سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر:
مجتمع هاي فرهنگي و سينماهاي تهران ساماندهي مي شوند
خادم : برخي سينماهاي تهران به دليل فرسودگي و شرايط نامطلوب سخت افزاري تعطيل و يا در آستانه تعطيلي هستند
009006.jpg
رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از ساماندهي و توسعه مجتمع هاي فرهنگي و سينماهاي تهران خبر داد.رسول خادم در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به اين كه آمار كمي و كيفي سينماها از جمله شاخصهاي توسعه اجتماعي در جهان است و از سوي ديگر متاسفانه وضعيت فعلي مجتمعات فرهنگي و سينماها در تهران طي سالهاي اخير از لحاظ اجرايي و عمليات دستگاههاي مسؤول مغفول مانده، لذا كميسيون فرهنگي اجتماعي و زيست شهري شوراي اسلامي شهر تهران ساماندهي وضعيت سينماهاي تهران را در دستور كار خود قرار داده است.
وي با بيان اين كه بر اساس اين طرح وضعيت فعلي سينماهاي تهران بررسي مي شود، افزود: برخي فضاهاي كنوني سينماهاي تهران به دليل فرسودگي و شرايط نامطلوب سخت افزاري تعطيل و يا در آستانه تعطيلي هستند و برخي ديگر به دليل قرار گرفتن در بافتهاي تجاري عملا مورد استقبال عموم قرار نمي گيرند؛ لذا چگونگي احياي فضاهاي سينمايي و فعال شدن آنها توسط دستگاههاي اجرايي ضروري است.وي تصريح كرد: همچنين بايد نسبت به تعيين تكليف سينماهايي كه در محدوده بازار و فضاي بافتهاي تجاري قرار گرفتند، تدابيري اتخاذ شود.

با هدف تقويت روحيه نشاط و شادابي دانش آموزان برپا مي شود
پايگاههاي فصل نشاط ويژه تعطيلات تابستاني در ۲۷۴ مدرسه تهران
009009.jpg
گروه شهري: ديروز مراسم آغاز فعاليت ۲۷۴ پايگاه تابستاني با حضور مهندس اسفنديار رحيم مشايي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در محل فرهنگسراي جوان بر پا شد.
به گزارش خبرنگار ما سازمان فرهنگي هنري و معاونت اجتماعي شهرداري تهران، فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ شهرداري، فعاليت مشتركي را با اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانش آموزان آغاز كردند كه به دنبال آن با احداث پايگاههايي دست كم ۳۰ هزار دانش آموز مدارس شهر تهران را تحت پوشش انواع برنامه هاي آموزشي، فرهنگي، ورزشي و اردويي قرار مي دهند.
بنابراين گزارش هزينه اين پروژه تحت عنوان فصل نشاط حدود دو ميليارد ريال برآورد شده كه تماما توسط شهرداري تهران پرداخت و به طور رايگان در اختيار دانش آموزان قرار داده خواهد شد.
اين برنامه ها سه روز در هفته از صبح تا ظهر به منظور تقويت روحيه نشاط و شادابي بين دانش آموزان مقطع راهنمايي و متوسطه و غني سازي اوقات فراغت آنان در فصل تابستان در مدارس به اجرا درمي آيد.
خبرنگار ما به نقل از رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مي نويسد: قرار است از مدرسين مجرب در كلاسهاي آموزشي نظير آموزش شهروندي با سرفصلهايي مانند زلزله، كمبود آب، ترافيك، بهداشت محيط زيست و... خوشنويسي، گلسازي، سفالگري، فوتبال، واليبال، شنا و برگزاري سفرهاي اردويي استفاده شود ،ضمن اينكه به منظور رفع مشكلات و گرفتاريهاي احتمالي و ارزيابي عملكرد مراكز و پايگاههاي احداث شده در تمام مناطق، گروههاي بازرسي ويژه از نزديك حضور داشته و بررسيها و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
وي خبر داد: دست كم با ۴۴ مركز تفريحي به منظور استفاده دانش آموزان قرارداد بسته شده است و در كنار آن دانش آموزان مي توانند از برنامه هاي ورزشي و اردويي برپا شده در فرهنگسراهاي شهر تهران هم استفاده كنند.

بازسازي فضاي سبز ورزشگاه آزادي
008994.jpg
شهرداري منطقه ۲۲ تهران ۲۵ رشته آموزشي، فرهنگي، هنري، حرفه اي و ورزشي را در پايگاه هاي فصل نشاط اين منطقه آموزش مي دهد.
به گزارش واحد مركزي خبر، حميدرضا هيزمي، معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري اين منطقه در تشريح برنامه هاي پايگاه هاي فصل نشاط گفت: ضمن مذاكره با مراكز تفريحي و ورزشي منطقه تلاش كرديم حداقل به پنج هزار نفر از ساكنان اين منطقه در فصل تابستان خدمات رساني كنيم.هيزمي با بيان اين كه شهرداري منطقه ۲۲ آمادگي خدمات رساني به ۲۰ هزار نفر از نيروهاي نوجوان و جوان منطقه را دارد، گفت: فضاي سبز و جنگلي مجموعه ورزشي آزادي براي استفاده مردم در فصل تابستان احيا و بازسازي مي شود.

ميوه فروشي هاي متخلف تعطيل مي شوند
008997.jpg
معاون  خدمات  شهري  شهردار تهران  اعلام  كرد: ميوه  فروشي هاي  متخلف  كه  به تذكرات  شهرداري  براي  دفع  صحيح  زباله  توجه  نكنند، تعطيل  مي شوند.
«محمد محمدي  زاده » ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: اين  امر در راستاي  طرح  ضربتي  مبارزه  با موش  در سطح  پايتخت انجام  خواهد شد.
وي  گفت : مهم ترين  عامل  تكثير موش  در شهر تهران ، دفع  و جمع آوري  ناصحيح  زباله است  و شهرداري  تهران  تذكرات  جدي  به  ميوه  و تره بار فروشي ها داده  است و در صورت  بي اعتنايي ، تعطيل  مي شوند.

جريمه تخليه زباله در اماكن غيرمجاز
009003.jpg
خودروهاي تخليه كننده زباله در اماكن عمومي توقيف مي شوند.به گزارش آسمان آبي ايران، هيات وزيران با تصويب آئين نامه اي مقرر كرد خودروهاي تخليه كننده پسماندها در مناطق غيرمجاز علاوه بر پرداخت جريمه نقدي يك تا ۱۰ هفته نيز توقيف شوند.اين اقدام براي حفظ محيط زيست از آثار زيان بار زباله ها صورت مي گيرد.
براين اساس نگهداري، مخلوط كردن، جمع آوري، حمل ونقل، خريد و فروش، دفع و صدور و تخليه پسماندها در محيط بر طبق مقررات جديد مشمول پرداخت جريمه خواهد بود.اشخاص متخلف به حكم مراجع قضايي به پرداخت جريمه نقدي در بار اول براي پسماندهاي عادي از پانصد هزار تا يكصد ميليون ريال محكوم مي شوند.

در مقايسه با بهار سال ۱۳۸۲
سه ماهه اول امسال هواي تهران پاكيزه تر بود
009000.jpg
گروه شهري: در حالي كه در هفته هاي آغازين تابستان، تهران اغلب با هواي ساكن و حتي غبارآلود روبروست، در مقايسه با وضعيت مشابه سال قبل، در اين ايام تهران هواي پاكيزه تري داشت.
اما بد نيست بدانيد كه به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و طبق بررسي هاي به عمل آمده، تهران در بهار امسال در مقايسه با بهار سال ۱۳۸۲ از هواي پاكيزه تري برخوردار بود.
بنابه همين گزارش روند تغييرات غلظت آلاينده هاي بحراني تهران در سه ماهه اول سال جاري از شرايط مطلوب تري در مقايسه با سه ماهه نخست سال گذشته برخوردار بود.
اين روابط عمومي با استناد به گزارش شركت كنترل كيفيت هواي شهرداري تهران اعلام كرد: در حالي كه در بهار هشتاد و دو، ۸۹ درصد روزها هواي تهران از نظر غلظت مونواكسيدكربن در وضعيت پاك و سالم قرار داشته و ۱۱ درصد در شرايط ناسالم بوده، در بهار هشتاد و سه، ۹۷ درصد روزها هواي اين شهر در وضعيت پاك و سالم قرار داشته و ۳ درصد در شرايط ناسالم بوده است.

نرخ كرايه تاكسي ها براساس ۴ نفر مسافر است
جانشين رئيس سازمان تاكسيراني، اعلام كرد: نرخ كرايه تاكسي  هايي كه توسط شوراي شهر مصوب و ابلاغ شده، براساس چهار مسافر در هر تاكسي پيش بيني و اعلام شده است.غلامرضا دايمي در گفت و گو با ايلنا، با بيان اين مطلب، گفت: در صورتي كه رانندگان تاكسي بخواهند نرخ مسافري را كه نمي  توانند در جلوي خودرو سوار كنند، به ساير مسافران تحميل كنند، توسط كميته انضباطي قاطعانه با آنان برخورد مي شود.
وي، با اشاره به اين  كه خط پونك - تجريش به دليل همين تخلف منحل شده اظهارداشت: در اين خط، رانندگان كرايه نفر جلو را ۱۰۰ تومان گران  تر كرده بودند و به همين دليل پرونده آنان ابطال شده و اين خط منحل شد و با رانندگان جديد مجددا راه اندازي شد.
دايمي، در ادامه خاطرنشان كرد: در خطوط خارج از شهر مانند خط تهران - كرج يا تهران به ساير شهرك  هاي اطراف، به دليل وجود بازرسان و ماموران نيروي انتظامي مستقر در بين شهرها، كنترل بيشتري در خصوص سوار كردن ۴ مسافر در هر خودرو اعمال مي  شود؛ ولي در داخل شهر هنوز هماهنگي كامل با راهنمايي و رانندگي در اين خصوص حاصل نشده است.

ديدار اعضاي شوراي شهر با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) با شهروندان مناطق ۱ ، ۵ و ۱۱ ديدار خواهند داشت.
اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱ و نسرين سلطانخواه و منظر خير حبيب اللهي در منطقه ۵ و بيادي در منطقه ۱۷ براي ديدار با شهروندان حضور خواهند يافت.همچنين حبيب كاشاني در منطقه ۱۱، با شهروندان ديدار دارد.شهروندان مناطق مذكور جهت ثبت نام تعيين وقت قبلي مي توانند به روابط عمومي هاي شهرداري هاي مناطق يادشده مراجعه كنند.

حقوق عابر پياده
هدف از شهرنشيني با تمام امكانات رفاهي آن كه به مرور فراهم گرديد، خدمت بيشتر به انسان شهرنشين يا همان شهروندان امروزي بود، اما در كلان شهرها به دو دليل مهم، اين امكانات رفاهي در برابر غلبه ماشين بر انسان، محدودشدن هرچه بيشتر فضاي زيستي و مشكلاتي همچون ترافيك سنگين و آلودگي هوا، رنگ مي بازد. تهران كه امروزه در زمره كلان شهرهاي معروف و پرجمعيت جهان است،  از همان سال هايي كه از كسوت روستايي درآمد و قباي شهري به تن كرد، در بستر يك توسعه ناموزون قرار گرفت. گسترش روزافزون شهر و به تبع آن افزايش جمعيت و در سال هاي اخير ساخت و سازهاي بي رويه، اين شهر بزرگ را بيشتر ماشين مدار كرده است و حقوق شهروندان به نسبت امكاناتي كه براي حضور هرچه بيشتر خودروها در خيابان ها و معابر تهران فراهم شده، كمتر موردتوجه قرار گرفته است. يكي از نشانه هاي آشكار ماشين مداري تهران، محدودشدن حقوق عابران پياده در اين كلان شهر است. تهران از لحاظ تنگي پياده روها در اغلب خيابان هاي شهر و همچنين كمبود تسهيلات لازم براي رفت و آمد ايمن پيادگان از معابر شهري با كمتر پايتختي در جهان قابل مقايسه مي باشد. متاسفانه دست اندركاران ساخت و سازهاي جديد، اعم از حقيقي يا حقوقي عرصه را بر پياده روهاي شهر هر روز تنگ تر مي كنند.
به استثناي مواردي كه پياده روها به اعتبار سعه صدر و نجابت مالكان فراخي بيشتري دارند، اما اغلب گذرگاه هاي شهري، تنگ شدن مسير پياده رو و تجاوز مالكان ساختمان هاي جديد به اين حريم به چشم مي خورد. تا زماني كه يك پياده رو استاندارد به تناسب عرض خيابان ها تعريف نشود و مالكان و دست اندركاران ملزم به رعايت حريم آن نگردند، بحران تنگي پياده روها و ناديده انگاشتن حقوق عابران پياده همچنان ادامه خواهد يافت.
الف-ع

احمدي نژاد:
شوراي شهر بر ساخت وسازها نظارت قانوني مي كند
شهردار تهران  گفت : از آنجايي  كه  نظارت  بر امور ساختماني  بخوبي انجام  نمي شود، شوراي  اسلامي شهر تهران  نظارت  قانوني  انجام  مي دهد.
محمود احمدي نژاد   با اشاره  به  اينكه  از اين پس  شناسنامه  فني  ساختمان  صادر خواهد شد افزود: به  منظور بررسي  و ارزيابي  فعاليت  مهندسان  ناظر دفاتر بررسي  مضاعف  در امور ساختماني  درشهرداري  هاي  مناطق  داير مي شود.
وي  شهرداري  را مسئول  صدور پروانه  ساخت  ذكر كرد و درباره  نظارت  برامور ساختماني  افزود: مهندسان  ناظر زير نظر سازمان  نظام  مهندسي مسئول  نظارت  بر كيفيت  ساخت  و سازها هستند.احمدي  نژاد خاطر نشان  كرد: نظارت  فني  سازه  و بخش  باربر ساختمان  به عهده  مهندسان  ناظر است .شهردار تهران  گفت : تعيين  صلاحيت ، طبقه  بندي  و نظارت  بر كارمهندسان  ناظر به  عهده  سازمان  نظام  مهندسي  و وزارت  مسكن  و شهرسازي است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |