يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۳ - Jun 20, 2004
با تصويب مجمع تشخيص مصلحت
لايحه برنامه چهارم توسعه به مجلس بازگشت
008412.jpg
گروه اقتصادي: با تصميم ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام كل لايحه برنامه چهارم توسعه به مجلس شوراي اسلامي عودت داده شد.
در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام باتوجه به تفسير شوراي نگهبان از اصل ۱۱۲ قانون اساسي، با راي گيري و اجماع اعضا تصميم به ارجاع برنامه چهارم به مجلس گرفته شد.
به گزارش خبرنگار ما، مسئول امور كميسيون هاي مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين خصوص گفت: شوراي نگهبان معتقد بود كه چون مجلس ششم به ابهامات اين شورا درخصوص برنامه چهارم
حسن واعظي به ايسنا گفت: چون پاسخ ابهامات شوراي نگهبان مشخص نشده، بنابراين اولين كار مجلس در رسيدگي به برنامه چهارم پاسخ به ابهامات است.
وي درعين حال گفت: مجلس مي تواند موادي را كه قبلا هم از سوي شوراي نگهبان تاييد شده اصلاح كند.
واعظي افزود: به مجلس توصيه كرديم به گونه اي عمل شود كه لايحه برنامه چهارم به تاخير نيفتد و دولت تا پاييز بتواند برنامه را دراختيار داشته باشد.
دبير كميسيون اقتصاد كلان مجمع تشخيص مصلحت و رييس كميسيون اقتصادي مجلس هفتم نيز درخصوص ارجاع برنامه چهارم به مجلس گفت: مهمترين نگراني دولت و رييس جمهوري اين بود كه شاكله برنامه در بررسي مجدد به هم نريزد و برنامه ماهيت خود را حفظ كند.
داوود دانش جعفري خاطرنشان كرد: در جلسه مجمع، دولت پيشنهاد كرد كه براي جلوگيري از طولاني شدن ارجاع لايحه به مجلس، مسير راي گيري انتخاب شود، كه اعضاي مجمع به طور قاطع راي به ارجاع لايحه به مجلس دادند.
لايحه برنامه چهارم با ۱۱۲ ايراد شوراي نگهبان مواجه شده بود كه مجلس ششم بدون بررسي اين ايرادها، لايحه برنامه را مستقيما به مجمع ارجاع داده بود و اين مساله با آيين نامه داخلي مجلس مبني بر بررسي مجدد ايرادهاي شوراي نگهبان در تضاد بود.
علاوه بر اين از ايرادهاي ۱۱۲ گانه شوراي نگهبان برخي مربوط به ابهام در مواد لايحه برنامه چهارم بود كه شوراي نگهبان نظر خود را درخصوص آن مواد اعلام نكرده بود، لذا بررسي اين مواد در مجمع تشخيص مصلحت نظام برخلاف قانون اساسي است.
تشكيل كميسيون تلفيق
يك عضو هيأت رييسه مجلس درخصوص ارجاع لايحه برنامه چهارم به مجلس گفت: كميسيون تلفيق بررسي لايحه برنامه چهارم تشكيل خواهد شد.
حاجي بابايي به ايسنا گفت: براساس آيين نامه داخلي مجلس مواردي كه مجلس به شوراي نگهبان فرستاده و از سوي آن شورا تاييد شده، قانون است و كميسيون تلفيق نمي تواند آنها را تغيير دهد.وي افزود: مجلس ظرف يك هفته درخصوص تشكيل كميسيون تلفيق تصميم گيري خواهد كرد.
مجيد انصاري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در گفت وگو با ايسنا اظهار اميدواري كرد كه مجلس هفتم در بررسي لايحه برنامه چهارم مصالح كشور را مدنظر قرار دهد و زحمت كارشناسي كل نظام را پاسداري كند و اصلاحات را به گونه اي انجام ندهد كه انسجام برنامه به هم بريزد.
تصويب برنامه تا مهرماه
مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز معتقد است كه اگر بخواهيم از نتايج برنامه چهارم استفاده كنيم بايد قبل از تهيه لايحه بودجه ۹۴ برنامه آماده باشد.
محمد كردبچه گفت: ما تابع نظرات مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس هستيم.

گفت وگوي امروز
۴۵۰ هزار متقاضي تلفن همراه وجوه خود را پس گرفتند
گروه اقتصادي:پس از قرعه كشي واگذاري تلفن همراه، اعلام شد متقاضياني كه به هردليل از درخواست خود انصراف داده اند مي توانند نسبت به دريافت وجوه پرداختي خود از طريق شعبه هاي پست بانك اقدام كنند.با داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات در اين باره گفت وگو كرده ايم.
***
* تاكنون چه ميزان از وجوه پرداخت شده براي خريد تلفن همراه مسترد شده است؟
- تاكنون حدود ۴۵۰ هزار نفر از متقاضيان تلفن همراه براي دريافت وجه واريزي خود اقدام كرده اند و از آنجا كه اين افراد در مناطق پستي و پست بانك نسبت به دريافت وجه خود اقدام كرده اند هنوز نتوانسته ايم ميزان پول برگشت شده را از لحاظ تاريخ بازپرداخت تفكيك كنيم. اما در مجموع همه مراجعه كنندگان براي دريافت پول واريزي خود در همان روز مراجعه موفق به دريافت وجه واريزي خود شده اند و مشكلي در اين خصوص نبوده و ثبت نام كنندگان در هر زماني مي توانند نسبت به بازپس گيري وجوه خود اقدام كنند.
* آيا برنامه اي براي توسعه واگذاري تلفن همراه در نظر داريد؟
- تا زماني كه واگذاري تلفن  هاي همراه ثبت نام شده به پايان نرسد كار خاصي در اين رابطه انجام نمي شود و تا دي ماه سال ۸۴ كه مراحل واگذاري تلفن هاي همراه ثبت نام شده به پايان خواهد رسيد برنامه اي درخصوص ثبت نام جديد نداريم. معمولاً بعد از پايان واگذاري تلفن هاي همراه ثبت نام شده نسبت به ثبت نام جديد اقدام  مي كنيم.
* براي بهبود كيفيت خدمات تلفن همراه چه اقدامي صورت گرفته است؟
- معتقدم درخصوص كيفيت تلفن همراه خيلي كار كرده ايم و در حال حاضر نيز از وضعيت نسبتاً  مطلوبي در اين خصوص برخورداريم. افزايش كيفيت خدمات تلفن همراه از برنامه هاي دائمي شركت مخابرات است و هم اكنون درصد مكالمات موفق تلفن همراه بسيار خوب و بيش از ۸۰ درصد است و گرچه در بخش هاي مختلف بهبود نسبي براي ارائه خدمات حاصل شده اما هميشه بحث بهينه سازي خدمات ارائه شده مدنظر خواهد بود.هم اكنون با نصب آنتن هاي جديد، بهينه سازي شبكه و توسعه بخش هاي مختلف شبكه به طور همزمان در جهت بهبود كيفيت خدمات ارائه شده اقدام مي كنيم.
* سرمايه حاصل از پيش فروش تلفن همراه در چه زمينه اي هزينه شده و آيا در زمينه بهبود كيفيت ارائه خدمات تلفن همراه نيز مورد استفاده قرار گرفته است؟
- وجوه حاصل از ثبت نام بر اساس آنچه كه در اطلاعيه ثبت نام ذكر شده بود هزينه شده و بخشي از اين وجوه در قالب ماليات پرداخت شده، بخش ديگري در راستاي خريد تجهيزات و بخشي نيز به منظور توسعه روستايي هزينه شده است. قانون اجازه هزينه كردن اين وجوه خارج از آنچه در اطلاعيه ثبت نام درج شده است را به ما نمي دهد. به ازاي هر ثبت نام مبلغ ۸۸ هزار تومان ماليات و ۵۰ هزار تومان براي توسعه روستايي هزينه شده و بقيه نيز به منظور خريد تجهيزات تخصيص يافته كه هم اكنون در حال خريد آنها هستيم.
* سياست واگذاري تلفن همراه به متقاضياني كه در تعداد بالا ثبت نام كرده اند چگونه و بر چه مبنايي است؟
- قبلاً اعلام كرده بوديم كساني كه متقاضي يك تلفن همراه هستند بر اساس اولويت مي توانند آن را دريافت كنند و كساني كه متقاضي بيش از يك تلفن همراه هستند ۲۰ درصد تعداد تلفن هاي ثبت نام شده خود را در مرحله اول و بقيه آنرا در مرحله دوم تحويل مي گيرند. اين طرح مشمول كساني مي شود كه متقاضي ۲ خط تلفن همراه و بالاتر از آن هستند و فروش فيش نيز تأثيري در اين نحوه واگذاري تلفن همراه نخواهد شد.از آنجا كه بيش از ۸۰ درصد متقاضيان تلفن همراه براي خريد يك تلفن ثبت نام كرده اند اين سياست اتخاذ شده تا اولويت با اين افراد باشد و آنها موفق به دريافت تلفن همراه شوند.

طرح ملي امداد تابستاني ايران خودرو
شركت  امداد خودرو ايران  نخستين  بار طرح  امداد تابستاني  را به  منظورامداد رساني  به  خودروهاي  مسافران  تابستاني  در جاده هاي  پرتردد سراسركشور اجرا مي كند.مدير عامل  امداد خودرو بابيان  اين  مطلب  گفت:  اين  شركت  به  منظور فراهم  ساختن  امكان  سفري  بدون دغدغه  و خاطره  انگيز طرح  امداد تابستاني  را با عنوان  يك  طرح  ملي اجرا مي كند.

افتتاح نخستين كارخانه توليد مداد از كاغذ روزنامه
با حضور معاون وزير صنايع و معادن، نخستين كارخانه توليد انواع مدادهاي تحرير با استفاده از كاغذ باطله روزنامه در كشور به بهره برداري رسيد.
اين كارخانه قادر است سالانه ۱۴ ميليون عدد مداد مشكي و رنگي با استفاده از كاغذ باطله و بدون استفاده از چوب توليد كند.

ژاپن سرمايه گذاري در ايران را افزايش مي دهد
«تاكه كازوكاوامورا» سفير ژاپن در ايران، حجم مبادلات تجاري ايران و ژاپن در سال گذشته ميلادي را دو ميليارد دلار اعلام كرد.
به گزارش استانداري كردستان، سفير ژاپن گفت: ژاپن درتوسعه ميدان نفتي آزادگان حدود ۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري مي كند و شركت هاي ژاپني در بخش هاي ديگري منجمله در تأسيسات كارخانه پتروشيمي عسلويه، بندر امام خميني (ره) و كرمانشاه نيز اقدام به سرمايه گذاري نموده اند.

پژو ۲۰۶ صندوق دار با اصرار فرانسوي ها جايگزين پروژه ملي پيكان جديد شد
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: ايران خودرو با اصرار فرانسويها، پژو ۲۰۶ صندوق دار را جايگزين پروژه ملي پيكان جديد كرد.
دكترحميدرضا كاتوزيان نماينده تهران گفت: پروژه ملي پيكان جديد طراحي و موتور آن نيز انتخاب شده بود و خودرويي بود كه مي توانست با نام ايران به توليد برسد. كاتوزيان افزود: كل صادرات شركت پژو به آفريقا ۱۵ هزار دستگاه است و اين در حالي است كه اين شركت براي صادرات ۳۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ صندوق دار به آفريقا به ايران خودرو قول داده است ، اگر آفريقا واقعاً داراي چنين ظرفيتي براي واردات خودرو است، با توجه به نزديكي جغرافيايي فرانسه به آفريقا، چرا «پژو» تاكنون ظرفيت صدور محصولات خود را به اين منطقه افزايش نداده است.

كشف يك ميدان جديد گاز در كشور
برخي از اكتشافات نفتي به نتيجه رسيده كه بزودي اعلام مي شود همچنين يك ميدان گاز نيز به تازگي كشف شده است كه اطلاعات مربوط به آن پس از تكميل بزودي اعلام خواهد شد.بيژن نامدار زنگنه صبح ديروز در حاشيه مراسم آغاز به كار نخستين همايش بهينه سازي سوخت در صنعت در جمع خبرنگاران افزود: «دنيا امسال از نظر اقتصادي رشد خوبي خواهد داشت كه اين موضوع باعث افزايش تقاضا براي انرژي مي شود.»
وي گفت: «با وجود اينكه كشورهاي عضو و غير عضو اوپك در چند ماه اخير بيش از سطح تقاضاي بازار نفت عرضه كرده اند ولي تنش هاي سياسي منطقه خاورميانه، بويژه عراق و همچنين مشكلات پالايشي آمريكا براي توليد بنزين و از سوي ديگر بورس بازي دلالان باعث بالا ماندن قيمت نفت خام شده است.»
وزير نفت با اشاره به اينكه اوپك براي كاهش نگراني در بازار و از بين بردن حباب بورس بازي، سطح توليد خود را با وجود مازاد عرضه افزايش داده است، خاطرنشان كرد: «در حال حاضر بيشترين نگراني بازار به خاطر امنيت عرضه و تحولات سياسي منطقه عمومي خاورميانه است كه اين موضوعات از دست اوپك خارج است.»
زنگنه در مورد ايجاد بورس نفت ايران اظهار كرد: «براي تشكيل اين بورس كه به عرضه نفت، فرآورده و محصولات پتروشيمي مي پردازد در حال امضاي قراردادي با چند شركت معتبر مشاور هستيم.»
او با بيان اينكه فعلا نفت خام در بورس نفت ايران عرضه نخواهد شد، ادامه داد: «هدف از تشكيل بورس نفت شفاف سازي بازار فرآورده و محصولات پتروشيمي است زيرا خود بازار داخلي كشور نيز بازار بزرگي است».
وي همچنين گفت: «وزارت نفت با اختصاص ۱۰۰ ميليون دلار بودجه براي كمك به اصلاح فرآيند توليد آجر ماشيني طي يك دوره ۱۵ ساله بيش از ۹۰۰ ميليون دلار در مصرف سوخت صرفه جويي مي كند.»

لايحه دو فوريتي تأمين كسري يارانه كالاهاي اساسي به مجلس ارائه مي شود
امسال براي جلوگيري از رشد قيمت كالاهاي اساسي و تحويل اين كالاها به ميزان سال گذشته، حدود پنج تريليون ريال كسري يارانه وجود دارد.
«حسن يونس سينكي» معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني ديروز در جمع خبرنگاران افرود: طبق بند «الف» تبصره «پنج» قانون بودجه سال ۸۳ ، دولت بايد تا سقف ۲۷ تريليون ريال يارانه مستقيم و ۹ تريليون و ۲۳۰ ميليارد ريال از محل ما به التفاوت فروش ارز، كالاي اساسي در اختيار مردم قرار دهد. وي گفت: دولت بابت سال ۸۲، حدود سه تريليون ريال يارانه به دستگاههاي مباشر تأمين كننده كالا و دو تريليون و ۲۰۰ ميلياردريال بابت يارانه كود، بذر، سم و نهاده هاي كشاورزي بدهكار است كه در مجموع كسري يارانه ها براي تأمين كالاهاي اساسي در سال ۸۳ را به حدود ۱۰ تريليون ريال مي رساند. وي با اشاره به اينكه دولت نمي تواند بيش از سقف مصوب در بودجه، مبلغي را هزينه كند و براي اين كار نياز به مجوز مجلس شوراي اسلامي دارد، افزود: دولت لايحه دو فوريتي تامين كسري يارانه هاي سال ۸۳ را تنظيم كرده و به زودي به مجلس شوراي اسلامي تقديم مي شود.
سينكي گفت:   اگر قرار باشد روند اعطاي يارانه  ها به همين شيوه  ادامه يابد، دولت بايد در سال ۱۳۹۰ حدود ۵۵ تريليون ريال يارانه پرداخت كند كه اين موضوع در اقتصاد كشور تحت هيچ شرايطي، قابل دفاع نيست.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۹۹
۳,۵۰۰
پارس خودرو
۴۰۰
۸,۴۰۰
فولاد كاويان
۳۸۷
۸,۱۳۰
كالسيمين
۱۴۱
۲,۹۶۲
ماشين سازي اراك
۳۷۷
۷,۹۲۱
معادن منگنزايران
۵۳۵
۱۱,۲۳۸
ايران ترانسفو
۲۶۱
۵,۴۸۵
نيروترانس
۵۱۰
۱۰,۷۱۰
كابل البرز
۱۸۷
۳,۹۳۰
مرتب
۹۳۱
۱۹,۵۵۴
صنعتي دريايي(صدرا)
۲۷۵
۵,۷۸۰
پارس توشه
۷۹۳
۱۶,۶۵۸
بانك كارآفرين
۱۰۷۷
۲۲,۶۲۶
تكين كو
۴۳۷
۹,۱۸۲
سرمايه گذاري ساختمان
۲۶۲
۵,۵۰۲
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۵۱۰
۱۰,۷۱۱
بسته بندي پارس
۱۲۶۹
۲۶,۶۶۳
كربن ايران
۶۳۲
۱۳,۲۷۴
لاستيكي سهند
۱۲۲
۲,۵۶۵
لاستيك دنا
۲۲۸
۴,۷۹۳
صنعتي پارس مينو
۲۲۸
۴,۷۹۷
ساسان
۲۲۲
۴,۶۶۷
سرمايه گذاري بازنشستگي
۴۵۵
۹,۵۷۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۲۷۶
۵,۸۰۵
سرمايه گذاري ملي
۳۴۷
۷,۲۹۷
توسعه فارس
۳۵۴
۷,۴۴۲
گروه بهمن
۱۴۴
۳,۰۳۴
موتوژن
۱۹۵
۴,۱۰۸
معادن بافق
۲۲۷
۴,۷۸۵
بهپاك
۷۲۷
۱۵,۳۲۱
فرآوري مواد معدني
۱۳۶
۲,۸۶۹
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۱۶
۲,۴۴۶
سرمايه گذاري ملت
۴۲۴
۸,۹۴۵
توسعه صنايع بهشهر
۱۳۷
۲,۸۸۸
سرمايه گذاري سپه
۱۴۱
۲,۹۷۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۲۸۸
۶,۰۶۷
داروسازي زهراوي
۱۹۲
۴,۰۴۴
نيروي زنگان
۱۶۲
۳,۴۱۷
شيميايي فارس
۶۴۳
۱۳,۵۵۱
جابربن حيان
۱۵۲
۳,۲۰۶
كف
۱۷۳
۳,۶۵۱
پاكسان
۲۷۷
۵,۸۵۳
بهنوش
۷۸
۱,۶۵۲
شكر شاهرود
۸۵
۱,۷۹۷
شيشه همدان
۳۱۴
۶,۹۰۱
پارس خزر
۹۰
۲,۰۸۰
صنعتي بوتان
۸۴۳
۱۹,۹۹۸
پتروشيمي آبادان
۶۳
۱,۵۶۲
لاستيك البرز
۴۶
۱,۳۰۰
شوكو پارس
۱۴۹
۴,۶۹۹
صنعت و معدن
۱۴۶
۴,۷۵۰
الكتريك شرق
۴۸
۲,۱۷۰
توسعه صنعتي
۵۵
۲,۷۵۰
مواد الياف مصنوعي
۱۰۶
۵,۶۰۰
خدمات كشاورزي
۹۰
۶,۰۰۰
صنعتي بهشهر
۱۸
۶,۲۵۰
ايران خودرو
۱۷۶-
۱۱,۷۹۷
پتروشيمي اصفهان
۲۶۶-
۷,۷۰۰
پتروشيمي اراك
۸۱۳-
۱۵,۴۵۲
سيمان فارس وخوزستان
۲۱۷-
۴,۱۲۵
لوله وماشين سازي
۹۳-
۱,۷۶۷
بلبرينگ ايران
۲۳۱-
۴,۳۸۹
معدني دماوند
۲۹۹-
۵,۶۸۲
كابل سازي ايران
۴۵۵-
۸,۰۱۰
چادر ملو
۲۹۹۵-
۱۲,۰۰۰
چرخشگر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۶۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۴۵۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |