عادات مطالعه و شيوه هاي ترويج كتابخواني در ميان مردم ايران و آلمان در نشستي با حضور صاحب نظران دو كشور به بحث گذاشته شد.
در اين نشست كه در محل مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري برگزار شد، خانم گابي هولم كارشناس تعليم و تربيت تلاش هاي بنياد كتابخواني آلمان را كه وي در آن فعاليت مي كند براي ترويج كتابخواني در ميان مردم آلمان تشريح كرد.
وي گفت: وضعيت كتابخواني و حمايت از آن در آلمان در ده سال گذشته با تغييراتي عميق همراه بوده است. توسعه پرشتاب اينترنت، DVD و لوح هاي فشرده، استقبال چشمگير از سينما در سال هاي اخير، ادامه پروسه ادغام و تمركزگرايي در بازار كتاب و رشد انفجاري فرستنده هاي تلويزيوني عرصه رسانه ها را دستخوش تغيير ساخته و تأثيرات عميق خود را در آن به جا نهاده اند.
وي اين وضعيت را نشانگر اشباع استفاده از رسانه ها در خانواده ،يعني جايي كه نسل جوان در آن پرورش مي يابد، دانست.
اين پژوهشگر آلماني سپس با تكيه بر پژوهش هاي صورت گرفته در آلمان و دسترسي وسيع كودكان و نوجوانان به رسانه هاي جديد تلاش كرد به اين پرسش پاسخ بگويد كه آيا توسعه اين رسانه ها نحوه برخورد مخاطبان را با كتاب تغيير داده است؟
گابي هولم ادامه داد: كامپيوتر به هيچ وجه دشمن كتاب نيست واقعيتي كه تعجب ما را نيز برانگيخته است نوجواناني كه به طور مكرر از كامپيوتر استفاده مي كنند همان كساني هستند كه كتاب نيز زياد مي خوانند اين دسته به طور منظم سه برابر بيشتر از كساني كه از كامپيوتر استفاده نمي كنند كتاب هاي موضوعي و دو برابر بيشتر از آنان ادبيات سرگرم كننده مي خوانند.
وي البته نوع كتاب خواندن اين نوجوانان را اغلب گذرا و گزينشي مانند تعويض مستمر كانال هاي تلويزيون و از اين شاخ به آن شاخ پريدن دانست.
پژوهشگر آلماني كه همزمان با نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به ايران سفر كرده بود در ادامه با اشاره به سه فرض «تأثير انكارناپذير والدين، مهد كودك و مدرسه»، «تغيير در نحوه رفتار با رسانه ها و كاهش كتابخواني» و «افزايش نوع مطالعه از اين شاخ به آن شاخ پريدن» نتيجه مي گيرد كه بايد هرچه زودتر و هرچه نزديك تر با كودكان ارتباط برقرار كرد.
وي سپس به تشريح فعاليت هاي بنياد كتابخواني آلمان پرداخت و تلاش هاي اين بنياد در ترويج فرهنگ مطالعه در مهدهاي كودك، آموزش خانواده ها، راه اندازي خودروهاي قرائت كتاب و كارگاه هاي آموزشي سيار براي والدين و آموزگاران، انتخاب مطب پزشكان كودكان براي ترويج اين امر، تشكيل كلوپ قرائت كتاب، انتخاب صد مهدكودك برگزيده و حمايت از كتابخواني به وسيله فيلم هاي سينمايي را از جمله اين فعاليت ها دانست.
در اين نشست دبير شوراي كتاب كودك ايران نيز همكاري هاي اين شورا و وزارت آموزش و پرورش را در سال هاي اخير در ترويج فرهنگ مطالعه در مدارس را اتفاقي قابل تأمل و با ارزش دانست.
نوش آفرين انصاري افزود: اعضاي اين شورا در دو شاخه مروجان كتابخواني و مروجان فرهنگ نامه اولياء مدارس، خانواده ها و دانش آموزان را تحت پوشش فعاليت ها و آموزش هاي خود قرار مي دهند.
وي با اشاره به اين موضوع كه بيش از ۵۰۰ معلم و ۶۰۰ هزار دانش آموز در اين آموزش ها شركت مي كنند تأكيد كرد: بايد پژوهش مدار حركت كنيم و بدانيم از چه روشي بايد براي ايجاد علاقه به مطالعه استفاده كرد و اين نتايج را به ديگران انتقال داد.
حميدرضا شاه آبادي مدير انتشارات كانون، سخنران ديگر اين نشست بود كه با بيان اين مطلب كه كانون در سراسر كشور از طريق بيش از ۶۰۰ مركز فرهنگي، هنري و تحت پوشش قرار دادن صدها هزار دانش آموز به امر ترويج فرهنگ كتابخواني اهتمام مي ورزد به تشريح فعاليت هاي كانون در دو زلزله قائن و بم پرداخت.
وي ادامه داد: پس از زلزله ۲۰ ارديبهشت ۱۳۷۶ در قائن كه منجر به تخريب بيش از صد روستا و كشته شدن بيش از ۲ هزار نفر از هموطنان ما شد كانون به منظور ارزيابي وضعيت منطقه در محل هاي وقوع زلزله حضور يافت.
شاه آبادي با اشاره به فضاي سنگين و تأثرآور منطقه و خارج كردن جنازه ها از زيرآوار و نگاه بهت زده كودكان مصيبت ديده گفت: در ابتدا بسياري از امدادگران و مردم حضور و تأثير ما را باور نداشتند.
وي ادامه داد: اين نگاه پس از چند روز با توجه به فعاليت گروه هاي كانون و ارايه كتاب و بازي با بچه ها و ملحق شدن چند گروه سيار فرهنگي تغيير يافت و فعاليت ها شكل جدي تري به خود گرفت.
شاه آبادي تلاش كانون را تلاشي در جهت تسكين آلام آنان برشمرد.
مدير انتشارات كانون افزود: اين تجربه بعدها به صورتي موفقيت آميز در اردوگاه هاي آوارگان افغاني و زلزله بم تكرار شد.
سخنران پاياني اين نشست ليلي حايري يزدي كارشناس امور بين الملل كانون بود كه پيرامون استفاده از اينترنت در ترويج خواندن و فناوري اطلاعات در خدمت آموزش سخن گفت. وي با تأكيد بر لزوم آشنايي جوانان و دانش آموزان با زبان فناوري اطلاعات گفت: در حال حاضر تمام دانشگاه هاي ايران به اينترنت متصل هستند و اكثراً نشريات الكترونيكي دارند ولي با اين وجود هنوز دسترسي به كتاب هاي الكترونيكي در ايران ميسر نمي باشد و تنها برخي از كتاب ها روي CD در دسترس قرار گرفته است.
وي اتصال روستاهاي ايران به اينترنت و آموزش زبان انگليسي در آنها را از جمله تحولات سال هاي اخير در اين عرصه دانست.