يكشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۶
نگاه امروز
انگلستان و مسئوليت در برابر حوادث اخير عراق
از هنگامي كه پاي انگليسي ها به منطقه خاورميانه باز شد، مردم منطقه همواره با ديده ترديد و شك به آنان مي نگريسته اند. افراط نكرده ايم اگر بگوييم بدبيني توده مردم نسبت به انگليسي ها خيلي بيشتر از نخبگان است، زيرا مردم خيانت برخي از نخبگان سياسي تاريخ معاصر ايران به ويژه در دوران قاجار و پس از آن پهلوي  را به سياستهاي مرموز انگليس نسبت مي دهند. پس از جنگ جهاني دوم رفته رفته زعامت غرب از دست انگلستان خارج شد و در اختيار آمريكا قرار گرفت؛ آمريكاي جوان و پرقدرت. ليكن همچنان نگاه غالب توده مردم در منطقه اين است كه آمريكاييها فقط مجري طرحهاي انگلستان هستند. نقش نرم افزاري انگلستان در تحركات عمومي غرب در منطقه بر كسي پوشيده نيست، به ويژه آنكه آمريكاييها فاقد شناخت دقيقي از اوضاع خاورميانه مي باشند.
بروز برخي تمايزات ميان سياستهاي آمريكا و انگلستان در مورد اصلي ترين مسائل منطقه نظير مسئله فلسطين كه البته خيلي جوهري نيست، اين تصور را در منطقه به وجود آورد كه گويي سياست انگليس در مورد مسائل خاورميانه به شناخت و واقع بيني بيشتري از اوضاع مبتني است تا سياست آمريكا. ولي رويدادهاي اخير عراق اين تصور را در هاله اي از ابهام فرو برده است. از دو حال خارج نيست يا آمريكا به مشورتهاي انگليس وقعي نمي نهد، يا آنكه انگليسي ها نيز دچار جوزدگي شده و همچون آمريكاييها به واقعيات موجود در منطقه توجهي نمي كنند، و سياست دستيابي به پيروزي با ايجاد وحشت را به مانند شارون در پيش گرفته اند.
سياستي كه يكبار در فلسطين كام تلخ شكست را چشيده و در عراق نيز به انجام نرسيده و نخواهد رسيد. حمله به عتبات عاليات و تعطيلي آن در خلال عمليات اخير نيروهاي اشغالگر و مسئوليت انگلستان در كنار آمريكا روشن تر از آن است كه قابل توجيه باشد. شايد جمله «تلاش مي كنيم تا اين اشتباه را جبران كنيم» براي انگليسيها مناسب تر باشد تا كوشش براي توجيه كار متحدشان يعني نيروهاي آمريكايي. اظهارات مقامات انگليسي به مسئولان ايراني درست در ابتداي حمله نيروهاي ائتلافي به عراق حاكي از آن بود كه گويي آنها مانع از اتخاذ سياست تندروانه از سوي آمريكا خواهند شد و نخواهند گذاشت كه به واقعيتهاي تاريخي، فرهنگي و حساسيتهاي مردم منطقه بي توجهي شود؛ امري كه عملاً صورت نپذيرفت و آمريكاييها در اين زمينه پا را از گليم خود فراتر نهادند. بهتر آن است كه انگلستان صراحتاً سياست سپر بلاي آمريكا بودن را رها كند. در بحث اتمي نيز انگليسيها نمي توانند سياست مستقل از آمريكا و نزديك تر به اتحاديه اروپا را در پيش بگيرند. خيمه شب بازي تندروي آمريكا و ميانه روي انگليسيها در اين زمينه ديگر نمي تواند براي سياست فهمان و مردم وطن پرست ايران زمين، فريبنده باشد.

گفت وگو با ريچارد دالتون سفيرانگليس در تهران
پرونده هسته اي وپروژه عراق
008568.jpg
نفيسه كوهنورد - وحيدرضا نعيمي
اشاره:يكشنبه هفته گذشته، ريچارد دالتون سفير انگليس در تهران براي انجام گفتگويي صريح ميهمان همشهري بود. با او تا چند دقيقه مانده به بامداد دوشنبه به گفت وگو نشستيم: از موضوع پرونده هسته اي ايران گرفته تا تظاهرات مقابل سفارت و وضعيت جديد عراق. وقتي پس از چند سئوال درباره گزارش محمد البرادعي مدير آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد فعاليت هسته اي ايران و موضع اروپايي ها در اين باب، مي گوييم پاسخهاي شما هم مانند ديگر ديپلماتهاي اروپايي پرابهام و دو پهلو است با خنده مي گويد: «صحبتهاي من در اين باره درست است. اگر نمي توانم پاسخي را بدهم كه شما مي خواهيد به معناي پنهان كردن مسئله اي يا دوپهلو بودن نيست، بلكه به اين دليل است كه انتظارات شما نادرست است». دالتون كه مأموريت خود را در تهران از اول دسامبر ۲۰۰۲ آغاز كرد، پيشتر سفير انگليس در ليبي نيز بوده است. و قبل از آن اولين نماينده سياسي بريتانيا در منطقه فلسطيني نشين بود كه در پي مذاكرات اسلو محل استقرار برخي هياتهاي نمايندگي در سطح سركنسول بوده است .
* گزارش محمد البرادعي (رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي) به شوراي حكام ارائه شد. ارزيابي انگليس در اين باره چه بوده است؟
- اين گزارش مويد تداوم همكاري بين ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي است. به علاوه در اين گزارش مواردي ذكر شده است كه نياز به اطلاعات بيشتري دارد، يعني مواردي كه هنوز به طور كامل وضعيت آن درك نشده است. طبعا كار فني در اين بخش ادامه خواهد داشت. شوراي حكام كه در اواسط ماه ژوئن تشكيل جلسه خواهد داد، در مورد تحولاتي كه پس از برگزاري اجلاس قبلي آن در ماه فوريه رخ داده است، اظهار نظر خواهد كرد. به علاوه در اين نشست، البرادعي و مقامات ايراني توصيه هاي لازم را جهت ادامه كار در ماههاي آتي دريافت خواهند كرد.
* سه كشور اروپايي و به ويژه انگليس چه گامهايي در راستاي انجام تعهداتشان در قبال توافقنامه سعدآباد كه پاييز گذشته ميان لندن، برلين، پاريس و تهران امضا شد برخواهند داشت يا برداشته اند؟ با توجه به اينكه ايران بسياري از موارد مانند تعليق غني سازي اورانيوم را داوطلبانه پذيرفته و انجام داده است و چرا اين سه كشور در اين مدت همواره پر ابهام و دوپهلو حرف مي زنند و موضع چندان شفافي ندارند؟
008565.jpg
008562.jpg

- سه كشور اروپايي نسبت به تعهداتي كه براساس بيانيه سعدآباد برعهده گرفتند، لفظا و عملا پايبند هستند. ما تدريجا سهم خود را از اين توافق انجام خواهيم داد اما اين امر منوط به آن است كه ايران نيز سهم خود را انجام دهد، فرايندي كه هم اكنون جريان دارد داراي سه مرحله است. نخست ايران توضيح مي دهد كه هر آنچه در گذشته انجام داده است، مطابق با پيمان منع گسترش سلاحهاي هسته اي و موافقت نامه پادمان بين ايران و آژانس بوده است. دوم بررسي وضعيت جاري و حصول اطمينان آژانس از اين امر است كه هيچ ماده هسته اي به مصرف نظامي كه مغاير با تعهدات ايران براساس پيمان منع گسترش مي باشد نرسيده است. سومين مرحله مربوط به آينده است، يعني چگونگي ايجاد رابطه اي باثبات، رضايتبخش و مورد رضايت طرفين در درازمدت بين ايران و جامعه بين المللي در مورد مسائل هسته اي. به عبارت ديگر، ارائه تضمينهايي در اين باره كه برنامه هسته اي ايران منحصرا براي مقاصد غيرنظامي و توليد نيروي برق خواهد بود.
بررسي اين سه مرحله توسط جامعه بين المللي كار ساده اي نيست، چرا كه مسائلي مطرح مي شود كه ايران بايد درباره آن توضيح دهد. اين امر كه سه كشور اروپايي و ساير شركاي بين المللي خواهان توضيحات كامل، صريح و سريع هستند، اصلا مبهم نيست. طبعا اگر اين نگراني باشد كه چيزي محفوظ نگه داشته شده يا به دقت توضيح داده نشده است، مجبوريم بگوييم متأسفيم و نمي توانيم اين توضيحات را بپذيريم، بلكه اطلاعات بيشتري را مي خواهيم كه زمان مي طلبد.
از ۲۱ اكتبر ۲۰۰۳ كه ايران نخستين اظهارنامه هسته اي خود را ارائه كرد، موضوعهاي مختلفي مطرح شده است كه البته بسيار درباره آن صحبت شده است، مانند مسائل مربوط به غني سازي، وجود برنامه پژوهش و ساخت جايگزين طراحي سانتريفوژ در نطنز، مسائل مربوط به اعلام ساخت راكتورآب سنگين، تصميم به آغاز توليد هرچند به صورت آزمايشي در تأسيسات تبديل اصفهان، اين موضوعها و ساير مسائل كه در گزارشهاي متوالي البرادعي آمده است، زمينه ساز اظهار نظر اتحاديه اروپا شده است. اين مسائل نيازمند راه حل است.
شايد اين توضيح چيزي باشد كه شما ابهام مي خوانيد و من اجراي دوسويه تعهدات بيانيه سعدآباد.
* اما منظور از تعهد دوسويه تعهدات اروپا در قبال فروش و انتقال فناوري هسته اي به ايران است كه در توافقنامه سعدآباد آمده است. اروپايي ها چه موقع قصد دارند به اين تعهدات عمل كنند؟
- من با پيش فرض شما موافق نيستم، چون شما در خواندن مفاد توافق سعدآباد دچار خطا شده ايد. اين توافق در برگيرنده هيچ وعده اي براي فروش سريع فناوري هسته اي نيست، بلكه مي گويد اگر توافق به طور كامل اجرا شود، انتقال فناوري را به ايران تسريع مي كند. ابتدا بايد اجراي كامل محقق شود، اما همين طور كه گفتم ما پايبند تعهدات خود هستيم كه شش ماه پيش در سعدآباد درباره آن توافق كرديم. همه شاهد ماهيت پيچيده و فني مذاكرات هستند. اگر دو طرف بخواهند در موقعيتي قرار بگيرند كه براي هر دو رضايت بخش باشد، ايران بايد گامهاي اول را بردارد و اين كار به زمان نياز دارد.
* اما ايران به اعتراف آقاي البرادعي به گونه همكاري براي دادن اطلاعات را به عمل آورده است و اروپاييها نيز منكر اين قضيه نيستند . نگاه غالب در ايران اين است كه پرونده هسته اي ايران در آژانس كاملاً سياسي بوده و با فشارهاي آمريكا به وجود آمده است . حال اين سوال مطرح مي شود كه آيا سه كشور اروپايي گامي در جهت بسته شدن پرونده ايران يا خروج آن از دستور كار شوراي حكام برخواهند داشت؟
- اينكه پرونده ياد شده بسته شود و اين كه چه زماني بسته شود، كاملا به ايران بستگي دارد. ما براي به رسميت شناخته شدن همكاري ايران فعاليت خواهيم كرد و اين همان كاري است كه در نشستهاي سابق آژانس انجام داده ايم. بله، هرگاه كه اوضاع در مسير درست قرار گرفت، كاري مي كنيم كه اين امر (بسته شدن پرونده) تحقق يابد، اما وقتي امور در مسير درست نيست و در واقع برخي چيزها اكنون در چنين وضعي قرار دارد، نبايد متعجب شويم كه مباحثات بين المللي ادامه يابد.
از جمله مسائل مشكل ساز بقاياي اورانيوم غني شده است كه معلوم نيست همراه با ابزار وارد شده يا منشأ ديگري داشته است! اين موضوع مهمي است كه كشورهاي امضاكننده پيمان منع گسترش حق دارند از ايران بپرسند.البته همه اينها به معني قطع همكاري هاي گذشته اروپا با ايران در اين رابطه نيست و من فكر نمي كنم در اين اجلاس تصميم به ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان ملل گرفته شود ولي نبايد توقع داشته باشيد كه همه چيز در اين اجلاس فيصله يابد و اين توقع را در مردم ايران هم نبايد ايجاد كنيد .
* ايران در اين مورد توضيح داده كه اين آلودگي مربوط به قطعات خريداري شده از كشورهاي ديگر است و در واقع در اين باره بايد كشور ثالثي هم با آژانس همكاري كند. اگر اين كشور ثالث به هر ترتيبي به آژانس كمك نكند، چه خواهد شد؟ آيا موضع شوراي حكام و اروپا همچنان بي تغيير باقي خواهند ماند؟
- اين مسئله فقط به طرف سوم بستگي ندارد، بلكه به اطلاعاتي نيز بستگي دارد كه ايران عرضه كرده و جزئيات آن در گزارش البرادعي آمده است. شايسته نيست من درباره جزئيات فني اظهار نظر كنم. اما موضوع اين است كه سئوال همچنان باقي است و به اعتقاد من به گونه اي رفع نشده است كه شوراي حكام آژانس را كاملا راضي كند.
* خوب از بحث هسته اي خارج شويم ، گرچه از پاسخهاي شما دريافت نكرديم كه عكس العمل اروپا به اقدامات مثبت ايران چگونه خواهد بود . اكنون به موضوع اتفاقات و تظاهرات اخير در مقابل سفارت انگليس بپردازيم. معمولا سفارت انگليس تاكنون در كوچكترين ناآرامي، تعطيل مي شد به ويژه بخش ويزاي آن - چطور اين بار تعطيل نكرديد و مانديد؟
- اين سئوال پاسخ آساني دارد. آخرين بار كه بخشي از سفارت را تعطيل كرديم، پس از سه حمله مسلحانه به سفارت بود كه در جريان آن به طرف ساختمان آن تيراندازي شد و در نتيجه جان كاركنان سفارت در خطر قرار گرفت. تهديدي كه در روزهاي اخير با آن مواجه شديم، از نوع ديگري بود. عده اي به طرف سفارت سنگ پرتاب كردند. متأسفم كه در اين ميان تعدادي از مأموران پليس كه مي خواستند مانع از خسارت به سفارتخانه و صدمه به افراد سفارت شوند، بر اثر پرتاب سنگ مصدوم شدند. واقعيت اين است كه بين پرتاب سنگ و تيراندازي فرق وجود دارد.
* دولت موقت عراق تشكيل شد، انگليس تا چه حدي در چينش و انتخاب اعضاي آن نقش داشته است، چون برخي تحليلها وجود دارد كه لندن را در اين باره، دنباله رو واشنگتن مي خواند؟
008559.jpg
008571.jpg

- حكومت موقتي ائتلاف ،به رهبري آمريكا بوده است. نماينده انگليس در بغداد نيز همكاري نزديكي دارد و در رايزني هاي اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل براي تهيه فهرست افراد، حضور فعال دارد. بله، ما همكاري نزديكي با آمريكا داريم. قصد ندارم در مورد اين نظر بدهم كه چه وقتي در اين باره از آمريكا تبعيت مي كنيم يا موضع خودمان را داريم. مهم اين است كه به نتيجه اي دست يافته ايم كه نتيجه خوبي است و از جانب سازمان ملل و عراقي ها از آن حمايت مي شود. علاقه منديم به آينده اي چشم بدوزيم كه تحت نظر سازمان ملل، گروهي زن و مرد مسئوليت كامل دولت مستقل را در عراق برعهده بگيرند. مايل هستيم به آنان در تحقق آرزويي كه هر مرد و زن نيك انديشي در سر دارد، كمك كنيم، يعني عراق باثبات و با دولتي نماينده مردم يك هدف اصلي آن برگزاري انتخابات در پايان ژانويه ۲۰۰۵ است.
* مي دانيد كه در منطقه خاورميانه همواره نگاه ترديدآميزي نسبت به انگلستان و طرحهاي آن مي شود . حتي برخي برآنند كه در واقع همه برنامه هايي كه توسط آمريكا اجرا مي گردد ، توسط انگلستان طراحي شده است ،لطفاً بفرماييد كه انگلستان چگونه درباره عراق به آمريكا مشورت مي دهد؟
- پيشتر هدف آمريكا و انگليس را توضيح دادم، يعني عراقي دمكراتيك، مستقل، در صلح و آرامش و داراي روابط حسن همجواري با كشورهاي منطقه .اين هدف ما بوده است. اينكه چگونه شد كه ما با كشورهاي زيادي در سقوط صدام حسين همراه شديم، به خوبي از تاريخ معاصر انگليس پيداست. دليل آن عدم تبعيت صدام حسين در خلال سالها از قطعنامه هاي تعهدآور شوراي امنيت سازمان ملل و صدور مجوز استفاده از زور و سپس قطعنامه آتش بس پس از بيرون رانده شدن عراق از كويت بود. به طور خلاصه اين دليل كارهايي است كه مي كنيم و مصمم هستيم تا پايان كار بمانيم تا عراقي ها بتوانند براي نخستين بار در تاريخ، دولت منتخب و فرصت تعيين آينده خود را داشته باشند.
* در پيش نويس قطعنامه آمده كه دولت موقت حق دخالت در عمليات و برنامه هاي نيروهاي نظامي اشغالگر را ندارند، اين به نظر با مفهوم انتقال كامل حاكميت به عراقي ها تناقض دارد. نظر شما چيست؟
- اين امر غيرعادي نيست. اگر بحراني در اروپا رخ دهد، انگليس بخشي از حقوق حاكميت خود را به دليل عضويت در ائتلاف ناتو از دست خواهد داد. نيروهاي ما تحت فرماندهي غيرانگليس قرار مي گيرند تا هدف ائتلاف براي دفاع از هر عضو در معرض تهديد آن محقق شود. البته اين مقايسه مستقيمي نيست، بلكه هدف من از اين مثال آن بود كه نشان دهم كشورها مي توانند به طور داوطلبانه به اشكال گوناگون حقوق حاكميت خود را محدود كنند. ما هر روز اين كار را در ارتباط با اتحاديه اروپا مي كنيم. نكته كاهش حقوق حاكميت به منظور تحقق يك هدف است. اگر پس از ۳۰ ژوئن دولت موقت عراق خواهان خروج نيروهاي خارجي شود، آنها اين كار را خواهند كرد. موضوع ديگري كه فكر مي كنم مورد نظر شماست، موضوع فرماندهي و كنترل پس از ۳۰ ژوئن است. مشاركت نيروهاي حاضر در عراق با سازوكار هماهنگي و رايزني محقق خواهد شد. در برخي كشورها اين را شوراي امنيت ملي مي گويند. در اين نهاد نظريات سياستگذاران و رهبران سياسي به همراه آراء نظاميان مطرح مي شود تا برسر سياستي توافق به عمل آيد. در عراق نيز چنين چيزي به وجود خواهد آمد. نهادي توسط دولت عراق تشكيل خواهد شد تا سياستهاي تقويت امنيت مورد توافق تمام طرفها باشد.
آنگاه موضوع فرماندهي عملياتي پيش مي آيد. بي ترديد اگر نيروهاي آمريكايي يا انگليسي مورد حمله قرار بگيرند، حق دفاع از خود را دارند. كسي نمي تواند اين حق را از آنان سلب كند. اما اگر مسئله يك عمليات بزرگ امنيتي در ميان و روشن باشد كه تهديدي در حال بروز است كه بايد با آن مقابله كرد، هرگونه اقدام پس از هماهنگي و رايزني كامل با حكومت مشروع و مستقل عراق اتخاذ خواهد شد ، اما هيچ تصريحي در قطعنامه يا سياستهاي اعلامي ائتلاف به الزام چنين مشورتهايي نشده است .
* پس از انتقال حاكميت در ۳۰ ژوئن، انگليس قصد دارد حضور نظامي خود را در عراق تا چه موقع ادامه دهد؟ و در دنباله خروج نظامي برخي كشورها مانند اسپانيا چه تأثيري در وضعيت نيروهاي ائتلاف دارد؟
دولت جديد اسپانيا براساس سياست جديدي در مورد عراق انتخاب شد. اين دولت خواسته رأي دهندگان را انجام داد. اين امر پيامد مستقيمي براي ساير دولتهاي عضو ائتلاف ندارد كه موافقت كرده اند نيروها خود را تا پايان كار در عراق نگه دارند. انگليس اكنون ۸۰۰۰ سرباز در عراق دارد. ممكن است نيروهاي بيشتري از انگليس گسيل شوند. با توجه به فعاليتهاي وسيع امدادي و انتقال منابع مالي از انگليس براي طرحهاي عمراني در عراق در چند سال آينده، تعجب آور نيست كه براي هدايت اين فعاليتها به سفارتخانه بزرگي نياز داريم، هر چند كه ترديد دارم بزرگترين سفارتخانه ما در خاورميانه باشد، اما قطعا سفارتخانه بزرگي خواهد بود.
* لندن نقش شيعيان را در عراق چگونه ارزيابي مي كند؟
- نقشي كه شيعيان در تعيين آينده عراق دارند، متناسب با اهميت آنان در جامعه عراق خواهد بود. همه مي دانيم چه نسبتي از جمعيت عراق شيعه است. همه مي دانيم رهبران مذهبي آنان چقدر از احترام برخوردارند و چقدر به پذيرش دولت عراق در ميان مردم كمك كرده اند.
بنابراين معتقدم آينده عراق در دستان انسانهاي خوب خواهد بود، يعني نمايندگان معتبر تمام گروه ها از جمله شيعيان. اين نمايندگان در انتخاباتي معين مي شوند كه تا قبل از پايان ژانويه برگزار خواهد شد.
* انگليس به عتبات عاليات و اماكن مقدس شيعه حمله كرده و به آنان آسيب رسانده كه اين خشم شيعيان جهان به ويژه ايرانيان را برانگيخته، در اين باره چه مي گوييد؟
- نيروهاي ائتلاف هيچ تعرضي عليه عتبات عاليات انجام ندادند. تهديد عليه اين مكانها ناشي از سوءاستفاده افراطيون از آن بود. افراطيون از داخل مكانهاي مقدس به پليس حمله كردند. طبيعتا ائتلاف عميقا از خسارات وارد آمده به يكي از حرم ها متأسف است. تحريك صورت گرفته از جانب افراطيون ممكن بود تبعات بدتري در برداشته باشد. و براي اينكه وضعيت بدتري پديد نيايد، نيروهاي ائتلاف مراقبت بسياري به خرج دادند تا به حرم ها آسيب بيشتري وارد نشود.
* اما به هرحال گنبد مرقد حضرت علي(ع) در اثر اصابت گلوله هاي نيروهاي ائتلاف آسيب ديده است؟
- ما بسيار از اين امر متأسفيم. ثابت نشده است كه آسيب وارده توسط نيروهاي ائتلاف بوده است. به علاوه گزافه گويي هايي كه درمورد فعاليتهاي نيروهاي ائتلاف در نزديكي اين حرمها شده، ثابت نشده است. از الفاظي استفاده شده بود تا احساسات مردم برانگيخته شود واين الفاظ هيچ تناسبي با حقايق نداشت.
ما خودمان داراي مكانهاي مقدس هستيم. انگليس به تمام اديان احترام مي گذارد. ما معتقديم نهايت احترام بايد در مورد اماكن مقدس اسلامي و مكانها مقدس شيعيان نشان داده شود.
* دولت انگليس چه گفتگوهايي در مورد عراق با ايران داشته و چه برنامه هاي در اين باره براي آينده دارد؟ همكاري ايران تا چه حدي در حل معضلات عراق مؤثر بوده است؟
- اين گفتگو همواره پس از آغاز بحران در ماههاي پاياني سال ۲۰۰۲ وجود داشته است. سياستمداران و ديپلماتهاي دو كشور تماس نزديك با هم داشته اند. فعاليت ايران در عراق، تقريبا در تمام موارد سازنده بوده است. ما براي توصيه هايي كه از ايران مي گيريم، ارزش قائل هستيم. در عين حال، به اتباع تمام كشورها در مورد گذر از مرز بين فعاليتهاي مشروع و غيرمشروع گوشزد مي كنيم. اين امر شامل تمام طرفها مي شود. فعاليتهاي سياسي مشروع البته مسالمت آميز است و شامل سازماندهي مردم براي بحث در مورد مسائل يا نمايندگي آنها مي شود. فعاليتهاي سياسي غيرمشروع شامل خشونت افراطي است. به همه طرفها توصيه كرده ايم به اختلافهاي موجود بين خود احترام بگذارند. خرسندم بگويم به طور كلي همكاري ايران سازنده بوده است.
* كردها از قطعنامه و وضعيتشان در دولت موقت عراق خرسند نيستند، موضع دولت انگليس در اين باره و اساسا در مورد مواضع كردها براي فدراليسم در عراق چيست؟
- موضع دولت انگليس در قانون دولت موقت نهفته است كه بين اختيارات سطوح مختلف دولت خط فارق كشيده است. اين قانون به مناطق اجازه مي دهد بنابر مصلحت ساكنان خود روي اداره مناطق تحت قلمرو خود كار كنند. اين امر در بسياري كشورها طبيعي است.
اين مردم عراق هستند كه بايد درباره دورنماي آينده تصميم بگيرند. قانون دولت موقت به سئوال درباره چگونگي روابط بين مناطق كرد و بقيه پاسخ نمي دهد. در حيطه اختيارات انگليس نيست كه در اين باره نظر دهد. ما چارچوبي را كه اين قبيل تصميمها در آن اتخاذ مي شوند برطبق قانون دولت موقت معين مي كنيم.

همايش هاي سياسي
همايش آسياي ميانه و مركزي
در زمينه سياست، اقتصاد و علوم اجتماعي، تغييرها، اختلاف ها و نابرابري ها در قرن بيست و يكم
۱- تاريخ برگزاري: ۱۱- ۹ سپتامبر ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: آمريكا / سالت لك دانشگاه يوتاه
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه يوتا، دپارتمان علوم سياسي
۴- پست الكترونيكي: central-Asia@utah.edu / Middle-east@utah.edu
۵- صفحه الكترونيكي: central Asia-Middle East/http://www.utah.edu
۶- تلفن: ۱۸۰۱۵۸۱۶۰۴۷ / دورنگار: ۱۸۰۱۵۸۵۶۴۹۲
۷- نيم نگاه: بررسي مشكلات اقتصادي؛ تغيير و تحول حكومت ها؛ ارتباط كشورهاي منطقه با يكديگر؛ مذهب و سياسيت؛ اسلام و تحولات اسلام در منطقه؛ تحولات ناشي از فروپاشي كمونيسم؛  بررسي فرهنگ و تمدن حال و گذشته و تأثير آن بر زنان و مردان اين مناطق؛ بررسي وضعيت رسانه هاي جمعي؛ سينما؛ فيلم و ...؛ بررسي وضعيت عراق و افغانستان؛ ارتباط هاي برون مرزي كشورهاي اين مناطق با آمريكا؛ روسيه؛ اروپا و چين و ....؛ آمريكا و وضعيت آن با جمهوري اسلامي ايران؛ چچن؛ ارتباط ارمنستان با آذربايجان و ....محورهاي اصلي اين همايش اند.
همايش گفتگوي شرق و غرب
۱- تاريخ برگزاري: ۳-۱ جولاي ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: اسپانيا/ بارسلونا
۳- مسئولين برگزاري: يونسكو (UNESCO) و CCIB
۴- صفحه الكترونيك
http://www.barcelona2004.org
http://www.casaasia.es/forum
۵- تلفن: ۳۴۹۳۳۶۸۰۳۴۵
دورنگار: ۳۴۹۳۳۶۸۰۳۳۳
۶- نيم نگاه: در همايش به بررسي وضعيت كنوني شرق و غرب، دولتهاي حاكم در هر منطقه؛ سياست و تحولات جديد شرق و غرب به تنهايي و در قبال يكديگر؛ تغيير و تحولاتي ژئوپليتيك در شرق؛ جابه جايي قدرت ها و حكومت هاي هر دو منطقه؛ آينده كشورهاي سكولار(غيرمذهبي)؛ تأثير اتحاد و يا فروپاشي حكومت هاي شرق و غرب، وضعيت گذشته و حال كشورها و... پرداخته خواهد شد.
همايش بررسي انقلاب اسلامي ايران
۱- تاريخ برگزاري: ۹-۶ جولاي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/دانشگاه آكسفورد
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه آكسفورد و مؤسسه ميراث فرهنگي ايران
۴- پست الكترونيك: farhad@iranheritage.org
۵- تلفن: ۴۴۲۰۷۵۸۴۶۷۰۹
۶- آخرين فرصت ارسال مقاله: ژانويه ۲۰۰۵
۷- نيم نگاه: بررسي ايران و تحولات پس از انقلاب اسلامي در اين كشور .
تنظيم: مهتاب صفرزاده خسروشاهي

گفت وگو با مسئول امور بين الملل سازمان انرژي اتمي ايران
برنامه صلح آميز ايران در توسعه انرژي اتمي
008535.jpg
اشاره : مسئول امور بين الملل سازمان انرژي اتمي تأكيد كرد: نوع لحن، مفاهيم و عبارات قطعنامه  اروپايي ها درباره برنامه هسته اي ايران براي ما بسيار مهم و نشان دهنده قصد آنها در نوع تعامل با ماست. محمد سعيدي، مسئول امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت وگويي را با ايسنا داشته كه طي آن به سؤالاتي درباره روند همكاري ها و رسيدگي به پرونده هسته اي كشورمان در آژانس بين المللي انرژي اتمي، ميزان پيشرفت برنامه هاي صلح آميز هسته اي كشورمان، سطح همكاري هاي ايران و اروپا و انتظار از نوع عملكرد طرف اروپايي در اجلاس ۱۴ ژوئن شوراي حكام، همچنين نوع همكاري هاي هسته اي ايران و روسيه و نيز بررسي اتهام زني هاي آمريكا به برنامه صلح آميز كشورمان پاسخ گفته است. آنچه در پي مي آيد متن كامل اين گفت وگوست.
* غني سازي اورانيوم به صورت داوطلبانه  از سوي ايران به حالت تعليق درآمده است، اين مسأله چه تأثيري بر نگاه ساير كشورها و آژانس به نوع همكاري صادقانه و شفاف ايران مي گذارد؟
- همان طور كه مردم كشورمان هم مي دانند، غني سازي اورانيوم براي تأمين سوخت نيروگاه هاي اتمي جزو حقوق مسلم همه كشورهاي عضو آژانس و كشورهايي است كه NPT (معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي) را امضا كرده اند. اين كه كشوري داوطلبانه فعاليت غني سازي را به حالت تعليق درمي آورد، حاكي از حسن نيت آن كشور براي ايجاد اعتماد بين المللي نسبت به فعاليت هاي هسته اي در آن كشور است. در ضمن بايد توجه داشت كه اين اقدام جمهوري اسلامي ايران به صورت داوطلبانه بوده است، يعني هيچ تكليف و الزامي براي ايران جهت تعليق برنامه غني سازي اش وجود نداشته و ندارد؛ چرا كه غني سازي اورانيوم براي تأمين سوخت نيروگاه هاي اتمي، كاملاً قانوني و مطابق مقررات بين المللي است.
تعليق غني سازي اورانيوم بالاترين حركت اعتمادسازي از سوي جمهوري اسلامي ايران است. براي اين كه بتوانيم شائبه هايي را كه در سطح بين المللي وجود دارد، رفع كنيم، كشورمان چنين تشخيص داده است و خوشبختانه آژانس هم بر تعليق اين فعاليت ها از سوي ايران صحه گذاشته  و آن را تأييد كرده است.
* عقيده كارشناسان بر اين است كه استفاده نكردن كشوري از فناوري غني سازي اورانيوم به معني تعطيل بودن فناوري هسته اي در آن كشور است، ايران تا چه زماني بر اين تعليق داوطلبانه باقي خواهد ماند؟
- تكنولوژي هسته اي مترادف با دارا بودن فناوري چرخه سوخت هسته اي است. البته اين تكنولوژي در مصارف پزشكي و كشاورزي هم قابل استفاده است، اما عمده دارا بودن تكنولوژي هسته اي و اين كه كشوري را به عنوان كشور در اختيار دارنده تكنولوژي هسته اي بشناسند، به معناي اين است كه آن كشور چرخه سوخت هسته اي را در اختيار دارد. با توجه به اين كه كشورمان بايد ۷۰۰۰ مگاوات برق هسته اي را تا سال ۱۴۰۰ شمسي تأمين و وارد مدار توليد  كند، به ناچار بايد سوخت اين نيروگاه ها را هم خودش تأمين كند و قطعاً تعليق اين فرايند مي تواند تأثير جدي در بحث چرخه سوخت هسته اي در هر كشوري از جمله ايران داشته باشد.
بحث تعليق، به صورت داوطلبانه  و به منظور اعتمادسازي توسط كشورمان انجام شده، طبيعتاً هر زمان كه كشورمان تشخيص بدهد كه اين تعليق بايد برداشته شود و مجدداً غني سازي از سر گرفته شود، اين كار را انجام مي دهد و زمان و چگونگي آن نيز توسط كشور خودمان تعيين و به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.
ما منتظر اقدام كشورهاي اروپايي در اجلاس ۱۴ ژوئن هستيم. چگونگي برخورد اروپايي ها با مسأله غني سازي و برنامه هاي هسته اي كشورمان در مسير همكاري هاي آينده بين دو طرف تأثير گذار خواهد بود.
* طرف اروپايي تا چه اندازه به تعهداتش در قبال جمهوري اسلامي ايران عمل كرده است و ايران انتظار دارد اين طرف چه نوع موضع گيري در شوراي حكام داشته باشد؟
- ايران به قول هايي كه داده، به منظور اعتمادسازي عمل كرده و غني سازي را معلق نموده است و در مقابل اروپايي ها متعهد شده اند كه برنامه هاي صلح آميز هسته اي كشورمان را به رسميت بشناسند و امكانات لازم براي انتقال فناوري صلح آميز هسته اي به كشورمان را فراهم كنند. تا به اين لحظه ايران به تمام قول هايي كه داده بود، عمل كرده است، اما از ناحيه غربي ها، هنوز اقدام مثبت و مؤثري را مشاهده نكرده ايم.
انتظار جمهوري اسلامي ايران اين است كه اروپايي ها تلاش كنند پرونده  هسته اي ما در اجلاس ۱۴ ژوئن شوراي حكام بسته شود و پرونده ما به حالت عادي برگردد. چون همان طور كه در گزارش محمد البرادعي، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي هم آمده، تمام موضوعات ما با آژانس عملاً حل شده و تنها دو موضوع باقي مانده است كه بايد كار بيشتري با آژانس در آن موارد انجام شود، اگرچه آژانس بعضي از موضوعات را باز گذاشته، اما ديگر موضوعي براي پيگيري از ناحيه آژانس وجود ندارد.
بنابراين به جز موضوع قطعات سانتريفوژ P2 و آلودگي ها كه آژانس گفته به اطلاعات بيشتري از سوي ايران نياز دارد، به نظر مي رسد بقيه موضوعات كه مهم هم بوده اند، طي شش ماه گذشته حل و فصل شده و به نظر مي رسد كه آژانس  ادعاي روشني در آن موضوع ندارد.
* قشري از افكار عمومي ايران بر اين باور است كه ايران در اين جريان امتياز داده، اما چيزي عايدش نشده است، پاسخ شما به افكارعمومي چيست؟
- براي داوري نهايي هنوز زود است .ما منتظريم كه ببينيم اروپايي ها در اجلاس آتي شوراي حكام چگونه برخورد مي كنند. ما به وعده هاي خود عمل كرده ايم. اجلاس شوراي حكام در ماه ژوئن نقطه عطفي است براي اين كه اروپايي ها به آنچه وعده كرده اند، عمل كنند. بنابراين در حال حاضر زود است كه قضاوت كنيم اروپايي ها به تعهدات شان عمل كرده اند يا خير.
*البرادعي در گفت وگويي اظهار اميدواري كرده بود كه پرونده ايران طي ماه هاي آينده بسته مي شود. آيا اين بدان معناست كه پرونده ايران در ۱۴ ژوئن بسته نخواهد شد؟
008532.jpg

- منتظر رفتار اروپايي ها هستيم. آنها قبلاً قول داده بودند كه پرونده ايران در اجلاس ژوئن بسته شده و به حالت عادي درخواهد آمد، ما منتظر اقدامات آنها هستيم.
* كشورهاي اروپايي قرار است قطعنامه اي صادر كنند. لحن آن قطعنامه و اين كه انتظارات ايران در آن چگونه برآورده شود را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- نوع لحن، مفاهيم و عبارات اين قطعنامه براي ما بسيار مهم است و البته اين قطعنامه هنوز منتشر نشده كه بتوانيم اظهارنظر صريح و قطعي در آن باره انجام دهيم. نوع قطعنامه اي كه پيشنهاد خواهند داد، نشان دهنده قصد آنها در نوع تعامل با ماست.
* آمريكا اين ادعا را مطرح مي كند كه ايران به عنوان كشوري نفت خيز نيازي به استفاده از انرژي هسته اي ندارد، چه پاسخي به اين اتهام براي استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي مي توان ارائه كرد؟
- نكته اول اين است كه هيچ كشوري نمي تواند براي كشوري ديگر در برنامه هاي اقتصادي و تأمين انرژي اش تعيين تكليف و دخالت كند، چون كشور ما منابع خاصي براي تأمين انرژي دارد، دليل نمي شود كشور ديگري تكليف كند كه از ساير منابع بهره مند نشويم، پس اين اتهام از اساس باطل است.
نكته دوم اين كه، بسياري از كشورها در دنيا هستند كه منابع گسترده نفت و گاز دارند و طبيعتاً همچنان به دنبال انرژي هسته اي و توليد برق از اين طريق مي باشند، كشور ما هم از اين جمله است.
نكته سوم اين كه همه آگاهند كه منابع نفت و گاز رو به اتمام است و در آينده تأمين منابع انرژي سراسر جهان با مشكلات عديده اي مواجه خواهد شد. بنابراين انرژي هسته اي به عنوان يكي از پتانسيل هاي قوي براي جايگزين كردن انرژي سالم و پاك به جاي انرژي توليد شده از گاز و نفت است.
مسأله چهارم اين است كه از نظر زيست محيطي، همه به اين واقعيت واقفند كه انرژي هسته اي از انرژي هاي پاك است و در حالي كه دنيا نسبت به توليد گازهاي گل خانه اي و آلوده كردن فضاي محيط زيست حساسيت خاصي دارد، كشورها عموماً به اين سمت مي روند كه فضاي كشور خود را كاملاً پاك كنند و به انرژي هاي پاك روي بياورند.
نكته پنجم اين كه، انرژي هسته اي تكنولوژي روز دنياست. با ورود فناوري جديد به كشور ما و گسترش آن، قطعاً جهش گسترده اي در ساير بخش هاي صنعتي و انرژي كشورمان ايجاد خواهد شد. چون انرژي هسته اي از بالاترين استانداردهاي موجود در دنيا بهره مي گيرد، استفاده بخش صنعت ما از اين استعدادها باعث رشد و ارتقاي صنايع و بخش انرژي ما خواهد شد.
نكته ششم اين كه ورود تكنولوژي هسته اي به داخل هر كشوري باعث ارتقاي سطح علمي دانشگاه ها و مراكز علمي و تحقيقات هر كشوري از جمله ميهن مان مي شود.
نكته هفتم و مهم تر از همه آنكه، اين فناوري توسط متخصصان و جوانان برومند اين كشور شكل گرفته، به وجود آمده و امروزه به عنوان يكي از حقوق مسلم مردم كشورمان محسوب مي شود؛ بنابراين هيچ كشوري حق ندارد ملت عزيزمان را از حقوقي كه خود طي سال هاي متمادي با زحمت و رنج فراوان به دست آورده است، محروم كند.
* همكاري هاي ايران و روسيه در چه سطحي است؟ پروژه بوشهر چه زماني تكميل مي شود؟
- پروژه بوشهر به مراحل بسيار اميدواركننده اي رسيده است. مراحل ساخت تجهيزات هسته اي در روسيه سپري شده و در حال حاضر در مرحله اي هستيم كه عمده تجهيزات هسته اي كه در روسيه ساخته شده به ايران انتقال داده شده است.
كارهاي ساختماني به ميزان قابل توجهي در پروژه  بوشهر پيشرفت داشته، نصب تجهيزات كه شامل نصب توربين، ژنراتورها و پوسته رآكتور است، انجام شده؛ اين امور از كارهاي بزرگ پروژه بوده است كه باعث پيشرفت چشمگير پروژه شده است.
در حال حاضر در مرحله نصب تجهيزات در نيروگاه بوشهر قرار داريم كه اميد داريم نصب تجهيزات در ماه هاي آينده شتاب بيشتري به خود بگيرد. كشور روسيه مصمم است كه اين پروژه را در حداقل زمان ممكن به مرحله راه اندازي و بهره برداري برساند. كارشناسان ما هم به موازات آن تلاش مي كنند كه تسهيلات لازم براي راه اندازي هرچه سريع تر نيروگاه را فراهم كنند.
تعداد قابل توجهي از كارشناسان ما براي دوره بهره برداري از اين نيروگاه در روسيه آموزش ديده اند كه دوره هاي آنها روبه اتمام است و در حال حاضر متخصصان ورزيده بسياري داريم كه دوره بهره برداري نيروگاه بوشهر را در نيروگاه هاي روسيه سپري كرده اند و خودشان را براي راه اندازي و بهره برداري نيروگاه بوشهر آماده مي كنند.
* برنامه ايران براي بوشهر ۲ ۳، و... چيست؟
- براساس مصوبه شوراي عالي انرژي اتمي، كشور ما بايد تا سال ۱۴۰۰ شمسي ۷۰۰۰ مگاوات برق هسته اي توليد كند. بعد از اين كه نيروگاه بوشهر به مراحل روشني از نصب و راه اندازي رسيد، مذاكرات واحد دوم نيروگاه را كه مي تواند در بوشهر يا جاي ديگري باشد، آغاز خواهيم كرد. مطالعات فني مقدماتي درباره واحد دوم انجام شده است و اميدواريم ظرف ماه هاي آينده وارد مذاكرات جدي تري با دولت روسيه براي مذاكرات مربوط به قرارداد واحد دوم شويم. در حال حاضر فقط مذاكرات اوليه با روسيه انجام شده است. ظرف چند ماه آينده دور بعدي مذاكرات را با آژانس انرژي اتمي روسيه ادامه خواهيم داد.

سياست
انديشه
ايران
ورزش
هنر
|  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |