چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۲ - Jun 9, 2004
برنامه جامع دولت براي تأمين مسكن و اشتغال معلولان كشور
007779.jpg
وي افزود: شهرداريها موظفند از صدور پروانه احداث و يا پايان كار براي آن تعداد از ساختمانها و اماكن عمومي و معابري كه استانداردهاي تخصصي مربوط به معلولان را رعايت نكرده باشند، خودداري نمايند. سازمان بهزيستي كشور نيز موظف است بر امر مناسب سازي ساختمانها و اماكن دولتي و عمومي دستگاههاي مذكور در ماده فوق نظارت و گزارشهاي اقدامات آنها را در
خواست كند.
دكتر راه چمني رئيس سازمان بهزيستي نيز در اين نشست به برخي تسهيلاتي كه به معلولان بر اساس اين قانون اختصاص يافته اشاره كرد و افزود: براساس اين قانون تسهيلات اعتباري خود اشتغالي به افراد معلول به ميزاني كه در قوانين بودجه سالانه مشخص مي شود اختصاص مي يابد. همچنين تسهيلات اعتباري جهت احداث واحدهاي توليدي و خدماتي اشتغال زا به شركتها و موسساتي كه بيش از ۶۰ درصد سهام و سرمايه آنها متعلق به افراد معلول است، تعلق مي گيرد. ضمن اينكه ۶۰ درصد از پستهاي سازماني تلفنچي (اپراتور تلفن) دستگاهها، شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي به افراد نابينا و كم بينا و معلولان جسمي و حركتي اختصاص مي يابد.
وي همچنين افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است ۳ درصد از مجوزهاي استخدامي سالانه وزارتخانه، سازمانها، موسسات دولتي، شركتها و نهادهاي عمومي و انقلابي را كسر و در اختيار سازمان بهزيستي كشور قرار دهد تا نسبت به برگزاري آزمون استخدامي اختصاصي براي معلولين واجد شرايط با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اقدام و معلولين واجد شرايط پذيرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوطه معرفي نمايد.
رئيس سازمان بهزيستي در مورد تسهيلات ديگري كه در اختيار معلولان قرار مي گيرد گفت: وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مسكن و بنياد مسكن انقلاب اسلامي موظفند حداقل ۱۰ درصد از واحدهاي مسكوني احداثي استيجاري و ارزان قيمت خود را به معلولان نيازمند فاقد مسكن كه معرفي سازمان بهزيستي را در اختيار داشته باشند اختصاص دهند. همچنين سيستم بانكي كشور مكلف است، تسهيلات اعتباري يارانه دار مورد نياز احداث و خريد مسكن معلولان را تأمين و به معلولان يا تعاوني هاي آنها و يا مؤسسات خيريه اي كه براي معلولان، مسكن احداث مي نمايند پرداخت كند.
راه چمني همچنين افزود: براساس اين قانون يكي از فرزندان والديني كه خود ناتوان و معلول هستند و يا ۲ نفر از فرزندان آن خانواده معلول هستند، شامل قانون معافيت از خدمت سربازي خواهند شد.
دكتر مكارم معاون توانبخشي سازمان بهزيستي در اين نشست خبري به گستردگي جامعه معلولين اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر از جامعه ما را معلولين تشكيل مي دهند كه اگر اين رقم را بخواهيم براساس آمارهاي سازمان جهاني بسنجيم ۱۰ درصد از جامعه را شامل مي شود.
وي همچنين گفت: براساس قانون حمايت از معلولان سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است حداقل دو ساعت از برنامه هاي خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه هاي سازمان بهزيستي كشور و آشنايي مردم با توانمنديهاي معلولين اختصاص دهد.
دكتر مكارم در پايان گفت: از اين پس معلولان در استفاده از امكانات ورزشي، تفريحي و فرهنگي و وسايل حمل و نقل دولتي مانند قطار، مترو و هواپيما از تسهيلات
نيم بها بهره مند مي شوند.

شرايط ثبت نام در هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور اعلام شد
مديركل آموزش و پرورش فني و حرفه اي اعلام كرد: هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور در سال تحصيلي
۸۴-۱۳۸۳ در صورت تقاضاي بيش از ظرفيت خود از طريق برگزاري آزمون، مصاحبه و شرط معدل هنرجو
جذب مي كند.
«رضا رسول زاده» ديروز به ايرنا، گفت: گزينش دانش آموزان براي تحصيل در هنرستان هاي فني و حرفه اي با توجه به تنوع رشته ها متفاوت است اما هنرستان ها در جذب دانش آموزان و زمان نام نويسي همانند ساير پايه هاي تحصيلي دوره متوسطه عمل مي كنند.
نام نويسي دانش آموزان دوره متوسطه كشور از دهم تيرماه آغاز مي شود.
وي گفت: پذيرش دانش آموزان در اين هنرستان ها با توجه به نمره هاي درس هاي حرفه و فن سه پايه تحصيلي دوره راهنمايي و رياضي پايه اول متوسط خواهد بود و ميانگين نمرات درسي و درس هاي يادشده نبايد كمتر از ۱۲ باشد.
رسول زاده افزود: هنرجويان پس از پايان دوره سه ساله بدون حضور در دوره پيش دانشگاهي مي توانند در آزمون دوره كارداني شركت كنند و مبناي پرسش هاي اين آزمون دروس فني و حرفه اي خواهد بود.
وي گفت: شمار هنرجويان پايه هاي دوم و سوم هنرستان هاي فني و حرفه اي در پايان برنامه سوم توسعه از ۱/۱۵ به ۷/۱۵ درصد نسبت به پايه هاي تحصيلي دوم و سوم دوره متوسطه خواهد رسيد.
هم اكنون ۳۲۵ هزار هنرجو در يكهزار و ۳۹۲ هنرستان فني و حرفه اي كشور تحصيل مي كنند.

شهلا: من اقرار كردم شما چرا باور كرديد؟
سومين جلسه رسيدگي به پرونده قتل همسر ناصر محمدخاني ديروز تشكيل شد.
به گزارش ايسنا در اين جلسه ناصر محمدخاني در پاسخ به پرسش قاضي درباره شكايت وكيل پدر مقتوله مبني بر معاونت در قتل واستعمال ترياك گفت: از قتل هيچ اطلاعي نداشتم من براي انجام مسابقه به آلمان رفته بودم و هيچ هماهنگي وجود نداشته است.
محمدخاني درباره مصرف مواد مخدر پاسخ داد: «از ابتدا كم كم مصرف مي كردم اما پس از دوستي با شهلا و زندگي با او بيشتر مصرف مي كردم.»
محمدخاني در پايان اظهارات خود گفت: در قتل دخالت نداشته ام و معاونت در قتل را نمي پذيرم زيرا از آن اطلاعي نداشتم ولي استعمال مواد مخدر (ترياك) را مي پذيرم.
در ادامه جلسه دادگاه شهلا جاهد اظهارات خود را با شعري آغاز كرد و سپس به بيان توضيحاتي درباره صحنه بازسازي جنايت پرداخت.جاهد درباره محل اختفاي خود در آن شب، اظهار داشت: آنجا محلي نبود كه بتوان تمام شب را در آن سپري كرد و حركتي نكرد.
وي گفت: من در اقارير خود گفتم جلوتر از محل دورانداختن آلت قتاله و ساير مدارك جرم، ماشين پليس در محل وجود داشت اما شما به آن توجه نكرديد.
وي سپس به فعاليت هاي خود در خارج از منزل در روز قتل اشاره كرد و پرسشي به اين صورت مطرح كرد كه چطور فردي مي تواند قتلي انجام دهد، سپس به منزل خود رفته لباس هايش را تعويض كند و براي انجام كارهاي معمول روزانه خود به بانك، مدرسه و... برود؟ درحالي كه آلت قتاله و مداركي در پشت ماشينش دارد و هر آن، اين امكان هست كه به دام بيفتد.
شهلا جاهد خطاب به قاضي گفت: من در اقارير، مي گفتم، شما چرا باور مي كرديد؟
وي در پاسخ به اين پرسش قاضي كه چرا آن حرف ها (اقارير) را زدي؟ ادعا كرد: چون خسته شده بودم؛ از فحش و كتك خسته شده بودم و القاي مطالب نيز مؤثر بود.
شهلا با بيان اين كه «اتهام را قبول ندارم» با صداي بلند شروع به گريه كرد و درحالي كه فرياد مي زد، گفت: در هنگام رفتن به بانك با كسي تماس گرفتم و او به من گفت در منزل ناصر در ميدان كتابي شلوغ است؛ به آنجا برو؛ به آنجا رفتم؛ در باز بود و محل خلوت و در آن لحظه جسد را مشاهده كردم، من جسد را مشاهده كردم، او مرا به صحنه كشاند.
وي درحالي كه نام «ح.ط» را به كار مي برد، منقلب شده بود تا اين كه محافظان وي او را به جاي خود بردند.شهلا جاهد در بخش هاي مختلف صحبت هايش با بردن نام خبرنگار يكي از روزنامه ها اظهار مي داشت كه او از ماجرا باخبر است.

دانش و قانون مقابله با زلزله داريم، اما مديريت نداريم
گروه اجتماعي: روز گذشته در جلسه اي با حضور مديران مسئول مطبوعات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزير مسكن و شهرسازي، رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و رئيس سازمان هلال احمر روند اطلاع رساني زلزله در مطبوعات مورد بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه دكتر غفور آشتياني رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي ضمن توضيح ساختار زمين شناسي در ايران و تعدد گسل هاي فعال در كشور گفت: متأسفانه توسعه شهرسازي متناسب با ساختار زلزله خيز كشور نبود و اين امر باعث شده است آسيب پذيري از زلزله افزايش يابد.
وي ضمن اشاره به روند توجه به زلزله گفت: پس از زلزله رودبار توجه مسئولان به خطرات زلزله جلب شد و از آن زمان تاكنون اقدامات بسياري درمورد توليد علم و تدوين مقررات صورت گرفت اما متأسفانه مسائل مديريتي و سرمايه اي سبب بالا رفتن ريسك زلزله در ايران شده است.وي افزود: اصولي ترين و ارزانترين راه، ايمن سازي، بهسازي و مديريت سازگار با خطر زلزله است تا تلفات كاهش يابد.
رئيس پژوهشگاه زلزله شناسي پيش بيني زلزله را به سه دوره بلندمدت، ميان مدت و كوتاه مدت تقسيم كرد و گفت: هم اكنون مي توان درمورد زلزله پيش بيني بلندمدت كرد و طي آن احتمال و درصد وقوع زلزله را در منطقه اي پيش بيني كرد، در پيش بيني ميان مدت و كوتاه مدت زلزله سال ها است در آمريكا و روسيه كار مي شود اما هنوز پيش بيني كوتاه مدت امكان پذير نيست.وي گفت از دو سال پيش درمورد پيش بيني زلزله در ايران با همكاري دكتر رحيمي تبار كارهايي صورت گرفته است و پس از زلزله بم نيز گروهي متشكل از دانشمندان متخصص به بررسي عوامل زلزله پرداخته اند.
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين جلسه از مطبوعات خواست تا از دامن زدن به شايعات و خبرهاي تأييد نشده درباره زلزله خودداري كنند.وي گفت: لطمه هايي كه به خاطر انتشار اخبار دروغ بر روح و روان جامعه وارد مي شود، غيرقابل جبران است.
مسجدجامعي با اشاره به وجود نگراني هاي ناشي از زلزله در ميان شهروندان اظهار داشت: صداقت و رعايت اخلاق علمي و رسانه اي در اين باره از مباني مهم اطلاع رساني دقيق و درست به شمار مي آيد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از مديران مسئول روزنامه هاي كشور خواست براي آگاهي از صحت و نادرستي اخبار مربوط به زلزله با مراجع معتبر علمي تماس بگيرند.
مسجد جامعي در اين جلسه همچنين اعلام كرد مطبوعات از پرداخت ماليات معاف شدند. يادآور مي شود پيش از اين وزير اقتصاد و دارايي اعلام كرده بودبه آگهي هاي مطبوعات ماليات تعلق مي گيرد كه با توافق دو وزارتخانه حل شد.وصول ماليات از فعاليت هاي مطبوعاتي بنيه اقتصادي مطبوعات كشور را به شدت ضعيف مي كرد.
علي عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي همچنين در اين نشست به بررسي ابعاد مختلف زلزله بم، مراحل و اقدامات انجام شده پرداخت و افزود: ما پذيراي انتقاد از سوي رسانه ها هستيم و از تمامي رسانه ها به ويژه روزنامه هاي سراسري مي خواهيم كه اجازه ندهند، روح بي اعتمادي در جامعه حاكم شود.وي عملكرد دستگاه هاي ذيربط در زلزله بم را به رغم وجود برخي نارسايي ها، قوي و مثبت دانست و افزود: تربيت، تجهيز و سازماندهي نيروهاي امدادي و انساني مهم ترين گام براي كاهش خسارات وارده در زمان و پس از بروز زلزله است.
وي درمورد پيشگيري از زلزله گفت: تاكنون از طريق نظام مهندسي به رتبه بندي مهندسان پرداخته ايم همچنين استاندارد ۱۶ قلم مصالح را الزامي كرده ايم، اما در زمينه آموزش كارگران ساختماني وزارت كار بايد اقدام كند.در ادامه جلسه دكتر نوربالا رئيس جمعيت هلال احمر ضمن تقسيم بندي برخورد با حوادث به ۵ مرحله: ۱- پيشگيري ۲- آمادگي ۳- امدادرساني ۴- باز تواني و ايجاد زندگي عادي و ۵- بازسازي گفت: در تهران بحث پيشگيري و آمادگي مطرح و دادن آرامش به مردم در كنار آموزش بسيار مهم است.
وي افزود: در حال حاضر در پنج نقطه منتهي به شهر تهران سايت هايي در نظر گرفته شده است تا ضمن آماده سازي آنها در زمان بحران بتوان از آنها استفاده كرد.

استاندارد آزمايشگاههاي تشخيص طبي اجرايي مي شود
گروه اجتماعي: رئيس مركز تحقيقات آزمايشگاههاي رفرانس وزارت بهداشت گفت: بزودي استاندارد ۱۸۹/۱۵ مختص آزمايشگاههاي تشخيص طبي كه در سال ۲۰۰۲ ميلادي به تصويب رسيده در كشور اجرايي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عباسي با بيان اينكه آزمايشگاه رفرانس ايران تا سال ۲۰۰۷ به عنوان مركز همكار سازمان بهداشت جهاني شناخته شده است گفت: به موجب اين همكاري وظايف ملي، منطقه اي و جهاني بر عهده ايران محول شده است.وي افزود: نمونه هاي كنترل كيفي آزمايشگاهي به منظور ارزيابي آزمايشگاهي به كشورهايي چون اردن، سوريه، يمن، افغانستان و مراكش ارسال مي شود و سالانه چيزي حدود ۲۰ هزار نمونه به اين منظور به ساير كشورها ارسال مي شود.
دكتر عباسي وظيفه اين آزمايشگاه را شركت در فعاليتهاي كميته هاي كشوري بيماريهاي ديابت، تالاسمي، ژنتيك، بيماريهاي عفوني واگير دار و قلب و عروق دانست و خاطرنشان كرد: در حال حاضر نيز با توجه به سفر عتبات عاليات و فاجعه بم، بيماري وباي التور در اين آزمايشگاه مورد بررسي قرار گرفته است.
عباسي با اشاره به وجود بيش از ۴ هزار آزمايشگاه در سراسر كشور گفت: آزمايشگاه رفرانس با كمبود شديد نيروهاي متخصص همراه است اين در حاليست كه تعداد آزمايشهاي انجام شده در آزمايشگاه هاي سراسر كشور طي ۱۰ سال گذشته تا ۴۰۰ هزار مورد افزايش يافته است.رئيس مركز تحقيقات آزمايشگاههاي رفرانس وزارت بهداشت در ادامه از تشكيل «آزمايشگاه ملي سلامت» در آينده اي نزديك خبر داد و خاطرنشان كرد: اين آزمايشگاه به عنوان واحد مديريتي مطرح و در زمينه پزشكي، ايمني، بهداشت غذا و آب و هوا فعاليت مي كند.دكتر عباسي در پايان تصريح كرد: كليه كيت هاي تشخيصي خانگي كه در سطح كشور وجود دارد غيرقانوني و قاچاق بوده و به هيچ وجه مورد تائيد وزارت بهداشت نيست.
كنگره «آزمايشگاههاي پزشكي گذشته، حال و آينده» به مناسبت بزرگداشت چهلمين سال تاسيس آزمايشگاه رفرانس ايران با ۱۲ امتياز بازآموزي براي كليه رشته هاي مرتبط و با حضور بيش از ۵۰۰ متخصص از ۲۶ تا ۲۸ خردادماه سال جاري در سالن همايشهاي رازي برگزار مي شود.

ثبت شماره اموال منازل از تيرماه اجرا مي شود
معاون آگاهي نيروي انتظامي اعلام كرد، ناجا، از اول تيرماه امسال طرح توزيع ۲۲ ميليون دفترچه ثبت سريال اموال را بين مردم، شروع مي كند.
به گزارش ايرنا، سردار سرتيپ دوم پاسدار «محمد نوري» در جمع خبرنگاران گفت: اين طرح ابتدا از استان سمنان آغاز مي شود و به مرور در ساير استان هاي كشور گسترش مي يابد.وي، افزود: با اجراي اين طرح مي توان اموال مكشوفه را در اسرع وقت به صاحبانش برگرداند.
سردار نوري گفت: سالانه تعداد زيادي لوازم منزل از سارقان كشف مي شود كه به دليل عدم وجود شماره اموال، شناسايي صاحبان آن امكان پذير نبوده است.
معاون آگاهي نيروي انتظامي به نحوه اجراي طرح توزيع دفترچه هاي ثبت شماره اموال اشاره كرد و گفت: اين طرح توسط پاسگاه ها و كلانتري هاي محل انجام مي شود و مأموران نيروي انتظامي به هنگام تحويل دفترچه، راهنمايي هاي لازم را به سرپرستان خانواده ارائه مي دهند.وي مشاركت و همكاري مردمي در موفقيت اين طرح را عامل اساسي ذكر كرد و گفت: اين دفترچه ها بايد با دقت توسط مردم تكميل شده و در مكاني امن در نزد خود نگهداري كنند.

رئيس بيمارستان ايرانمهر:
دلايل پزشكي قانوني قانع كننده نيست
به دنبال اعلام نتايج پزشكي قانوني درباره علت وقوع حادثه در بيمارستان ايرانمهر مبني بر اينكه پزشكان و داروهاي مصرفي مشكلي نداشته و مشكل از مراقبت ها درحين عمل و پس از آن بوده است، رييس بيمارستان ايرانمهر گفت: دلايل رييس سازمان پزشكي قانوني مبني بر وجود مشكل در زمينه مراقبت هاي بيماران قانع كننده نيست.
دكتر حميد رحمت رييس بيمارستان ايرانمهر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: اين دلايل عنوان شده تاكنون فقط درحد حرف بوده است و تا به حال هيچ مدركي از طريق دادگستري به بيمارستان ارجاع نشده است.وي ادامه داد: اين گونه حرفها، حرف هاي عاميانه است و معنا و مفهومي ندارد، چون به هرحال در هر بيمارستاني ممكن است هر بيماري مشكلاتي پيدا كند بنابر اين اين نمي تواند پاسخ قابل قبولي باشد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |