شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۳ - May 29, 2004
سيد محمد خاتمي رئيس جمهور:
تصميم سياسي آژانس بين المللي انرژي اتمي با واكنش تهران مواجه خواهد شد
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در حاشيه افتتاحيه مجلس هفتم در گفت و گو با خبرنگاران ضمن مروري بر روند انتخابات مجلس هفتم و انتقادات دولت به آن و وضعيت پرونده هسته اي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش ايرنا، رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي درباره اظهارنامه هزارصفحه اي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اگر آژانس تحت فشار آمريكا تصميم بگيرد و نخواهد با نگاه حقوقي و ملي پرونده ايران را بررسي كند، ما تصميم لازم را اتخاذ خواهيم كرد.
خاتمي به همكاري هاي گسترده ايران با آژانس اشاره كرد و گفت: ما عضو پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) هستيم و تاكنون براساس اين معاهده عمل كرده ايم و حتي پروتكل را امضا نكرده، آن را اجرا كرديم و در راستاي اعتمادسازي، غني سازي اورانيوم را داوطلبانه به تعليق درآورديم.وي دستيابي به اورانيوم غني شده و چرخه سوخت را حق طبيعي ايران دانست و گفت: ما تاكنون در چارچوب ان.پي.تي فعاليت داشته ايم و به نشانه حسن نيت تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم را انجام داديم. اگر لازم باشد آن را دوباره از سر خواهيم گرفت.خاتمي با رد اين مطلب كه آژانس اعلام كرده مطالب جديدي به آنها نرسيده است، گفت: ما در يك گزارش جامع و كامل، فعاليتهاي هسته اي ايران را براي آژانس تشريح كرديم و اميدواريم با حسن نيت با آن برخورد شود.خاتمي شوراي حكام آژانس را به «بي طرفي» دعوت كرد و گفت: آژانس نبايد بهانه جويي كند و لازم است با پرونده ايران برخوردي فني و كارشناسانه داشته باشد.
رئيس جمهوري اظهار داشت: مشكل ما فشارهاي سياسي است، مطمئن هستيم اگر همه درخواست هاي آژانس را هم پاسخ دهيم و باز هم آمريكا به دنبال بهانه است، انتظار داريم آژانس تحت فشار آمريكا قرار نگيرد، اگر اين اتفاق بيفتد ما نيز تصميم خود را خواهيم گرفت.
خاتمي افزود: با تفاهم و اعتمادسازي يك طرفه نمي توان كار كرد.
انتظار داريم در مقابل اعتمادسازي و همكاري ما، آژانس نيز صادقانه پرونده هسته اي ايران را در ماه ژوئن بررسي كند.
وي در پاسخ به سئوالي درباره امكان بسته شدن پرونده ايران در نشست ژوئن شوراي حكام گفت: اميدوار بوديم اين اتفاق بيفتد اما با توجه به مجموعه حوادث و مسايلي كه رخ داده است، حدس قوي مي زنم پرونده ما در آژانس بسته نشود.
رئيس جمهوري ابراز اميدواري كرد، در ماه ژوئن، اگر پرونده ايران بسته نمي شود، لااقل تصميمي بي طرفانه، حقوقي و كارشناسانه و به دور از فشارهاي سياسي اتخاذ شود.

از سوي سردار رويانيان برنامه هاي تابستاني پليس ۱۱۰ اعلام شد
رئيس مركز فوريتهاي پليسي ۱۱۰ گفت: ناجا فعاليت هاي انتظامي خود را در ايام تعطيلات تابستان تشديد مي كند.
سردار رويانيان در گفت وگو با ايسنا، در تشريح فعاليت هاي ناجا در ايام تعطيلات تابستان اظهار داشت: همزمان با فرارسيدن فصل تابستان و تعطيلات مدارس و مراكز آموزشي، جوانان و نوجوانان نيازمند بهره گيري از اوقات فراغت، تفريح سالم و حضور در مراكز تفريحي هستند، لذا مسئولان و خانواده ها موظفند تا با برنامه ريزي اصولي، فضاي كافي براي جوانان فراهم كنند.
رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا با اشاره به حضور پررنگ مأموران پليس در جاده هاي كشور در ايام تعطيلات تابستاني گفت: ناجا براي برقراري امنيت در جاده ها و عبور و مرور بي خطر مردم و مسافران مراقبت خود را بيشتر خواهد كرد.
سردار رويانيان گفت: مأموران نيروي انتظامي همچنين در مراكز تفريحي كه بصورت فصلي استفاده مي شود نيز پاسگاه هاي فصلي ايجاد كرده و با استقرار پليس در اين مناطق آرامش و آسايش بيشتر مردم را فراهم مي كند.
رئيس مركز فوريتهاي پليس ۱۱۰ در پايان با تأكيد بر اينكه در ايام تعطيلات تابستان در بخش هاي راهنمايي و رانندگي، انتظامي و مقابله با سرقت و... فعاليت مأموران نيروي انتظامي تشديد مي شود، افزود: در اين راستا دستورالعمل هاي ويژه صادر شده و امكانات و توانايي هاي پليس ساماندهي مي شود.

شوراي دانش آموزي در ۱۸ هزار دبيرستان كشور تشكيل شد
شوراي دانش آموزي در ۱۸ هزار و ۲۴ دبيرستان، هنرستان و مركز پيش دانشگاهي دخترانه و پسرانه دولتي و غيرانتفاعي كشور تشكيل شده است.
«حميدرضا كفاش» مديركل دفتر امور فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب به ايرنا گفت: ۱۲۵هزار و ۸۰۹ نفر عضو شوراي  دانش آموزي  هستند كه  ۶۴ هزار و ۵۵۱ نفر آنها را دختران  و ۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر را دانش آموزان  پسر تشكيل  مي دهند.وي  توضيح  داد: اعضاي  شوراي  دانش آموزي  مدرسه  برحسب  تعداد دانش  آموزان  هر مدرسه  انتخاب  مي شوند.
در مدارس  تا ۲۵۰ نفر دانش آموز پنج  نفر، از ۲۵۰ تا۳۵۰ دانش آموز هفت  نفر و از ۳۵۰ به  بالا ۹ نفر به  عنوان  اعضاي  اصلي  شوراي  دانش آموزي  مدرسه  و دونفر نيز به  عنوان  اعضاي  علي البدل  انتخاب  مي شوند.
كفاش  اظهارداشت :شوراي  دانش آموزي  يك  نهاد صنفي  است  كه  به  منظور مشاركت  و مسئوليت  پذيري  دانش آموزان  در فعاليت هاي  اعتقادي ، علمي ، اجتماعي  و فرهنگي  مدرسه  تشكيل  مي شود.وي  گفت : همه  تصميم هاي  شوراي  دانش آموزي  در چارچوب  قوانين  و مقررات آموزش  و پرورش  است  و از طريق  مدير و مسئولان  ذيربط پيگيري  و دنبال  مي شود.كفاش  افزود: شوراهاي  دانش آموزي  شامل  كميته هاي  قرآن  و معارف  اسلامي ، فرهنگي  وادبي ، سياسي  و اجتماعي ، ورزشي ، علمي و آموزشي ،مالي  و اداري ، هنري  و تبليغي ، انضباطي  و تعاون  و بهداشت  است .وي  توضيح  داد: نشست  شوراي  دانش آموزي  هر دوهفته  يك   بار تشكيل  مي شود و در اين  نشست ها دستورالعمل هاي  آموزش  وپرورش  در مسايلي  ازجمله  تقويم  اجرايي  مدارس ، مشكلات  آموزشگاه  و مسايل  كتابخانه  بررسي  مي شود.اعضاي  شوراي  دانش آموزي  مهرماه  هرسال  در انتخاباتي  از سوي  دانش آموزان  مدرسه  انتخاب  مي شوند.

وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون مقصر شناخته شدند
۷ سال انتظار بيماران هموفيلي براي اعاده حق نتيجه داد
گروه اجتماعي: سرانجام پس از هفت سال انتظار شكايت بيماران هموفيلي از مسئولان وقت وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون نتيجه داد و حكم قاضي مربوط به پرونده هموفيلي ها چهارم خرداد صادر و وزارت بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون به پرداخت غرامت به شاكيان و بستگان قربانيان پرونده محكوم شدند.
به گزارش خبرنگار ما روز پنج شنبه بيش از يكصد تن از بيماران هموفيلي ازجمله شاكيان مبتلاشده هموفيلي به ايدز و هپاتيت با دردست داشتن شاخه هاي گل، مراتب تشكر خود را در خصوص راي صادره اعلام و بر ابلاغ هرچه سريعتر حكم از سوي دستگاه قضايي تاكيد كردند.
قويدل نماينده شاكيان هموفيلي و مديرعامل اين انجمن به ايسنا گفت: از تمام اين بيماران تحقيق شده و موقعيت خانوادگي و اجتماعي آن ها موجود است و قاضي براي تك تك اين بيماران به نسبت موقعيت اجتماعي از دست رفته شان خسارت معنوي منظور كرده است.وي تامين خسارت درماني به بيماران را از ديگر بخش هاي راي صادره عنوان كرد و گفت: البته اين خسارت به بيماران پرداخت نخواهد شد، بلكه بودجه آن به دانشگاه علوم پزشكي ابلاغ خواهد شد و اين دانشگاه بايد بيماران را با آخرين پروتكل هاي جهاني تحت درمان قرار دهد ، بر اساس راي بايد درمان طبق پروتكل هاي جهاني و دارويي با كيفيت انجام شود كه نكته ارزنده اين راي است.
پرونده مربوط به بيماران هموفيلي مربوط به سال ۱۳۷۶ است كه شماري از بيماران نيازمند دريافت خون، پس از آنكه خون مورد تقاضا را دريافت كردند، نتيجه آزمايش آن ها نشان داد كه از طريق فاكتورهاي خوني، مبتلا به ويروس ايدز شده و تا پايان سال گذشته ۸۰ تن از آن ها جان باختند.
چهارم خرداد رئيس كل دادگستري استان تهران در جمع خبرنگاران از تكميل شدن پرونده مربوط به بيماران هموفيلي خبر داد و گفت: كمتر از دو هفته ديگر حكم مربوط به متهمان پرونده صادر خواهد شد.
محكوميت متهمان مربوط به پرونده بيماران هموفيلي تحقق لايحه مسئوليت مدني است كه هشتم اسفند سال گذشته دولت آن را به مجلس فرستاد تا به واسطه تصويب آن دولت موظف شود، جبران و ضرر و زيان مادي و معنوي شهروندان را جبران كند، خبري كه رسانه ها با بي تفاوتي از كنار آن گذشتند اهميت زيادي در تحقق حقوق شهروندي داشت.
در آن لايحه مقرر شده بود، دولت در برابر نقص تجهيزات، اهمال مسئولان و عدم انجام وظيفه دولتي كه در شرايط خاص و به طور كلي همه موارد موجب به وجودآمدن خسارت يا ضرر و زيان به مردم شود به عنوان دليلي براي جبران اين موارد پيش بيني شده و ايجاد وظيفه كرده است تا در چارچوب مسئوليت مدني در قبال شهروندان، پرداخت ضرر و زيان مادي و معنوي از سوي دولت صورت گيرد.»
پرداخت غرامت مادي و معنوي به آسيب ديدگان از واردات خون ها و فاكتورهاي انعقادي خون جلوه اي از تحقق لايحه مسئوليت مدني دولت ها در قبال شهروندان است.
گفتني است، بيماري هموفيلي يك نوع بيماري موروثي و ناشي از فقدان فاكتور ۹ انعقاد خون است كه براثر آن بيمار با كوچك ترين زخم، دچار خونريزي مي شود.
هم اكنون فدراسيوني در دنيا با عنوان فدراسيون جهاني هموفيلي شكل گرفته است كه ۱۹۰ كشور در آن عضويت دارند، اين فدراسيون توانسته است از طريق كمك هاي مردمي ۳۳ ميليون واحد انعقاد خون از مردم دريافت كند.
نكته: مديرعامل كانون هموفيلي ايران گفته است: از ابتداي مفتوح شدن پرونده ۸۰ نفر به علت مصرف فرآورده هاي خوني آلوده جان باخته اند و براساس برآوردها از ناحيه دريافت اين فرآورده ها ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر به دليل تزريق محصولات و فرآورده هاي خوني مبتلا به ايدز شده اند و براساس پيش بيني ها ۷۰ درصد از جمعيت سه هزار نفري هموفيلي ها اكنون آلوده اند.

ستاد اوقات فراغت جوانان تشكيل مي شود
پانزده دستگاه عضو شوراي عالي جوانان با محوريت سازمان ملي جوانان، ستاد اوقات فراغت را تشكيل مي دهند.
بنابراين گزارش سازمان ملي جوانان در اسفند ماه سال گذشته از روساي كليه دستگاههاي مرتبط با امور جوانان خواست كه با توجه به اولويتهاي نسل جوان در خصوص پركردن اوقات فراغت راهكارهاي عملي ارائه دهند كه اين امر با استقبال و پاسخ مثبت همه دستگاهها مواجه شد.اين گزارش حاكي است در جلسه  نمايندگان  دستگاههاي  عضو شوراي عالي  جوانان  پيش نويس  برنامه  ملي  ساماندهي  اوقات  فراغت  جوانان  در سال  ۸۳ مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت.در اين  جلسه  مقرر شد هريك  از دستگاههاي  عضو سازمان  عالي  جوانان  كارشناس خبره اي  را جهت  همكاري  با برنامه  ساماندهي  امور جوانان  به  سازمان  ملي جوانان  معرفي  نمايند، تا ضمن  شركت  در جلسات  تخصصي  همكاريهاي  لازم  را مبذول دارد.
تشكيل  كميته  و ستاد اوقات  فراغت  در هر يك  از دستگاههاي  فوق  الذكر و ارائه  نظرات  آنها پيرامون  برنامه هاي  سياست  ملي  جوانان  و منشور ملي  حقوق جوانان  از ديگر مصوبات  نشست  نمايندگان  دستگاههاي  عضو شوراي عالي  جوانان بود.در اين  جلسه  همچنين  تصويب  شد هر يك  از دستگاههايي  كه  به  نحوي  با امور جوانان  مرتبط هستند، جهت  غني سازي  اوقات  فراغت  جوانان  و استفاده  از حداكثر ظرفيت  و امكانات  دستگاههاي  خود، ستاد اوقات  فراغت  را تشكيل  دهند و برنامه هاي  دستگاههاي  مربوطه  را تنظيم  و اعلام  كنند.گزارش ديگري حاكي است نمايندگان بخش دولتي و سازمان هاي غيردولتي جمهوري اسلامي ايران در كنفرانس بين المللي سياست ملي جوانان كه در وين برگزار شد، به عنوان بهترين تدوين كننده سياست ملي مربوط به جوانان، برنده جايزه ويژه شدند.در اين كنفرانس دو روزه كه روز جمعه در وين خاتمه يافت، علاوه بر ايران، نمايندگان كنيا، آفريقاي جنوبي و هند نيز جايزه دريافت كردند.

دادگستري تهران با رد شايعات اعلام كرد
پرونده قتل دختربچه ۹ ساله با قاطعيت رسيدگي مي شود
گروه اجتماعي: دادگستري استان تهران با انتشار اطلاعيه اي برخي از مطالب مندرج در روزنامه ها و سايت ها را درباره دختربچه ۹ ساله كه بدست پدرش به قتل رسيده است، تكذيب كرد.
گفتني است چندي پيش مردي ساكن شهرزيبا دختر ۹ ساله اش را به زيرزمين خانه برده و پس از بريدن سر مي خواست جنازه را در زيرزمين دفن كند كه مادر دختر سر مي رسد و پليس را خبر مي كند.
قاتل كه مرد ۳۵ ساله اي به نام مسعود است به قاضي گفته بود: تصميم داشتم همه خانواده ام را بكشم براي همين ابتدا دخترم را به زير زمين برده و بعد از آزار سرش را بريدم.
روزنامه ها اعلام كرده بودند چون اين فرد اقدام به تجاوز كرده حكمش اعدام است.
همچنين احتمال ديگري مبني بر اينكه قاتل دختر ۹ ساله علت اقدام به قتل را آزار و اذيت دخترش توسط ديگران ذكر كرده وجود دارد. اما مادر دخترك مي گويد مسعود (قاتل) گفته است كاري را كه ديگران مي خواستند با دخترك كنند خودم انجام داده ام.
مادر دخترك شوهر خود را به شدت بدبين و بدگمان معرفي مي كند و خواستار اعدام اوست. برخي روزنامه ها قاتل را از كاركنان يكي از دستگاه ها و ارگانها ذكر كرده اند كه هنوز از سوي هيچ مرجعي تأييد يا تكذيب نشده است.
در اطلاعيه دادگستري گفته شده است: به دنبال درج مطالبي بعضاً عاري از واقعيت در برخي از روزنامه ها و همچنين تعدادي از سايت هاي اينترنتي در خصوص پرونده قتل دختر ۹ ساله توسط پدرش در منطقه كن تهران، حكم نهايي تاكنون صادر نشده و برخي مطالب مطروحه در اين خصوص كذب محض است.
به گزارش روابط عمومي دادگستري كل استان تهران، متعاقب وقوع اين قتل، بلافاصله پرونده اي برابر مقررات قانوني در اين خصوص تشكيل و جهت انجام تحقيقات مقدماتي و اتخاذ تصميم قضايي به شعبه چهار بازپرسي ناحيه دادسراي ويژه امور جنايي تهران ارجاع گرديد.
در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به اينكه تحقيقات بازپرسي براي كشف تمام ابعاد اين جنايت ادامه دارد گفته شده است: پس از كامل شدن تحقيقات، پرونده با قرار مجرميت و كيفرخواست به دادگاه كيفري استان تهران ارسال خواهد شد و حكم نهايي توسط دادگاه مذكور صادر مي گردد.
اين اطلاعيه تصريح مي كند: با عنايت به موارد مذكور، هنوز هيچ حكمي صادر نشده است تا بتوان به تحليل حقوقي پيرامون آن پرداخت.
اين اطلاعيه در ادامه مي افزايد: با عنايت به مقررات قانوني به ويژه مواد ۴۳ و تبصره ذيل آن و نيز ۱۲۸ و بندهاي ذيل ماده ۱۸۸ قانون آيين دادرسي دادگاه هاي عمومي و انقلاب در امور كيفري مصوب سال ۱۳۷۸، تحقيقات مقدماتي محرمانه و سري است.
همچنين اين اطلاعيه خاطرنشان كرد: اين پرونده با تأكيد خاص رياست قوه قضائيه و ساير مسئولان عالي رتبه قضايي استان دركمال قاطعيت و با رعايت كليه ضوابط قانوني ادامه دارد و پس از حصول نتيجه قطعي، مراتب به اطلاع مردم شريف خواهد رسيد.

ز لزله در ده استان كشور
در نخستين گزارش ها شدت زلزله ديروز ۵‎/۷ ريشتر اعلام شد
بر اساس آخرين گزارش هايي كه تا ديشب مخابره شد در استان هاي مختلف ۱۹تن كشته شدند
007221.jpg

گروه اجتماعي: زلزله شديدي ساعت ۱۷ و ۸ دقيقه ديروز جمعه تهران و ۹ استان ديگر را لرزاند.به گزارش خبرنگار ما اگر چه هنوز خبر رسمي از ميزان خسارات اين زلزله اعلام نشده است اما اين شديدترين زلزله در تهران طي چند سال گذشته بود.
بسياري از مردم تهران كه روز جمعه در حال استراحت در منزل بودند با وقوع اولين لرزش سرآسيمه به خيابانها ريختند. دلهره و اضطراب ناشي از زلزله در رفتاربسياري از مردم پايتخت چنان بود كه حتي بعد از پايان يافتن تكانه هاي زمين همچنان در خيابانها ماندند يا راهي پاركها و گردشگاهها شدند.پس از وقوع زلزله خطوط تلفن تهران براي دقايقي دچار اختلال شد و به نگراني مردم كه به دنبال اطلاع از وضعيت بستگان و عزيزان خود در ديگر مناطق شهر يا شهرهاي اطراف بودند، افزود. ايرنا به نقل از منابع خبري
خارجي مركز زلزله را ۶۹ كيلومتري شمال تهران واقع در يوش و بلده در استان مازندران اعلام كرد.ايرنا آورده است كه زلزله موجب وحشت مردم ساري و ساير شهرهاي استان مازندران شد و بسياري از مردم سراسيمه از خانه هاي خود خارج شدند.
شبكه خبري سي .ان.ان به نقل از مركز زلزله شناسي آمريكا قدرت اين زلزله را ۲/۶ در مقياس ريشتر به عمق ۲۶ كيلومتري اعلام كرده، در حالي كه مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران قدرت زلزله را ۵/۵ ريشتر ثبت كرده است. زلزله ديروز علاوه بر شهرهاي استان تهران، شهرهاي استان هاي گلستان، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، قزوين، مركزي، زنجان و تبريز را نيز تكان داد.
همچنان كه ذكر شد روستاهاي بلده، كجور و مرزن آباد در استان مازندران و نزديكي هاي شهرستان چالوس كانون زلزله اعلام شده است.در همين زمينه از چالوس خبر رسيده كه برخي واحدهاي مسكوني در اين شهر فرو ريخته است.
زلزله موجب شكستن شيشه برخي واحدهاي مسكوني در غرب تهران شده و خساراتي را در پي آورده است.
اين گزارش حاكي است اختلال در اغلب خطوط ارتباطي تلفن تهران و شهرهاي استان مازندران پس از وقوع زلزله مشهود و فراگير بود و مديركل روابط عمومي شركت مخابرات نيز اعلام كرد: شبكه تلفن ثابت در برخي نقاط كشور از جمله چالوس و ساري قطع شده است، اما شبكه تلفن همراه سالم است و به دليل تماس مردم از كوچه و خيابان با يكديگر شبكه تلفن همراه با ترافيك مواجه است.
از استان مازندران خبر رسيده زلزله عصر ديروز موجب ريزش كوه در جاده كندوان شده و خطر ريزش همچنان وجود دارد.
به گفته يكي از پرسنل پليس راه در حد فاصل منطقه سياه بيشه تا چالوس در چند نقطه كوه ريزش كرده و شماري از خودروهاي عبوري دچار آسيب جدي شده اند.از قزوين ايرنا گزارش داد، كه زمين لرزه به چند روستاي شمال شهر قزوين خسارت وارد كرده است.
يك مسئول در ستاد حوادث غيرمترقبه قزوين به ايرنا گفت كه گزارش هاي رسيده به اين ستاد حاكي از خسارت به ساختمان ها در روستاهاي سيميار، قازارخان و رجايي دشت از توابع شهرستان رودبار و الموت است. اما در تهران دانشجويي براي فرار از خطر زلزله خود را از پشت بام يكي از خوابگاه هاي دانشجويي در كوي دانشگاه تهران به پايين پرتاب كرد و مجروح شد.همچنين يك مرد تهراني نيز كه سرگرم تعمير كولر منزل خود بود، به محض وقوع زمين لرزه خود را از پشت بام به زمين پرتاب كرد و مجروح شد.
محمدي كه ساكن محله خزانه تهران و خياط است به بيمارستان منتقل شد و پزشكان گفتند كه هر دو پاي او شكسته است.
دو ساعت پس از وقوع زمين لرزه، نخستين تيم هاي امداد و نجات هلال احمر با هدف كمك رساني به حادثه ديدگان احتمالي زلزله عصر ديروز عازم استان هاي مازندران و گيلان شدند. رئيس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: هنوز از مركز اصلي اين زلزله اخباري نرسيده است اما تيم هاي امدادي با توجه به اخباري كه از خسارت در الموت قزوين رسيده به اين منطقه اعزام شده اند.
007224.jpg

گرچه منابع خارجي شدت زمين لرزه در مقياس ريشتر را ۲/۶ اعلام كرده اند ،اما مركز زمين لرزه منطقه اي كجور، يوش و بلده در استان مازندران شدت اوليه زمين لرزه را ۷/۵ ريشتر اعلام كرده است.مسئول اطلاع رساني نيروي انتظامي در خبري اعلام كرد: جاده چالوس از تونل كندوان به سمت چالوس بسته شده و رفت و آمد در آن جريان ندارد.
مردم تهران نيز گرچه ساعت ها از بروز زلزله مي گذرد، برخي در حياط خانه ها، برخي ديگر در پارك هاي منطقه اي و محلي و بعضي شب را در بيرون از خانه سپري كردند.
يكي از كارشناسان زمين لرزه در گفت وگو با خبرنگار ما خاطرنشان كرد: كمربند زلزله اي كه از سلسله جبال هيماليا تا كوه هاي اورال ادامه دارد، يكي از مهم ترين خطوط زمين لرزه در كره زمين به شمار مي آيد. در طول قرون متمادي، در سرزمين هاي واقع در اين مسير، ازجمله كشور ما ايران زلزله هاي بسيار مخرب و ويرانگري رخ داده است. زمين لرزه هاي رودبار گيلان، اردبيل، در طول دو دهه اخير از آن جمله است.
در ارمنستان و تركيه نيز تاكنون زمين لرزه هاي بسيار شديد و پرخسارتي رخ داده است. زمين لرزه بعدازظهر ديروز نيز، تحت تاثير گسل هاي فعال در همين مسير زلزله خيز رخ داده است. اين زلزله همچنان كه توسط رسانه هاي خبري كشورمان اعلام شد، بخش هاي مهمي از استان ها و صفحات شمال و شمال غربي ايران را لرزاند و تكانه هاي سخت و شديد آن در تهران نيز احساس شد.
گزارش خبرنگار ما از سطح شهر حاكي است پس از وقوع زلزله بسياري از شهروندان به خيابان ها آمدند و در گفت و گو با خبرنگار ما بيان داشتند تصميم دارند شب را در پارك ها بگذرانند.
در پي هجوم مردم به خيابان ها نيروهاي راهنمايي و رانندگي و پليس در آماده باش به سر مي برند.
شمار مجروحين و كشته ها
در حالي كه خبر رسيده زمين لرزه در كلاردشت ۸ مجروح بر جاي گذاشت و ساختمان هاي شهرداري، كلانتري و سپاه آسيب ديده و ۳۰ واحد مسكوني تخريب شده است دو زمين لرزه ديگر در حوالي شهر بلده با مقياس ۳/۴ و ۴/۴ ريشتر به وقوع پيوسته است، تاكنون يك تيم از هلال احمر مازندران براي كمك به آسيب ديدگان زلزله به منطقه بلده اعزام شدند.
آخرين اخبار به نقل از منابع بيمارستاني در شمال كشور حكايت از آن دارد كه زلزله ديروز تا لحظه مخابره خبر ۹۰ مجروح و ۱۹ كشته برجاي گذاشته است . رئيس مركز فرماندهي و كنترل ناجا نيز در گفت و گو با خبرگزاري مهر اعلام كرده است بيش از ۸۰ دستگاه خودرو در جاده چالوس آسيب ديده است . در اطراف شهرستان نور شناسايي شده اند ، ضمن آنكه در كلاردشت ۸ تيم امداد به همراه سگ هاي جستجوگر به مناطق زلزله زده قزوين و كندلوس چالوس اعزام شدند اما صعب العبور بودن مناطق زلزله زده مانع رسيدن امدادگران به روستاهاي حادثه ديده است.از قزوين خبرگزاري مهر گزارش داده ۲ تن در اين شهر بر اثر زلزله جان  باخته اند.مدير روابط عمومي استانداري قزوين مركز زلزله در استان قزوين را رودبار و الموت اعلام كرده و گفته است احتمال خسارت هاي جاني باز هم وجود دارد، وي افزود: نيروهاي امدادگر به محل حادثه اعزام شده اند ولي به علت كوهستاني بودن منطقه هنوز به محل حادثه نرسيده اند.يكي از اهالي روستاي «سما» از بخش كجور شهرستان نوشهر در تماس تلفني تقاضاي كمك كرده و گفته است: اين روستا ۸۰ درصد تخريب شده و تعدادي مجروح شده اند.تعدادي از مسافران مجروح زمين لرزه در جاده چالوس كه با وسايل نقليه شخصي در حال تردد بودند مجروح و به مراكز درماني منتقل شدند.
آخرين گزارشها از تهران حاكي است ستاد مشترك ارتش و نيز ايستگاههاي آتش نشاني در تهران به حالت آماده باش در آمده اند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |