شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۹
گفت وگو با عليرضا داودنژادكارگردان فيلم ملاقات با طوطي
خواب و خيالي كابوس وار
زماني كه براي اولين بار ملاقات با طوطي در «جشنواره فيلم فجر» به نمايش درآمد، واكنش هاي مختلفي را برانگيخت. كارگردان از فيلم دفاع مي كرد و از آن به عنوان يك اتفاق و مظهري از سينماي ملي ياد مي كرد. اما واكنش منتقدان و نويسندگان و حتي تماشاگران در مواجهه با فيلم بيانگر حسي ديگر بود و گويا فيلم نيز در اكران عمومي خود كه تقريباً از اوايل فروردين آغاز شده چندان با موفقيت و استقبال مردم مواجه نشد. به هر حال گويا اين بار حواشي فيلم از موضوع و مضمون فيلم پيشي گرفته چنان كه در مصاحبه با كارگردان آن نيز اين مسئله آشكار است و داودنژاد بيشتر از خود فيلم ،درباره سينماي ملي صحبت كرده است.
006774.jpg
آناهيد موسسيان
*ايده فيلم «ملاقات با طوطي» چگونه شكل گرفت؟
- ايده «ملاقات با طوطي» در شرايطي شكل گرفت و من آن را انتخاب كردم كه حلقه محاصره را از هميشه تنگ تر و تهاجم را از هر زمان ديگر شديدتر مي ديدم. بازار ويدئو ما در غلبه فيلم هاي خارجي است و صدها كانال ماهواره اي از آسمان هجوم آورده اند و محصولات رقيب ما را در خانه ما به نمايش درآورده اند. سينماي ايران هنوز در رسانه اي ملي جايگاه خود را به دست نياورده است. زمزمه هاي سرمايه گذاري هاي خارجي براي تأسيس سالن به گوش مي رسد و فيلم هاي روز آمريكايي و اروپايي عليرغم حضور پنهاني در بازار ويدئويي در پي به دست آوردن گروه هاي نمايشي و سالن برگزيده هستند. و اين در حالي است كه نظام آموزشي ما آموزه هاي ساليان پيشين خود را تكرار مي كند. سالن هاي سينما براي نمايش فيلم به حق دنبال توجيه اقتصادي هستند. ايده «ملاقات با طوطي» در چنين شرايطي شكل گرفت و انتخاب شد. طرح اوليه اين ماجرا توسط صلح ميرزايي به من پيشنهاد شد.
* «ملاقات با طوطي» يكي از مشكلاتش اين است كه به نظرم اصلاً فيلمنامه نداشت، يعني در واقع يك طرح دو صفحه اي بوده كه حالا موقع ساخت، گسترش پيدا كرده، اين طور نيست؟
- من تا به امروز هيچ يك از فيلم هايم را براساس فيلمنامه آماده نساخته ام. كاري كه انجام مي دهم انتخاب يك موضوع، كار فراوان روي شخصيت پردازي، ساخت و ساز روابط انساني و رسيدن به امكانات متنوع داستاني و اجرايي است. انتخاب جذاب ترين ها و جايگزين كردن آنها در ساختمان بصري انعطاف پذير فيلم روندي است كه هر روز در طي ساختن فيلم جريان دارد. فيلمنامه هر فيلم من با پايان فيلمبرداري كامل شده است. آن چه من در همه اين ساليان مرتكب شده ام از ابتدا با گرايش به سليقه اي خاص آغاز شده است. گرايشي كه معماري ويژه اي را به عنوان چشم انداز نهايي اثر در نظر دارد و با اتكا به نوعي فصل بندي و يا سكانس  بندي آغاز مي شود و در جريان كار شكل نهايي خود را باز مي يابد.
* مثلاً «نياز» و «مصائب شيرين» و «بهشت از آن تو» حاصل چه نوع گرايش و سليقه و چشم اندازي بودند و «ملاقات با طوطي» در كنار اين مجموعه كه بايد «خلع سلاح» را هم به آن افزود چه مناسبت و توجيهي پيدا مي كند؟
- «نياز» و «مصائب شيرين» متعلق به شرايطي هستند كه سينماي روشنفكرانه اروپا رقيب بازار نمايشي ما بود. «نياز» و «مصائب شيرين» اگر چه فيلم هايي كاملاً با رنگ و بوي ايراني هستند ولي به هيچ وجه از شگردها و قابليت ها و غناي بصري سينماي رقيب غافل نبوده اند. «نياز» بي توجه به سينماي شهودي و درون گراي برسون چيز ديگري مي شد. يا «مصائب شيرين» بدون علاقه مفرط من به يادگيري از سينماي خوش سليقه و احساسي و برون گراي فليني و امثال او كار ديگري از  آب در مي آمد. اما داستان «ملاقات با طوطي» ماجرايي ديگر است. آن سيل سهمگيني كه از دور دست نزديك مي شود و با عبور از پل كپي رايت مي تواند نمايش هاي خانگي را دور زده و مستقيماً وارد سالن هاي استاندارد و ديجيتال بشود، جنسي متفاوت از سينماي جشنواره اي اروپا دارد. بر بالاي هر يك از اين سيلاب هاي مهيب قايقي تندرو از سبك و سياقي متفاوت پيش مي تازد. اگر كوبريك و كاپولا و اسكورسيزي نمايش گسترده بعضي از آثارشان را در سالن هاي نمايش ايراني از دست داده اند اينك امثال اليور استون و تارا نتينو و سازنده «ارباب حلقه ها» مصمم هستند جايگاه اسلاف خود را در ايران باز بيابند.
* شما به گونه اي صحبت مي كنيد كه انگار اين فيلم ها تهديدي براي سينماي ايران به شمار مي روند و شايد به خاطر مقابله با اين تهديد است كه دست به ساخت «ملاقات با طوطي» زده ايد، ولي سئوال اين است كه آيا «ملاقات با طوطي» نماينده سينماي ملي است كه مدام در گفت وگوهايتان به آن اشاره مي كنيد؟
- بله درست است. مثلاً سينماي چين در عين حضور فعال در جشنواره اي به فكر چاره افتاد و با آزمون و فراگيري بيشتر مهارت ها و شگردهاي بصري روز هم به فكر حفظ بازار خود و مصمم در انديشه يافتن بازارهاي تازه است و من هم به عنوان يك فيلمساز حرفه اي ناگزيرم راه خود را در فراگيري و تبحر به بازسازي آموزه هاي تازه سينمايي ادامه بدهم. تهيه هر فيلم براي من فرصتي است تا بتوانم استانداردهاي روز را تجربه كنم و از آنها بگذرم.

نگاه
فرهاد مهرانفر:
آئين ها موجب پويايي فرهنگ خواهد شد
توجه به ميراث پويا و ارزشمند گذشته و انتقال آن به دوران آينده، علاوه بر پرورش نسلي متعادل، بي ترديد آرامش روح و جان فيلمسازان را نيز در اين جهان لجام گسيخته به دنبال دارد.
به گزارش ايسنا، «فرهاد مهرانفر» فيلمساز، در گفت وگو با ستاد خبري «نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين» با اعلام اين مطلب گفت: آنچه راز ماندگاري جشنواره ها و آئين هاي باقي مانده از هزاره هاي تاريخي تا به امروز مي باشد، اصل پايبندي اين مراسم و مناسك آئيني به نيازهاي فطري و فرهنگي مردم يك سرزمين است. لذا جشنواره و آئين برخاسته از نهاد مردم، كوششي است ارزشمند كه در صورت تداوم و تعمق درخور موجب پويايي فرهنگ و وفاق يك ملت خواهد بود.
«مهرانفر» كه تاكنون فيلم هاي كوتاه بسياري در زمينه آداب و رسوم شمال ايران ساخته، با دو فيلم بلند «درخت جان» و «چريكه هورام» در بخش مسابقه جشنواره «فرهنگ ايران زمين» حضور دارد.
فيلم ۷۵ دقيقه اي «درخت جان» كوششي است در ارائه تابلويي شايسته از ارزش ها و ويژگي هاي قوم كهن و بزرگ تالش و فيلم دوم، قصه سفر رمزآلود دختري در ميان صخره هاي بلند و دست نيافتي كردستان به دنبال عشق گم شده اش است.
توليد بيش از ۳۵ اثر كوتاه و بلند با مضامين فرهنگ ايران زمين نشانگر تعلق خاطر اين فيلمساز به ساخت چنين فيلم هايي است.
اسامه در سينماتك
سينما تك موزه هنرهاي معاصر تهران روز يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ماه فيلم «اسامه» به كارگرداني صديق برمك را ساعت ۱۷ براي علاقه مندان به نمايش خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، صديق برمك در تاريخ ۷ سپتامبر ۱۹۶۲ در شهر پنجشير افغانستان به دنيا آمد و مدرك ليسانس خود را در رشته سينما از دانشگاه مسكو در سال ۱۹۸۷ دريافت كرد.
براساس اين گزارش، وي تاكنون چند فيلم نامه نوشته و چند فيلم كوتاه در افغانستان ساخته است. وي از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ مدير سازمان دولتي افغان فيلم بود و در دوره طالبان به تبعيد خود خواسته به پاكستان رفت و پس از بازگشت دوباره مديريت افغان فيلم را انتخاب كرد كه در دوره طالبان تمام كارهاي وي توقيف بود.
فيلم اسامه به تهيه كنندگي برمك فيلم با همكاري ان اچ كي (ژاپن) و شركت كلاك ورك (ايرلند) ساخته شد و اولين بار در بخش دوهفته كارگردانان جشنواره بين المللي فيلم كن فرانسه در سال ۲۰۰۳ به نمايش درآمد.

سايه روشن هنر
ايران سراي من است
دبير اجرايي جشنواره فرهنگي و هنري ايران زمين گفت: نخستين جشنواره فرهنگي هنري «ايران زمين» همزمان با ۱۲ استان كشور در زاهدان نيز برگزار شده است ودر جريان است.
«علي شهري» افزود: اين جشنواره در سه بخش فيلم، عكس و موسيقي در مجتمع فرهنگي- هنري زاهدان برگزار شده است. وي گفت: در بخش عكس، نمايشگاهي شامل ۴۵ قطعه عكس از آداب و سنن ايرانيان شامل فرهنگ بومي و محلي، آيين ها و مراسم سنتي براي بازديد عموم داير است. در بخش فيلم نيز ۱۱۱ فيلم كوتاه و بلند و پنج فيلم سينمايي در چهار نوبت به نمايش گذاشته مي شود. وي عناوين فيلمهاي سينمايي را «ايران سراي من است، ياد و يادگار، ايلام درخت جان و زينت» ذكر كرد.
شهري گفت: در بخش موسيقي، گروه موسيقي محلي استان شامل گروههاي رقص شمشير، دونلي استاد اسپندار و نيز اركستر موسيقي محلي بلوچي و سيستاني در تهران، نيشابور و شيراز اجراي برنامه دارند. او افزود: گروه هاي موسيقي استانهاي فارس، خراسان و كردستان نيز در زاهدان برنامه اجرا مي كنند. وي، هدف از برگزاري اين جشنواره را آشنايي مردم استان با فرهنگ و آيين ايرانيان عنوان كرد.
هميشه جاودان منتشر شد
نوار كاست هميشه جاودان منتشر شد.
هميشه جاودان منتخبي از قطعات خاطره انگيز موسيقي ايراني است كه با ياد هنرمند هميشه جاودان تاريخ موسيقي ايران انوشيروان روحاني و توسط مهندس مهدي رفعتي تنظيم و اجرا شده است. اين نوار شامل آثاري از قبيل تولدت مبارك، مجنون تو و ... است كه با همراهي تار حميد بهروزي نيا، دف مهدي آل محمد و درام امير اخوان و صداي راستين ذبيحي اجرا و توسط شركت فرهنگي هنري سرنا صوت تهيه و روانه بازار شد.
006777.jpg

فيلم ويژه بهار
ماهنامه سينمايي فيلم ويژه نامه بهار ۸۳ را منتشر كرد. گفت وگويي تازه با عمر شريف، سي سال است فيلم هاي بد بازي مي كنم، پرونده يك موضوع، فيلم اولي ها، گفت وگو با گلشيفته فراهاني بازيگر فيلم بوتيك، لطفا در خيابان آشغال نريزيد، ضد خاطرات پيتر يوستينف، دلم مي خواهد دوباره شاه ليرشوم، مجموعه مطالبي درباره كوپولا و پدرخوانده هايش،تراژدي قدرت و ۱۱ سپتامبر از جمله مطالبي است كه در اين شماره فيلم به چاپ رسيده است.

سينما
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |