چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۲ - Jun 9, 2004
آثار دنيايي قرائت سوره «يس»
قال النبي عليه السلام يا علي اقرء يس فان في قراه يس عشر بركات: ما قراها جائع الا اشبع، و لا ظامي الا روي، و لاعار الا كسي، و لا عزب الا تزوج، و لا خائف الا امن، و لا مريض الا بري، و لا محبوس الا اخرج و لا مسافر الا اعين علي سفره، و الا قرءها رجل ضلت له ضاله الا ردها الله عليه و لا مسجون الا اخرج و لا مدين الا ادي دينه، و لا قرات عند ميت الا خفف عنه تلك الساعه.
رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: يا علي سوره «يس» را بخوان، چون در تلاوت سوره «يس» ده بركت است: گرسنه نمي خواند مگر آن كه سير مي شود، تشنه نمي خواند مگر آن كه سيراب مي گردد، عريان نمي خواند مگر آن كه پوشانده مي شود، عزب [بي زن] نمي خواند مگر آن كه ازدواج مي كند و ترسو نمي خواند مگر آن كه ايمن مي گردد؛ و مريض نمي خواند مگر آن كه سالم مي گردد و گرفتاري نمي خواند مگر آن كه از گرفتاري نجات پيدا مي كند و مسافر نمي خواند مگر آن كه در سفرش ياري مي گردد و شخص كه گم شده اي دارد نمي خواند مگر آن كه خدا گم شده اش را به او برمي گرداند و زنداني نمي خواند مگر آن كه خلاص مي شود و مقروض نمي خواند مگر آن كه قرضش ادا مي شود و در كنار ميت خوانده نمي شود مگر آن كه خداوند در همان ساعت براي ميت تخفيف قائل مي شود.
امروز با حافظ
مست از مي و مي خواران از نرگس مستش مست
در دير مغان آمد يارم قدحي در دست
وز قد بلند او بالاي صنوبر پست
در نعل سمند او شكل مه نو پيدا
هر فيلم سينمايي تا ۷۰۰ ميليون ريال كمك دولتي دريافت مي كند
معاون  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي  گفت : نحوه  پرداخت  كمك  دولتي  به فيلمسازان  تغيير كرده  و از اين  پس  پروانه  ساخت  فيلم  شرط لازم  و كافي  براي  دريافت  اين  كمك ها نيست .
مجتبي  اقدامي  در گفت وگو با ايرنا تصريح  كرد: امسال  بر خلاف  سال  ۸۲ سقفي  براي  حمايت  از توليد فيلم  درنظرگرفته  نشده  است  و به  نوعي  حمايت ها به  شيوه  باز صورت  مي گيرد.
پيش  ازاين  پرداخت  كمك هاي  دولتي  به  داشتن  پروانه  ساخت  از اداره  كل  نظارت  و ارزشيابي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي منوط بوده  است .
اقدامي توضيح  داد: حمايت هاي  حوزه  توليد براساس  كيفيت  و اولويت  موضوعي  از ۱۰ تا ۷۰۰ ميليون  ريال  به  طرح هاي  سينمايي  تعلق  مي گيرد.
معاون  فرهنگي  بنياد سينمايي  فارابي ، كيفيت  فيلمنامه  و تركيب  عوامل  ساخت  را از شرايط دريافت  كمك هاي  دولتي  در حوزه  توليد فيلم  عنوان  كرد.وي  به  نحوه  ارزيابي  طرح هاي  سينمايي  در بنياد سينمايي  فارابي  اشاره  كردو گفت : همه  طرح هاي  ارائه  شده  در گروه هاي  تخصصي  سينمايي  اعم  از كودك  و نوجوان ، طنز، دفاع  مقدس  هنر- تجربه  و معنا گرايي  بررسي  مي شود.اقدامي  افزود: بنياد سينمايي  فارابي  با برنامه  ريزي  انجام  شده  از توليد هشت  فيلم  در حوزه  كودك  و نوجوان ، سه  فيلم  در عرصه  هنر - تجربه  (مخاطب  خاص )، پنج  فيلم  با موضوع  دفاع  مقدس ، پنج  فيلم  با محوريت  سينماي  معناگرا، پنج  فيلم  در حوزه  طنز و پنج  فيلم  در حوزه  سينماي  اجتماعي  حمايت  مي كند.
وي ، حمايت  ويژه  از توليد و برپايي  جشنواره  سينماي  معناگرا را رويكرد بنياد سينمايي  فارابي  در سال  جاري  دانست .

چين
007755.jpg
موريانه ها سرگرم تخريب بخشي از ميراث فرهنگي چين هستند. به گزارش بي بي سي به نقل از رسانه هاي رسمي چين، اين حشرات بناهاي تاريخي در پايتخت باستاني اين كشور، «شيان» را كه بيش از دو هزار سال قدمت دارد به آهستگي اما به طور مداوم مي بلعند.
شيان ،يكي از قديمي ترين و مشهورترين شهرهاي چين است كه مقر حكومتي ۱۳ سلسله پادشاهي بوده و هر سال تعداد زيادي جهانگرد را به خود جلب مي كند.

«ادوارد سعيد» از مجموعه جهان انديشه منتشر شد
نخستين كتاب از مجموعه جهان انديشه كه در آن، آراء و آثار فرهنگ ادوارد سعيد مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد، از سوي دفتر پژوهش هاي فرهنگي و با همكاري مركز بين المللي گفت وگوي تمدن ها منتشر شد.به گزارش همشهري، كتاب «ادوارد سعيد» را دكتر حميد عضدانلو نوشته كه پيش از اين نيز آثاري از سعيد ترجمه و يا درباره اش كتاب ها و مقالاتي نوشته بود.كتاب در ۵ فصل نوشته شده است.
همين گزارش حاكيست كه از همين مجموعه به زودي كتاب هاي هگل (نوشته جهانبلگو)، افلاطون (نوشته محمد ضيمران)، كاسيرر (نوشته يدا... موقن)، نيچه (نوشته ستاره هومن)، كواين (نوشته ضياء موحد)، هابرماس (نوشته عباس منوچهري) و چامسكي (نوشته محمد دبير مقدم) به بازار كتاب عرضه خواهد شد.

نقد و بررسي «باج خور» با حضور عوامل فيلم
نقد و بررسي فيلم «باج خور» تازه ترين ساخته فرزاد مؤتمن با حضور وي، نيكي كريمي و مهدي احمدي (بازيگران فيلم)، در فرهنگسراي نياوران صورت مي گيرد.
در اين برنامه كه از ساعت ۱۸ روز ۲۳ خرداد و با نمايش فيلم «باج خور» آغاز مي شود، عوامل فيلم به پرسش هاي حاضران پاسخ مي گويند.

كيارستمي برنده جايزه اتحاديه هنر ژاپن شد
عباس كيارستمي، فيلمساز جهاني سينماي ايران، برنده  جايزه  اتحاديه  هنر ژاپن شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) عباس كيارستمي، نخستين كارگردان مسلماني است كه امسال موفق شد جايزه  ويژه  اتحاديه  هنر ژاپن را دريافت كند. ژاپن تايمز در اين باره آورده است: كيارستمي ۶۳ ساله، كارگردان فيلم هايي همچون «خانه  دوست كجاست»، «كلوزآپ»، «زندگي و ديگر هيچ» و «زير درختان زيتون» بيشتر كارهايش را بر حقايق و آرزوهاي مردم ايران و فلسفه  فارسي متمركز كرده است كه ارايه دهنده  يك خواست جهاني است.
آخرين فيلم هاي كيارستمي شامل «اي.بي.سي آفريقا» و «ده» است. اكثر فيلم هاي كيارستمي برپايه  طرح سنتي نيست، اين در حالي است كه وي معتقد است پايان يك فيلم نقطه  شروع فيلم ديگر است.از سوي ديگر اسكار نيمر، معمار برزيلي نيز، اولين فرد از آمريكاي لاتين است كه امسال موفق شد جايزه اي را از اين اتحاديه از آن خود كند. نيمر كه هنوز در سن ۹۶ سالگي به شغل معماري مشغول است، مسن ترين برنده  اين اتحاديه به حساب مي آيد.
ديگر دريافت كنندگان اين جايزه، جورج باسليتز، نقاش آلماني؛ بروس نومان، مجسمه ساز آمريكايي و كريستوف پندركي، آهنگساز لهستاني است.
ياسوهيرو ناكاسون، نخست وزير سابق ژاپن بعد از اعلام اسامي برندگان جايزه  گفت: اميدوار است اعطاي اين جايزه به عباس كيارستمي، كارگردان ايراني بتواند بين جهان اسلام و غيراسلام پل ارتباط و تفاهم باشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ادامه حمله به غربي ها در كشور سعودي و نظر يك روزنامه فنلاندي
تيراندازي به سوي دو روزنامه نگار در شهر رياض پايتخت عربستان سعودي كه سرگرم تهيه مطلب براي «بي.بي.سي» بودند، چهارمين حمله به غربي ها در آن كشور در فاصله اي كوتاه بوده كه توجه مقاله نويسان رسانه ها را به خود جلب كرده است. اين حمله پريروز صورت گرفت و ضمن آن «سالمون كامبرز» تصويربردار ايرلندي ۳۶ ساله كه به عنوان خبرنگار آزاد براي بي.بي.سي، آسوشيتدپرس و «آي.تي.ان» خبر و تصوير تهيه مي كرد كشته شد و «فرانك گاردنر» خبرنگار ثابت «بي.بي.سي» زخمي شد. اين دو كه براي مشاهده يك خانه امن القاعده در رياض به آنجا رفته بودند در داخل اتومبيل هدف گلوله قرار گرفتند.
نظر نويسندگاني كه در اين زمينه مقاله نوشته اند بر اين است كه افراد مسلح تلاش خود را روي نا امن ساختن كشور سعودي براي غربي ها كه منافع سرشار در اين كشور دارند متمركز كرده اند و كشورهاي نفت خيز و كوچكتر عربي، در فهرست بعدي آنان قرار دارند. نخستين اثر تيراندازي پريروز اين بود كه دولت انگلستان بلافاصله به اتباع خود اندرز داد كه از مسافرت غير ضروري به كشور سعودي خودداري ورزند.روزنامه «هلسينگين سانومات» در مقاله اساسي خود نوشته است كه عمليات مسلحانه جاري در كشور سعودي كه آمريكا متكي به نفت آن است ثابت مي كند اشغال نظامي عراق و بركناري دولت حزب بعث اوضاع نفت جزيرةالعرب را بيش از گذشته متزلزل ساخته و افراد و دسته هاي ناراضي و مسلح دانسته اند كه بايد ضربه را از كجا شروع كنند: حكام عرب و كارشناسان خارجي عامل استخراج نفت.
پيش بيني تجزيه روسيه فدراتيو
شمار كمي از مفسران نسبت به پيش بيني ده ساله اوضاع جهان كه در گزارش سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) آمده است واكنش نشان داده اند. يكي از موارد اين پيش بيني احتمال تجزيه روسيه فدراتيو (داراي نفت فراوان و منابع طبيعي ديگر) است.
مفسران اين پيش بيني را مشابه پيش بيني هاي قبل از فروپاشي شوروي با هدف تحريك برخي روس ها به تلاش براي تجزيه روسيه دانسته اند كه نوعي خط دهي و برانگيختن ذهني روس ها است و نوشته اند كه غرب، در هر دوسوي اقيانوس اطلس (اروپاي غربي و آمريكاي شمالي)، به فروپاشي شوروي اكتفا نكرده و باز هم خواب كوچك شدن روسيه و تقليل آن به ايالت مسكوي پنج قرن پيش را مي بيند و به نظر مي رسد كه خود روس ها با سهل انگاري و روش هاي انعطاف پذير «حتي ظاهري» باعث تشويق غرب به شكستن وحدت روسيه مي شوند. گورباچف و اطرافيان او هم اواخر دهه ۱۹۸۰ با همين حساب كه شوروي بادي نيست كه با اين تكان ها و لبخند زدن به رهبران غربي بلرزد به ساز واشنگتن مي رقصيدند. اين مفسران همچنين به عقب باز گشته و خوش بيني لنين كه امپراتوري روسيه را بر پايه مرزبندي مليت هايش به جمهوري هاي مختلف تقسيم كرد ساده نگري خوانده و نوشته اند كه برژنف نيز اخطار برخي همقطارانش را كه گفته بودند تا دير نشده است اتحاد شوروي را با اصلاح قانون اساسي به صورت «ايالات متحده» درآور گوش نكرده بود و گفته بود كه مگر مي شود شوروي را با اين توان نظامي و تدابير پليسي ـ امنيتي فروپاشاند. يلتسين هم دانسته و يا ندانسته با تثبيت فدراسيون روسيه راه لنين را رفت كه  اينك پيش بيني تجزيه روسيه را مي كنند و تا پوتين به روي غرب لبخند بزند و بر قطعنامه هايشان در شوراي امنيت صحه نهد و از قسمتي از بدهكاري عراق به شوروي سابق كه همه آن مربوط به دولت مسكو نيست صرف نظر كند باز هم از اين خواب ها مي بينند و براي تحقق خواب خود اقدام هم مي كنند.
كدام را باور كنيم؟
هفته گذشته اعلام شد كه داروهاي گرانقيمت پايين آورنده كلسترول خون مضار و عوارض جانبي متعدد از جمله تضعيف حافظه و از كار انداختن كبد دارند. در پي آن بعضي از مجله هاي پزشكي كه درآمد آنها از كمك هاي مالي كارخانه هاي داروسازي است به نقل از يكي ـ دو دكتر كه عنوان پژوهشگر بر آنان نهاده بودند گزارش كردند كه اين داروها خاصيت مهم ديگري هم دارند و آن ضد سرطان بودن آنهاست.
اين دو خبر متضاد سوژه خوبي براي طنز نگاران جرايد، مجريان برنامه هاي شوخي تلويزيون ها و نيز كاريكاتوريست ها شده است كه بپرسند: كدام را باور كنيم؟ و در خلال آن به تضعيف رعايت اصول روزنامه نگاري در برخي جرايد و نفوذ اعلان در تغيير روش پاره اي ديگر بتازند كه به منافع مردم توجه نمي كنند و در عين حال اشاره كنند كه كارخانه هاي داروسازي آمريكا كه سازندگان داروهاي گرانقيمت ضد كلسترول هستند بزرگترين تامين كننده هزينه هاي مبارزات انتخاباتي اند و به همين لحاظ هر حزبي كه بر سر كار آيد هواي آنها را خواهد داشت و دقتي در خواص ادعا شده داروها و اعتراضي به قيمت گران آنها نخواهد كرد.

كنسرت گروه «نيايش» در بزرگداشت مرتضي محجوبي
كنسرت گروه نيايش، در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه ۲۱ خرداد و در تالار انديشه حوزه هنري اجرا مي شود.در اين كنسرت كه به ياد و بزرگداشت مرتضي محجوبي اجرا مي شود، حسين عليشاپور خوانندگي و احسان الله عبايي (نوازنده تار و سرپرست گروه) اجراي برنامه مي كنند و در آن قطعاتي از مرتضي خان محجوبي اجرا مي شود.

داريوش مهرجويي: اكران مناسب فيلم موجب جذب مخاطب مي شود
«داريوش مهرجويي» كارگردان سينما معتقد است كه توليد فيلم خوب در گرو اكران مناسب است كه اين امر موجب جذب مخاطب و استقبال تماشاگر مي شود.
اين كارگردان سينما در گفت وگو با ايرنا، بر لزوم بهينه شدن وضعيت اكران فيلم در سينماها تاكيد كرد و افزود: بهبودنظام توزيع يكي از راهكارهاي رفع مشكل اكران فيلم در كشور است.
وي درباره اكران فيلم «ميهمان مامان » اظهار داشت: اين فيلم مرداد ماه درسينماهاي تهران به روي پرده مي رود و اميدوارم كه اكران مناسب و شايسته اي داشته باشد و با گروه هاي مختلف مردم به خوبي ارتباط برقرار كند. فيلمنامه ميهمان مامان از روي داستاني از «هوشنگ مرادي كرماني » اقتباس شده است.
اين اثر وي در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجرسيمرغ بلورين بهترين فيلم را به خود اختصاص داد. مهرجويي شهريور ماه آينده مستند باغ ايراني را در نخستين نمايشگاه باغ هاي ايراني با عنوان «نمايش حكمت كهن از منظر جديد» ارائه مي دهد.
اين نمايشگاه به مدت دو ماه در تهران برگزار مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
گليوبلاستوما
از دكتر روزنفلد درباره «گليوبلاستوما» سئوال شده و او پاسخ داده است: گليوبلاستوما يكي از ده ها نوع سرطان مغز است، ولي از لحاظ شمار مبتلايان، نيمي از سرطان هاي مغزي را تشكيل مي دهد. رشد آن سريع تر از ساير سرطان ها است و همه چيز را در سر راه خود تخريب مي كند، اما به ساير اعضاي بدن گسترش نمي يابد. كشنده است و بيمار حتي پس از جراحي، راديو تراپي و شيمي درماني يكي ـ دو سال بيشتر زنده نمي ماند.اخيراً راه تازه اي براي طول حيات بيمار پس از كشف آن و آغاز درمان يافته اند و آن مصرف كپسول «تمودار» به همراه ساير روش هاي درماني است.

بهارستان
قرصي نان روي ميز است
شكوه بر تو، اي بركت والا!
اي نان ،سنبله ها در دشت
تو را با نيايشي آتشين مي ستايند!
قرص ناني روي ميز است
دهقان ،كلاه از سر بردار!
ريشارد بيلينگر - ترجمه سهراب سپهري

برگي از تاريخ
تاريخچه خونين جورجياي آمريكا
پادشاه انگلستان ۹ ژوئن ۱۷۳۲ (روزي چون امروز در ۲۷۲ سال پيش)، فرمان صاحب اختياري اراضي ميان دو رود «ساوانا» و «آلتاها» و ساحل اقيانوس اطلس در آمريكاي شمالي را به نام يكي از نظاميان خود به نام «جيمز ادوارد اولتورپ» صادر كرد و اين منطقه وسيع و مثلث شكل كه از هزاران سال پيش از آن محل سكونت چند قبيله متمدن بومي (سرخپوست) بود توسط مالك تازه آن به يك مهاجر نشين انگليسي تبديل و به نام جورج دوم پادشاه انگلستان «جورجيا» ناميده شد كه يك ايالت آمريكا را تشكيل مي دهد و هم اكنون ميزبان سران هشت كشور صنعتي و پيشرفته و ميهمانان ديگر جورج بوش رئيس جمهوري آمريكاست. جيمي كارتر رئيس جمهوري پيشين آمريكا هم از اين ايالت برخاسته و در آنجا يك «مركز براي مراقبت از دمكراسي» به وجود آورده است.
جيمز ادوارد پس از دريافت فرمان، با چند انگليسي به قاره آمريكا رفت و در محلي كه امروز شهر «ساوانا» است مستقر شد و بناي جنگ با سرخپوستان، كشتار آنان و اخراجشان از اراضي نياكانشان گذارد.
با وجود اين، پنج سال پس از ورود جيمز ادوارد به جورجيا، شمار مهاجران انگليسي از ۱۱۰۰ تن تجاوز نكرده بود. از اين زمان به بعد، ديگر لزومي به فرستادن اجباري زندانيان و بدهكاران از انگلستان به آمريكا نبود و براي مهاجرت، به حد كافي داوطلب آزاد كه عمدتاً از بيكاران انگلستان بودند وجود داشت. «آتلانتا» يكي از شهرهاي جورجيا كه اراضي آن اينك گرانتر از هر نقطه ديگر دنيا جز توكيو است در آن زمان با زور و قلع و قمع از چنگ سرخپوستان خارج گرديد. آتلانتا در جريان جنگ داخلي آمريكا يك بار توسط نيروهاي شمال (دولت واشنگتن) به آتش كشيده شد.

نگارستان
مهتاب ويابو
007752.jpg
۱. آندو هيروشيگه Ando Hiroshige
۲. تولد: ادو ۱۷۹۷ ‎/ وفات: ادو ۱۸۵۸
۳. سبك هنرمند: باسمه ژاپني (نوعي هنر چاپي يا به عبارتي روش چاپ رنگي با لوحه هاي چوبي كه از اواخر قرن هفدهم بوجود آمد. زندگي روزمره مردم و فرهنگ عامه موضوع اصلي آثار اين سبك بود. آثار با فضايي تزييني؛ طرح خطي و سطوح رنگي درخشان به تصوير كشيده مي شد. اين هنر ريشه در سنت مردم ژاپن دارد)
۴. درباره هنرمند: «هيروشيگه» از هنرمند هم عصر خود «هوكوساي» بسيار جوان تر بود؛ اما آثارش با تأثير از پيشكسوت و هم وطن هنرمندش خلق مي شد. هر چند آثار «هيروشيگه»؛ روان تر؛ ساده تر و حقيقتي تر بود و رنگ ها با سليقه و دقت بيشتري انتخاب مي شد. آثار هيروشيگه را تجلي هنر زيبا و ساده ژاپن مي دانند.آثار ساده و زيباي هنرمندان ژاپني، تأثير بسزايي بر آثار هنرمندان اروپايي اواخر قرن نوزدهم داشت به طوري كه امپرسيونيست ها با تأثير از هنر «باسمه ژاپني»؛ آثار فراواني آفريدند. «كلودمانه»؛ مجموعه اي از آثار هيروشيگه جمع آوري كرده بود.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: مهتاب و يابوي سركش / قالب هاي چوبي نقاشي شده كه تصاوير آن بر كاغذ چاپ شده است / ۱۸۴۰ / ۳۴*۲۲ سانتي متر.
روي پل؛ كارواني خسته با چهارپايي كه توان حركت ندارد ديده مي شود. نور مهتاب؛ آنها را هدايت مي كند. اما در پايين پل؛ كارواني سرحال و شاداب؛ در حالي كه چهارپاي چموشي؛ پشت به ماه؛ در حال آزار صاحبش است و فرمان نمي برد ديده مي شود. نوعي تضاد زماني در اثر وجود دارد. روي پل نور مهتاب؛ شب را نشان داده و پايين پل؛ ماه؛ حكم خورشيد دارد و روز را نشان مي دهد! رنگها ساده اما زيبا هستند.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه بريتيش / لندن.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
داستانك
ماشين حساب
ماشين حساب را خيلي دوست داشت. هر وقت دستش به ماشين حساب مي رسيد كلي ضرب و تقسيم و جمع مي كرد. آخرين بار كه ماشين حساب را روي ميز اداره ديد روزهاي عمرش را جمع كرد بعد مقدار پولي را كه درآورده بود حساب كرد بعد پولي كه براي خريد يك خانه و يك ماشين لازم بود جمع كرد بعد تقسيم بر حقوق روزانه اش كرد. تعداد روزهايي را كه بايد كار مي كرد و هيچي خرج نمي كرد تا پول خانه و ماشين را تهيه كند بدست آورد و... اين آخرين باري بود كه به ماشين حساب دست زد.
جمال سعيدي

گشتي در دنياي خبرها
مين در خانه
ويرجينيا: ديروز يك مرد آمريكايي در خانه خود، مين كشف كرد. هنگامي كه وي مشغول تعويض تخته هاي كف خانه بود، به يك مين رسيد كه بلافاصله آن را به باغچه خانه انتقال داد و پليس را خبر كرد.پليس نيز بلافاصله خانه هاي مجاور را تخليه نمود چون احتمال انفجار مين وجود داشت.هنوز مشخص نيست كه مين موردنظر چگونه به داخل اين خانه راه يافته است.
سارق با وجدان
لندن: يك هفته قبل،  سارقي در شهر لندن، دستگاه خودپرداز يكي از بانك ها را تخريب كرد و ۱۱۵ هزار پوند به سرقت برد. اما جالب اين كه پس از گذشت ۷ روز از ماجرا، كارمندان شعبه بانك يك گوني مملو از پول در داخل اين مكان يافتند . در داخل اين گوني ۱۰۴ هزار پوند پول نقد وجود داشت و معلوم شد كه سارق، پول هاي سرقتي از دستگاه خودپرداز را بازگردانده است. چنين حادثه اي در تاريخ انگليس سابقه نداشت.
آرامش در شهر هميشه بيدار
نيويورك: شهر نيويورك در آمريكا هيچ وقت خواب ندارد و به شهر هميشه بيدار مشهور است. اما اخيراً شهردار اين شهر تصميم گرفته است، شب ها به شهروندان آرامش و آسايش هديه كند. وي قصد اجراي قانوني را دارد كه براساس آن افرادي كه بيش از حد مجاز سر و صدا توليد كنند، مجازات خواهند شد.مثلاً صاحبان سگ ها، دستگاه هاي تهويه، رستوران ها و حتي ضبط صوت هاي پر سر و صدا جريمه خواهند شد.حداكثر صداي مجاز در روز ۱۰ دسي بل و در شب ۷ دسي بل اعلام شده است.
دردسرهاي ثبت ازدواج
بخارست: يكي از مأموران ثبت ازدواج در روماني حاضر نشديك زوج را به عقد يكديگر درآورد. چند روز پيش داماد ۴۴ ساله و عروس ۳۳ ساله براي ثبت ازدواج خود به شوراي شهر مراجعه كردند كه در آنجا مأمور ثبت از عروس خانم سئوال كرد آيا حاضر به ازدواج با مرد موردنظر خود هست؟ وي در پاسخ سه بار كلمه «بله» را به زبان آورد. او بار اول بله را به زبان مجارستاني گفت و در بار دوم و سوم به ترتيب از كلمه «بله» به زبان رومانيايي و فرانسوي استفاده كرد. به همين دليل مأمور شوراي شهر حاضر نشد ازدواج او را ثبت كند. وي مدعي شد كه عروس خانم مي بايست اولين بار به زبان رومانيايي بله مي گفت.
به هر حال اين زوج عليه مأمور يادشده به دادگاه شكايت كردند قاضي پرونده نيز شوراي شهر را محكوم به پرداخت ۱۲۰۰ دلار غرامت به اين دو نفر كرد.
توصيه به بينندگان فوتبال
لندن: انجمن فيزيوتراپ هاي انگليس نگران سلامتي شهروندان در زمان برگزاري رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپاست.
به گفته سخنگوي اين انجمن بينندگان تلويزيون در صورت مشاهده خطاهاي داوري، برخورد توپ به تير دروازه و يا نواخته شدن ضربات پنالتي از خود واكنش نشان خواهند داد. اغلب اين واكنش ها در قالب حركت سريع دست خواهد بود كه چنين حركتي احتمال كشيدگي عضلات بدن را دربر دارد.به همين دليل اين انجمن كتابچه كوچكي منتشر كرده است كه درآن توصيه هايي براي جلوگيري از كشيدگي عضلات در حين تماشاي رقابت هاي فوتبال ارائه شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

گل و گياه
كلماتيس
007749.jpg
نام علمي: clematis Nelly Moser
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه بالا رونده به ارتفاع ۵/۳ و گستردگي ۱ متراست .گلهاي درشت صورتي - ارغواني رنگ آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: ترجيحاً به مكان سايه و خاك غني بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-درجه سانتي گراد مي باشد. اوايل بهار قبل از شروع فصل رشد هرس مي شود.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه چوب نرم در بهار، قلمه نيمه رسيده اوايل تابستان و خوابانيدن در اواخر زمستان يا اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |