چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۳
ساختمانهاي فروريخته
007605.jpg
اين عكس ها، تصاويري از سه ساختمان است كه همه آنها در يك ماه گذشته در تهران فرو ريختند. دليل خرابي همه آنها يك چيز است؛ عدم رعايت اصول فني و ايمني. هرچند به ظاهر قوانيني درباره نحوه و اصول ساخت و سازهاي شهري وجود دارد و سازمان ها و نهادهايي مسووليت نظارت بر ساختمان سازي را بر عهده دارند، اما اين قانون ها فقط درحد يك نوشته باقي مانده و كمتر كسي به فكر جامه عمل پوشاندن به آنها افتاده است.
007608.jpg
007611.jpg
در اين ميان كه سازمان ها هريك از زيربار مسووليت شانه خالي مي كنند و ترجيح مي دهند وظيفه نظارتي را به دوش ديگران بيندازند، ساختمان سازها هم فقط به فكر جيب هايشان هستند و از هر ترفندي استفاده مي كنند تا با سرمايه گذاري كمتر، سود بيشتري را نصيب خود كنند. استفاده از مصالح غيراستاندارد، عدم كمك گرفتن از متخصصان و... از جمله اين موارد است. فرسودگي ساختمان ها عامل ديگري است كه باعث فروريختن پي در پي ساختمان ها مي شود، اما اينكه چه موقع به فكر بازسازي اين بناها وخانه ها مي افتيم، هنوز معلوم نيست و شايد بايد فاجعه بيشتر و بيشتر تكرار شود تا مسوولان به دنبال راه چاره بگردند.

از ابتداي امسال تاكنون
هشتمين ساختمان هم فروريخت
اين ساختمان جواز ساخت ۳ طبقه داشته. صاحبش ماموران را راضي كرده بود تا ۳ طبقه ديگر هم روش بسازه... شما فكر كن اگر زن و بچه مردم مي آمدند اين تو زندگي مي كردند چه فاجعه اي مي شد!
007614.jpg
احمد جلالي فراهاني
دير رسيديم. مثل هميشه. هميشه پشت سر حادثه هستيم و اين بار حيدرآباد كرج. آمدني راديو از فروريختن يك ساختمان مسكوني در خيابان هلال احمر خبر مي دهد. گوينده، خبرش را با نصيحت شروع مي كند «رعايت نكردن نكات ايمني به هنگام گودبرداري در يك قطعه زمين جهت احداث بناي جديد باعث فروريختن يك ساختمان مسكوني در مجاورت اين محل شد.»
قتي از زبان گوينده خبر مي شنويم كه به هيچ يك از ساكنان ساختمان مسكوني صدمه اي نرسيده، نفس راحتي مي كشيم. گرچه بيش از۲۰۰ ميليون ريال به ساختمان همسايه خسارت وارد شده است.
رسيديم. اينجا كرج است و كسي از حادثه خبري ندارد، اما حيدرآباد همين جاست. محله اي كهنه كه آدم هايش براي نو نوار كردنش با يكديگر مسابقه گذاشته اند. ساختما ن هاي فرسوده در هارموني بي خاصيتي كنار اسكلت هاي فولادي جا خوش كرده اند.
در حيدرآباد همه خيابان علامه مجلسي را مي شناسند. لااقل از ساعت ۸ شب ديروز اين محله براي خودش شهرتي به هم زده است. ساعت از ۱۰ شب هم گذشته و ديگراهالي به حادثه عادت كرده اند و كسي در محله نيست. راديو آهنگي آرام گذاشته و رسيدنمان را سينمايي تر كرده است.
كنار ساختمان فرو ريخته هيچكس نيست. يكي از كارگران البته كنار خرابه ايستاده است مي گويد:«اينجا ديشب آوار شد.» افغان است و خسته. در اين ماجرا يكي از بستگانش به شدت زخمي شده است.»
ساعت چند اين اتفاق افتاد؟
ديشب بود. ما اين قرقره را داديم بالا.. اونوقت ساختمان ريخت! ظاهرا آخرين مراحل ساخته شدن ساختمان نزديك بود كه اين اتفاق مي افتد. يكي از اهالي كه از نزديك شاهد ماجرا بوده بهتر توضيح مي دهد:
ساعت حدود ۸ شب بود. داشتند به اصطلاح سقف آخر را آماده مي كردند كه وقتي قرقره فرقون آخر را بالا مي كشد، ستون ها تاب نمي آورند و سقف آخر مي ريزد.
و بازي دومينوي مرگبار شروع مي شد. سقف آخر روي سقف پنجم مي ريزد و سقف پنجم روي سقف چهارم و ... حالا ساختمان با خاك يكسان شده و چيزي از آن باقي نمانده است جز تلي خاك و خرواري آجر.
درهمان لحظه فروريختن يكي از كارگران در جاكشته مي شود البته كار كاوش ويافتنش تا ۶ صبح فردا طول مي كشد. هنوز نيم ساعت از آوار شدن ساختمان نگذشته كه نيروي آتش نشاني رجايي شهر كرج سر مي رسند و پنج نفر از كارگران افغاني را كه به شدت مجروح شده اند تا ساعت ۶ صبح فردا از زير آوار نجات داده اند اما يكي از كارگران كه در دم جان داده بود عمليات پيدا كردنش چندين ساعت طول كشيده بود.
چرا اين اتفاق افتاد؟
- آقا همه اش تقصير صاحب ساختمان است. اين ساختمان جواز ساخت ۳ طبقه داشته. صاحبش جواز گرفته بود تا ۳ طبقه ديگر هم روش بسازه... شما فكر كن اگر زن و بچه مردم مي آمدند اين تو زندگي مي كردند چه فاجعه اي مي شد!
ته ذهنم چيزي مي گذرد. يك قرباني بجاي ۲۰ قرباني. البته ظاهراً قرباني ها بيش از يك نفر بوده اند. همان مردي كه از اهالي خيابان است و نامش محمد است مي گويد: «تا امروز صبح يك نفر بود. يكي ديگر از كارگرها كه به شدت مجروح شده بود ساعت ۴ بعدازظهر تو بيمارستان تمام كرده.»
- آقا از اين بنويس كه اين جنازه مارو آمبولانس نمي برد.
- راست ميگه آقا. سه چهار بار آمبولانس اومد اما هربار گفتند تا مجوز از دادگستري صادر نشه نمي شه ببريمش.
البته آنها نمي دانستند كه آمبولانس ها كار قانوني كرده اند و تا روشن نشدن علت مرگ آنها نمي توانند جنازه را جايي ببرند. بايد اول پزشكي قانوني علت مرگ را مشخص كند.
صاحب ساختمان كجاست؟
- نيست.
- پس خبر آمده بود كه دستگير شده.
- نه فرار كرده. اونكه گرفتنش برادرش بوده. بعد از اينكه ساختمان ريخت، برادرش پنهاني آمده بود تا از ماجرا باخبر شود كه كارگران افغان گرفتندش و تحويل مامورها دادند.
ساختمان فروريخته در منطقه پل حيدرآباد، بيشتر از ۶۰ متر مساحت نداشته است. اهالي مي گويند علي رغم ازدحام و اصرار مردم براي كمك به آواربرداري، ماموران آتش نشاني به هيچ كس اجازه مداخله در صحنه را نداده اند و چه كار خوبي.
از طرف ديگر مردم محله از صاحب ساختمان بشدت شاكي بودند. ظاهراً صاحب ساختمان با ريختن مصالح ساختماني در كوچه مزاحم آمد و شد آنها بوده است.
وقت رفتن است و چيز تازه اي ديگر براي نوشتن نمانده. از ساختمان هاي نيمه كاره صداي قهقهه و خنده كارگران مي آيد. ظاهراً برنامه نقطه چين را تماشا مي كنند. چه زود همه چيز فراموشمان مي شود. تنها در يك ماه گذشته هفت ساختمان به دلايل مختلف فروريخته اند كه معروفترين آن ساختمان بانك صادرات بوده است. البته آن ساختمان يك كشته داشته و اين يكي ظاهراً دو نفر. يادم مي افتد كه ارزش هر مرگ به نوع مردنش بستگي دارد نه جنازه آن.
در خبرهايي كه لابد فردا مي نويسند حتماً به اين نكته اشاره خواهند كرد كه «يك كارشناس فني در شهرداري كرج نيز كه نخواست نامش ذكر شود، علت ريزش اين ساختمان را رعايت نشدن اصول فني و مهندسي در احداث آن ذكر كرد.» و تو منتظر ساختمان بعدي باش عزيزم!
طبق ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامي هر كس به وسيله صحنه سازي از قبيل پي كني، ديواركشي، تغيير حد فاصل، امحاي مرز، كرت بندي، نهركشي، حفر چاه در املاك متعلق به دولت يا شركت هاي وابسته به دولت يا شهرداري ها يا اوقاف و همچنين اراضي و املاك و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقيه كه براي مصارف عام المنفعه اختصاص يافته يا اشخاص حقيقي يا حقوقي به منظور تصرف يا ذي حق معرفي كردن خود يا ديگري، مبادرت كند يا بدون اجازه سازمان حفاظت محيط زيست يا مراجع ذي صلاح ديگر مبادرت به عملياتي كند كه موجب تخريب محيط زيست و منابع طبيعي شود يا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدواني يا ايجاد مزاحمت يا ممانعت از حق در موارد مذكور كند، به مجازات يك ماه تا يك سال حبس محكوم مي شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدواني يا رفع مزاحمت يا ممانعت از حق يا اعاده وصع به حال سابق كند.

معاون اداره كل شهرسازي تهران:
ساختمان هاي تهران از اين پس بايد دو نوع پروانه ساخت داشته باشند
خبرگزاري فارس: معاون اداره كل شهرسازي شهرداري تهران و مدير پروژه كنترل و ارتقاي كيفيت ساخت و ساز در تهران گفت: ازنيمه دوم سال جاري ساختمان هاي شهر تهران صاحب دو پروانه شهرسازي و كنترل فني و كيفي طراحي خواهند شد و صدور مجوز پايان كار نيز فقط بعد ازاخذ اين پروانه ها و كنترل هاي كيفي ساختمان امكانپذير است. فرزان شيروان بيگي در خصوص نحوه اجراي طرح صدور دو نوع پروانه ساختماني براي ساخت و سازهاي شهر تهران به خبرنگار فارس اظهار داشت: در اين طرح كليه اقدامات اداري، حقوقي و مالي از امور فني تفكيك شده است. وي در خصوص مراحل صدور پروانه هاي ساختمان خاطر نشان كرد: پروانه شهرسازي شامل بررسي و كنترل موارد اداري، مالي، حقوقي، تراكم، نوع كاربري بر و كف آن و با اخذ نقشه هاي معماري صادر خواهد شد.

باند سارقان ضبط خودرو
اعضاي يك باند گسترده سرقت راديوضبط خودروها توسط ماموران نيروي انتظامي به دام افتادند.
اين سارقان به طرز كاملاً ماهرانه اي سرقت هاي خود را انجام مي دادند و موفق شده بودند در طول ۳ سال فعاليت هاي خلاف هيچ سرنخي از خود بجا نگذارند.
تحقيقات ماموران اداره آگاهي اراك از زماني آغاز شد كه مردي با مراجعه نزد آنها طي شكايتي گفت: «افراد ناشناسي بدون اينكه شيشه ماشينم را بشكنند، راديوپخش آن را دزيده اند.»
پس از طرح اين شكايت كارآگاهان با بررسي پرونده هاي سرقت راديوپخش خودرو كه در اداره آگاهي موجود بود به اين نتيجه رسيدند كه طي ۳ سال گذشته سرقت هاي زيادي با يك شگرد و بدون آنكه سارقان شيشه خودروها را بشكنند انجام شده است.
به اين ترتيب براي آنان معلوم شد كه تمامي اين سرقت ها توسط يك باند كاملاً حرفه اي انجام مي شود.
با فاش شدن اين نكته، اكيپ ويژه اي از كارآگاهان ماموريت يافتند با جمع آوري شواهد و مدارك لازم، براي دستگيري سارقان اقدام كنند.
آنها پس از مدتي تحقيق و تفحص، محل هايي را كه احتمال داشت دزدان به آنجا رفت و آمد داشته باشند و براي فروش اموال مسروقه به آن مكان مراجعه كنند، تحت پوشش نامحسوس قرار دادند.
سرانجام چند روز پس از شروع اين مرحله از كاوش ها، توانستند ردپاي يكي از دزدان را به دست بياورند و در يك عمليات ضربتي او را به دام بيندازند.
اين متهم كه «اصغر-ش» نام دارد پس از دستگيري و انتقال به اداره آگاهي به ۶۶ فقره سرقت اعتراف كرد و ماموران موفق شدند در بازرسي از مخفيگاه وي آلات و ادوات سرقت را كشف كنند.
«اصغر» در اعترافات خود، گفت: «من و همدستانم پس از آنكه با شگرد خاصي دزدگير ماشين ها را از كار مي انداختيم با استفاده از وسايلي كه در اختيار داشتيم در خودرو را باز و دستگاه راديوضبط را سرقت مي كرديم.»
وي در ادامه همدستان خود را معرفي كرد و با اعترافات او تحقيقات كارآگاهان و پرونده سرقت هاي مرموز وارد مرحله تازه اي شد و ماموران، دايره عملياتي خود را گسترش دادند و توانستند ۲۲ متهم ديگر را كه در اين ماجرا دست داشتند دستگير و از آنها ۳۷ دستگاه راديوضبط كشف كنند.
پس از دستگيري اين متهمان و اعترافات آنها، پرونده اتهامي شان به مراجع قضايي ارجاع شد و دادگاه آنان به زودي تشكيل مي شود.

سارق طلا و جواهرات كودكان
زن جواني كه با اغفال كودكان، طلا و جواهرات آنها را سرقت مي كرد، پس از دستگيري به جرم خود اعتراف كرد.
اين زن كه كوكب نام دارد گفت در اين سرقت ها از دو فرزند خردسالش كمك مي گرفته است.
ماموران نيروي انتظامي قزوين از زماني تحقيقات خود را براي دستگيري سارق طلا و جواهرات كودكان آغاز كردند كه متوجه شدند اين سرقت به دفعات در محله اقباليه تكرار شده است.
آنها با بازجويي از خانواده اين كودكان متوجه شدند تمامي اين سرقت ها به يك شيوه و توسط يك زن جوان انجام شده است.
به اين ترتيب ماموران در قالب يك اكيپ تجسس تصميم گرفتند براي چند روز محله اقباليه را زير نظر بگيرند.
آنها نقشه خود را به اين شكل طراحي كرده بودند كه هنگامي كه زن سارق براي دزدي به اين محل مراجعه كرد وي را در حين ارتكاب جرم دستگير كنند.
اين تلاش ماموران پس از چند روز به نتيجه رسيد و آنها توانستند كوكب را به دام بيندازند.
كوكب پس از دستگيري و انتقال به كلانتري تحت بازجويي قرار گرفت و به ارتكاب ۹ فقره سرقت به اين شيوه اقرار كرد.
وي در اعترافات خود گفت: «من و دو فرزند خردسالم به تنهايي زندگي مي كنيم و هيچ منبع درآمدي نداريم چون من هر چه به دنبال يك شغل مناسب گشتم نتوانستم كاري پيدا كنم براي همين براي اين كه بتوانم شكم خودم و بچه هايم را سير كنم چاره اي غير از دزدي نداشتم.»
وي افزود: «شيوه كار من به اين شكل بود كه با دو بچه ام به اين محل مي آمدم و دختربچه هاي خردسالي را كه به تنهايي در كوچه مشغول بازي بودند شناسايي مي كردم و به بهانه خريدن بستني و شكلات آنها را به كوچه اي خلوت مي كشاندم و به زور طلا وجواهراتشان را مي دزديدم.»
كوكب در ادامه گفت: «از آنجايي كه هميشه با دو فرزند خودم به دزدي مي رفتم هيچ كس به من شك نمي كرد همه فكر مي كردند طعمه ام هم بچه من است.»
بنابر به اين گزارش پس از اعترافات اين سارق، پرونده وي به مراجع قضايي ارجاع شد تا حكم وي به دزدي صادر شود.

خودكشي براي سرقت
سارقي كه قصد داشت در خانه دختر مورد علاقه اش خودكشي كند، دستگير شد.
اين جوان ۲۵ ساله كه «رضا» نام دارد از دو سال پيش به يكي از همسايگان خود علاقه مند مي شود اما خانواده دختر به خاطر سابقه و اعتياد «رضا» و همين طور بيكاري، به او جواب منفي دادند. او براي جلب رضايت «معصومه» (دختر مورد علاقه اش) نزديك دبيرستانش مي رفت و براي او مزاحمت ايجاد مي كرد. پدر «معصومه» وقتي متوجه موضوع شد پس از درگيري با خانواده «رضا» از آن محله نقل مكان كرد. «رضا» پس از پرس و جو و تعقيب «معصومه» از دبيرستان او توانست منزل جديد آنها را پيدا كند. وي در پنج ماه گذشته چهار خواستگاري را كه براي «معصومه» آمده بود كتك زد. او حتي پسرهايي را كه براي او ايجاد مزاحمت مي كردند كتك مي زد.
«رضا» چون نتوانسته بود نظر خانواده «معصومه» را جلب كند تصميم گرفت در نبود آنها از منزلشان سرقت كند. او يك هفته پس از سرقت از منزل دختر مورد علاقه اش دوباره به آنجا رفت و يك بسته قرض ديازپام همراه خود برد تا در منزل آنها خودكشي كند.
اما «رضا» در يكي از اتاق هاي خانه خوابش برد.
پدر «معصومه» صبح با صداي خروپف «رضا» از خواب بيدار شد و او را به اتهام سرقت و ورود غيرمجاز تحويل پليس ۱۱۰ داد. متهم پس از دستگيري به سرقت از منزل شاكي اعتراف كرد و گفت: «به خاطر اينكه پدر «معصومه» با خواستگاري من موافقت نكرد تصميم گرفتم از او انتقام بگيرم، براي همين با همدستي يكي از دوستانم از منزلش سرقت كردم. اما آرام نشدم. آن شب به آنجا رفتم تا با خوردن قرص خودكشي كنم و مرگ خودم را به گردن او بيندازم. متهم در حال حاضر با قرار وثيقه تا اقدام بعدي در بازداشت به سر مي برد.»

سرقت ۴هزار متر كابل
افراد ناشناسي ۴هزار متر از كابل هاي ارتباطي شركت مخابرات را سرقت كردند. واقعا كه بعضي از اين دزدان نامحترم كارهايي مي كنند كه به عقل جن هم نمي رسد. شما فكر مي كنيد سارقان، اين ۴هزارمتر را چه طور دزديده و كجا داده اند؟ به هر حال اين كابل ها از نوع ۲۰ تا۱۰۰ زوجي است كه طي يك هفته گذشته به سرقت رفته است.
ارزش كابل هاي سرقت شده از سوي كارشناسان اين شركت در حال بررسي است.
با سرقت اين مقدار كابل مخابراتي، ارتباط تلفني چند روستاي بخش مركزي شهرستان گنبد كاووس قطع شد و تلاش براي برقراري ارتباط تلفني اين روستاها ادامه دارد.

كيف قاپ ۳۶ ساله
ماموران هميشه هشدار داده اند كه مواظب كيف خود مقابل بانك ها باشيد، ولي كو گوش شنوا! يك كيف قاپ حرفه اي كه از مقابل بانك هاي اصفهان سرقت مي كرد، سرانجام در دام پليس افتاد. ماموران پليس اصفهان درپي شكايت چند مشتري بانك كه اعلام كرده بودند. پولشان از مقابل بانك از سوي يك موتورسوار ربوده شده است، تحقيقات گسترده اي را براي دستگيري اين سارق آغاز كردند تا اينكه كيف قاپ ۳۶ ساله به نام خليلي معروف به كامران در حين سرقت شناسايي و دستگير شد. در بررسي هاي اوليه مشخص شد متهم داراي سوابق كيفري متعدد است به همين دليل بازجويي فني - پليسي از متهم در دستور كار ماموران پليس آگاهي اصفهان قرار گرفت. كامران در بازجويي ها با اعتراف به بيش از ۲۰ مورد كيف قاپي اقرار كرد.

ريزش سقف تئاتر لندن
تصور كنيد روي صندلي گرم و نرم تئاتر نشسته ايد و هنرپيشه  نقش اول پس از مدت ها تلاش وافر و كلنجار رفتن با خودش يك شاخه گل سرخ خريده و مي خواهد آن را به... كه يكدفعه سقف روي سرتان خراب مي شود. در اين شرايط اگر زنده مانديد و بلايي سرتان نيامد چه حسي پيدا مي كنيد. به هر حال اين اتفاق درلندن رخ داد و سقوط لوستر و پايين آمدن قسمتي از سقف يكي از تئاترهاي لندن موجب زخمي شدن ۱۵ نفر از تماشاگران شد. اين اتفاق ساعت ۱۰شب در سالن تئاتر«رويال هي ماركت» در غرب لندن به وقوع پيوست و اجراي نمايش زماني كه هري، سلي را ملاقات مي كند ناتمام ماند. اين حادثه تلفات جاني در پي نداشت و وضعيت جسمي تمامي زخمي شدگان نيز بسيار خوب اعلام شده است.

جاسم سيستاني
جاسم سيستاني را نمي شناسيد؟ معروفترين سارق غرب كشور. سر دسته سارقان مسلح در كردستان، بالاخره گرفتندش. دستگير شد. او را به اتفاق گروهي از نزديك ترين همدستانش دستگير كرده اند.
اين گروه از سارقان مسلح، در سال هاي ۷۷ و۷۸ در محورهاي مريوان وسقز اقدام به راهزني و اخاذي از مسافران كرده كه در يك مورد منجر به قتل شد. آنها مدتها بود كه دست به شرارت مي زدند و از مهلكه مي گريختند، اما سرانجام پس از تحقيقات گسترده سردسته سارقان مسلح به نام «حسن عباسيان» معروف به «جاسم سيستاني» كه تحت تعقيب مراجع قضايي بود، دستگير شد.
او رادر مخفيگاهش در روستاي صوفيان سنندج دستگير كرده اند. هنگام دستگيري يك قبضه كلاشينكف و ۲۵ تير جنگي كشف شد.

اسامي با ابهت
مشخص نيست چرا افراد شرور دوست دارند كه براي خود لقب هاي مختلف انتخاب كنند؛ آنها فكر مي كنند هركسي لقبش خشن تر باشد از لحاظ زور هم داراي برتري نسبت به ديگر دوستان خود است. رضا قيچي، اسد قمه، علي لوطي و ابراهيم قره، چهار نفر از اشرار محله هاي شهر تبريز هستند كه در اجراي طرح مقابله با اراذل و اوباش در اين شهر از سوي ماموران انتظامي مبارزه با مفاسد اجتماعي تبريز دستگير شده اند. يك مقام پليس مي گويد: «اين افراد با ايجاد رعب و وحشت قصد داشتند آسايش و امنيت عمومي را سلب كنند كه با تلاش ماموران همه آنها شناسايي و در يك عمليات گسترده دستگير شدند.» متهمان پس از بازجويي براي مجازات تحويل دستگاه قضايي شدند.

حوادث
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |