شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۳ - May 29, 2004
مجلس هفتم آغاز به كار كرد
هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي ساعت ۳۵:۸ صبح پنج شنبه با پيام مقام معظم رهبري و حضور حجت  الاسلام سيد محمد خاتمي ، آيت الله هاشمي شاهرودي، آيت الله هاشمي رفسنجاني و حجت الاسلام كروبي افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در ابتدا هيأت رئيسه سني در جايگاه هيات رئيسه قرار گرفتند و محمدعلي شيخ به عنوان رئيس سني به سخنراني پرداخته و جلسه رسمي را آغاز كرد.
سپس پيام مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز به كار مجلس هفتم توسط حجت الاسلام محمدي گلپايگاني قرائت شد.
در ادامه اين برنامه مراسم تحليف نمايندگان برگزار شد كه طي آن نمايندگان سوگند ياد كردند كه پاسدار حريم اسلام و نگاهبان دستاوردهاي انقلاب و مدافع قانون اساسي باشند.
سپس وزير كشور از برگزاري انتخابات مجلس هفتم در اسفند سال گذشته، گزارشي را ارائه كرد كه اظهارات وي پيرامون كانديداهاي ردصلاحيت شده مراسم افتتاحيه را دقايقي به تشنج كشاند.سيد محمد خاتمي نيز در ادامه جلسه تصريح كرد با حفظ حدود هيچ مشكلي با مجلس هفتم نداريم گر چه همكاري بيشتر اين مجلس با دولت بعد خواهد بود اما در اين يكسال با پرهيز از تنش و حفظ استقلال مي توانيم نمونه اي از همكاري را به نمايش بگذاريم.
خاتمي تصريح كرد: مجلس شوراي اسلامي و بطور كلي در نظامهاي مردم سالار پارلمان بايد مظهر پيوستگي و همبستگي و پيوند باشد و نماد وحدت جامعه در عين كثرت باشد. رئيس جمهور با اشاره به اينكه در عرصه حيات اجتماعي، مجلس بايد نماد كثرت در عين وحدت باشد، گفت: هرچه انتخابات آزادتر و فارغ تر از گرايشهاي قومي باشد حضور مردم بيشتر مي شود و نمايندگي مجلس از اين جامعه بسوي وحدت بيشتري تحقق مي يابد.
رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در مراسم افتتاحيه مجلس هفتم با اشاره به بيانات امام راحل درخصوص وحدت و توجه به سلايق مختلف در جامعه گفت: امام راحل(ره) فرمود امروز هيچ قدرتي نيست كه بتواند يك وكيل را تهديد كند وامام اين را از دستاوردهاي بزرگ انقلاب اسلامي مي دانست، ايشان مي فرمودند كه مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند البته اينگونه نيست كه بتوانيم اختلاف آراء را حذف كنيم اما آنچه لازم است اين است كه به مردم و دستجات مختلف توصيه شود كه بر سر آنچه مربوط به نفسانيت است نزاع نشود اينگونه نيست كه بعضي نزاعهاي نفساني براي خدا و اسلام باشد،همه براي اين است كه نفسانيت انسان تحقق يابد.
رئيس جمهور با اشاره به نحوه هماهنگي و تعامل مجلس و رياست جمهوري گفت: مهمترين محور، سوگندي است كه هر دو خورديم كه داراي مضمون نزديك بهم است كه چارچوب مهمي براي حركت اين دو نهاد مي باشد.
خاتمي پاسداري از دين خدا،استقلال و تماميت ارضي كشور، ايستادگي در برابر فزون طلبي قدرتهايي كه نه اسلام را مي خواهند و نه ايران را نقطه پيوند اين دو نهاد دانست و گفت: تقويت بنياد نوپاي مردم سالاري ديني الگويي است كه درعين اينكه مزاياي يك نظام پيشرو را دارد برخوردار از روشهاي خاص الهي و ديني است كه امروز در ايران مستقر شده است و بايد تلاش كنيم كه نهادينه شود واينها از جمله مواردي است كه مي تواند پايه تحكيم اين دو نهاد شود.
مجلس شوراي اسلامي امروز ساعت ۱۰ صبح تشكيل جلسه خواهد داد.

در حاشيه افتتاحيه مجلس هفتم
* حضور گسترده اكثر مسئولين بلندپايه كشور در مراسم افتتاح مجلس هفتم در نوع خود قابل توجه بود. در اين جلسه روساي سه قوه، رييس مجمع تشخيص مصلحت، رييس دفتر مقام معظم رهبري، حسن روحاني، ناطق نوري، آيات عظام جنتي، مشكيني، يزدي، مهدوي كني، اكثر اعضاي هيات دولت، روسا و پيشوايان اقليت هاي ديني،ائمه جمعه با سفراي ساير كشورها در جمهوري اسلامي، رؤساي احزاب و فرماندهان نظامي حضور داشتند.
* هنگام سخنراني موسوي لاري، نمايندگان به بخشي از گزارش وي كه به عملكرد شوراي نگهبان اشاره و اعتراض كرده موسي قرباني و احمد رسولي نژاد خواستار تذكر آيين نامه اي شدند. سيدي ابطحي منتخب مردم خميني شهر با صداي بلند شروع به اعتراض كرد و ملاهويزه منتخب دشت آزادگان اعلام كرد ده دقيقه صحن را ترك مي كند كه احمد توكلي مانع او شد.
* كوچك زاده منتخب مردم تهران هنگام اظهارات لاري از نمايندگان خواست براي معطوف شدن ذهن نمايندگان به مسائل مهم تر براي محكوم كردن حمله آمريكايي ها به اماكن مقدسه عراق مرگ بر آمريكا بگويند كه اكثر نمايندگان نيز در دادن اين شعار با وي همراه شدند.
* محمدعلي شيخ كه رياست سني جلسه را بر عهده داشت اعلام كرد : چون در اظهارات وزير كشور از شوراي نگهبان مطالبي عنوان شد، اگر مطلبي در اين خصوص از شوراي نگهبان ارايه شود قرائت خواهيم كرد كه عملا چنين نشد.
* تلاش حداد عادل، احمد توكلي، رضا عبداللهي و برخي ديگر از نمايندگان برجسته مجلس هفتم براي خاتمه دادن به تشنج ايجاد شده در مجلس قابل توجه بود.
* اظهارات وزير كشور به نوعي تنظيم شده بود كه كاملا واضح بود كه مناسب قرائت در چنين جلسه اي نمي باشد و درصورت قرائت آن تشنج ايجاد مي شود ولي وي همچنان مصر بر ادامه دادن گزارش خود بود. لازم به ذكر است قبل از اين جلسه، مهندس باهنر از وزير كشور و حداد عادل از رييس جمهور خواسته بود گزارش وزير كشور طوري تنظيم شود كه موجب واكنش منتخبين مردم نشود و خاتمي هم در اين زمينه قول هاي مساعدي داده بود ولي در روز افتتاح عملا چنين نشد.
* غلامعلي حداد عادل رييس احتمالي مجلس هفتم در جمع خبرنگاران گفت: ما مي خواهيم پيام رسان اميد و وحدت باشيم. وي در مورد گزارش تشنج برانگيز وزير كشور گفت: ما نمي خواهيم در مورد مسائل اختلاف برانگيز صحبت كنيم و در اين مورد قضاوت را به عموم واگذار مي كنيم.
* آيت الله هاشمي رفسنجاني بعد از اتمام جلسه به خبرنگاران گفت: برنامه چهارم توسعه در دايره حقوقي مجمع تشخيص در حال بررسي است.

خرازي:
ايران دخالت اتحاديه اروپا در امور داخلي خود را نمي پذيرد
كمال خرازي وزير امور خارجه گفت: ايران دخالت هيچ كشوري را در امور داخلي خود نمي پذيرد.
به گزارش ايرنا وي پس از نشست افتتاحيه مجلس هفتم، در پاسخ به سئوال خبرنگاران پارلماني درباره موضع گيري اتحاديه اروپا در قبال جزاير سه گانه ايراني گفت: ما از اين موضوع ناخرسند و هيچ دخالتي را در امور كشورمان نمي پذيريم.وزير امور خارجه از اتحاديه اروپا خواست كه بي طرفي خود را در اين زمينه حفظ كند.وي در اين باره كه چرا بحث جزاير سه گانه ايراني، طولاني شده است، گفت: ما جزاير را متعلق به خود مي دانيم و بحثي در اين خصوص نداريم.
خرازي در پاسخ به سئوالي در مورد موضع گيري كشورهاي عربي در قبال جزاير سه گانه ايراني، اظهار داشت: كشورهايي كه همواره بر اصول خود ايستادگي مي كنند و حاضر به دادن امتياز نيستند، با چنين مسايلي روبرو مي شوند.

عزاداري نمازگزاران به مناسبت هتك حرمت عتبات عاليات
به دنبال اعلان عزاي ملي از سوي مقام معظم رهبري، ديروز نمازگزاران تهراني نيز همچون نمازگزاران ديگر شهرهاي كشور، پس از اقامه نماز عبادي سياسي جمعه، به مناسبت هتك حرمت عتبات عاليات، عزاداري كردند.
به گزارش ايرنا از دانشگاه تهران محل برگزاري نماز جمعه، دوستداران و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در دسته هاي مختلف با حركت به سوي ميدان انقلاب تهران، اعمال وحشيانه و غير انساني نيروهاي اشغالگر عراق را بار ديگر محكوم كردند.

ده توصيه مقام معظم رهبري به مجلس هفتم
وظيفه خود مي دانم كه تفضل الهي را در برپايي بهنگام مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شكر گويم
007242.jpg
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي به مناسبت آغاز به كار هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، نمايندگي مجلس را عرصه خدمتگزاري واقعي به مردم خواندند و با تبيين وظايف سنگين نمايندگان مجلس تاكيد كردند: دلبستگي به نظام اسلامي و ارزشهاي والاي آن، ايمان، عدالتخواهي، امانت، تلاش در راه عزت و استقلال كشور، پرهيز از ايجاد چالشهاي جناحي، پيگيري جدي نيازها و مطالبات حقيقي مردم، نگاه ملي به قوانين و ارتباط منطقي با قواي ديگر، از مهمترين ويژگي ها و وظايفي است كه بايد مورد توجه كامل نمايندگان ملت در مجلس هفتم قرار گيرد.
متن پيام حضرت آيت ا... خامنه اي به مناسبت آغاز مجلس هفتم كه روز پنجشنبه توسط حجت الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني، رئيس دفتر مقام معظم رهبري در آئين گشايش مجلس هفتم قرائت شد، به اين شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحيم
سپاس، خداوند عزيز و حكيم را كه بار ديگر در يكي از برترين آزمونهاي تاريخي، ملت ايران را سربلند و پيروز ساخت و با راي روشن آنان، هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را در موعد قانوني ، شكل بخشيد.
سلام خدا بر پيامبر مكرم اسلام(ص) و همه پيامبران الهي و بر امامان معصوم به ويژه بر امام مهدي موعود ارواحنا فداء كه الهام بخش مردم ايران و مشعل افروز راه بشريت اند.
درود بر روان بنيانگذار جمهوري اسلامي و شهيدان راه آزادي و سرفرازي ايران كه اسلام را معنا كردند و بندهاي اسارت را گسستند و راه استقلال و سربلندي ملت را گشودند، دژ كهن استبداد را ويران ساختند و بناي مردم سالاري را با همت والاي ملت عظيم الشان استوار كردند.
۲۴ سال قانونگذاري در شش دوره مجلس شوراي اسلامي با همه دشواري ها و فراز و فرودها به حول و قوه الهي، بي وقفه طي شده است و مردم ايران در نخستين تجربه ماندگار خود در طول تاريخ، با همت و پشتكاري ستايش برانگيز، حتي يك روز تاخير و تعويق در اين كار بزرگ را بر نتافته و خلأ حضور مجلس قانونگذار را نپذيرفته اند و اينك مجلس هفتم در موعد قانوني خود آغاز مي شود و شما نمايندگان تازه نفس در خانه ملت كه كانون اصلي حركت به سوي آينده است، گرد آمده ايد.
وظيفه خود مي دانم كه تفضل الهي را در برپايي بهنگام مجلس و حضور پرشور مردم در انتخابات اول اسفند از اعماق دل شكر گويم. پيروزي مردم در توطئه پيچيده و استكباري «تاخير مجلس» پديده اي فراموش نشدني و سرشار از عبرتها براي امروز و فرداي نظام اسلامي است و جز با تفضل ويژه پروردگار به دست نيامد.
كمك و همراهي مسئولان و دست اندركاران انتخابات در وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان و تلاش مجاهدت آميزي كه مبذول داشتند، زمينه ساز اين عنايت معنوي و الهي بود و تشكر از يكايك آنان وظيفه حتمي و هميشگي اينجانب است.
همچنين خود را موظف مي شمرم كه براي يكايك اقداماتي كه در مجلس ششم در جهت پيشرفت و توسعه كشور و با نيت خدمت به مردم انجام يافته، از نمايندگان آن مجلس تشكر كنم و به ويژه از مديريت پرتلاش و طاقت فرساي جناب آقاي كروبي رياست مجلس ششم صميمانه قدرداني نمايم.
اكنون كه شما برادران و خواهران با گزينش ملت ايران در انتخاباتي سالم و آزاد و از ميان رقابتي پرشور، به مجلس شوراي اسلامي راه يافته و بر مسند نمايندگي اين مردم مومن و آزاده نشسته ايد، لازم مي دانم نكاتي را به عرض برسانم:
۱- نمايندگي در مجلس، حضور در عرصه خدمتگزاري به مردم است. اين توفيق بزرگ را عطيه اي الهي بدانيد و خداوند را بر آن شكر گزاريد و به شرط الزامي آن كه غفلت نورزيدن از وظيفه خدمتگزاري است پايبند بمانيد. مجلس را حقيقتاً و نه تنها در زبان خانه مردم بدانيد.
۲- شما گزيده مردم مي باشيد كه دلبستگي خود به نظام اسلامي و ارزشهاي والاي آن را به اثبات رسانده اند. تعهدي كه از اين گزينش بر ذمه شما است دراصول قانون اساسي و بويژه در سوگند نمايندگي به روشني تبيين شده است. به اهميت و عمق و ابعاد اين سوگند در همه حال پايبند باشيد.
۳- مردم هميشه طرفدار نمايندگاني با ايمان، خدمتگزار، عدالتخواه، امين و تلاشگر در راه عزت و استقلال كشورند و در هر دوره كساني را كه داراي اين ويژگي ها دانسته اند، به نمايندگي برگزيده اند. به اعتماد مردم ارج نهيد و از اين ويژگيها در مجلس پاسداري كنيد.
۴- هر گفتار و كرداري در مجلس كه به فرسايش نظام و برافروختن چالشهاي جناحي بيانجامد، همبستگي ملي را سست و دشمن را به نفوذ در صفوف ملت و مسئولان اميدوار كند، مردم را از كارگشايي نمايندگان خود نوميد و در راست گويي آنان به ترديد افكند بيگمان در سمتي مخالف با وظيفه نمايندگي است. نماينده مجلس در اين صورت وكيلي بي موكل و نشسته بر اريكه ناسزاوار است.
۵- نيازها و مطالبات حقيقي مردم را مي شناسيد، اشتغال مبارزه با فساد مالي، زدودن محروميت از مناطق محروم، مهار تورم و مقابله با گراني ، روان شدن چرخه خدمت رساني، گسترش اعتلاي فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم و تحقيق، مسئوليت پذيري و پاسخگويي مسئولان حكومتي، در شمار برجسته ترين اين نيازها است و اينها است كه عدالت اجتماعي را ممكن و پيشرفت و توسعه را محقق مي سازد. نيازهاي موهوم و ساخته دست تبليغاتچي هاي بيگانه و بدخواه نبايد به جاي اين خواسته هاي حقيقي بنشيند.
۶- پيوند حقيقي با مردم مستلزم حضور در ميان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگي آنان است. ساده زيستي و پرهيز از اسراف و پرهيز از هزينه  كردن بيت المال در امور شخصي و غيرضروري، شرط لازم براي حفظ اين پيوند است. ترويج فرهنگ اشرافيگري و تجمل و سفرهاي پرهزينه و بيهوده خارجي از كيسه  مردم، دور از شأن نمايندگي و عامل گسيخته شدن پيوند نماينده با مردم است.
۷- نگاه ملي به همه قوانين و برنامه هاي مصوب مجلس وظيفه عموم نمايندگان است. انواع سليقه ها و گرايشهاي سياسي و اقوام ايراني و پيروان اديان و اهالي مناطق گوناگون كشور در مجلس حضور دارند. همه تمايلات منطقه اي و قومي و بخشي بايد در پرتو نگاه ملي برآورده شود و بجاي قوانين كم عمق يا كم عمر و كم اثر يا غيرعملي، قوانيني گره گشا، پرتاثير، جامع و سنجيده فراهم گردد.
۸- استقلال نمايندگان و شخصيت متين و استوار آنان، مورد انتظار همه موكلان است. هيچ تطميع و تهديدي نبايد نماينده را تحت تاثير بگيرد و او را از شان و وظيفه نمايندگي باز دارد. شايسته گزيني و ارزشگرايي و شجاعت، معيار درست براي قول و فعل نمايندگان است.
۹- ارتباط منطقي با قواي ديگر بر پايه همكاري و همدلي وظيفه مهم ديگر مجلس است. كمال اين وظيفه آنگاه تحقق مي يابد كه با اعمال نظارت قانوني و نهادينه ساختن پاسخگويي در ديگر قوا كه وظيفه ديگر مجلس است همراه گردد. تعامل و تفاهم با شوراي محترم نگهبان كه خود بخشي از قوه مقننه است، البته در اولويت قرار دارد. ارتباط با صاحبنظران محيطهاي علمي و عملي و بهره گيري از تجربه ها و انديشه هاي ارزشمند آنان نيز به غناي مجلس كه بحمدا... خود داراي تركيبي علمي و كارشناسي و تخصصي است، خواهد افزود.
۱۰- امروز كشورو منطقه ما در شرايط ويژه اي به سر مي برد . حضور نيروهاي متجاوز و اشغالگر آمريكايي و انگليسي در عراق و تحريكات مستكبرانه و ابلهانه آنان و بخصوص جريحه دار ساختن احساسات ديني و غيرت ملي مسلمانان وضعيت حساسي پديد آورده است. برخي تهديدها كه تضعيف جايگاه جمهوري اسلامي و كندي يا توقف روند دانش و فناوري را هدف گرفته است، نيز دامن زده مي شود.
بي شك اينها هيچ يك نخواهد توانست خللي در عزم راسخ مسئولان پديد آورد و گام استوار ملت و دولت را سست كند. نمايندگان مردم در مجلس وظيفه سنگيني در اين باره بر عهده دارند. گفتار و عمل آنان بايد يكپارچگي ملت، عزت ملي، ايمان و اميد و تلاش، بيداري و آگاهي، اخلاق و فضيلت و آزادگي و عزم و اراده پولادين را براي كشور به ارمغان آورد. چنين مجلسي بي شك عصاره فضايل و به طور طبيعي در راس امور خواهد بود.
توفيق يكايك شما را از خداوند متعال مسئلت مي كنم.
والسلام عليكم و رحمت ا...
سيد علي خامنه اي
ششم خرداد ۱۳۸۳

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |