دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۰
جايگاه باج  خور در سينماي مؤتمن و سينماي ايران
از دغدغه خاص مخاطب عام
008133.jpg
پيمان شوقي
اشاره:اهالي سينما، بعد از فيلم به يادماندني شب هاي روشن، انتظار فيلمي قوي و با ساختاري منسجم تر از مؤتمن داشتند، انتظاري كه به هيچ روي در هنگام نمايش باج خور در جشنواره فيلم فجر و نيز در همين چند روزي كه از اكران عمومي فيلم گذشته است، برآورده نشده است. در باج خور، نيكي كريمي، در نقش زن اغواگري كه به رغم داشتن همسر، به فريب فريبرز عرب نيا همت مي گمارد، باتوجه به معصوميت ها و چهره پاكي كه از او در فيلم هاي پيش از اين ديده ايم، در پايين ترين حد بازيگري باقي مي ماند و فيلم، در پايان و با وارد شدن همسر نيكي كريمي به ماجرا، و براي پايان دادن و تكميل باج خوري، به آن چنان ملغمه اي تبديل مي شود كه فقط در فيلم هاي هندي نمونه اي از آن را مي توانيم شاهد باشيم. درباره اين فيلم نقدي نوشته شده كه در پي مي آوريم.
تماشاي فيلمي با مضمون و ساختار باج خور از فيلمساز منصفي چون فرزاد مؤتمن ممكن است در وهله اول تعجب آور و پرسش برانگيز جلوه كند. خصوصاً كه در كارنامه نه چندان پرتعداد ولي پربار آثار بلند او، به مؤلفه هاي مشتركي برمي خوريم كه در نگاه اول حضور چشمگيري در باج خور ندارند. اين مؤلفه ها صرفنظر از وجوه تماتيك، ردپاي خود را بيشتر درساحت ساختار و جنبه هاي فني كه ناظر به جهان فيلميك اثر مي شوند به جا گذاشته اند و از اين منظر اگر به آخرين كار مؤتمن بنگريم، نشانه هاي همخواني با كارهاي قبلي خود را مي نمايانند. بنابراين دور از ذهن نخواهد بود كه باج خور را- بي آنكه چشم بر كاستي هايش ببنديم- در راستاي همان سينماي آرماني ببينيم كه فيلمساز در قول و عمل مدعي آن است و البته از منظري ديگر فراتر از شاخصه هاي شخصي، حاوي راهبردهايي براي ارائه خط سير و راهكارهاي كلان عمومي به كل سينماي ايران است. درواقع مؤتمن در مقام يك استاد سينما آگاهي هاي خود را از آسيب شناسي صنعت سينما به مثابه يك جريان اجتماعي با خاستگاه هاي توأمان سنتي و مدرن در جوامع در حال گذاري چون جامعه امروز ايران را در قالب مضامين فيلم هاي بلندش به نحو خوبي ارائه مي كند. تلاش او براي برقراري ارتباط با طيف هاي مختلف اجتماعي از طريق رويكرد به ژانرهاي مختلف سينمايي در همين راستا قابل تبيين است و علي الخصوص توجه به مخاطب عام در شرايطي كه دو فيلم قبلي او «شبهاي روشن» و «هفت پرده» نيز تماشاگران خود را در ميان طيف هاي متفاوت از طبقه روشنفكر سينما رو مي جستند نشان از هوشياري او و تمايل به حفظ موقعيتش به عنوان يكي از اعضاي خانواده سينماي ايران- و نه فرضاً فرهيخته اي برج عاج نشين- دارد. مؤتمن در باج خور قالب و مضموني را انتخاب كرده كه با مباحث مرتبط با اقتصاد سينماي ايران رابطه تنگاتنگ دارد و در عين حال اين قابليت را دارد كه استانداردهاي توليد اين سينما را در بهترين حالت به خدمت بگيرد. فراموش نكنيم در شرايطي كه همگان به اين باور رسيده اند كه راه هاي متعارف و توليداتي در راستاي جريان جاري سينماي كشور پاسخگوي دشواري هاي جذب مخاطب جديد و حفظ مشتريان سابق نيستند، دو راه حل در پيش روي هنرمندان متعهد است: يكي جستجوي مضامين و قالب هاي بكر و بديع و ديگري رجعت به ريشه ها و دست يازي به كهن الگوهايي كه بارها و بارها توانايي شان در جلب مخاطب را به اثبات رسانده اند. گو اينكه فيلمساز آن روايت هاي كهنه را رنگ و لعابي از جنس زمان بدهد و به روز كند. در اينجا به نظر مي رسد مؤتمن راه دوم را برگزيده و با رجوع به خاستگاه هاي سينماي كلاسيك، قالبي را برگزيده كه ضمن دارا بودن قابليت فراوان در همراهي با نيازهاي روحي امروز تماشاگران عام ايراني و به طبع آن كم شدن ضريب خطر ريسك، مي تواند به خوبي محمل بيان حرفهاي اساسي تر مندرج در بطن اثر براي تماشاگر خاص تر و ارضاي حس خلق در هنرمند نيز باشد. ضمن اينكه با استانداردهاي توليد وطني نيز همسو بوده حداقل نياز به امكانات تكنيكي را دارد. ژانر «نوآر» هر چند رسماً از دل مناسبات اجتماعي سياسي دهه سي ميلادي آمريكا درآمده و واجد پاره اي از اصلي ترين خصوصيات مرتبط با عناصر سينمايي هاليوود است اما بدون شك ويژگي هاي فكري و بصري خود را مديون سينماي گزاره گرايانه (اكسپرسيونيستي) دهه بيست آلمان است و همواره در هر لفافي كه عرضه شده، به خاستگاه فلسفي خود و مضامين اصلي مطروحه كه عمدتاً به شرح و تبيين ماهيت دوگانه وجود آدمي و جلوه «شر» در قالب خير مي پردازد كه البته اين گرايش عمومي به زير شاخه هاي مضموني متعدد تقسيم مي شوند و مجموعاً قالب كلي تماتيك سينماي سياه را مي سازند. ويژگي هاي بصري آثار فيلمسازان آلماني در پردازش اين مضمون در انطباق با توليد كارخانه اي هاليوود مشخصاً به دو گرايش برون گرايانه و درون گرايانه انجاميد كه اولي شاخه وحشت و دومي همين گونه «نوآر» يا سياه را شكل دادند. و اين دومي طبعاً هيولاهايي را به تصوير مي كشد كه پشت لباس شهروندان عادي مخفي شده اند و منتظر بروز فرصتي (اعم از موقعيت اجتماعي يا توفيق اقتصادي و يا حتي جلوه هاي سياسي) هستند تا از بطري بيرون بيايند و «شر» را مجسم كنند.
قبلاً در سال هاي دور و نزديك بارها شاهد رويكرد فيلمسازاني در اقتباس هاي شكلي از «نوآر» بوده ايم كه به دليل بي توجهي به خاستگاه هاي متفاوت اجتماعي و قصه پردازي نامعقول، نهايتاً در جذب تماشاگر توفيق داشته اند و جزو آثار ماندگار اين سينما نبوده اند. از لحاظ مضموني شايد فقط بتوان از سينماي كيميايي نام برد كه در خلق فضاي مشابه- منهاي وجوه بصري- به توفيقاتي رسيده است و به نظر مي رسد مؤتمن در فيلمش به اين ويژگي ارج نهاده و با ارجاع به يكي از نقاط اوج سينماي كيميايي (دندان مار) اداي دين هم مي كند. اما در عين حال در تلاش براي تكميل اين نگاه، صرفاً در ساختار تكنيكي فيلم توفيق مي يابد و در مضمون دچار تشتتي مي شود كه البته مي دانيم ناشي از خودسانسوري و رعايت خطوط قرمزي است كه - به نظر ما- بي دليل به آنها نزديك شده است. اما مؤتمن نه تنها نمي تواند نقاط اوج داستانش را عملاً به تصوير بكشد كه حتي در ارائه نشانه هاي صريح نيز با مانع و رادع روبه روست. بنابراين بخشي از پتانسيل دراماتيك اثرش در مواجهه با تماشاگر عام به هدر مي رود كه به نظر مي رسد اين امر در تقابل مطلق با هدف اوليه او در انتخاب اين قالب زباني باشد. اما صرفنظر از جنبه تماتيك اثر، «باج خور» از لحاظ ساختار سينمايي فيلم درخور تأملي است و ما شاهد تلاش مؤتمن براي تلفيق سبك كاري خود با الزامات قصه هستيم كه اتفاقاً حاصلش چندان بد از كار درنيامده و اگر چندان پايبند وسواس ها و دغدغه هاي آرماني نباشيم مي شود در تماشاي مكرر از آن لذت هم برد.

پنج عصر در سينماهاي آلمان
008136.jpg
فيلم سينمايي پنج عصر ساخته سميرا مخملباف از ۲۷ خرداد ماه جاري در چهارده شهر آلمان به نمايش درمي آيد.
اين فيلم كه جوايز متعددي از رويدادها و مجامع بين المللي دريافت كرده است با محوريت زنان، داستان پس از سلطه طالبان را به تصوير مي كشد.خانه فيلم مخملباف همچنين از برپايي بزرگداشت سميرا مخملباف در جشنواره بين المللي كارلوويواري در جمهوري چك خبر داد.در اين رويداد هنري كه از ۱۲ تا ۲۰ تيرماه برگزار مي شود، فيلمهاي «سيب»، «تخته سياه» و «پنج عصر»، روي پرده مي رود.
براساس اين گزارش، بزرگداشت خانواده مخملباف با نمايش فيلم هاي «نوبت عاشقي»، «ناصرالدين شاه اكتور سينما»، «روزي كه زن شدم»، «تخته سياه»، «سميرا چگونه تخته سياه ساخت»، «روزي كه خاله ام مريض بود»، و «لذت ديوانگي» در جشنواره فيلم آسيايي «اوشن سينه فن» هند برگزار مي شود.اين جشنواره از ۲۶ تير تا چهارم مردادماه در دهلي نو پايتخت هند برگزار مي شود و محسن مخملباف به عنوان داور در اين رويداد حضور مي يابد. مخملباف بزودي دو طرح سينمايي خود را در كشورهاي هند و تاجيكستان جلوي دوربين مي برد.

بازار فيلم فجر به بخش خصوصي واگذار مي شود
رئيس مركز تحقيقات و مطالعات سينمايي از واگذاري بازار فيلم فجر به بخش خصوصي خبر داد.
بازار بين المللي فيلم فجر هر سال در حاشيه جشنواره فجر در تهران برگزار مي شود. «علي كربلايي» در گفت وگو با خبرنگاران افزود: با برنامه ريزي و مطالعات انجام شده و رايزني با مؤسسه هاي خصوصي توزيع فيلم، بازار فيلم از امسال به بخش خصوصي واگذار مي شود.
وي توضيح داد: دولت فقط به عنوان ناظر در اين بخش عمل مي كند و همه امور اعم از بازاريابي و تأمين بودجه با حمايت نهادهاي فرهنگي به عهده بخش خصوصي است.
كربلايي فعاليت هاي مركز تحقيقات و مطالعات سينمايي را به بخش هاي «آي تي، بين المللي»، «جشنواره ها» و «پژوهش» تقسيم بندي كرد و گفت: ساماندهي و راه اندازي فروش و عرضه مكانيزه فروش بليت و گسترش شبكه «سينما كارت» از جمله فعاليت هاي بخش «آي تي» است. فروش مكانيزه بليت سينماها قرار بود از سال ۸۲ اجرا شود كه به دليل نبود هماهنگي و پاره اي مشكلات فني به تعويق افتاد. طرح فروش مكانيزه بليت ابتدا در ۳۰ سينماي ممتاز تهران اجرا مي شود و ظرف يكسال در همه سالن هاي نمايش فيلم اجرايي مي شود.
شوراي صنفي نمايش فيلم به تازگي اعلام كرد كه سالن هايي كه تا پايان خردادماه به سيستم مكانيزه فروش بليت تجهيز نشوند،در جدول نمايش فيلم قرار نمي گيرند. كربلايي، «افزايش ضريب بهره برداري از ظرفيت موجود سالن هاي سينما»، «خودكارسازي و رزرو بليت»، اجراي طرح «كارت سينما» و گسترش «شبكه اطلاع رساني سينما» را از ديگر برنامه هاي حوزه آي تي مركز تحقيقات و مطالعات سينمايي عنوان كرد.

۱۵ فيلم برگزيده سينماي آلمان در سينما تك
بيش از ۱۵ اثر برجسته انيميشني از سينماي آلمان در قالب برنامه هاي هنري و برپايي نمايشگاه تجهيزات فيلمسازي از هفدهم خردادماه در «سينماتك» موزه هنرهاي معاصر تهران روي پرده مي رود.
مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و موزه هنرهاي معاصر، انجمن بين المللي انيميشن سازان و مؤسسه ايفا گالري آلمان بانيان اين رويداد هنري سه روزه هستند.
روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر گزارش داد: علاوه بر نمايش آثار انيميشني سينماي آلمان، نمايشگاهي از تجهيزات فيلمسازي سينماي انيميشن به همراه كارگاه آموزشي با حضور متخصصان ايران و آلمان برپا مي شود.
پروفسور «آده» از انيماتورهاي برجسته آلمان و دكتر «نورالدين زرين كلك» رئيس آسيفا (انجمن بين المللي انيميشن سازان جهان) در اين كارگاه آموزشي حضور مي يابند. «هسي جيمز» به كارگرداني يوهانس وايلند، «فرار» ساخته كيرستن وينتر، «لحظه» به كارگرداني توماس فويگت، «كلاغ» از هاينس رال، «هارار» ساخته اندي كايزر، «چرخ» به كارگرداني كريس اشتنر و «ملكه وصله پينه» از لارس هنكل آثار انيميشني سينماي آلمان در اين برنامه را تشكيل مي دهند.

سايه روشن هنر
نمايش هاي ايراني بر صحنه هاي پاريس
پاريس  پايتخت  فرهنگهاي  جهان  با برپايي  فصل  فرهنگي  ايران  تا يك  ماه  ديگر ميزبان  فرهنگ  و تمدن  كهن  ايران  زمين  خواهد بود.
اين  فصل  فرهنگي  كه  از اوايل  هفته  گذشته  با همت  رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در پاريس  با عنوان  «بهار ايراني » آغاز شده ، تاكنون  با استقبال  چشمگير فرانسويان  و ايرانيان  مقيم  فرانسه  روبه رو شده  است .
برپايي  نمايشگاههاي  خوشنويسي ، مينياتور، نقاشي ، گرافيك ، فرش ، سفره آرايي  عقد اقوام  مختلف  ايراني  و اجراي  موسيقي هاي  محلي  و هنرهاي  نمايشي  از جمله  برنامه هاي  اين  فصل  فرهنگي  است .
«دايي وانيا روي  فرش  ايراني» از جمله  تئاترهاي  اين  فصل  فرهنگي  است  كه  در سالن  نمايش  «لوسونر» پاريس  به  روي  صحنه  رفت .
اين  تئاتر ايراني  به  كارگرداني  «علي  رازي» با نگاهي  پارسي  گونه  به  اثر «آنتوان  چخوف» با دو زبان  فارسي  و فرانسه  به  اجرا درآمد و در آن  سه  هنرمند فرانسوي  و دو هنرمند ايراني  ايفاي  نقش  كردند.
«شكلك » به  كارگرداني  «كيومرث  مرادي » و «تيغ  كهنه» اثر «نادر برهاني مرند» از ديگر تئاترهايي  است  كه  در محل  خانه  فرهنگهاي  جهان  در پاريس  به  روي  صحنه  خواهد رفت . همچنين  همزمان  با آغاز نمايش هاي  تئاترهاي  ايراني  در اين  فصل  فرهنگي  نمايشگاه  عكاسي  با مضمون  «تئاترهاي  ايران» در سالن  «لوسرنر» پاريس  گشايش  يافت .
در اين  نمايشگاه  آثار هنرمندان  ايراني  همچون  يلدا معيري  ، مسعود پاكدل ، معصومه  آريا، سيامك  زمردي  مطلق ، عباس  كوثري ، محمد شاهرخي  نژاد، مهدي  قاسمي  و رضا معطريان  به  نمايش  گذاشته  شده  است .
«حجت  الله  ايوبي» رايزن  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در پاريس  در اين  باره  به  ايرنا گفت : اين  فصل  فرهنگي  با مشاركت  شهرداري  منطقه  شش  پاريس ، راديو فرانسه ، خانه  فرهنگ  جهان  و سازمانها و نهادهاي  ايراني  همچون  سازمان  فرهنگ  و ارتباطات ، مركز هنرهاي  نمايشي  وزارت  ارشاد، انجمن  موسيقي  ايران ، فرهنگستان  هنر و جامعه  سينماگران  جوان  ايراني  برپا شده است .
وي  افزود: رايزني  فرهنگي  از سال  گذشته  فعاليتهاي  بزرگ  فرهنگي  را با دولت  فرانسه  آغاز كرده  است  كه  هفته  فرهنگي  «ايسي  له  مولينه » و جشنواره  بزرگ  فيلم  «رن » از مهمترين  آن  به شمار مي رود. رايزن  فرهنگي  ايران  در پاريس  گفت : در فصل  فرهنگي  ايران  به  عنوان  «بهار ايراني» كه  تا چهار هفته  ديگر ادامه  دارد در صدد هستيم  چهره  سنتي  و مدرن  ايران  را به  نمايش  بگذاريم .
وي  افزود: اين  فصل  فرهنگي  در حقيقت  پيوندي  بين  نسلهاي  گذشته  و جديد ايران  است ، از سويي  گذشته  و سنت هاي  ايراني  را به  تصوير مي كشد و از سوي  ديگر پويايي  جوانان  كشورمان  را به  نمايش  مي گذارد.
فصل  فرهنگي  ايران  در پاريس  تا ۲۳ خرداد ماه در پاريس  ادامه  دارد.
جشنواره تئاتر دفاع مقدس در مشهد برگزار مي شود
دبير جشنواره  سراسري  تئاتر دفاع  مقدس  گفت : از مجموع  يك هزار و ۱۳ نمايشنامه  ارسالي  به  دبيرخانه  جشنواره  ۳۵۳ اثر براي  شركت  در اين  جشنواره  انتخاب  شد.
محمد جمال پور در نشستي  با خبرنگاران  افزود: يازدهمين جشنواره  سراسري  دفاع  مقدس  مهرماه  آينده  در شهر مشهد برگزار مي شود. وي  تصريح  كرد: آثار برگزيده  شامل  ۲۵۱ متن  صحنه اي ، ۲۸ اثر خياباني ، ۲۱ نمايش  نوجوانان  و ۵۳ اثر عروسكي  است .
به  گفته  جمال  پور، تعداد آثار شركت كننده  از تهران  ۱۳۱ متن  است  كه  از اين  مجموع  ۸۵ اثر صحنه اي ، ۱۲ خياباني ، ۲۵ عروسكي  و ۳ اثر مربوط به  نوجوانان  است .
بازبيني  آثار متقاضي  تهراني  براي  شركت  در اين  جشنواره  سراسري  نيمه  دوم  تيرماه  آغاز مي شود.
آثار رسيده  از شهرستانها ۲۲۲ متن  است  كه  اين  تعداد شامل  ۱۶۶ اثر صحنه اي ، ۱۶ متن  خياباني ۱۰، نمايش  نوجوان  و۳۰ اثر عروسكي  است . وي  درباره  جشنواره  منطقه اي  گفت : دومين  جشنواره  منطقه اي  تئاتر شهرستانها امسال  ابتدا از چهارم  تا هفتم  خرداد ماه  در اروميه  برگزار مي شود.
آثار شركت كننده  در منطقه  يك  به  ميزباني  استان  آذربايجان  غربي  با حضور استانهاي  گيلان ، مازندران ، گلستان ، اردبيل ، قزوين ، زنجان ، همدان ، كردستان  و آذربايجان  شرقي  برگزار مي شود.
محمود عزيزي ، حسين  مسافر آستانه  و تاجبخش  فنائيان به  عنوان  داوران  جشنواره  منطقه  يك  (اروميه ) انتخاب  شدند. به  گفته  دبير يازدهمين  جشنواره  سراسري  تئاتر دفاع  مقدس ، تعداد ۹ نمايش  در اروميه ۱۱۰، نمايش  در كرمان  و ۴۶ نمايش  در همدان  به روي  صحنه  مي رود.
در عرصه پژوهش هنري به سطح مطلوب رسيده ايم
رئيس كانون ملي منتقدان تئاتر گفت: امروزه براي رسيدن به جامعه مدني پرداختن به موضوعات پژوهشي بسيار ضروري است.
به گزارش روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات ،دكتر «فرشيد ابراهيميان» تصريح كرد: در حال حاضر پرداختن به امور پژوهشي در بخش هاي مختلف جامعه بيش از پيش احساس مي شود.وي توجه به واقع بيني و حقيقت گرايي و پژوهش هاي علمي در عرصه فرهنگ و هنر را ضروري دانست.
ابراهيميان با اشاره به اينكه در زمينه هنرهاي ايراني به سطح مطلوب رسيده ايم، افزود: در بخش پژوهش، هنرهاي وارداتي چون تئاتر، گرافيك، مجسمه سازي چندان وضعيت مطلوبي نداريم.اين استاد دانشگاه، ميزان پژوهش هاي انجام شده در حوزه تئاتر و سينما را بيش از ساير رشته هاي هنري دانست و افزود: گرايش نسل جوان به سوي اين هنرها از جمله دلايل موفقيت امور پژوهشي در اين دو حوزه هنري است. رئيس كانون ملي منتقدان، افزايش تعداد سينماگران و درام نويسان با سبك هاي مختلف، نو بودن هنر سينما و تئاتر در جامعه ايران و غلبه آنها بر ساير هنرها در ۵۰ سال اخير را از جمله عوامل موفقيت امور پژوهشي در اين دو حوزه دانست.
به اعتقاد وي، انجام هرگونه پژوهش در حوزه تئاتر و استاندارد كردن آنها نيازمند ارتباط مستقيم با دستاوردهاي مختلف علوم است. وي افزود: پژوهش هاي ايران به لحاظ كيفي كه ريشه در تفكر عرفاني هنرمندان ايراني دارد نه تنها چيزي از پژوهش هاي غربي كم ندارد بلكه به سبب نگاه عمقي پرمحتواتر عمل مي كند.

در خانه هنرمندان برگزار مي شود
جشن روز جهاني تئاتر
جشن روز جهاني تئاتر پنج شنبه ۴ تير ماه در خانه هنرمندان برگزار مي شود.
اصغر همت، سخنگوي هيات مديره خانه تئاتر با اعلام اين خبر گفت: گرچه بسيار علاقه مند بوديم جشن را روز شنبه كه روز تعطيل تئاتر است ، برگزار كنيم اين موضوع عملي نشد، چرا كه برنامه هاي شنبه هاي خانه هنرمندان از قبل مشخص شده بود و امكان جابجايي نبود.
قرار بود جشن روز جهاني تئاتر با مشاركت خانه تئاترو خانه هنرمندان جمعه گذشته برگزار شود كه به دليل اعلام عزاي ملي اين امر منتفي شد.
به گزارش ايسنا، برنامه هاي اين جشن با برنامه هايي كه قبلا اعلام شده بود، تفاوتي ندارد و تنها تفاوت در زمان برگزاري مراسم است.
در اين جشن همانگونه كه قبلا اعلام شده بود از شاهين سركيسيان كارگردان تاثيرگذار تئاتر تجليل خواهد شد.
همچنين انجمن نمايشگران خياباني خانه تئاتر نيز همزمان با اين جشن، جشن خود را برگزار مي كنند.
وحيد لك، نايب رئيس هيات مديره اين انجمن به ايسنا گفت: جشن ما قبل از جشن روز جهاني در محوطه باز خانه هنرمندان برگزار مي شود، اما قرارشده است از اين پس جشن نمايشگران خياباني چهارشنبه سوري هر سال برگزار شود.
۱۲۰۰هنرمند در جشنواره صداوسيما
شهرهاي استان يزد خود را براي ميزباني بيش از ۱۲۰۰ هنرمند، نويسنده، برنامه ساز، تهيه كننده، مجري، آهنگساز، مديران و دست اندركاران مراكز راديو و تلويزيون صداوسيما آماده مي كنند.
به گزارش امور رسانه اي جشنواره، در دوازدهمين دوره جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها بيش از ۱۲۰۰ هنرمند و نويسنده در قالب كاروان بزرگ برنامه سازان راديو و تلويزيون از استان هاي مختلف كشور اواخر خردادماه به ميهماني شهرهاي يزد مي روند و يزد امسال به عنوان ميزبان دوازدهمين دوره جشنواره انتخاب شد.
ارتباط بي واسطه و چهره به چهره هنرمندان و برنامه سازان با مردم، رقابت دهها هنرمند و برنامه ساز در بخش هاي مختلف جشنواره، پخش توليدات مختلف صداوسيما در حضور مردم، پخش فيلم هاي سينمايي اكران نشده از محصولات صداوسيما، حضور هنرمندان مطرح كشور و عوامل تهيه و توليد برنامه ها و فيلم هاي سينمايي در جمع مردم، برگزاري مسابقه براي كودكان و نوجوانان، اجراي برنامه هاي عروسكي و خياباني در فضاي باز و نقاط مختلف شهرهاي استان يزد و برپايي نمايشگاه بزرگ توانمندي هاي صداوسيما و... به شكل گيري جريان عظيم و گسترده اي منجر مي شود كه شناسايي فرهنگ هاي بومي، شناخت توانايي ها و امكانات بالقوه، ايجاد انگيزه هاي ابتكار و خلاقيت، تقويت وحدت و وفاق ملي و برانگيختن تحرك در مناطق مختلف و رشد كيفي و بالندگي توليدات راديو و تلويزيون و نشاط اجتماعي ازجمله دستاوردهاي اين حركت است.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |