شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۹
بعداز ظهرطولاني
006765.jpg
مونيخ ۱۸۶۰با رهبري گوتس كه اين چنين بهت زده است در راه سقوط به دسته دوم است و تنها معجزه مي تواند اين تيم را نجات دهد
حسن حيدري- امروز برگ ديگري از كتاب بوندس ليگا در فصل جاري ورق مي خورد تا سرنوشت تعدادي از تيم ها روشن شود. درست مانند كتابي كه بتدريج به قسمت هاي پاياني نزديك مي شود و همه در انتظار پايان ماجرا هستند. قهرمان اول اين كتاب وردربرمن بود، اما شخصيت هاي ديگري هستند كه در فصول ديگر نقش هايي را بازي مي كنند.
تمامي كارشناسان فوتبال آلمان امروز به پايين جدول نگاه مي كنند تا بعد از كلن سقوط كرده شاهد سقوط دو تيم ديگر باشند. از بين چهار تيم هرتابرلين، كايزرسلاترن، مونيخ۱۸۶۰ و اينتراخت فرانكفورت دو تيم نگون بخت بايد با بوندس ليگا خداحافظي كنند.
پيش فرض هاي متفاوتي در اين ميان وجود دارد؛ اما اگر هرتا و كايزرسلاترن بتوانند در بازي امروز مقابل مونيخ ۱۸۶۰ و شالكه پيروز شوند، موقعيت خود را در بوندس ليگا بطور قطع تثبيت خواهند كرد.در غير اينصورت بايد سرنوشت را در روزهاي پاياني جستجو كرد.
در همين حال در رأس هرم نيز اشتوتگارت در ديداري حساس ميزبان بايرن مونيخ است كه در صورت پيروزي در اين بازي مي تواند اميدوار به كسب عنوان نايب قهرماني باشد. به هر صورت امروز چشم هاي زيادي خندان و چهره هاي بسياري در هم فرورفته خواهد شد. بايرن امروز در اشتوتگارت به ميدان مي رود تا بعد از يك هفته از زير سايه قهرماني برمني ها خارج شود. بايرن مونيخ اكنون ۴ امتياز از اشتوتگارت جلوتر است و احتمال نايب قهرماني آنها نسبت به اين تيم محتمل تر است.بايرن براي فصل آينده نياز به يك بازنگري در مورد بازيكنانش دارد كه ديگر در اين تيم كارايي لازم را ندارند.
خداحافظي تلخ
تيم اف.ث.كلن كه فصل پيش از رقابت هاي بوندس ليگا ۲ به يك راه يافت، مجدداً راه سقوط را در پيش گرفته است. كلني ها در تاريخ بوندس ليگا سه بار به مقام قهرماني رسيدند اما افسوس كه هواداران اين تيم بار ديگر بايد شاهد بازي هاي اين تيم در دسته  پايين تر باشند. كلن امروز بعد از ظهر ميزبان هانزاروستوك است كه بدون دغدغه در ميانه جدول ايستاده است.كلن كه در فصل جاري در هيچ يك از ديدارهاي خارج از خانه به پيروزي نرسيده اكنون با ۲۰ امتياز در انتهاي جدول قرار دارد. تيم اينتراخت فرانكفورت نيز امروز در زمين خود ميزبان تيم بوخوم است. انگيزه هاي متفاوت دو تيم جذابيت  اين بازي را بيشتر مي كند، بوخوم در فكر جام يوفاست. اينتراخت نيز نفس هاي آخر خود را مي كشد تا شايد وقتي ديگر به بوندس ليگا ۱ راه يابد. تنها يك معجزه مي تواند اين تيم را نجات دهد.
تيم مونيخ ۱۸۶۰ بعد از يازده سال حضور مداوم در بوندس ليگا با يك شوك بزرگ روبرو شد. شايد براي هواداران مونيخ ۱۸۶۰ اين لحظه غيرقابل تحمل باشد، در حاليكه رقيب آنها (بايرن مونيخ) در بالاي جدول حضور دارند آنها بايد در انتظار سقوط تيم خود باشند. مونيخ ۱۸۶۰ يك بار در سال ۱۹۶۶ به مقام قهرماني در آلمان رسيده بود. هرتابرلين در حال حاضر با ۳۵ امتياز و تفاضل گل بهتر نسبت به كايزرسلاترن در مقام چهاردهم جاي دارد.
كايزرسلاترن نيز بازي سختي را در كرزن كرشن با شالكه برگزار مي كند. در ساير بازي هاي اين هفته هانوور ميزبان ولفسبورگ است، بروسيادورتموند كه هفته پيش ۶ گل از هرتا خورد، در وست فالن با گلادباخ ديدار مي كند. وردربرمن قهرمان زودهنگام جام نيز در خانه با لوركوزن مصاف مي دهد و فرايبورگ نيز ميزبان هامبورگ تيم هشتم جدول است.
تازه واردها
رقابت هاي بوندس ليگا ۲ همزمان در جريان است و تنها ۲ هفته به پايان آن باقي مانده است. در عين حال سه تيم اول تا سوم اين رقابت ها بطور مستقيم به رقابت هاي بوندس ليگا يك صعود مي كنند. با گذشت سي ودو هفته هنوز چهره قهرمان در پرده ابهام قرار دارد اما صعود نورنبرگ به عنوان يكي از آن سه تيم قطعي است و شانس اين تيم براي قهرماني نيز بيشتر است. بعد از نورنبرگ آرمينيا بيلفيلد، آلمينيا آخن، انرژي كوتبوس و اف.ت.ماينز براي كسب دو سهميه ديگر بوندس ليگا مبارزه سختي را با يكديگر دارند.

افسانه توپچي ها
006768.jpg
معراج مژده - تيم  آرسنال  اگر ديدار امروز خود را در هفته  سي  و هشتم  و پاياني مسابقات  ليگ  برتر باشگاه هاي  انگليس  مقابل  لستر ببرد، ركورد جــديــدي  در تاريخ  فوتبال  انگليس  با پشت  سر گذاشتن  فصلي  بدون  شكست  به  ثبت  خواهد رساند.
آرسنال  امروز  در هفته  آخرمسابقات  ليگ  برتر باشگاه هاي  انگليس  با لستر مسابقه  مي دهد.
آرسنال  كه  پيش از اين  مقام  قهرماني  زودهنگام  ليگ  برتر باشگاههاي  انگليس  را بدست  آورده بود، در هفته پيش تيم  فولهام  را نيز با يك  گل  مغلوب  كرد.
تاكنون  ركورددار فصل  بدون  شكست  در تاريخ  فوتبال  انگليس  در اختيار تيم پرستون  نورت اند مربوط به  بيش  از صد سال  قبل  (فصل  ۸۹ - ۱۸۸۸) است  با اين تفاوت  كه  تعداد تيم هاي  مسابقات  دسته  اول  انگليس  در آن زمان  ۱۲ تيم  بود و مسابقات  هم  در ۲۲ هفته  برگزار مي شد.
آرسن  وانژه  مربي  تيم  آرسنال  در اين  زمينه  اظهار داشته  است  كه  تيمش تمام  سعي  و تلاش  خود را به  عمل  خواهد آورد تا با گذراندن  ۹۰ دقيقه  ديگر از جدال  باقي  مانده اش  در مسابقات  ليگ  برتر، ركورد فصل  بدون  شكست  را درفوتبال  انگليس  ثبت  كند.
آرسنال  در فصل  ۹۱ - ۱۹۹۰ تا يك  قدمي  ثبت  اين  ركورد پيش  رفت  و از آغاز تا ديدار پاياني  فصل  بدون  شكست  پيش  رفت  و تنها در ديدار آخر، تن  به  شكست داد.
پيش  از اين  تيم هاي  ليدز يونايتد در فصل  ۷۴ - ۱۹۷۳ و ليورپول  در فصل ۸۸ - ۱۹۸۷ تا هفته  بيست  و نهم  بدون  شكست  پيش  رفته  بودند.
تاكنون  تيم  ناتينگهام  فارست  در ليگ  برتر باشگاههاي  انگليس  با ۴۲ بازي بدون  شكست  از نوامبر ۱۹۷۷ تا دسامبر ۱۹۷۸ ركورددار بوده  است .
آرسنال  در صورت  پيروزي  در ديدار شنبه  آينده ، باز هم  با ركورد منچستريونايتد كه  در فصل  ۲۰۰۰ - ۱۹۹۹ به  ۲۸ پيروزي  دست  يافته  بود، نخواهــــدرسيد.
اين  تيم  در صورت  پيروزي  برابر تيم  لسترسيتي ، شمار پيروزي هايش  درفصل  جاري  به  ۲۶ برد خواهد رسيد.
آرسنال  بعد از فصل  ۲ - ۲۰۰۱ كه  تنها سه  باخت  را متحمل  شد، همراه  باتيم هاي  منچستريونايتد و چلسي  از لحاظ ثبت  كمترين  باختها در مسابقات  ليگ برتر ركورددار است .
آرسنال  همچنين  ركورددار بيشترين  پيروزي  پياپي  در مسابقات  ليگ  برترشامل  ۱۴ برد است  و آن را در دو فصل  پيشين  مسابقات  نيز رقم  زده  است .
آرسنال  در سه  فصل  قبلي  مسابقات  تنها ۹ باخت  داشته  در حاليكه  اين  رقم براي  رقيب  ديرينه  آن يعني  منچستر يونايتد ۲۳ باخت  است .
اما در كنار همه  اين  موفقيتها در انگليس ، آرسنال  در اين  فصل  موفقيتي در اروپا نداشت  و در مرحله  يك  چهارم  نهائي  جام  قهرماني  باشگاههاي  اروپا توسط چلسي  حذف  شد و از اين  حيث  همچنان  عقب تر از منچستر يونايتد كه  درسالهاي  ۱۹۶۸ و ۱۹۹۹ قهرمان  مسابقات  شد، قرار دارد.

خبرها و نگاه ها
«مانوئل پنا» ركورددار گل نزدن در اسپانيا
«خوان  مانوئل  پنا» مدافع  بوليويايي  تيم  والادوليد اسپانيا از لحاظ شركت  در بيشترين  تعداد ديدارها و به  ثمر نرساندن  هيچ  گلي  در اين  ديدارها در مسابقات  ليگ  باشگاههاي  اسپانيا، ركورددار معرفي  شد .
پنا تاكنــون  در ۲۴۸ ديدار مسابقات  ليگ  اسپانيا شركت  داشته  و در هيچيك  از اين  ديدارها گلي  به  ثمر نرسانده  است .
اين  بازيكن  در ديدار تيم هاي  والادوليدو رئال  سوسيه  داد در دقيقه  ۳۲ بازي  اخراج  شد. بازي  دو تيم  ۲ - ۲ به  پايان  رسيد.
پيش  از اين  ركورد گل  نزدن  در ميان  بازيكنان  تاريخ  فوتبال  اسپانيا به پدرو دو فليپه  مدافع  اسبق  تيم  رئال  مادريد تعلق  داشت  و پنا با شركت  در اين ديدار از حيث  اين  ركورد با فليپه  برابر شد. فليپه  در حال حاضر مدير برنامه هاي  پناست .
والادوليد تيم  نوزدهم  جدول  ليگ  اسپانياست  و در خطر سقوط قرار دارد.
پنا درسال  ۱۹۹۵ وارد والادوليد شد. وي  در تيم  ملي  بوليوي  هم  بازي مي كند و تنها يك  گل  در آن  به  ثمر رسانده  است .
علي مودت:
منتخب هنرمندان، ميزبان تيم فوتبال روزنامه همشهري

گروه ورزشي- تيم فوتبال منتخب هنرمندان اين هفته به مصاف تيم فوتبال همشهري مي رود.
006771.jpg

علي مودت مدير اجرايي باشگاه هنرمندان ايران كه به تازگي به اين سمت گمارده شده در اين باره گفت: براي آمادگي هر چه بيشتر تيم فوتبال هنرمندان چند ديدار تداركاتي را در دستور كار خود قرار داده ايم كه در اين راستا با هماهنگي هاي به عمل آمده با مسئولين تيم فوتبال همشهري در هفته جاري ديدار دوستانه اي را با اين تيم انجام خواهيم داد.
اين ديدار در زمين چمن مصنوعي تازه تأسيس شهيد حيدرنيا برگزار خواهد شد. علي مودت بازيكن سابق تيم هاي ملي جوانان ايران، ماشين سازي و اكباتان سرمربي تيم منتخب خبرنگاران ورزشي- قلم و ورزش- نيز است.
سرمربيگري تيم منتخب همشهري نيز به عهده سيامك قليچ خاني است.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |