شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۳ - May 29, 2004
مهريه حضرت زهرا سلام الله عليها
وقتي كه حضرت زهرا سلام الله عليها متوجه شدند رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و اميرالمؤمنين علي عليه السلام «مهريه» اش را مقداري از وجه رايج آن زمان كه درهم بوده منظور داشته اند خطاب به پيامبر اسلام، فرمود:
يا رسول الله ان نبات الناس يتزوجن بالدراهم فماالفرق بيني و بينهن؟ اسالك ان تردها و تدعوالله ان يجعل مهري الشفاعه في عصاه امتك .
اي پيامبر خدا! دختران مردم در ازدواج خود درهمها را مهريه خود قرار مي دهند. پس فرق من با آنها چيست؟ از تو مي خواهم، درهمها را رد كني و از خدا بخواهي تا مهريه مرا شفاعت كردن از گنهكاران امت تو قرار دهد.
[الجنه العاصحه ص ۱۷۹]
امروز با حافظ
نهان دشمني بركن كه رنج بي شمار آرد
درخت دوستي بنشان كه كام دل ببار آرد
بسي گردش كند گردون، بسي ليل و نهار آرد
شب صحبت غنيمت دان كه بعد از روزگار ما
برگزيدگان جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
هفتمين  جشنواره  تئاتر يادواره  سالروز فتح  خرمشهر پنجشنبه  شب  با انتخاب برترين ها در سينما روباز خرمشهر پايان  يافت .
در اين  جشنواره  ۲۲ اثر خياباني  و صحنه اي  از گروه هاي  تئاتر شهرهاي خوزستان  به  مدت  پنج  روز در تالار فانوس  خرمشهر به  نمايش  درآمد.
هيات  داوران  جشنواره  پس  از بررسي  و بازبيني  آثار نمايشي ، برترين هاي جشنواره  هفتم  را انتخاب  كرد.
در بخش  نمايش  خياباني  كوروش  سلماني  بازيگر اول  در نمايش  مردي  بامشتي  دروغ  و آرزو از خرمشهر ديپلم  افتخار و ربع  سكه  بهار آزادي  دريافت كرد.
بهترين  كارگرداني  به  ساسان  خليليان  در نمايش  عشق  سيري  چند از اهوازتعلق  گرفت .
هيات  داوران  همچنين  در بخش  نمايش  صحنه اي  جشنواره  جايزه  ويژه  طراحي  وصحنه  را به  فواد رابحي  از خرمشهر براي  نمايش  صداش  بزن  انار و گندم اعطا كرد.
بهترين  طراحي  لباس  به  ايوب  بختياري  براي  نمايش  شور شيرين  از اهوازتعلق  گرفت .
همچنين  افشين  سنگتراش  نيز عنوان  بهترين  موسيقي  متن  براي  نمايش شورشيرين  از اهواز را كسب  كرد.
در طراحي  نور ايرج  افتخاري  براي  نمايش  مصاحبه  از آبادان  جايزه ديپلم  افتخار و ربع  سكه  بهار آزادي  دريافت  كرد.
هيات  داوران  جايزه  ويژه  خود را به  بهترين  بازيگر زن  مرجان  بني  سعيدبراي  نمايش  صداش  بزن  انار و گندم  اهدا كرد.
همچنين  عنوان  بهترين  بازيگري  مرد را نيز احمد مسافري  براي  نمايش تله  پاتي  از خرمشهر از آن خود كرد.
كارگرداني  اول  مشتركا ايوب  بختياري  و حسن  طايشي  براي  نمايش  شور شيرين  از اهواز تعلق  گرفت .
جايزه  ويژه  بهترين  نويسندگي  نيز به  حبيب  پرتاري  براي  نمايش  هپلي  وگرگ  از انديمشك  اهدا شد.
در آيين  اختتاميه  كه  تعدادي  از مسئولان  سياسي  فرهنگي  خرمشهر حضور داشتند اعلام  شد، هشتمين  جشنواره تئاتر يادواره  فتح  خرمشهر سال  آينده  بصورت  بين المللي  در خرمشهر برگزار مي شود.

سالن هاي قشقايي و خانه خورشيد سوختند
آتش سوزي در تئاتر شهر
007194.jpg
سالن هاي خانه خورشيد و قشقائي مجموعه تئاتر شهر، ظهر ديروز دچار حريق شد و ماموران آتش نشاني تا ساعت ها در حال تلاش براي خاموش كردن اين سالن ها بودند.
به گزارش ايسنا، نيروهاي انتظامي و ماموران آتش نشاني در محل حاضر بودند و افراد حاضر در اين محل را متفرق مي كردند.
يكي از كاركنان تئاتر شهر كه خود در اين آتش سوزي آسيب ديده بود به خبرنگار ايسنا گفت: اتصالي كابل برق باعث آغاز آتش سوزي شد و وجود لوله هاي گازوئيل در گسترش اين آتش سوزي نقش داشته است.
يكي از ماموران آتش نشاني حاضر در محل حادثه نيز گفت: هنوز علت اين آتش سوزي مشخص نشده و ميزان آسيب هاي وارده به اين دو سالن، بعدا مشخص مي شود.
اين گزارش حاكي است درحين عمليات اطفاي حريق ميان نيروهاي آتش نشاني و كاركنان تئاتر شهر، درگيري لفظي و فيزيكي به وجود آمد. ماموران آتش نشاني، در اين درگيري معتقد بودند كه بارها در اين مجموعه آتش سوزي شده است.
يكي از ماموران آتش نشاني به ايسنا گفت: وجود راهروهاي باريك، مانع از فعاليت هاي آنها براي خاموش كردن آتش شده است.
يكي از كاركنان تئاتر شهر مدعي شد كه يك كارگردان تئاتر با اصرار بر اجرا و تمرين در انباري اين مجموعه باعث اين آتش سوزي شده است.
او در ادامه افزود: حصاري كه در كنار تالار قشقائي ايجاد شده نيز ،  مانع عمليات سريع ماموران براي مهار آتش سوزي شده است.

بهارستان
در اين باغ
رنگ ها را نفس مي كشم
فكر تو را
حتي نام تو را
و تو را در خيال مي آفرينم تا بخرامي
كارول آن دفي - ترجمه احمد پوري

انتشار فرهنگي تازه در ادبيات توصيفي
«فرهنگ واژگان توصيفي ادبيات فارسي» كه حاصل كوشش مستمر عربعلي رضايي است، از سوي انتشارات فرهنگ معاصر به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري مولف، انگيزه خود را از تاليف اين فرهنگ پركردن خلأ جامع نبودن فرهنگ هاي منتشره در اين زمينه ذكر كرده و به افزودن واژگان و اصطلاحات تازه در اين زمينه اشاره كرد و افزوده است: در گزينش معادل ها و نيز مدخل ها سعي شده پركاربردترين اصطلاحات انتخاب شود كه در مجموع ۴۰۰ مدخل پركاربرد براي كتاب يادشده انتخاب و براي آنها توصيف و تعريف دقيق آورده شده است.
مولف سعي كرده در توصيف اصطلاحات در حد امكان به وجه تسميه، خاستگاه، پيشينه، هدف، كاربرد و نويسندگان و آثاري كه بيشتر به آن اصطلاحات پرداخته اند، اشاره كند.

نگارستان
اتاق
007191.jpg
۱ - چيلدهاسم Childe Hassam
۲ - تولد: بوستون ۱۸۵۹ / وفات: نيويورك ۱۹۳۵
۳ - سبك هنرمند: امپرسيونيسم (سبك نقاشي از طبيعت و زندگي عادي مردم؛ با استفاده از رنگ هاي خالص و زيبا؛ امپرسيونيسم نام دارد. اين سبك از سال ۱۸۶۰ در فرانسه آغاز شد. پيروان اين مكتب مجذوب رنگ و نور در نقاشي بوده و موضوع نقاشي هايشان را با دقت انتخاب مي كردند.)
۴ - درباره هنرمند: «هاسم»؛ ابتدا حكاك بود و روي چوب حكاكي مي كرد و پس از اينكه بوستون را به قصد پاريس ترك كرد هنر نقاشي آموخت. او به گروه امپرسيونيست ها پيوست و اين اتفاق به جهت تاثيرپذيري از آثار «كلودمانه» و تحصيلات دانشگاهي اش بود. اكثر آثار او تصاويري است كه فضاي كوچه ها را به هنگام برف و باران در سپيده سحر نشان مي دهد. او شرايط آب و هوايي و يا زمان خاصي را براي آفرينش آثارش انتخاب مي كرد، مانند نقاشي از انعكاس نور خورشيد روي سنگفرش پياده رو! او در زمان خود هنرمندي مشهور بود و تعداد زيادي لوح تقدير و نشان افتخار؛ به خاطر آثار زيبايش دريافت كرده بود.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: اتاق گل ها / ۱۸۹۴ / رنگ روغن روي بوم / ۴/۸۶*۴/۸۶ سانتي متر.زني با لباس صورتي؛ درحالي كه مطالعه مي كند و اطراف او را آثار نقاشي؛ كتاب ها؛ ميز و صندلي؛ وسايل زينتي و گلدان هاي گل احاطه كرده اند؛ در سمت راست تصوير مي بينيم. اين مكان منزل «سليا تاكستر» است. منزل او در «نيوهمشاير»؛ پذيراي هنرمندان براي برگزاري جلسه هاي مشاعره و نقد و بررسي آثار بود.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مو اوپك!
در پي افزايش تقريباً پنجاه درصدي بهاي شير در آمريكا، طنزنويسان و كاريكاتوريست هاي روزنامه هاي اين كشور بر كمپاني هاي توزيع شير نام «مواوپك»، مترادف «اوپك»، گذارده و نوشته اند كه اين كارتل داخلي از فرصت بالا رفتن بهاي بنزين كه علل متعدد و عمدتاً خارجي دارد استفاده كرده و بدون دليل و اطلاع قبلي بهاي هر گالن (چهار ليتر) شير را به سه دلار و ۷۹ سنت يعني نزديك به پنجاه درصد بالا برده است، چرا؟. مصرف كنندگان شير افزايش يافته اند، يا توليد و شيردهي گاوها كم شده است؟ دولت هم كه كمك مالي اش (سوبسيد) را طبق معمول به گاودارها مي دهد و آنان هم گفته اند كه اجازه افزايش بهاي شير را ندارند، پس چه كسي قيمت را بالا برده است؟ كارخانه ها و توزيع كنندگان و «شوراي كسب و كار بهتر» كه بايد جلوي اين كار را بگيرد در خواب بهاره است و فرياد انجمن هاي حمايت از مصرف كننده هم در اين گير و دار «عراق» به گوش كسي نمي رسد؛ پس تنها راه حل، نخوردن شير، يعني اعتصاب بر ضد شكم است.
ادامه نزاع و اختلاف بر سر عراق
نزاع لفظي سياستمداران آمريكايي در اين سال انتخابات بر سر عراق ادامه دارد و به نظر مي رسد كه اين روزها شدت يافته زيرا كه تيترهاي اول روزنامه ها را همچنان در برگرفته است. درشت ترين تيتر پريروز به اظهارات «ال گور» اختصاص داشت كه صداي او هنگام ايراد نطق در دانشگاه نيويورك، از فرط خشم شبيه به نعره بود به گونه اي كه برخي مطبوعات متمايل به حزب جمهوريخواه او را به جاي «ال گور» نوشته بودند: «الجزيره» (اشاره به تلويزيون عرب زبان الجزيره كه شهرت دارد لحن آن برضد سياست بوش در عراق است). ال گور كه در انتخابات گذشته آمريكا راي بيشتري آورده بود ولي ديوان عالي آمريكا با اكثريت پنج بر چهار باعث برنده اعلام شدن بوش گرديده بود در نطق خود گفت: حكومت بوش با سياست خود در عراق، آمريكا را در انظار جهانيان شرم زده ساخته است. او خواست كه شش تن از همكاران نزديك بوش از جمله وزير دفاع و مشاور امنيت ملي او بركنار شوند. وي در نطق يك ساعته اش گفت كه سياست بوش در قبال عراق كارايي ندارد و خطر تروريسم را با ناراضي تراشي بر ضد آمريكا افزايش داده است. گور گفت: بوش با ارائه اسناد ساختگي (وجود اسلحه كشتار جمعي در عراق و ارتباط اين دولت با القاعده) زمينه حمله نظامي به عراق را آماده ساخت. گور ضمن بيان اين مطلب كه سياست دولت فعلي آمريكا يك فاجعه و مصيبت بوده است بارديگر خواست كه سران سازمان هاي امنيتي آمريكا و مشاوران بوش از ميان كساني انتخاب شوند كه دست كم «كمترين كارايي» را داشته باشند. وي گفت كه صدها ميليون آمريكايي، از نسل هاي مختلف، با مشاهده تصاوير زندان ابوغريب از فرط خشم دارند مي جوشند و سادگي است اگر قبول كنيم كه اين شكنجه ها كار چند دژبان رديف پايين بوده است، دستور از مافوق داشته اند.
در همين زمينه «رالف نادر» نامزد احزاب سبز و اصلاحات در انتخابات و رئيس انجمن ملي حمايت از مصرف كنندگان خواهان محاكمه پارلماني جورج بوش شد و گفت نمي داند كه چرا جورج بوش اصرار دارد كه به سياست نادرست خود در عراق ادامه دهد.
از سوي ديگر، در حاشيه كنفرانس سران ممالك عضو اتحاديه اروپا و آمريكاي لاتين در مكزيك، شيراك رئيس جمهوري فرانسه گفت كه دولت آمريكا بايد اطمينان دهد كه دولت موقت عراق اختيار تام دارد و نيروهاي خارجي درعراق از كنترل آن خارج نخواهند بود. روزنامه ها نوشته اند كه اين نظر شيراك با نظر دولت هاي چين و آلمان همخواني دارد.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطرات سيگار و اضافه وزن
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي بار ديگر اخطار كرده است كه دود سيگار و همچنين پرخوري كه نتيجه اش داشتن اضافه وزن است بيش از ايدز سلامت بشر را تهديد مي كند. مردم از ايدز و بيماري هاي واگيردار ديگر در هراسند و مي گريزند، ولي خوردن و دود كردن چيزي نيست كه بدون اخطارهاي روزانه و تفهيم مضراتش بتوان آن را از آنان گرفت. دود سيگار عامل انواع سرطان از جمله سرطان خون است. قبلاً ثابت شده بود كه سرطان ريه عمدتاً نتيجه دود سيگار است و اخيراً كشف شده است كه اين دود مرگبار در ايجاد سرطان خون هم دست دارد. بسياري از سرطان هاي لوزالمعده، كليه، دهانه زهدان، معده، روده بزرگ، كبد، دهان، مجاري تنفسي و پرستات نتيجه دود سيگار بوده است؛ در ايجاد بيماري هاي قلب و عروق دست كمي از كلسترول و رسوبات ديگر ندارد. انواع بيماري هاي پوستي و ضعف جنسي مردها را به حساب آن نوشته اند. از همه بدتر يك معتاد به سيگار، نمي تواند تمركز حواس داشته باشد و دچار استرس مي شود كه مادر بسياري از بيماري ها است. چاقي كه نتيجه پرخوري و به عبارت ديگر خوردن بيش از نياز بدن به غذا است عامل بيماري هاي متعدد از جمله امراض قلبي، ديابت و نارسايي غدد و كاهش حافظه و كوتاهي عمر است و كنترل اين هر دو عامل رنج و مرگ در دست فرد است. با ترك اين دو عامل، يك فرد به صرفه جويي اقتصادي بزرگي هم دست مي يابد.

برگي از تاريخ
دفاع از دكتر «گيوتين»
در ميان اين همه تفسير و تحليل، يك مورخ هم از دكتر ژوزف گيوتين پزشك فرانسوي به مناسبت زادروز او به دفاع برخاسته است. اين مورخ كه اظهاراتش از شبكه تاريخ پخش شد گفت: دكتر گيوتين كه در جريان انقلاب فرانسه ابزار گيوتين را براي اعدام محكومان دادگاه انقلاب اختراع كرد و تا قرن ۲۰ در فرانسه بكار مي رفت نيت بد از اين اختراع نداشت. او خواسته بود دستگاهي بسازد كه محكوم با كمترين احساس درد و زجر، جان بدهد، زيرا هدف از اعدام؛ حذف فرد و عبرت سايرين است، نه زجركش كردن او. دكتر گوتين كه پزشك بود با اين انديشه دستگاه گيوتين (گردن زدن با تيغه تيز و بسيار سنگين كه از بالا فرود مي آيد) را ساخت.دكتر گيوتين ۲۸ ماه مه سال ۱۷۳۸ در پاريس به دنيا آمده بود.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اتوبوس
مرد از زور بي جايي و از ترس دير رسيدن به اداره، چسبيده بود به در اتوبوس.
روي شيشه نوشته بود« ايستادن روي پله ها و تكيه دادن به دراكيداً ممنوع».
حميد واشقايي فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
حركت روي ۱۰ هزار ميخ
كوالالامپور: يك مالزيايي قصد دارد روي ۱۰ هزار ميخ حركات موزون سنتي كشور هند را انجام دهد. وي امشب روي تخته اي به ابعاد ۵/۰*۴/۲ متر كه ۱۰ هزار ميخ روي آن نصب شده، حركاتش را انجام خواهد داد. براساس برنامه پيش بيني شده، وي طي ۳۵ دقيقه اين كار را انجام مي دهد.
تهيه كباب با بوش
همدن: يك مؤسسه نظرسنجي در آمريكا اخيرا اقدام به نظرسنجي در مورد نامزدهاي رياست جمهوري اين كشور كرده كه نتايج اعلام شده بسيار جالب است.
* ۵۰ درصد مردم آمريكا ترجيح مي دهند همراه با جورج بوش روي ذغال كباب درست كنند در صورتي كه ۳۹ درصد ترجيح مي دهند با جان كري اين كار را انجام بدهند.
* ۵۰ درصد از مردم اين كشور حاضرند بوش را به عنوان معلم خصوصي فرزندان خود برگزينند كه اين رقم در مورد كري نيز ۵۰ درصد است.
* ۴۳ درصد از مردم آمريكا اعلام كردند در انتخابات به بوش رأي خواهند داد و ۴۲ درصد نيز حمايت خود را از جان كري اعلام كرده اند.
مأموران اخمو
مسكو: مأموران پليس مرزي روسيه، انسان هايي بداخلاق و اخمو هستند به همين دليل فرمانده اين نيرو به آنان دستور داده است در حين مواجه شدن با مسافران، لبخند بزنند.بسياري از مسافران خارجي از بداخلاقي و اخمو بودن مأموران پليس مرزي گلايه كرده اند كه روس ها اميدوارند دستور جديد فرماندهي مبني بر خوشرو بودن مأموران، باعث جلب رضايت جهانگردان شود.
وفاداري و نوع خودرو
برلين: نتايج يك آمارگيري در آلمان نشان داده است ۵۰ درصد از مردان صاحب خودروي پورشه در اين كشور به همسران خود وفادار نيستند. همچنين در رده بعدي رانندگان خودروهاي بي.ام.و قرار دارند كه ۴۶ درصد آنان به همسران خود وفادار نيستند. در ميان زنان نيز ۴۱ درصد صاحبان خودروي آئودي نسبت به زندگي مشترك خود بي تفاوتند. اما وفادارترين همسران، صاحبان خودروهاي اوپل هستند.
پيش بيني فالگير
ليما: يك نوار ويدئويي نشان مي دهد، آلبرتو فوجيموري رئيس جمهور فراري پرو پيش از سرنگوني حكومتش با يك فالگير ديدار كرده بود.در اين ديدار، فالگير پس از پيش بيني سرنگون شدن فوجي موري به او توصيه كرد هرچه زودتر كشور را ترك كند.از قضا در همان تاريخي كه فالگير پيش بيني كرده بود حكومت فوجيموري سرنگون شد و وي به ژاپن گريخت.
تقلب در امتحان
كلمبو: يك راهب بودايي در سريلانكا به اتهام تقلب در امتحان ورودي دانشگاه دستگير شد. اين راهب به جاي يكي از دوستانش در امتحان ورودي يك دانشگاه شركت كرد، البته قبل از ورود به سالن امتحان، چهره اش را به شكل چهره دوست خود درآورده بود.با اين حال در حين برگزاري امتحان، مسئولان دانشگاه متوجه اين موضوع شدند و پليس او را دستگير كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۰ دقيقه

گل و گياه
سيلن
007188.jpg
نام علمي: Silene Coeli-rosa شRosa Angel'
خانواده: CARYOPHYLLACEAE
گياه يكساله نسبتاً سريع الرشد به ارتفاع ۳۰ و گستردگي ۱۵ سانتي متر است داراي برگ هاي سرنيزه اي شكل سبز مايل به خاكستري بوده و گل هاي صورتي پررنگ آن در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا اوايل پاييز و تهيه قلمه چوب نرم در بهارامكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |