شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۶
اقدامات شركت شهر سالم و مركز بهداشت كار نيازمند حمايت هاي اجرايي است
بهداشت شهري اسير بندهاي به هم پيچيده
ارتقاي سطح بهداشت زندگي شهري آن هم در تهران نياز به ابزار و سياست هاي كارآمد و قاطع و پيگيري مستمر دارد، امري كه با وجود خلا ء مديريت واحد، بسيار مشكل به نظر مي رسد
نمودارها نشان مي دهد كه وضعيت آنها از اين نظر بدتر شده است و آلودگي صوتي، خطر حادثه و چند شاخص ديگر در محيط هاي كار كارگران وابسته به شهرداري افزايش داشته است
007767.jpg
كار ساكنان اين چهارديواري غير قابل تحمل قرار است زندگي شهري را براي ما قابل تحمل كند
مهرداد مشايخي
هلمت در اين چند روز ۶۳ تا موش گرفته است، آن هم از توي اتاقش، از زير درخت جلوي اتاق كه سايه اش قرار است گرماي تابستان را براي او قابل تحمل كند، از كنار خرت و پرت هاي تلنبار شده كنار اتاق.
هلمت اهل كردستان است، هلمت به زبان كردي يعني زبر و زرنگ و جويا. زبر و زرنگ ۶۳ تا موش را از جايي گرفته كه بايد در آن، شب را به صبح برساند و استراحتي بكند. هلمت بالاي شهر زندگي مي كند، جايي در اختياريه، اما زندگي اش شباهتي به اهالي آن منطقه ندارد. او و همكارانش كارگران شركتي هستند كه وظيفه رسيدگي به بخشي از فضاي سبز منطقه را دارد. حياط محل سكونت كه به بزرگراه صدر چسبيده، يك محل چند منظوره است. از در آهني كه وارد مي شوي، حلقه هاي بزرگ لوله هاي پلاستيكي يك گوشه و سطل هاي زباله آهني گوشه اي ديگر است. زير درخت توت بزرگي نهال هاي آماده كاشت چيده شده و كنار تلي از كود باغباني، بوته هاي آماده كاشت گل. از لا به لاي همه اينها كه رد شوي به سه چهار آلونك مي رسي به محل سكونت غيرقابل تحملي كه كارگران فضاي سبز در آن زندگي مي كنند. كارگراني كه قرار است با كار در فضاي سبز بالاي شهر، گذران زندگي در منطقه را قابل تحمل كنند. پنجره هاي آلونك هاي آجري يا شيشه ندارد و يا شيشه هايش شكسته است، به جايش كارتن و پارچه چسبانده اند. سقف آلونك ها از پليت هاي فلزي و سيماني است و زيرش پلاستيك كشيده اند تا آب باران نفوذ نكند. داخل آلونك تاريك است و كثيف. كف آنها را پتوي كهنه انداخته اند و ديوارها آجري است. وسايل خواب و خورد و خوراك كنار لباس ها و وسايل شخصي كارگردان، زير اين سقف تاريك و گرم همه زندگي آنها را در اينجا تشكيل مي دهد، همه زندگي كساني را كه انتظار داريم نقشي در سرسبزي دور و بر محله داشته باشند، فضا و در و ديوار خاكستري شهر را قابل تحمل كنند، گلي در باغچه و بلوار بكارند تا يادمان نرود كي بهار است و كي زمستان، سبزه اي آب دهند تا به خاكستري زندگي عادت نكنيم و درختي را هرس كنند تا به سايه تابستان بعد اميدوار باشيم. اين آلونك هاو اين ممحوطه، آهن قراضه ها، موش ها و شپش ها، گرماي تابستان و سرماي زمستان، بوي كود و تعفن. كنار انبوهي از نهال ها و بوته هاي گل، كابوس هر روز و شب اين كارگران است. هلمت زبر و زرنگ، ۱۸ساله، بيش از دو سال است كه با اين كابوس سر كرده است.
ما ناظريم نه مجري 
كارشناس مركز بهداشت كار شهرداري، مهندس آجرلو مي گويد: «ما ناظريم نه مجري. هر چند وقت يك بار از محل سكونت تمام كارگراني كه زير دست پيمانكاران طرف قرارداد شهرداري كار مي كنند بازديد مي كنيم و اشكالات و نقايص فني و بهداشتي را به شهرداري اعلام مي كنيم. شهرداري هم به شهرداري منطقه اطلاع مي دهد، اينكه چه تدبيري مي شود تا تغييراتي به وجود بيايد ديگر به سياست و قدرت اجرايي شهرداري منطقه و اقدامات آنها بستگي دارد.»
در يكي از اتاق ها بسته است و كارگران اتاق ديگر دراز كشيده اند. يكي از آنها مي گويد: «از گرما هلاك مي شويم، كاري نمي شود كرد، چراغ خوراك پزي، دو سه تا لامپ روشنايي و آفتاب گرم اينجا را مثل حمام كرده است. البته بد نيست كه اتاقشان شبيه حمام باشد، كافي است يك دوش گوشه آن نصب كنند تا جاي حمام را هم پر كند! آخر اينها در اين مجموعه منحصر به فرد حمام ندارند. آجرلو مي گويد: «وضعيت اسف بار بهداشتي، يكي از مواردي است كه در گزارش ذكر مي كنيم، اينها حمام كه ندارند هيچ، از يك شير آب لوله كشي براي روشويي، لباسشويي، ظرف شويي، نوشيدن آب و نيازهاي ديگر استفاده مي كنند. اين محدوديت امكان رعايت مسايل بهداشتي را به اين كارگران نمي دهد.»
به نظر آجرلو نداشتن شيشه براي در و پنجره يكي دو تا از اتاق ها و استفاده  از كارتن و پارچه به جاي شيشه باعث تاريكي اتاق ها مي شود و در زمستان و تابستان هم باعث نفوذ سرما و گرما. يكي از كارگرها مي گويد وقت استراحت ما به كشتن شپش و سوسك و پشه و گرفتن موش مي گذرد. يكي ديگر از كارگران مي گويد كه در دو سالي كه با اين پيمانكار فضاي سبز كار كرده است فقط دو جفت دستكش و يك بسته پودر رختشويي گرفته است.
كارشناسان مركز بهداشت كار شهرداري تهران روزانه به محل سكونت كارگران و كاركنان شركت هاي پيمانكار طرف قرارداد با شهرداري سر مي زنند و از آنها بازديد مي كنند، اما اين مركز و كارشناسان آن قدرت اجرايي براي وادار كردن بخش خصوصي براي بهبود وضع زندگي و كار اين كارگران ندارند. آجرلو مي گويد: «با پيمانكاران مذاكرات زيادي داشته ايم تا وضع زندگي اينها را بهتر كنند، محل سكونت مناسبي بسازند تا از نظر رفاهي و بهداشتي امكانات كافي داشته باشند، اما بيشتر پيمانكاران چنين كاري نمي كنند. دليل آنها هم اين است كه در حالي كه قرارداد يكساله با شهرداري دارند و معلوم نيست اين قرارداد تداوم داشته باشد؛ چرا بايد براي ساخت خوابگاه سرمايه گذاري كنند؟»
كارشناسان بهداشت كار مناطق، شهرداري و شهرداري هاي مناطق مذاكرات زيادي در اين مورد داشته اند و به اين نتيجه رسيده اند كه براي بهبود وضع زندگي اين كارگران بهتر است شهرداري هر منطقه خوابگاهي بسازد و به پيمانكاران اجاره دهد. اما اين هم مشكلاتي دارد. شهرداري هاي مناطق زمين هايي براي اسكان كارگران در اختيار دارند، اما سرنوشت اين زمين ها براي هميشه معلوم نيست و نمي شود تكليف آنها را با ساخت خوابگاه كارگران روشن كرد. مثل زميني در اختياريه و در نزديكي همين محل سكونت فعلي كارگران امروز به پارك كوچكي تبديل شده است.
مهندس آجرلو مي گويد: اين پارك در گذشته محل سكونت كارگران بود. محلي كه اصلا مناسب زندگي آنها نبود. با پيگيري ها ومكاتبات ما كمي به آن رسيدگي شد، كارگران آنجا صاحب برق و دستشويي مناسب شدند و خلاصه رنگ و روي بهتري به خود گرفت، اما مدتي بعد معلوم شد كه اين زمين در طرح پارك قرار دارد و بايد جاي ديگري براي كارگران پيدا كرد.» بوستان نگار دراختياريه كه زماني محل سكونت كارگران فضاي سبز بود ، همان پارك تازه ساز است.
با وجود همه اينها كارشناسان بهداشت كار بي وقفه از محل سكونت كارگران بازديد و مشكلات آنها را گزارش مي كنند. گزارشي كه اميدوارند تاثيرگذار باشد.
مركز بهداشت كار شهر سالم
ظاهرا از همان ۱۱ سال پيش خلاء وجود يك مركز ناظر بر بهداشت وايمني كار ، محيط كار و اماكن وابسته در شهرداري احساس مي شد. به همين خاطر سال ۷۱ مركز بهداشت كار زير نظر حوزه مشاور پزشكي شهرداري شروع به كار كرد و علاوه بر اين مسووليت ها، وظيفه مراقبت از سلامتي كاركنان شاغل و قراردادي را با تشكيل گروه طب كار به عهده دارد. وظيفه مركز بهداشت كار اين است كه بر كار رفتگران و عمليات رفت و روب شهر، بر عمليات جمع آوري زباله، بر عمليات سم پاشي پارك ها و فضاي سبز و بر عرضه موادغذايي و آشاميدني در اماكن وابسته به شهرداري نظارت بهداشتي كند، به وضعيت لباس و لوازم كارگران شركت هاي پيمانكاري رسيدگي كند،  وضعيت بهداشت ميادين تهران و استخرهاي شنا را كنترل كند و بر عمليات مبارزه با موش و اعمال ضوابط بهداشتي در پارك هاي جديد نظارت كند. كار مركز طب كار هم اين است كه براي مراقبت از سلامتي كاركنان شاغل و كارگران شركت هاي پيمانكاري طرف قرارداد شهرداري، شناسنامه سلامتي براي آنها تشكيل دهد و پرونده بهداشتي صادر كند.
دكتر خسروي رئيس مركز بهداشت كار مي گويد: هر سال وضعيت بهداشتي و ايمني كار و سكونت كارگران بررسي مي شود، نمودارها نشان مي دهد كه وضعيت آنها از اين نظر بدتر شده است و آلودگي صوتي، سرماي آزاردهنده ، خطر حادثه، آلودگي ميكروبي و چند شاخص ديگر در محيط هاي كار كارگران وابسته به شهرداري افزايش داشته است. به نظرخسروي نظارت بيشتر و دقيق تر مركز بر اين اماكن نياز به توجه شهرداري ها به گزارش ها دارد تا در نهايت به بهبود وضعيت ختم شود.
دكتر اعتماد زاده، مدير عالم شركت شهر سالم كه مركز بهداشت كار زير مجموعه آن است معتقد است كه توجه به اين گزارش ها و تاثير پذير از آنها براي انتخاب پيمانكار جهت عقد قرارداد مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد. در يكي از نمونه هاي كاري گروه هاي كارشناسي، كارشناس به جمع آوري زباله و خاكروبه توسط رفتگر نظارت مي كند، پس مانده آن را در جوي ها و پياده روها بررسي مي كند يا در جمع آوري زباله خانگي، كارشناس از لباس كارگر، ماشين حمل زباله، نحوه جمع آوري، تجهيزات و شستن يا نشستن ماشين بعد از اتمام كار، همه را ارزيابي مي كند امتياز مي دهد و گزارش را ارسال مي كند. با وجود اينكه اين اقدامات مي تواند در سلامت شهروندان شهري كه به آلودگي شهري است بسيار موثر باشد، هنوز كافي به نظر نمي رسد. مركز بهداشت كار شهرداري تهران زير مجموعه شركت شهر سالم است شركتي كه عنوان آن مسووليت هاي بسياري را برايش به دنبال خواهد داشت در پايتختي مثل تهران، تنظيم و اجراي ضوابط شهري بسيار دشوار، هزينه بر و مستلزم زمان زيادي است. اين درحالي است كه مركز بهداشت كار وظيفه درآمدزايي شركت شهر سالم را نيز به عهده دارد، به اين شكل كه اين مركز طبق قانون درصدي از مبلغ قرارداد و پيمانكار با شهرداري را براي انجام بازديدها و توصيه موارد بهداشتي و ايمني به پيمانكاران، از آنها دريافت مي كند، اين باعث مي شود كه مركز بهداشت در وحله اول برنامه هايي را اجرا كند كه از درآمدزايي كه براي شركت شهر سالم مطمئن باشد. هرچند اينچنين است اما شركت هم تلاش هايي مي كند تا فعاليت هاي خود را گسترش دهد.
خسروي مي گويد:« در حال حاضر مراحل مذاكراتي طرحي طي مي شود، كه براساس آن كارشناسان مركز به مراكزي مثل ميادين ميوه و تره بار، كشتارگاه ها، فروشگاه هاي شهروند، سردخانه ها و ديگر مراكز طرف قرارداد با شهرداري كه مواد غذايي و بهداشتي عرضه مي كنند سركشي مي كنند و به عملكرد بهداشتي آنها براساس ضوابط تعيين شده اميتاز مي دهند. علاوه بر آن مركز، طرحي را تهيه كرده است كه در آن وضعيت وسايل بازي كودكان در پارك ها بررسي شده و بعد از مطالعه ، استانداردي براي آن تعيين شده كه در اختيار شهرداري ها گذاشته خواهد شد و آنها در صورت تمايل براساس آن عمل خواهند كرد.
شايد باتوجه شهرداري ها به چنين مقوله اي، بچه ها روزهاي خوشتري را در پارك ها بگذرانند، اما رسيدگي به بهداشت رواني شهروندان به اين سادگي ها نيست افسردگي ناراحتي شايع در ميان برخي تهراني هاست و ناهنجاري هاي شهري هم به آن دامن مي زند.
خسروي اين را مي پذيرد اما توضيح مي دهد كه مركز پرسنل محدودي دارد و با اين تعداد كارشناس و حجم زياد و موارد نيازمند به مطالعه، كار پيش نمي رود. او و همكارانش قصد دارند تحقيقي را در مورد مبلمان شهري تهران و تاثير آن بر وضعيت روحي و رواني اهالي پايتخت آغاز كنند تا شايد نتايج آن در زيباسازي و ساخت و سازهاي شهري مورد استفاده قرار بگيرد. دكتر سيد حسن اعتمازاده هم مي گويد:« برنامه اي را هم براي چكاب وضعيت رواني كاركنان شهرداري در نظر گرفته ايم كه آن را از رانندگان شركت واحد شروع مي كنيم. بعضي از كارشناسان معتقدند كه رانندگان اتوبوس واحد سالي دو بار بايد چكاپ رواني بشوند، ما با سالي يك بار شروع مي كنيم تا كار كم كم گسترش پيدا كند.
از درمانگاه تا ارتقاي بهداشت 
«از سال ۶۹ كه حوزه مشاور پزشكي شهرداري تهران شروع به كار مي كند، با ساخت درمانگاه و كلينيك تخصصي درماني آن حوزه به جايي براي ارايه خدمات پزشكي و درماني به كاركنان شهرداري شناخته مي شود. در سال ۱۳۷۰كرباسچي براي ۲۰ منطقه مجوز درمانگاه مي گيرد كه آرام آرام ساخت آنها شروع شده و تعدادشان به ده درمانگاه مي رسد از سال ۷۸، وقتي كه تصميم گرفته مي شود كه درمانگاه ها خودكفا اداره شوند، شركت شهر سالم به صورت مستقل شروع به كار مي كند. اين شركت البته وابسته به شهرداري است، به اين شكل كه حوزه مشاور پزشكي بر آن نظارت مي كند.»
اين توضيحات را مديرعامل ۴۶ ساله شركت شهر سالم، در مورد اين شركت داد. به نظر اعتمادزاده احداث، گسترش و تجهيز اين درمانگاه ها كه خدمات عمومي هم ارايه مي دهند، در گسترش ارايه خدمات پزشكي شهري نقش تاثيرگذاري خواهد داشت.
اعتمادزاده كه علاوه بر پست هاي مديريتي پزشكي و درماني در مناطق مختلف ايران، مدتي نيز رياست بيمارستان رازي تهران را بر عهده داشته است معتقد است كه در مناطقي مثل منطقه ۱۰ و ۸ با جمعيتي حدود ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان فقط يك مركز بهداشت و درمان وجود دارد كه اين نشان مي دهد تهران از نظر سرانه پرداختي وزارت بهداشت در پايين ترين سطح قرار دارد. از طرف ديگر احداث بيمارستان و درمانگاه تخصصي هزينه بسياري دارد، يعني هر تخت، ۳۰ ميليون تومان، بنابراين بخش خصوصي به اين بخش وارد نمي شود، اين وظيفه دولت است كه درمانگاه احداث كند و بعد واگذار كند.
اعتمادزاده و همكارانش در آغاز به كار در شركت شهر سالم با مشكلات زيادي روبه رو شدند، مشكلاتي با سازمان ها و ارگان هاي بيمه و بهداشت پيدا كردند، اما با وجود اين با پيگيري هاي حقوقي كار خود را ادامه دادند. شايد يكي از بارزترين مشكلات چنين نهادهايي به هنگام انجام وظيفه در شهر، وجود اقدامات موازي نهادهاي ديگر باشد، چنين چيزي در شهري كه از مديريت واحد بهره نمي برد چندان عجيب به نظر نمي رسد. در حالي كه ستاد مبارزه با بحران مشغول فعاليت است، نهاد ديگري مانور مبارزه با زلزله در مهدكودك ها برگزار مي كند. اعتمادزاده مي گويد اگر مديريت واحد اعمال شود، همه نهادهاي شهري با هماهنگي اقدامات موثرتري انجام مي دهند و از كارهاي اضافه پرهيز مي كنند.
اعتمادزاده، خسروي و ديگر همكارانشان در شهر سالم و مركز بهداشت كار، با انرژي در مورد فعاليت هاي سازمان خود توضيح مي دهند اما در پايان براي چندمين بار توضيح مي دهند كه آنها فقط گزارش مي دهند، بررسي مي كنند و گزارش مي دهند و اختيارات اجرايي حتي در بسياري از موارد نظارتي ندارند. مثلا در امر تفكيك زباله دست به تحقيقي زده اند كه طي آن مشخص شد بسياري از زباله  هاي بيمارستاني و پزشكي با زباله هاي عادي جمع آوري و دفع مي شوند در حالي كه بايد جداگانه توسط سازمان بازيافت با ديگر زباله هاي بيمارستاني جمع آوري شوند. علت آن هم اين است كه بسياري از ساختمان هاي پزشكان و مراكز درماني در ليست بازيافت زباله هاي بيمارستاني نيستند. مركز، اين تحقيق را در اختيار سازمان بازيافت قرار مي دهد ولي ديگر تضميني براي اجراي طرح يا تحقيق وجود ندارد. اگر تضميني وجود داشت هلمت مجبور نبود در چند روز ۶۳ تا موش بگيرد و همكارانش ناچار نبودند كنار كودها و زير پليت و پلاستيك زندگي كنند. بالا بردن سطح بهداشت عمومي كار و قدرت بيشتري مي خواهد.

خبر خوش براي تهراني ها
همت باز مي شود
007770.jpg
خيلي دور نيست تحقق روياي راه اندازي بزرگراه همت غربي كه قرار است ميزان قابل توجهي از بار ترافيكي شمال غرب تهران را به دوش بكشد. سرانجام پس از سالها مناقشه ميان شهرداري تهران و مالكين املاك معارض در قسمت غربي بزرگراه همت در نقطه اي كه همت از شمال تهران به شهرك راه آهن و كن مي رسد به پايان رسيد و شهرداري تهران مبلغ ۲۰۰ ميليارد تومان به اين امر اختصاص داده است.
خبر خوشي است كه روياي راه اندازي سمت غربي همت و اتصال آن به اتوبان كرج را متحقق مي سازد.
روزانه يك ميليون خودرو از كرج به تهران سفر كرده و نقطه كور ترافيكي زيادي را در نقطه غربي همت و حتي بزرگراه چمران به وجود مي آورد. وقتي صبح زود از منزل خارج مي شويد تا گرفتار ترافيك سنگين صبحگاهي نشويد مي بينيد كه همه شهروندان هم مثل شما فكر كرده اند. غالب خودروسواران با اين طرز فكر به خيابان ها هجوم آورده و ترافيك سنگيني را به وجود مي آورند.
بزرگراه همت كه اتصال دهنده بخش غربي و شرقي تهران به يكديگر است بيشترين بار ترافيكي را دارد. با راه اندازي اين قسمت اگر خودروها به جاي ورود به خيابان هاي اصلي حاشيه اتوبان همت، مستقيم از بزرگراه تهران - كرج وارد اتوبان همت شوند تا حدود زيادي از تردد بيجاي خودروها كاسته مي شود. مهمترين دليل متوقف ماندن اين پروژه به علت وجود املاك معارضي در زمين هاي اطراف كن بود كه با مذاكرات شهرداري تهران حل و فصل شد.
مهندس علي آبادي معاون عمراني شهردار تهران خبر داد: طي مذاكرات در منطقه ۲۲ توافق نهايي انجام شد كه املاك معارض در منطقه كن خريداري شده و هماهنگي لازم نيز با شهرداري منطقه ۵ در اين رابطه انجام شده است.
وي درمورد توافق با مالكين معارض گفت: مشكل خاصي تاكنون وجود نداشته است به هرحال مردم مي خواهند كه املاك خود را خوب بفروشند و شهرداري نيز موافقت كرد كه با قيمت كارشناس مرضي الطرفين املاك را خريداري كند.
به گفته وي بازشدن مسير جديد اتوبان همت قطعاً از بار ترافيكي غرب تهران خواهد كاست.
وي خبر داد تا چند ماه آينده عمليات اجرايي احداث ۲ كيلومتر از بزرگراه همت كه بر روي املاك معارض قرار دارند آغاز خواهد شد و اين خبر خوشي است كه تهرانيان را خوشحال مي كند.

با اين ويژگي ها به دست مي آيد:
مديريت در آرمانشهر
مديريت مطلوب شهري بستر و زمينه اي را فراهم مي آورد كه در آن شهروندان مي توانند براي بهبود شرايط زندگي خود تمام توان و استعداد خود را به كار اندازند و در تعالي وجوه مختلف زندگي خود بكوشند
همه مديران در سازمان هاي دولتي، خصوصي و سازمان هاي غيردولتي و جامعه مدني در قبال عملكرد خود در برابر مردم مسوولند. اين يك معيار مهم در سنجش مديريت مطلوب است
007773.jpg
محمد نبوي 
دنياي امروز به واسطه رشد و توسعه شهرها، افزايش جمعيت، پيچيدگي روابط اجتماعي، سياسي و فرهنگي، روز به روز پيچيده تر و پرمساله تر مي شود. همچنين حل مسايل و مشكلات شهري و مهم تر از آن راهبري شهر به نحوي كه محيطي سالم براي زندگي شهروندان امروز و فردا را فراهم آورد و برنامه ريزي براي ارتقاي هر چه بيشتر كيفيت زندگي در ابعاد گوناگون اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، بهداشتي و رواني به مساله اي بسيار مهم در حيات شهري و زندگي شهروندان بدل شده است. در نتيجه شايد بتوان گفت كه مديريت شهري و به بيان دقيق تر، مديريت مطلوب شهري، به واسطه ارتباط با تمامي جنبه هاي مطلوب شهري، به واسطه ارتباط با تمامي جنبه هاي فردي و جمعي زندگي شهروندان مساله شماره يك انسان امروز است و بررسي ابعاد و اهداف و راهكارهاي مديريت مطلوب شهري ضرورتي حياتي و انكارناپذير به شمار مي آيد.
مديريت شهري به نحوي تنگاتنگ با رفاه شهروندان پيوند دارد و بايد امكان دستيابي شهروندان به مسكن مناسب، بهداشت، آب سالم، محيط پاكيزه، آموزش، كار، تغذيه، امنيت، امكانات تفريحي و ... را فراهم آورد. در واقع مديريت مطلوب شهري بستر و زمينه اي را فراهم مي آورد كه در آن شهروندان مي توانند براي بهبود شرايط زندگي خود تمام توان و استعداد خود را به كار اندازند و در تعالي وجوه مختلف زندگي خود بكوشند.
نخستين نكته اي كه بايد بر آن تاكيد كرد، آن است كه مديريت مطلوب شهري تنها در صورتي عملي مي شود كه شهروندان نيز در آن مشاركت داشته باشند. در واقع تنها با مشاركت مردم در تصميم گيري ها و سياست گذاري ها، برنامه ريزي طرح هاو اجرا و ارزيابي آنها و نيز نظارت همه جانبه آنان بر عملكرد مديران شهري مي توان اميدوار بود كه شهر به طور مطلوب اداره شود.
اما مادام كه زمينه مشاركت پايدار و موثر شهروندان در اداره امور شهر و جامعه وجود نداشته باشد و در نتيجه، آنان به اين باور نرسيده باشند كه مشاركت شان تاثيري در اصلاح امور خواهد داشت، به مشاركت ترغيب نمي شوند و حتي از آن دوري مي جويند. مهم ترين عاملي كه مردم را به مشاركت سوق مي دهد، ايجاد زمينه هاي مساعد براي مشاركت است و اين امر در گرو ايجاد ساز و كارهايي است كه مشاركت شهروندان را از امري صوري، گذرا و نمايشي، به امري نهادينه، پايدار و موثر بدل كند. ساز و كارهايي همچون وجود قوانين مناسب، كارآمد و عادلانه  اي كه بر مدار منافع عموم مردم شكل گرفته باشند، اهتمام به اجراي دقيق قوانين، وجود نظارت شهروندان، وجود آزادي هاي مدني و سياسي شهروندان و نظاير اينها.
درباره مديريت مطلوب شهري ديدگاه هاي متفاوتي را مي توان سراغ گرفت، اما به رغم اين تفاوت ديدگاه ها، اتفاق نظر كافي بر سر وجوه مشخصه و اصول پايه اي آن وجود دارد. در زير برخي از مهم ترين ويژگي ها و وظايف مديريت مطلوب شهري به اختصار برشمرده مي شود.
۱-اعتقاد و پايبندي به حاكميت قانون 
در واقع تنها با مشاركت مردم در تصميم گيري ها و مديريت مطلوب شهري مستلزم پايبندي مديران شهر به قوانين و روا نداشتن تبعيض ميان شهروندان در اجراي قانون است. ناديده گرفتن قانون از سوي مديريت شهري موجب بي اعتمادي شهروندان و در نتيجه عدم مشاركت آنان، رشد نابرابري ميان شهروندان و نيز موجب بي اعتنايي شهروندان به قوانين و مقررات مي شود. اين امر البته از يك سو منوط است به روشني و بي ابهام بودن قوانين، مقررات، استانداردها و دستورالعمل ها و از سوي ديگر در گرو وجود قوانين متناسب، عملي، عادلانه و قابل قبول براي شهروندان قرار دارد.
۲-شفافيت 
«شفافيت» بر جريان آزاد اطلاعات استوار است. منظور از شفافيت در مديريت شهري آن است كه شهروندان بايد بتوانند «به صورت مستقيم» و «آزادانه» به تمام اطلاعات مربوط به تصميم گيري ها، طرح ها و كارهاي اجرايي كه در نهايت به زندگي آنان مربوط مي شود، دسترسي پيدا كنند. شفافيت يا امكان دسترسي مستقيم و آزادانه شهروندان به تمامي اطلاعات، اين اطمينان را در آنان ايجاد مي كند كه تصميمات اتخاذ شده، نحوه اجراي طرح ها و چگونگي هزينه كردن منابع مالي طبق قوانين و مقررات صورت گرفته است. اين امر امكان نظارت شهروندان بر اعمال مديران را فراهم مي آورد و مانع رشد فساد در دستگاه ها مي شود.
۳-برابري 
احساس برابري شهروندان يكي از شرايط سلامت جامعه است. مديريت شهر بايد به نحوي باشد كه شهروندان احساس كنند در جامعه از حقوق كاملا برابر با يكديگر برخوردارند. در نتيجه همه زنان و مردان، صرف نظر از تفاوت هاي طبقاتي، مذهبي، قومي و .... بايد بتوانند به مثابه انسان هايي برابر در تصميم گيري ها، تعيين تقدم ها و تقسيم منابع مشاركت داشته باشند. مديريت شهر بايد امكان دسترسي برابر تمام افراد اعم از زن/مرد، فقير/غني، جوان/ پير، فرادست/فرودست، معلولان و عقب ماندگان ذهني، حاشيه نشينان و... به تغذيه، آموزش، كار، مسكن، مراقبت هاي بهداشتي، آب آشاميدني سالم و ساير خدمات و نيز حقوق شهروندي را فراهم آورد.
۴-كارآمدي 
مديريت شهر بايد با استفاده صحيح از منابع، بيشترين كارآيي را در رفع نيازهاي جامعه، عرضه خدمات گوناگون شهري و رشد اقتصاد شهري داشته باشد. از اين حيث، مديريت شهري بايد در جهت افزايش ظرفيت خدمات، رضايت شهروندان، رشد اقتصاد، درآمد بيشتر، حفظ محيط زيست و استفاده پايدار از منابع طبيعي بكوشد.
۵-مديريت نوآورانه 
مديريت نوآورانه شامل اصلاحات و تغييراتي است كه مديريت شهر در سطوح مديريتي حوزه هاي مختلف اداري، روش ها، تخصيص منابع، حفاظت از محيط زيست، مشاركت شهروندان و ... اعمال مي كند. نوآوري در مديريت موجب كاهش هزينه ها، بهبود كيفيت عرضه خدمات، برنامه ريزي طرح ها و اجرا و ارزيابي آنها مي شود.
۶-مديريت تمركززدا
مديريت تمركززدا مسووليت انجام طرح ها را به مراكز گوناگون واگذار مي كند و اين كار مستلزم تعيين رئوس و خطوط كلي قابل واگذاري، وجود ساز و كارهاي لازم براي نظارت و گزارش گيري مرتب از كارهاي واگذار شده و وجود مقررات جامعه براي واگذاري كارهاست.
۷-ايجاد همنوايي 
مديريت شهر بايد بكوشد تا علايق موجود در جامعه را به هم نزديك كند تا به نوعي همنوايي و اجماع و توافق فراگير در مورد مسايل شهر، سياست گذاري ها، اهداف و چگونگي تحقق آنها دست يابند. حصول اين همنوايي در گرو فهم بافت تاريخي، فرهنگي و اجتماعي جامعه است. اهميت توافق شهروندان با برنامه هاي كلان مديريت شهر در اين است كه مي تواند از سويي موفقيت آنها را تضمين كند و از سوي ديگر موجب افزايش مشاركت شهروندان در اداره امور شهر شود.
۸-برقرار ساختن امنيت فراگير
مديريت شهر بايد براي ايجاد حس امنيت در شهروندان و از ميان بردن دغدغه هاي آنان و در نهايت ايجاد شهري سالم، سرزنده، پرجنب و جوش و بانشاط بكوشد. از جمله راهكارهاي نيل به اين هدف مي توان از موارد زير نام برد: رواج فرهنگ ياريگري و همبستگي ميان شهروندان؛ رواج تساهل و مدارا؛ ايجاد و تقويت حس امنيت در فقيران شهري از طريق تامين كار، مسكن و آموزش مناسب براي آنان؛ توجه خاص به گروه هاي آسيب پذير (همچون زنان و جوانان)؛ تدوين راهبردهايي براي محو تمام اشكال خشونت عليه زنان، كودكان و ...؛ افزايش آگاهي شهروندان براي مقابله با بلاياي طبيعي؛ ارتقاي سطح مديريت در برخورد با حوادث غيرمترقبه و در صورت لزوم ايجاد ساز و كاري براي انتقال ساكنان مناطق در معرض خطر به مناطق كم خطرتر؛ بهبود نظام انتظامي؛ ايجاد ساز و كاري براي كاهش برخورد و تنش ميان شهروندان و ميان شهروندان و دستگاه هاي متولي امور شهري؛ تلاش در جهت ايجاد ساز و كاري براي كاهش زمينه هاي جرم و جنايت و ...
۹-تعامل با شهروندان 
اين مورد به ارتباط آزاد و وسيع ميان مديريت شهر، سازمان هاي غيردولتي(NGO) و كل جامعه شهري اشاره دارد و مبتني است بر وجود ساز و كارهايي كه تبادل نظر و تعامل و همكاري مديريت شهر، سازمان هاي غيردولتي و همه شهروندان را در مورد مسايل گوناگون امكان پذير مي كند. يكي از مهم ترين راهكارهاي نيل به اين مقصود، ايجاد و تقويت شوراهاي شهر و شوراهاي محلي است. توجه به نقش شوراهاي محلي در شكل گيري اين تعامل بسيار مهم است. شوراهاي محلي نه تنها مجراي مطمئني براي ايجاد ارتباط دوسويه ميان شهروندان و مديريت شهر هستند، بلكه محمل مناسبي براي سپردن مسووليت اداره شهر و اجراي طرحها به شهروندان، سازمان هاي غيردولتي و بخش خصوصي اند.
۱۰-توسعه منابع انساني 
توسعه منابع انساني مبتني است بر اجراي برنامه هايي براي استخدام و آموزش نيروي كار لازم و ايجاد انگيزه در آنان، به منظور افزايش كارايي و تعهدكاري، مديران شهر مي توانند از طريق برنامه ريزي هايي براي ارتقاي جوانب مختلف مديريت منابع انساني، گزينش نيروي انساني بر اساس شايستگي، ارتقاي توانايي هاي كاركنان و اعمال سياست هاي تشويقي به اين مهم دست يابند.
۱۱-مسووليت پذيري و پاسخگويي 
همه مديران در سازمان هاي دولتي، خصوصي و سازمان هاي غيردولتي و جامعه مدني در قبال عملكرد خود در برابر مردم مسوولند. اين يك معيار مهم در سنجش مديريت مطلوب است. اين امر عمدتا ناظر است بر مسووليت مديريت شهر در قبال هزينه هاي مالي شهرداري ها و قانونمداري. براي نيل به اين مهم، از سويي بايد ابزارهاي مناسبي براي اندازه گيري و ارزيابي عملكرد مديريت در حوزه مسايل مالي ايجاد شود و از سوي ديگر، براي نظارت شهروندان بر ميزان تحقق اهداف و نتايج اجتماعي مطلوب برنامه ها و طرح ها و حصول اطمينان از اينكه اين برنامه ها و طرح ها به اهداف تعيين شده رسيده اند، بايد نظامي دقيق پي ريزي شود.
۱۲-داشتن ديدگاه راهبردي 
هم مديران و هم شهروندان بايد تصويري فراگير و چشم اندازي بلندمدت درباره شهر آرماني و مديريت مطلوب شهري داشته باشند و لوازم و مقتضيات آن را بشناسند و اين مستلزم درك پيچيدگي هاي تاريخي، فرهنگي و اجتماعي شهر و جامعه است. از جمله مسايلي كه بايد از اين حيث مورد توجه قرار گيرد، مي توان از پديده جهاني شدن و مديريت شهري، حفظ محيط زيست، فن آوري اطلاعاتي و ارتباطي، توسعه پايدار شهري، توسعه مادرشهرها و نظاير اينها نام برد.
(شهروند مداري)

ماجراهاي اتول
يكي از نمايندگان مجلس در نطق پيش از دستور خود با اشاره به پر شدن سقف ترافيكي، توليد خودروهاي مازاد بر نياز را كاري اشتباه خواند و از طرفي ديگر اضافه كرد واردات آن تحت شرايط ويژه اي بايد قرار گيرد
007776.jpg
عليرضا كيواني نژاد
هيچ اتفاقي نمي افتد، وقتي هم خبري مي شود همه آن يكباره مثل گدازه، آتشفشان همزمان سرباز مي كند. طي چند روز گذشته مساله توليد خودرو و خدمات پس از آن ، به سوژه اصلي مطبوعات و رسانه ها تبديل شد تا جايي كه مجلس نشينان نيز درجلسه روز سه شنبه نتوانستند از بروز واكنش هاي تند نسبت به اظهارنظرهاي مربوطه، خودداري  كنند. يكي از نمايندگان مجلس در نطق پيش از دستور خود با اشاره به پر شدن سقف ترافيكي، توليد خودروهاي مازاد بر نياز را كاري اشتباه خواند و از طرفي ديگر اضافه كرد واردات آن تحت شرايط ويژه اي بايد قرار گيرد. در پي اين اظهار نظر، بحث داغي بين موافقان و مخالفان صورت گرفت كه با وقفه اي چند دقيقه اي در كار مجلس، به پايان رسيد.
از سوي ديگر كارشناسان خودرو در يكي از برنامه هاي تلويزيوني سازمان صدا و سيما به بررسي نقايص طرح هايي چون كارت طلايي، خدمات پس از فروش وغيره پرداختند. يكي از شهروندان خطاب به كارشناس برنامه مي گويد:« با اينكه از بيماري ديسك كمر رنج مي برم و نياز مبرمي به خودروي شخصي خودم دارم، يك هفته است كه ماشين را دريكي از نمايندگي هاي ايران خودرو گذاشتم تا ديسك و صفحه آن عوض شود ،اين درحالي است كه فقط ۸ ماه از خريد اين پژو گذشته اما در مراجعه به نمايندگي مي گويند كه موتور نيز از چند جا روغن زده و بايد يك هفته ديگر ماشينم را در تعميرگاه نگه دارم. اين شهروند آن قدر عصباني بود كه گزارشگر سيما با اشاره او را به آرامش دعوت مي كرد اما سايه اين مرد روي ماشين و امتناع از پذيرش پيشنهاد گزارشگر موجب قطع برنامه شد كما اينكه شهروند ديگري هم از خدمات كارت طلايي گله مند بود مي گويد:«گول اين كارت طلايي را خوردم.» كارشناس برنامه با شنيدن اين جمله فقط مي خندد و ادامه صحبت هاي آن شهروند:« مشكلي براي ماشينم پيش آمد و با هزينه شخصي آن را درست كردم حالا كه آمدم و پولم را طلب مي كنم، مرا به آذرماه سال آينده قلاب سنگ مي كنند.» و باز هم همان سناريوي تكرارمقطع برنامه.
تااين جاي كار را داشته باشيد. حالا فرض كنيد يكي از مسوولان توليد خودرو، خلاف جهت جريان حركت كند و بگويد ديگر بار هم آن خودروي معروف را توليد مي كنيم!
محسن هروي مدير پروژه هاي پيكان شركت ايران خودرو اعلام كرد: علي رغم اعلام مسوولان سازمان محيط زيست و وزارت صنايع مبني بر تعطيلي خط توليد خودروي پيكان از سال ۸۴ تنها با تغييراتي در موتور اين خودرو در دو مرحله توليد آن درسال هاي آتي نيز ادامه خواهد داشت اما اين بار هم پايان كار نيست. چون يكي ديگر دست اندركاران، اين خبر را تكذيب مي كند. دكتر يوسف حجت، رئيس كميته كاهش آلودگي هواي تهران تاكيد مي كند كه خط توليد پيكان در سال ۸۴ تعطيل مي شود. وي اضافه مي كند:« ما قصد جنگيدن با وزارت صنايع يا هر دستگاه ديگري را نداريم، بلكه اين خودرو را به خاطرتزريق آلاينده هاي زياد به هواي كشور براي سلامتي جامعه مضر مي دانيم كه البته وزارت صنايع هم با اين تصميم موافقت كرده است، اما معاون محيط زيست انساني سازمان محيط زيست درباره اظهار نظر محسن هروي جمله جالبي را به كار مي برد:«بازسازي مجدد موتور پيكان مصداق ضرب المثل آفتابه خرج لحيم است زيرا اين خودرو بايد به حد استاندارد «يورو »۲ برسد كه اين مساله هزينه زيادي دارد.» با اين تفاسير وضعيت خودرو در سال ۸۴-۸۳ چه مي شود؟!

وام ازدواج شهرداري
بهتر است صاحبخانه هاي محترم اين خبر را نخوانند چون ممكن است لعنت زوج هاي جوان مستاجر نصيب ما شود.وام هاي ازدواج شهرداري هم شكل جدي به خودش گرفت و قرار است مشمولين از سوم خردادماه مدارك خود را ارسال كنند.شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد در اولين مرحله زوج هايي با سابقه ۵ سال سكونت در تهران كه عقدنامه آنان از اول آذرماه سال گذشته به بعد در شهر تهران به ثبت رسيده است مي توانند از سوم خردادماه با مراجعه به تماس دفاتر پست، پاكت پستي مربوطه كه حاوي تمامي مدارك و اطلاعات مورد نياز است را تكميل و ارسال كنند.قرار است به هر يك از زوجين مبلغ پانصد هزار تومان و به صورت وام قرض الحسنه پرداخت شود.

برخورد با تاكسي داران
تاكسيران ها هم از اين پس بايد مواظب اخلاق و رفتار خودشان باشند، چرا كه قرار است تا از اين پس مجوز تاكسي هايي كه رانندگان آنها به دليل افزايش بي رويه نرخ تاكسي يا شكايت هاي متعددي از آن باشد لغو مي شود.
عده زيادي از تاكسي داران از ابتداي سال جاري نرخ كرايه خود را افزايش داده اند كه از طرف تاكسيراني مجوز فعاليت آنها لغو شده  است. در جلسه اخير شوراي شهر نيز رسيدگي به تخلفات تاكسيراني، مجوز تاكسي نارنجي ۱۵ نفر به تاكسي خطي تبديل شده است.از آنجايي كه امسال سال پاسخگويي به مردم نامگذاري شده است، كميته رسيدگي به تخلفات تاكسي داران با تخلفات رانندگي تاكسي كه مهم ترين آن افزايش بي رويه نرخ كرايه هاست به شدت برخورد مي كند.

نرخ تاكسي
اين حكايت تاكسي ها هم حكايت طول و درازي دارد هر روز صحبت از نرخ تاكسي ها مي شود و هنوز هم مسافر و راننده بر سر نرخ تاكسي هر روز با هم مشكل دارند.
البته قرار است جدول نرخ كرايه تاكسي يكشنبه به شوراي شهر تهران ارايه  شود از آنجا كه هم اكنون تمام تاكسي ها به تاكسيمتر مجهز نيستند لذا مقرر شد تا زمان تجهيز  آنها به اين وسيله ۳ ماه آينده بر اساس فرمولي كه امروز به تصويب اعضا رسيد نرخ ۱۰۰ مسير تاكسي خطي و مسيرهاي اصلي تاكسي هاي گردشي معين شود.
در اين راستا يك كميته تخصصي تشكيل شده كه موظف است نرخ ها را در جدولي تنظيم و روز يكشنبه به شوراي شهر ارايه دهد.

دردسرهاي خوش تيپي
يكي مي گفت: اگر مي خواهيد خوش تيپ شويد ، از عينك آفتابي استفاده كنيد البته منظورش عينك هاي آفتابي بود كه به وفور در كنار خيابان ها فروخته مي شود. يك جراح چشم فوق تخصص جراحي شبكيه با تاكيد بر ضرورت استفاده از عينك آفتابي طبي در نور خورشيد گفت: اغلب عينك هاي آفتابي موجود در كشور فقط تزئيني است ارزش طبي ندارد.اغلب عينك هاي آفتابي كه امروزه دردست مردم است نمي تواند از ورود اشعه ماوراي بنفش خورشيد جلوگيري كند.عينك هاي آفتابي كه رنگ آنها قرمز است مي تواند به چشم آسيب زيادي وارد كند چون رنگ قرمز اين عنيك ها اشعه مادون قرمز را بيشتر مي كند.رنگ قرمز باعث مي شود حرارت بيشتري وارد چشم شود، استفاده از عينك هاي آفتابي رنگ بستگي به حساسيت هاي چشمي در برابر نور دارد بنابراين آنهايي كه چشم شان نسبت به نور حساس تر است مي توانند از عينك هايي استفاده كنند كه رنگ تيره تري داشته باشند.

استرس در جوانان
مسائلي چون بستري شدن يكي از اعضاي خانواده،بالارفتن هزينه هاي زندگ كافي نبودن حقوق درآمد از شايعترين رويدادهاي استرس زا در جوانان است.
استرس از عوامل مهم در بروز استمرار بسياري از اختلالات رواني است. استرس در بروز اختلال هاي رواني ازجمله اسكيزوفرنيا، اختلالات اضطرابي، خلقي،  تيك خواب، سوء مصرف مواد بسياري از ناراحتي هاي ديگ موثر است.
شناخت رويدادهاي استرس زا نحوه ارتباط آن با وضعيت سلامتي جوانان از اقدامات بسيار مهم بهداشتي است كه مي تواند به ويژه به امر تصميم گيري هاي كلان بهداشتي در زمينه پيشگيري اوليه از سوي نهادها سازمان هاي مختلف كمك فراواني كند.گروه هاي سني ۲۰ تا ۳۰ سال در مقايسه با ساير گروه هاي سني به طور معني داري با رويدادهاي استرس زا بيشتر مواجه بوده اند.

روزانه ۱۴ كيلومتر بزرگراه
روزانه در تهران يك هزار ۴۰۰ خودروي جديد در تهران بدون هيچ خروجي، شماره گذاري مي شوند اين درحالي است كه براي متناسب سازي ظرفيت شبكه راه هايي با اين حجم خودرو تهران روزانه به ۴ كيلومتر راه جديد نياز داريم.
درحال حاضر ۵/۲ ميليون خودرو در تهران تردد مي كنند سالانه ۴۰۰ هزار خودروي جديد نيز به اين تعداد افزوده مي شود درحالي كه جاده هاي ما درصد كمتري رشد پيدا كرده است.درحالي كه خيابان هاي شهر ظرفيت اين حجم از خودروها را نداشته باشد درصورت عدم متناسب سازي ظرفيت راه ها با حجم خودروها ظرف مدت كوتاهي ترافيك تهران به يك حالت قفل درخواهد آمد همان نظريه پاركينگ خيابان هاي تهران صورت عملي به خود مي گيرد.پس يا بايد خودرو توليد نكرد يا خيابان ساخت كه احتمالاً اولي شكل عملي تري دارد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |