چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۳ - Jun 30, 2004
براساس مصوبه ديروز شوراي شهر
برپايي نمايشگاه در محل نمايشگاههاي بين  المللي تهران ممنوع شد
009087.jpg

گروه شهري- اسدالله افلاكي: برگزاري نمايشگاه در محل فعلي آن از اول مرداد ماه سال جاري ممنوع شد.
به گزارش خبرگزاري همشهري، در هفتاد و هشتمين جلسه علني شوراي شهر تهران، طرح ممنوعيت برگزاري نمايشگاه در محل فعلي با دوفوريت به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد.
در اين جلسه نخست مهندس چمران رئيس شوراي شهر، به كارآمدي اين نمايشگاه قبل از انقلاب اشاره كرد و افزود: در حال حاضر اين نمايشگاه مشكلات عديده اي براي مردم اين منطقه شهري يعني از منطقه شميران تا سعادت آباد پديد آورده بويژه آن كه بيمارستان هايي در اين محدوده وجود دارد كه برگزاري نمايشگاه باعث سلب آرامش و آسايش مردم و بيماران در اين منطقه مي شود.
وي ضمن انتقاد از برپاكنندگان نمايشگاه خودرو طي روزهاي اخير در محل فعلي نمايشگاه گفت: با توجه به اينكه سال گذشته نمايشگاه خودرو، ترافيك سنگيني را در منطقه بوجود آورده بود مقرر شد تحت هيچ شرايطي نمايشگاه خودرو در اين محل برگزار نشود كه متاسفانه اين نمايشگاه بدون هماهنگي با شهرداري، شوراي شهر و حتي شركت واحد برگزار شد.
اسپهبدي رئيس شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي كه به دعوت شوراي شهر در اين جلسه حضور داشت، گفت: نمايشگاه خودرو، براساس تفاهم نامه اي ميان مسئولان وزارت بازرگاني و ديگر دستگاه  هاي ذيربط در محل  فعلي برگزار شد. وي همچنين از اعضاي شوراي شهر تقاضا كرد تعطيلي محل فعلي نمايشگاه ها را تا نيمه اول مهر و برگزاري چند نمايشگاه ديگر به تعويق اندازند.
مهندس آشتياني عضو هيات رئيسه شورا در پاسخ به برخي مسائل مطرح شده از سوي اسپهبدي گفت: سئوال اساسي اين است كه نمايشگاه براي واردات است يا صادرات. وقتي در كشور ۹ تا ۱۱ ميليارد دلار كالاي قاچاق وارد مي شود، در حقيقت برگزاري اين نمايشگاه سبب ترويج كالاهاي مصرفي مي شود. وي افزود: از ۷۳۰ هزار خودرو توليد شده در داخل كشور تنها يك درصد آن صادر شده كه ۶۰ درصد از همين  يك درصد صادرات قطعه خودرو بوده است.
همچنين مهندس بيادي نايب رئيس شورا در اين باره گفت: بيشترين بحث شورا و شهرداري بحث ترافيك بوده كه در بسياري از موارد مشكل حل شده است. وي تصريح كرد: بحث ما فقط مسئله نمايشگاه نيست بلكه مسئله اين است كه در اين محدوده مديريت لازم وجود ندارد و نمايشگاه فقط با ديد تجاري برگزار مي شود.
نيروي انتظامي هم از نظر خودشان به مسئله نگاه مي كنند و مسئله را اقتصادي مي بينند.
در اين جلسه همچنين محمود خسروي وفا-عضو ديگر شوراي شهر بر ضرورت توجه به مصوبات شوراي شهر تأكيد كرد و افزود: اصولاً در شهرهاي كشورهاي توسعه يافته كه به صورت شورايي اداره مي شوند، كليه نهادها موظف هستند تصميم گيري و مصوبات شوراي شهر را لحاظ و از آن تبعيت كنند.
وي گفت: به رغم تفاهم نامه في مابين شهرداري و وزارت بازرگاني مبني بر عدم برگزاري نمايشگاه هايي كه بار ترافيكي سنگيني را بر شهر تحميل مي كند نه تنها وزارت بازرگاني و ديگر نهادهاي ذيربط بلكه شهرداري هم در اين باره بايد پاسخگو باشد.
همچنين دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شوراي شهر گفت: ما براي برگزاري نمايشگاه هر كاري بتوانيم انجام بدهيم دريغ نمي كنيم حتي حاضريم مديريت آن را برعهده بگيريم. ما بايد يك ضمانت اجرايي براي مصوبات شورا داشته باشيم. متأسفانه ما كارنامه موفقي درخصوص ترافيك در ارتباط با برگزاري نمايشگاه ها نداريم.ما بايد مسيري را طي كنيم كه اجرا هم بشود و توافق نامه هايي كه صورت مي گيرد بدون تأييد شورا نتيجه اي ندارد.
مهندس محمدزاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در اين جلسه گفت: مسئله نمايشگاه، موضوعي است كه وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور، اداره راهنمايي و رانندگي و سازمان حمل ونقل و ترافيك از سال ۷۶ به بعد متفق القول به مناسب نبودن مكان فعلي نمايشگاهها تاكيد كرده اند.وي افزود: در حال حاضر، اجراي طرح هاي عمراني از جمله ادامه بزرگراه كردستان- ادامه يادگار امام- تقاطع سئول و نيايش و شهيد چمران به معضلات ترافيكي اين محدوده دامن زده است.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر شهرداري آمادگي كامل براي اجراي مصوبه شوراي شهر را دارد. ضمن آن كه به اعتبار بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداري ها، شهرداري اجازه دارد اين محل را به دليل ايجاد مزاحمت مسدود نمايد كه در اين خصوص حكم قضايي مربوط را نيز در دست دارد.
در اين جلسه همچنين رسول خادم- رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران، گزارشي از ساماندهي تشكل هاي غيردولتي ارائه كرد.وي در اين باره گفت: با تصويب مجلس شوراي اسلامي، تشكل هاي غيردولتي در قالب سازمان تشكل هاي غيردولتي ساماندهي مي شوند.
009090.jpg

خادم با اشاره به اينكه در حال حاضر هيچ مرجع قانوني براي ساماندهي تشكل هاي دولتي وجود ندارد، افزود: تاكنون مجوزهاي متعددي براي فعاليت تشكل هاي مردمي صادر شده، اما نبودن يك سيستم نظام مند و مبهم بودن سيستم حمايتي و نظارتي، اين تشكل ها را به سمت رانت خواري و تبديل شدن آن ها به عنوان ابزاري سياسي سوق داده است. در حالي كه مردمي بودن، غيرسياسي و غيراقتصادي بودن و استقلال بايد مهم ترين شاخصه هاي اين تشكل ها باشد.وي گفت: تلاش ما بر اين است كه تشكل ها از يك سو توان تخصصي خود را ارتقا بخشند و از سوي ديگر تمهيداتي فراهم آيد تا خودشان بر عملكردشان نظارت داشته باشند.
در اين جلسه مديركل بهزيستي استان تهران، گزارشي از وضعيت كودكان خياباني تهران و آسيب هاي اجتماعي مربوط به آن ارائه كرد.خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر درباره كودكان خياباني گفت: جمع آوري كودكان خياباني با ساماندهي تفاوت دارد. كودكان خياباني را مي توان در يك هفته جمع آوري كرد. اما اين كه خانواده اين كودكان شناسايي شوند و صلاحيت آن ها ارزيابي شود كار بسيار دشواري است. تعامل با شهرستان ها براي بازگرداندن اين كودكان نيز مشكل ديگري است. در اين مسئله انسان مطرح است. بهزيستي متولي ساماندهي كودكان است. حدود ۹۰ درصد اين كودكان شهرستاني هستند كه به تهران تحميل مي شوند و ما به هيچ وجه به كودكان خياباني برچسب مجرم بودن نمي زنيم بلكه خانواده ها در اين زمينه مسئولند كه حدود يك ماه است دادستاني در اين مورد همكاري مي كند. بحث ديگر اتباع بيگانه است كه بايد به كشور مبدأ بازگشت داده شوند كه هنوز اين امكان فراهم نشده است.
مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در هفتادوهشتمين جلسه علني خود طرح دوفوريتي ممنوعيت برگزاري نمايشگاه در محل فعلي نمايشگاهها را تصويب كرد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است: با توجه به مسائل و مشكلات ترافيكي در برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در محل فعلي نمايشگاه بين  المللي براي ساكنان محلي، مراجعه كنندگان، سفرهاي عبوري و جهت جلوگيري از مشكلات عديده و روزافزون ديگر در طول ساليان متمادي، شهرداري تهران مكلف است از اول مردادماه ۸۳ از برگزاري نمايشگاه در محل مذكور جلوگيري كند.
همچنين براساس تبصره اي در اين خصوص، شهرداري تهران مكلف است با مسئولين دستگاه هاي ذيربط جهت جانمايي محل با محل هاي مناسب برگزاري نمايشگاهها با محوريت مسايل حمل ونقل ترافيكي همكاري لازم اعمال نمايد.
در اين جلسه نيز همچنين بررسي لايحه مجوز افتتاح حساب جهت واريز وجوه درآمدي شهرداري منطقه ۲۱ به بعد موكول شد و لايحه همگون سازي حقوق كارگران مشمول طرح طبقه بندي در شهرداري نيز مسكوت ماند.
از سوي ديگر بررسي لايحه زوج و فرد شدن تردد خودروها در تهران نيز به جلسه روز يكشنبه آينده موكول شد.

با اقدام به ساخت ۱۵ پل
طرح ايمن سازي رفت و آمد عابران پياده در شمال شرق تهران آغاز شد
009096.jpg
با هدف ساماندهي و استانداردسازي فرهنگ آمد و شد در شهر تهران، عمليات اجرايي طرح ايمن سازي رفت وآمد عابران پياده در شمال شرق تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴، مهندس عباس نژاد - معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اين منطقه از نصب و مكان يابي و استقرار دست كم ۱۵ پل عابر پياده در محدوده شمال شرق تهران خبر داد و گفت:  در راستاي بهسازي در عبور و مرور در بزرگراه رسالت و دسترسي آسان شهروندان دو ضلع جنوبي و شمالي بزرگراه و تأمين ايمني در رفت و آمد شهروندان پل عابر پياده در خيابان كرمان منشعب از بزرگراه رسالت نصب و پل عابر پياده ديگري در بزرگراه امام علي نيز نصب مي شود. معاون شهردار منطقه ۴ تهران نصب دو پل عابر پياده در بزرگراه لشگرك مقابل شهرك ابوذر و چهارراه ميني سيتي را از ديگر اقدامات ايمن سازي براي رفت و آمد در اين بزرگراه اعلام كرد و گفت: ساخت و نصب پلهاي عابر پياده در شمال شرق تهران با بهره مندي از مشاركت بخش خصوصي در راه اندازي اين پلها است و شهرداري منطقه تلاش دارد چهار پل عابر پياده ديگر نيز در خيابانهاي دماوند، ۳۵ متري استقلال و بزرگراه صياد شيرازي نصب كند.
وي همچنين از مكانيابي و تحويل زمين براي ساخت شش پل عابر پياده در اين منطقه از شهر خبر داد و گفت: نصب و راه اندازي پلهاي عابر پياده در شمال شرق تهران با هدف افزايش ضريب ايمني تردد،  استانداردسازي معابر، افزايش سرعت سفر و كاهش زمان آمد و شد اعلام كرد.
وي گفت: در راستاي ساماندهي و روان سازي رفت و آمد در بزرگراه ها و شبكه هاي معابر منطقه اصلاح هندسي و ايجاد سه دوربرگردان در بزرگراه صياد شيرازي حد فاصل مغان تا گلستان سوم در دستور كار قرار گرفته است كه با اين اقدام چراغ تقاطع گلستان چهارم حذف و حركت تداخلي خودروها در سطح بزرگراه صياد از ميان خواهد رفت.
عباس نژاد، اصلاح هندسي در تقاطع شهرك ابوذر با لشگرك و حذف چراغ چهارراه ميني سيتي را از ديگر اقدامات ساماندهي ترافيك در شمال شرق تهران برشمرد.

برخي تغييرات طرح تفصيلي شهر تهران تحت فشار رخ داده است
بر اساس بررسي هاي سازمان بازرسي كل كشور كه در نمايشگاه اين سازمان ارائه شده، برخي تغييرات طرح تفصيلي ماده ۵ شهر تهران با توجه به لابي ها و فشارهاي موجود رخ داده است.به گزارش خبرگزاري فارس، در اين گزارش به عنوان مثال به موردي اشاره شد كه طي آن پلاك مورد نظر به دليل اين كه در وسط كاربري طرح پارك عمومي قرار داشته است بار اول با تغيير كاربري آن به مسكوني مخالفت به عمل آمده است؛ ليكن پس از مدتي، با توجيه اين كه اين پلاك به اعضاي هيأت علمي واگذار گرديده با تغيير كاربري آن به مسكوني موافقت به عمل آمده است.

رئيس سابق پليس ۱۱۰ معاون انتظامي سازمان تاكسيراني شد
يك مقام آگاه در شهرداري تهران گفت: در پي تأكيد اعضاي شوراي شهر بر تقويت بدنه مديريتي سازمان تاكسيراني، هاشمي عرب مدير عامل اين سازمان در نخستين اقدام خود در خصوص عملياتي كردن نرخ كرايه تاكسي ها، كنترل قيمتهاو نظارت بيشتر بر عملكرد رانندگان تاكسي سرهنگ صدوقي رئيس سابق پليس ۱۱۰ را به سمت معاونت انتظامي اين سازمان منصوب كرد.

تالار ازدواج براي زوج هاي جوان
009093.jpg
مسئول ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران گفت: تالارهاي رايگان مراسم ازدواج پس از ايام فاطميه در اختيار زوجهاي جوان قرار مي گيرد.
دكتر جمشيديان در گفت وگو با ايسنا، اعلام كرد: زوجهاي جوان منتظر انتشار اطلاعيه شرايط استفاده از اين تالارها باشند.وي گفت: تعدادي تالار در سطح شهر شناسايي شده كه پس از مشخص شدن نتايج قطعي، نام و محل اين تالارها نيز در اطلاعيه ذكر مي شود.وي گفت: تا كنون حدود ۶۰ هزار نفر، فرم تقاضاي اين وام را از پست تحويل گرفته اند كه مدارك ۳۷ هزار نفر تكميل و به ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري ارسال شده است.

افزايش مراكز مكانيزه معاينه فني خودرو
009099.jpg
شهرداري تهران  از طريق  تشويق  بخش  خصوصي  نسبت  به  راه اندازي  مراكز معاينه  فني  خودرو اقدام  مي كند.
از سوي ديگر نماينده ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در كميته كاهش آلودگي هواي تهران از آمادگي اين ستاد براي راه اندازي ۱۰ خط مكانيزه معاينه فني موتورسيكلت ها خبر داد.به گزارش ايسنا نوروزي افزود: با توجه به آغاز صدور مجوز طرح ترافيك كه نيازمند برچسب معاينه فني است، مراجعه به مراكز مكانيزه معاينه فني افزايش مي يابد. در سال جاري ۸۰ درصد ظرفيت مراكز مكانيزه معاينه فني خودروها خالي بود.

حفظ شكل سنتي بازار تهران
009102.jpg
بازسازي و احياي بافت هاي فرسوده بازار تهران به همان شكل سنتي انجام مي شود. اجراي اين طرح در قالب ساماندهي و اصلاح معابر اصلي بازار تهران، از هم اكنون آغاز شده است و كف سازي بازار تهران با استفاده از مصالح مرغوب در همين راستا صورت مي گيرد.علي محمدنژاد قائم مقام شهردار منطقه ۱۲ تهران در گفت و گو با خبرگزاري مهر افزود: مشكلات و معضلات ناشي از تردد چرخ هاي دستي در داخل بازار تهران، شناسايي اين گونه موارد انجام شده و نظرسنجي هايي توسط مشاورين متخصص در اين زمينه صورت گرفته و نسبت به ساماندهي حمل و نقل در بازار و همچنين تردد چرخ دستي ها اقدامات مناسبي اتخاذ گرديده است.

مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در هفتادوهشتمين جلسه علني خود طرح دوفوريتي ممنوعيت برگزاري نمايشگاه در محل فعلي نمايشگاهها را تصويب كرد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است: با توجه به مسائل و مشكلات ترافيكي در برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در محل فعلي نمايشگاه بين  المللي براي ساكنان محلي، مراجعه كنندگان، سفرهاي عبوري و جهت جلوگيري از مشكلات عديده و روزافزون ديگر در طول ساليان متمادي، شهرداري تهران مكلف است از اول مردادماه ۸۳ از برگزاري نمايشگاه در محل مذكور جلوگيري كند.
همچنين براساس تبصره اي در اين خصوص، شهرداري تهران مكلف است با مسئولين دستگاه هاي ذيربط جهت جانمايي محل با محل هاي مناسب برگزاري نمايشگاهها با محوريت مسايل حمل ونقل ترافيكي همكاري لازم اعمال نمايد.
در اين جلسه نيز همچنين بررسي لايحه مجوز افتتاح حساب جهت واريز وجوه درآمدي شهرداري منطقه ۲۱ به بعد موكول شد و لايحه همگون سازي حقوق كارگران مشمول طرح طبقه بندي در شهرداري نيز مسكوت ماند.
از سوي ديگر بررسي لايحه زوج و فرد شدن تردد خودروها در تهران نيز به جلسه روز يكشنبه آينده موكول شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |