دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۷
مقاوم سازي بيمارستان ميلاد تهران آغاز شد
۲۲ بيمارستان تهران در مقابل زلزله مقاوم سازي مي شوند
008640.jpg
مقاوم سازي مراكز درماني در برابر حوادث غيرمترقبه در ۲۲ بيمارستان پايتخت به عنوان اولويت اصلي مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران به زودي آغاز مي شود كه اين طرح در حال حاضر در بيمارستان ميلاد تهران به اجرا درآمده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، در حالي كه پس از وقوع زلزله بم مقاوم سازي ساختمان هاي مهم و خدماتي تهران به يكي از برنامه هاي اساسي مسئولان متولي تبديل شده بود اين امر با وقوع زلزله ۲/۶ ريشتري در بلده ساري ابعاد جدي تري به خود گرفت. به گفته دكتر «علي طريقي راسخي» كارشناس مديريت بحران مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، سامان دهي بيمارستان هاي تهران در برابر حوادث غيرمترقبه به عنوان اولويت اصلي اين مركز با اتمام برنامه ريزي هاي مطالعاتي و با همكاري وزارت بهداشت، سازمان تأمين اجتماعي و شهرداري به مراحل اجرايي مي رسد.»
«طريقي راسخي» در اين باره تصريح كرد: «براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته در مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، مقرر شده در ابتدا ۲۲ بيمارستان يعني يك بيمارستان در هر منطقه از نظر سازه اي، غيرسازه اي و ساختار مديريت بحران بررسي شده و اقدامات اجرايي موردنياز در مورد آنها انجام شود.»
وي همچنين افزود: «مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در جريان اجراي اين پروژه به صورت ارگان هماهنگ كننده عمل مي كند اما مسئوليت اجراي پروژه ها بابيمارستان ها و دستگاه هاي اصلي چون دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه شهيد بهشتي است كه بخش عمده اي از بيمارستان ها وابسته به آن هستند.»
«طريقي راسخي» در زمينه برآورد هزينه هاي موردنياز براي مقاوم سازي بيمارستان هاي تهران گفت: «در حال حاضر بايد بيمارستان هاي موردنظر در مناطق تهران به تفكيك شناسايي و از سوي دانشگاه هاي مربوطه به مركز پيشگيري و مديريت بحران تهران معرفي شوند كه هزينه هاي موردنياز نيز پس از مشخص شدن بيمارستان ها و وضعيت فعلي آنها برآورد خواهد شد.»
اين كارشناس متخصص همچنين افزود: «يكي از مشكلات اساسي در اجراي طرح هاي كلان در كشور نبود اعتبارات كافي است اما درباره اين طرح همكاري خوبي از آغاز از سوي بيمارستان ها وجود داشته است ضمن اين كه با اجرايي شدن پروژه در صورت امكان شهرداري بخشي از اين اعتبارات را تقبل خواهد كرد.»
به گفته «طريقي راسخي» جلسه هاي بررسي در مورد مقاوم سازي بيمارستان هاي تهران با حضور مستمر مسئولان وزارت بهداشت، بيمارستان بقية الله، دانشگاه علوم پزشكي ايران، سازمان تأمين اجتماعي، اورژانس تهران و شركت شهر سالم برگزار مي شود. اقدامات اساسي براي اجراي طرح آزمايشي مقاوم سازي و تشكيل ساختار مديريت بحران آغاز شده است. «طريقي راسخي» در اين باره به همشهري توضيح داد:اجراي اين طرح آزمايشي ابتدا در بيمارستان ميلاد تهران آغاز شده است و برنامه هايي براي آمادگي در برابر زلزله، پيشگيري، مقابله و بازسازي جزء برنامه هايي است كه دراصلاح ساختار بخش مديريت در بيمارستان ميلاد انجام مي شود و همچنين ثابت كردن قفسه هاي دارو، افزايش پايداري آزمايشگاه ها و ساير تجهيزات بيمارستاني نيز ازديگر برنامه هايي است كه در اين طرح اجرا مي شود.»
وي افزود: «در بخش آمادگي بايد برنامه ريزي هايي براي فعاليت نيروي انساني در شرايط بحراني صورت  گيرد ضمن اينكه وضع فعلي بيمارستان در مواجهه با حوادث غيرمترقبه و تجهيز آن به سيستم هاي اطفاء حريق نيز در نظر گرفته  شود.»
به گفته «طريقي راسخي» در حال حاضر شرايط و تجهيزات موردنياز براي اطفاء حريق در برابر آتش سوزي هاي احتمالي در بسياري از بيمارستان هاي تهران وجود ندارد. همچنين به دليل هزينه هاي بالاي نگهداري داروهاي اضافي چنين امكاني در اغلب بيمارستان هاي شهر وجود ندارد اما به اعتقاد اين كارشناس به منظور جلوگيري از كمبود دارو در شرايط بحراني، تمهيداتي با توجه به شرايط، نيازها و محدوديت هاي موجود در نظر گرفته مي شود.
وي درمورد انتشار اخباري در مورد آماده باش بيمارستان هاي تهران در روزهاي گذشته براي مقابله با زلزله احتمالي گفت: «هرچند بيمارستان ها پس از زلزله ساري در شرايط آماده باش بودند اما اين امر نه به معني تأييد اخبار وقوع زلزله احتمالي در تهران است، بلكه براساس برنامه ريزي هاي مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران، اين حالت آماده باش بايد همواره در بيمارستان هاي تهران وجود داشته باشد.»

كوتاه از سراسر جهان
نشانه هاي حيات در يك ستاره دنباله دار
008652.jpg

«رزتا» سفينه فضايي تحقيقاتي بدون سرنشين مركز تحقيقات فضايي انگلستان، پس از انجام مأموريت خود، با موفقيت به زمين بازگشت.
سفينه تحقيقاتي بدون سرنشين رزتا در پايان مأموريت خود توانست اطلاعات ارزشمندي درباره ستاره دنباله داري كه نود و پنج ميليون كيلومتر با زمين فاصله دارد به دست آورد. براساس اطلاعات رزتا؛ اين ستاره دنباله دار هاله نازكي از جنس آب به دور خود دارد و در سطح آن نيز ملكول هاي آب ديده مي شود. به علاوه دي اكسيد كربن نيز در جو اين ستاره مشاهده شده است و دنباله هاي اين ستاره داراي امواج ماوراءبنفش و ميكروويو است. پژوهشگران معتقدند اين نشانه ها؛ حاكي از وجود نوعي حيات در سطح اين ستاره است كه شايد حيات گياهي و يا جانوري باشد. براي طراحي، ساخت و ارسال رزتا، ششصد ميليون پوند هزينه شده است. رزتا مجهز به اسپكتروسكوپ، ميكروسكوپ الكترونيكي و سيستم كنترل از راه دور با مادون قرمز است.
مركز تحقيقات فضايي انگلستان در حدود طراحي و ساخت سفينه بدون سرنشين ديگري به نام فيلا است كه تا سال ۲۰۱۴ براي بهره برداري آماده مي شود. اين سفينه قرار است با قابليت تحقيق در سطح كرات گرم و خشك ساخته شود.
008649.jpg

ميزان مناسب خواب و استراحت
براساس نتايج يك پژوهش در دانشگاه جان هاپكينز، ميزان خواب هر شخص به عوامل متعددي چون ميزان فعاليت، آرامش روحي، تغذيه، ورزش، سلامت جسمي و روحي و ضريب خواب هر شخص بستگي دارد. براساس اين پژوهش استاندارد ساعت خواب و استراحت هشت ساعت است كه البته اين استاندارد در رده هاي سني مختلف و يا شرايط ويژه كمي متفاوت است، به طوري كه نوجوانان به نه ساعت، بزرگسالان هفت تا هشت ساعت، كودكان هشت تا ده ساعت، نوزادان ده تا دوازده ساعت و زنان باردار بويژه در سه ماهه اول بارداري به دوازده ساعت خواب نياز دارند.
پژوهشگران معتقدند با افزايش سن بالاي ۶۵ سال اختلالاتي در سيستم خواب افراد ايجاد مي شود كه مي توان با افزايش فعاليت بدني، سرگرمي، مطالعه و... آن را بهبود بخشيد. آنها همچنين عقيده دارند افرادي كه خواب كافي دارند افرادي سرزنده، آرام، فعال و متعادل هستند و افراد خسته، آستانه تحمل شان كاهش يافته، زود عصبي مي شوند، خمود، كسل و افسرده اند و نشاط لازم براي انجام فعاليت هاي روزانه را ندارند. نكته مهم اين كه به عقيده محققان استفاده از دارو براي تنظيم ساعت خواب به هيچ وجه صحيح نيست و سيستم عصبي را «شرطي» مي كند و پس از مدتي شخص بدون مصرف دارو ديگر نمي تواند بخوابد و اين سرآغاز مشكل خواهد بود.
ساخت شيشه اي كه نياز به تميزي ندارد
در انگليس نوعي شيشه خاص ساخته شده كه نيازي به تميز كردن ندارد. اين شيشه بسيار نازك از اكسيد تيتانيوم ميكروكريستالي ساخته شده كه در برابر نور روز واكنش نشان مي دهد. اين واكنش در برابر نور موجب تميز شدن كثيفي هاي روي شيشه مي شود، بدون آن كه به مواد پاك كننده و حتي كشيدن دستمال نيازي باشد. وقتي آب روي شيشه مي نشيند آب و كثيفي با هم از سطح شيشه پاك مي شوند.
دانشكده مهندسي رويال آكادمي لندن هر سال به برترين نوآوري مهندسي و تكنولوژيك انگليس جايزه مي دهد كه امسال سازندگان اين شيشه خاص برنده اين جايزه ۵۰ هزار پوندي شده اند. اين نوآوري كه فوايد محيط زيستي هم دارد، نتيجه روند تحقيق و پژوهشي است كه از اوايل دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است.
008646.jpg

جدال كتاب سنتي با كتاب الكترونيك
ناشران انگليسي بازار رو به رشد كتاب هاي الكترونيك را ناديده مي گيرند. كتاب هاي الكترونيك، پوشه هاي كامپيوتري هستند كه بعد از باز كردن آنها در كامپيوتر مي  توان همه صفحات آن را بر روي صفحه مانيتور ديد و خواند. با وجود پيشرفت هاي زيادي كه در اين زمينه در سراسر دنيا صورت گرفته است اما ناشران انگليسي همچنان اين فن آوري را ناديده مي گيرند.فروش كتاب هاي الكترونيك در سراسر دنيا هنوز چشمگير نشده و در سطح محدودي قرار دارد. آمريكا و استراليا اين موضوع را بيشتر از ديگر كشورها جدي گرفته اند. فروش هزار نسخه از يك كتاب الكترونيك كافي است تا آن را تجربه موفقي بنامند.كارشناسان نشر و چاپ كتاب مي گويند، كتاب سنتي به خوبي از طوفان تغييرات تكنولوژيك در دنيا جان سالم به در برده است.ناشران انگيسي هم به همين دليل در برابر بازار كتاب هاي الكترونيك مقاومت مي كنند.

سلول هاي بنيادي راهي براي درمان بيماري هاي خاص
دولت انگلستان، براي پژوهش در زمينه عملكرد شفابخش «سلول هاي بنيادي» براي درمان بيماري هاي خاص، شانزده و نيم ميليون پوند هزينه كرده است. در اين پژوهش كه توسط مركز بين المللي بيماري هاي خاص انگلستان صورت گرفته است، پژوهشگران از سلول هاي بنيادي افراد سالم براي ترميم مجدد سلول هاي آسيب ديده افراد بيمار استفاده كرده اند و به نتايج مطلوبي نيز دست يافته اند.
آنها معتقدند كه اگر بتوان به طريقي سلول ها يا بافت هاي آسيب ديده بيماران مبتلا به ديابت، سرطان، پاركينسون و فلج نخاعي را ترميم كرد، اين بيماران بهبود مي يابند. سلول هاي بنيادي كه از بدن افراد سالم به بيماران پيوند زده مي شود، تكثير پيدا كرده و در صورتي كه بدن بيمار بافت جديد را پس نزند، درمان حتمي خواهد بود.
اولين سري اين پژوهش ها روي سلول هاي لوزالمعده موش هاي مبتلا به ديابت و موش هاي داراي نقص سيستم عصبي داراي نتايج رضايت بخشي بوده است. در حال حاضر اين عمل درماني تنها به صورت محدود و روي بيماران داوطلب انجام مي شود. پژوهشگران اميد دارند با دستيابي به نتايج قطعي، هرچه سريع تر پژوهش را به راه درمان قطعي تبديل كنند.
008643.jpg

ژاپن كشور صدساله ها
جمعيت سالمندان ژاپن يك ركورد ديگر از خود در دنيا به جا گذاشت. تعداد صد ساله هاي ژاپني در پنج سال گذشته در اين كشور دو برابر شده و به ۲۰ هزار نفر رسيده است.
دولت ژاپن در گزارش جديد خود اعلام كرده است، از هر پنج ژاپني يك نفر بالاي ۶۵ سال سن دارند. اين رقم تا سال ۲۰۵۰ به يك نفر از هر چهار نفر مي رسد. دولت در اين گزارش درباره بار مالي هزينه هاي بازنشستگي اين جمعيت سالمند ابراز نگراني كرده است.
ژاپن بيشترين ميزان طول عمر را در ميان كشورهاي دنيا دارد و اين به دليل رژيم غذايي بهبود يافته و امكانات درماني بهتر است.
۸۵ درصد از جمعيت صد ساله هاي ژاپني را زنان تشكيل مي دهند.
متوسط طول عمر در ژاپن براي مردان ۷۸ سال و براي زنان ۸۵ سال است. همزمان با افزايش طول عمر افراد در ژاپن، نرخ تولد در اين كشور رو به كاهش است.

مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران اعلام كرد
كاهش سن اعتياد از ۴۰ به ۲۰ سال
آرزو پاك
در حالي كه مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران با صراحت اعلام كرد: سن اعتياد در كشور از ۴۰ سال به ۲۰ سال كاهش پيدا كرده است، ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن رد اين مطلب همچنان بر آماري كه ميانگين سن ابتلا به اعتياد در كشور را ۲۶ تا ۳۲ سال عنوان مي كند، تأكيد دارد.
با اين حال، تحقيقات نشان مي دهد گرايش افراد، به ويژه جوانان به مواد مخدر چنان پيشرفته كه نه تنها آمار دقيقي از معتادان در دسترس نيست، بلكه محققان و كارشناسان اعتياد را براي انجام پژوهش ها و تعيين ميانگين سني اين عده با مشكل مواجه كرده است.
امروزه بر خلاف گستردگي اين آسيب  اجتماعي، تيم هاي ويژه مبارزه با مواد مخدر نيز در خصوص انجام فعاليت هاي خود چندان موفق عمل نكرده اند، چنانكه «حميد پيروي» قائم مقام مركز مشاوره دانشجويي دانشگاه تهران در حاشيه همايش فيلم و اعتياد اظهار كرد: بعد از گذشت سال ها فعاليت ستاد مبارزه با مواد مخدر در مبارزه با قاچاق، توليد و توزيع مواد مخدر، مسئولان ستاد مذكور به اين نتيجه رسيده اند كه بايد در ساختار مركز و شيوه فعاليت هاي آن تغيير ايجاد كنند.
آسيب شناسان نيز با اشاره به تعريف سازمان بهداشت جهاني در خصوص اعتياد، مبني بر آن كه اعتياد يك مسموميت مزمن است كه به مرور زمان و با مقدار كم وارد بدن مي شود و با گذشت زمان نياز به مصرف زيادي پيدا مي كند، باور دارند: «گرايش به اعتياد بسيار سهل و ساده است، به طوري كه پس از استعمال سه بار از هر نوع ماده مخدر در زمان معين و مقدار معين، فرد بي شك معتاد مي شود.»
اما، محمدحسين فرجاد، جرم شناس و آسيب شناس اجتماعي با استفاده از جديدترين تحقيقات خود ضمن تأكيد بر اين كه يكي از دلايل اساسي روند رشد اعتياد در جامعه ما سهولت در تهيه اين مواد و زود وابسته شدن به اين مواد است به همشهري گفت: ترك اعتياد بسيار دشوار است و برخي افراد حتي پس از چهار بار ترك كامل آن، دوباره معتاد مي شوند.
اين جرم شناس در ادامه سخنان خود از افزايش گرايش دختران به مواد مخدر خبر داد و افزود: ترغيب دختران جوان به مواد مخدر چيزي جز منفعت اقتصادي و سوءاستفاده هاي جنسي از آنان در بر ندارد.
وي گفت: سال ها پيش افراد كم سواد و فقير بيشترين معتادين كشور را تشكيل مي دادند. اما اين پديده شوم امروزه متأسفانه به تمام اقشار جامعه رسوخ كرده چنان كه برخي از افراد تحصيلكرده نيز تنها به خاطر لذت اوليه مصرف، تبديل به يك معتاد حرفه اي شده اند.
پژوهش انجام شده توسط سيد احمد رضايي، رئيس اداره بازرسي و ارزشيابي دانشگاه علوم پزشكي تهران، نيز در خصوص استفاده و گرايش دانشجويان پزشكي اين دانشگاه نشان داده است، ۵۱ درصد از دانشجويان پزشكي دست كم يك بار سوء مصرف مواد مخدر را تجربه كرده اند.
در تحقيق وي، همچنين آمده است، در ميان دانشجويان پزشكي مورد تحقيق، ۷/۲۴ درصد سوء مصرف ماري جوانا و
۸/۳۱ درصد سوءمصرف ترياك را دست كم يكبارتجربه كرده اند.
جديدترين آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر مبني بر ميانه سني ورودي زندانيان معتاد در سال ۸۲ بين ۲۶ تا ۳۲ سال بوده و اين در حالي است كه ميانگين سن معتادان مراجعه كننده به مراكز خودمعرف، بين ۲۵ تا ۳۴ سال تخمين زده شده است.
مراكز رسمي اعلام آمار، با اشاره بر اين كه نمي توان حضور معتادان ۷ يا ۸ ساله و يا حتي افراد ۷۰ ساله معتاد را ناديده گرفت، تأكيد دارند، با وجودي كه پذيرش كاهش چشمگير سن ابتلا به اعتياد در افراد جامعه اجتناب ناپذير است اما ارائه ارقامي دقيق، مبني بر ۲۰ ساله شدن ميانگين سن اعتياد، چندان منطقي به نظر نمي رسد.
رئيس اداره بازرسي و ارزشيابي دانشگاه علوم پزشكي تهران، در تحقيق خود شروع سوءمصرف مواد در ميان نوجوانان و جوانان را مورد بررسي قرار داده و اظهار كرده است، كشف عوامل وابسته و كميت مواد سوء مصرف شده در اين آسيب اجتماعي از اهميت بالايي برخوردار هستند.
وي با تأكيد بر اين مسأله كه پروژه مدارس اروپايي در مورد الكل و مواد ديگر(ESPAD) در اروپا براي سوء مصرف كنندگان سنين ۱۲ تا ۱۸ سال ايجاد شده است، گفت: ۴۲ درصد دانش آموزان سنين ۱۵ تا ۱۶ سال انگلستان دچار سوءمصرف الكل و ساير مخدرات ديگر هستند.
رئيس اداره بازرسي و ارزشيابي دانشگاه علوم پزشكي در ادامه تحقيق خود آماري از دانشجويان سوءمصرف كننده ترياك ارائه كرده و آورده است: ۵۰ درصد از افراد مورد تحقيق يك بار سوءمصرف ترياك را تجربه كرده اند.
رضايي انجام خدمت سربازي را يك عامل خطر براي سوءمصرف مواد معرفي كرده و افزود: دوره سربازي به عنوان حالتي جهت شروع سوءمصرف مواد شناخته شده است. چنان كه دانشجوياني كه خدمت سربازي را انجام داده اند، در مقايسه با ديگران اعتياد بيشتري دارند.
وي مدرسه را به عنوان منبع اصلي اجتماعي شدن اوليه بچه ها معرفي كرده و آورده است: خانواده، دوست و نخستين افراد پيشنها دكننده براي سوءمصرف نقش به سزايي در تجربه مواد مخدر براي فرد دارند اما براي مصرف تفنني و اعتياد حرفه اي، نقش دانشگاه براي دانشجويان از اهميت بيشتري برخوردار است.
***
مبارزه نظامي و انتظامي با قاچاق مواد مخدر جواب نداده است. براي كاهش تقاضا برنامه اي تدوين شود. بايد جوانان و دانشجويان با مشكلات و مضرات ناشي از اعتياد آشنا شوند، بايد تلاش كرد تقاضاي مصرف مواد كاهش يابد و... اين جملات را مسئولاني مي گويند كه قصد دارند براي كاهش مصرف مواد، نقش مؤ ثري را در جامعه ايفا كنند.
هر چند منابع گوناگون آمار متفاوتي را نشان دهند، كاهش سن اعتياد يك حقيقت است. فرجاد، ضمن اظهار تأسف از گرايش افراد كم سال به اعتياد، تجربه لذت نخستين انواع مخدرات، حتي سيگار، را موجب ترغيب آنان دانست و گفت: مواد مخدر تنها در يك گروه اقليت ۱۰ درصدي از افراد جوان واكنش منفي ايجاد مي كند و آنان دچار سرگيجه، تهوع يا تغيير چشمگير فشار خون مي شوند.
اين آسيب شناس اجتماعي در ادامه توضيح داد: در دسترس بودن مواد مخدر، جدايي والدين، ستيزه هاي خانوادگي، اعتياد والدين به مواد، فقر يا رفاه خانواده ها نيز از جمله عواملي هستند كه نقش مؤثري در ابتلا به اعتياد افراد جوان دارند.
فرجاد از مصرف مواد مخدر برخي دانش آموزان كشور در مقطع راهنمايي و متوسطه اظهار تأسف كرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش، تاكنون هيچ تحرك جدي براي پيشگيري اعتياد دانش آموزان از خود، نشان نداده است. فرجاد در پايان تأكيد كرد: تحقيقات جهاني نشان مي دهد با بالا رفتن سن و تحصيلات، گرايش به مواد مخدر كاهش مي يابد اما متأسفانه طي ۳ سال اخير دريافته ايم كه برخي افراد تحصيلكرده مانند مهندسان يا پزشك ها گرايش غيراصولي و غيرمعمولي به سوء مصرف انواع مواد مخدر از خود نشان مي دهند.
***
افسردگي، روان پريشي، فشار كار حتي بر روي دوش كودكان، فقر، كم درآمدي، ثروت، خواسته هاي برآورده نشده و عقده هاي رواني، همه دلايلي براي توجيه افراد به مواد مخدرند.
هنوز آمار دقيقي در دست نيست. همه مي دانند سن اعتياد رو به كاهش است اما هيچ منبع موثقي تاكنون اطلاع نداده است كه ميانگين قطعي اين مهم به چه سني كاهش يافته است.

ساخت بناي جديد انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه شريف توسط يكي از فارغ التحصيلان
هزينه ساخت بناي جديد انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه شريف، از سوي يكي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه پرداخت مي شود.مبلغي بالغ بر ۱۲۰ ميليون تومان براي ساخت بناي بزرگتر انجمن فارغ التحصيلان در زميني به مساحت ۲۵۰ مترمربع در محوطه دانشگاه شريف، از سوي مهندس عباس پور، يكي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه هزينه شده است. اين انجمن به دليل كوچك بودن مكان فعلي، به دنبال ايجاد ساختمان بزرگتري بود، اما كمبود بودجه دانشگاه، اين پروژه را تا اعلام آمادگي يكي از اعضاي فارغ التحصيل متوقف نگاه داشت.به گفته مهندس ناظر بر اجراي پروژه، تا ۸ ماه ديگر و قبل از پايان سال جاري، ساخت اين بنا به پايان مي رسد و آماده بهره برداري مي شوند.

۲۵ تا ۳۰ هزار ايراني مبتلا به بيماري ام.اس هستند
۲۵ تا ۳۰ هزار نفر در كشور، مبتلا به بيماري ام.اس هستند و تعداد مبتلايان به اين بيماري همچنان رو به افزايش است.دكتر جمشيد لطفي (رييس انجمن ام.اس) با اعلام اين مطلب گفت: اين بيماري به عنوان يكي از زيرمجموعه هاي بيماري هاي اعصاب، عموما افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله را درگير مي كند و بيشتر مبتلايان از اقشار تحصيل كرده جامعه مي باشند.به گفته رييس انجمن ام.اس، عوامل محيطي ناشناخته، ژنتيك و اشكالات ايمونولوژيك از عوامل ابتلا به اين بيماري به شمار مي روند.لطفي بااشاره به اينكه روند ابتلا به اين بيماري در كشورهاي پيشرفته رو به كاهش است، درباره ايران گفت: به نظر مي آيد ما در مرحله اي هستيم كه آن كشورها مدتي است از آن گذر كرده اند.

واگذاري ۱۱۰۰ دستگاه واحد مسكوني به فرهنگيان
الهام صادقي- هزار و صد دستگاه واحد مسكوني در شهرهاي همدان، گچساران، بهارستان، شاهين شهر اصفهان، ياسوج و بهاران سنندج تا پايان شهريورماه سال جاري به شيوه اجاره به شرط تمليك به فرهنگيان واگذار خواهد شد.
محمود تدين، معاون پشتيباني و تأمين منابع صندوق ذخيره فرهنگيان در گفت وگو با خبرنگار همشهري با اعلام اين مطلب گفت: در راستاي قانون تأمين مسكن فرهنگيان مصوب سال ۶۸ مجلس شوراي اسلامي، آيين نامه  اجرايي واگذاري از طريق اجاره به شرط تمليك تهيه و در پي آن صندوق مسكن فرهنگيان تأسيس شد و بخشي از واحدهاي نيمه تمام وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان ملي زمين و مسكن، در سراسر كشور در چهارچوب قرارداد تنظيمي به صندوق مسكن واگذار گرديد كه با توسعه فعاليت و افزايش سطح گردش مالي صندوق مسكن به شركت تأمين مسكن تبديل شد.
وي گفت: در ادامه اين فعاليت ها تا پايان سال ۸۱ حدود ۱۳ پروژه ساختماني با ۱۹۷۶ واحد مسكوني از سوي وزارت مسكن و شهرسازي به شركت تأمين مسكن وابسته به صندوق ذخيره فرهنگيان فروخته شد كه اين واحدها به طور متوسط حدود ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.وي افزود: «شركت تأمين مسكن حداكثر ۳۰ درصد قيمت تمام شده را از فرهنگيان متقاضي واجد شرايط دريافت مي كند و مابقي هزينه از طريق مشاركت و سرمايه گذاري مؤسسه صندوق ذخيره فرهنگيان و بانك تأمين مي شود.»
تدين با تأكيد بر اين كه در واگذاري واحدها تأهل يا سرپرست خانوار بودن و عدم دريافت زمين و مسكن از نهادهاي دولتي جزو اصلي ترين شرايط متقاضي است افزود: «اين واحدهاي مسكوني با اقساط حداكثر ۱۰ ساله در اختيار فرهنگيان قرار مي گيرد.همچنين ۸۷۶ واحد نيز تا نيمه اول اسفند ماه سال جاري در بهارستان، اصفهان، سنندج، نهاوند، اسدآباد همدان و بهشهر مازندران تكميل و تحويل فرهنگيان واجد شرايط به صورت اجاره به شرط تمليك خواهد شد.»
معاون پشتيباني و تأمين منابع مؤسسه صندوق قرض الحسنه ذخيره فرهنگيان گفت: «بر اساس تصويب مجمع عمومي سازمان ملي زمين و مسكن و توافقنامه جديد وزراي آموزش و پرورش و مسكن و شهرسازي بر مبناي احداث ۱۵ هزار واحد مسكوني، تاكنون سازمان مسكن و شهرسازي در نه شهر كشور براي تحويل زمين اعلام آمادگي نموده و با بررسي هاي كارشناسي و برآورد فني و تخصصي كه بر اساس آن كار انعقاد قرارداد، تحويل زمين و اقدام هاي اداري صورت مي گيرد. همچنين اين صندوق قابليت احداث حدود ۷۵۲۰ واحد مسكوني در شهرستانهاي قزوين، فرديس كرج، اشتهارد، مريوان، سنندج، مشهد، تبريز و دماوند خواهد داشت.»

بيست و دومين جشنواره شعر و داستان نويسي دانش آموزان
رئيس سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل گفت: اردبيل ميزبان بيست و دومين جشنواره شعر و داستان نويسي دانش آموزان دوره متوسطه سراسر كشور خواهد بود.
به گزارش ايلنا، پيامي، در جلسه ستاد اجرايي جشنواره، با اشاره به برگزاري مطلوب و بي سابقه مسابقات قرآن و نهج البلاغه دانش آموزان كشور در اردبيل و حضور شخصيت هاي مذهبي، فرهنگي و اجرايي كشور در آن، گفت: وزارت آموزش و پرورش، استان اردبيل را به همت برخورداري ازموقعيت فرهنگي، مذهبي و اقليمي بي نظير در كشور و همچنين وجود نيروهاي كارآمد، خلاق و پر تلاش براي اجراي اين جشنواره انتخاب كرده است.پيامي، كشف و پرورش استعدادهاي فرهنگي- هنري را رسالت اصلي آموزش و پرورش براي اعتلاي فرد و جامعه دانست و افزود:برگزاري چنين جشنواره هايي توام با برنامه ريزي صحيح و جلب رضايت خاطر دانش آموزان و مسئولان اجرايي از اهداف ما خواهد بود.اين جشنواره از چهارم تا هشتم مرداد ماه با شركت ۸۰۰ دانش آموز و مربي در اردبيل برگزار خواهد شد.

رشته زبان فارسي در دانشگاه قطر تدريس خواهد شد
دور جديدي از همكاريهاي آكادميك دانشگاه هاي ايران و قطر آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين راستا بر اساس توافقنامه همكاري، هياتي از كشورمان به رياست دكتر خليلي عراقي رئيس سابق دانشگاه تهران و دكتر موذني پور از اساتيد گروه ادبيات فارسي به قطر سفر مي كند.
دستورات اصلي جلسات اين هيات ديدار از مركز سيره و سنت به رياست دكتر قرضاوي و نيز بازديد از شهرك آموزشي تازه تاسيس قطر است. قرار است در اين سفر در مورد راه اندازي رشته زبان فارسي در دانشگاه قطر تا سقف ۱۲۰ واحد درسي و تاسيس تخصص زبان فارسي در اين دانشگاه براي انتخاب كليه رشته هاي موجود دانشگاه بحث و تبادل نظر شود. موافقت كلي اين برنامه ها در ديدار دكتر محمود واعظي رايزن فرهنگي كشورمان در قطر، با سركار خانم شيخه مسند رئيس دانشگاه قطر در ماه گذشته كسب شده است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |