جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۲
index
معرفي دو ماشين نيسان ۳۵۰ زد و مرسدس بنز اس ال ۶۰۰
تقابل شرق و غرب
003858.jpg
003840.jpg
عميد نمازي خواه - جواد نصرتي
در اين شماره قصد دارم دو ماشين همكلاس از دو شاخه متفاوت صنعت خودروسازي را به شما معرفي كنم. اولي نيسان روداستر ۳۵۰ زد
Nissan 350z و دومي مرسدس بنز اس ال ۶۰۰ Mercedes Benz SL600 ، يكي از خانواده خودروهاي آسيايي و ديگري از خانواده ضابطه مند اروپايي. Nissan 350zبه خانواده اي تعلق دارد كه محصولات آن به طرز باورنكردني وحشتناك «خوب» و ارزان هستند و SL600 هم از خانواده اي است كه بسيار خوب و «گران» است. نمونه بارز اين تقابل را مي توان در
مزدا مياتا Mazda Miata و بي  ام  و زد۴ BMW Z4 ديد، جايي كه هر دو ماشين را مي توان تقريباً هم رده دانست در حالي كه قيمت اولي تقريباً يك دهم دومي است.
در اين جا همان وضعيت به چشم مي خورد، نيسان كه براي جذب مشتريانش در پنج مدل و پنج قيمت عرضه شده در برابر SL600 قرار گرفته است با قيمتي تقريباً يك چهارم قيمت آن. البته كافي است يك بار هر دو ماشين را امتحان كنيد تا متوجه دليل تفاوت قيمت شويد. به هر حال به نظر من راننده يك اس ال بودن بهتر از صاحب چندين نيسان، مزدا و ... بودن است.

نيسان ۳۵۰ زد
Nissan 350 Z
نيسان «زد» هميشه بيانگر و نماينده روح، قلب و اشتياق كارخانه است. بيل كيرين Bill Kirian معاون مدير كل و رئيس بخش آمريكاي شمالي هنگامي با شور و حرارت خاصي اين جملات را ادا مي كرد كه همگان انتظار محصول جديد نيسان را مي كشيدند. هنگامي كه ۳۵۰ زد به همگان نمايش داده شد «بيل» اضافه كرد: اضافه كردن روداستر «زد» نيسان را براي ارايه ماشين هاي به يادماندني و هيجان آور بيش از پيش مصمم كرده است.
پس از به نمايش درآمدن، ۳۵۰ زد همان چيزي بود كه همگان انتظار آن را داشتند. تمام عناصري كه در ساخت ماشين به كار برده شده يا لحاظ شده بودند، همان چيزهايي بودند كه قبلاً هم در روداسترهاي نيسان مشاهده كرده بوديم با اين تفاوت كه اين عناصر كامل ترين در نيسان هستند. بدنه و موتور دقيقاً همان چيزهايي هستند كه قبلاً  آنها را ديده ايم. منظور اين است كه اين ماشين موتوري با ۳۵۰۰ سي سي ظرفيت دارد كه نيرويي برابر با ۲۸۷ اسب بخار به چرخ هاي عقب مي دهد. اين موتور V6 با نام VQ در خانواده نيسان شناخته شده است.
اما جايي كه نسبت به روداسترهاي قبلي نيسان بيشتر دچار دستكاري شده است. البته شايد تعجب آور باشد، چون گفته شد كه بدنه ۳۵۰ زد همانند بدنه هاي قبلي است. بله، اين صحيح است چون اين بدنه براي اين ماشين فقط تقويت شده است. اين تقويت كننده ها شامل يك قطعه V شكل در مركز كه دو طرف بدنه را به هم وصل مي كند و يك قطعه ۸ شكل در جلو است كه براي تقويت جلوي بدنه در اين مكان نصب شده است. از ديگر تغييرات بدنه اي مي توان به محل هاي اتصال درها هم اشاره كرد كه به گونه  خاصي تقويت شده اند.
اما حداكثر تلاش مهندسان نيسان در طراحي و ساخت اين ماشين معطوف شد به اصلاح سقف كروك آن. آنها براي اين كه جنبه هاي منفي اين سقف (يكي از مهم ترين مشكلات دارندگان روداسترها سقف هاي متحرك آنها است كه هميشه براي آنها مشكلاتي را ايجاد مي كند) را بكاهند تمام تلاش خود را كرده اند كه سقفي بسيار كوچك طراحي و بر روي ۳۵۰ زد نصب كنند. اين سقف همانند اكثر يا بهتر بگويم تمام روداسترهاي پيشرفته با يك دكمه بسته مي شود. اما تفاوت عمده اين سقف با ديگر سقف ها اين است كه سقف ۳۵۰ زد داراي يك قسمت شيشه اي در پشت است. براي اين كه سقف به صورت مطمئني بالا نگه داشته شود، نيسان از يك سيستم قفل پيشرفته استفاده كرده كه كارايي بسيار بالايي دارد. اين قفل سه مرحله اي علاوه بر محافظت از سقف در برابر كنده شدن پروسه، بسته شدن سقف را هم تسهيل مي كند.
در طراحي داخلي و خارجي اين ماشين هم نوآوري هاي زيادي به كار برده شده است. به گونه اي كه اين ماشين بيشترين مراحل طراحي خود را در تونل باد گذرانده است. علاوه بر طراحي آيروديناميك طراحي فني اين ماشين هم بسيار پيشرفته و حرفه اي است. سيستم جعبه دنده شش سرعته اين ماشين مي تواند نمونه بارز اين طراحي ويژه فني باشد.
003837.jpg
003843.jpg

يكي ديگر از ويژگي هاي بارز اين ماشين كه در بيشتر ماشين هاي ژاپني به خوبي نمايان است اقتصاد سوختي آن است. ۳۵۰ زد در آزادراه ها ۲۰ مايل
بر گالن و در شهرها ۲۶ مايل بر گالن مي راند كه آمار جالبي است. براي آن كه اين ماشين به فروش بالايي برسد و نظر مشتريان زيادي را به خود جلب كند در هشت رنگ خارجي و دو رنگ داخلي عرضه شده است كه تنوع رنگي بسيار بالايي براي يك ماشين روداستر محسوب مي شود. نام بعضي از اين رنگ ها بسيار جالب است، مثلاً Le Man Sunset (غروب لمان) كه يادآور مسابقات افسانه اي لمان فرانسه است و يا Pike Peak White (سفيد پايك پيك) كه يادآور قله اي به يادماندني پايك پيك (يكي از مراحل افسانه اي مسابقات رالي در گذشته) در آمريكاست.
ابعاد خارجي اين روداستر هم در نوع خود بسيار متناسب و طول، پهنا و ارتفاع آن به ترتيب ۴۳۰۳، ۱۸۱۶ و ۱۳۱۸ ميلي متر هستند.
اما بارزترين ويژگي اين ماشين قيمت آن است. اين ماشين كه رقيبي سرسخت براي محصولاتي نظير آئودي ،اينفينيتي G35و فولكس واگن R32 به شمار مي رود تنها قيمتي بين ۲۴ هزار دلار تا ۳۱ هزار دلار دارد.

مرسدس بنز اس ال ۶۰۰
Mercedes Benz SL600
عملكرد عالي، رفاه كامل و رعايت دقيق الگوهاي زيست محيطي سه شخصيت مهم ماشين SL600 هستند، ماشيني كه نهايت موفقيت مسئولان مرسدس بنز در ساخت سري روداستر اسپورت SL ملقب به SL Class است. كافي است تا يك بار كاپوت اين ماشين را بالا بزنيد تا متوجه شويد چرا عملكرد اين ماشين شاخصه آن به شمار مي رود. در زير كاپوت كشيده و آيروديناميك SL600 يك موتور به روز شده ۱۲ سيلندر قرار دارد كه با دو توربو شارژر تجهيز شده است. از ديگر امكانات اين موتور مي توان به سيستم خنك كننده دوگانه (آب و جريان هواي خنك) و وجود ۳ سوپاپ در هر سيلندر آن اشاره كرد. اين يونيت را مي توان يكي از پيشرفته ترين يونيت هاي موجود در جهان ناميد. اين موتور فوق مدرن مي تواند در ۱۸۰۰ تا ۳۶۰۰ دور در دقيقه تواني برابر ۵۰۰ اسب بخار و گشتاوري برابر ۵۹۰ فوت پوند توليد كند كه با توجه به اين ميزان توان و گشتاور SL600 مي تواند صفر تا ۶۰ مايل بر ساعت را در ۷/۴ ثانيه به دست آورد. بيشينه سرعت اين ماشين تا ۱۵۵ مايل بر ساعت محدود شده است. (معادل ۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) اقتصاد سوختي اين ماشين هم ۴/۱۴ ليتر بر ۱۰۰ كيلومتر است در حالي كه گنجايش آن ۵۵۱۳ سي سي است. اما نكته بسيار جالب در مورد اين موتور حجيم و پرقدرت اين است كه اين موتور بسيار نرم و روان فعاليت مي كند و صداي خروجي آن از يك موتور ۴ سيلندر هم كمتر به نظر مي رسد. شايد بتوان به راز اين عملكرد خارق العاده در مركز اتومبيل سازي اشتوتگارت Stuttgart پي برد، جايي كه به عنوان بزرگترين سازنده موتورهاي ۱۲ سيلندر براي ماشين هاي سواري، برگ برنده مرسدس بنز در ساخت ماشين هاي اسپورت به شمار مي رود.
003834.jpg
003861.jpg

مهندسان اين مركز، براي ساخت موتور پرقدرت SL600 از تمامي تجربيات گذشته خود سود برده اند و از آنها براي ساخت موتور پيشرفته اي كه SL600 را در برابر رقباي خود متمايز كند استفاده كرده اند. آنها در اولين مرحله براي ساخت موتور از آلياژهاي مخصوصي استفاده كردند. در اين طرح آنها بدنه موتور را از آلومينيم فشرده تهيه كرده اند، اين در حالي است كه قسمت بالاي موتور يا همان سرسيلندرها از جنس منيزيم فشرده شده است. مابقي اجزاي موتور مانند پيستون ها غالباً از آلياژ خاصي از فولاد ساخته شده اند كه وزن كلي موتور را به شدت كاهش داده اند به گونه اي كه وزن كلي اين موتور ۱۲ سيلندر فقط ۲۶۳ كيلوگرم است و اين براي موتوري كه ۱۲ سيلندر دارد، يعني خارق العاده. نتيجه اين وزن كم هم همان چيزهايي است كه در بالا به آنها اشاره شد، يعني عملكرد بسيار روان و صداي بسيار كم.
يكي ديگر از فناوري هاي به كار رفته در اين موتور بسيار پيشرفته، استفاده از ۳ سوپاپ در هر سيلندر است. اين ويژگي باعث هدرروي كمتر گرما مي شود و بازدهي موتور بالا مي رود و در نتيجه گرم تر هم مي شود. براي خنك شدن اين موتور سيستم خنك كننده داخلي از مدار كم دماي خاصي بهره مي برد كه نقش مهمي در كاهش دماي داخلي موتور SL600 دارد.
ابعاد خارجي SL600 تماماً هماهنگ با طراحي آيروديناميك آن معين شده اند. اين طراحي كه نوع تكامل يافته SL500 است (چه در داخل و چه در خارج). همان چيزي است كه در تمامي مدل هاي SL Class ديده مي شود. طول، پهنا و ارتفاع در SL600 به ترتيب ۹/۱۷۶ ، ۳/۷۱ و ۶/۵۰ اينچ هستند و وزن كلي آن ۴۲۹۸ پوند (۱۹۵۰ كيلوگرم) است.
قيمت پايه SL600 با توجه به درخواست امكانات سفارشي، مابين ۱۲۵ هزار و ۱۳۵ هزار دلار متغير است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۲:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۳۳:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۰۷:۴

خبر
خودروي DB9 شركت آستون مارتين تابستان به فروش مي رسد
آستون مارتين يكي از شركت هاي محبوب خودروسازي دنيا خودروي بي نظير خود را به نام دي بي  ۹ (DB9) قرار است در تابستان امسال به بازار عرضه كند. اين خودرو از لحاظ طراحي و زيبايي هيچ نقصي ندارد و مسئولان شركت آستون مارتين اميدوارند كه با ورود DB9 به بازار بتوانند تحولي در وضعيت اقتصادي كنوني شركت ايجاد كنند.
003825.jpg

اين خودرو كه بسياري از قطعات آن دست ساز است داراي يك موتور پر قدرت به حجم شش ليتر است كه ۱۲ سيلندر دارد و مي تواند ۴۵۰ اسب بخار نيرو فراهم آورد و با چنين وضعيتي در كمتر از ۵/۴ ثانيه سرعت خود را از صفر به ۶۰ مايل در ساعت برساند.
با وجود چنين ابهت و شمايلي DB9 تنها ۳۹۶۸ پوند وزن دارد. ولي جالب ترين نكته در مورد آن قيمتش است.
DB9 احتمالاً با قيمت پايه ۱۶۰ هزار دلار به فروش برسد كه نسبت به ماشين هاي لوكس ديگر كه در بازارهاي جهاني هستند بسيار متعادل است. البته بايد بدانيد كه ماشين هايي كه قيمتشان بيشتر از
۱۰۰ هزاردلار است جزو ماشين هاي بسيار گرانقيمت محسوب مي شوند.
DB9 با قدرت موتور بالايي كه دارد مي تواند به حداكثر سرعت ۱۸۶ مايل در ساعت برسد و در تست هاي سرعتش با وجود سرعت بسيار بالا پايداري بسيار خوبي دارد و سرپيچ ها به راحتي مانور مي دهد.
رقباي بسيار سرسختي مانند ماشين اسكاگليتي ۶۱۲ (Scaglietti) از شركت فراري و يا مورسيالگو از شركت لامبورگيني موضع DB9 را تهديد مي كند ولي با وجود امكانات بسيار خاصي كه به مهندسان در ساخت استفاده كرده اند بدون شك مي تواند فروش خوبي داشته باشد.
003828.jpg

طراحي داخلي آن بي نظير است و اكثر قطعات داخلي به صورت دست ساز ساخته شده اند. قبل از ساخت DB9 شركت آستون مارتين خودروي DB7 را به بازار عرضه كرد كه با استقبال بسيار خوب مردم روبه رو شد. احتمال مي رفت كه شركت
آستون مارتين بتواند در يك دهه هفت هزار دستگاه DB7 را به فروش برساند ولي با آمدن خودروي جديد (DB9) ديگر نام و نشان DB7 كمتر شده است.
آقاي اولريش بز از مسئولان تراز اول شركت آستون مارتين مي گويد: DB9 را مي توان نقطه عطفي براي شركت دانست و ساخت آن مطمئناً آينده شركت آستون مارتين را تضمين خواهد كرد.
در هر صورت با وجود رقابت هاي بسيار سنگين در صنعت خودروسازي تا بهره برداري كامل از خط توليد DB9 چيزي نمي توان گفت چون امكان دارد شركتي ديگر چنين ماشيني را با خصوصيات نسبتاً متشابه با قيمت هاي بسيار پايين تر به فروش رساند و شركت انگليسي آستون مارتين در بازارهاي جهاني شكست بخورد.
003831.jpg

در كل كشور انگلستان دو صنعت خودروسازي با وجود نام دو شركت رولز رويس (Royce Rolls) و
آستون مارتين (Aston Martin) همواره نام خود را جزو كشورهاي صاحب نام در عرصه خودروسازي نگه داشته است و همواره در تمامي نمايشگاه هاي خودروي دنيا علاقه مندان خودرو از شركت هاي انگليسي انتظارات خاصي مانند DB9 و DB7 شركت آستون مارتين و تمامي ماشين هاي لوكس شركت رولز رويس را دارند و مشتاقانه به ديدن آنها مي روند زيرا خريدن آنها بسيار كار مشكلي است و همواره قيمت هاي بسيار بالايي دارد و به همين خاطر ديدن آنها در نمايشگاه ها آسان تر است.

گزارش
زيباترين، سريع ترين، قوي ترين
003852.jpg
زيباترين، قوي ترين و سريع ترين ماشين سال ۲۰۰۴ قرار است در ميانه هاي سال جاري عرضه شود. اين موجود شگفت انگيز كه ساخت شركت معتبر و متبحر صنعت خودروسازي بوگاتي است ۱۰ برابر سمند يا مزدا ۳۲۳ كه هم اكنون از ماشين هاي خوب داخلي است قدرت دارد. نامش بوگاتي ويرون ۴/۱۶ (Veyron ۱۶/۴) است. خودرويي كه آخرين تست ها و آزمايش هايش را در اواخر سال قبل به پايان رساند.
دكتر كارل هاينر هيومن، معاون بخش خودروسازي شركت بوگاتي در نمايشگاه ۲۰۰۳ فرانكفورت خبر تاخير ساخت ويرون را كه از بسياري شبكه هاي تلويزيوني و مجله ها انتشار يافته بود، تكذيب كرد.
با همه اين تفاسير بهتر است كمي هم از خصوصيات بهترين خودروي سال ۲۰۰۴ برايتان بگويم. ويرون ۱۶ سيلندر دارد كه مي تواند ۱۰۰۱ اسب بخار نيرو فراهم آورد. با چنين قدرتي ويرون به حداكثر سرعت ۴۰۶ كيلومتر در ساعت مي رسد و جالب تر اين كه در كمتر از ۱۳ ثانيه مي تواند به سرعت ۳۰۰ كيلومتر در ساعت برسد. براي ساخت موتور از آلياژ خاصي استفاده شده كه بسيار مستحكم و سبك است.
اين موتور گشتاوري حدود ۷۳۶ نيوتن را در دور موتور ۶۰۰۰ متر ايجاد مي كند. يكي از نكات جالب جايگاه اين موتور ۱۶ سيلندر است كه در جلوي ماشين (mid- engine) قرار دارد.
003849.jpg

حجم موتور آن ۷۹۹۳ سي سي است و داراي ۶۴ سوپاپ (هر سيلندر چهار سوپاپ) است. با چنين وضعي بسيار كم حجم است و ۷۱۰ ميلي متر طول و ۷۶۷ ميلي متر عرض دارد. اين موتور توربو شارژ است و با استفاده از اين فناوري مي تواند ۱۲۵۰ نيوتن متر گشتاور فراهم كند.
طراحي بدنه و مهندسي ساخت آن بي نظير است. هيچ نقصي در ويرون ديده نمي شود. ماشيني كه ۴۰۶ كيلومتر سرعت دارد حتي مي تواند پرواز كند و به همين علت احتياج به يك طراحي آيروديناميك بسيار دقيق دارد. يكي ديگر از مسايل مهم براي سرعت ۴۰۶ كيلومتر در ساعت ترمزهاي خودرو است. اين ترمزها بايد بسيار پر قدرت باشند تا بتوانند در مقابل شتاب ويرون كه در كمتر از ۱۳ ثانيه به سرعت ۳۰۰ كيلومتر مي رسد، مقابله كنند.
سيستم انتقال قدرت آن همانند خودروهاي مسابقات فرمول يك است و در كمتر از ۲/۰ ثانيه مي تواند دنده عوض كند. از يك جعبه دنده هفت سرعته بهره مي برد.
003846.jpg

يك ورودي هوا دقيقاً در جلوي ماشين قرار دارد تا بتواند موتور را خنك كند. در اطراف دياق سپرهاي عقب و جلو نيز دو ورودي هوا براي خنك كردن ديسك هاي ترمز وجود دارد.
يك كامپوتر مركزي وظيفه هماهنگي اعضاي موتور، گيربكس و چرخ ها را دارد تا به هر چهار چرخ به يك ميزان نيرو وارد شود.
تنها شركتي كه مي توانست براي خودرويي با ۴۰۰ كيلومتر سرعت تاير بسازد شركت مجرب ميشلن (Michelin) بود كه گونه جديدي از تاير و فناوري ساخت لاستيك ها را براي ويرون به كار گرفت. مهندسان شركت ميشلن گفتند كه اين تايرها توانايي تحمل فشارها را در سرعت ۴۴۰ كيلومتر نيز دارند و تست هاي آنها همگي در اين سرعت بوده است.
از نظر طراحي داخلي نيز اين خودرو نظير ندارد. نورپردازي، نوع چرم به  كار رفته در صندلي ها و سيستم تهويه مطبوع داخلي ماشين از امكانات بسيار عادي آن محسوب مي شوند.
نمونه مفهومي آن با رنگ مشكي و قرمز در اواخر سال ۲۰۰۲ ساخته شد و به نمايش عموم درآمد.
تعداد بسيار محدودي از اين ماشين  ساخته خواهد شد كه تاكنون تمام آنها پيش فروش شده است.
003855.jpg

مسئولان شركت بوگاتي گفته اند كه اولين بوگاتي ويرون در ماه آوريل سال جاري (۲۰۰۴ ميلادي) ساخته مي شود و از آن به بعد توانايي ساخت ماهيانه شش دستگاه بوگاتي ويرون را خواهند داشت.
اين خودرو بعد از به بازار آمدن احتمالاً به عنوان بهترين سوپر خودروي (Super Car) سال ۲۰۰۴ شناخته شود. البته قضاوتش را به خود شما مي سپاريم كه ماشيني با اين خصوصيات را مي توانيد به عنوان بهترين ماشين ساخته شده توسط دست انسان نشناسيد.
قيمت احتمالي آن دو ميليون دلار (به ارز داخلي يك ميليارد و ۷۲۰ هزار تومان) برآورد شده است.

ماشين
هفته
جهان
پنجره
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |