يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۶
رئيس سازمان حج و زيارت:
مردم از سفر به شهرهاي زيارتي عراق خودداري كنند
* بيش از نيم ميليون نفر از زائران امسال راهي مكه مي شوند
008586.jpg
رئيس سازمان حج و زيارت گفت: «براساس برنامه ريزي هاي انجام شده، امسال نيم ميليون نفر از زائران ايراني راهي حج عمره و نزديك به ۹۰ هزار نفر به منظور انجام مناسك حج تمتع به مكه مكرمه مشرف مي شوند.»
به گزارش خبرنگار همشهري، سيد احمد زرهاني، اين تعداد را معادل با تعداد زائراني كه سال ۸۲ به مكه مكرمه اعزام شده بودند دانست و افزود: «افزايش هزينه هاي عمره مفرده و حج تمتع در سال جاري نيز معادل با قيمت تمام شده و به رغم افزايش تورم، كمتر از ۱۰ درصد خواهد بود كه اين افزايش نيز از سوي خود دفاتر زيارتي در سراسر كشور انجام مي شود و سازمان حج و زيارت به طور مستقل در اين باره اقدام نمي كند. اما انتخاب مكان مناسب براي زائران و ارائه خدمات و تسهيلات مورد نياز آنها نيز در افزايش قيمت ها بي تأثير نيست.»
وي در مورد محدوديت هاي موجود براي اسكان زائران در فصل مناسك حج گفت: «در حال حاضر شهر مدينه امكان استقرار ۳۰۰ هزار زائر را در شرايط مطلوب  داراست اما در ايام حج و با ازدياد تعداد زائران، بايد آنها را در مكان هاي دورتري از حرم اسكان داد كه اين امر زائران را تا اندازه اي با دشواري مواجه مي كند.»
«زرهاني» همچنين با اشاره به ادامه ناامني ها در عراق و عتبات عاليات گفت: «سياست دولت در سال جاري عدم تشويق مردم به سفرهاي زيارتي در عراق و شهرهاي آن است و بر همين اساس سازمان حج و زيارت در حال حاضر سياستي انقباضي در خصوص كاروان هاي زيارتي به اين كشور در پيش گرفته است اما دفتر نمايندگي ايران در عراق هم اكنون فعال است و با پيگيري هايي كه در اين دفتر انجام مي شود و با مساعد شدن شرايط به طور حتم برنامه ريزي هاي جديدتري براي اعزام زائران انجام مي شود.»
رئيس سازمان حج و زيارت، از اتمام ساخت و سازهاي جديد واقع در منطقه مركزي مدينه تا پايان دو سال آينده خبر داد و تصريح كرد: «مشكلات در مورد كمبود فضاي مورد نياز براي زائران به ويژه زمان حج عمره تا دو سال آينده و با احداث مجتمع هاي جديد در قسمت مركزي مدينه برطرف خواهد شد.»
اين مقام مسئول همچنين انحصاري بودن اعزام زائران به مكه در دفاتر زيارتي را براساس مصوبه شوراي عالي امنيت دانست و تصريح كرد: «براساس تصميم گيري شوراي عالي امنيت ملي و تأييد مقام معظم رهبري اعزام زائر به مكه و عتبات عاليات به سازمان حج و زيارت واگذار شده و امكان كنترل قيمت ها و هزينه ها در چنين شرايطي وجود دارد.»
وي افزود: «سال گذشته تعدادي از آژانس هاي غير مجاز اقدام به اعزام غيرقانوني زائران كردند و بررسي هاي ما نشان داد هزينه هاي زيادي از مردم گرفتند و به رغم اين امر، خدمات زيادي نيز به زائران ارائه ندادند.»
به گفته «زرهاني» پرونده آژانس هاي متخلف به مراجع قضايي ارسال شده و اكنون در حال بررسي است.وي افزود: «در حال حاضر بيش از ۴۰۰ دفتر زيارتي معتبر در سراسر كشور در حال فعاليت هستند كه ۷۰ دفتر از اين تعداد در تهران متمركز شده است.»
زرهاني همچنين تأكيد كرد: «مردم در شرايط فعلي و با توجه به ناامني هاي عراق از سفر به شهرهاي زيارتي اين كشور خودداري كنند اگر چه اين نكته تنها به عنوان يك پيشنهاد يا هشدار مطرح مي شود و مرزهاي كشور باز است و منعي براي سفر زائران وجود ندارد.»

مراكز پيش دانشگاهي پايگاه انتخاب رشته كنكور مي شوند
008589.jpg
تب داغ كنكور و دغدغه هاي هميشگي ورود به دانشگاه، هرساله بازار موسسات انتخاب رشته را گرم كرده و از طرفي سرگرداني و گاه ضرر و زيان هاي جبران ناپذيري را براي داوطلبان به همراه مي آورد.
امسال سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اجراي طرح راه اندازي پايگاه هاي انتخاب رشته، در مراكز پيش دانشگاهي شهر، درصدد است تا ضمن پاسخگويي به اين تقاضاي اجتماعي، كار انتخاب رشته را به سهولت و با اطمينان بيشتري براي داوطلبان انجام دهد.
محمود حسيني رييس گروه آموزش و پرورش نظري و پيش دانشگاهي شهر تهران، با اشاره به اينكه همواره در سالهاي گذشته گزارش هايي از عملكرد غيرعلمي و سودجويانه برخي موسسات انتخاب رشته رسيده و اعتراضات خانواده ها را درپي داشته است به خبرنگار همشهري گفت: امسال براي اولين بار به منظور پاسخگويي به نيازها و انتظارات دانش آموزان دوره پيش دانشگاهي، مبني بر خدمات مشاوره اي و همچنين رايانه اي، ۴۰ پايگاه انتخاب رشته را در مناطق ۱۹ گانه شهر تهران راه اندازي خواهد كرد.وي گفت: دانش آموزان مي توانند با مراجعه به اين پايگاه ها از خدمات انتخاب رشته رايانه اي و مشاوره حضوري استفاده كنند.
حسيني با اشاره به اينكه تاكنون برخي از موسسات و شركت ها بدون داشتن اطلاعات علمي و درست دست به انتخاب رشته مي زدند و صرفا به عنوان بنگاه هاي اقتصادي دست به اين گونه كارها مي زدند، گفت: توصيه ما به دانش آموزان اين است كه براي انتخاب رشته به هيچ وجه سراغ اين موسسات نروند.
وي گفت: درحال حاضر براي بالابردن دقت كار انتخاب رشته در پايگاه هاي شهر تهران، علاوه بر استفاده از تجربيات گذشته، ليست كف پذيرش رشته شهرها را از سازمان سنجش آموزش كشور گرفته ايم و تمامي اطلاعات كارنامه اي دانش آموزان و محل قبولي آنها در سال گذشته را به بانك اطلاعات پايگاه مركزي اضافه كرده ايم كه قطعا ما را در انتخاب رشته و سرويس دهي بهتر به داوطلبان كمك خواهد كرد.
حسيني همچنين افزود: براي اجراي اين طرح يك پايگاه مركزي در سازمان و دو تا چهار پايگاه انتخاب رشته در هر منطقه آموزش و پرورش خواهيم داشت كه فهرست اسامي و نشاني آنها پس از شناسايي اين مراكز به لحاظ موقعيت جغرافيايي و دسترسي بهتر مردم، اعلام خواهد شد.
وي در ادامه گفت: در تاريخ ۱۰ تيرماه سال جاري يك كارگاه آموزشي را براي مديران اين مراكز و مشاوران همكار برگزار خواهيم كرد.

كارشناسان: بم مشكل توزيع دارو داشت
وزارت بهداشت: در صورت وقوع زلزله داروها مثل بم تأمين مي شوند
008592.jpg
معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت اطمينان داد كه در صورت وقوع زلزله در تهران مشكلي در خصوص تأمين دارو وجود نخواهد داشت.
اين معاونت در گفت وگويي تلفني با خبرنگار «همشهري» اعلام كرد: در صورت وقوع هر بحراني در شهر تهران دقيقاً همان روش تأمين دارو براي مجروحان زلزله بم از سوي وزارت بهداشت اجرا خواهد شد.
بنابر اين گزارش، در زلزله بم به نمايندگي هاي پخش دارو اختيار تام داده شده بود كه داروهاي مورد نياز دانشگاه علوم پزشكي كرمان و ساير بيمارستان هايي كه مجروحان را پذيرفته بودند را بدون پرداخت هيچ وجهي تأمين كنند و در خصوص هزينه داروها نيز بعداً از سوي ستاد بحران وزارت بهداشت و دولت تصميم گيري شد.
معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت از ارايه فهرست داروهاي مورد نياز در شرايط بحراني خودداري كرد و در خصوص كمك هاي بين الملل اظهار داشت: اين كمك ها نياز دارويي ما را برطرف نمي كنند. بيمارستان هاي صحرايي و تيم هاي امداد خارجي نيز فقط داروهاي اضطراري مورد نياز خود را همراه آورده بودند كه سهم آنها از داروهاي مصرف شده براي حادثه بم به دو درصد هم نمي رسيد.
معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت در پايان تأكيد كرد كه هيچ نگراني از بابت تأمين داروي مورد نياز در مواقع بحراني وجود ندارد.
اين در حالي است كه پس از زلزله بم، رئيس دانشگاه علوم پزشكي كرمان اعلام كرده بود با وجودي كه ذخيره شركت ها را در اختيار گرفته ايم ولي اكنون پشتوانه اي براي ادامه كار نداريم.
دكتر شريفي براي جبران كمبود دارو از استان هاي مجاور خواسته بود از نظر دارو، ملحفه و سرم، زلزله زدگان بم را ياري كنند.
دكتر حميد همت پور، پزشك ايراني مقيم اتريش نيز كه براي امدادرساني به بم آمده بود نسبت به توزيع نامناسب دارو كه موجب در دسترس نبودن داروهاي مورد نياز از سويي وپر بودن انبارها از سوي ديگر شده بود، انتقاد داشت.
در بم، قاچاقچيان دارو نيز معضل ديگري شده بودند، در آن روزها معادل ۴۰۰ ميليون تومان دارو و لوازم بيمارستاني تنها از يك باند سرقت دارو و لوازم پزشكي كشف شد.
تجربه بم نشان مي دهد كه اگر با همه آنچه در چنته داريم نيز براي مقابله با بحران وارد شويم باز هم با مشكل مواجه خواهيم بود. تأمين داروي مورد نياز در مواقع بحراني، نيازمند اصلاح تمامي اجزاي چرخه اي است كه دارو را تأمين مي كنند.

كوتاه از سراسر جهان
انگليسي ها افسرده ترين مردم جهان
008595.jpg

طبق آمار جديد مركز روانپزشكي انگلستان (ژوئن ۲۰۰۴)، انگليسي ها افسرده ترين افراد دنيا به شمار مي روند به طوري كه از هر شش انگليسي يك نفر دست به خودكشي مي زند، كه يا نجات پيدا مي كند و يا اقدامات درماني به سرانجام نمي رسد. در بين افرادي كه دست به خودكشي مي زنند،  زنان و جوانان بيشترين تعداد را به خود اختصاص داده اند.
براساس نظر پژوهشگران انگليسي ميزان خودكشي تا سال ۲۰۱۰ به ۵ درصد خواهد رسيد، اما بعضي معتقدند اين ميزان به بالاتر از ۵ درصد خواهد رسيد چراكه در فاصله بين سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴؛ يك درصد ميزان خودكشي افزايش يافته است كه اگر درصد خودكشي با اين روند پيش برود، در سال ۲۰۱۰، درصد خودكشي به بيش از ۵ درصد نيز مي رسد.
008601.jpg

در انتظار مرگ ملكه
وليعهدها در همه جاي دنيا بايد منتظر مرگ صاحب تاج و تخت باشند و اين طبيعت عنوان آنهاست. اما چارلز وليعهد انگليس با اين مرگ و ميرها شرايط پيچيده تري پيدا مي كند. پس از جدايي از دايانا همسر جنجالي اش، چنين تصور مي شد كه او بتواند بعد از مرگ مادر بزرگ خود با كاميلا پاركر زن مورد علاقه اش ازدواج كند. بعد از مرگ مادربزرگ چارلز، همسر سابق او هم كشته شد. در آن زمان همه گمان مي كردند حالا كه نه مادربزرگ زنده است و نه همسر سابق چارلز، او مي تواند بدون هيچ مانعي با كاميلا ازدواج كند. هفته گذشته يك مرگ ديگر هم اتفاق افتاد، اين بار مادر دايانا.با اين مرگ فاصله ميان وليعهد و همسر و زندگي اولش بيشتر شد. اما ازدواج چارلز هنوز مشكل دار است. مطبوعات انگليس مي گويند، چارلز پيش از آنكه بتواند ازدواج كند به يك مرگ ديگر نياز دارد. مادر او، ملكه انگلستان، نمي تواند بپذيرد كه يك عروس مطلقه داشته باشد. بنابراين چارلز وقتي مي تواند با خانم پاركر ازدواج كند كه ملكه مرده باشد.
با توجه به شهرت ملكه هاي انگليس و زنان خاندان ويندسور به طولاني بودن عمر، اكنون در ميان انگليسي ها اين طنز دهان به دهان شنيده مي شود كه چارلز در هشتمين دهه زندگي اش با عجله و با فاصله اي اندك سه بار در كليسا حضور مي يابد. براي تشييع جنازه ملكه، عروسي و تاج گذاري خودش.
008580.jpg

فن آوري جديد ساخت خودرو با موتورهاي LPG
با افزايش قيمت بنزين در بازارهاي جهاني، سازندگان اتومبيل به ساخت خودروهايي با موتورهاي «LPG» روي آورده اند. اين خودروهاي جديد از جهت مصرف سوخت اقتصادي تر است و از سوي ديگر باعث آلودگي هوا نيز نمي شوند. سوخت اين نوع خودروها فسيلي است و شايد يكي از مشكلات استفاده از اين خودروها جايگاه هاي سوخت اندك براي استفاده اين خودروها است.
از سوي ديگر، كارخانه تويوتا دست به ساخت خودروهايي با موتورهاي «هيبريدي» زده است. اين موتورهاي جديد تركيبي از موتور كوچك بنزيني و يك موتور الكتريكي است. اگرچه اين موتورهاي جديد مزايايي بيش از موتورهاي «LPG» دارند، اما هنوز از طرف بسياري از كارخانه هاي سازنده خودرو مورد قبول واقع نشده اند. حتي كارخانه «جنرال موتور» ادعا كرده است كه تا سال ۲۰۰۷ از اين فن آوري جديد (موتورهاي هيبريدي) استفاده نخواهد كرد.به هر حال آنچه مسلم است، استفاده از اين نوع موتورها تنها راه كاهش آلودگي هوا در شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ و صنعتي است. پژوهشگران معتقدند دير يا زود مردم، صاحبان صنايع را مجبور به استفاده از اين فن آوري جديد خواهند كرد.
008598.jpg

نوار شفابخش براي بيماران ديابتي
پژوهشگران انگليسي موفق به ساخت «باندهاي شفابخش» شده اند. اين باندها به سرعت باعث بهبود زخم بيماران ديابتي مي شوند. اين باندها قادر خواهند بود طي هشت هفته زخم هاي بيماران ديابتي را كاملا بهبود بخشند. باندهاي ديابتي از يك نوع بافت كوچك توليد شده است كه به سرعت مي توانند با سلول هاي پوستي بدن بيمار واكنش نشان داده و تكثير شوند. اين مرحله تكثير در آزمايشگاه انجام مي شود و سپس به بدن بيمار، در نقاط مجروح پيوند زده مي شود. سپس روي اين نواحي را با پرده اي از جنس پليمر طبي مي پوشانند و سلول ها پس از تكثير، باعث ترميم زخم ها مي شوند.اين كشف جديد به بيماران ديابتي كمك مي كند تا سريع تر از جا بلند شده و زندگي طبيعي خود را از سر بگيرند.

آرمان شهر افلاطون در جنوب اسپانيا ديده شد
يك دانشمند آلماني مدعي شده كه بازمانده هاي شهر گم شده آتلانتيس را پيدا كرده است.تصاوير ماهواره اي كه درباره ادعاي اين دانشمند آلماني از شهر گم شده  آتلانتيس از جنوب اسپانيا تهيه شده است با توضيحاتي كه افلاطون درباره مدينه فاضله آورده همخواني دارد. دكتر راينر كوهن مي گويد، جزيره آتلانتيس در حقيقت منطقه اي در سواحل جنوب اسپانيا است كه در اثر سيلاب بين سالهاي ۵۰۰ تا ۸۰۰ قبل از ميلاد ويران شده است.
تصاوير ماهواره اي از اين منطقه دو سازه مثلثي شكل را نشان مي دهد كه اطراف آن را حلقه هايي احاطه كرده است.
اين دانشمند آلماني مي گويد: افلاطون در توضيح جزيره آتلانتيس از منطقه اي حرف مي زند كه با سازه هاي دايره اي محصور شده است.افلاطون در توصيف آتلانتيس سرزميني را تشريح مي كند كه ثروت افسانه اي تمدني پيشرفته و زيبايي طبيعي داشته است. باستان شناسان، دانشمندان و فلاسفه سال هاست كه در پي يافتن اثري از اين آرمان شهر هستند.

سازمان بهزيستي اختصاص داد
يك ميليارد و پانصد ميليون ريال براي اوقات فراغت كودكان بي سرپرست
008583.jpg
الهام صادقي - دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي به منظور ارتقاي سطح بهداشت رواني، افزايش اعتماد به نفس و رهايي از تنگناهاي عاطفي كودكان و نوجوانان تحت پوشش اين سازمان اواخر سال گذشته برنامه فرهنگي، تربيتي و فراغتي فرزندان تحت سرپرستي اين سازمان را در قالب طرحي مدون به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ارائه داد، كه اين طرح در اواخر همان سال به تصويب رسيد و در تابستان سال جاري به صورت مستقل و در قالب اردوهاي آموزشي و فرهنگي در سراسر كشور به اجرا گذاشته خواهد شد. امسال حدود نيمي از افراد ساكن در مراكز شبانه روزي در سطح كشور به منظور استفاده از برنامه هاي اين اردوها از جمله ورزش هاي گروهي، كلاس هاي حفظ قرآن، اجراي نمايش هاي گروهي و ... از سراسر كشور به مراكز اردوگاهي اعزام خواهند شد.
حميدرضا الوند معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي در گفتگويي با خبرنگار همشهري با اعلام اين مطلب كه اين طرح در سال ۸۳ براي اولين بار به صورت مستقل و با اعتبار جداگانه اجرا مي شود و يك رديف اعتباري مشخص از طرف سازمان برنامه و بودجه براي آن در نظر گرفته شده است، گفت: «پيش از اين، اين طرح به صورت اردوهاي تابستاني براي بچه هاي شبانه روزي وجود داشته و بچه هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي، در ايام تابستان، به مدت يك هفته و به صورت نوبتي از تمام استان هاي كشور ، معمولاً به دو مركز اردوگاهي در استان خراسان و مازندران فرستاده مي شدند، اما امسال اعتبار جداگانه اي براي اجراي برنامه هاي فرهنگي در اوقات فراغت آنان،  در قالب برگزاري كلاس هاي ورزشي و تئاتر و اجراي نمايش هاي گروهي، سرودخواني و نظاير آن در نظر گرفته شده است.»
معاون دفتر امور شبه خانواده سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه سازمان بهزيستي در مجموع ۱۵۰ مركز دولتي و ۲۰۰ مركز غيردولتي حدود ۶ هزار نفر در رده  سني صفر تا ۱۸ سال را تحت سرپرستي دارد، افزود: «اعتبار اين طرح چيزي در حدود يك ميليارد و پانصد ميليون ريال است كه براي ۳ هزار نفر از كودكان بالاي شش سال ساكن در مراكز شبانه روزي سازمان، با سرانه۵۰ هزار تومان براي هر نفر در نظر گرفته شده است.
وي هدف از اجراي اين طرح را فراهم كردن موجبات پرورش استعدادها و توانايي هاي بالقوه كودكان بي سرپرست، ايجاد زمينه مناسب بروز خلاقيت ها و آماده سازي ورود اين بچه ها به صحنه تعاملات اجتماعي دانست و افزود: «در حقيقت تدوين اين برنامه يكي از عوامل اثرگذار در نهادينه كردن شاخص هاي اجتماعي، نظير ارتباطات كلامي، كنش و واكنش هاي اجتماعي، هنجارپذيري و ايجاد روحيه مشاركت در كودكان و نوجوانان است.»
الوند گفت: «مسئولين بهزيستي و كارشناسان امور شبه خانواده در هر استان اين اختيار را دارند تا براساس ضوابطي كه طراحي كرده اند، مانند پيشرفت تحصيلي و نداشتن محدوديت در حركت به لحاظ بيماري جسمي از ميان اين بچه ها افراد اعزامي را انتخاب كنند. البته، در كنار اين برنامه كلي، ما هر ساله براي تأمين بهداشت رواني بچه ها برنامه هاي مكملي مانند رفتن به سينما، مسافرت و بازديد از مراكز تفريحي كل استان هاي كشور و غيره را داريم كه در ايام اوقات فراغت، اعياد و تعطيلات نوروزي به اجرا در مي آيد.»
الوند با بيان اين كه دفتر امور شبه خانواده، يك خانواده بسيار گسترده است كه بچه هاي زيادي دارد و بايد براي آنان در تمام زمينه ها از ساده ترين نيازها تا پيچيده ترين آنها در ابعاد فردي و اجتماعي برنامه ريزي كند، گفت: «اقدامات اجرايي در زمينه برگزاري اين اردوها و برنامه هاي فرهنگي، تربيتي بر عهده معاون اجتماعي و كارشناسان مسئول امور شبه خانواده است و گروه كاري تخصصي مشخصي مسئوليت شناسايي و هماهنگ كردن نيازهاي اشخاص را با توجه به شرايط سني و جنسي و ميزان توانمندي هاي فردي بر عهده دارد.»
وي در خاتمه افزود: «در هر ماه چهار گروه ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفري به همراه مربيان خود و كارشناسان آشنا به مسائل تربيتي به اين اردوها اعزام مي شوند تا در طول مدت تعطيلات تابستان تمام اين ۳ هزار نفر از امكانات فرهنگي، تربيتي اردوها استفاده كرده باشند.»

مدير روابط عمومي بنياد مستضعفان و جانبازان:
در محل موزه تماشاگه تاريخ برج نمي سازيم
در حالي كه بيشتر از دو هفته از ثبت موزه هاي زير نظر بنياد مستضعفان و جانبازان در فهرست آثار ملي كشور توسط سازمان ميراث فرهنگي نمي گذرد، اما به نظر مي رسد اداره موزه هاي بنياد مستضعفان تصميم ندارد براساس اين قانون عمل كند و اشياء و اموال تماشاگه تاريخ را به ساختمان سابق خود بازگرداند.
به گزارش خبرنگار ما اموال و اشياي موزه تماشاگه تاريخ انبارهاي در هفته ميراث فرهنگي،درست روزي كه در تمام جهان به عنوان روز بزرگداشت موزه ها و ميراث  فرهنگي شناخته مي شود، به انبارهاي اداره بنياد مستضعفان منتقل شد. تماشاگه تاريخ از معدود موزه هايي بود كه به دليل قرار داشتن در يكي از پرتردد ترين خيابان هاي تهران سيماي آشنايي براي شهروندان تهراني داشت.
سيد حسين سجادي مديركل روابط عمومي بنياد مستضعفان و جانبازان فضاي اين ساختمان را براي كاربري موزه اي نامناسب مي داند و مي گويد: «اين ساختمان از استانداردهاي لازم براي نگهداري اشياء برخوردار نيست. از طرفي ما مي خواهيم تمام موزه هاي زيرنظر بنياد را در فضاي وسيع و مناسب متمركز كنيم تا براي مراجعه كنندگان قابل دسترس تر باشند. انتقال اشياء تماشاگه تاريخ به اداره موزه ها موقتي است و به محض به وجود آمدن شرايط مناسب به مكان مورد نظر بنياد كه در شأن موزه هاي ايران اسلامي باشد منتقل خواهد شد.»
اما هنوز از سوي بنياد مستضعفان محل تمركز اين موزه ها اعلام نشده و از طرفي سجادي در بخش ديگري از گفته هايش به اين موضوع اشاره مي كند كه: «كاربري جديد ساختمان تماشاگه تاريخ هنوز مشخص نشده است و احتمالاً در اختيار بخش ديگري از بنياد قرار خواهد گرفت.» در حال حاضر اموال اين موزه به طبقه دوم تماشاگه پول (ساختمان دفينه) منتقل شده است كه قطعاً از نظر استانداردهاي موزه اي در شرايط مطلوب تري قرار ندارد و حتي شايد از آن شرايط هم پايين تر است.
در اولين برخورد با اين جابجايي چيزي كه بيشتر از هر احتمال ديگري اذهان عمومي را به خود مشغول كرد استفاده اقتصادي از فضاي مناسب اين تماشاگه بود. مكان اين موزه به دليل دارا بودن شرايط مطلوب تجاري محل مناسبي براي احداث برج تجاري است. سجادي با قاطعيت اين شايعه را رد كرد و گفت: «تنها دليل ما برطرف كردن مشكلات حفاظتي و امنيتي اين موزه و يكپارچه كردن موزه هاي بنياد بود. من به عنوان يك مقام رسمي اعلام مي كنم كه در اين محل برج سازي نخواهد شد. تنها تغيير كاربري مي دهد و به محض آماده شدن ساختمان جديد موزه ها، اشياء به آنجا منتقل خواهد شد.» سجادي همچنين انتقال اشياء در هفته ميراث فرهنگي را از كج سليقگي مديران مربوطه دانسته مي گويد: «از مدت ها قبل قرار بود اين تغيير و تحول انجام شود اما عدم اطلاع رساني و انتخاب زمان نامناسب براي اين كار باعث شد ابهاماتي بوجود بيايد.»
در حال حاضر با وجودي كه اشياي اين موزه منتقل شده است هنوز هيچ برنامه مشخص و دقيقي براي آنها وجود ندارد و مشخص نيست كه اشياي اين موزه تا چه حد قابل نمايش خواهد بود. محلي كه در حال حاضر براي تماشاگه تاريخ در نظر گرفته شده است قرار بود براي به نمايش درآوردن اسناد مطبوعاتي مورد استفاده قرار گيرد و به عنوان تماشاگه مطبوعات بهره برداري شود، اما با انتقال تماشاگه تاريخ به اين محل افتتاح و راه اندازي تماشاگه مطبوعات نيز به تعويق افتاد.
بنياد مستضعفان و جانبازان در تهران چهار تماشاگه فعال با موضوع تاريخ، زمان، اتومبيل و پول دارد كه قرار بود به اين مجموعه تماشاگه مطبوعات و بعد از آن تماشاگه بافته ها نيز اضافه شود. به طور قطع فضايي كه براي تماشاگه پول در نظر گرفته مي شود با فضايي كه براي تماشاگه اتومبيل در نظر گرفته مي شود استانداردهاي يكساني نخواهند داشت و چون مسئولين بنياد دليل متمركز كردن موزه ها را ارتقاي كيفي نمايش و رسيدن به استانداردهاي مطلوب مي دانند كار كمي مشكل تر هم مي شود.
اما به نظر نمي آيد كه مسئولين بنياد براي رسيدن به اين استانداردها عجله اي داشته باشند و يا برنامه ريزي منسجمي كرده باشند. سجادي كه در غياب مدير موزه هاي بنياد پاسخ گوي پرسش هاي خبرنگاران بود از توضيحات بيشتر در اين باره به دليل مصلحت چشم پوشي كرد.
به دنبال شايعه تخريب ساختمان تماشاگه تاريخ براي بهره برداري اقتصادي و تعطيلي ديگر موزه هاي بنياد آن هم بدون آماده بودن فضاي مورد نظر براي ادغام آنها، سازمان ميراث فرهنگي، تماشاگه هاي بنياد مستضعفان را در فهرست آثار ملي ثبت كرد. سيد محمد بهشتي رئيس سابق سازمان ميراث فرهنگي در اين باره مي گويد: «فضاهاي فرهنگي و موزه اي ايران آن قدر كم است كه تغيير كاربري آنها به هر منظوري كه صورت بگيرد بي ارزش خواهده بود. اين موزه ها حكم طلاهايي رادارند كه در سطح شهر گسترده شده اند و تغيير كاربري آنها درست مانند تعويض طلا با مس است.
براساس اعلام رسمي اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران تماشاگه هاي بنياد واجد ارزش هاي فرهنگي و تاريخي شناخته شده و برهمين اساس جزو آثار و سرمايه هاي ملي كشور محسوب مي شوند.

بانك اطلاعاتي اموال فرهنگي تاريخي موزه ها تشكيل مي شود
اطلاعات كاربردي اموال فرهنگي- تاريخي موجود در موزه ها ساماندهي مي شود.اين اطلاعات توسط نرم افزار خاصي كه به تازگي طراحي شده است، به صورت رايانه اي ذخيره مي شود  تا دسترسي به اطلاعات موجود دقيق تر و با سرعت بيشتري انجام پذيرد و پس از اجراي كامل اين طرح اطلاعات موجود بر روي سايت هاي اينترنتي سازمان و هر موزه به صورت جداگانه در دسترس خواهد بود.
بهره برداري از اين بانك اطلاعاتي سال آينده انجام خواهد شد.

سن ابتلا به بيماري هاي قلبي در ايران كاهش يافت
در حال حاضر، شايع ترين سن شروع بيماري هاي قلبي، عروقي در ايران، سنين ۴۰ تا ۵۰ سالگي است و اين امر نشان دهنده آن است كه سن ابتلاء به اين نوع بيماري در كشور رو به كاهش است.دكتر منوچهر رادپور نايب رئيس ششمين كنگره سراسري تازه هاي قلب و عروق، با بيان اين خبر گفت: استرس هاي اقتصادي و فشارهاي رواني، استعمال دخانيات، مصرف چربي هاي حيواني، روغن هاي نباتي و همچنين كم تحركي افراد، آمار مبتلايان به اين نوع بيماري  را در طي سال هاي اخير بالا برده است.به گفته دكتر رادپور در كشورهاي پيشرفته، بااطلاع رساني صحيح و دخالت در تغيير الگوي زندگي مردم، سن ابتلا به بيماري هاي قلبي را افزايش داده اند و اين در حالي است كه ما در مورد پيشگيري از ابتلا به اين بيماري، اقدامات كافي انجام نداده ايم.

ايران
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |