يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۳ - Jun 20, 2004
پيام تهران به اروپا و آژانس
ايران ديگر تعهدي ندارد
در باره غني سازي تصميم مي گيريم
008409.jpg
گروه سياسي: حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كه در يك هفته اخير و در هنگام بحث هاي داغ پيرامون برنامه هسته اي ايران و اجلاس وين، سكوت كرده بود، ديروز در جمع خبرنگاران ظاهر شد. به همين علت دهها خبرنگار و عكاس خبرگزاريها و شبكه هاي راديو- تلويزيوني ايران و جهان در كنفرانس خبري روحاني شركت كردند. پرسش هاي خبرنگاران طيف گسترده اي از موضوعات ديپلماتيك و فني درباره برنامه هسته اي ايران را در برمي گرفت اما بيشتر آنها درباره موضع ايران در برابر قطعنامه شوراي حكام بود. اين قطعنامه كه روز جمعه صادر شد ايران را به عدم همكاري كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي متهم مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره اين پرسش كه توسط خبرنگاران متعدد و از زواياي گوناگون مطرح شد پاسخ داد: قطعنامه جديد شوراي حكام، الزام خاص و تعهد جديدي براي جمهوري اسلامي ايران ايجاد نكرده است و اساسا اهميت چنداني ندارد.
روحاني سپس در پاسخ به پرسشي پيرامون تعديل صورت گرفته در پيش نويس نهايي اروپايي ها كه به عنوان قطعنامه پاياني منتشر شد گفت: آنچه مورد نظر آمريكا بود يعني تعيين ضرب الاجل براي جمهوري اسلامي ايران در قطعنامه منعكس نشد و روند تدوين قطعنامه مسيري غير از آنچه آمريكا در نظر داشت پيمود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در توضيح تكميلي پيرامون اين موضوع افزود: ما نسبت به بندهاي هفت و هشت اين قطعنامه حساسيت داشتيم و اين حساسيت عمدتا به اين دليل بود كه ممكن بود در آژانس بدعت ايجاد كند. چنين بدعتي به زيان همه كشورهاي در حال توسعه بود.
به گفته حسن روحاني بندهاي هفت و هشت قطعنامه به شكل كنوني براي ايران تعهدي ايجاد نمي كند و الزام آور نيست بلكه از ايران مي خواهد كه به صورت داوطلبانه فعاليت هاي خود را در اصفهان و اراك مجددا بررسي كند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين باره افزود: نگراني از اين دو بند نگراني همه كشورهاي در حال توسعه بود. امروز اين نگراني كاهش يافته اما ايران در چارچوب پادمان و پروتكل به هر حق مسلمي كه دارد ادامه خواهد داد.
اشاره دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين بخش از سخنانش به حق ايران براي غني سازي اورانيوم در مصارف صلح آميز بود كه رئيس جمهور نيز چهارروز پيش بر آن تاكيد ورزيد.
حسن روحاني در دفاع از اين حق ايران گفت: طبق بند ۴ معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان.پي.تي) همه كشورها حق دارند به فعاليت صلح آميز هسته اي خود ادامه دهند؛ آژانس نيز موظف است به كشورهاي در حال توسعه كمك كند و حتي امكانات فني در اختيار آنها بگذارد و در برخي موارد هم بين كشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته به عنوان واسطه عمل كند.
موضع ايران چند روز ديگر
اعلام مي شود
دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره واكنشي كه ايران به قطعنامه شوراي حكام نشان خواهد داد با تاكيد دوباره بر حق ايران براي بهره مندي از فناوري   هسته اي گفت: جمهوري اسلامي ايران در خصوص تعليق غني سازي اورانيوم تجديدنظر خواهد كرد. وي بدون اشاره به نوع تجديدنظر ايران گفت: در اين باره تا چند روز ديگر تصميماتي اتخاذ مي شود كه آن را اعلام خواهيم كرد.
حسن روحاني در خصوص اين واكنش و با اشاره به «توافق فوريه» گفت: براساس اين توافق ما مي بايست تعليق غني سازي را گسترش مي داديم و اروپاييها نيز متقابلا تعهد كردند كه در ماه ژوئن (اجلاس هفته گذشته) پرونده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي بسته شود. اكنون اروپايي ها به تعهد خود عمل نكرده اند و توضيحات آنها كه مي گويند شرايط اين كار مهيا نبوده است براي ما قانع كننده نيست. سه كشور اروپايي تعهد فوريه را شكسته اند و همانطور كه رئيس جمهور گفت ما نيز نمي توانيم به آن تعهد پايبند باشيم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در عين حال بر پايبندي جمهوري اسلامي به تعهدات بين المللي خود تاكيد كرد و افزود: ايران به معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي احترام مي گذارد و قصد خروج از آن را ندارد و پايبندي خود را به پروتكل الحاقي ادامه مي دهد.
جاي چانه زني ندارد
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش ديگري از مصاحبه خود درباره فعاليت هاي هسته  اي ايران گفت: توقف فعاليت هسته اي ايران در اراك و اصفهان جاي هيچگونه چانه زني ندارد؛ زيرا اين تاسيسات نه در چارچوب مذاكرات ايران و اروپا قرار داشته است و نه در چارچوب پادمان.
حسن روحاني افزود: مطرح كردن اينگونه مباحث (تعطيلي تاسيسات اراك و اصفهان) بي  اعتباركردن آژانس و پادمان است. وي افزود: فعاليت هاي هسته اي ايران در اراك و اصفهان زير نظر آژانس جريان دارد و نيازي به بررسي دوباره آنها وجود ندارد. ايران در اين باره تصميم خود را گرفته است و به اين فعاليت ها ادامه مي دهد.
گلايه و همكاري
دبير شوراي عالي امنيت ملي با گلايه از اروپاييها به علت تدوين قطعنامه ضد ايراني گفت: ما از كشورهاي اروپايي گله منديم زيرا توقع نداشيم چنين پيش نويسي را به شوراي حكام ارائه كنند اما در عين حال مي خواهيم به همكاري خود با آنها ادامه دهيم؛ زيرا اين همكاري براي طرفين اهميت دارد. حسن روحاني افزود: ما به همكاري با اروپايي ها ادامه مي دهيم مگر روزي كه مايوس شويم. البته هنوز چنين روزي نرسيده است.
تجربه  ليبي شكست خورده است
حسن روحاني با اشاره به كساني كه پيشنهاد مي كنند ايران راه ليبي را در زمينه مسائل هسته اي پيشه كند گفت: ليبي مي خواست مشكلاتش را با آمريكا حل كند ولي همانطور كه ديديد هم اكنون علاوه بر اينكه پرونده اش در آ ژانس مفتوح است، وسايل و امكانات هسته اي اين كشور به آمريكا منتقل شده است.
تاثير گزارش مخدوش
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اهمال بازرسان آژانس بين المللي در ارائه اطلاعات درست درباره ايران گفت: متاسفانه در گزارش كتبي و شفاهي آژانس اشتباهاتي وجود داشت كه علت آن ثبت و انتقال غيردقيق توضيحات شفاهي بود و همين اشتباهات به منفي شدن گزارش البرادعي و در نتيجه منفي شدن اجلاس شوراي حكام و نهايتا لحن منفي قطعنامه منجر شد.
يك نكته مثبت
حسن روحاني گفت قطعنامه شوراي حكام نكته مثبتي هم دارد و  آن اين است كه مي گويد پرونده ايران بايد در ماههاي آ ينده بسته شود. قطعنامه همچنين اعتراف مي كند كه ايران حق استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد.
دستاورد ديپلماسي
دبير شوراي عالي امنيت ملي در بخش  هايي از سخنانش به پاره اي دستاوردهاي ايران در مذاكرات و متن نهايي قطع نامه اشاره كرد. حسن روحاني منزوي شدن آمريكا در آژانس و كوتاه شدن فهرست اتهاماتي كه به ايران وارد شده بود را از جمله اين موارد دانست.
به گفته روحاني در سايه همكاري با آ ژانس، فهرست بلند بالاي اتهامات عليه ايران در خصوص مسائل هسته اي به دو مساله سانتريفيوژهاي پي -۲ و آلودگي ۳۶ درصدي (برخي قطعات) محدود شد.
تفسير امريكا از قطعنامه شوراي حكام
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: آمريكا، از قطعنامه تصويب شده در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي استقبال كرد.
به گزارش ايسنا اين خبرگزاري به نقل از جان بولتون، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امر تسليحات، ادامه داد: اين قطعنامه آنچه را كه وي آن را، تلاش ايران براي فريب دادن و مانع شدن بازرسي هاي آژانس ناميد، به تأخير خواهد انداخت.
آسوشيتدپرس همچنين با اشاره به قطعنامه تصويب شده در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و به نقل از يك مقام عالي رتبه آمريكايي، يكي از عبارات آن را كمكي براي واشنگتن در جهت تعيين ضرب الاجل براي ايران دانست.
اين خبرگزاري به نقل از يك مقام عالي رتبه آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود، با اشاره به عبارت با گذشت زمان، همكاري ايران با آژانس بسيار مهم تر شده است، مدعي شد: اين عبارت مي تواند به واشنگتن براي تعيين ضرب الاجل براي تهران كمك كرده و گامي باشد براي درگير كردن شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص پرونده هسته اي ايران در نشست بعدي شوراي حكام.
وي در اين باره افزود: عنصر جديد زمان رو به پايان است، توپ را در زمين  ايران  انداخته اند.
ارزيابي البرادعي
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران به خاطر عزم  اين كشور براي ادامه همكاري ها با آژانس تقدير كرد.
به گزارش (ايسنا) از مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين، محمد البرادعي دبيركل اين آژانس كه در جمع خبرنگاران در وين سخن مي گفت، در پاسخ به پرسش خبرنگار اعزامي ايسنا مبني بر اين كه با توجه به تحولات اخير، آينده همكاري ها ميان ايران و آژانس را چگونه ارزيابي مي كنيد؟، اظهار داشت: « آينده همكاري با ايران به نحوه همكاري هاي تهران بستگي دارد.»وي گفت: « ايراني ها اعلام كرده اند كه به همكاري هاي خود به طور كامل ادامه خواهند داد و بازرسي ها نيز همچنان ادامه خواهد يافت كه من از اين بابت از آنها سپاسگزارم. اين امر نشان مي دهد كه ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي درصدد رفع سوءتفاهم هاي موجود هستند.»
روسيه: رابطه ايران و آژانس
گسترده تر مي شود
روسيه از قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر توبيخ ايران به خاطر عدم همكاري هاي جامع و كامل با آژانس در مورد برنامه هاي هسته اي استقبال كرد.
به گزارش ايلنا، معاون وزيرخارجه روسيه كه كشورش براي پايان بخشيدن به همكاري هاي هسته اي خود با ايران تحت فشار جوامع بين المللي قرار داشته است، تأكيد كرد: صدور قطعنامه جديد از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي بايد همكاري ميان ايران و جامعه جهاني را بهبود بخشد.
سرگئي كليساك، اعلام كرد: مسأله حائز اهميت اين است كه اين قطعنامه به معناي حل و فصل تمامي سؤالات و ابهاماتي است كه آژانس بين المللي درباره برنامه هسته اي ايران داشته است.وي افزود: ما معتقديم اين مسأله حل وفصل مي شود و رابطه ايران و آژانس گسترده تر خواهد شد.
چين: ايران شفاف سازي كند
نماينده چين درآژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: چين اميدوار است كه قطعنامه تصويب شده شوراي حكام به حل و فصل هر چه سريع تر پرونده هسته اي ايران بيانجامد.
به گزارش ايلنا،  زانگ يان، نماينده دائم چين در سازمان ملل و ساير سازمان هاي بين المللي در وين، گفت: چين انتظار دارد ايران براي حل و فصل هر چه سريع تر پرونده ناتمام هسته اي خود، با گسترش همكاري ها باآژانس بين المللي انرژي اتمي به اجراي تعهدات خود اقدام كند.
زانگ در ادامه تصريح كرد: با اين وجود، حق استفاده صلح آميز از انرژي اتمي براي همه كشورهاي جهان از جمله ايران بايد محترم شمرده شود.وي با بيان اينكه چين از پيشرفت به دست آمده در بازرسي هسته اي آژانس بين المللي انرژي اتمي در ايران استقبال مي كند، گفت: ايران بايد به شفاف سازي برنامه هاي مورد ابهامي كه توسط مديركل آژانس مطرح شده، بپردازد.

اخبار مجلس
هشدار به آژانس انرژي اتمي
علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشدار داد كه استمرار موضع گيري هاي منفي آژانس بين المللي انرژي اتمي، مجلس شوراي اسلامي را ترغيب مي كند تا به سوي پاسخ منفي براي تصويب لايحه پروتكل الحاقي به پيمان منع تكثير سلاحهاي هسته اي حركت كند.
وي ديروز در گفت وگو با ايرنا، گفت: قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ايران، قطعنامه اي متناقض و غيرقابل قبول است كه بيشتر بر جنبه اي سياسي تأكيد كرده و مباحث فني كمتر در آن لحاظ شده است.
فاكر: بايد راه خود را از اروپا
جدا كنيم
نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: دولتهاي اروپايي هيچ دليل قانع كننده اي براي مختومه نكردن پرونده هسته اي ايران نداشتند و تنها به بهانه هايي متشبث شدند.
محمدرضا فاكر ديروز در گفت وگو با ايرنا اضافه كرد: مسئولان كشور بايد از همين امروز خط و راه خود را از اروپا جدا كنند و اعتمادي را كه شايسته يك طرف مطمئن است به اروپايي ها نداشته باشند.
همكاري خوب بين مجلس و دولت
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در سال جاري همكاري استثنايي و خوبي بين مجلس و دولت فراهم شده است.
به گزارش ايرنا محمدرضا باهنر كه در جلسه مشترك شوراي توسعه و برنامه ريزي نمايندگان استان كرمان سخن مي گفت اين تعامل را مثبت ارزيابي كرد و اظهار اميدواري نمود كه دولت و مجلس بتوانند در سال جاري بر بسياري از مشكلات كشور فائق آيند.وي بااشاره به سال پاسخگويي و آغاز كار نمايندگان مجلس يادآور شد: مجلس چشم انداز ۲۰ ساله كشور را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است.

كوتاه از سياست ايران
مأموريت سه تن از فقهاي شوراي نگهبان بزودي پايان مي يابد
دبير شوراي نگهبان گفت: مدت مسئوليت سه تن از فقهاي شوراي نگهبان بزودي پايان مي يابد و بايد منتظر حكم مقام معظم رهبري در اين زمينه بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله احمد جنتي كه در حاشيه جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام با خبرنگاران سخن مي گفت، تصريح كرد: به جز اينجانب، مدت مسئوليت آقايان قديري و رضواني نيز در حال اتمام است.
بيانات رهبري، قانون و دغدغه هاي مردم
اولويت هاي سازمان بازرسي است
رييس سازمان بازرسي كل كشور نظارت را وظيفه  همه  مديران دانست و اظهار داشت: اگر مجموعه اي دچار نقص و اشكال است بايد در مرحله  اول مديران آن و در مرحله  بعد مسئولاني كه وظيفه  نظارتي دارند مورد توجه قرار گيرند.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام رئيسي در نشست مطبوعاتي ديروز در آستانه هفته  قوه  قضاييه، با بيان اينكه در بازرسي هاي خود اولويت هايي را قرار داده ايم، افزود: مواردي كه در قانون به عنوان اولويت مطرح شده، همچنين مواردي كه مقام معظم رهبري به عنوان اولويت تعيين كرده اند و دغدغه هاي مردم از جمله اولويت هايي است كه در آن زمينه به تهيه  گزارش مي پردازيم.
وي مبارزه با فساد اقتصادي و اداري را از جمله دغدغه هاي مردم و رهبري انقلاب در سال هاي اخير عنوان كرد و گفت: در سال گذشته بيش از ۱۳۰۰ گزارش از عملكرد سازمان ها تهيه شده است.
شايد مجلس ايران پروتكل الحاقي را تصويب نكند
روزنامه الحيات نوشت: مشاور محمد خاتمي با اشاره به تهديداتي كه براي خروج از معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (NPT) در ايران وجود دارد، اعلام كرد كه در صورتي كه آمريكا همچنان به اعمال فشارهاي خود عليه ايران ادامه دهد، اين مواضع و نظرات بسيار جدي خواهد بود.
به گزارش ايسنا، روزنامه الحيات نوشت كه علي اكبر محتشمي، مشاور سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ايران، در گفت و گو با اين روزنامه اظهار داشت: در صورت ادامه اين اعمال فشارها از سوي آمريكا بر ايران، بسيار طبيعي است كه مجلس شوراي اسلامي ايران پروتكل الحاقي معاهده عدم گسترش تسليحات هسته اي را به تصويب نرساند.

دختر صدام:
مردم عراق مرا رييس جمهور مي كنند
دختر صدام از تصميم خود، مبني بر كانديدا شدن براي رياست جمهوري آينده عراق خبر داد.
به گزارش سرويس بين الملل «بازتاب»، منابع عراقي مقيم اردن گفتند: رغد صدام، دختر بزرگ صدام حسين ـ رييس جمهور بركنارشده عراق ـ گفته است كه او تصميم دارد، به زودي تماس هاي خود با محافل سياسي داخل عراق را آغاز كند و به آگاهي آنان برساند كه قصد دارد، در صورت برگزاري انتخابات سراسري آزاد و سالم و با نظارت سازمان ملل در عراق، خود را براي رياست جمهوري اين كشور كانديدا كند.
سايت خبري «ايلاف» با اعلام اين خبر نوشت: رغد (۳۷ ساله)، بدون توجه به هشدارهاي سابق دولت اردن به وي، نسبت به داشتن هرگونه فعاليت سياسي و مصاحبه هاي مطبوعاتي، گفته است كه او قصد دارد با سفيران پنج كشور عضو دايمي سازمان ملل و نيز سفيران كشورهاي عرب در اردن ديدار كند و به آگاهي آنان برساند كه مي خواهد براي رياست جمهوري آينده عراق نامزد شود.
يك هفته نامه اردني نيز پيش از اين نوشته بود، رغد مي خواهد، اردن را به مقصد عراق ترك كند تا در آنجا مقدمات شركت خود در انتخابات رياست جمهوري آينده عراق را فراهم آورد.
«ايلاف» افزود: رغد كه به تازگي به منزلي مجلل در كوي اعيان نشين «عبدون» در امان، پايتخت اردن، نقل مكان كرده، با اشاره به اينكه مردم عراق پدرش را دوست دارند و نيز تأكيد بر اينكه چنانچه خود وي نيز كانديدا شود، او را به عنوان رييس جمهور انتخاب خواهند كرد، تصريح كرد كه او بي نظير بوتو عراق خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |