عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
در اين شماره قصد دارم دو ماشين همكلاس از دو شاخه متفاوت صنعت خودروسازي را به شما معرفي كنم. اولي نيسان روداستر ۳۵۰ زد
Nissan 350z و دومي مرسدس بنز اس ال ۶۰۰ Mercedes Benz SL600 ، يكي از خانواده خودروهاي آسيايي و ديگري از خانواده ضابطه مند اروپايي. Nissan 350zبه خانواده اي تعلق دارد كه محصولات آن به طرز باورنكردني وحشتناك «خوب» و ارزان هستند و SL600 هم از خانواده اي است كه بسيار خوب و «گران» است. نمونه بارز اين تقابل را مي توان در
مزدا مياتا Mazda Miata و بي ام و زد۴ BMW Z4 ديد، جايي كه هر دو ماشين را مي توان تقريباً هم رده دانست در حالي كه قيمت اولي تقريباً يك دهم دومي است.
در اين جا همان وضعيت به چشم مي خورد، نيسان كه براي جذب مشتريانش در پنج مدل و پنج قيمت عرضه شده در برابر SL600 قرار گرفته است با قيمتي تقريباً يك چهارم قيمت آن. البته كافي است يك بار هر دو ماشين را امتحان كنيد تا متوجه دليل تفاوت قيمت شويد. به هر حال به نظر من راننده يك اس ال بودن بهتر از صاحب چندين نيسان، مزدا و ... بودن است.
نيسان ۳۵۰ زد
Nissan 350 Z
نيسان «زد» هميشه بيانگر و نماينده روح، قلب و اشتياق كارخانه است. بيل كيرين Bill Kirian معاون مدير كل و رئيس بخش آمريكاي شمالي هنگامي با شور و حرارت خاصي اين جملات را ادا مي كرد كه همگان انتظار محصول جديد نيسان را مي كشيدند. هنگامي كه ۳۵۰ زد به همگان نمايش داده شد «بيل» اضافه كرد: اضافه كردن روداستر «زد» نيسان را براي ارايه ماشين هاي به يادماندني و هيجان آور بيش از پيش مصمم كرده است.
پس از به نمايش درآمدن، ۳۵۰ زد همان چيزي بود كه همگان انتظار آن را داشتند. تمام عناصري كه در ساخت ماشين به كار برده شده يا لحاظ شده بودند، همان چيزهايي بودند كه قبلاً هم در روداسترهاي نيسان مشاهده كرده بوديم با اين تفاوت كه اين عناصر كامل ترين در نيسان هستند. بدنه و موتور دقيقاً همان چيزهايي هستند كه قبلاً آنها را ديده ايم. منظور اين است كه اين ماشين موتوري با ۳۵۰۰ سي سي ظرفيت دارد كه نيرويي برابر با ۲۸۷ اسب بخار به چرخ هاي عقب مي دهد. اين موتور V6 با نام VQ در خانواده نيسان شناخته شده است.
اما جايي كه نسبت به روداسترهاي قبلي نيسان بيشتر دچار دستكاري شده است. البته شايد تعجب آور باشد، چون گفته شد كه بدنه ۳۵۰ زد همانند بدنه هاي قبلي است. بله، اين صحيح است چون اين بدنه براي اين ماشين فقط تقويت شده است. اين تقويت كننده ها شامل يك قطعه V شكل در مركز كه دو طرف بدنه را به هم وصل مي كند و يك قطعه ۸ شكل در جلو است كه براي تقويت جلوي بدنه در اين مكان نصب شده است. از ديگر تغييرات بدنه اي مي توان به محل هاي اتصال درها هم اشاره كرد كه به گونه خاصي تقويت شده اند.
اما حداكثر تلاش مهندسان نيسان در طراحي و ساخت اين ماشين معطوف شد به اصلاح سقف كروك آن. آنها براي اين كه جنبه هاي منفي اين سقف (يكي از مهم ترين مشكلات دارندگان روداسترها سقف هاي متحرك آنها است كه هميشه براي آنها مشكلاتي را ايجاد مي كند) را بكاهند تمام تلاش خود را كرده اند كه سقفي بسيار كوچك طراحي و بر روي ۳۵۰ زد نصب كنند. اين سقف همانند اكثر يا بهتر بگويم تمام روداسترهاي پيشرفته با يك دكمه بسته مي شود. اما تفاوت عمده اين سقف با ديگر سقف ها اين است كه سقف ۳۵۰ زد داراي يك قسمت شيشه اي در پشت است. براي اين كه سقف به صورت مطمئني بالا نگه داشته شود، نيسان از يك سيستم قفل پيشرفته استفاده كرده كه كارايي بسيار بالايي دارد. اين قفل سه مرحله اي علاوه بر محافظت از سقف در برابر كنده شدن پروسه، بسته شدن سقف را هم تسهيل مي كند.
در طراحي داخلي و خارجي اين ماشين هم نوآوري هاي زيادي به كار برده شده است. به گونه اي كه اين ماشين بيشترين مراحل طراحي خود را در تونل باد گذرانده است. علاوه بر طراحي آيروديناميك طراحي فني اين ماشين هم بسيار پيشرفته و حرفه اي است. سيستم جعبه دنده شش سرعته اين ماشين مي تواند نمونه بارز اين طراحي ويژه فني باشد.
يكي ديگر از ويژگي هاي بارز اين ماشين كه در بيشتر ماشين هاي ژاپني به خوبي نمايان است اقتصاد سوختي آن است. ۳۵۰ زد در آزادراه ها ۲۰ مايل
بر گالن و در شهرها ۲۶ مايل بر گالن مي راند كه آمار جالبي است. براي آن كه اين ماشين به فروش بالايي برسد و نظر مشتريان زيادي را به خود جلب كند در هشت رنگ خارجي و دو رنگ داخلي عرضه شده است كه تنوع رنگي بسيار بالايي براي يك ماشين روداستر محسوب مي شود. نام بعضي از اين رنگ ها بسيار جالب است، مثلاً Le Man Sunset (غروب لمان) كه يادآور مسابقات افسانه اي لمان فرانسه است و يا Pike Peak White (سفيد پايك پيك) كه يادآور قله اي به يادماندني پايك پيك (يكي از مراحل افسانه اي مسابقات رالي در گذشته) در آمريكاست.
ابعاد خارجي اين روداستر هم در نوع خود بسيار متناسب و طول، پهنا و ارتفاع آن به ترتيب ۴۳۰۳، ۱۸۱۶ و ۱۳۱۸ ميلي متر هستند.
اما بارزترين ويژگي اين ماشين قيمت آن است. اين ماشين كه رقيبي سرسخت براي محصولاتي نظير آئودي ،اينفينيتي G35و فولكس واگن R32 به شمار مي رود تنها قيمتي بين ۲۴ هزار دلار تا ۳۱ هزار دلار دارد.
مرسدس بنز اس ال ۶۰۰
Mercedes Benz SL600
عملكرد عالي، رفاه كامل و رعايت دقيق الگوهاي زيست محيطي سه شخصيت مهم ماشين SL600 هستند، ماشيني كه نهايت موفقيت مسئولان مرسدس بنز در ساخت سري روداستر اسپورت SL ملقب به SL Class است. كافي است تا يك بار كاپوت اين ماشين را بالا بزنيد تا متوجه شويد چرا عملكرد اين ماشين شاخصه آن به شمار مي رود. در زير كاپوت كشيده و آيروديناميك SL600 يك موتور به روز شده ۱۲ سيلندر قرار دارد كه با دو توربو شارژر تجهيز شده است. از ديگر امكانات اين موتور مي توان به سيستم خنك كننده دوگانه (آب و جريان هواي خنك) و وجود ۳ سوپاپ در هر سيلندر آن اشاره كرد. اين يونيت را مي توان يكي از پيشرفته ترين يونيت هاي موجود در جهان ناميد. اين موتور فوق مدرن مي تواند در ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقيقه تواني برابر ۵۰۰ اسب بخار و گشتاوري برابر ۵۹۰ فوت پوند توليد كند كه با توجه به اين ميزان توان و گشتاور SL600 مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در ۷/۴ ثانيه به دست آورد. بيشينه سرعت اين ماشين تا ۱۵۵ مايل بر ساعت محدود شده است. (معادل ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) اقتصاد سوختي اين ماشين هم ۴/۱۴ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر است در حالي كه گنجايش آن ۵۵۱۳ سي سي است. اما نكته بسيار جالب در مورد اين موتور حجيم و پرقدرت اين است كه اين موتور بسيار نرم و روان فعاليت مي كند و صداي خروجي آن از يك موتور ۴ سيلندر هم كمتر به نظر مي رسد. شايد بتوان به راز اين عملكرد خارق العاده در مركز اتومبيل سازي اشتوتگارت Stuttgart پي برد، جايي كه به عنوان بزرگترين سازنده موتورهاي ۱۲ سيلندر براي ماشين هاي سواري، برگ برنده مرسدس بنز در ساخت ماشين هاي اسپورت به شمار مي رود.
|
|
|
|
مهندسان اين مركز، براي ساخت موتور پرقدرت SL600 از تمامي تجربيات گذشته خود سود برده اند و از آنها براي ساخت موتور پيشرفته اي كه SL600 را در برابر رقباي خود متمايز كند استفاده كرده اند. آنها در اولين مرحله براي ساخت موتور از آلياژهاي مخصوصي استفاده كردند. در اين طرح آنها بدنه موتور را از آلومينيم فشرده تهيه كرده اند، اين در حالي است كه قسمت بالاي موتور يا همان سرسيلندرها از جنس منيزيم فشرده شده است. مابقي اجزاي موتور مانند پيستون ها غالباً از آلياژ خاصي از فولاد ساخته شده اند كه وزن كلي موتور را به شدت كاهش داده اند به گونه اي كه وزن كلي اين موتور ۱۲ سيلندر فقط ۲۶۳ كيلوگرم است و اين براي موتوري كه ۱۲ سيلندر دارد، يعني خارق العاده. نتيجه اين وزن كم هم همان چيزهايي است كه در بالا به آنها اشاره شد، يعني عملكرد بسيار روان و صداي بسيار كم.
يكي ديگر از فناوري هاي به كار رفته در اين موتور بسيار پيشرفته، استفاده از ۳ سوپاپ در هر سيلندر است. اين ويژگي باعث هدرروي كمتر گرما مي شود و بازدهي موتور بالا مي رود و در نتيجه گرم تر هم مي شود. براي خنك شدن اين موتور سيستم خنك كننده داخلي از مدار كم دماي خاصي بهره مي برد كه نقش مهمي در كاهش دماي داخلي موتور SL600 دارد.
ابعاد خارجي SL600 تماماً هماهنگ با طراحي آيروديناميك آن معين شده اند. اين طراحي كه نوع تكامل يافته SL500 است (چه در داخل و چه در خارج). همان چيزي است كه در تمامي مدل هاي SL Class ديده مي شود. طول، پهنا و ارتفاع در SL600 به ترتيب ۹/۱۷۶ ، ۳/۷۱ و ۶/۵۰ اينچ هستند و وزن كلي آن ۴۲۹۸ پوند (۱۹۵۰ كيلوگرم) است.
قيمت پايه SL600 با توجه به درخواست امكانات سفارشي، مابين ۱۲۵ هزار و ۱۳۵ هزار دلار متغير است.