چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۳ - Jun 30, 2004
اهميت شناخت و معرفت
امام صادق(ع) به نقل از پدر خويش مي فرمايند: ابوجعفر باقر(ع) فرمود: پسرم! مقام و منزلت شيعيان را از اندازه نقل احاديث و شناختي كه- درباره مفاهيم و معارف حديثي- دارند بشناس. زيرا كه شناخت و معرفت، در حقيقت، همان درك آگاهانه- علوم و مفاهيم- حديث است. و با همين درك آگاهانه محتواي احاديث است كه مومن به بالاترين پايه هاي ايمان (شناخت اعتقادي و عملي) مي رسد. من در نامه اي از علي(ع) به اين نوشته برخوردم: ارزش و ارج هر كس معرفت اوست. خداي متعال مردمان را به ميزان خردي كه در دار دنيا به ايشان ارزاني داشته است حسابرسي مي كند.
(معاني الاخبار ۱/۲)
امروز با حافظ
كه در هواي تو برخاست بامداد پگاه
خنك نسيم معنبر شمامه دلخواه
كه ديده آب شد از شوق خاك آن درگاه
دليل راه شو اي طاير خسته لقا
نگارستان
آمبروجيولورنزتي
تاثيرات دولت خوب
009051.jpg
نقاشي ديواري - ۴۰-۱۳۳۷ - پالازو پابليكو - سيه نا
طول اين نقاشي ديواري بيش از ۱۲ متر است. در اين اثر، نقاش توصيف جزئيات را مورد توجه قرار داده و سيه نا را به عنوان يك شهر بزرگ وشلوغ با ميدان هاي مجلل، معماري با شكوه و ساكنيني خشنود معرفي مي كند. از كسب و كار گرفته تا جشن و اجراي مراسمي ديگر در اين نقاشي به نمايش درآمده اند. در سمت چپ تصوير، بازرگانان مشغول داد و ستد و معامله اند و رفاه و ثروت شهر را به نمايش مي گذارند. در پشت سر آنها نقاش اجازه تجسم فضاي داخل يك مدرسه را نيز به ما مي دهد. اگر چه لورنزتي جاي يك فروشگاه بزرگ رادر ميان اين جزئيات مشخص مي كند، اما سعي در يكدست كردن همه چيز دارد و مي خواهد كل جزئيات را تحت يك تناسب هماهنگ تركيب كند. اثرات عميق فضاي اين تصوير، با ساده سازي متناسب پيكره ها و خطوط محو ساختمانها در پس زمينه تابلو حاصل مي شود.

بهارستان
گاهي كه گام مي زني يا مي آرمي
گاهي كه آواز مي خواني يا كه مي خوابي
گاهي كه رنج مي كشي يا به رؤيايي
هستي تو، نور تو، سايه ي تو
تمام از منند، نازنين من
پابلو نرودا - كسري حاج سيدجوادي

پاسخ به پرسش پزشكي
رابطه هيجان و حمله قلبي
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي گفته است كه هيجان هم باعث حمله قلبي مي شود، ولي تنها در مورد كساني كه مستعد به آن هستند، يعني عوارض پنهان قلبي دارند. عوارض قلبي هميشه علائم خود از جمله تشديد ضربان قلب، احساس فشار و درد در ناحيه مياني سينه، سرگيجه و حالت چرت، ضعف و... را آشكار نمي كنند. در برخي افراد اين عوارض قلبي خفيف و ناپيدا هستند و هيجان، استرس، بلند كردن جسم سنگين، دويدن در سربالائي و حركت تند پس از يك پرخوري آنها را آشكار مي سازد و.... سيگار، الكل، چربي حيواني، بيماري قند، استرس، هيجان و وزن اضافي از عوامل بيماري هاي قلبي هستند و توصيه مي شود كساني كه در خانواده آنان اين بيماري ديده شده است منظما معاينه شوند.

برگي از تاريخ
انتشار داستان «بر باد رفته» معروفترين داستان قرن ۲۰
۳۰ ژوئن در طول تاريخ، علاوه بر سالگرد انتشار داستان «بر باد رفته» كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: در سال ۱۸۱۱«بلينسكي» اديب و نقد نگار بزرگ روسيه به دنيا آمد كه نظرات او در باره نقد نويسي كتاب، راهنماي كار نقد نگاران قرارگرفته است. در سال ۱۸۳۴ كنگره آمريكا سرزمين اكلاهما را اختصاص به سكونت سرخپوستان داد كه تا پيش از ورود انگليسي ها به آمريكاي شمالي، همه اين منطقه مسكن آنان بود. در سال ۱۸۶۳جيمز هاروي رابينسون تاريخدان معروف متولد شد كه در يك تاليف خود«تاريخ نگاري و تاريخ آموزي» استدلال كرده است كه چرا بايد «مدرس تاريخ» فردي بي طرف و عادل باشد و كتابهاي درسي تاريخ درست و بي طرفانه نوشته شود. در سال ۱۸۹۴ شبه جزيره كره كه قبلاً تابع چين بود اعلام استقلال كرد ولي ديري نپاييد كه به تصرف ژاپن درآمد!. در سال ۱۹۱۶ (دوران جنگ جهاني اول) نيروهاي انگليسي (عمدتا هندي) به فرماندهي ژنرال سر «پرسي سايكس» كه به نام راندن آلمانيها و نيروهاي هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران (جنوب و جنوب شرقي كشور) در بندر عباس پياده شده بودند وارد شهر كرمان شدند و آلماني ها كه مورد حمايت نيروي ژاندارم و عده اي از مردم محل بودند منطقه را تخليه كردند. در سال ۱۹۴۸ ترانزيستور اختراع شد كه در راديو و دستگاههاي مشابه جاي لامپ را گرفت. در سال ۱۹۶۰ كنگو مستعمره سابق بلژيك اعلام استقلال كرد و اينك اشاره اي كوتاه به داستان بر باد رفته به عنوان «برگ امروز»:
داستان «بر باد رفته» كه برنده دو جايزه ادبي بزرگ شده و مشهورترين «ناول» قرن ۲۰ بشمار مي آيد سي ام ژوئن سال ۱۹۳۶ انتشار يافت. «برباد رفته» پرخواننده ترين داستاني است كه تا كنون در آمريكا نوشته شده است. اين داستان كه در زمينه جنگ داخلي خونين و ويرانگر آمريكاست به چهل زبان ديگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار يافته و بر پايه آن يك فيلم سينمايي موفق ساخته شده است.
نويسنده اين اثر بانو «مارگارت ميچل (پگي)» است كه كار نوشتن آن را از سال ۱۹۲۶ آغاز كرده بود. هدف نويسنده كه خود از مردم جنوب آمريكا و متولد شهر آتلانتا بود كه در جريان جنگ داخلي به دست نيروهاي اتحاديه (دولت واشنگتن) ويران شد اين بود كه چنان مصائب اين برادركشي را در قالب داستان بيان دارد كه نظير آن هرگز رخ ندهد.
نوشتن اين داستان به اين دليل كه نويسندگي حرفه مارگارت نبود و ترديد داشت بتواند آن را منتشر سازد نزديك به ده سال طول كشيد و نخستين چاپ آن هم در ده هزار نسخه انتشار يافت. اين داستان مفصل آن چنان دلچسب و نافذ بوده است كه از آن زمان تا كنون هر سال يك تا چند بار تجديد چاپ شده است.
اين تنها اثر مشهور مارگارت بود. وي كه ۸ نوامبر سال ۱۹۰۰ به دنيا آمده بود ۱۶ اوت ۱۹۴۹ پيش از آن كه ۴۹ ساله شود درگذشت و در زادگاهش مدفون شده است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
عراقي ها و حكومت علاوي
«حمزه هنداوي» نويسنده آسوشيتدپرس پريروز در پي انتقال حكومت به صورت «سلف رول» در عراق به دولت موقت در گزارش تفسير گونه اي در اين زمينه نوشت: مبارزان عراقي، شيعه و سني، بلا فاصله پس از پخش خبر انتقال، حكومت ايادعلاوي را مردود اعلام كردند و او را عامل «سيا» عروسك آلت دست آمريكا خواندند. «هنداوي» اضافه كرده است: در نظر عراقي ها، علاوي يك فرد خارج از دسترس، از خارج بازگشته، و خارج از دور و نا آگاه از تحولات ۳۰ سال اخير عراق است. با اين ذهنيت، علاوي با همه تبليغاتي كه آمريكاييان براي او مي كنند، در ميان عراقي ها پايگاه و محبوبيت ندارد. هنداوي نوشته است: يك چيز مسلم است و آن اين است كه علاوي مرتبط با «سيا» مصمم است به هر اقدام، از جمله تاكتيك هاي صدام، خشونت و حكومت نظامي دست بزند تا امنيت را به عراق بازگرداند و بايد دانست كه وي پيش از فرار از عراق، در امور امنيتي عراق دست داشت و از اعضاي حزب بعث بود. هنداوي كه شخصاًُ نظر چند عراقي را درباره علاوي و تحولات غير منتظره دوشنبه (۲۸ ژوئن) به عنوان مشت نمونه خروار جويا شده بود، با ذكر نام مصاحبه شدگان نوشته است كه اين عراقي ها «علاوي» را منصوب اشغالگران (آمريكا و انگلستان) كه خواهان سعادت عراقي نيستند مي دانند. عراقي ها آمريكا را مسئول سختي زندگاني خود معرفي مي كنند و در نتيجه نمي توانند نسبت به آن دولت و افراد وابسته و يا منصوب از جانب آن خوشبين باشند. احساسات خصمانه عراقي ها نسبت به آمريكايي ها كه كشورشان را اشغال نظامي كرده اند عموميت دارد. عراقي ها متفق القول مي گويند كه آمريكا علاوي را پس از ۳۰ سال تبعيد، به عراق آورد و بر آنان سوار كرد و لذا نمي توانند اورا بپذيرند، و اطمينان دارند كه آمريكا نسبت به عراقي ها حسن نيت ندارد.
هنداوي نوشته است: عراقي ها گفتند كه وقتي «علاوي» مي گويد ما از بزرگترين قدرت نظامي جهان كه آزادمان كرد قدردان هستيم، نمي داند كه با طرز اين بيان چقدر ما را از او متنفر مي سازد. به باور عراقي ها، علاوي با وعده هايش مي خواهد نظاميان سابق را بفريبد و از مردم جدا كند. او وعده داده است كه برخي از نظاميان را كه از سوي «برمر» بركنار شدند به كار دعوت مي كند و پاره اي ديگر را با تقديرنامه بازنشسته و بعضي را هم به كارهاي غير نظامي مي گمارد و به اين ترتيب مي خواهد عراقي را در برابر عراقي قرار دهد. عراقي ها گفته اند كه صدام را آمريكا مي خواهد به علاوي بسپارد. حال آن كه همه مي دانند پس از تاسيس گروه «وفاق ملي عراقي ها» در لندن، صدام فرستاد در اين شهر علاوي را بكشند كه مدت ها بستري بود و دشمن خوني صدام شده است.هنداوي افزوده است: عراقي ها در مصاحبه هاي خود گفتند كه علاوي به همكاري با «سيا» اعتراف كرده و گفته است كه اين ارتباط چيزي نيست كه از آن شرمسار باشد و همين ارتباط بود كه كمك كرد حكومت صدام ساقط شود. هنداوي نوشته است كه «سيا» براي عراقي ها كه از آمريكا دلخوش نيستند يك عفريت است. هنداوي نوشته است كه موسي النقي روحاني شيعه به او گفت: دولت علاوي غير قانوني است و ديري نخواهد پاييد. او اسماً شيعه است، اسلامي نيست و افكار و اعمال او با معتقدات شيعه و سني همخواني ندارد.
علاوي به گزارشگر ارشد سي بي اس آمريكا چه گفت؟
«دن راذر» گزارشگر ارشد «سي بي اس» كه به عراق دعوت شده بود تا مراسم انتقال حكومت را مستقيماً از آنجا گزارش كند ولي شتاب و مخفي كاري «برمر» در دادن نامه انتقال بدون برگزاري مراسم عمومي، مانع حضور او شده بود بعداً در مصاحبه اي كوتاه از علاوي رئيس دولت موقت عراق پرسيد: مردم مي گويند كه شما عروسك دست آمريكا هستيد چه جوابي داريد كه بدهيد؟ علاوي پاسخ داد: نه، بيشتر (نه از امروز به بعد). «دن راذر» گزارش داده است كه باوجود انتقال حكومت، هنوز دفتر وزير كشور دولت موقت در يك پناهگاه زير زميني (بانكر) كه براي صدام ساخته شده بود قرار دارد. وزير كشور دولت موقت عراق به گزارشگر ارشد «سي بي اس» گفت كه تا كنون بيش از ششصد پليس عراقي به دست چريك ها كشته شده اند. طبق اين گزارش، ماهيت محرمانه و انجام فوري و بدون اطلاع قبلي انتقال اختيارات، نتيجه ترس از عمليات چريكي بود كه مخالفان مسلح، طرح آن را براي سي ام ژوئن، همزمان با برگزاري مراسم انتقال حكومت آماده كرده بودند و «برمر» كه از آن اطلاع يافته بود برنامه را ناگهان جلو انداخت.
تعيين سرنوشت صدام با رفراندم و يا محاكمه در دادگاه لاهه
در پي انتشار گزارش هاي مربوط به تحويل صدام حسين از سوي آمريكا به دولت موقت عراق، برخي اصحاب نظر پيشنهاد كرده اند كه سرنوشت صدام در يك رفراندم تعيين شود، زيرا او كاري بدتر از بعضي سران كشورها نكرده است. در جريان جنگ ويتنام هم ميليون ها تن كشته شدند و پس از جنگ داخلي آمريكا كه صدها هزار تن تلفات داشت، جفرسون ديويس رئيس كنفدراسيون (جنوبي ها) كه عامل اصلي اين كشتار بود و به دست دولت واشنگتن افتاده بود محاكمه و مجازات نشد و نبايد در مورد صدام تبعض قائل شد. اگر هم قرار است محاكمه و مجازات شود، او را همانند ميلوشويچ به دادگاه بين المللي تحويل دهند.

آرامگاه «تيمور ترنج» ساخته مي شود
با تخصيص مبلغ ده ميليون تومان از محل اعتبارات استان چهارمحال و بختياري، آرامگاه زنده ياد «تيمور ترنج» در هفشيجان شهركرد ساخته مي شود.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، در مراحل مختلف اجراي اين طرح، خانواده ترنج مشاركت دارند، اين بناي يادبود، با همت استانداري شهركرد و اداره ارشاد اين شهر ساخته مي شود.
گفتني است در مورد مشكلات مالي بازماندگان تيمور ترنج، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي بوشهر در گفت وگو با خبرنگار ادبي، «مهر» از ارسال نامه اي به احمد مسجدجامعي خبر داد كه در آن وضعيت بغرنج مالي خانواده ترنج گزارش شده است.

تكذيب يك خبر از سوي استاد شجريان
استاد محمدرضا شجريان در تماس با روزنامه همشهري ضمن ابراز شگفتي از درج خبر تشكيل كلاس تجويد قرآن توسط وي و دو استاد مصري در صدا و سيما گفت: در اين باره هيچ صحبت و تصميمي گرفته نشده و كل خبر دروغ است و صحت ندارد.
وي ضمن تقدير از تلاش خبرنگاران براي كسب خبر از آنها خواست تا صحت و سقم خبر را ابتدا احراز و سپس به درج آن اقدام كنند. وي از خبرنگاران خواست تا خبرهاي مربوط به وي را از شركت دل آواز پيگيري كنند .
خبر برگزاري كلاس درس قرآني استاد شجريان را خبرگزاري قرآن داده بود.
محمدرضا شجريان پيش از اين دو آلبوم از قرائتهاي قرآني خود و پدرش را پس از فوت ايشان، به بازار عرضه كرده بود.

۱۴ تيرماه در نگارخانه خيال وابسته به فرهنگستان هنر
چهارمين دوسالانه عكس معاصر ايران گشايش مي يابد
چهارمين دوسالانه عكس معاصر ايران با همكاري مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۱۴ تيرماه در محل نگارخانه خيال وابسته به فرهنگستان هنر با حضور جمعي از هنرمندان و مقامات گشايش مي يابد.
چهارمين دوسالانه عكس معاصر ايران به عكاسي هنري و خلاق توجه دارد و پس از برپايي يك دوره چهل روزه در تهران به شهرستانهايي كه امكان برپايي دارند برده خواهد شد. در اين دو سالانه تعداد افراد پذيرفته شده نهايي ۱۷۸ نفر؛ تعداد تك عكس پذيرفته شده ۲۲۲ اثر از ۱۷۲۵ اثر و تعداد مجموعه پذيرفته شده ۳۱ مجموعه از ۳۲۴ مجموعه است.
بهمن جلالي، عكاس و دبير اين دوسالانه در اين مورد گفته است: اين نمايشگاه شامل عكس هاي داخلي است. تفاوت آنها به عرصه تكنيكي عكس ها و مسائل غيرتكنيكي برمي گردد. در بخش تكنيكي شيوه هاي چاپ ديجيتالي، عكس هايي با قطع بزرگ و... مدنظر است كه در سال هاي قبل نبود. در بخش غيرتكنيكي نيز جنس و ماهيت آثار مهم است. وي در ادامه گفت: من فكر مي كنم نسل تازه اي در عكاسي به وجود آمده اند كه يا دانش آموختگان دانشگاه ها و يا از علاقه مندان جواني كه مي توانند نگاه و تكنيك متفاوت و تازه اي را ارائه كنند، هستند.مراسم اهداي جوايز برندگان چهارمين دوسالانه عكس معاصر ايران روز ۱۴ تير ساعت ۱۵ در محل موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.

زرين كلك: سينماي انيميشن با بي مهري روبرو است
«نورالدين  زرين كلك» پيشكسوت  هنر انيميشن  ايران  گفت : سينماي  انيميشن  بابي مهري  و بي توجهي  مسئولان  و مردم  روبه رو است .
وي  ادامه  داد: دولتمردان  با هنر انيميشن  آشنايي  لازم  را ندارند و شناخت آن ها از اين  رشته  هنري  فقط در حد ديدن  برنامه هاي  تلويزيوني  ويژه  كودكان و نوجوانان  خلاصه  شده  است .
زرين  كلك  ديروز در گفت  و گو با ايرنا خاطرنشان كرد: تصور مردم  و مسئولان  از سينماي  انيميشن ، فيلم هاي  سطحي  است  كه  به قيمت  بسيار ناچيز از كشورهاي  خاور دور خريداري  مي شود.
اين  كارگردان  حوزه  انيميشن  تصريح  كرد: ارائه  استانداردهاي  توليد درسينماي  انيميشن  ايران  براساس  الگوهاي  بي ارزش  خارجي ، موجب  نزول  سطح  كمي وكيفي  توليدات  اين  عرصه  شده  است .وي  درعين حال  سرمايه گذاري  در عرصه  انيميشن  را به  دليل  نبود شناخت  سرمايه گذاران  و مسئولان  ناچيز خواند.
زرين  كلك  افزود: سينماي  انيميشن  ايران  از لحاظ امكانات ، تجهيزات ، نحوه استفاده  از ابزار و تنوع  محصولات  در مقايسه  با صنعت  پيشرفته  فيلم سازي جهان  قابل  مقايسه  نيست .وي  انيميشن  را يكي  از پايه هاي  اصلي  صنعت  سينما دانست  و توضيح  داد:مرز بين  انيميشن  و سينماي  زنده  در صنعت  فيلمسازي  جهان  در حال  شكستن  است .
زرين كلك  تأكيد كرد: سينماي  دنيا به  مرحله اي  رسيده  كه  نمي توان  آن را بدون  انيميشن  تصور كرد.

پس از دو دهه پژوهش گسترده پرويز اذكايي
كتاب حكيم رازي منتشر شد
009054.jpg
دكتر پرويز اذكايي پژوهشگر نام آشناي تاريخ و فرهنگ ايران و اسلام، پس از دو دهه كوشش جدي، شاخص ترين تاليف درباره حكيم رازي را از سوي انتشارات طرح نو و مركز گفت وگوي تمدن ها انتشار داد.
موضوع اين كتاب ۱۰۰۰ صفحه اي حكمت طبيعي و نظام فلسفي رازي است و مولف كوشيده زواياي گوناگون حكمت زكرياي رازي را به خوانندگان شناسانده و تصوير يك بعدي كه وي را تنها پزشك در ذهن داشتند را از اذهان بزدايد.
حكيم رازي گذشته از جنبه پزشكي اش، كه آوازه جهاني گسترده اي يافت، به لحاظ حكمت طبيعي، علم اثباتي و روش تجربي، با فرانسيس بيكن قابل قياس است و بر او فضل تقدم دارد و در اصول طبيعت پژوهي با نيوتن و در گرايش هاي فلسفي با دكارت همسنگ است.

نشانه شناسي «خوشنويسي در گرايش هاي نوين» برگزار مي شود
ميزگرد نشانه شناسي نمايشگاه «خوشنويسي در گرايش هاي نوين» با حضور اساتيد و صاحبنظران توسط فرهنگستان هنر، در مركز فرهنگي، هنري صبا برگزار مي شود.
در اين جلسه كه ساعت ۱۸ امروز برگزار مي شود، دكتر بهمن نامور مطلق، دكتر فرزان سجودي، دكتر حميدرضا شعيري، دكتر فرهاد ساساني، دكتر احمد پاكت چي، دكتر اميرعلي نجوميان و دكتر علي عباسي به بحث و بررسي و نشانه شناسي آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه خواهند پرداخت.
مركز فرهنگي هنري صبا، در خيابان وليعصر، تقاطع طالقاني، نبش سينما فلسطين، پلاك ۵۳ واقع شده است.

اختصاص ۲ ميليون دلار اعتبار ارزي به تجهيزات سينمايي
مديركل  توليد و پشتيباني  فيلم  معاونت  امورسينمايي  از اختصاص  ۳۰۰ ميليارد ريال  تسهيلات  بانكي  و دو ميليون  دلار اعتبار ارزي  براي  ارتقاي  توان  فني  وتكنيكي  سينماي  ايران  خبر داد.
«محسن  شمس » ديروز در گفتو با خبرنگاران  افزود: اين  اعتبارات  به منظور افزايش  توان  فني  از منظر كمي ، كيفي  و فناوري  فني  در قالب  تجهيزات فني ، حركتي ، نور، صدا، تجهيزات  دوربين  و خدمات  فني  با رويكرد كاهش  تصدي گري  دولت  از طريق  شبكه  بانكي  به  بخش  خصوصي  تزريق  مي شود.وي  تأكيد كرد كه  خدمات  فني  توليدات  سينماي  ايران  به  هيچ عنوان  دربخش  دولتي  اعم  از وزارت  ارشاد و بنياد سينمايي  فارابي  انجام  نمي شود و مسئوليت  اين  حوزه  را بخش  خصوصي  بر عهده  دارد.
ارائه  خدمات  فني  مربوط به  آثار ايراني  دراين  وزارتخانه  به  نقطه صفر رسيده  است  و مسئولان  اين  بخش  فقط به  امور سياستگذاري  و برنامه ريزي مي پردازند.
شمس  به  برنامه ريزي  كلان  حوزه  معاونت  سينمايي  در عرصه  توليد و پشتيباني  سينماي  ايران  اشاره  كرد و افزود: اين  برنامه ها در جدول  زماني  يك  تاپنج  ساله  و در قالب  توافق  نامه هاي  حاصله  با شبكه  بانكي  اجرا مي شود.
وي  توضيح  داد: براساس  توافق  انجام  شده  ميان  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي ، بانك  كشاورزي  و معاونت  امور سينمايي ، اعتبارات  در نظر گرفته  شده  بامديريت ، پيگيري  و نظارت  «كار گروه  اعطاي  تسهيلات » وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  به  بخش  خصوصي  تعلق  مي گيرد.
مديركل  توليد و پشتيباني  فيلم  معاونت  امور سينمايي  تصريح  كرد: فعاليت اين  مجموعه  صرفا حوزه  پشتيباني  و فني  را شامل  نمي شود و باتفكيك  عرصه هاي اداري  و مالي ، حوزه هاي  مربوط به  احداث  پرديس هاي  سينمايي ، سالن هاي  نمايش ، فناوري  سينما و شهرك  سينمايي  را نيز دربر مي گيرد.
وي  خاطرنشان  كرد: تاكنون  ۲۰۰ ميليارد ريال  براي  اين  حوزه  و اعطاي  تسهيلات به  بانك  عامل  (بانك  كشاورزي ) ارجاع  داده  شده  و زمينه  احداث  «هفت  پرديس سينمايي » در مناطق  مختلف  كشور و آماده سازي  زير ساخت هاي  شهرك  سينمايي (هشتگرد) فراهم  شده  است .
شمس  همچنين  از «راه اندازي  مركز تامين  و اجاره  تجهيزات  فني » تا پايان امسال  در عرصه  توليد و پشتيباني  فيلم  خبر داد.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
انتقام
بي انصافا؛ مگه اون بيچاره چه گناهي كرده بود؟ غير از اين بود كه هر روز با كمال سخاوت شيره جونش را دراختيارشون قرار مي داد؟
عوض تشكر يك روز پاهاشو بستن و كشون كشون بردنش بيرون و جلوي چشمهاي خيره من، بعد از كلي شكنجه جونش را ازش گرفتن و قلبم را شكستند، من هم كه توحبس بودم و كاري ازم برنمي آمد، فقط چشمهايم را بستم و فرياد زدم.
از رنگهاشون معلوم بود اصيل نيستند، قلب ندارند، احتمالاً ماشيني اند!
مي دونستم به اين بي بال و پرها نمي شه اعتماد كرد.
ولي عزيزم مطمئن باشيد ازشون انتقام مي گيرم؛ خواب آروم براشون نمي ذارم وقت و بي وقت فرياد مي زنم، قوقولي قوقو...
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
خوردن برگه هاي رأي
ونكوور: مردم كانادا روز دوشنبه اين هفته در انتخابات فدرال شركت كردند. اما نكته جالب اينكه، اولين توصيه برگزاركنندگان انتخابات اين جمله بود: لطفاً برگه هاي راي را نخوريد.
اين توصيه با خط درشت نوشته شده در كنار كليه صندوق هاي اخذ راي نصب شده بود.
در سال ۲۰۰۰، سه مرد در جريان انتخابات فدرال كانادا، برگه هاي راي را براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به نبود تنوع در ميان نامزدها، خوردند.
مبارزه با مرخصي هاي استعلاجي
لندن: تعدد مرخصي هاي استعلاجي كارمندان و كارگران در انگليس در سال گذشته ۷۵/۱ ميليارد پوند به اقتصاد اين كشور زيان وارد كرد كه تنها ۶۶ درصد اين موارد واقعي بود و در بقيه موارد، كارمندان تظاهر به بيماري كرده بودند.
به همين دليل اخيراً يك خط تلفن در اين كشور راه اندازي شده كه پرستاران از پشت تلفن به مديران مشاوره مي دهند.
به عبارت ديگر، هنگامي كه يك كارمند و يا كارگر درخواست مرخصي استعلاجي مي كند، مدير اداره كارمند خود را مجبور به برقراري تماس با مركز مشاوره خواهد كرد تا اينكه پرستاران با چند پرسش از بيماري كارمند اطمينان حاصل كنند.
در صورتي كه نشانه هايي از بيماري در كارمند وجود نداشته باشد آنگاه مركز مشاوره، موضوع را به مدير اداره اطلاع خواهد داد.
سقوط آزاد در ۹۰ سالگي
مينه سوتا: يك پيرزن در نودمين سالگرد تولد خود، سقوط آزاد انجام داد. وي با پرداخت پول كلان با يك هواپيماي ويژه چتربازي به آسمان پرواز كرد و سپس با چتر نجات، خود را از داخل هواپيما بيرون انداخت. البته وي با طناب به پشت يك چترباز حرفه اي بسته شده بود و با هم اين سقوط آزاد را انجام دادند.
اما انگيزه پيرزن از انجام چنين كار خطرناكي چه بود؟ وي يك دمكرات بسيار متعصب است و چون چند روز پيش بوش پدر، در هشتادمين سالگرد تولدش، سقوط آزاد انجام داد وي نيز تصميم گرفت اقدامي مشابه انجام بدهد تا اينكه از جمهوريخواهان عقب نيفتد.
خوش شانسي و رسوايي در يورو ۲۰۰۴
ليسبون: يك زوج در پرتغال تصميم گرفتند روز يكشنبه گذشته بازي دو تيم جمهوري چك و دانمارك را از نزديك تماشا كنند، به همين دليل با خريد بليت به ورزشگاه رفتند.
اما در فاصله بين دو نيمه اين بازي، نام اين زوج از بلندگوهاي ورزشگاه پخش شد و گوينده ورزشگاه از آنها خواست تا به وسط زمين چمن بيايند.
داستان از اين قرار بود كه اين زوج برنده بليت مسابقه پاياني رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ شده بودند. پيش از ورود آنها به ورزشگاه ۹۹۹۹۹۹ نفر از رقابتهاي جام ملت ها ديدن كرده بودند و با ورود اين زوج به ورزشگاه تعداد تماشاگران يورو ۲۰۰۴ به يك ميليون نفر رسيد و به همين دليل مسئولان برگزاري اين رقابت ها بليت بازي پاياني را تقديم خانواده اين خانم كردند.
اما نكته جالب تر اينكه، اين زن و شوهر پيش از حركت به سوي ورزشگاه به دختر ۴ ساله خود گفته بودند كه براي شركت در يك جلسه اداري خانه را ترك مي كنند و نمي توانند او را همراه با خود ببرند اما هنگامي كه تلويزيون به صورت زنده تصوير اهداي جايزه به اين زوج را در ورزشگاه نشان داد، دختربچه پي برد كه والدينش به او دروغ گفته اند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۲ دقيقه

گل و گياه
شبدر ترشك
009048.jpg
نام علمي: Oxalis purpurea
خانواده: OXALIDACEAE
گياه پيازي دايمي، داراي برگهاي سبز تيره - ارغواني كه از سه برگچه الماسي شكل با سطح زيرين ارغواني رنگ تشكيل شده اند. سطح و حاشيه برگها كركدار است. گلهاي قيفي شكل و كوچك آن در رنگهاي كرم - سفيد - صورتي يا ارغواني در پاييز و زمستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۱۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد. جهت كاشت در باغهاي صخره اي مناسب است.
نيازها: مكان كاملا آفتابي خاك نسبتا حاصلخيز و غني از هوموس كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در دماي ۱۸-۱۳ درجه سانتيگراد در آخر زمستان يا اول بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |