يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۶
امشب در جام ملت هاي اروپا
تقابل فوتبال كلاسيك انگليس با فرانسه نوين
008541.jpg
008538.jpg
اشكان نعمت پور ـ انگيزه، شور جبران ناكامي بزرگ جام جهاني چيزي است كه در كلام تك تك بازيكنان فرانسه موج مي زند و به آنان انگيزه اي نو در از سرگرفتن مبارزات شان مي دهد.
فرانسه، اوج گرفته و تمام كاموري هاي اخيرش- از هشت پيروزي پياپي در مسابقات مقدماتي يورو ۲۰۰۴ تا دريافت نكردن حتي يك گل در يك سال گذشته- را مرهون ژاك  سانتيني است كه مجموعه اي قدرتمند بر ويرانه هاي بازمانده از روژه لمر ساخته.
او نه تنها نظم تيمي را به زمره اي كه هدايت اش را برعهده  داشت برگرداند، كه روابط خبرنگاران با تيم ملي را بهبود بخشيد تا دست كم از شر انتقادات دايم رسانه ها خلاص شود.
با وجود اين، مهم ترين رويكرد سانتيني كه سرانجام آبي ها را از ميان آلام جام جهاني گذشته به سوي آمال بهروزي سوق داد،به ترميم روحيه هسته اصلي تيم - كه در شرق دور تجربه اي تلخ را لمس كردند و در پرتغال، اميدهاي مردمان سرزمين گل به ساق هاي آنان بسته شده- باز مي گردد. تلاشي كه بسيار موفقيت آميز از آب درآمد و حالا خروس ها داعيه قهرماني اروپا را در سر مي پرورانند؛ خوش باوري اي كه با وجود ابرستاره هايي نظير زين الدين زيدان، تيري هانري و ديويد ترزگه به تدريج جامه اي از تحقق، بر قامت اش مي نشيند. بيزنت ليزارازو، با نگاه از دريچه اي تازه مي گويد: «به پرتغال نمي رويم تا يادهاي به جا مانده از كره را بزداييم. راه آنجا را در پيش مي گيريم تا دوباره جام قهرماني اروپا را به چنگ بياوريم. همه ما خوشبين به خلق افتخاري تازه هستيم.» ... و اكنون اين باور در نتايج فرانسه تجلي يافته. آنها هجده بازي گذشته شان را بدون حتي يك شكست پشت سر گذاشته اند تا بردهاي متوالي شان به آغاز جام ملت ها گره بخورد.
از سوي ديگر، عاملي كه شور آبي ها را دو چندان كرده، آخرين بختي است كه پيشاروي بسياري از ستارگان شان، ترسيم شده.
دسايي، ليزارازو، تورام، بارتز و حتي زيدان، آخرين تورنمنت باشكوه ملي را تجربه مي كنند و همين آنان را دوچندان تهييج كرده است.
دسايي مي گويد: «احساس مي كنم در اوج هستم، احساس مي كنم مي توانم هنوز در بالاترين سطح، با تمام توان مبارزه كنم... اين آخرين برهه من براي جدال است و مي خواهم در آن به بهترين عنوان، به جام برسم. پس از آن زمان اش فرا مي رسد كه از جايگاه به زمين چشم بدوزم و مثل شما كه طي يك دهه گذشته لذت برده ايد،لذت ببرم»
با اين وجود نبايد فراموش كرد هيچ مجموعه خلل ناپذيري در دنيا وجود ندارد و اين امر درباره فرانسه هم صدق مي كند. با وجود تورام، ليزارازو، بارتز، سيلوستره، دسايي و گالاس، ميانگين سني زنجيره دفاعي تيم به سي ودو سال بالغ مي شود و همين، كندي دفاع آنان را در پي خواهد داشت. با اين وجود مي توان به ستيزهاي كلود ماكه له له و پاتريك ويرا، پيشاروي خط دفاعي آبي ها دل بست كه قادرند تمامي كاستي هاي هم تيمي هايشان را بپوشانند.
008544.jpg
008547.jpg

از سوي ديگر، بهره جستن از زيدان، پيرس وولي به عنوان بازي سازاني هوشيار و ديويد تزرگه و تيري هانري در شمايل مهاجماني گزنده، به هيچ رقيبي اجازه به كار گرفتن تمهيدات تهاجمي را نمي دهد؛ فرانسه رقيبانش را تا سر حد حقارت وادار به دفاع مي كند و اگر رقيب تيمي  با ضعف هاي دفاعي انگليس باشد، قطعاً خيال سانتيني از هر لحاظ آسوده خواهد بود.
ستاره هاي آشفته
انگليس در شرايطي روانه پرتغال مي شود كه با وجود آمادگي ستارگانش، ديويد بكهام، فرانك لمپارد، مايكل اوون، وين روني و استيون جرارد، روياي رسيدن به فينال را در سر مي پروراند. اين تيم آن قدر ستاره بزرگ دارد كه بيهوده نيست اريكسون، زير چهره يخ  زده اش، با خرسندي به پرتغال لبخند مي زند اما دغدغه بزرگ او هنوز پابرجا است. زماني كه ريوفرديناند به خاطر محروميت از همراهي انگليس باز ماند، مربي سوئدي به جاناتان وودگيت و گرت ساوت گيت دل بسته تا شايد آنها زوج مناسبي براي سول كمپل باشند اما به يكباره، اين دو نيز مصدوم شدند.تا جان تري در قلب دفاع انگليس جاي بگيرد و حالا هم، تري لنگ لگنان، به تنهايي تمرين مي كند. حالا تنها سول كمپل است كه با وجود رنج بردن از مصدوميتي ديرين، سد دفاعي قابل اعتمادي در انتهاي زمين انگليس تشكيل داده. اما آيا او، يك تنه از عهده مهار مثلث مرگبار زيدان، هانري و تزرگه برخواهد آمد؟
به هر جهت، اين بهترين فرصت نسل طلايي فوتبال انگليس براي درخشش در عرصه اي بزرگ است و نمايشي در خور اعتنا برابر فرانسه، مي تواند آغازي باشكوه بر عصري نو در فوتبال ملي انگليس باشد.
آزموني ساده ،سوئيس- كروواسي
حضور سوئيس در مرحله نهايي جام ملت ها، اتفاقي شگفت انگيز است. اما نمي توان انتظار داشت اين تيم در پرتغال هم از سد بزرگان بگذرد و خاطره دانمارك ۹۲ را زنده كند. آنها در ديدار دوستانه شان - و شكست هاي تلخي كه تحمل كردند- هم  نشان دادند نمي توانند به رقابت در بالاترين سطح فوتبال دنيا، دل خوش كنند. از اين رو كرواسي، با نسل جديد بازيكنان اش و با مهاجمي زبده چون دادو پرسو مي تواند با فراغ بال سه امتياز حساس را ازهم اكنون، از آن خود بداند و به انديشه رويارويي با فرانسه و انگليس فرو برد.

آلمان از زبان رودي فولر
اعتماد به نفس دوباره براي ژرمن ها
008550.jpg
مريم دري منش
پس از آن كه تيم ملي فوتبال آلمان در ديداري تداركاتي جهت آماده سازي خود براي شركت در جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا، با نتيجه باور نكردني ۵ بر ۱ در مقابل حريف نه چندان قدرتمندي چون روماني، تن به شكست داد و در حالي كه ستارگان تيم از جمله ميشائيل بالاك و اوليور كان از روزهاي اوج خود فاصله زيادي گرفته و اميد چنداني به موفقيت آلمان نمي رفت، تيم تحت رهبري فولر موفق شد در ديداري ديگر و اين بار در مقابل مالت، با ۷ گل به پيروزي رسيده و بارقه هاي اميد را در دل هواداران اين تيم روشن سازد.
اما شكست هفته گذشته در مقابل مجارستان باز هم تمام اميدهاي ژرمن ها را بر باد داد.
تيم فولر روز سه شنبه بايد در مقابل هلند قرار گيرد، آيا با اين لشكرمنهزم، رودي پيروز مي شود.
رودي فولر سرمربي تيم آلمان، تحليل خود از دگرگوني هاي اخير در تيمش را چنين بيان كرده است:
* از نتيجه پيروزي ۷ بر صفر برابر مالت چه برداشتي مي كنيد؟
- اين بازي دقيقاً ما را به اهدافمان يعني برگرداندن حس اعتماد به نفس به بازيكنان و قبل از همه ميشائيل بالاك، رساند. ما با جديتي كه ضرورت داشت، وارد بازي شديم. جام ملت ها امروز آغاز شده است.
* با ميشائيل بالاك چكار كرده ايد يا چه صحبتي با او كرده ايد؟
- من با او قبل از آخرين روز بازي هاي بوندس ليگا در مونيخ صحبت كردم. طبيعتاً اين صحبت ها بي اثر نبوده است. خيلي روشن به او گفتم كه با وجود تمام مشكلات، او اين شانس را دارد كه به همه ثابت كند، مي تواند بهتر از نيم فصل اخير بازي كند.
* ديدار مقابل مالت را چگونه تشريح مي كنيد؟
- اين بازي براي بالاك كار را راحت تر ساخت. وقتي يك نفر چهار گل به ثمر مي رساند، نشان از كلاس بالاي كار او دارد و قبل از همه، نوع و شيوه گلزني او اين را نشان مي  دهد. او در كارهاي ديگر نيز موفق عمل كرد. او تيم را رهبري مي كرد.
* چه توضيحي در مورد اين تغييرات داريد؟
- او از لحاظ بدني روي فرم خيلي خوبي بود. البته موفقيت او ارتباط مستقيم با كار كل تيم دارد. ديدي هامان زوج ايده آلي براي بالاك است كه مي تواند در شرايط دشوار از او حمايت كند و پشت سر بالاك، حملات را سازماندهي كند.
* در نيمه دوم دوباره تورستن فيرينگس را به سمت راست دفاع برديد، آيا اين موضوع نشان از داشتن امكانات مختلف در اين تيم است؟
- به خوبي مي  دانم كه او چه قابليت هايي دارد. او قابل استفاده در پست هاي مختلف است و در تمام اين پست ها نيز به يكسان كاربرد دارد.
* حضور فردي بوبيچ و ديگر مهاجمان را چگونه مي بينيد؟
- بايد هميشه و به خصوص وقتي زحمت مي كشي، به تيم اعتقاد داشته باشي. در ورزش و حتي در كل زندگي چيزي را به كسي هديه نمي دهند. اين را فردي هم مي داند. كار كردن، دويدن، جنگيدن، بازي كردن براي تيم، او همه اين ها را به خوبي انجام داد. دلم مي خواست يك يا چند گل بيشتر، توسط او و ديگر مهاجم تيم زده مي شد. ميروسلاو كلوزه يك نيمه خوب كاركرد كه همين هم كافي بود. فقط بايد به انتظار بنشينيم تا او نيز دوباره اعتماد به نفس خود را به دست آورد.
* شكست در مقابل مجارستان را چه بايد كرد؟
- خواهش مي كنم در باره اين بازي صحبت نكنيد. من در مقابل انتقادات دلايل كافي دارم. اجازه بدهيد بدون نقد اين بازي به ديدار با هلند بينديشم.

ورزش
انديشه
ايران
سياست
هنر
|  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |