سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
ديدار دانشجويان و استادان دانشكده علوم حديث با مقام معظم رهبري
تهران - خبرگزاري جمهوري
اسلامي :حضرت  آيت الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  ديروز در ديدار رئيس  و جمعي  از اساتيد و دانشجويان  دانشكده  علوم  حديث  با اشاره  به  اهميت  كلام  اهل بيت  عليهم  السلام  و لزوم  شناخت  ابعاد مختلف  احاديث  افزودند: پيامبر اكرم  (ص ) در حديث  معروف  ثقلين ، كلام  خدا و عترت  را بعنوان  يادگار خود تا روز قيامت  معرفي  مي كنند كه  نشان  دهنده  اهميت  و اعتبار كلمات  اهل  بيت  عليهم السلام  است .
ايشان  خاطرنشان  كردند: با توجه  به  ابعاد گسترده  احاديث  از جمله  احاديث  حكم  و آداب ، احاديث  فقهي  و احاديث  تاريخ  زندگي  ائمه  عليهم السلام  لازم  است  آشنايي  و تحقيق  علمي  در خصوص  ابعاد مختلف  احاديث  بصورت  تخصصي  در مراكز علمي  و حوزه هاي  علميه  انجام  گيرد.
مقام  معظم  رهبري ، تهذيب  احاديث  و شناسايي  و تفكيك  احاديث  تحريف  شده  و ضعيف  از احاديث  صحيح  را يكي  از وظايف  مهم  مراكز علمي  و حوزه ها برشمردند.
حضرت  آيت الله  خامنه اي  همچنين  از تلاشهاي  حجت الاسلام  والمسلمين  ري  شهري  رئيس  دانشكده  علوم  حديث  بدليل  راه اندازي  اين  مركز علمي  تخصصي  تشكر و قدرداني  كردند.
دراين  ديدار پيش  از سخنان  مقام  معظم  رهبري ، حجت الاسلام  والمسلمين  ري  شهري  رئيس  دانشكده  علوم  حديث ، ضمن  ارائه  گزارشي  از فعاليتهاي  علمي  اين  دانشكده  گفت : با توجه  به  اين  كه  در گذشته  يك  مركز علمي  تخصصي  براي  تحقيق  درباره  احاديث  اهل  بيت  عليهم السلام  وجود نداشت ، بعد از شكل گيري  و تاسيس  موسسه  علمي  و فرهنگي  دارالحديث ، اين  دانشكده  راه اندازي  شد.

علا ءالدين بروجردي:
مجلس براي تصميم گيري در موضوع هسته اي عجله اي ندارد
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد: مجلس عجله اي براي تصميم گيري در موضوع هسته اي و تصويب پروتكل الحاقي ندارد.
علا ءالدين بروجردي در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: ما منتظر هستيم كه ببينيم با توجه به برنامه دكتر روحاني، عكس   العمل البرادعي و آ ژانس و شوراي حكام چگونه خواهد بود و به نظر مي رسد كه هنوز زمان زيادي تا آماده شدن شرايط براي تصميم گيري مجلس پيش رو داريم.

قاضي دادگاه آغاجري اتهام ارتداد و سب النبي را رد كرد
خبرگزاري فارس: قاضي پرونده آغاجري گفت:  باتوجه به بررسيهاي به عمل آمده و كسب نظر از اهل خبره و ملاحظه دفاعيات متهم ، سيد هاشم آ غاجري ديروز صبح به همراه صالح نيك بخت وكيل خود در شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران حاضر و به سئوالات رييس دادگاه پاسخ داد.
قاضي اسلامي در پاسخ به خبرنگار ما درخصوص جزئيات جلسه امروز گفت: جهت پرهيز از هرگونه تنش و جنجال از ذكر جزئيات جلسه معذورم و در آينده نزديك، تكليف متهم مشخص خواهد شد.
وي افزود: تحقيقات مفصلي در دادگستري همدان صورت گرفته است و خود متهم نيز تمام مواردي كه به امضاي وي رسيده را قبول دارد لذا برگزاري جلسه رسيدگي در آينده نزديك امكان پذير مي باشد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا دادگاه رسيدگي به اتهامات متهم، علني است يا نه گفت: درخصوص علني يا غيرعلني بودن جلسه تاكنون تصميمي اتخاذ نكرده ام ليكن احتمال برگزاري جلسه علني بعيد نيست.

تأكيد دوباره روسيه بر ادامه همكاري هسته اي با ايران
روزنامه استريت تايمز با اشاره به اين كه روسيه براي قطع همكاري هسته اي اش با ايران در بوشهر تحت فشار آمريكا بوده است به نقل از الكساندر روميانسف نوشت: «روسيه با ايران در زمينه پروژه بوشهر همكاري مي كند.»
به گزارش ايسنا، اين روزنامه به نقل از الكساندر روميانسف رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه آورده است: ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري مي كند، بنابراين روسيه در ساخت اولين واحد نيروگاه برق هسته اي بوشهر با ايران همكاري خواهد كرد.
روميانسف با تأكيد بر اين كه هر كشوري كه معاهده منع گسترش سلاح هسته اي (NPT) را امضا كرده باشد حق استفاده از كمك هاي بين المللي براي توسعه برنامه هاي هسته اي به منظور توليد انرژي را داراست گفت: «روسيه تحولات ايران و تمايلش را براي همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي در نظر دارد.»
روزنامه روسي گازتا نيز نوشت كه الكساندر روميانتسف روز يكشنبه گذشته متعهد شد با تسريع مذاكرات با مقامات ايراني از هرگونه تأخير ديگر در پروژه نيروگاه هسته اي بوشهر جلوگيري كند. به نوشته اين روزنامه، روميانتسف در گفت وگو با محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي اظهار داشت: «ايران در حال بررسي راه هاي بهينه سازي هزينه هاي بازگشت سوخت هسته اي مصرف شده است.»
البرادعي نيز در اين باره گفت: «وظيفه آژانس اين است كه اطمينان يابد زماني كه نيروگاه بوشهر تكميل شد تحت بررسي قرار مي گيرد و براي اهداف صلح آميز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»
از ديگر سو الكساندر ياكوونكوف سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز در نشست پنجاهمين سالگرد تأسيس اولين نيروگاه برق هسته اي در اين كشور تأكيد كرد: «روسيه همكاري هسته اي با شركاي خارجي اش را براساس تعهدات بين المللي بنا مي دهد و همكاري مسكو با تمام كشورها از جمله ايران در اين فضا ادامه خواهد يافت.»
به گزارش ايرنا به نقل از منابع خبري روسيه مشكل هسته اي كره شمالي و پرونده ايران از جايگاه بالايي در اين مذاكرات برخوردارند.
در همين حال آمريكا همچنان سيل اتهاماتش را به سوي ايران روانه مي كند. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا ديروز در آستانه برگزاري اجلاس ناتو در استانبول ايران را به دليل تصميم اش براي از سرگيري فعاليت در جهت غني سازي اورانيوم محكوم كرد و در گفت وگو با بي بي سي گفت: «ايران دولتي است كه حقايق را در مورد پيشرفت هسته اي خود اطلاع نداده است.» علاوه بر اين وي ايران را به اين امر كه زماني پناهگاه رهبران عالي  رتبه  القاعده بوده متهم كرد.
همچنين اسكات مك گلان سخنگوي كاخ سفيد كه براي شركت در اجلاس ناتو در تركيه به سر مي برد ايران را به شكست در همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي متهم كرد و افزود: «لازم است كه ايران در قبال تعهدات بين المللي اش به طور شفاف و كامل همكاري كند.»
كونداليزا رايس نيز در گفت وگو با فاكس نيوز گفت: «براي كنترل انتقال تكنولوژي هسته اي به ايران، روسيه را تحت فشار قرار مي دهيم.»وي با تكرار اتهامات هميشگي مبني بر اين كه ايران به دنبال سلاح هسته اي است اظهار داشت: «ايران هم چنان به صورت كشوري خطرناك تلاش مي كند توانايي اش را براي استفاده از انرژي هسته اي با اهداف نظامي و حتي توليد سلاح هسته اي گسترش دهد.»
به گزارش ايسنا مشاور امنيت ملي بوش افزود: «ايراني ها هر روز نشان مي دهند كه چرا آمريكا در خصوص آنها بسيار سخت گير است و اين كه چرا وقتي رئيس جمهور در سال ۲۰۰۲ درباره عراق، كره شمالي و ايران صحبت مي كرد، تهران را در محور شرارت قرار داد.»
رايس گفت كه واشنگتن براي ترغيب ايران براي رها كردن جاه طلبي هاي تسليحاتي هسته اي با متحدين اروپايي اش و با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري مي كند در غير اين صورت ايران در انزوا قرار خواهد گرفت.

نخستين گفت وگوي سخنگوي دولت با خبرنگاران پس از پنج ماه سكوت
دولت - خبرنگار همشهري :پنج ماه پيش وقتي سخنگوي دولت، جلسات هفتگي خود را با خبرنگاران تعطيل كرد، اين جمع بندي به وجود آمد كه تا پايان عمر دولت خاتمي، سخنگوي آن سكوت را بر سخنگويي ترجيح خواهد داد، اما ديروز زماني كه عبدالله رمضان زاده پس از يك وقفه طولاني در نشست هفتگي با خبرنگاران حاضر شد،  به نخستين پرسشي كه در ذهن همه خبرنگاران وجود داشت و او از نگاه هاي آنها آن را خواند پاسخ داد و گفت: در جلسه قبل كه شما با رييس جمهور گفت وگو كرديد ايشان به من دستور دادند تا جلسات هفتگي سخنگوي دولت را تشكيل دهم و لذا اميدوارم كه اين نشست ها از اين به بعد مرتب تشكيل شود.
رمضان زاده قطع شدن مصاحبه هاي هفتگي خود را ناشي از ضرورت سكوت دولت در جريان انتخابات مجلس هفتم و مجموعه رخدادهاي آن عنوان كرد و گفت: باتوجه به اتفاقات رخ داده و نظرات دولت درمورد انتخابات بنا شد سكوت كامل داشته و نظرات دولت مطرح نشود و تنها انتخابات را برگزار كنيم.رمضان زاده از پيشنهاد خود براي ادامه تعطيلي اين جلسات و مخالفت رييس جمهور با آن نيز سخن گفت.اگرچه جلسه ديروز نيز حاكي از تداوم سكوت دولت در برابر بسياري از پرسش هاي اساسي بود ولي به هر حال خبرنگاران آن را غنيمت دانستند.
دولت تصميم گيرنده نيست
همانطور كه انتظار مي رفت محور اكثر سئوال هاي ديروز از سخنگوي دولت درخصوص مسائل اخير فيمابين ايران و آژانس بين المللي اتمي، مفاد بيانيه تهران، بي خبري افكار عمومي از مفاد بيانيه بروكسل و ادامه غني سازي اورانيوم بود.
رمضان زاده در پاسخ به اين پرسش با اشاره به مصاحبه هاي اخير حسن روحاني، كمال خرازي و سخنگوي وزارت امورخارجه گفت: نيازي به بحث هاي جديد نيست ضمن اينكه تصميمات درمورد آژانس در دولت اتخاذ نمي شود.
رمضان زاده به اين سوال كه تصميمات در كجا اتخاذ مي شود؟ پاسخ نداد ولي تصريح كرد كه سياستگذاري درخصوص انرژي هسته اي و رابطه با آژانس در دولت انجام نمي شود و دولت تنها برخي اقدامات اجرايي نظير تهيه لايحه پيوستن به پروتكل الحاقي و يا امضاي مقدماتي موافقتنامه آن را برعهده داشته و دارد.
بازهم فرودگاه امام
سخنگوي دولت درمورد سرنوشت فرودگاه بين المللي امام خميني نيز ترجيح داد سكوت كند.
وي گفت: در تاريخ اعلام شده دولت آمادگي كامل براي راه اندازي فرودگاه را داشت ولي با وقايعي كه رخ داد و دخالت هاي غيرمسئولانه اي كه شد كار با مانع روبه رو شد كه وزارت راه درحال رفع آن هاست. درمورد تصميمات كميته بررسي اين وقايع قرار شده سكوت كرده و اعلام نظر نكنيم.
رمضان زاده مطلب يك نشريه انگليسي درمورد كشف راديواكتيو در فرودگاه امام و بروز مناقشه بين سپاه و دولت برسر اين فرودگاه را رد كرد و گفت: تقابلي بين دولت و سپاه نيست. دخالت هاي غيرمسئولانه از ناحيه برخي افراد در فرودگاه انجام شد و لذا مطلب گفته شده توسط نشريه انگليسي يك شوخي بيش نيست و با واقعيت هاي موجود جامعه ما سازگاري ندارد و لذا اگر آژانس به اين مطلب متوسل شود بعدا به عذرخواهي خواهد افتاد.
رابطه دولت و مجلس هفتم
رمضان زاده درمورد استيضاح احتمالي چند وزير در مجلس هفتم گفت: فارغ از نظرات دولت راجع به چگونگي برگزاري انتخابات، ما هميشه تاكيد داشته ايم كه نمايندگان حق تذكر، سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص را دارند و براي دولت از اين نظر فرقي بين مجلس ششم و هفتم نيست.
اما روال منطقي مجالس گذشته اين بوده كه وقتي با ابهام يا نقدي روبه رو مي شدند هميشه از استيضاح شروع نمي كردند، بلكه بعد از تذكر و سوال به استيضاح روي مي آورند.
مجلس براي دولت تعيين تكليف نكند
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه از او درمورد درخواست مجلس براي تغيير معاونت هاي پارلماني دولت سوال كرد گفت: ما به وظايف قانوني مجلس احترام مي گذاريم ولي قابل قبول نيست كه براي دولت تعيين تكليف كنند كه معاونين وزارتخانه ها مطابق يك سليقه خاص آنهم خارج از دولت شكل بگيرد.رمضان زاده تاكيد كرد كه دولت اين تعيين تكليف ها را به رسميت نمي شناسد.
درباره انتقال قدرت در عراق
سخنگوي دولت درمورد موضع ايران درخصوص انتقال قدرت در عراق گفت: ما از واگذاري قدرت به اكثريت مردم عراق و رفع اشغال از اين كشور استقبال مي كنيم.
وي خواست ايران مبني بر صلح و آرامش و گفت وگو در تمام جهان و مقابله با هر خشونتي ازجمله اشغال كشورها، تعرض به حاكميت ملي را مورد تاكيد قرار داد و درمورد اقدامات خشونت آميز گروه جهاد و توحيد در سربريدن گروگان هاي خود نيز گفت: ما با هر اقدام خشونت آميزي كه چهره اسلام را مشوه كند از ناحيه هركس و با هر انگيزه اي را قبول نداريم و معتقديم اين حركات به نفع تبليغات منفي عليه اسلام است.
سخنگوي دولت با تاكيد بر اينكه ما كار خاصي در اين رابطه نمي توانيم بكنيم ابراز اميدواري كرد كه با برقراري امنيت در عراق و رفع اشغال از اين كشور، وضعيت به حالت عادي درآيد.

ترفند آ مريكا براي همراه كردن اروپا عليه ايران
به دنبال اتهامات روزافزون و بي اساس مقامات آمريكايي عليه ايران روزنامه نايت رايدر به نقل از مقامات آ مريكايي كه نامي از آنها نبرد مدعي شد كه ايران سلاح هاي هسته اي و موشك هاي دوربردي را توليد مي كند كه ممكن است به عنوان تهديدي براي آمريكا و متحدين اروپايي اش در آ ينده مطرح باشد(!)
به گزارش ايسنا صاحب نظران معتقدند كه مقامات آ مريكايي با طرح چنين اتهاماتي سعي بر همراه كردن اروپا عليه ايران دارند.درپي ناكامي آمريكا در اجلاس اخير شوراي حكام در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل، مقامات آمريكايي دور تازه اي از جوسازي هاي منفي عليه برنامه هسته اي ايران را آغاز كرده اند.

اخبار مجلس
قاليباف از وضعيت اجتماعي به مجلس گزارش مي دهد
سردار سرتيپ قاليباف، فرمانده نيروي انتظامي جهت ارائه گزارش كامل و مستدل از وضعيت اجتماعي جامعه، به جلسه غيرعلني روز سه شنبه مجلس دعوت شد.
حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با اعلام مطلب فوق، افزود:  در جلسه غيرعلني روز سه شنبه (امروز) سردار قاليباف گزارش كامل و مستدلي از وضعيت هنجارها و ناهنجاريهاي اجتماعي به مجلس ارائه خواهد كرد. همچنين از آخرين وضعيت نظم و انضباط اجتماعي در حيطه مسئوليت نيروي انتظامي و در رابطه با مسائل مختلف اجتماعي كه در جامعه مطرح است و اجتماع و مردم نسبت به آن حساسيت دارند، سئوال خواهد شد.وي گفت:  اين جلسه جهت آشنايي بيشتر نمايندگان مجلس از وضعيت اجتماعي و آشنايي با واقعيت هاي جامعه به زبان آمار و ارقام است.حاجي بابايي در ادامه درباره اين خبر مبني بر اينكه احمد خرم، وزير راه و ترابري، جهت پرسش و پاسخ به مجلس دعوت شده است، به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون طرح استيضاح هيچ وزيري به هيأت رئيسه وصول نشده است. همچنين وزير راه در اين باره به مجلس دعوت نشده است.
وي همچنين اظهار داشت:  اعتبارنامه تمام نمايندگان بجز آقايان نيكنام و مختاري كه به كميسيون تحقيق ارجاع شده است، همچنين موضوع استعفا و اعتبارنامه آقاي نجف نژاد در خصوص تعيين حقوقي اين مسأله در هيأت رئيسه بررسي و رايزني خواهد شد.
هيأت رئيسه و كميسيونهاي مجلس
در خصوص پيگيري مطالبات مردم تصميم گيري كردند
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: در جلسه روز يكشنبه هيأت رئيسه مجلس با هيأت رئيسه كميسيونها، در خصوص پيگيري مطالبات مردم تصميم گيري شد.احمد ناطق نوري در گفتگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه در جلسه يكشنبه بحثهاي مختلفي راجع به پيگيري مطالبات مردم مطرح شد، گفت: راجع به سرعت و دقت كار كميسيونها و همكاري با مركز پژوهشهاي مجلس، اولويت بندي كارها، طرحها و لوايح جهت بررسي در كميسيونها و مجلس بحث و تصميم گيري شد تا دغدغه ها و مطالبات مردم به نحو بهتري پيگيري شود.
نماينده مردم نور و محمودآباد با رد هرگونه تصميم گيري در خصوص فروش ساختمان مجلس در بهارستان تأكيد كرد: حيثيت و مشروعيت ما به بهارستان و مجلس سابق بهارستان مربوط است.
احتمال رياست فاكر بر كميسيون اصل نود
محمدرضا فاكر نماينده مشهد در مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي به كميسيون اصل نود رفت.
به گزارش خبرگزاري مهر گفته مي شود كه محمدرضا فاكر براي بدست گرفتن رياست كميسيون اصل نود، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي را ترك كرده است.خبر ديگر اينكه علي زادسر نماينده جيرفت نيز از كميسيون اصل نود به كميسيون قضايي و حقوقي مجلس رفت.
۲ نماينده مجلس در كنفرانس جهاني نمايندگان زن شركت مي كنند
رئيس فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي گفت: هاجر تحريري نيك صفت نماينده مردم رشت و عشرت شايق نماينده مردم تبريز، اسكو و آذرشهر در كنفرانس بين المللي زنان نماينده مجالس آسيايي در استراليا شركت مي كنند.
نفيسه فياض بخش در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: انتخاب خانم تحريري نيك صفت و شايق براساس توافق نمايندگان زن مجلس هفتم صورت گرفته است.دومين اجلاس مجمع نمايندگان مجالس آسيايي در خصوص جمعيت و توسعه در روزهاي نهم و دهم تير در استراليا با شركت ۷۵ نماينده از ۲۳ كشور آسيايي برگزار مي شود.
در اين كنفرانس از ايران، زهرا شجاعي معاون رئيس جمهور، يك نفر از وزارت امور خارجه و دو نفر از نمايندگان مجلس شركت مي كنند.

مجمع روحانيون مبارز در صدد توسعه تشكيلاتي است
عضو شوراي مركزي و مسئول اجرايي مجمع روحانيون مبارز گفت: مجمع روحانيون مبارز در صدد توسعه تشكيلات مي باشد.
محمدباقر ذاكري در گفتگو با خبرگزاري فارس درباره فعاليت مجمع روحانيون مبارز گفت: مجمع روحانيون مبارز به منظور گسترش فعاليت خود در عرصه هاي سياسي در صدد توسعه تشكيلاتي در مراكز استانها و شهرستانها مي باشد.
وي درباره ارتباط اين تصميم با انتخابات رياست جمهوري سال آينده، گفت: هدف اصلي انتخابات رياست جمهوري نيست اما با توجه به شرايط پيش آمده در فضاي سياسي كشور اين تصميم گيري صورت گرفته است.
وي درباره عضوگيري جديد در مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه تشكيلات متناسب با اهداف خود سراغ برخي افرادي مي رود، اظهار داشت: تصميم خاصي در اين زمينه اتخاذ نشده است و اگر تصميمي در اين باره گرفته شود خبر آن را اعلام مي كنيم.

معاون اول رئيس جمهور:
همكاري ايران و تركيه به نفع جهان اسلام است
حاليت بوزكورت آران، سفير تركيه ديروز با محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايسنا معاون اول رئيس جمهور با اشاره به روابط تاريخي، جغرافيايي و فرهنگي دو كشور، بر گسترش و تعميق مناسبات تهران - آنكارا در زمينه هاي مختلف تأكيد كرد.دكتر عارف موقعيت و نقش ممتاز دو كشور بزرگ اسلامي را در منطقه خاطرنشان ساخت و گفت: «توسعه همكاريهاي دو جانبه به نفع دو كشور، منطقه و دنياي اسلام خواهد بود.»
سفير تركيه نيز در اين ديدار با اشاره به عزم مسئولان كشورش بر توسعه روابط با ايران بر گسترش و تحكيم مناسبات دو كشور در تمامي زمينه ها تأكيد كرد.
وي سفر معاون اول رئيس جمهور كشورمان به تركيه و سفر آتي اردوغان به تهران را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست و بر همكاريهاي دو كشور در زمينه هاي تجاري و سرمايه گذاري مشترك تأكيد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |