چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۲ - Jun 9, 2004
تنش در روابط تركيه با رژيم صهيونيستي
روابط رژيم صهيونيستي با تركيه كه در دوران نخست وزيري بولنت اجويت روند روبه گسترش را طي كرد و تركيه را به مهمترين متحد اسرائيل در بين كشورهاي اسلامي تبديل كرد پس از روي كار آمدن دولت اردوغان روند نزولي به خود گرفته است. پس از انتقادات چند هفته گذشته مقامات تركيه به ويژه رجب طيب اردوغان نخست وزير و عبدالله گل وزير امور خارجه و بولنت ارينج رئيس مجلس تركيه از سياست هاي اسرائيل عليه فلسطيني ها اكنون روابط اين دو كشور با فراخواني سفير تركيه از تل آويو وارد مرحله ديگري شده است.
تركيه اعلام كرد كه سفير خود را در تل آويو به آنكارا فراخوانده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا به نقل از منابع و مقامات مسئول در وزارت امور خارجه تركيه، فريدون سينير لي اوغلو سفير تركيه در تل آويو براي مشورت با آنكارا فراخوانده شده است.
بنابراين گزارش سينيرلي اوغلو در روزهاي آينده وارد آنكارا خواهد شد.
به گفته مقامات مسئول در وزارت امور خارجه تركيه حسين اوني بيچاك سركنسول تركيه در بيت المقدس نيز همزمان با حضور سينيرلي اوغلو در آنكارا حضور خواهد داشت.مطبوعات رژيم صهيونيستي علت اين اقدام تركيه را اعتراض آنكارا به سياست هاي دولت شارون در كرانه باختري و غزه اعلام كرده اند. مقامات وزارت امور خارجه اين رژيم هم از هرگونه اظهارنظر در اين باره خودداري كرده اند.
از سوي ديگر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، ديروز گفت: طرح انجام اصلاحات در خاورميانه و آفريقاي شمالي بدون حل مسائل فلسطين و عراق با مشكل روبرو خواهد شد.
اردوغان، اين مطلب را پيش از ترك فرودگاه آنكارا براي سفر به آمريكا عنوان كرد.
نخست وزير تركيه كه به منظور شركت در نشست سران گروه ۸ عازم آمريكا بود، افزود: در اين نشست تحولات خاورميانه، آفريقاي شمالي و عراق مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي در پاسخ به سئوالي در مورد نقش تركيه در طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ گفت: اگر هدف از انجام اصلاحات در خاورميانه و آفريقاي شمالي برقراري صلح و ثبات و تامين رفاه كشورهاي اين منطقه است، بايد پيش از اجراي چنين طرحي مسائل فلسطين و عراق حل و فصل شود.
وي اضافه كرد: تحولات اخير در عراق نشان داد كه با توسل به قدرت نظامي نمي توان مسائل را حل كرد و بايد روشهاي جديدي مورد بررسي قرار گيرد.
عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه هم دوشنبه شب گفت: تركيه در هيچ طرحي كه عليه كشورهاي اسلامي طراحي شده است، مشاركت نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري آناتولي وزير امور خارجه تركيه اين مطلب را در بازگشت از مصر در فرودگاه آنكارا عنوان كرد.وي گفت: در ديدار با حسني مبارك رئيس جمهوري مصر و عمر موسي دبيركل اتحاديه عرب، تحولات خاورميانه، عراق و مسئله قبرس را مورد بررسي قرار داده است.
عبدالله گل با اشاره به اينكه مقامات رسمي و مطبوعات مصر به طرح خاورميانه بزرگ به ديده ترديد مي نگرند افزود: تركيه با اين طرح ارتباطي ندارد و در هرگونه طرحي كه عليه كشورهاي اسلامي باشد، مشاركت نخواهد كرد. وزير امور خارجه تركيه اضافه كرد: جهان اسلام نياز به انجام اصلاحات دارد ولي اين اصلاحات بايد با بررسي سياستمداران و روشنفكران خود كشورهاي اسلامي صورت بگيرد.

اختلاف نظر شديد در كميته رهبري پ.ك.ك
روزنامه «كردستان نو» ارگان رسمي اتحاديه ميهني از بروز اختلاف و انشعاب در كميته رهبري كنگره مردم «پ.ك.ك» سابق خبر داد.
به گزارش ايرنا، اين نشريه ديروز نوشت: كميته رهبري «پ.ك.ك» اكنون عملا به دو گروه موافق با عمليات نظامي و مخالف اين ديدگاه تقسيم شده است.
به نوشته اين روزنامه رهبري گروه موافقان با ازسرگيري عمليات نظامي را «جميل بايخ» و رهبري گروه مخالف را «عثمان اوج آلان» به عهده دارد.
كردستان نو مي نويسد: گروه دوم يعني مخالفان با ازسرگيري مبارزات نظامي معتقدند كه در شرايط نوين جهاني بهره گيري از راه هاي سياسي و ديپلماسي مناسب ترين شيوه براي تحقق حقوق و مطالبات كردهاي تركيه است.

ديدار بوش با مخالفان جنگ عراق
در عراق، مقامات كاخ سفيد اميدوارند اجلاس سران گروه هشت جورج بوش را ياري كند تا وي بتواند اختلافاتش را با مخالفان حل و فصل كند.
بوش با رهبران كشورهاي مخالف با جنگ عراق يعني روسيه، كانادا و آلمان ملاقات دارد.
نخستين ملاقات او با جونچيرو كويزومي نخست وزير ژاپن يعني كشوري بود كه صدها نيرو با مأموريت بشردوستانه به جنوب عراق اعزام كرده است.

مشاور سابق ضد تروريستي دولت آمريكا:
دلايل براي حمله آمريكا به ايران بيش از عراق است
يك مشاور سابق ضد تروريستي كه اين سمت را در زمان سه رئيس جمهور و چهار وزير دولت   هاي گوناگون در آمريكا بر عهده داشت اعلام كرد: دلايل حمله نظامي به ايران بيش از عراق است. ريچارد كلارك در گفتگو با روزنامه اتريشي «استاندارد» افزود: «مسئله ايران و برنامه اتمي اش نشان مي  دهد كه بسيار پيشرفته تر از عراق است.» كلارك اخيراً با انتشار كتابي با عنوان «همه دشمنان» دولت بوش را متهم كرده بود كه به هشدارها در مورد تهديد القاعده توجهي نكرده است.
اتهام كلارك دولت بوش را در آستانه انتخابات در موقعيت دشواري قرار داده است.

يك آمريكايي در رياض كشته شد
افراد ناشناس بعد از ظهر ديروز با تيراندازي به يك آمريكايي در شرق رياض پايتخت عربستان وي را كشتند.به گفته منابع خبري وي به هنگام خروج از يك مطب در خيابان الكهرباء در منطقه حي الخليج هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفت.مهاجمان پس از اين اقدام از محل حادثه گريختند.
سخنگوي سفارت آمريكا در رياض با تأييد اين مطلب به خبرنگاران گفت: اين فرد در شركت فينيل افراد گارد ملي عربستان را آموزش مي داد.
اين سومين حمله به منافع كشورهاي غرب در كمتر از يك هفته اخير محسوب مي شود.دو روز پيش افراد ناشناس در حمله مشابهي تصويربردار شبكه بي.بي.سي را كشتند و خبرنگار آن را به شدت زخمي كردند.

القاعده خطوط هواپيمايي غرب را تهديد كرد
يك سايت اينترنتي وابسته به القاعده بيانيه اي را منتشر كرده است كه در آن القاعده تهديد به حمله به خطوط هواپيمايي غربي و مكان هايي در كشورهاي عربي كرده است كه محل تجمع غربي هاست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در اين بيانيه آمده است، مجتمع هاي مسكوني، پايگاهها و مسيرهاي حمل و نقل غربي ها، به ويژه خطوط هواپيمايي آمريكايي و غربي هدف مستقيم عمليات هاي بعدي ماست.
منابع غربي هشدار داده اند اين تهديد كه با شروع فصل تابستان و تعطيلات همزمان شده است، قابل چشم پوشي نيست.

مشاور حسني مبارك:
مصر به نفع اسرائيل عمل نخواهد كرد
اسامه الباز مشاور حسني مبارك رئيس جمهوري مصر تاكيد كرد، كشورش هرگز به نفع اسرائيلي ها اقدامي صورت نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه سعودي عكاظ، اسامه الباز در نشست خبري مشترك با سيلوان شالوم وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي در قاهره گفت: نقش مصر در غزه مشروط به موافقت طرفين و علاقه مندي جدي آنها به ايفاي اين نقش است.
وي با اشاره به اينكه عقب نشيني رژيم صهيونيستي از غزه بايد در چارچوب طرح «نقشه راه» صورت گيرد، افزود: ديدگاه قاهره درباره ايفاي نقش خود براساس نقشه راه است و ما هرگز انديشه اي كه بخواهيم به نفع اسرائيل عمل كنيم، نداريم.

در آستانه اجلاس شوراي امنيت اعلام شد
هشدارآيت الله سيستاني به شوراي امنيت
قانون اساسي موقت عراق را در قطعنامه نگنجانيد
انفجار در بعقوبه و موصل دهها كشته و مجروح برجا گذاشت
007782.jpg
شبكه تلويزيوني الجزيره اعلام كرد، دفتر آيت ا... العظمي سيستاني رهبر شيعيان عراق، نسبت به گنجاندن نام «قانون اداره عراق در مرحله انتقالي» در قطعنامه جديد شوراي امنيت هشدار داد.
به گزارش اين شبكه، دفتر آيت ا... سيستاني در پيامي براي رئيس دوره اي شوراي امنيت، تلاشهاي جاري براي گنجاندن نام قانون اداره كشور عراق درمرحله انتقالي در قطعنامه جديد شوراي امنيت را اقدامي مغاير با قوانين بين المللي توصيف و تأكيد كرد بيشتر مردم عراق با آن مخالف هستند.
در اين بيانيه همچنين هشدار داده شده، تلاشها براي دادن وجهه قانوني به قانون موقت اداره كشور عراق، نتايج خطرناكي در پي خواهد داشت.
كوفي عنان دبيركل سازمان ملل، جنگ عراق را يكي از دشوارترين مشكلاتي خواند كه شوراي امنيت با آن روبرو بوده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، عنان در نشست ويژه شوراي امنيت براي بررسي پيش نويس قطعنامه عراق تأكيد كرد: سازمان ملل به تعهد خود درباره كمك به عراقي ها به منظور زمينه سازي انتخابات عمومي پايبند است.
عنان در سخنان خود در اين نشست گفت: به توانايي عراقي ها براي اداره كشورشان اطمينان دارم. وي از كشورهاي همسايه عراق خواست به روند انتقال قدرت در اين كشور كمك كنند. دبيركل سازمان ملل گفت: بيشتر عراقي ها از تشكيل حكومت مستقل استقبال مي كنند.
منابع خبري در سازمان ملل ديروز تصويب پيش نويس جديد قطعنامه پيشنهادي آمريكا و انگليس درباره عراق را قريب الوقوع دانستند.
فرانسه و آلمان مخالفان آمريكا در جنگ عراق ديروز موافقت خود را با اين قطعنامه اعلام كردند.
«ميشل بارنيه» وزير امور خارجه فرانسه ديروز اعلام كرد، به دنبال تأمين بسياري از خواسته هاي فرانسه از سوي آمريكا و انگليس، كشورش در شوراي امنيت از پيش نويس قطعنامه پيشنهادي مشترك واشنگتن و لندن درباره حاكميت عراق حمايت خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بارنيه در گفت و گو با راديو فرانسه گفت، هرچند پيش نويس اخير، خواسته فرانسه در زمينه اعطاي حق وتو به عراق در ارتباط با عمليات نظامي در آمريكا را ناديده گرفته اما اين مسئله مانع از حمايت پاريس از اين قطعنامه نخواهد شد.
فرانسه پيشتر خواسته بود تا انجام هرگونه عمليات نظامي نيروهاي تحت ائتلاف در عراق با هماهنگي دولت موقت عراق صورت بگيرد.
سفير آلمان در سازمان ملل نيز ديروز گفت، پيش نويس جديد بخش زيادي از نگراني هاي آلمان را برطرف كرده و اكنون بايد به تصويب برسد.
وي گفت: مفاد پيش نويس جديد منعكس كننده تمام نگراني هاي ماست و از آن استقبال مي كنيم.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه نيز تغييرات و تجديدنظرهاي صورت گرفته در پيش نويس قطعنامه مربوط به عراق را مهم خواند و پيش بيني كرد، اگر كارها به همين ترتيب پيش برود قطعنامه با راي مثبت اعضاي شوراي امنيت روبرو خواهد شد.
اياد علاوي:
كشورهاي اسلامي نيرو به عراق بفرستند
اياد علاوي نخست وزير عراق خواستار گفتگوي عقلاني ميان دولت و مقتدي صدر شد. وي همچنين از كشورهاي اسلامي خواست، پس از انتقال قدرت در عراق (۱۰ تير) با نيروهاي چند مليتي مستقر در عراق همكاري كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين سخنان اياد علاوي يك روز پس از آن مطرح شد كه دولت و ۹ گروه شبه نظامي بر سر خلع سلاح به توافق رسيدند و فقط جيش المهدي به اين توافق نپيوست.
در همين حال ابراهيم جعفري معاون رئيس جمهور عراق گفت انتقال قدرتي كه در ۱۰ تير در عراق صورت مي گيرد بايد كامل و بدون چون و چرا باشد.
از سوي ديگر فرمانده نيروهاي لهستاني در عراق گفت :۳ گروگان ايتاليايي كه از ۵۰ روز پيش در عراق اسير شده بودند، ديروز آزاد شدند.
درخواست اخضرابراهيمي
اخضرابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل به عراق اعلام كرد كه تمامي مخالفان اشغال عراق توسط آمريكا تروريست نيستند و از دولت جديد اين كشور خواست با آنها در جهت حفظ منافع كشور گفتگو كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اخضر ابراهيمي گفت: دولت موقت عراق بايد با كساني كه شفاهي در طول سال جاري انتقاد كرده اند وارد گفتگو شود و با آنها مذاكره كند.
وي افزود: اين دولت نبايد تمامي كساني را كه با اشغالگري عراق مخالفند تروريست بداند.
فرستاده ويژه كوفي عنان گفت: در ديدار با اكثر مردم عراق آنها تأكيد داشتند كه مسئله ناامني صرفاً از طريق نظامي حل نمي شود و راه حل سياسي لازم است.
وي گفت، اكثر مردم عراق به قدرت رسيدن دولت جديد را باور كرده اند البته ترديد و بي اعتمادي هم وجود دارد.
انفجار در موصل و بعقوبه
انفجاريك خودرو بمب گذاري شده در مقابل دفتر شهردار شهر موصل، ۱۰ كشته و ۱۰۰ مجروح به جا گذاشت.
به گزارش خبرگزاري رويتر، اين انفجار ظهر ديروز، وقتي روي داد كه خيابان شلوغ بود. براثر اين انفجار خسارت زيادي به ساختمان شهرداري و چند ساختمان مجاور آن وارد شد. هدف اين حمله شهردار موصل بود اما او آسيبي نديده است.
ديروز همچنين انفجاري ديگر در شهر بعقوبه در مقابل در ورودي مقر نيروهاي آمريكايي به وقوع پيوست كه براثر آن ۱۶ تن كشته و مجروح شدند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |