چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۲ - Jun 9, 2004
شهردار منطقه ۲۲ تهران هشدار داد
برخورد با ساخت وسازها و تصرفات غيرقانوني
007776.jpg
پانزدهمين ساختمان شوراي حل اختلاف به منظور سرعت بخشيدن به دعاوي و حل وفصل مشكلات شهروندان طي مراسمي در منطقه ۲۲ تهران گشايش يافت.در اين مراسم دكتر علي محمد شاعري شهردار منطقه ۲۲، از اين منطقه به عنوان يك الگوي كامل شهري براي ساير نقاط شهر تهران نام برد و گفت: مسئولان شهرداري منطقه مصمم اند كه با وجود ساختمان شوراي حل اختلاف با تخلفات اراضي و ساخت وسازهاي غيرمجاز در اين منطقه به شدت برخورد شود.وي اظهار اميدواري كرد كه با همكاري و هماهنگي شوراي حل اختلاف، به تصرفات غيرقانوني نيز كه به عنوان يك معضل در اين منطقه مطرح است رسيدگي شود.

گشايش باشگاه شهروندان جوان
نخستين باشگاه شهروندان جوان ديروز در منطقه ۲۰ شهرداري تهران (شهرري) افتتاح شد.
رئيس شوراي سياستگذاري باشگاه شهروندان جوان با اعلام اين خبر گفت: در حاشيه افتتاح نخستين باشگاه شهروندان جوان نمايشگاهي از دستاوردهاي تشكلهاي غير دولتي فعال در شهرري برپا مي شود.

شهرداري تهران طرح ساختار مديريت بحران تهيه كرده است
رئيس كميته زلزله شوراي اسلامي شهر تهران گفت: شهرداري تهران به منظور تغيير ساختار مديريت بحران در هنگام وقوع زلزله با سازمان همكاريهاي بين المللي ژاپن جايكا قراردادي امضا كرده است.
شكيب افزود: سازمان همكاريهاي بين المللي ژاپن جايكا براي نخستين بار در طرح تهيه نقشه ريز پهنه بندي شهر تهران با شهرداري تهران همكاري كرد و هم اكنون درباره ساختار مديريت بحران شهر تهران قرارداد جديدي را به امضا رسانده است.وي گفت: طرح تهيه ساختار مديريت بحران شهر تهران در سه مرحله تهيه شده است كه آخرين مرحله آن تا دو ماه آينده به بهره برداري مي رسد. وي ا فزود: در قالب اين طرح، مناسب است كه براي شهرداري تهران اتاق مديريت بحران مركزي در نظر گرفته شود تا از اين طريق در زمان بحران، فرماندهي به نحو مطلوب صورت گيرد.

نمايندگان با شوراي شهر تهران همكاري مي كنند
نماينده مردم تهران گفت: نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي جهت رفع مشكلات مردم تهران با اعضاي شوراي شهر و شهرداريها همكاري خواهند داشت.
فاطمه رهبر كه با خبرگزاري فارس گفتگو مي كرد، هدف از جلسه مشترك بين نمايندگان تهران در مجلس شوراي اسلامي با اعضاي شوراي شهر تهران را بررسي و حل بهتر مشكلات مردم تهران دانست و گفت: در جلسه بين نمايندگان مجلس با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران مساله ترافيك، كمبود فضاي سبز، بافت فرسوده تهران، آلودگي هوا، مسايل محيط زيست و دغدغه ها و مشكلات مردم بحث و بررسي شد كه اميدواريم با همكاري و هماهنگي بين اعضاي شوراي شهر و نمايندگان در جهت رفع مشكلات تلاش شود.
وي با اظهار اميدواري نسبت به ادامه اين جلسات تصريح كرد: ان شاءالله در جلسات بعدي بصورت دقيق و تخصصي وارد موضوعات جزيي مشكلات شهر تهران خواهيم شد.
فاطمه رهبر افزود: شوراي شهر و شهرداريها در طول دوره مسؤوليت خود با انجام خدمات باعث جلب اعتماد مردم شده و ما اميدواريم كه با هماهنگي در جهت اعتماد سازي بيشتر، تلاش صورت گيرد.

نرخ كرايه ميني بوس هاي تهران تصويب شد
شبكه حمل ونقل عمومي تهران مكانيزه مي شود
گروه شهري - غلامرضا رفيع : نرخ كرايه جابجايي مسافر توسط ميني بوس هاي تخت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، ديروز در جلسه علني شوراي شهر تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ما، نظارت بر حسن اجراي اين مصوبه بر عهده شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه بوده و علاوه بر اين شهرداري موظف است حداكثر تا پايان بهمن ماه امسال نرخ پيشنهادي خود براي سال ۸۴ را جهت بررسي و تصويب به شوراي شهر ارائه كند.
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر هنگام بررسي لايحه تعيين نرخ كرايه حمل و نقل مسافر توسط ميني بوس ها در سال جاري، تأكيد كرد كه نرخ هايي كه امروز به عنوان پيشنهاد اين كميسيون به شورا ارائه شده همان نرخ هايي است كه از ابتداي سال جاري نسبت به سال ۸۲ بين ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يافته است.
دكتر حسن زياري افزود: اين نرخ ها در حال حاضر در خطوط ميني بوسراني به عنوان كرايه سال ۸۳ در حال اجراست ولي هدف از پيشنهاد آن تعديل نرخ ها در برخي نقاط و رسميت يافتن آنها بر اساس مصوبه شوراي شهر است.
از سوي ديگر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با تأكيد بر ضرورت تبعيت از سياست يكپارچه در افزايش و يا تعيين نرخ كرايه حمل و نقل در تمام بخش ها اعم از اتوبوسراني، مترو، ميني بوسراني و تاكسيراني گفت: بايد سياست هاي يكپارچه اي را در تصميم گيري هاي خود در نظر بگيريم.
وي افزود: در حالي كه ما براي نرخ كرايه تاكسي ها افزايش ۵ تا حداكثر ۱۰ درصدي را در نظر گرفته ايم و يا شهرداري براي سيستم هاي پرهزينه مانند مترو سوبسيد مي دهد ولي در اينجا ميزان براي ميني بوس ها افزايش ۱۰ تا ۲۰ درصدي لحاظ شده است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي شهر در اين باره گفت: هر وسيله نقليه اي سياست مورد خاص خود را مي طلبد ونمي توان براي همه سيستم ها به صورت يكسان عمل كرد بلكه متفاوت با هر سيستم بايد عمل شود.
وي همچنين گفت: دنبال اين هستيم كه كل شركت واحد را خصوصي سازي كنيم.از سوي ديگر منظر خير حبيب اللهي عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز با اشاره به بالا بودن قيمت ميني بوس هاي گاز سوز گفت: هرچند بخشي ا ز قيمت اين ميني بوس ها وام بلاعوض است ولي رانندگان قادر به تهيه آن نيستند و لازم است در مورد اينها نيز همچون تاكسي ها تمهيداتي انديشيده شود.
از سوي ديگر حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز گفت: برخي از خطوط ميني بوس راني در سطح شهر سرقفلي دار شده است و علاوه بر اين ميني بوس هاي فرسوده از رده خارج نمي شوند.
از سوي ديگر شوراي شهر لايحه اجراي سيستم مكانيزه حمل و نقل عمومي شهر تهران با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري تهران را تصويب كرد.
شوراي شهر با تصويب اين لايحه به شهرداري اجازه داد تا نسبت به اجرايي كردن طرح سيستم مكانيزه حمل و نقل عمومي تهران اقدام كند.بر اساس اين مصوبه، شهرداري ظرف مدت ۳ ماه لايحه نحوه سرمايه گذاري شهرداري و بخش خصوصي در سيستم فوق الذكر را تنظيم و به شوراي شهر ارائه خواهد كرد.
دكتر بهبهاني معاون حمل و نقل شهرداري تهران هنگام بررسي اين لايحه گفت: اجراي طرح سيستم مكانيزه حمل و نقل عمومي تهران با ۲ هزار تاكسي آغاز خواهد شد و تاكسي ها توسط سيستم GPS با يكديگر و با مركز در ارتباط خواهند بود.
وي يكي از نيازهاي اين طرح را سيستم مخابراتي «ترانگ» دانست و گفت: اين سيستم هم اكنون در شهرداري موجود است و هنوز از حداكثر ظرفيت آن استفاده نكرده ايم و شهرداري مي تواند از اين سيستم به عنوان آورده خود براي مشاركت با بخش خصوصي جهت راه اندازي سيستم مكانيزه حمل و نقل عمومي استفاده كند.

ساماندهي و انتقال صنايع موجود در بافت هاي مسكوني جنوب تهران
007773.jpg
گروه شهري- محدثه قيدي: برابر توافقات و تعهدات حاصله بين شهرداري منطقه ۱۶ با كارخانه روغن نباتي قو قرار است تا پايان امسال اين كارخانه به محل جديدي در نزديكي قزوين منتقل شود.
به گزارش خبرنگار ما مهندس اسدالله كريمي شهردار منطقه ۱۶ اظهار اميدواري كرد با توجه به مشكلات زيست محيطي و ترافيكي كه اين كارخانه براي اهالي محدوده خزانه پيش آورده است هر چه سريعتر اين تعهد تحقق يابد در غير اين صورت برابر مقررات و قوانين موجود (ماده ۲۰ قانون ساماندهي) شهرداري تهران به خاطر حفظ مصالح و رفع معضلات حاصله رأي بر تعطيلي اين كارخانه صادر خواهد كرد.وي محل استقرار فعلي كارخانه روغن نباتي قو را حساس اعلام كرد و گفت اين كارخانه از يك طرف با ترمينال جنوب و حجم بالاي اتوبوسهاي برون شهري و معبر باريك خيابان خزانه و از طرف ديگر با چهارراه روغن نباتي و بزرگراه بعثت كه از بار ترافيكي بالايي برخوردار است ارتباط دارد ضمن اينكه از نظر زيست محيطي و اشاعه بوي زننده مزاحمت فراوان و اعتراضات دايمي اهالي منطقه را موجب شده است.
كريمي آمادگي شهرداري منطقه ۱۶ را جهت هرگونه همكاري با سهامداران اين كارخانه و تغيير كاربري اراضي به جا مانده از آن به گونه اي كه بعد از مدتها مزاحمت مفيد و هماهنگ با مصالح منطقه به ويژه اهالي خزانه باشد اعلام كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه حدود ۵۰ درصد سطح منطقه را سنگ بريها، باراندازها، بنگاهها، راه آهن، اداره گمرك، سيلو و كارخانجات به خود اختصاص داده اند گفت گرچه سياست جدي شهرداري تهران در سطوح كلان آن جابجاي اينگونه كاربريهاست اما تملك همه اين املاك از توان مالي شهرداري خارج است لذا كميته آزادسازي املاك واقع در طرح وقت زيادي را بر سر توافق با مالكين اينگونه املاك در قالب واگذاري معوض، تراكم تشويقي، تغيير كاربري، تهاتر و پرداخت نقدي صرف مي كند.
وي خبر داد: با كارخانه چيت سازي (بافكار) كه ۱۳ هكتار از اراضي منطقه را به خود اختصاص داده و به توافق نهايي و طراحيهاي لازم براي تغيير كاربري اراضي اين كارخانه به سمت فضاهاي سبز، تجاري، فرهنگي و مسكوني هستيم.
وي افزود: شهرداري منطقه قسمتهايي از ساخت و سازهاي مسكوني و تجاري در اراضي كارخانه چيت سازي سابق را در عوض مبلغ عوارض و مجوزهايي كه صادر مي كند تصاحب خواهد كرد.
به گفته شهردار منطقه ۱۶ طبق تحقيقاتي كه به عمل آمده نيمي از سنگبريهاي موجود در منطقه بدون هيچ ممنوعيت قانوني از امكان ساخت و ساز مسكوني و تجاري برخوردارند كه با توجه به مصوبات جديد شوراي اسلامي شهر تهران چه در تراكم چه تقسيط عوارض و تخفيف تخلفات از فرصت بسيار خوبي براي تعيين تكليف املاك و ساخت و ساز برخوردارند.
وي ادامه داد: در ضمن چنانچه با ارايه مستنداتي ثابت شود كه اين گونه مراكز از سال ۸۰ سابقه مناسبت تجاري داشتند صاحبان آن مي توانند به همان متراژ كاربري تجاري را در ساخت و سازهاي جديدشان تثبيت كنند.
وي افزود: شهرداري منطقه حاضر است به ميزان عوارض خود در ساخت و سازهاي آنها شريك شود و بدين وسيله از نگراني سازندگان نسبت به عدم توان پرداخت عوارض شهرداري خاتمه دهد.
كريمي از ساماندهي صنف چيني و بلور و سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران در محورهاي خيابان صابوني، باغ آذري و كاخ جوانان خبر داد و گفت: با توجه به وسعت زياد (۲۰ هكتار) سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران و مشكلاتي كه براي اهالي اين محدوده موجب مي شود در حال مكان يابي و انتقال اين سازمان به يك نقطه متمركز در خارج از شهر تهران و يا توزيع آن در چند نقطه از شهر و از طرف ديگر طراحي كاربريهاي مناسب فرهنگي، تفريحي، آموزش، تجاري، فضاي سبز و... به جاي آن هستيم.وي در مورد وضعيت ساختمان سيلو (اداره كل غله) و تصميم گيري در مورد انتقال آن از منطقه ۱۶ گفت: اين ساختمان به دليل برخورداري از قدمت تاريخي جزء ميراث فرهنگي شهر به حساب مي آيد و جمع آوري و انتقال آن به همين دليل عملي نيست، اما علي رغم اين مسئله طي چهارماه گذشته موفق شديم با مسئولان اين مركز به توافقات مهمي دست يابيم كه از جمله آن عقب نشيني قريب الوقوع قسمتهايي از اين سيلو است كه در طرح تعريض خيابان شهيد رجايي و بزرگراه بعثت قرار دارد.

احمدي نژاد:در طول سال گذشته
۲۰ كيلومتر بزرگراه درتهران ساخته شد
در طول ۳۰ سال ۲۲۰ كيلومتر
در سي سال گذشته كه از بزرگراه سازي در شهرداري مي گذرد، ۲۲۰ كيلومتر بزرگراه ساخته شده است و اين در حالي است كه در يكسال گذشته به تنهايي ۲۰ كيلومتر بزرگراه، آن هم با تمامي مشكلات به وجود آمده، ايجاد شد.به گزارش خبرگزاري فارس،دكتر محمود احمدي نژاد كه در دفتر مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي سخن مي گفت اضافه كرد: در سال گذشته ۷۳۷ پروژه در شهرداري شروع شد كه در حال حاضر اين ۷۳۷ پروژه به پايان رسيده و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
وي خاطر نشان ساخت: در بيش از ۱۵ سال گذشته، تهران فاقد طرح جامع و راهبردي بوده است كه براي اولين بار ما نهاد مستقلي را تشكيل داده ايم تا طرح هاي شهري را جدا از تغييرات مديران تهيه نمايد و در واقع طرح هاي شهر را از تحولات مديريتي منفك كرديم.وي در خصوص وضعيت مطلوب شهرداري تهران گفت: سه سال ديگر، صدمين سال تاسيس شهرداري است كه در اين مدت شهرداري به لحاظ درست و صحيح كاركردن در بين دستگاههاي مختلف در رده آخر قرار داشته است وليكن اين تلقي اكنون اصلاح شده و روحيه خدمتگزاري و پاسخگويي به مردم در شهرداري به وجود آمده است.
عضو هيأت موسس و شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با اشاره به عملكرد شهرداري در يكساله اخير گفت: ما در گام اول دنبال اعتماد سازي بوديم كه به نقاط مثبت و مطلوبي هم رسيديم. احمدي نژاد افزود: در گام بعدي يعني در سال دوم، بايد به دنبال نهادينه شدن اين اعتماد باشيم به گونه اي كه اين موضوع به عنوان مطالبات مردم در سطح كشور مطرح باشد و ساير سازمانها نيز ملزم شوند از اين روش الگو گيري نمايند.
وي تصريح كرد: در عين حال هيچ كس نبايد ادعا كند كه شهرداري به نقطه مطلوب رسيده است و بايد شهرداري را در شأن نظام جمهوري اسلامي و مردم برسانيم.
بنا بر اين گزارش محمود احمدي نژاد كه در اولين نشست از سلسله نشست هاي «تا انتخابات نهم» سخن مي گفت، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به وجود سه لايه رهبري، مديران و مردم در جامعه اظهار داشت: لايه رهبري و لايه مردم همواره مسئوليت هاي خود را به درستي انجام داده اند اما لايه واسطه يعني مديران، از ابتدا ظرفيت پاسخگويي به مردم و جريان انقلاب را نداشته اند.
استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: در همه دوره ها، مديران و سازمانها از جريان انقلاب و مردم عقب بوده اند.
وي تأكيد كرد: در چند سال اخير نيز نه تنها عده اي خود را ملزم به پاسخگويي به مردم نمي دانستند بلكه خود را موظف به حراست از كيان كشور، اصول، ارزشها و حتي استقلال كشور نمي ديدند. احمدي نژاد افزود: مدير اسلامي بدون ارتباط و اتكاء به مردم نمي تواند مديريت كند.
شهردار تهران با تأكيد بر اين كه هيچ كس نمي تواند زمان زلزله  را پيش بيني كند، گفت: ۱۱۰۰ نقطه در تهران جهت اسكان موقت شناسايي شده، همچنين اتاقهاي بحران در تمام مناطق شهرداري تهران شروع به كار كرده است.
وي در پاسخ به سوالي در خصوصي وقوع زلزله در تهران خاطر نشان ساخت: در هيچ كجاي دنيا، هيچ كس نمي تواند زمان، مكان و بزرگي زلزله را پيش بيني كند و اگر مي شد در كاليفرنيا، ارمنستان، تركيه و ژاپن پيش بيني مي شد تا با چند هزار كشته مواجه نباشيم.
شهردار تهران افزود: حرفهايي كه در چند روز گذشته در خصوص پيش بيني زلزله به عنوان شايعه در جامعه مطرح شده چيزي جز دروغ و انحراف افكار عمومي نيست.
احمدي نژاد اضافه كرد: در مورد زلزله عمده كار بايستي بر مقاوم سازي و آمادگي براي مواجهه با زلزله باشد، چرا كه هيچ كس نمي تواند زلزله را پيش بيني كند.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه شهر تهران در خصوص طرح هاي شهرداري براي آمادگي و امداد زلزله گفت: در حال حاضر در ۱۲۰ نقطه تهران، ۱۲۰ پايگاه امدادي چند منظوره را آماده نصب كرده ايم كه تجهيزات و امكانات امدادي در اين پايگاه ها وجود دارد.همچنين با همكاري هلال احمر برنامه هاي آموزشي از جمله آماده كردن كتابچه هاي راهنما براي استفاده عموم شهروندان را در دست اجرا داريم.
احمدي نژاد با اشاره به فرسوده بودن ۴۵ درصد بافتهاي تهران گفت: بر اين اساس به اين نتيجه رسيديم كه هيچ نهاد يا دستگاهي نمي تواند سرمايه گذاري عظيمي را جهت احياء اين بافت هاي فرسوده انجام دهد، لذا با تسهيلاتي سعي كرديم مردم را تشويق به اين كار كنيم كه البته دولت در اين زمينه نقش اول را خواهد داشت.
وي اضافه كرد: اعطاي تراكم تشويقي و تخفيف در عوارض ساخت و ساز از جمله تسهيلات ارائه شده به مردم است.
احمدي نژاد يادآور شد: مواجهه با زلزله يك اقدام ملي است لذا در سال گذشته سه نامه به رياست جمهوري نوشتيم و برخي از تسهيلاتي را كه بايد در اختيار مردم و مديريت بحران شهر تهران قرار گيرد را مورد تأكيد قرار داديم.
شهردار تهران افزود: نمي شود اختيارات و منابع را در برخي دستگاهها قرار دهيم، اما فشارها در خصوص مواجهه با زلزله را بر دوش شهرداري بگذاريم.
احمدي نژاد با اشاره به كارهاي عمراني شهرداري تهران و اين كه اين كارها در عمر شهرداري تهران بي سابقه بوده است، گفت: با اين كه شهرداري تهران با برخي مصوبات از بسياري از منابع درآمدي محروم شد، وليكن كارهاي عظيمي در اين مجموعه انجام شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |