چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۲
در حاشيه برگزاري سومين جشنواره خبر صدا و سيما
خبرسازان بي خبر
008220.jpg

مهدي شهري
هفته گذشته سومين جشنواره خبر صدا و سيما با انتخاب و معرفي آثار برتر به كار خود پايان داد. ارزيابي برگزاري اين جشنواره در برخي از منابع خبري و اطلاع رساني حرفه اي، نشان داد كه اين جشنواره با آن كه كار اصلي خود را به گزينش آثار حرفه اي خبرنگاران، در عرصه هاي خبري راديو و تلويزيون اختصاص داده، اما به خاطر برخي ملاحظات، در حوزه هاي اطلاع رساني، آن چنان بازتابي را در منابع خبري در پي نداشت.
گمان نمي رفت خبرسازان عرصه هاي خبري رسانه ملي، اين چنين مورد بي مهري برخي از همكاران حرفه اي خود قرار بگيرند، اما با تمامي بايكوت خبري، داوران جشنواره توانستند فارغ از تمامي حب و بغض هاي موجود به ارزيابي منصفانه آثار بپردازند. گزارش كوتاهي در زمينه برگزاري و اهميت جشنواره خبر تهيه شده كه در پي مي آوريم.
براساس نظرسنجي سومين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي، از ۱۲۳ هزار نفر از افراد ۱۵ سال به بالاي ۲۷ شهر كشور، ۲۷ درصد از مخاطبان، به اخبار راديو گوش مي كنند كه از اين ميان ۳۱ درصد شنوندگان اخبار ساعت ۱۴ راديو سراسري هستند و ۸۲ درصد نيز به صحت اخبار راديو اعتماد دارند.
بنابراين گزارش تحقيقي، ۷۴ درصد پاسخگويان نيز اخبار را از سيماي جمهوري اسلامي ايران دنبال مي كنند كه در اين ميان ۴۴ درصد از آنان به اخبار شبكه اول سيما توجه دارند. البته در بين برنامه هاي توليدي خبر شبكه اول سيما، بخش خبري ساعت ۲۱، در صدر توجه مخاطبان تلويزيوني است و اخبار نيمروزي ساعت ۱۴ و اخبار شبانگاهي با كسب ۲۰ درصد مخاطبان در رده  هاي بعدي قرار گرفته اند.
بنابه اعلام نظر بينندگان و شنوندگان اخبار راديويي و تلويزيوني، رحمان فغان سردبير خبر ساعت ۱۴ راديو و محمدرضا حياتي گوينده خبر ساعت ۲۱ و مهناز شيرازي گوينده خبر ساعت ۲۰ شبكه ۴، جزو بهترين گويندگان خبر بوده اند.
رحمت الله شريفي، دبير سومين جشنواره خبر و برنامه هاي سياسي در مراسم آغازين جشنواره گفت: «حمله آمريكا به عراق و اشغال كشور همسايه، تحريك اذهان عمومي در پي زلزله بم، رقابت هاي سياسي انتخابات مجلس هفتم و ربع قرن انقلاب اسلامي از جمله رخدادهايي بود كه سال ۸۲ را به سالي پركار براي دست اندركاران خبر تبديل كرد.
وي افزود: شعار جشنواره امسال با الهام از پيام نوروزي مقام معظم رهبري، پاسخگويي است تا با اعتلاي كار، رضايت مخاطبان جلب و اعتماد ملي به رسانه ملي افزايش يابد. بنابراين در طول مدت برگزاري جشنواره، حدود ۹۳۶ اثر ارسالي به دبيرخانه جشنواره، با ۸۳ داور در دو مرحله انتخاب آثار و داوري نهايي مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت ۱۲۳ اثر در بخش هاي پخش اخبار و تفاسير خبري سيما، اداره كل اخبار استان ها، برنامه هاي سياسي، گزارش هاي خبري و پخش اخبار صدا، توليد و پخش اخبار، گرافيك و پويانمايي و گزارش هاي خبري تلويزيون به عنوان آثار برتر معرفي شدند.
آثار ارسالي دو دوره برگزاري جشنواره خبر نشان مي دهد كه اين جشنواره تقريباً از نظر فراواني ارائه آثار بالاتر از دو دوره قبلي قرار دارد، بنابه آمار دبيرخانه جشنواره خبر، در دوره اول جشنواره حدود ۹۲۴ اثر و در دوره دوم جشنواره حدود ۹۱۷ اثر براي داوري به اين جشنواره ارائه شده بود.
اردشير زابلي زاده، مدير شبكه خبر با اشاره به حوزه فعاليت اين شبكه در اطلاع رساني به مخاطبان مي گويد: در حال حاضر، شبكه خبر با ۳۷ خبرنگار و ۳۰ گوينده، روزانه ۲۰ ساعت و ۳۰ دقيقه در ۱۳ بخش خبري كوتاه و ۲۷ بخش خبري مشروح و تخصصي به توليد برنامه مي پردازد. از شاخصهاي اين شبكه جوان مي توان به پوشش خوب خبري حمله آمريكا به عراق اشاره كرد كه موجب انتخاب اين شبكه تلويزيوني به عنوان برترين رسانه از لحاظ اطلاع رساني در آسيا شد. علاوه بر آن واقعه تأسف بار زلزله بم نيز سيل كمك ها و توجه مردمي را براي مردم آسيب ديده در پي داشت.
وي، در ادامه با اشاره به برگزاري سومين جشنواره خبر مي افزايد: جشنواره محل تعامل بسيار خوبي است و افراد مرتبط با كار خبر مي توانند از ارزيابي آثار خود با خبر و با آثار ديگران آشنا شوند.
جشنواره به لحاظ آموزشي نيز محل مناسبي است و تأثير مثبتي در كارهاي توليد شده پس از جشنواره دارد.
008229.jpg

عزيز عمويي، مسئول كميته گزارش هاي خبري تلويزيوني جشنواره سوم با اشاره به مناسب بودن توزيع موضوعي گزارش ها و تكراري و مناسبتي بودن آنها گفت: جشنواره بستر مناسبي براي بررسي و ارزيابي گزارش هاي خبري است و مي توان با توجه بيشتر به امر آموزش و آسيب شناسي گزارش هاي خبري، به موضوعات تكراري، اجتماعي و مناسبتي كمتر پرداخت.
وي افزود: ۲۹۵ اثر از بخش هايي چون استان ها، واحد مركزي خبر، شبكه خبر، باشگاه خبرنگاران جوان و بخش مبادله خبر واحد مركزي در دو قالب گزارش هاي خبري تلويزيوني و گزارش هاي ويژه خبري تلويزيوني به كميته گزارش هاي خبري ارسال شده است كه گزارش هاي خبري در هفت موضوع سياسي، اقتصادي، علمي، آموزشي، پژوهشي، فرهنگي، هنري، مذهبي، اجتماعي، ورزشي و حقوقي قضايي تقسيم بندي شد.
در طول داوري آثار، ملاك هاي انتخاب عبارت بودند از: اهميت و ارزش خبري موضوع، اطلاعات و جامعيت گزارش، نوآوري در ساخت، سنديت تصوير، ايجاز و جذابيت، كيفيت تصويربرداري، صدابرداري و تدوينگري، پرداخت تلويزيوني، رعايت اصول گزارشگري، رعايت اصول زبان فارسي، حضور مؤثر گزارشگر در روند توليد و تحقيق و نويسندگي.
برگزاري چنين جشنواره هايي مي تواند با ايجاد رقابت سالم ميان بخش هاي مختلف خبري راديو و تلويزيون، زمينه مناسب را براي ارتقاء سطح توليد خبر و خبررساني فراهم كنند، بي گمان چنين رويدادهايي در ايجاد غناي محتوايي و جذابيت برنامه هاي خبري و سياسي رسانه  ملي موثر خواهد بود. براساس نظرسنجي هاي انجام شده از مخاطبان، از بيش از ۹۰ درصد مردم كه مخاطب اخبار صدا و سيما در بخش هاي مختلف خبري بودند، حدود ۸۲ درصد آنان، اعتماد خود را نسبت به اخبار توليدي رسانه ملي ابراز كرده اند.
معاون سياسي صدا و سيما نيز در مراسم جشنواره سوم خبر گفت: سال ۸۲، سالي پر از تحولات و بحران هاي سياسي بين المللي و داخلي بود، اما سطح حرفه اي آثار رسيده به جشنواره نشان مي دهد كه برنامه سازان و خبرنگاران اين حوزه مي توانند در شرايط بحران، مرزهاي حرفه اي را در آثار خود رعايت كنند. وي با اشاره به حجم فعاليت اطلاع رساني حوزه سياسي افزود: در اين حوزه روزانه ۱۱۰ ساعت خبر از ۴۰۰ بخش خبري از طريق ۷ شبكه راديويي، ۹ شبكه تلويزيوني داخل و خارج، شبكه هاي راديو وتلويزيوني استاني و شبكه خبر پخش مي شود.
در سال گذشته ۶۵۸ هزار خبر در اين حوزه توليد شده كه ۹۳ هزار خبر آن به باشگاه خبرنگاران جوان تعلق دارد كه از اخبار خبرنگاران غيرحرفه اي اين حوزه، ۵۱ هزار بار در ۴۵ مطبوعه كشور استفاده شده است. همچنين ۸۳۴ خبر با بنگاه هاي خبررساني توليد دنيا مبادله شده كه نشانه پذيرش ايران به عنوان توليد كننده سريع و حرفه اي خبر از طرف اين بنگاه هاست.

اخبار جشنواره
انتخاب داوران جشنواره
به گزارش امور رسانه اي جشنواره توليدات راديويي و تلويزيوني، اعضاي هيأت داوري جشنواره انتخاب شدند. آنها عبارتند از: مجيد انتظامي، محمد بزرگ نيا، محمد مهدي عسگر پور، اصغر فهيمي فر، حسن بشكوفه، مسعود دشتبان، سعيد نيكپور و محمود داوودي.
اين هيأت هشت نفره، ۱۵۷ اثر راه يافته به بخش مسابقه آثار تلويزيوني جشنواره را ارزيابي و داوري مي كنند. اين آثار در بخش هاي مختلفي همچون مستند، عروسكي، تركيبي، انيميشن، نماهنگ، نمايش و فيلم هاي داستاني بلند و كوتاه تلويزيوني و سريال به بخش مسابقه راه پيدا كرده اند.
اسامي هيأت داوري بخش آثار راديويي نيز عبارتند از: احمد سروري، ايرج برخوردار، محمدحسين نورشاهي، علي صفادل، جواد پتگر، علي اصغر فواديان و شهرام گيل آبادي. اين كميته، ۶۴ اثر راه يافته به بخش آثار راديويي جشنواره را بررسي مي كنند.
دوازدهمين جشنواره سراسري توليدات راديويي و تلويزيوني مراكز استان ها در پنج بخش خبر، صدا، سيما، تحقيقات و موسيقي با حضور بيش از هزار و دويست تن از هنرمندان، نويسندگان، برنامه سازان، تهيه كنندگان و چهره هاي شاخص عرصه فرهنگ و هنر به مدت سه روز از ۲۵ تا ۲۸ خرداد ماه در استان يزد برگزار مي شود.
به شهرستان ها ارج نهيم
008226.jpg

محمد علي كشاورز، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در گفتگويي با امور رسانه اي دوازدهمين جشنواره راديو و تلويزيوني مراكز استان هاي صدا و سيما گفت: بعضاً مشاهده مي شود كه در شهرستان هاي خاصي آثار توليدي در زمينه هاي داستاني و سريال، اصالت محلي ندارند و سايه تقليد بر سرشان سنگيني مي كند. موضوعات و سوژه هاي حاوي باورها و عناصر فرهنگ بومي و ملي بايد همواره مدنظر برنامه سازان شهرستاني قرار بگيرد.
كشاورز با اشاره به اين كه سطح آگاهي بچه هاي صدا و سيماي شهرستانها در مواردي يك سر و گردن از نيروهاي تهراني بالاتر است افزود: ارج نهادن به اين استعدادها بايد به نحو سنجيده تر و اثر بخش تري انجام گيرد كه بي شك بدون حمايت هاي مالي و فني لازم نمي توان انتظار شكوفا شدن اين استعدادها را داشت.
بازيگر نقش هاي پدرسالار، هزار دستان و مجموعه هاي تلويزيوني خانه اي در تاريكي و بوي غريب پاييز پيشنهاد كرد: مسئولان صدا و سيما ضمن تأمين نيازهاي مالي و فني مراكز استان ها از طريق تشكيل كلاس هاي آموزشي در رشته هاي بازيگري، كارگرداني، نويسندگي و... زمينه ها و شرايط لازم را براي رشد مهارت  ها و تقويت توانمندي هاي نيروهاي مراكز فراهم كنند.

سايه روشن
شهدا و روايت فتح
مجموعه تلويزيوني «روايت فتح» اين هفته، با معرفي شهيد مصطفي رداني پور، سعي دارد با زبان تصوير، زندگي او را بازگو كند.
بنابراين گزارش، اين برنامه به تهيه كنندگي گروه روايت فتح هر هفته به معرفي شهيدان و جانبازان رخدادهاي ۸ سال دفاع مقدس مي پردازد.
شهيد مصطفي رداني پور، اهل اصفهان و طلبه بوده و در عين حال كه در آستانه آغاز زندگي مشترك است، درس و تحصيل را رها كرده و عازم جبهه مي شود. اين برنامه به نحوه شهادت و وضعيت كنوني خانواده اين شهيد مي پردازد.
مجموعه تلويزيوني «روايت فتح» كه حبيب والي نژاد تهيه آن را برعهده دارد، سه شنبه ساعت ۴۵/۱۹ از شبكه اول سيما پخش مي شود.
«اژدهاي پنجم» در شبكه دوم
فيلم سينمايي «اژدهاي پنجم» پس از دوبله از شبكه دوم سيما پخش خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين فيلم انگليسي زبان توسط جهانگير معين ديواني به فارسي ترجمه شده و كار با مدت ۹۹ دقيقه به اكبر منافي سپرده شده تا مديريت دوبلاژ آن را انجام دهد.
«اژدهاي پنجم» داستان جنگ بين دو قبيله و نيروهاي خير و شر است. فرزند يك امپراطور چيني كه آخرين نفر در نسل امپراطوري است همسرش را كه فرزندي هم در راه دارد مي رنجاند و ...
تأسيس سه شبكه استاني
008223.jpg

مدير كل سيماي استان هاي صدا و سيما خبر داد، تا پايان امسال، ۳ استان ديگر هم داراي شبكه  تلويزيوني استاني خواهند شد. به گزارش ايسنا، صوفي گفت: بعد از دهه  ۷۰،  بتدريج شبكه هاي راديويي و تلويزيوني گسترش پيدا كرده است و در حال حاضر در حوزه  راديو، ۷ شبكه راديويي سراسري و تعداد بسيار زيادي شبكه هاي راديويي استاني و برون مرزي داراي شبكه هاي برون مرزي با بيش از ۵۰ زبان براي اقصي نقاط دنيا برنامه توليد و پخش مي كند. در حوزه سينما نيز شاهد تحول بوديم. اكنون ۴ شبكه برنامه اي و يك شبكه خبر افزايش پيدا كرده و در حال حاضر ۲۱ شبكه استاني شبكه بين المللي جام جم ۱ و ۲ و ۳ و شبكه  جهاني سحر براي اقشار مختلف، برنامه توليد و پخش مي كند.
وي افزود: امروز در عرصه خبر هم تحول ايجاد شده است. در گذشته توليد و پخش خبر بسيار محدود بود و ليكن در چند سال اخير و با افتتاح شبكه خبر، بخش هاي خبري مختلفي در كوتاه ترين زمان، اخبار را بدون نقص به سمع و نظر مردم مي رسانند.
در عرصه راديو نيز تمام استان هاي كشور داراي شبكه راديويي مي باشند كه متناسب با فرهنگ و تمدن و ذوق و سليقه مردم برنامه توليد و پخش مي كند.

هنر
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
مدارا
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  مدارا  |
|  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |