چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۳ - Jun 30, 2004
هشدار هاشمي رفسنجاني :
غرب كاري نكند كه ايران از ان.پي.تي خارج شود
بازرسان آژانس ديروز از لويزان ديدن كردند
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اميدواريم غربي ها كاري نكنند كه به روزي برسيم كه مجبور شويم از ان.پي.تي خارج شويم و پروتكل الحاقي را امضا نكنيم.
به گزارش خبرگزاري فارس، هاشمي رفسنجاني كه در حاشيه مراسم افتتاح بيست و دومين اردوهاي سراسري دانش آموزان كميته امداد در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، درباره سفر ديروز دبير شوراي عالي امنيت ملي به اروپا تصريح كرد: «ايران دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي را به كمك اروپايي ها آغاز نكرده كه اينك نيازمند آنان باشد، بلكه خود آغاز كرده  و اگر نيازي هم داشته  از طريق بازار آزاد تهيه كرده است.»
وي تصريح كرد: «ايران متكي به اروپا و غرب نيست و اين سفرها و مذاكرات براي دفع شر است. هاشمي رفسنجاني افزود: «آنها نيز رفته رفته بايد بپذيرند كه ايران مي تواند و بايد از منابع بسيار مهم انرژي هسته اي در كشور خود بهره ببرد.»
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي مبني بر نتيجه تداوم فشارهاي اروپا به ايران گفت: «اميدوارم كه كار را به جايي نرسانند كه ايران اجباراً از ان.پي.تي خارج شده و يا پروتكل الحاقي را امضا نكند. آنها بايد عقلشان كار كند و بپذيرند كه تهران حاضر است با پيمان منع گسترش سلاح هسته  اي همكاري كند و همه چيز شفاف باشد و بايد بپذيرند كه برنامه هسته اي ايران صلح آميز است و نظامي نيست.»
وي درخصوص تهديدات اخير مقامات آمريكايي به ويژه اظهارات اخير وزير خارجه آمريكا اظهار داشت: «آمريكا از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي در حال وارد كردن فشار به ايران است كه هميشه هم اين سياست آمريكا منجر به شكست شده است و بي شك اين بار نيز آمريكا شكست خواهد خورد.»
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره انتقال قدرت در عراق گفت: «انتقال قدرت در عراق گام مثبتي است؛ چرا كه آمريكا بخاطر فشارهاي فراواني كه در عراق تحمل كرده و مي كند، راهي جز تن دادن به خواسته مردم ندارد و فكر مي كند در اين فرايند نيز نيروهايش هنوز در عراق هستند و نظر آمريكا  اين است كه افراد خاصي در آنجا باشند و دولت هاي دست نشانده اهداف آنها را تامين كنند ولي من فكر مي كنم اين جريان ضد آمريكايي كه در عراق شروع شده ادامه خواهد داشت.»
ساخت قطعات سانتريفوژ
امروز آغاز مي شود
در پي هماهنگي هاي به عمل آمده با آژانس بين المللي انرژي اتمي، ساخت قطعات سانتريفوژ از فردا آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از يك منبع آگاه، اين اقدام قرار بود ديروز آغاز شود اما به دليل برخي هماهنگي ها با آژانس، اين كار امروز انجام مي شود.
اين منبع آگاه افزود: سه مرحله ساخت قطعات، مونتاژ قطعات و تست دستگاه امروز آغاز مي شود اما فعلاً تزريق گاز انجام نمي گيرد.وي تصريح كرد: اين مرحله به دليل عدم پايبندي سه كشور اروپايي به تعهدات مكتوب خود در بروكسل و همسويي اين كشورها با آمريكا شروع مي شود.
بازرسان آژانس از لويزان
ديدار كردند
بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي روز دوشنبه گذشته از محوطه لويزان در شمال شرق تهران بازديد كردند. چندي قبل آمريكا مدعي شد كه بر اساس عكس هاي ماهواره اي مربوط به چندين ماه پيش از منطقه لويزان، در اين منطقه آثاري از تخريب و خاكبرداري ديده مي شود. آمريكا با استناد به اين عكس ها ايران را متهم كرد كه احتمالاً در اين محوطه در حال انجام برخي برنامه هاي توليد سلاح هسته اي است.اما مقامات ايراني بلافاصله از آژانس خواستند تا با اعزام بازرسان، اين منطقه را مورد بررسي قرار دهد تا نادرستي اين ادعا روشن گردد.
محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي روز شنبه با اعلام خبر بازديد بازرسان آژانس از منطقه لويزان گفت: «بازرسان به اين منطقه رفته و نمونه گيري هاي محيطي انجام داده اند و پس از آن از اماكن ديگري در ايران در اين رابطه بازديد خواهند كرد.»
خبرگزاري رويتر به نقل از البرادعي مي افزايد كه اين واقعيت كه آژانس به پاسخ سريع براي دسترسي به اين منطقه از سوي ايران دست يافته، اقدام مثبتي است.
مارك گوازدكي سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز ضمن تأييد ديدار بازرسان از لويزان اظهار داشت كه نتايج نمونه گيري هاي محيطي در اين منطقه چند هفته ديگر اعلام مي شود.
وي افزود كه قرار است بازرسان از روز سه شنبه (ديروز) به منظور تجزيه و تحليل تجهيزات مورد استفاده تهران از سايت هاي ديگر نيز بازديد كنند.
مقامات ايراني پس از اين كه آمريكا چنين اتهاماتي را عليه ايران عنوان كرد گفتند كه اين خاكبرداري ها مربوط به عمليات شهرداري تهران براي ساخت پارك درمنطقه لويزان است.اما رويتر به نقل از البرادعي ديروز نوشت كه ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرده است كه سايت لويزان پيش از تخريب ، مجموعه تحقيقاتي نظامي بوده است . اين خبرگزاري به نقل از البرادعي مي افزايد كه ايراني ها گفته اند سايت لويزان به عنوان موسسه فيزيك وپس از آن براي تحقيقات بيو تكنولوژي در زمينه هاي پزشكي مورد استفاده قرار گرفته است .
گرفتاري تازه براي آمريكا
خبرگزاري فرانسه به نقل از البرادعي با ذكر اين كه يك دستگاه نظارتي هسته اي در سايت لويزان وجود دارد افزود:اين دستگاه ها براي سنجش ميزان آلودگي به كار مي روند كه احتمال دارد ساخت آمريكا باشند.
اين گزارش به نقل از البرادعي افزود، آژانس بين المللي انرژي اتمي هنوز تشخيص نداده است كه آيا اين مكان براي توليدات تسليحاتي به كار مي رفته يا اهداف صلح آميز داشته؛ اما وي خاطرنشان كرد دستگاه هاي نظارتي هسته اي به طور كلي براي اهداف صلح آميز به كار مي روند.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: «وظيفه آژانس اين است كه اطمينان يابيم فعاليت صورت گرفته در لويزان به مسايل هسته اي ارتباط ندارد.»
خبرگزاري رويتر نيز با انتشار همين خبر نوشت: محمد البرادعي در پاسخ به اين سئوال كه آيا دستگاه نظارتي هسته اي احتمال دارد، از آمريكا وارد ايران شده باشد؟ گفت:«اين طور فكر مي كنم ودر حال بررسي اين موضوع هستيم.»
در اين گزارش آمده است:«تأييد اين مطلب مي تواند باعث شرمندگي واشنگتن شود كه از ديگر كشورها خواسته است از صادرات دستگاه هايي كه مي توانند مصارف دوگانه داشته باشند، خودداري كنند.»
البرادعي:
نگران همكاري هسته اي
ايران و روسيه نيستم
محمد البرادعي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز پس از ديدار با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه گفت: «هيچ نگراني درباره همكاري هاي هسته اي ايران و روسيه وجود ندارد.»
به گزارش خبرگزاري فرانسه البرادعي اظهار داشت كه در اين ديدار در مورد پروژه نيروگاه اتمي بوشهر هيچ بحثي به ميان نيامد چرا كه اين پروژه باعث نگراني آژانس نيست و براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي بنا شده است. وي افزود: «طبق توافق ايران و روسيه، بازمانده سوخت كه مي تواند باعث نگراني باشد، قرار است به روسيه بازپس داده شود.»
البرادعي پيش از ديدار با پوتين در جمع خبرنگاران تأكيد كرد كه البته آژانس بايد اطمينان يابد كه مواد و لوازم هسته اي كه روسيه به ايران ارسال مي دارد در جهت مصارف غيرنظامي و صلح آميز استفاده مي شود.
مجلس با درنظرگرفتن تمام شرايط تصميم مي گيرد
مجلس شوراي اسلامي با در نظر گرفتن تمام شرايط، پيرامون پرونده ايران درخصوص پروتكل و تصويب آن تصميم مي گيرد.
محمدرضا باهنر نايب رييس اول مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا درخصوص پرونده هسته اي ايران و روند مذاكرات درخصوص پروتكل الحاقي، اظهار داشت: در رابطه با پروتكل، ايران دو مطلب قابل طرح دارد، ابتدا اين كه قصد استفاده نظامي از فناوري هسته اي را نداشته، ندارد و نخواهد داشت و در مرتبه دوم اين كه قصد استفاده از فناوري هسته اي صلح آميز از اين علم را داشته، دارد و خواهد داشت و از اين حق صرف نظر نخواهد كرد.
وي در ادامه با بيان اين كه اگر جامعه بين الملل اين حق ايران را به رسميت بشناسد، تهران نيز مذاكرات و بحث هاي خود را ادامه داده و به تعهدات بين المللي اش پايبند خواهد ماند، تصريح كرد: اما تهران در برابر مقابله ها با ايران و تضييع حق كشور، ساكت نخواهد ماند.
نايب رييس اول مجلس تاكيد كرد كه ايران با توجه به اين شرايط تصميم مي گيرد و مجلس نيز با توجه به تمام اين مباحث پروتكل را تصويب خواهد كرد.
باهنر افزود: ايران به همكاري خود دراين باره ادامه مي دهد اما از حق خود صرف  نظر نمي كند و اين تصميم و خواست سران كشور است.
بيشتر كشورها اصرار دارند
پرونده هسته اي ايران بسته شود
حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي امنيت ملي كه سخنگوي هيات ايراني  در آژانس بين المللي انرژي اتمي  است در گفتگويي با اينترفكس گفت: بيشتر كشورها اصرار دارند كه پرونده هسته اي ايران بسته شود.
به گزارش خبرگزاري مهر، وي افزود: تهران پيش بيني مي كند كه پرونده هسته اي اش در نشست بعدي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي كه ماه سپتامبر در وين برگزار خواهد شد بسته شود و روسيه نيز در اين امر نقش كليدي خواهد داشت.
حسين موسويان خاطرنشان كرد: دو نكته فني بايد براي غرب مشخص شود كه يكي سانتريفوژهاي گازي نسل ۲ (P2) است كه براي غني سازي اورانيوم به كار مي رود و در فوريه سال ۲۰۰۴ بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره آن بازرسي كردند و ديگري، موارد متعددي از آلودگي راديو اكتيو است كه بازرسان آژانس آن را در تجهيزاتي كه در برنامه هسته اي ايران به كار گرفته شد پيدا كرده اند.
سخنگوي هيأت ايراني در آژانس بين المللي انرژي اتمي  تأكيد كرد: ايران به همكاري فعال خود با آژانس انرژي اتمي  ادامه خواهد داد.
وي همچنين به تعويق افتادن امضاي پروتكل ايران و روسيه در زمينه بازگشت پس ماند سوخت هسته اي از ايران به روسيه را مشكل فني قلمداد كرد.

آمريكا روابط ديپلماتيك خود را با ليبي از سرگرفت
دفتر رابط آمريكا در پايتخت  ليبي  دوشنبه شب  با انتشار بيانيه اي  رسمي  اعلام  كرد، «ويليام  برنز» فرستاده  آمريكا در خاورميانه  باگشايش  اين  دفتر در طرابلس  پايتخت  ليبي ، برقراري  روابط مستقيم  سياسي  بين  دو كشور را اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از طرابلس ، در اين بيانيه آمده است : برنز رسما دفتر رابط آمريكا در طرابلس  را افتتاح  كرده  و به  اين  ترتيب  روابط مستقيم  سياسي  بين  دو كشور ليبي  و آمريكا از سرگرفته  شد.اين  بيانيه  مي افزايد، روابط سياسي  بين  دو كشور ليبي  و آمريكا پس از گذشت  ۲۴ سال  از ترك  پرسنل  سابق  سفارت  آمريكا و تعطيلي  سفارت  در ليبي از سرگرفته شد.

ديدار سفير عربستان با شهردار تهران
در ديدار سفير عربستان با شهردار تهران دو طرف بر تقويت همكاري ها و انسجام نيروهاي انساني و منابع كشورهاي اسلامي براي ترقي و پيشرفت دنياي اسلام تاكيد كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر ناصر البرك ضمن ابراز خرسندي از ديدار با شهردار تهران گفت: شهرداران رياض، مكه، جده و ديگر شهرهاي كشور عربستان علاقه زيادي به همكاري و تبادل نظر با شهرداري تهران در زمينه هاي مختلف مديريت شهري دارند.وي ضمن دعوت از شهردار تهران براي بازديد از عربستان گفت: براي پيشرفت شهرهاي دو كشور بايد همكاري هاي دوجانبه بين ايران و عربستان افزايش يابد.دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران نيز در اين ديدار با اشاره به بهره مندي دنياي اسلام از منابع طبيعي و نيروهاي كارآمد و توانمند افزود: منسجم ساختن اين امكانات موجب پيشرفت كشورهاي اسلامي و ايستادگي مطلوب دنياي اسلام در برابر تهديدات دشمنان خارجي خواهد شد.
تشكيل كميته هاي كارشناسي همكاري بين ايران و ايتاليا در زمينه هاي حمل و نقل و مديريت شهري
وزير امور زيربنايي و حمل و نقل كشور ايتاليا در ديدار با شهردار تهران بر تشكيل كميته كارشناسي همكاري في مابين در زمينه حمل و نقل و مديريت شهري تاكيد كرد. به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران پترولوناردي وزير امور زيربنايي و حمل و نقل كشور ايتاليا طي ديدار با شهردار تهران كه صبح امروز انجام شد، ضمن تاكيد بر عزم جدي كشور ايتاليا در زمينه همكاري با ايران در بخش هاي مختلف بويژه حمل و نقل و مديريت شهري و مترو گفت: دولت ايتاليا و شركت هاي خدماتي و تجاري چون«متروميلان» و «ميلان سيستم» آماده هر نوع همكاري در زمينه هاي حمل و نقل شهري، دفع زباله، احداث متروي تهران و ترافيك شهري است.
دكتر احمدي  نژاد شهردار تهران نيز با تاكيد بر علاقه مندي ايران و شهرداري تهران به همكاري با شركت هاي ايتاليايي در زمينه مديريت شهري اظهار داشت: ايران در حال طي كردن دوران سازندگي است و با توجه به علاقه دو طرف به همكاري في مابين، آمادگي هر نوع تعامل با دولت ايتاليا و شهرداري هاي رم و ميلان را داريم.

رزمايش تندر - ۵ فردا آغاز مي شود
رزمايش بزرگ تندر ۵ از فردا به مدت ۳ روز با تلاش يگانهاي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه جنوب كشور آغاز خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي نيروي زميني ارتش امير سرتيپ محمد علي آرمانفر سخنگوي رزمايش تندر ۵ با اعلام اين خبر گفت: در اجراي فرامين فرماندهي معظم كل قوا و در راستاي حفظ و ارتقاي آمادگي دفاعي، رزمايش تندر ۵ با هدايت قرارگاه عملياتي جنوب ارتش جمهوري اسلامي ايران در منطقه عمومي دشت عباس و شوش دروسعت بيست هزار كيلومتر مربع اجراء مي شود. وي افزود در اين رزمايش بيست هزار تن از رزمندگان لشگر ۹۲ زرهي، تيپ ۴۵ تكاور، هوانيروز مسجد سليمان، تيپ ۶۵ نوهد، تيپ ۷۲ مكانيزه، يگانهاي مهندسي اهواز و بروجرد، پشتيباني منطقه ۶، يگانهاي جنگهاي الكترونيك با پشتيباني جنگنده هاي پايگاه چهارم هوائي دزفول شركت دارند. سخنگوي رزمايش تندر ۵ افزود: اين رزمايش با هدف ارزيابي و افزايش سطح دانش نظامي و آموزش هاي ساليانه با تكيه بر تجارب دوران دفاع مقدس و بهره مندي از افسران جوان وهمچنين ارزيابي تاكتيكهاي ابداعي و تجهيزات بهينه سازي شده و در شرايط رزم حقيقي با استفاده از مهمات جنگي اجراء خواهد شد.

اضطراب كردهاي عراق در پي انتقال قدرت
انتقال زودهنگام قدرت از سوي نيروهاي ائتلافي به دولت موقت عراق كردها را كه در ۱۳ سال گذشته كنترل اين منطقه را در دست داشته اند، نسبت به آينده خود مضطرب ساخته است.
به گزارش بي بي سي چيزي كه مسلم است كردها با شنيدن خبر انتقال قدرت به دولت موقت براي پايكوبي به خيابان ها نريختند.
آنها در وضعيت جاري بهانه اي براي ابراز شادماني نمي بينند.
بي بي سي افزوده است، البته انتقال قدرت از سوي تشكيلات اداري نيروهاي ائتلافي تاثيري فوري بر آنها نخواهد داشت. نيروهاي ائتلافي عملا در بخش كردنشين شمال عراق حضور نداشته اند، اما انتقال قدرت در كردها يك نوع بي قراري و احساس ناامني ايجاد كرده است. آنها احساس مي كنند كه آينده شان هنوز معلق است و نيروهاي ائتلافي را عامل اين وضع مي دانند.
آن نوع خودمختاري منطقه اي در يك عراق فدرال كه كردها خواهان آن هستند در آخرين قطعنامه سازمان ملل متحد كه تعيين كننده آينده قريب الوقوع عراق است به روشني تصريح نشده است.چنين  بندي بايد در مذاكرات درباره قانون اساسي آينده عراق مورد بحث قرار گيرد و اين درحالي است كه برخي از رهبران عرب عراق، به خصوص شيعيان، در برابر انديشه خودمختاري منطقه اي مقاومت مي كنند.
يك مساله حل نشده ديگر آينده شهر عمده نفتي كركوك است.
كردها به طور تاريخي بر آن شهر ادعاي مالكيت داشته اند.
آنها در يك حالت آرماني مايل هستند كركوك را به عنوان پايتخت ناحيه خودمختار كردستان در اختيار خود بگيرند.
آنها همچنين از اين مساله خشمگين هستند كه تشكيلات اداري نيروهاي ائتلافي چنان كه بايد براي بازگشتن كردهاي آواره به خانه و كاشانه خود تلاش نكرده اند.
گروه كثيري از كردها در اثر برنامه عرب سازي در دوره صدام حسين آواره شده بودند. براي اعراب و همچنين تركمان ها و آسوريان اين مساله به همين اندازه حساس است.
به اين ترتيب در ميان كردها يك احساس قوي بلاتكليفي وجود دارد. آنها همچنين احساس اطمينان مي كنند كه بايد از هم اكنون در انتظار دوره اي توفاني باشند.

روزنامه مليت:
سزر تلاش بوش را براي برهم زدن روابط ايران و تركيه ناكام گذاشت
رييس جمهور تركيه در پاسخ به سئوال شيطنت آميز بوش كه آيا آنكارا از فعاليت هاي هسته  اي ايران نگران نيست؟ اظهار داشت: «ايران همسايه ماست و با يكديگر روابط خوبي داريم.» به گزارش روزنامه مليت، احمد نجدت سزر در نخستين روز اجلاس ناتو با جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا ديدار كرد و بوش اين سئوال را در اين ديدار مطرح كرد. سزر با بيان اين كه روابط تهران و آنكارا خوب است افزود: «در راستاي اين روابط خوب، همواره از ايران خواسته  ايم كه شفاف باشند و در مورد فعاليت هاي هسته  اي نيز از آنها خواسته ايم با آژانس همكاري كنند.»

كوتاه از سياست ايران
پيكرهاي ۲۰۰ شهيد دفاع مقدس فردا تشييع مي شود
مراسم تشييع پيكر ۲۰۰ شهيد دوران دفاع مقدس فردا مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) در وزارت دفاع برگزار خواهد شد.به گزارش ايسنا، سردار «حميد اسكندري» مشاور وزير دفاع در امور ايثارگران طي سخناني افزود: اين مراسم در كنار قبور ۵ شهيد گمنام دفاع مقدس در سازمان صنايع دفاع برگزار مي شود.وي ادامه داد: اين مراسم با اقامه  نماز مغرب و عشاء شروع و با دعاي كميل ادامه خواهد داشت و سپس مراسم شبي با شهدا برگزار مي شود. اين شهدا صبح روز ۱۲ تيرماه به روبروي دانشگاه انتقال داده مي شوند و بعد از اقامه  نماز جمعه از مسير دانشگاه تهران، خيابان انقلاب، خيابان حافظ، خيابان وحدت اسلامي، خيابان بهشت و در نهايت به ستاد معراج شهداي مركز منتقل خواهند شد.
كميته امداد، الگوي جهاني
رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، در مراسم افتتاحيه اردوي سراسري تابستاني دانش آموزان تحت پوشش كميته امداد امام خميني (ره)، با اشاره به برنامه ريزي و نيز كمك به محرومان از پيش از انقلاب از سوي عده اي گفت: همان ها بعد از انقلاب به كميته امداد آمدند و به همان اهداف با وسعت بيشتري پرداختند به طوري كه امروز كميته امداد يكي از الگوهاي جهاني است. آرزوي ما نيز اين است كه جمهوري اسلامي به جايي برسد تا نيازي به اين گونه امدادها نباشد.
به گزارش ايسنا، آيت الله هاشمي رفسنجاني اظهارداشت: وقتي برنامه سازندگي را بعد از جنگ بايد شروع مي كرديم تورم به وجود مي آمد، لذا در كنار آن بايد به قشر محروم توجه مي شد. از سويي بايد كاري كرد كه كشور پرثروت شود كه در آن صورت بعضي ها پولدارتر مي شوند. در آن زمان بحث كرديم كه بايد چند قدم به سمت قشر نيازمند برداريم و در اين زمينه به تقويت كميته امداد و تأمين اجتماعي پرداختيم.
وزير اطلاعات: نگران ۱۸ تير نيستيم
وزير اطلاعات در حاشيه همايش «تأمين اجتماعي مساوي است با امنيت اجتماعي» در گفت وگو با خبرنگاران پيرامون نزديك شدن واقعه كوي دانشگاه و تدابير امنيتي كه دراين باره انديشيده شده است، اظهارداشت: باتوجه به هماهنگي هاي انجام شده، وزارت اطلاعات، هيچ گونه نگراني از نزديك شدن ۱۸ تير و سالگرد كوي دانشگاه ندارد.
به گزارش ايسنا يونسي افزود: مقامات مسئول دانشگاهي تدابير لازم را درجهت حفظ امنيت دانشگاه انديشيده اند، بنابراين جاي هيچ گونه نگراني براي وزارت اطلاعات در اين رابطه نمي ماند.يونسي در ادامه درخصوص آزادي سرنشينان قايق هاي انگليسي از سوي ايران نيز اظهارداشت: طبق تحقيقات به عمل آمده ثابت شد كه سرنشينان قايق هاي انگليسي بدون اينكه متوجه باشند، وارد آبهاي ايران شده اند و چون ثابت شد كه قصد هيچ گونه تعرضي را نداشتند، از طرف دولت ايران آزاد شدند.
فاكر، رئيس كميسيون اصل ۹۰ شد
اعضاي هيات رئيسه كميسيون اصل نود مجلس انتخاب شدند.به گزارش ايسنا، محمدرضا فاكر به عنوان رئيس، مهدي كوچك زاده نايب رئيس اول، تيمور علي عسگري نايب رئيس دوم، سيدعلي رياض، منشي اول، عشرت شايق منشي دوم و علي بنايي به عنوان مخبر كميسيون اصل نود برگزيده شدند.
ملوانان انگليسي بدون ميانجيگري آزاد شدند
يك منبع آگاه در وزارت خارجه ايران ديروز اعلام كرد كه هيچ كشور ثالثي در امر آزادي ملوانان انگليسي دخالت نداشته است.به گزارش ايرنا، اين منبع درخصوص آزادي ملوانان انگليسي و اخبار منتشره مبني بر ميانجي گري ايتاليا گفت: آزادي ملوانان انگليسي براساس ضوابط و قوانين ايران صورت گرفته و هيچ كشور ثالثي در اين امر دخالت نداشته است.
واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر اواخر سال ۸۴ بهره برداري مي شود
طبق برنامه ريزي هاي انجام شده، واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر اواخر سال ۱۳۸۴ به بهره برداري خواهد رسيد.
ناصر شريف لو ، مدير پروژه ساخت نيروگاه اتمي بوشهر در گفت وگو با ايسنا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: بلافاصله بعد از آن كه نيروگاه آغاز به كار كرد،  به پرسنل ايراني تحويل داده مي شود و آنها نيروگاه را كنترل و هدايت خواهند كرد.وي افزود: در حال حاضر، قرارداد ايران با روسيه درباره تكميل واحد اول نيروگاه بوشهر است كه تنها ۱۰۰۰ مگاوات توان دارد و هيچ قرارداد ديگري درخصوص ساخت واحدهاي ديگر اين نيروگاه وجود ندارد.
شريف لو گفت: در هيچ كجاي دنيا نيروگاه يك واحدي وجود ندارد. همه جا دو، سه، چهار و حتي پنج واحد نيروگاه اتمي در كنار هم قرار دارند. چون اين امر مقرون به صرفه تر است، براي همين پيش بيني مي شود كه اگر قرار باشد ايران فعاليت هاي هسته اي خود را در نيروگاه هاي اتمي ادامه دهد، قطعا بوشهر يكي از مهم ترين مناطقي است كه بايد ساخت واحدهاي دوم و سوم هم در آن صورت بگيرد.
جلسه غيرعلني دادگاه عبدي برگزار شد
جلسه تجديدنظر دادگاه عباس عبدي ديروز در شعبه ۹ به رياست حميد قندي به صورت غيرعلني برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدي بعد از اتمام جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران كه خواستار توضيح درخصوص جلسه شدند اظهارداشت: اگر حرف بزنم به ضررم تمام مي شود و اگر هم بخواهم كم حرف بزنم چيزي مشخص نمي شود.
توافق ايران و فرانسه درباره محاكمه منافقين
ايران و فرانسه براي محاكمه اعضاي گروهك منافقين قرارداد مشتركي امضا كرده اند.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الزمان، گروهك منافقين دولت فرانسه را متهم كرده است كه اين كشور به همراه ايران تعدادي از اعضاي اين گروهك را به دليل حوادث سال ۲۰۰۰ محكوم كرده است.براساس گزارش الزمان، گروهك منافقين در كنفرانس مطبوعاتي در پاريس ادعا كرده  اند كه محكوميت آنها از سوي دولت هاي ايران و فرانسه براساس دليل و مدركي نيست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |