شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۶
نام كشور هند ...
007794.jpg
007791.jpg
نام كشور هند همواره براي ما پيچيده در نوعي رمز و راز بوده. اگر از وجوه بيروني و امروزي آن بگذريم به ادبيات كلاسيك خودمان مي رسيم.
در ادبيات ما به كرات نام هند مشاهده مي شود كه مشهورترين آن از زبان و قلم مولانا جلال الدين بلخي است. هند، آن كشور پهناور با آن حجم جمعيت بالا از زماني كه تحت سيطره انگليس بود الفباي مقاومت و مبارزه را آموخت.
مهاتما گاندي كه اغلب او را به نام پدر هند نوين مي شناسند با آن شيوه مبارزاتي مخصوص به خودش نه تنها نام خود را در تاريخ ثبت كرد بلكه كشوري ديگر با حساسيت هاي ديگر را پايه گذاري كرد. نام خاندان گاندي هم درست مثل حال و هواي هند رازآميز و كنجكاوي برانگيز است. البته بايد گفت كه اينديرا دختر جواهر لعل نهرو بود كه به دليل نام خانوادگي شوهرش گاندي لقب گرفت.  شايد علت رويكرد مثبت مردم هند به كساني كه به گونه اي نام او را يدك مي كشند ريشه در همان حس نوستالژي مبارزاتي داشته باشد. همان گونه كه شنيده يا خوانده ايم اين روزها محافل خبري دنيا بارها و بارها نام سونيا گاندي را تكرار مي كنند. خانم گاندي كه رهبري حزب كنگره هند را برعهده دارد و حزبش موفق شده در انتخابات پارلمان اين كشور پيروز شده در ميان حيرت همگان اعلام كرده كه خاضعانه از مقام نخست وزيري چشم پوشي مي كند. او ظاهراً درست مانند اسلافش مقام و منزلت سياسي اجتماعي شخصي را به مصالح كشورش ترجيح نمي دهد. او به دنبال حكومتي باثبات در هند است.
007788.jpg

اين هم يكي ديگر از عجايب اين كشور عجيب. سونيا گاندي درحالي از قدرت فاصله مي گيرد كه موفق شده رقباي ديرينه را به قول معروف ناك اوت كند. گفته ها و شنيده ها درباره اين تصميم جنجال برانگيز حكايت از آن دارد كه او از بيم ترور تن به اين كار داده است! ناقلان اين خبرها ظاهراً فراموش كرده اند كه خاندان گاندي تاكنون از مرگ نهراسيده اند زيرا اگر چنين مي بود خانم گاندي مسيري به غير از سياست را انتخاب مي كرد تا به سرنوشت مادر دچار نشود. به هرحال سركار خانم سونيا گاندي چهره اين روزهاي رسانه هاي جهان است. شايد هم يك كارناوال تبليغاتي باشد. يادمان نرود كه مردم هند هنوز عجائب تاريخي خود را حفظ كرده اند. همين كه گروهي متعصب اعلام كرده اند كه درصورت نپذيرفتن پست نخست وزيري از طرف او خودكشي مي كنند چيز كمي نيست. آدمي همين است ديگر.

لنزهاي شبانه
007800.jpg
لاله ميراسكندري-تا آمديد بفهميد كه چشم هايتان ضعيف است ۱۰ تا ۱۲ سال نمره هاي ناپلئوني و بعضا رفوزگي را تحمل كرديد، تازه فهميديد كه طي اين سال هاي رشد، چقدر افزايش نمره چشم داشته ايد، بعد هم كه عينكي شديد، حالا بگذريم كه چند بار حين فوتبال و ورجه و ورجه قاب شكستيد و شيشه عينك لب پر كرديد.
بزرگ تر كه شديد گفتند حالا وقتش رسيده كه لنز بگذاري، چند سال دبيرستان را با لنز دست و پنجه نرم كرديد، وقتي ديپلم گرفتيد به سرتان افتاد كه عمل ليزيك كنيد، عمل هم كرديد البته با چنان قيمتي كه بعدش رويتان نشد بگوييد هنوز كمي تاري ديد داريد، يا هنگام شب اطراف لامپ هاي روشن هاله مي بينيد، يا اينكه بعضا ديدتان هم كاملا اصلاح نشده است، خلاصه سوختيد و ساختيد تا وقتي كه در ميانسالي به بهانه پيرچشمي دوباره يك عينك گرفتيد و روز از نو، روزي از نو!
نه اينكه عينك بد است و لنز دردسر دارد و عمل ليزيك به درد نمي خورد، همه اين ابزار و افعال به نوبه خود و در دوره خود جهش هاي علمي - كاربردي بزرگي به حساب مي آيند، شكي نيست، ولي خب علم هميشه پيشرفت مي كند. امروزه لنزهايي طراحي شده اند كه شب تا صبح در چشم مي گذاري تا صبح تا شب ديد اصلاح شده داشته باشي، بدون دردسرهاي عينك، لنز روزانه و البته عمل جراحي. اين لنزها را اصلطلاحا لنزهاي CRT (لنزهايي براي درمان انكساري قرينه) مي نامند كه مدت هاست در كشورهايي مثل آمريكا ساخته شده و با قيمت هاي بالايي به فروش مي روند. ولي خب تكنولوژي ساخت اين لنزها محرمانه است و حالا حالاها هيچ كشوري، مخصوصا جهان سومي و مخصوصا ايران حق ندارد آن را بياموزد. ولي دكتر پرويز زرين بخش يك چشم پزشك ايراني است كه با پشتكار و پيگيريي توانست اين لنزها را به تنهايي و صرف وقت و هزينه شخصي طراحي كرده و بسازد. ولي در حقيقت كاري كرد كه در كشور آمريكا با بودجه ميلياردي انجام شد. اين لنزها در حال حاضر در ايران با مبلغ يك پنجم نمونه آمريكايي در حالي توليد است. دكتر زرين بخش سال هاست در زمينه ساخت لنزهاي تماسي (به عنوان تنهاتوليدكننده) فعاليت مي كند. لنزهايCRT طراحي شده توسط ايشان در حال حاضر تنها براي اصلاح نزديك بيني مناسب است. ولي وي در صدد است تا نوع ديگري از همين لنزها را و اين بار براي افرادي كه مشكل دوربيني دارند، طراحي كند. به گفته وي، اگر اين كار انجام شود اولين و تنها نمونه در جهان خواهد بود.

شير در زمستان
007797.jpg
وقتي ديويدلين ساخت پروژه عظيم و جاودانه لورنس عربستان را آغاز مي كرد، يافتن بازيگر مناسب براي نقش لورنس به چالشي بزرگ براي همه تبديل شده بود. صحبت از حضور مارلون براندو يا استن لورل بود ولي در نهايت نقش لورنس به يك بازيگر ناشناس رسيد؛ مردي بلندقد و لاغراندام، موطلايي و چشم آبي كه بسيار خوش تيپ تر از لورنس واقعي بود. پيتراتول با همان فيلم جاودانه شد.
پيتراتول بازيگر بي همتاي انگليسي خيلي زود خود را به عنوان يكي از بهترين بازيگران دوران خود و در عين حال يكي از پولسازترين آنها مطرح كرد. او در ظرف مدت كوتاهي به آنچنان شهرت و محبوبيتي دست يافت كه تصور آن واقعا دشوار مي نمود. فيلم هاي او در گيشه با موفقيت روبه رو مي شد، كارگردان هاي بزرگي مثل ويليام وايلر، نقش هاي اصلي آثار خود را به او سپردند، در فيلم هاي مهم و تاثيرگذاري چون بكت (پيترگلنويل) و شير در زمستان (آنتوني هاروني) بازي كرد و هر سال نامزد دريافت جايزه اسكار مي شد. جايزه اي كه به ناحق آكادمي از او دريغ كرد. اما با گذشت زمان كم كم ولخرجي ها و افراط او در مصرف الكل گريبانش را گرفت. چهره زيباي او خيلي سريع شكسته شد و گرچه همچنان در نقش هاي اصلي ظاهر مي شد اما شكست تجاري فيلم ها و در كنار آن ورشكستگي مالي او را به مرز نابودي كشاند.
پيتراتول به زحمت توانست بر اعتيادش بر الكل غلبه كند و گويا هنوز هم نتوانسته از پس پرداخت وام هايش برآيد. اما به نظر مي رسد اوضاع در حال بهبود است. دو سال پيش آكادمي با شرمندگي گاف بزرگ خود را جبران كرد و اسكار افتخاري حاصل يك عمر دستاورد درخشان هنري را به او اهدا كرد و بعد از مدت ها بازي در آثار نازل تلويزيوني امسال با فيلم عظيم و پرفروش تروا در نقش پريام دوباره به پرده سينما بازگشته است.
شايد حماسه تروا براي اين شير پير سينماي انگلستان خوش يمن باشد. سلطاني كه قدر سلطنت خودش را ندانست.

صديق تعريف
پيروي از اصول
007803.jpg
امير مهنا-يكي از خوبي هاي موسيقي سنتي ايران اين است كه اگر از همان روز اول به طور جدي شروعش نكني او هم اصلاً تو را جدي نمي گيرد و چنان پس مي زند كه آدم حيرت مي كند. اين مساله، هم شامل خوانندگي مي شود، هم نوازندگي و هم آهنگسازي. براي رسيدن به قله هاي موسيقي سنتي بايد عرق روح ريخت، وگرنه در همان ابتداي كار خسته و دلزده كنار گذاشته خواهيم شد. حاصل كار اين عرق ريزي و زحمت هاي شبانه روزي همين آدم هايي هستند كه هم اكنون صاحبنام و نشاني در عرصه موسيقي هستند. يكي از افرادي كه واقعاً براي موسيقي اين كشور زحمت كشيده و البته نتيجه اش را هم ديده جناب «صديق تعريف» است. تعريف كه به خاطر وضعيت اقليمي زادگاهش انگار با موسيقي به دنيا آمده، حالا يكي از چهره هاي مطرح اين هنر به شمار مي آيد. گزيده گويي و پيروي از اصول و قواعد با تكيه بر استفاده از تجربيات ديگران يكي از محسنات تعريف است.
براي اين خواننده، نفس خواندن مهم است، چون به هرحال ريشه در احياي سنن دارد. نوآوري، تكنيك بالا در اجرا و آن حنجره خدادادي اين شانس را به تعريف داده است كه از همان بدو امر در ميان اهل موسيقي به صورت جدي مطرح باشد. با انتشار كاست «شيدايي» كه البته چند كار او در مقام خواننده محسوب مي شد، نام و نشان او بيش از پيش مطرح شد. فروش بالاي اين كاست در آن سال ها كه با همكاري نوازنده اي چيره دست چون جلال ذوالفنون همراه بود نشان داد كه صداي تازه اي در موسيقي ظهور كرده است.
كاست هايي چون «شور دشت» با همكاري داريوش پيرنياكان و چند كار ديگر با همكاري و آهنگسازي پشنگ كامكار جاي پاي تعريف را محكمتر كرد. آخرين كار اين خواننده اصل سنندج كاستي است كه به گفته خودش خيلي او را به اصيل خودش نزديك كرده است، چون تمام و كمال با استفاده از ملودي هاي كردي با كمي تغيير تهيه شده است. خبر جالب اينكه كاست فوق توانسته جاي خود را در ميان كساني كه زبان كردي هم نمي دانند باز كند. فروش بالاي اين كاست نشان مي دهد كه تعريف بايد مدت سكوت هايش را كوتاه تر كند. حتماً كاست «كردانه» را بشنويد.

سالاد اطلاعات با سس هنر
007806.jpg
اعصاب بهرام كلهرنيا از كتاب هاي آموزشي هنر حسابي به هم ريخته است، به حدي كه وي از اين كتاب ها به عنوان سالاد اطلاعات و تمرين هاي بي هدفي ياد كرده كه در عمل هيچ فايده اي ندارند.
اين گرافيست، استاد دانشگاه و عضو انجمن طراحان گرافيك معتقداست مواد درسي و سرفصل هاي نظام آموزش عالي هدف، پيوستگي و انسجام انديشمندانه اي ندارند و بر واقعيات هم متكي نيستند. در نتيجه، گاه آن كه آشپزي مي خواند به مراتب از وضعيت اجتماعي و اقتصادي بهتري نسبت به هنر آموختگان ديگر رشته ها برخورداده مي شود.
وي خطاي فراوان در كنكور هنر، دانشجويان پرشمار و نبود پيش بيني هاي علمي و تجهيز نبودن دانشگاه ها را ازمشكلات اساسي پيش روي آموزش هنر دانسته و تلاش براي اقتصادي كردن شاخه هاي هنري را از جمله راهكارهاي نيل به چشم  انداز نوين هنر عنوان كرده است.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
007809.jpg

يكصدمين سالگرد درگذشت دورژاك 
به مناسبت فرارسيدن يكصدمين سالگرد درگذشت دورژاك، آهنگساز برجسته چك، شبكه »«B.B.C Four كنسرتي از دو اثر جاودانه اين آهنگساز را كه در سالن مجلل رودلفينوم دورژاك، در شهر پراگ اجرا مي شود، روي آنتن مي برد.
اركستر فيل هارمونيك چك كه نخستين بار در سال ۱۸۹۶ توسط خود دورژاك آغاز به كار كرد سمفوني شماره ۹ دورژاك را در قالب مي مينور و »«Celoo Concerto را در قالب سي مينور اجرا خواهد كرد.
007812.jpg

هاليوود، جدا از سياست 
شون پن، پسر بد هاليوود كه سرانجام توانست بر غضب سردمداران سينماي آمريكا فائق آيد و به خاطر «رود مرموز» اسكار بگيرد، دوباره به كنايه هاي نيشدار روي آورده است. پن معتقد است هاليوود آنطور كه بايد سياستمداران را به نقد نمي كشد و به نحوي از سياست رويگردان است. سال گذشته، وي با سفر جنجالي اش به عراق و اظهارات تندي كه عليه جورج بوش و سياست هاي نظامي آمريكا داشت، مورد شماتت بسياري از اصحاب سياست و هنر ايالات متحده قرار گرفت. پن امسال در جشنواره كن حضور يافت تا فيلم جديد خود«ترور ريچاردنيكسون»را معرفي كند. فيلم بر اساس داستان واقعي از نقشه نافرجام يك فروشنده مبل و اثاث منزل براي ترور ريچارد نيكسون در هواپيما به سال ۱۹۷۴ ساخته شده است.
007815.jpg

درگذشت نوازنده و آهنگساز كلاسيك 
جان.دي.لاپورتا، نوازنده كلاسيك كلارينت و آهنگساز شاخص موسيقي كلاسيك در سن ۸۴ سالگي در شهر ساراسوتاي فلوريدا درگذشت.
وي پيش از ورود به عرصه تدريس موسيقي و آهنگسازي، كنار نامداران موسيقي جاز همچون كني كلارك، چارلي پاركر، لستر يانگ، بدي ريچ و مايلز ديويس قرار گرفته بود. از سال ۴۴ تا ۴۶، لاپورتا به عنوان نوازنده و آهنگساز اركستر وودي هرمان فعاليت داشت.
007818.jpg

كوسه در آب غوطه ور شد
كمپاني دريم وركز، براي معرفي انيميشن جديد خود درجشنواره كن ، آنجلينا جولي، جك بلك و ويل اسميت را سوار بر سازه بادي كوسه كرد و آن را به آب انداخت. «كوسه» علاوه بر صداي اين سه هنرپيشه، از صداي رابرت دنيرو و رنه زلوگر نيز بهره خواهد جست.
آنجلينا جولي معتقد است حضور در انيميشن هرچند پول كمتري به دنبال دارد، اما تجربه اي بسيار شيرين و ارزشمند است. وي كه براي فيلم«>Girl Interrupted يك اسكار گرفت ادعا كرد همراه پسر خوانده كامبوجي اش ۶۰۰ بار شرك را ديده است. شرك۲، ديگر انيميشن دريم وركز امسال در جشنواره كن شركت كرده و با استقبال خوبي مواجه شده است.
007821.jpg

خانه بن لادن، يك اثر هنري
عكس و تصويري كه بن لانگ لندز و نيكي بل در سفر به افغانستان از كلبه محقر اسامه بن لادن تهيه كرده اند به جمع نامزدهاي دريافت جايزه ترنر امسال راه يافت. اين دو هنرمند در پي سقوط رژيم طالبان در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفتند و مجموعه اي از عكس و فيلم مربوط به افغانستان تهيه كردند كه از ميان آنها، خانه بن لادن بيش از ديگر آثار مورد توجه هيات داوران جشنواره هنري ترنر قرار گرفته است.
آثار هنري راه يافته به جشنواره ترنر، از ۲۰ اكتبر تا ۲۳ دسامبر در تالارTate Britain انگلستان به نمايش درمي آيند. ضمن اينكه تنها برنده جايزه، در ششم دسامبر معرفي خواهد شد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |