سه شنبه ۹ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۲ - Jun 29, 2004
بيانيه اجلاس سران ناتو در استانبول
سران  ناتو، ديروز، با صدور بيانيه اي  تحت  عنوان  بيانيه  استانبول  اعلام  كردند: كشورهاي  اروپايي  و شمال  آمريكا به  عنوان  اعضاي  ناتودر راستاي  مقابله  با تهديدها  عليه  ارزشهاي  اين  سازمان  درسطح  جهان  فعاليت خواهند كرد.
به گزارش ايرنا از استانبول در  اين  بيانيه  آمده  است : كشورهاي  عضو ناتو براي  مقابله  مشترك  با تهديدهايي  كه  عليه  امنيت  آنان  وجود دارد، در نشست  استانبول  گردهم  آمدند.بيانيه  با اشاره  به  اينكه  دفاع  مشترك ، نياز به 
تجديد نظر در قبال تهديدهاي  جديد عليه  ناتو را فراهم  آورده ، افزوده  است : اعضاي  ناتو بر لزوم مقابله  با تروريسم  و سلاحهاي  كشتار جمعي  تأكيد دارند.
در بخش  ديگري  از اين  بيانيه  آمده  است : اعضاي  ناتو اعلام  مي كنند كه  براي مقابله  با هرگونه  تهديدي  كه  امنيت  آنان  را به  خطر بياندازد در هر نقطه اي از جهان  با عزم  راسخ  مقابله  خواهد شد.
بيانيه  افزوده  است : ناتو با هرگونه  تهديدي  عليه  خاك  كشورهاي  عضو، مردم و نيروهاي  مسلح  اين  سازمان  مقابله  كرده  و براي  افزايش  قابليت  و سرعت  درهمكاري  با كشورهاي  هم پيمان ، استعدادهاي  نيروهاي  مسلح  خود را همواره  موردتجديد نظر قرار خواهد داد.
در اين  بيانيه  با ابراز خشنودي  از موفقيتهاي  ناتو در افغانستان  آمده است : ناتو در منطقه  بالكان  و حوزه  درياي  مديترانه  نيز فعاليت  نظامي دارد و از نيروي  چند مليتي  تحت  كنترل  لهستان  در عراق  حمايت  مي كند.
اين  بيانيه  با اشاره  به  اينكه  نشست  سران  ناتو در استانبول  قطعنامه  جداگانه اي  در مورد عراق  منتشر كرده  است ، اضافه  مي كند: ناتو دربوسني ، موفق  عمل  كرد و اطمينان  دارد كه  اين  موفقيت  در دوران  فرماندهي اتحاديه  اروپا در بوسني  نيز ادامه  خواهد داشت .
در بخش  ديگري  از اين  بيانيه  آمده  است : ناتو در كنار اتحاديه  اروپا باكشورهاي  روسيه  و اوكراين  و دولتهاي  آسياي  مركزي  و قفقاز و دولتهاي  حوزه درياي  مديترانه  و خاورميانه  مناسبات  خود را تعميق  خواهد كرد.
در پايان  اين  بيانيه  آمده  است : كشورهاي  عضو ناتو، اين  سازمان  را به عنوان  سازماني  كه  حافظ امنيت  و آزادي  آنان  است ، مي شناسند.
ناتو نيروهاي عراقي را آموزش مي دهد
سران  كشورهاي  عضو ناتو ديروز با صدور قطعنامه اي  در استانبول  باآموزش  نيروهاي  مسلح  عراق  از سوي  اين  سازمان  موافقت  كرد.
در اين  قطعنامه  آمده  است : سران  ۲۶ كشور عضو ناتو تقاضا كرده اند كه پيشنهاد كمك  به  آموزش  نيروهاي  مسلح  و امنيتي  عراق  را به  دولت  جديد عراق ارائه  دهند.
اين  قطعنامه  اضافه  مي كند، ناتو براساس  قطعنامه  ۱۵۴۶ شوراي  امنيت  سازمان ملل  تصميم  گرفت  كه  از حضور سازمان  ملل  در عراق  حمايت  كرده  و در تأمين امنيت  آن كشور با دولت  جديد عراق  همكاري  كند.

انتقال شتابزده قدرت در بغداد
دولت موقت عراق با قدرت محدود آغاز به كار كرد
شايعه دستگيري زرقاوي تكذيب شد
008964.jpg
در حالي كه تاريخ ۳۰ ژوئن (۱۰تير) چند هفته  اي است در همه اخبار مربوط به عراق به عنوان تاريخ انتقال قدرت در اين كشور مطرح و بر آن تأكيد مي شد ظهر ديروز رسانه هاي جهان خبري فوري را از بغداد مخابره كردند: «انتقال قدرت در عراق انجام شد.» به اين ترتيب قدرت و حاكميت بعد از ۱۴ ماه اشغال در يكي از آرام ترين روزهاي عراق به دولت موقت اين كشور منتقل شد. پيش از مخابره رسمي اين خبر، خبرگزاري رويتر به نقل از يك منبع خبري در ائتلاف اعلام كرد، به دليل نگرانيهاي امنيتي و با هدف خنثي كردن حملات چريكي، انتقال قدرت دو روز زودتر و روز دوشنبه انجام مي شود. خبرگزاري ها گزارش دادند، اسناد انتقال قدرت ديروز به اياد علاوي نخست وزير عراق تحويل داده شد.
همزمان با اعلام اين خبر در بغداد، يك منبع ديپلماتيك دراستانبول محل برگزاري اجلاس سران ناتو، به رويتر گفت، انتقال قدرت همين امروز
(ديروز دوشنبه) انجام مي شود.
هوشيار زيباري وزير خارجه عراق نيز كه براي شركت در نشست ناتو به استانبول رفته است ظهر ديروز بعد از ديدار با توني بلر نخست وزير انگليس به خبرنگاران گفت: به اعتقاد من ما بايد اين تروريست  ها، جنايتكاران ،صدامي ها و نيروهاي ضددمكراتيك را با جلو انداختن تاريخ انتقال قدرت به چالش بطلبيم.
تهديد به قتل نظامي آمريكايي
تلويزيون الجزيره ديشب يك نوار ويدئويي از گروهي پخش كرد كه تهديد مي كرد يك تفنگدار آمريكايي را كه به گروگان گرفته است خواهد كشت.اين گروه نام خود را واكنش اسلامي اعلام كرده است.
تكذيب بازداشت زرقاوي
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد ارتش آمريكا ديروز اين خبر را كه نيروهاي تحت فرماندهي آمريكا ابو مصعب الزرقاوي يكي از اعضاي برجسته شبكه القاعده را بازداشت كرده اند، تكذيب كرد.
صبح ديروز شبكه الجزيره قطر گزارش داده بود كه الزرقاوي همزمان با انتقال قدرت دستگير شده است.

همگام با ايران، كشورهاي فرانسه، انگليس، استراليا، روسيه، آلمان، امارات، كويت و اردن از تحويل قدرت در عراق استقبال كردند.
سخنگوي وزارت خارجه ايران انتقال قدرت به دولت موقت عراق را گامي به سوي استقرار دولت مردمي و اعاده حاكميت كامل مردم اين كشور دانست.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بخش عربي راديو سوا آمريكا، در پي تسريع در روند انتقال قدرت از اشغالگران به دولت موقت عراق، كشورهاي فرانسه، انگليس و استراليا تحويل قدرت را در عراق تبريك گفتند.
سخنگوي توني بلر نخست وزير انگليس از انتقال قدرت در عراق، استقبال كرد و گفت: بلر كه در اجلاس ناتو در استانبول شركت مي كند از زمان انتقال قدرت آگاهي داشت.
سخنگوي ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه نيز با بيان استقبال كشورش از انتقال قدرت آن هم دو روز زودتر از موعد مقرر گفت: شيراك از موعد انتقال قدرت آگاه بوده است.
وزير دفاع استراليا نيز از انتقال قدرت استقبال كرده و آن را گامي به سوي تقويت دمكراسي در عراق توصيف كرد.
ايران نيز از انتقال قدرت در عراق استقبال كرد و تأكيد كرد از هر گامي به سوي بازگشت حاكميت كامل به ملت عراق استقبال مي كند.
مروان معشر وزير امور خارجه اردن نيز از بازگشت حاكميت به عراقي ها استقبال كرد و آمادگي كشورش را براي كمك به دولت جديد عراق در شرايط كنوني اعلام كرد. معشر گفت: اردن از اين اقدام و هر گامي كه به تسريع قدرت و اجراي قطعنامه هاي سازمان ملل درباره عراق كمك كند، استقبال مي كند. روسيه نيز از تحويل قدرت در عراق استقبال كرد.
روسيه آمادگي خود را براي همكاري و گسترش همكاري با دولت جديد عراق اعلام كرد.
خبرگزاري ايتارتاس به نقل از يوري فيدوتوف معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد: دولت موقت عراق اعتماد جامعه بين الملل از جمله شوراي امنيت را بدست آورده است.وي ابراز اميدواري كرد: اوضاع در عراق به سوي ثبات و امنيت پيش رود و شرايط خوبي براي همكاري ميان كشورش با عراق فراهم شود.
كويت نيز به دولت جديد عراق به مناسبت تحويل قدرت از اشغالگران تبريك گفت.
008985.jpg

شيخ صباح الاحمد الصباح در پيام هاي تبريك خود به غازي الياور و اياد علاوي رئيس جمهور و نخست وزير دولت موقت عراق ابراز اميدواري كرد اين گام تاريخي مهم در تاريخ عراق جديد منجر به برقراري امنيت و ثبات و شكوفايي در عراق شود.خبرگزاري كويت نيز اعلام كرد آلمان از انتقال قدرت در عراق استقبال كرد.همچنين به گزارش خبرگزاري رسمي دولت امارات، اين كشور از تحويل قدرت در عراق استقبال كرد.دولت امارات انتقال قدرت را در عراق گام مهم ديگري در راه برقراري ثبات در اين كشور توصيف كرد.
دقايقي بعد از اعلام خبر انتقال قدرت در عراق رسانه هاي خبري از خروج پل برمر حاكم آمريكايي عراق از اين كشور خبر دادند.
شبكه خبري العربيه ديروز گزارش داد، تعداد معدودي از رسانه هاي خبري بامداد ديروز از سوي حكومت ائتلاف تماس تلفني دريافت كردند و به  آنها گفته شد كه تنها يك خبرنگار بدون تصوير بردار به مراسم انتقال قدرت اعزام كنند.
برخي تحليلگران انتقال قدرت در عراق به شيوه اي غافلگيرانه و دو روز زودتر از موعد مقرر را تلاشي از سوي تيم تبليغات انتخاباتي بوش براي ترميم وجهه او از يك طرف و جبران رسوايي هاي هفته  هاي اخير با انجام حملات گسترده در شهرهاي مختلف عراق روزهاي ناآرامي را براي اين كشور رقم زدند. آمريكايي  ها پيش از اين برنامه ريزي كرده بودند كه يك سال ديگر هم به عنوان نيروي اشغالگر در عراق باقي بمانند اما با ناآرام شدن اوضاع، دولت بوش پنج ماه پيش اعلام كرد انتقال قدرت روز ۳۰ژوئن انجام مي شود. اما ناآرامي ها و انفجارها حتي يك روزهم عراق را رها نكرد و آمريكايي ها را مجبور نمود باز هم زودتر از همان زمان اعلام شده در مراسمي محدود با حضور تعدادي انگشت شمار از مقامات عراقي و تشكيلات ائتلاف اسناد قدرت را به دولت موقت تحويل دهند.
برمر ساعت ۳۰/۱۲ ديروز به وقت محلي با يك هواپيماي ۱۳۰- c نيروي هوايي آمريكا بغداد را ترك كرد. سخنگوي ائتلاف و مشاوران نزديك برمر نيز او را همراهي كردند.
برمر در آخرين دقايق حضورش در عراق در جلسه اي با حضور ژنرال ريكاردو سانچز فرمانده ارشد آمريكا در عراق شركت كرد.
برمر در آخرين روزهاي حضورش در عراق دستورات مهم و جنجالي صادر كرد.
يكي از جديدترين اين دستورات اين است كه پيمانكاران غيرنظامي آمريكايي و غربي در انجام كارشان در عراق در مقابل قوانين اين كشور از مصونيت كامل برخوردارند. اين دستور خشم بسياري از عراقي ها را برانگيخته است.
مراسم انتقال قدرت در عراق كه رسانه هاي خبري از آن به عنوان مراسمي «نيمه سري» نام بردند، از تلويزيون عراق و تلويزيون هاي ماهواره اي عربي پخش شد. مقامات آمريكايي در پاسخ به اين پرسش كه چرا انتقال قدرت زودتر از موعد انجام شده گفتند، دولت و وزراي عراقي براي تحويل قدرت اعلام آمادگي كردند و ما هم قبول كرديم.
برمر در مراسم انتقال قدرت خطاب به اياد علاوي نخست وزير عراق گفت: شما گفتيد كه آماده تحويل و اداره حاكميت هستيد، ما هم قبول كرديم. من عراق را در حالي ترك مي كنم كه به آينده آن اطمينان دارم.
آرزوي بوش
لس آنجلس تايمز ديروز نوشت، دولت بوش اميدوار است با انتقال قدرت در عراق و روي كار آمدن دولت موقت، در وضعيت افكار عمومي نسبت به او تغييري ايجاد شود. نظرسنجي هاي اخير نشان مي دهد اكثر آمريكايي ها از اوضاع عراق بسيار ناخشنودند و همين ناخشنودي در آستانه انتخابات مي تواند براي بوش بهاي سنگيني داشته باشد. اما اگر بعد از روي كار آمدن دولت موقت هم اوضاع عراق تغيير نكند و همچنان ناآرام بماند و اگر دولت جديد نتواند مشروعيت براي خود و نظم و امنيت براي كشور به همراه بياورد وضعيت بوش از اين هم بدتر خواهد شد.
دولت بوش با انتقال سريع قدرت به عراقي ها اميدوار است كه از شدت حملات و بمب گذاري ها كاسته شود چرا كه در صورت ادامه اين حملات در حقيقت اين برداشت به وجود مي آيد كه عراقي ها خودشان را هدف گرفته اند چون ديگر از حكومت اشغال و نيروهاي اشغالگر خبري نيست. اما اگر از شدت اين حملات كم نشود تلفات در ميان عراقي ها افزايش مي يابد و اين براي بوش هزينه سنگيني خواهد داشت. آن وقت اين احساس به وجود خواهد آمد كه مصيبت عراق هيچ وقت پايان نخواهد يافت.

اختيارات و محدوديت هاي دولت موقت عراق
قوانين حاكم بر مسئوليت هاي دولت موقت و اختيارات و محدوديت هاي اين دولت در قالب الحاقيه اي در قانون اداره موقت عراق يا همان قانون اساسي موقت، ديده مي شود.
در قطعنامه شوراي امنيت درباره حكومت موقت عراق آمده است، دولت موقت حاكميت كامل را به دست خواهد داشت، اما در عمل محدوديت هاي مهمي در قدرت و اختيارات اين دولت وجود دارد.
خلاصه اين اختيارات و محدوديت ها را به نقل از خبرگزاري رويتر مي خوانيد.
نقش دولت موقت
وظيفه اصلي دولت موقت سوق دادن عراق به سوي انتخابات دمكراتيك در اواخر سال ۲۰۰۴ يا اوائل سال ۲۰۰۵ است. در الحاقيه قانون اساسي موقت آمده است: دولت موقت امور عراق به ويژه در زمينه ارائه خدمات و امنيت و آماده سازي براي برگزاري انتخابات سال ۲۰۰۴، اداره مي كند.
طول عمر دولت موقت
دولت موقت بعد از انتخابات سراسري و انتخاب مجمع انتقالي منحل مي شود. اين مجمع دولت انتقالي را انتخاب مي كند كه تا زمان تدوين قانون اساسي دائم و تصويب آن در يك همه پرسي در قدرت خواهد ماند.
محدوديت هاي دولت انتقالي
به دليل فشار آيت الله سيستاني دولت موقت يك دولت كفيل است كه كار سياست گذاري درازمدت را انجام نمي دهد.
در قانون اساسي موقت آمده است: «اين دولت، به عنوان يك دولت موقت، از انجام هر كاري كه بر آينده و سرنوشت عراق فراتر از دوره موقت تأثير مي گذارد، خودداري خواهد كرد. چنين اقداماتي بايد به دولت هاي آينده اي كه توسط مردم عراق و به صورت دمكراتيك انتخاب شوند واگذار شود.»
قدرت دولت براي انعقاد توافقنامه هاي بين المللي نيز محدود است. در قانون اساسي موقت آمده است، دولت موقت نماينده عراق در روابط خارجي است اما قدرت آن در انعقاد توافقنامه هاي بين المللي از روابط ديپلماتيك، وام ها و كمك هاي خارجي فراتر نمي رود.
كنترل نيروهاي نظامي
اگرچه اشغال رسماً پايان يافته است اما بيش از ۱۶۰ هزار نيروي خارجي همچنان در عراق باقي مي مانند. اين كه دولت موقت چه ميزان درباره عمليات نظامي در عراق قدرت و اختيارات داشته باشد يكي از جنجالي ترين موضوعات موردبحث در سازمان ملل بوده است. طبق قطعنامه ۱۵۴۶ دولت موقت حق دارد خواستار خروج نيروهاي خارجي از اين كشور شود، اگرچه رهبران موقت عراق پيش از اين گفته بودند قصد مطرح كردن چنين درخواستي را ندارند.دولت عراق بر سربازان، پليس و گارد ملي عراق كنترل دارد. اما نيروهاي خارجي تحت فرماندهي دولت موقت نيستند.
درآمدهاي نفتي و اقتصادي
آمريكا و انگليس كنترل درآمدهاي نفتي و گازي عراق را كه اكنون در دست صندوقي به نام صندوق توسعه عراق و تحت نظارت سازمان ملل است، به دولت موقت واگذار مي كند. يك هيأت مشاوران بين المللي شامل يك نماينده از عراق كار ذي حسابي اين درآمدها را به عهده خواهند داشت اما اختياري در توقف هزينه آن ندارند.
آمريكا از طريق سفارتخانه اش در بغداد هزينه بودجه كمكي ۱۸ ميليارد دلاري واشنگتن براي بازسازي عراق را مديريت مي كند.
شوراي ملي موقت
دولت موقت توسط شورايي با يكصد عضو به عنوان شوراي ملي موردنظارت قرار مي گيرد. اعضاي اين شورا از طريق يك كنفرانس ملي در ماه جولاي در بغداد انتخاب مي شود. در قانون اساسي موقت عراق آمده است، كنفرانس ملي شامل اعضاي شوراي حكومتي است و هيچ سمت دولتي ديگري ندارد. نمايندگاني از مناطق و استانداري ها و شخصيت هاي عراقي كه به توانايي شهرت دارند در اين شورا حضور دارند.
اين شورا بر عملكرد رئيس جمهور و وزراء نظارت كرده و به آنها مشورت مي دهد.
اين شورا قدرت وتوي دستورات اجرايي دولت موقت را در صورت تأييد دوسوم اعضا دارد.

قدرداني علاوي از همسايگان عراق
اياد علاوي در مراسم تحليف وزراي دولت جديد عراق با تبريك به مناسبت انتقال قدرت اظهار داشت: ما بايد در اين روز، شهدا و تمام كساني را كه در راه آزادي وطنمان تلاش كرده اند، به ياد بياوريم.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه  تلويزيوني الجزيره، اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت عراق در سخناني از تلاش هاي ايران، عربستان، تركيه و ديگر كشورهاي همجوار عراق تشكر كرد.
وي ادامه داد: گروه هاي تروريستي كه اسلام و مسلمانان را مورد هدف قرار داده اند، به زودي در دادگاه هاي عراق محاكمه مي شوند.
علاوي در ادامه از بعثي هاي سابق و مردم عراق خواست تا با دولت جديد همكاري كنند.نخست وزير عراق بيان داشت: عراق ديگر نمي تواند همچنان خارج از تاريخ و منزوي باقي بماند؛ بلكه شايسته است كه با جهان همراه شود و با آن فعاليت كند.
وي در ادامه بر آمادگي ارتش و نيروي امنيتي عراق براي حفظ امنيت تاكيد كرد و گفت: ماموريت ما بسيار مشكل است و سعي مي كنيم تا اقتصاد عراق را بار ديگر بازسازي كنيم.

كوتاه از سياست جهان
تقويت مناسبات ديپلماتيك هند و پاكستان
مقامات  بلند پايه  هند و پاكستان  ديروز  به  مذاكرات  خوددرباره  منطقه  مورد مناقشه  كشمير پايان  دادند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از دهلي  نو، مقامات  دو كشور كه پس  از گذشت  ۳ سال  براي  نخستين  بار براي  گفتگو درباره  كشمير پشت مذاكره  نشسته  بودند ديروز در پايان  مذاكرات  خود در
دهلي  نو نتيجه مذاكرات  را مثبت  ارزيابي  كردند.هيات  پاكستاني  پيش  از ترك  هند با ناتوار سينگ  وزير امورخارجه  و مان موهان  سينگ  نخست  وزير و همچنين  مشاور امنيت  ملي  اين  كشورديدار كردند.همچنين در پايان نشست دو روزه مقام هاي هند و پاكستان بيانيه اي مشتركي منتشر شد كه در آن ضمن تأكيد بر اين كه روابط دو كشور به سطح پيشين رسيده است اعلام شد كنسولگري هند در كراچي و نيز كنسولگري پاكستان در بمبئي به منظور تقويت روابط ديپلماتيك دو كشور بازگشايي مي شود.
كره  شمالي  پيشنهاد آمريكا را رد كرد
كره  شمالي  امروز پيشنهاد جديد آمريكا را كه  در جريان  تازه  ترين  دورمذاكرات  شش  جانبه  پكن  به  منظور پايان  دادن  به  بن  بست  هسته اي  ۲۰ ماهه  دراين  كشور ارائه  شده  بود، رد كرد و آن را غيرواقع بينانه  دانست .به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از سئول ، سخنگوي  وزارت  امور خارجه  كره شمالي  ديروز در بيانيه اي  كه  خبرگزاري  رسمي اين  كشور آن را انتشار داداعلام  كرد پيونگ  يانگ  طرح  آمريكا را مبني  بر دادن  مهلت  سه  ماهه  به  كره شمالي  براي  تعطيل  كردن  تاسيسات  تسليحات  هسته اي  خود رد كرده  است .
حمله القاعده به ارتش پاكستان
در حمله  گروه  القاعده  به  مواضع  نيروهاي  نظامي پاكستان  دو تن  كشته  وسه  نفر زخمي شدند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از اسلام  آباد، گروه  القاعده  باخمپاره  مواضع  ارتش  پاكستان  را در ايالت  سرحد دروزيرستان  شمالي  اين  كشور هدف  قرار دادند.مقامات  نظامي و امنيتي  پاكستان  نيز با اعتراف  به  خسارات  جاني  و مالي حمله  اخير القاعده  به  ارتش  پاكستان  در وزيرستان  شمالي  اعلام  كردند، درگيريهاي  احتمالي  آينده  ارتش  و شبه  نظاميان  پاكستان  با القاعده  وافراد تحت  تعقيب  از وانا و شكايي  به  دره  نشتر كشيده  خواهد شد.منابع مطلع  همچنين  بااشاره  به  اينكه  گروهي  ازافراد تحت  تعقيب  و نيروهاي القاعده  براي  امنيت  به  مناطق  كوهستاني  و جنگلي  دره  نشتر پناه  برده اند اعلام  كرده  اند: همزمان  با بروز درگيري  در منطقه  وزيرستان شمالي  پاكستان  جنگنده ها و هواپيماهاي  جاسوسي  آمريكا بارديگر حريم هوايي  پاكستان  را نقض  كردند.
بوش نفرت انگيزترين مقام جهان
بر اساس  يك  نظرسنجي  كه  درباره  نفرت  انگيزترين  مقامات  جهان  در مالزي صورت  گرفت ، جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهور آمريكا مقام  نخست  اين  نظرسنجي را از آن خود كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كوالالامپور بر اساس   اين  نظرسنجي  كه  نتايج  آن  ديروز در رسانه هاي  مالزي  منتشر شد ۵۴ درصد افرادي  كه در آن شركت  كردند بوش  را در صدر
نفرت  انگيزترين  مقامات  جهان  قرار دادندو ۱۲ درصد نيز اريل  شارون  نخست  وزير اسراييل  را منفورترين  دانستند.
اين  در حالي  است  كه  ۵ درصد شركت  كنندگان  در اين  نظرسنجي  نيز صدام حسين  رئيس  جمهور مخلوع  عراق  را لايق  اين  عنوان  دانستند.دانشگاه  بين  المللي  علوم  اسلامي در مالزي  اين  نظرسنجي  را ترتيب  داد و۱۱۴۰ نفر نيز در آن شركت  كردند.
رئيس  جمهوري  صربستان  انتخاب  شد
شهروندان  صربستان  روز يكشنبه  در دور دوم  انتخابات  رئيس  جمهوري  جديداين  كشور را انتخاب  كردند كه با استقبال اتحاديه اروپا روبرو شده است.به گزارش ايرنا براساس  اعلام  نتايج  انتخابات  بوريس  تاديچ  كانديداي  احزاب  و جناحهاي دمكراتيك  با كسب  ۵۳ درصد كل  آراي  ماخوذه  به  رياست  جمهوري  صربستان  انتخاب شد.اين  در حالي  است  كه  توميسلاو نيكوليچ  از حزب  راديكال  صربستان  باكسب  ۴۵ درصد كل  آراي  ماخوذه  دراين  انتخابات  ناكام  ماند.براساس  آمار اعلام  شده  ۴۶ درصد واجدين  شرايط راي  و به  عبارتي  دوميليون  و ۹۰۰ هزار تن  در دور دوم  انتخابات  رياست  جمهوري  صربستان  شركت كردند.
چپگرايان   ايتاليا در انتخابات  محلي  برتري يافتند
نخستين  نتايج  انتشار يافته  از دور دوم  انتخابات  محلي  در ايتاليا كه روزهاي  شنبه  و يكشنبه  برگزار شد حاكي  از برتري  جناح  چپگراي  مخالف  دولت  در بيشترحوزه ها است .
به گزارش ايرنا از رم چپگرايان  ميانه  ايتاليا كه  در نخستين  دور از انتخابات  محلي  دو  هفته  پيش  توانستند بر راستگرايان  ميانه  حاكم  پيشي  گيرند در اين  مرحله  نيزدر ۷۴ حوزه  شهري  و منطقه اي  پيروز شدند در حاليكه  نامزدهاي  جناح  حاكم  فقط آراي  ۱۹ حوزه  را به خود اختصاص  دادند.
بيشتر حوزه هايي  كه  چپگرايان  در آن بويژه  در مناطق  شمال  ايتاليامانند ميلان  پيروز شدند از پايگاه هاي  عمده  قدرت  راستگرايان  در چند ساله گذشته  بود.
حمله مبارزان فلسطيني به نظاميان صهيونيست
در حمله  به  موقعيت  نظامي  رژيم  صهيونيستي  در شمال  شهر خان  يونس  شماري از نظاميان  اين  رژيم  كشته  و زخمي  شدند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از غزه ، نيروهاي  رژيم  صهيونيستي  ابتدا اعتراف كردند در اين  عمليات  ۵ نظامي  اين  رژيم  كشته  و حدود ۳۰ تن  ديگر مجروح  شده اند. منابع  رژيم  صهيونيستي  در گزارش  هاي  بعدي  از كشته  شدن  ۲ تن  و زخمي  شدن  ۱۰ تن  خبر دادند و سپس  اين  تعداد را به  يك  كشته  و ۶ مجروح  كاهش  دادند.گردان هاي  عزالدين  قسام  شاخه  نظامي  حماس  با انتشار بيانيه اي  مسئوليت اين  عمليات  را بعهده  گرفت .
گزارش يك نشريه تاجيك از مذاكرات انگليس با طالبان
هفته نامه  تاجيكستان  چاپ  دوشنبه  پايتخت  تاجيكستان  در شماره  اين هفته  خود به  نقل  از منابع  آگاه  نوشت : انگليس  مشغول  مذاكره  غيررسمي  با تعدادي  از رهبران  گروه  طالبان  افغانستان  است .به گزارش ايرنا از دوشنبه اين  نشريه  تاجيك  زبان  نوشته است كه انگليس  اين  مذاكره  را به  نمايندگي  ازسوي  آمريكا با بقاياي  طالبان  انجام  مي دهد. نشريه  تاجيكستان  نوشته  است  كه  آمريكايي ها از بيم  تاثير منفي  مذاكره  با طالبان  در انتخابات  آينده  رياست  جمهوري  آمريكا همواره  از مذاكره  مستقيم با طالبان  خودداري  مي ورزند.به  نوشته  اين  هفته نامه  اين  مذاكرات  بين  جك  استراو وزير خارجه  انگليس و برخي  رهبران  طالبان  همچنان  ادامه  دارد و در اين  ميان  مولانا فضل الرحمان  رهبر جماعت  اسلامي  پاكستان  تاكنون  نقش  ميانجي  را ايفا كرده  است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |