دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۷
گفت وگو با ابراهيم شيباني، كارگردان فيلم «زهر عسل»
ضعف كارگرداني را مي پذيرم
008637.jpg
ابراهيم شيباني را كه بيشتر به عنوان دستيار كارگردان مي شناختيم، مدتي است اولين فيلم بلندش «زهر عسل» اكران عمومي شده. او پيش از اين دو فيلم كوتاه نيز ساخته بود. در «زهر عسل» چيزي كه مشهود است حضور يك ستاره و بازيگران گيشه پسند، تأكيد و استفاده زياد از ترانه هايي كه صداي خوانندگان آن خوب است و حضور چهره هاي سرشناسي كه   نام آنها در تيتراژ آورده نشده و همه اينها در كنارداستان مثلاً عاشقانه و كمي هم ترسناك و نماهاي زيادي از دو بازيگر فيلم قرار مي گيردكه مدام در حال گردش، ترسيدن يا غافلگيري هاي عجيب و غريب هستند. با ابراهيم شيباني درباره فيلمش به گفت وگو نشستيم.
* شما با سابقه كاري تان به عنوان دستيار با كارگردان هاي زيادي كار كرده ايد. از حاصل اين تجربه ها بگوييد و اين كه چطور اطمينان پيدا كرديد حالا بايد فيلم بسازيد؟
- سالها در كنار اساتيد كار كردن تجربيات زيادي داشت و به جرأت مي توان گفت كه من سينما را فقط در كنار آنها و تجربي ياد گرفتم، قبل از ورود به سينما هيچ شناختي نسبت به آن نداشتم و با كار كردنم در سينما آن را شناختم. اين تجربيات آن قدر زياد است كه نمي دانم از كدام و چطور بگويم. بنده هنوز اطمينان ندارم كه فيلمسازم. ولي وقتي شروع به ساختن «زهر عسل» كردم فقط خواستم خودم را بعد از اين چند سال محكي زده باشم.
* از چگونگي ساخت «زهر عسل» بگوييد.
- خيلي اتفاقي از طرف تهيه كننده پيشنهاد شد. يعني دعوت بابائيان و زبردست انگيزه اي شد براي ساخت «زهر عسل».
* از همكاري با فريد مصطفوي بگوييد و شكل گيري فيلمنامه.
- با مصطفوي حدود سه سال است كه دوست هستم و ارتباط نزديكي با هم داريم. بعد از خواندن طرح و يا فيلمنامه اوليه با آقاي مصطفوي مشورت كردم و قرار شد ايشان فيلمنامه را بازنويسي كنند.
* به نظر مي آيد «زهر عسل» تكليفش با خودش روشن نيست. اين اثري اجتماعي است يا ترسناك؟
- با اين سؤال موافق نيستم، چون يك اثر هم مي تواند به قول شما اجتماعي باشد، هم ترسناك. ولي فيلم در اصل قرار بود بيشتر به طرف دلهره و ترس برود.
* در فيلم شتابزدگي عجيبي به چشم مي خورد كه نتيجه بدي داده، چرا؟
- من در اين فيلم شتابزدگي را نمي بينم، ولي اگر فيلم به نظر شما كمي عجولانه مي آيد شايد به خاطر سرعتي است كه در هنگام فيلمبرداري داشتيم، فيلم در واقع در ۲۵ جلسه فيلمبرداري شد.
* البته اين كه شما اعتماد به نفس داريد خوب است، ولي شتابزدگي شامل خيلي از قسمت هاي فيلم مي شود. از نوشتن سرسري فيلمنامه تا روابط پا در هواي آدم ها، موقعيت هايي كه خوب ساخته و پرداخته نشده اند و ... به هر حال بگذريم. شما در يكي از مصاحبه هايتان گفته ايد كه فيلم نزديك به زير پوست شهر و ليلا است. منظورتان از چه جنبه اي بوده است؟
- بنده هيچ وقت چنين جسارتي را نمي كنم، چون نه فيلم و نه خود من با آن اساتيد قابل مقايسه نيستيم. اگر در جايي نوشته شده شايد منظور اين بوده كه من از تجربيات پشت صحنه آن فيلم ها استفاده  كرده ام.
* بازي بازيگران فيلم خيلي ضعيف و سطحي است. فكر نمي كنيد اين به ضعف فيلمنامه و كارگرداني برمي گردد؟
- به نظر من بازي بازيگران اصلاً  ضعيف نيست، شايد كارگرداني فيلم ضعف داشته باشد ولي بازي بازيگران را قابل دفاع و خوب مي دانم.
* به نظر مي آيد اين سفر در انتها بايد تغييري و شناختي را در زندگي سينا و شراره بوجود بياورد. اما گره هاي فيلم خيلي سطحي است اين كه مرد معتاد است و زن ازدواج اول داشته است.
- فكر كنم تأثير خود را گذاشته چون آنها در انتها همديگر را بهتر از قبل مي شناسند و اين كه چرا مرد معتاد و زن ازدواج اول داشته به نظر من اين مسائل در زندگي اصلاً سطحي نيست.
* نكته جالب اين است كه اگر شراره ازدواج قبلي داشته و به هر حال در شناسنامه اش ثبت شده پس چطور نه سينا و نه هيچ كس ديگر متوجه نمي شود؟
- در سكانسي كه شاهين (شهاب حسيني) شناسنامه او را پيدا مي كند و در آن سكانس معلوم مي شود كه شراره اسم شاهين را از شناسنامه  حذف كرده و در اصل شناسنامه خود را عوض كرده و در سكانس پيست اسكي شاهين از شراره مي پرسد كه چرا اسم من را از شناسنامه در آوردي؟
* انتخاب بازيگران چطور شكل گرفت؟
- با مشاورت بابائيان و زبردست به اين انتخاب رسيدم.
* (فرجامي) در نقش فريبا تلاش شده كه آدمي مرموز باشد اما با گريمي كه بر چهره اش انجام داديد و بازي سرد ا و شبيه اشباح سرگردان شده است.
- لطفاً اشباح سرگردان را براي من معني كنيد، بعد من دليل گريم و نوع بازي (فرجامي) را توضيح مي دهم.
*منظور از اشباح اين است كه تا اندازه اي كه اين امكان بوده با گريم چهره (فرجامي) را كم رنگ كرده اند و وقتي كه انگيزه كار يك شخصيت معلوم نباشد و او فقط حضور سايه وار داشته باشد همين مسائل پيش مي آيد. به هر حال زمان جشنواره گفته ايد كه فيلم دچار حذف هاي زيادي شده، اين حذف ها چه بوده اند؟
- فيلم به چند مورد مميزي برخورد كرده كه حذف شد و اين موارد برمي گردد به من كه چون شناخت كافي از مسائل مميزي نداشتم بايد آنها را حذف مي كرديم.
* در فيلم به بهانه هاي مختلف ما شاهد شنيدن ترانه هاي خوب و معروف ايراني و خارجي هستيم از فريدون فروغي تا فرهاد و جرج مايكل، اول از كاركرد اين ترانه ها بگوييد و بعد هم چرا در تيتراژ اسمي از منابع اين ترانه ها آورده نشده؟
- شعر فرهاد را اگر دقت كرده باشيد تقريباً  همان داستان فيلم  ماست و بعد اين كه موزيك در تمام اوقات انسان ها تأثير عجيبي دارد و من سعي كردم با موسيقي حس كاراكترم را بهتر به تماشاگر برسانم. اما از بابت نيامدن نام آنها در تيتراژ بهتر است از تهيه كننده سؤال كنيد. بنده زياد در جريان تيتراژ نبودم.
* يكي از گره هاي مهم فيلم اين است كه سينا معتاد است، اما نه در رفتار و نه در چهره او نشاني از اين اعتياد نمي بينيم، فقط وقتي متوجه اين موضوع مي شويم كه او خودش آن را پيش شراره اعتراف مي كند.
- قبل از اين كه سينا به اعتياد خود اشاره اي كند در چندين سكانس قبل كلافگي و عصبانيت او را مي بينيم و در ضمن واقعاً  بايد تمام آدم هاي معتاد به صورت خميده راه بروند؟ و يا نوع صحبت آنها بايد به صورتي باشد كه از نگاهشان بفهميم اعتياد دارند؟ سينا از آن نوع آدم هايي است كه اعتيادش آنچنان جدي نيست و از مواد به صورت تفريحي استفاده مي كند.
* اين كه سينا مجسمه ساز است اصلاً  چه كاركردي در فيلم دارد خصوصاً  كه مجسمه هاي خوبي هم نمي سازد، مگر اجبار بود كه او را مجسمه ساز كنيد؟
- شخصيت سينا طوري معرفي مي شود كه او عكاس است، مجسمه ساز است و در اصل او يك آرشيتكت است، واقعاً  هر اتفاقي كه در داستان مي افتد يا هر كاري كه كاراكتر دارد بايد كاركرد مهمي داشته باشد؟
* به هر حال رابطه ها در فيلم خيلي سطحي از كار درآمده اند و به جاي فضاسازي بيشتر از طريق ديالوگ و گفتار شراره پي به قصه فيلم مي بريم، خوب در اين صورت آدم  مي توانست به جاي ديدن فيلم كتاب بخواند. واقعاً  الان كه فيلم را مي بينيد احساستان نسبت به آن چيست؟
- فيلم البته مشكلات زيادي دارد. ولي از اين تجربه راضي هستم و كمي تا قسمتي آن را دوست دارم.
گفت وگو: آناهيد موسسيان

سايه روشن هنر
انتشار «يادهاي كودكي» به مناسبت
نخستين جشنواره تصويرگري كتابهاي درسي
نخستين جشنواره تصويرگري كتابهاي درسي
در تهران برگزار شد.
به همين مناسبت دو شماره نشريه اين جشنواره با عنوان «يادهاي كودكي» به ترتيب ويژه نامه بزرگداشت پرويز كلانتري و ويژه نامه بزرگداشت صادق صندوقي تصويرگران كتاب هاي كودكان انتشار يافت.
در «يادهاي كودكي ۱» طي مقدمه اي به معرفي پرويز كلانتري پرداخته شده و سپس كتاب شناسي آثار تصويريٍِ، سفرهاي مطالعاتي، نمايشگاههاي بين المللي در زمينه نقاشي ،نوشته هاي هنرمند در زمينه تصويرگري و ويژگي هاي آثارش درج شده اند.
«يادهاي  كودكي ۲» نيز شامل معرفي و كتاب شناسي برخي آثار تصويري صادق صندوقي است كه به همراه ويژگي تصويرهاي صندوقي در كتابهاي كودكان يعني دوره تصويرهاي تجربي و نخستين دوره تصويرگري متن هاي تاريخي و تصويرگري براي كتابهاي درسي به چاپ رسيده اند.
اين نشريات توسط سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش انتشار يافته اند.
معرفي برگزيدگان
مسابقات هنرهاي تجسمي يزد
هنرجويان هنرستان كاردانش هنر سوره يزد در مسابقات هنرهاي تجسمي در سطح استان رتبه هاي برتر را به خود اختصاص دادند.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پژوهش حوزه هنري، در اين مسابقات، مينا خجسته، فاطمه بشردوست، ندا قطبي زاده و فاطمه اعتصام به ترتيب در رشته هاي پوسترسازي و طراحي آرم رتبه هاي برتر را از آن خود كردند.
همچنين هنرجويان اين مركز آموزشي در سطح ناحيه نيز رتبه هاي برتر در رشته هاي تجسمي طراحي با مداد، پوسترسازي، طراحي آرم و خط نستعليق را به خود اختصاص دادند.
اين مسابقات از سوي آموزش و پرورش در تالار فرهنگيان اين شهرستان در ارديبهشت ماه برگزار شد.
نمايشگاه آثار مفاخر خوشنويسي ايران
انجمن خوشنويسان اسلام شهر با مشاركت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان به مدت ۱۵ روز نمايشگاهي از آثار خوشنويسان مفاخر اين هنر برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر، به نقل از روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلام شهر، بيش از ۵۰ اثر خوشنويسي از آثار خوشنويسان همانند ميرزا غلامرضا اصفهاني، كلهر، ميرعماد، ميرزا كاظم، علي اكبر گلستانه، درويش عبدالمجيد طالقاني، غلام حسين اميرخاني، عباس اخوين، يدالله كابلي، امير احمد فلسفي و... در اين نمايشگاه ارائه مي شود.
اين نمايشگاه در محل مجتمع فرهنگي هنري شهيد صارمي اسلام شهر برپا مي شود.

مرور هنر
آويني در سوره هشتم
هشتمين شماره از دوره جديد ماهنامه فرهنگي تحليلي سوره منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي انتشارات و مطبوعات سوره در اين شماره مي خوانيم: از خزان شعر انقلاب تا مصائب مسيح لبنان (گزارشي بر بازار فرهنگ و هنر)، مؤمن پارسا (حسن حسيني در منظومه تعهد)، اين فكر تحمل نمي شود (سخنراني استاد رضا داوري اردكاني درمراسم بزرگداشت شهيد سيد مرتضي آويني)، معجزه تمام عيار (خاطرات ناگفته اي از شهيدآويني قبل از انقلاب اسلامي)، مشكلات را خرد مي كرد... (گفتگو با پدر شهيد آويني)، چگونه آيه هاي جهاد حذف مي شود (نگاهي به مباني و روشهاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي دركمرنگ كردن آرمان گرايي)، صدا و سيما؛ از سرگرمي تا دانشگاه (گزارشي درباره نوع پوشش صدا و سيما و تأثير آن در اجتماع)، رنساس معكوس (گشتي در مجلات فكري ايران در دو ماه گذشته و نگاهي به مجلات فكري در يكسال گذشته)، مشكل كمبود بودجه نيست (مقاله اي درباره بررسي آسيبهاي داخلي و خارجي انقلاب در سالهاي پس از جنگ)، درك معمارانه و جهان بيني اسلامي، اشتراكات و تمايزات (مقاله اي است درباره فلسفه معماري و شناخت معماري، درك معمارانه وشناخت معمارانه)، فلسطين وشاعران تاجيك (بازخواني دو غزل از محمد علي عجمي غزلسراي معاصر تاجيك)، اي خدا، معني ما بسم الله ست (نگاهي به غزلهاي كمال نصرالله)، جور ديگر به ويرانه ها نگاه كنيد (نگاهي به فعاليت شهيد بهروز مرادي ازگلستان جعفريان)، يادداشتهاي خرمشهر (خاطرات شهيد مرادي)، دوربين، دفترچه و تفنگ (مصاحبه با كاظم چليپا، نقاش)، نجف چشم انتظار قم (نگاهي متفاوت به وضع فرهنگي و اقتصادي شيعيان در عراق)، ببخشيد كه دوستش داريم (گفتگو با نويسندگان اردني درباره ادبيات مقاومت در جهان عرب)، فقط بايد كاركرد (گفتگو با يوري گابيس اف ،طلبه اوستيايي مدرسه امام خميني(ره))، هنرمتعهد و هنر روشنفكري (گفتگو با نمرسالمون كارگردان اسپانيايي)، مجلس امام حسين مال اسلام و زنده است (گفتگو باحاج سيد رضا مؤيد شاعر اهل بيت) و...
از نام هاي حك شده بر سنگ
«... چقدر از تو نوشيده بودم
كه توفان
صدا زد مرا از فراسوي خاكستريها
كسي پشت در بود
كسي پشت شايد
كه ناگاه شب از بام افتاد...»
اين جملات، قطعه اي از شعر شب از جمله اشعار مجموعه «از نام هاي حك شده بر سنگ» سروده ضياءالدين ترابي است كه توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شده است.
اين مجموعه شعر كه كاري از دفتر آفرينشهاي ادبي حوزه هنري است، در سه دفتر ارائه شده است كه عبارتند از: با چشم هاي بسته، از نام هاي حك شده بر سنگ و در سكوت صدا.
كتاب «از نام هاي حك شده بر سنگ» در ۱۲۴ صفحه با تيراژ ۲۲۰۰ نسخه و با قيمت ۷۰۰ تومان به بازار كتاب عرضه شده است.

هنر
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |