لبنان به حالت آماده باش درآمده اند.آنان مي كوشند معادله جديدي در جنوب لبنان به وجود آورند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |