سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
توصيه كارشناسان:
داوطلبان كنكور سراسري از اضطراب بپرهيزند
گروه علمي فرهنگي: كارشناسان مسائل آموزشي معتقدند: استرس و اضطراب، در حين برگزاري آزمون پيامدهاي منفي براي داوطلبان دارد.
به گفته اين كارشناسان آرامش قبل از آزمون و يا در حين آزمون براي تمامي داوطلبان آزمونهاي سراسري دانشگاهها و موسسه هاي عالي امري مهم و ضروري است و آنان نبايد اين آزمون را يك سد و يا مانع در مقابل خود تلقي كنند.
«عباس اميرآبي» كارشناس مسائل آموزشي در شهرستان ساوه مي گويد: هيجان و استرس باعث افت و كاهش شديد حافظه افراد شده و در برخي موارد حتي به فراموشي مقطعي نيز منجر مي شود.وي افزود: داشتن آرامش كامل باعث مي شود تا افراد به راحتي آنچه را كه قبلا در حافظه خود ثبت  و ضبط كرده اند بازخواني نمايند.وي گفت: نقش والدين در اين زمينه بسيار ضروري به نظر مي رسد چرا كه ترس و نگراني از قبول نشدن در آزمون و در بسياري موارد برخورد والدين باعث ايجاد ترس و اضطراب در داوطلبان مي شود.
وي افزود: ايجاد فضاي ذهني و فكري آرام بخش براي داوطلب و پرهيز از فشار روحي به اين افراد بايد مورد توجه والدين قرار گيرد.
علي شيرخاني از ديگر كارشناسان آموزشي شهرستان ساوه نيز معتقد است: اغلب افرادي كه با داشتن حافظه قوي همواره نتوانسته اند در كنكور سراسري موفقيت كسب نمايند از آن دسته افرادي هستند كه داراي استرس و اضطراب بوده اند.وي اضافه كرد: استرس و اضطراب، ضمن تأثير منفي بر حافظه افراد موجب حواس پرتي آنان مي شود.وي گفت:  داوطلبان شركت در كنكور سراسري بايد در حين آزمون اگر پاسخ سئوالي را نمي دانستند ذهن خود را متوجه آن سئوال نكنند و بي جهت براي خود دغدغه و استرس بوجود نياورند.
وي افزود:  در اين گونه آزمونها كساني موفق مي شوند كه ضمن برخورداري از آرامش از قدرت عمل و سرعت بالائي در زدن تستها برخوردار باشند.
شيرخاني اظهار داشت: در كنكور سراسري پارسال ۱۸ درصد از داوطلبين ساوه براي دانشگاهها پذيرفته شدند كه اين موفقيت بزرگي براي دانش آموزان اين شهرستان محسوب مي شود.دكتر ساعي مشاور رئيس سازمان سنجش و آموزش كشور نيز معتقد است: قبول نشدن در كنكور نبايد به منزله شكست در زندگي تلقي شود.
وي مي گويد: قبولي در كنكور موفقيت بزرگي است اما رد شدن در آن هم نبايد مايه ياس و نااميدي افراد رد شده در كنكور شود.وي اظهار داشت: اگر فردي دروس مقطع متوسطه و دوره پيش دانشگاهي را به خوبي فرا بگيرد به راحتي مي تواند در كنكور سراسري دانشگاهها پذيرفته شود.
وي افزود: راه يافتن افراد به دانشگاه ها يكي از راههاي نيل به سعادت و علم آموزي است و افراد بايد با تلاش بيشتر و اصولي تر زمينه را براي ورود خود به دانشگاه فراهم كنند.

جشنواره ملي دانشجويان كشور با موضوع قرآن برپا مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون  فرهنگي  جهاد دانشگاهي  گفت : در حوزه  فعاليتهاي  قرآني  جشنواره  ملي دانشجويان  كشور مرداد ماه  آتي  در تهران  برگزار مي شود.
دكتر سيد عبدالحميد احمدي  روز دوشنبه  در بيرجند به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  گفت : اين  جشنواره  با حضور دانشجويان  دانشگاه هاي  زير پوشش  وزارتخانه هاي  علوم  و بهداشت  دانشگاه هاي  جامع  علمي  كاربردي ، پيام  نور و آزاد برپا مي شود وي  افزود: مقدمات  برپايي  نخستين  دوره  مسابقات  بين المللي  قرآن  دانشجويان  كشورهاي  اسلامي  نيز فراهم  شده  است .
او گفت : اميدواريم  اين  مسابقات  اواخر امسال  با حضور دانشجويان  كشورهاي  اسلامي  در ايران  برگزار شود.
معاون  فرهنگي  جهاد دانشگاهي  همچنين  افزود: نخستين  دانشگاه  مجازي  قرآني نيز به  زودي  راه اندازي  مي شود.وي  گفت : اين  دانشگاه  با هدف  ارايه  آموزشهاي  لازم  و تخصصي  در زمينه  علوم  و معارف  قرآني  داير خواهد شد.او افزود: پيش  بيني  مي شود حدود ۵۰ هزار دانشجو در طرح  جامع ايران  شناسي  شركت  كنند.

چگونگي برگزاري كنكور بم اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: در حالي كه سال گذشته، قبل از وقوع زلزله بم، جمعاً حدود ۷۰۰۰ داوطلب از اين منطقه در كنكور سراسري شركت كردند، امتيازات خاص داوطلبان بمي موجب شده تا امسال قريب به ۹۰۰۰ داوطلب از منطقه بم در كنكور ۸۳ شركت كنند. دكتر حسين پوركاظمي معاون فني  آماري سازمان سنجش آموزش كشور در گفت و گويي با همشهري گفت: آنچه موجب تأسف است اين كه با وجود زلزله و مرگ دلخراش عده زيادي از مردم بم ما با گروهي داوطلب دروغين مواجهيم كه اساسا در بم نبودند.
وي گفت: به منظور جلوگيري از تضييع حقوق داوطلبان واقعي بم، طي هماهنگي هاي به عمل آمده با وزارت آموزش و پرورش، امتيازات و تسهيلات كنكور امسال بم را تنها به كساني اعطا مي كنيم كه به تاييد آموزش و پرورش در سه سال گذشته در شهر بم درس خوانده باشند. لذا با همكاري آموزش و پرورش داوطلبان اين منطقه را پالايش خواهيم كرد.
دكتر پوركاظمي با اشاره به طرح تشكيل پايگاه كمك رساني دانشگاه شهيد بهشتي در شهر زلزله زده بم گفت: ارديبهشت ماه گذشته طي بازديدي از اين منطقه، زمينه هاي آموزشي و وضعيت عاطفي مردم اين شهر را مورد بررسي قرار داديم و گزارش اين بازديد را به كميته برنامه ريزي كنكور ارائه داديم كه براساس پيشنهادهاي داده شده به اين كميته، تسهيلات خوبي براي داوطلبان بمي  مورد تصويب قرار گرفت.
دكتر پوركاظمي ضمن تشريح چگونگي برگزاري كنكور سراسري بم گفت: در بخش ثبت نام از داوطلبان اين منطقه، با توجه به اينكه مهلت در تاريخ دهم دي ماه سال ۸۲ تمام شده بود و طبعا عده زيادي به دليل وقوع زلزله  و آسيب هاي روحي پس از آن قادر به ثبت نام در مهلت مقرر نشده بودند، تسهيلاتي فراهم كرديم تا مطابق ليست كامپيوتري سازمان، تمام كساني كه در آزمون ثبت نام نشده بودند، مشخص و ثبت نام شوند.
وي افزود: بنا به تصميم كميته برنامه ريزي كنكور، كليه داوطلبان بمي جزو منطقه ۳ محسوب مي شوند. در حالي كه مطابق ضوابط موجود، در صورتي يك داوطلب جزو منطقه ۳ محسوب مي شود كه دوره پيش دانشگاهي و دو سال قبل از آن را در بم بگذراند.
معاون فني سازمان سنجش ضمن برشمردن ديگر تسهيلات كنكور امسال براي داوطلبان بمي گفت: با تدابير انديشيده شده و برنامه ريزي هاي فني لازم، ترتيبي اتخاذ شده تا شانس قبولي داوطلبان بمي نسبت به سالهاي قبل كم نشود. وي افزود: امتياز بعدي در بخش انتخاب رشته داوطلبان است، كه مطابق آن به كليه داوطلباني كه تا شهريور ماه امسال دوره پيش دانشگاهي را بگذرانند اجازه داده مي شود تا پس از دريافت كارنامه هاي كنكور، انتخاب رشته كنند.
دكتر پوركاظمي با اشاره به اختصاص ظرفيت ۲۰ نفري سهميه مناطق محروم به شهر بم از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، افزود: براي برگزاري كنكور بم، در خصوص محل برگزاري امتحان پيشنهادهاي مختلفي از سوي مردم اين شهر مطرح بود كه طي آخرين بازديدي كه هفته گذشته از منطقه داشتيم، مقررشد تا آزمون  سراسري امسال براي داوطلبان بمي در دو منطقه ارگ جديد و شهر كرمان برگزار شود تا هر يك از داوطلبان به ميل و علاقه خود محل آزمون را انتخاب كنند.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |