يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۳ - Jun 20, 2004
نشانه هاي اهل تقوي
عن علي عليه السلام: لأهل التقوي علامات يوفون
بها: صدق الحديث و اداء الامانه و الوفاء بالعهد و قله الفخر و البخل وصله الارحام و رحمه الضعفاء و قله التحميل و حسن الخلق وسعه الحلم و اتباع العلم في ما يقرب الي الله عز و جل
]خصال صدوق جلد ۲ ص ۲۳۵ [
علي عليه السلام فرمود: براي اهل تقوي نشانه هايي است كه به واسطه آنها] افراد با تقوي از اشخاص بي تقوي[ شناخته مي شوند:
راستگويي و تحويل امانت و وفا به عهد و پيمان و افتخار نكردن]به حسب و نسب و مال و منال[ و بخل نورزيدن و صله ارحام و ترحم بر ضعيفان و تحميل نكردن بر ديگران]و سر بار نشدن به آنان[ و حسن خلق و شكيبايي و صبر زياد و پيروزي و تبعيت از دانشي كه قرب الهي را در پي دارد. ]و اوامر و نواهي خداوند و عمل به آنها را مشخص مي سازد[.
امروز با حافظ
چون بشد دلبر و با يار وفادار چه كرد
ديدي اي دل كه غم عشق دگر بار چه كرد
آه از آن مست كه با مردم هشيار چه كرد
آه از آن نرگس جادو كه چه بازي انگيخت
خسرو سينايي:
سينما با بي صداقتي عجين شده است
008343.jpg
خسرو سينايي  كارگردان  سينما گفت :  سينماي  ايران  به  قدري  با بي صداقتي  و حسابگري هاي  پشت پرده  عجين  شده است كه  فيلمسازاني  مثل  من  محكوم  به  فنا هستند.
وي  در گفت  و گو با ايرنا افزود: سينماي ايران  قواعد و اصول  درستي  ندارد و فيلم ساز اسباب  بازي  نيست  كه  به  اشكال مختلف  بازيچه  دست  مسئولان  و تهيه كنندگان  باشد.
سينايي  تصريح  كرد: اين  سينما به  امثال  من  نيازي  ندارد و ديگر دغدغه اي براي  نمايش  آثارم  در سالن  و شبكه هاي  تلويزيوني  ندارم .
وي  بابيان  اين كه  از اين  پس  فقط به  ساخت  فيلم  مستند خواهم پرداخت ، افزود: به  عنوان  يك  فيلمساز بايد از حرمت  حرفه اي  خود دفاع  كنم  و نگذارم  هر كس  كه دلش  مي خواهد به  من  توهين  كند.
وي  با طرح  اين  پرسش  كه  هدر دادن  انرژي  فيلمسازان  به نفع  چه كساني  است ؟، افزود: از نسل  ما كه  گذشت ، اميدوارم  نسل  جوان  دچار چنين  رفتارهايي  نشود.
كارگردان  فيلم  عروس  آتش  خاطر نشان  كرد: اگر چه  يك  تنه  نمي توانم  چيزي را تغيير دهم ، اما مي توانم  حرمت  شخصي  خود را حفظ كنم . وي  بابيان  اين كه  ۲۵ دقيقه  از عروس  آتش  در تلويزيون  حذف  شد، گفت : اين اثر همچون  ديگر آثارم  مانند زنده  باد و هيولاي  درون بدون  رضايت  و رعايت حقوق  معنوي  صاحب  اثر با جرح  و تعديل  بي رحمانه  پخش  شد. فيلم  سينمايي  عروس  آتش  ساخته  سينايي  به  تازگي  از تلويزيون  پخش  شد.
سينايي  معتقد است  كه  حقوق  معنوي  يك  اثر تا ابد متعلق  به  فيلمساز است  وهرگونه  اعمال  نظر در فيلم  نوعي  توهين  به  وي  تلقي  مي شود.
وي  ادامه  داد: قصد داشتم  با فيلم هايم  بين  مردم  و سينماي  دور از ابتذال پلي  ايجاد كنم  اما با مسائل  پيش آمده  فيلمسازي  را رها خواهم  كرد و فقط بادوربين  ديجيتال  به  كار فيلم سازي  ادامه خواهم داد .
اين  مستندساز در عين  حال  گفت : سينماي  ايران  با توليد آثار فرهنگي  ظرفيت حضور در بازارهاي  منطقه اي  وجهاني  را دارد امامسائلي همچون  جشنواره بازي  وكوته نظري  موجب  شده  ظرفيت  اين  سينما ناديده  گرفته  شود.

نقال قهوه خانه آذري درگذشت
مرشد عباس  داراب  از نقالان  پيشكسوت  قهوه خانه اي    براثر بيماري  و كهولت  سن  در ۱۰۸ سالگي  درگذشت.
 به  گزارش  واحد مركزي  خبر مرشد عباس  داراب  درتهران  متولد شدو از ۲۴ سالگي  به  نقالي  رو آورد.
وي  ازآغاز فعاليت  خود در هشت  قهوه  خانه  تهران  قهوه  خانه  هاي  خسروعلي خان ، گمرك ، ساعت  مشيرالدوله ، رجب  تنبل ، حبيب  ابوطالب  ، محمد دژبان  ودروازه  غار نقالي  مي كرد.
در زمان  استاد مرشد عباس  داراب  ۲۰ نقال  درتهران  فعاليت  مي كردند كه نقال  صياد پور، برزو، شاطر حسين ، سيدابوالقاسم  و حسينعلي خان  از آن  جمله اند.
مرشد عباس  داراب  قهوه  خانه  آذري  درميدان  راه آهن  را افتتاح  كرد وازنقالان  ثابت  آن محله  بود.استاد داراب  شاهنامه  فردوسي  را حفظ بود و سالها پيش  ازآنكه  راديو درتهران  آغاز به  كار كند نقالي  مي كرد.او درچند فيلم  سينمايي  و سريال  تلويزيوني  نيز ايفاي  نقش  كرده  است  كه دليران  تنگستان ، ازآن  جمله  است.
 پيكر استاد مرشد عباس  داراب  پس  از برگزاري  مراسم  تشييع  صبح  ديروز دربهشت  زهراي  تهران  به  خاك  سپرده  شد.

نگارستان
نسيم
008340.jpg
۱- وينزلو هومرwinslow Homer
۲- تولد: بوستون ۱۸۳۶ ‎/ وفات: پرات نك ۱۹۱۰
۳- سبك هنرمند: امپرسيونيسم (اين سبك از سال ۱۸۶۰ در فرانسه آغاز شد. پيروان اين سبك مجذوب رنگ و نور بودند و از رنگ هاي خالص در آثارشان بهره مي بردند. تمركز آنها روي نقاشي از طبيعت و زندگي روزمره بود.)
۴- درباره هنرمند: در آثار هومر به نوعي روياهاي دوران كودكي، سرزندگي و شادابي كودكانه و خاطرات تابستان هاي كودكي هويدا است. آثار او در واقع دايرة المعارفي جالب از زندگي مردم آمريكا در سالهاي ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۰ است. اگرچه او را پيرو سبك امپرسيونيسم مي دانند اما بسياري نيز او را ناتوراليسم (طبيعت گرا) دانسته اند. در واقع او به هر دو سبك نقاشي مي كرد.
۵- نام تابلو ومشخصات تابلو: برخلاف نسيم / ۱۸۷۶ / رنگ روغن روي بوم / ۹۷*۵/۶۱ سانتي متر.سه پسر جوان و يك ماهيگير در حالي كه قايق شان به سمت راست متمايل شده و در حال حركت برخلاف مسير باد هستند. اين تابلو درست زماني تصوير شده كه مارك تواين كتاب  معروفش هاكلبري فين را نوشته است.
۶- محل نگهداري تابلو: موزه هنر ناسيونال / واشنگتن

تازه هاي دنياي رسانه ها
نا امني در كشور نفت و پول
گردن زده شدن «پال مارشال جانسون» تكنيسين ميانسال هلي كوپتر در كشور سعودي كه چند روز در گروگان بود اين سئوال را در رسانه ها مطرح ساخته كه اين عمليات در كشور نفت و پول تا چه زمان و نيل به كدام نتيجه ادامه خواهد يافت. برخي رسانه ها ترديد ندارند كه هدف، آل سعود است كه پس از ايجاد كشور سعودي در نيمه اول قرن بيستم و به رسميت شناخته شدن اين دولت از سوي انگلستان طبق قرارداد جده، و هم پيمان نفتي شدن با آمريكا به ثروت سرشار دست يافته و در توزيع آن رعايت انصاف و عدالت نمي كند، و اين نفوذ و ثروت را براي حل مسائل اعراب از عراق تا فلسطين به كار نمي اندازد. انجام كارها به دست صدها هزار خارجي غير عرب و عمدتاً غير مسلمان سپرده شده است. اظهارات ژنرال پاول وزير امورخارجه آمريكا كه از خارجيان مقيم كشور سعودي خواسته است كه نترسند و اينجا را ترك نكنند كه خروج آنان نوعي پيروزي القاعده بشمار خواهد رفت با معنا تلقي شده است.
رسانه ها اعلاميه ربايندگان جانسون را تفسير كرده اند كه در آن جملات «محاكمه منصفانه جانسون قبل از اعدام، و اين كه هلي كوپترهاي آپاچي تعمير شده به دست او در تعقيب و كشتار اعراب به كار رفته اند» قيد شده و ربايندگان خود را «القاعده شبه جزيره عربستان» معرفي كرده اند كه از اين عنوان چنين بر مي آيد كه القاعده در امارات و حتي يمن نيز فعاليت دارد و اين رشته سر دراز خواهد داشت.
جورج بوش به اندرز كلينتون در باره بن لادن گوش فرا نداد
امشب، ساعت هفت به وقت نيويورك (۳ و نيم بامداد دوشنبه به وقت تهران) مصاحبه يك ساعته بيل كلينتون رئيس جمهوري سابق آمريكا از شبكه سي.بي.اس پخش خواهد شد كه درباره تجربه و خاطراتش از هشت سال رياست جمهوري است. اين مصاحبه به مناسبت انتشار كتاب ۹۵۷ صفحه اي خاطرات او انجام شده است. كلينتون در باره القاعده نوشته است كه پس از انتخاب بوش به رياست جمهوري به او گفتم كه اسامه بن لادن بزرگترين تهديد براي آمريكاست، ولي او توجه نكرد و موضوع صحبت را تغيير داد.
اين كتاب به قلم خود كلينتون است. او مانند رؤساي جمهوري قبلي آمريكا نوشتن خاطراتش را به نويسنده ديگري نسپرده است. كلينتون ده ميليون دلار حق التاليف اين كتاب را گرفته و كتاب او كه فردا عرضه خواهد شد دو ميليون نسخه پيش فروش داشته است.

برگي از تاريخ
دعواي نشريات چپ و راست تهران در ۱۳۳۰
علاوه بر انتقاد نشريات چپ و راست تهران از يكديگر درباره گزارش انصراف انگلستان از حمله نظامي به آبادان در سال ۱۳۳۰ كه شرح آن در زير خواهد آمد؛ ۲۰ ژوئن در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قراراست: قتل ابراهيم ميرزا پسر شاه اسماعيل اول طبق نقشه دختر برادرش «پريخان خانم» شاهزاده خانم فتنه گر صفوي در ۱۵۷۶، اجتماع نمايندگان طبقه سوم مردم فرانسه در ميدان تنيس و شنيدن نطق «ميرابو» و امضاي سوگندنامه كه تا براي فرانسه قانون اساسي ننويسند پراكنده نشوند در ۱۷۸۹ كه با اين عمل جرقه انقلاب زده شد، دستگير شدن لوئي شانزدهم پادشاه فرانسه كه با لباس مبدل فرار كرده بود تا از خارجيان بر ضد انقلاب ملت خود كمك بگيرد در ۱۷۹۱ كه بعداً به همين جرم ( خيانت) گردن زده شد، اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا در ۱۸۶۷ اعلام داشت كه خريد آلاسكا از روسيه به مبلغ ۷ ميليون دلار (هر هكتار دو پني) قطعيت يافت، پروفسور «جان دوي» فيلسوف بنام آمريكايي در سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰) ملي كردن نفت را حق ملت ايران خواند، تصميم گرفته شد كه در سال ۱۹۶۵ ميان كاخ سفيد واشنگتن و كاخ كرملين يك تلفن مستقيم كشيده شود، و در شمال ايران در سال ۱۹۹۰زمين لرزه اي به شدت ۷ و ۶ دهم ريشتر روي داد كه منجر به مرگ ده ها هزار تن شد.
اينك شرح مرافعه نشريات تهران در دهه آخر ژوئن ۱۹۵۱ (۱۳۳۰) كه ناشي از جنگ سرد دو بلوك شرق و غرب بود به عنوان «برگ امروز»: روزنامه هاي راست و ميانه رو تهران گزارش كرده بودند كه نخست وزير انگلستان اندرز دولت آمريكا را پذيرفته و از حمله نظامي به ايران و تصرف آبادان منصرف شده و اين موضع را «گريدي» سفير آمريكا در تهران در ملاقات با دكتر مصدق كه در خانه وي انجام شد به او اطلاع داده است تا وقت خود را صرف تجهيز نيرو و اعزام به خوزستان نكند. نشريات چپ به اين طرز خبر نويسي روزنامه هاي راست حمله برده بودند و ضمن انتقاد از آنها و وارد آوردن اتهامات متعدد اعتراض كرده بودند كه چرا اين روزنامه ها انصراف انگلستان از تعرض نظامي را به حساب فشار دولت دمكرات هاي آمريكا گذارده بودند. نشريات چپ نوشته بودند اگر انگلستان به ايران حمله مي كرد جنگ جهاني سوم آغاز مي شد زيرا كه مسكو در انتظار چنين حمله اي بود كه طبق قرارداد ۱۹۲۱ نيرو به كمك ايران بفرستد و پايگاه هاي انگلستان در منطقه را متصرف شود و اين، يعني آغاز جنگ جهاني سوم كه به سود غرب نيست از خاورميانه شروع شود. پس ترس از شوروي، انگلستان را منصرف كرد نه اندرز دوستانه آمريكا. به علاوه، مگر مردم ايران مرده اند كه بشود به كشورشان حمله ور شد.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
پيشگيري از زخم معده
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است: كساني كه از ابتلاء به زخم معده هراس دارند بايد از مصرف مواد غذايي كه معده را تحريك به ترشح اسيد بيشتري مي كند اجتناب كنند از جمله قهوه، الكل، نوشابه هاي گازدار و.... در مصرف شير هم زياده روي نشود.

بهارستان
با چشم دلسوزي
به يكديگر بنگريم
اي درخت گيلاس كوهستان!
بيرون از گل هاي تو
دوستي برايت نيست
كيوس - ترجمه سهراب سپهري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
رفاقت
پرويز و عباس سوار ماشين من بودند. بحث امير بود.
-«بايد حال اين امير رو بگيريم خيلي پررو شده». همه موافق بودند. پرويز سر كوچه پياده شد.
-«اين پرويز هم خيلي مشكوكه. اصلا آدم قابل اطميناني نيست.» همه موافق بودند.
عباس هم نزديك خانه اش پياده شد، توي دلم گفتم: «عباس هم خوب هالوايه.
خوب ميشه ازش سواري كشيد.» خودم كاملا موافق بودم.
تورج حسيني منجزي

گشتي در دنياي خبرها
خبري خوب براي سيگاري ها
نيويورك: تحقيقات جديد دانشمندان نشان مي دهد افراد سيگاري كه قبل از سن ۳۵ سالگي سيگار را ترك كنند به اندازه غيرسيگاري ها عمر خواهند كرد.
به همين دليل دانشمندان توصيه مي كنند كه افراد سيگاري قبل از سن ۳۵ سالگي، سيگار را به كلي ترك كنند.
گريز از هواي گرم
رم: سال گذشته هزاران نفر در كشور ايتاليا براثر گرماي بي سابقه تابستان جان باختند كه اغلب افراد مسن بودند. به همين دليل وزارت بهداشت اين كشور برنامه هاي ويژه اي براي سال جاري دارد. يكي از اين برنامه ها انتقال افراد مسن به داخل سينماها و سوپرماركت ها است.
قرار است در گرم ترين ساعات روز،  افراد مسن كه در خيابان ها حضور دارند به سالن هاي سينما و يا سوپرماركت ها انتقال داده شوند تا زير باد كولر استراحت كنند و خنك شوند.
سامورايي در جنگل
برلين: يك مرد در آلمان با شمشير سامورايي خود، فضاي جنگلي واقع در غرب شهر برلين را ناامن كرده است. اين مرد ۴۶ ساله چندي پيش با سفر به ويتنام نحوه مبارزه با شمشير سامورايي را فرا گرفت به همين دليل چند روزي است كه با شمشير خود به جنگل رفته و مراجعه كنندگان به اين مكان را فراري مي دهد.
باتوجه به اينكه وي خود را در جنگل استتار مي كند پليس با استفاده از دوربين هاي مادون قرمز و هلي كوپتر قصد شناسايي و بازداشت او را دارد.
زردي نوزادان
نيويورك: دانشمندان موفق به ساخت دستگاهي شده اند كه با آن بدون خونگيري از نوزاد مي توان، ميزان زردي خون كودك را مشخص كرد.
درحال حاضر پزشكان براي آگاهي از وجود زردي در خون نوزادان ناچار از خونگيري هستند اما با اختراع اين دستگاه جديد ديگر نيازي به فروكردن سوزن در بدن كودكان نخواهد بود.
اين دستگاه نورهاي مختلفي به پوست انسان مي تاباند و بازتاب نورها را اندازه گيري مي كند كه به اين ترتيب ميزان زردي نوزاد مشخص مي شود.
نحسي ۱۳
ليسبون: اعضاي تيم ملي فوتبال آلمان حاضر نشدند در طبقه سيزدهم هتلي در ليسبون اقامت كنند.طبقه سيزدهم اين هتل پنج ستاره براي اسكان تيم ملي فوتبال آلمان درنظر گرفته شده بود اما ژرمن ها معتقدند كه عدد ۱۳ براي آنها بدشانسي مي آورد به همين دليل قرار شد محل اسكان آنها تغيير كند.پيش از اين، تيم بلغارستان در طبقه سيزدهم اين هتل ساكن بود كه پس از دو شكست از دور رقابت ها حذف شد.
فوتبال و زندگي
استكهلم: يك پيرمرد ۸۵ ساله در سوئد مدعي شد پيروزي ۵ بر صفر تيم ملي كشورش در برابر بلغارستان در چارچوب رقابت هاي جام ملت هاي اروپا، او را از خطر مرگ نجات داده است.
خودرو اين مرد در مناطق جنگلي و دورافتاده شمال سوئد دچار نقص فني شده بود به همين دليل وي بدون دسترسي به آب و غذا در جاده سرگردان بود، به طوري كه براي رفع تشنگي حتي مجبور شد از آب باران استفاده بكند.
اما او كه بسيار علاقه مند به فوتبال بود بازي دو تيم سوئد و بلغارستان را به صورت زنده از راديوي خودرو گوش داد و در حقيقت اين پيروزي روحيه بخش، وي را براي زنده ماندن مصمم كرد.
به هرحال، او كه انگيزه دوچنداني پيدا كرده بود، ۴ روز بدون آب و غذا دوام آورد و سرانجام خود را به خانه رساند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۶ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۹ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري آريا: نمايشگاه طراحي ساسان قره داغلو/ ۳۰ خرداد تا ۴ تير/ سه راه وليعصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه  دريابيگي: نمايشگاه گروهي اسكيس هاي هايده توتونچي و هنرجويان/ ۲۹ خرداد تا سوم تير/ شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* تالار مولوي: نمايشگاه اينستاليشن «يك تا ۸۳ منهاي ۷» كاري از كامبيز شريف/ از ۳۱ خرداد تا پنجم تير/ خيابان ۱۶ آذر، ساختمان مركزي دانشگاه تهران.
* گالر ي گلستان: نمايشگاه نقاشي شاهين قادرپناه / ۵ تا ۱۱ تير/ دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار نگارگري بانوان نگارگر/ اول تا ۱۱ تير/ ميدان انقلاب،  جنب سينما بهمن/ تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه بانو: نمايشگاه تصاوير شهيد چمران به مناسبت سالگرد شهادت/ تا اول تير/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸۷۸۹۸۹۷
* نگارخانه مژده: نمايشگاه نقاشي مهدي هنرمند راد/ تا دوم تير/ سعادت آباد، ميدان كاج،  سروشرقي، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱/ تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
* نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي انوشيروان حميدي/ تا سوم تير/ بزرگراه چمران، پل مديريت، روبروي دانشگاه امام صادق (ع)، پلاك ۴۱/ تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه نقاشي ناهيد ضامني/ تا سوم تير/ ونك، ملاصدرا، شيراز جنوبي، كوچه بهار، پلاك ۵۰، تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي آيدا ذوقي/ اول تا ششم تير/ خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸

گل و گياه
جعفري باراني
008337.jpg
نام علمي: Osteaspermum hybrids
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است داراي انواع يكساله و دائمي كه گلهاي واريته هاي مختلف آن در رنگهاي سفيد، صورتي، زرد كمرنگ، نارنجي و آبي كمرنگ از اواسط تابستان تا شروع سرماي زمستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰-۳۰ و گستردگي آن به ۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي (گلها با طلوع آفتاب باز شده و در هواي ابري و يا عصرهنگام گلبرگهاي خود را جمع مي كنند)، خاك سبك و حاصلخيز، فاصله كاشت مناسب ۲۰ سانتيمتر است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اول بهار در خزانه كه پس از يك ماه نشاء ها را به باغچه منتقل مي كنند، از واريته هاي دايمي در آخر بهار قلمه ساقه تهيه مي نمايند.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |