چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۳ - Jun 30, 2004
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح سد بزرگ اردبيل:
۸۵ سد تا اواسط سال آينده در كشور افتتاح مي شود
گروه اقتصادي: از افتخارات نظام جمهوري اسلامي كار در زمينه آب و سدسازي است و از ابتداي سال جاري تاكنون ۵ سد در كشور افتتاح شده است.
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديروز در مراسم افتتاح سد مخزني اردبيل با بيان اين مطلب افزود، همزمان  با بهره برداري  از سد يامچي ، سد بزرگ  كيوي كلنگ  زني  شد كه  اين  سد هم  از سدهاي  ارزنده  است، همچنين  عمليات اجرايي  چندين  سد شروع  شده  و مي شود كه  اين ها مي تواند چهره  استان  را دگرگون كنند.
رئيس  جمهور با اشاره  به  راه اندازي  تصفيه خانه  فاضلاب  خلخال  و آبرساني  به ۲۵ روستاي  استان  اردبيل  گفت  اينها نقطه  روشني  در بهبود وضعيت  استان  است .
رئيس جمهوري  اظهار اميدواري  كرد تا اواسط سال  ۸۴ شاهد به  ثمر رسيدن  ۸۵سد در كشور باشيم .
وي  گفت  تا سال  ۱۳۵۷، از ۱۱ سد در كشور بهره برداري  شد و از سال  ۱۳۵۷ تا۱۳۶۸، ۳۵ سد به  بهره برداري  رسيد و از سال  ۱۳۷۶ تا اواسط سال  ۱۳۸۴ اين تعداد به  ۸۵ سد مي رسد، يعني  ۵۰ سد در طول  اين  سالها افتتاح  خواهد شد.
وي  افزود همين  نسبت  را در مساله  توليد برق  نيز خواهيم  داشت ، چرا كه ما به  لحاظ كار در صنعت  آب  و برق  به  درجات  بالاي  پيشرفت  رسيده ايم  و آمادگي داريم  خدمات  را در اين  زمينه ها به  كشورهاي  ديگر صادر كنيم .
رئيس  جمهوري  تصريح  كرد يكي  از بركات  كشاورزي  ما نيز ناشي  از فعاليت  درسدسازي  است ، اگر ميزان  برداشت  از هكتار بالا مي رود و زمينهاي  ديم  تبديل به  آبياري  مي شود، اين  امر نشان دهنده  توسعه  سدها و شبكه هاي  آب  مي باشد.
رئيس  جمهور همچنين  در اين  آيين  به  فعالان  و دست  اندركاران  طرح  سد مخزني اردبيل  (يامچي ) لوح  تقدير اهدا كرد.

وزير صنايع در گفتگو با همشهري:
نقش بهره  وري پايين و ضعف نظام مديريتي در افزايش قيمت و كيفيت خودرو را قبول دارم
گروه اقتصادي: ديروز وزير صنايع در آستانه روز صنعت و معدن و پس از ديدار از نمايشگاه سازمان بازرسي از عملكرد اين وزارتخانه كه پرونده هاي مختلفي از برخي تخلفات زير مجموعه هاي وزارت صنايع را به نمايش گذاشته است،نقش بهره وري پايين و ناكارآمدي نظام مديريتي حاكم بر صنعت خودرو در توليد محصولات با قيمت نهايي بالا و كيفيت اندك را تاييد كرد ولي گفت: اين صنعت در سال هاي اخير رشد خوبي داشته است و توليد سرانه خودرو در اين صنعت به بيش از ۴۰ دستگاه رسيده است.
وي همچنين در پاسخ به اين سئوال كه آيا در نهايت و سال آخر حضور در اين وزارتخانه استراتژي توسعه صنعتي كشور نهايي مي شود، گفت: در اين زمينه طرح پيشنهادي تهيه شده ولي زماني براي تصويب نهايي آن مشخص نشده. وي گفت: وزارت صنايع در حال تهيه لوايح و مقررات لازم كه در اين استراتژي پيش بيني شده است براي ارايه به دولت و ديگر مراجع مسئول مي باشد. وي كه از اجراي تدريجي اين استراتژي به شكل تلويحي سخن مي گفت، افزود: بخش قابل توجهي از اصلاحات لازم براساس طرح استراتژي توسعه صنعتي در برنامه چهارم ارائه شده كه با تصويب نهايي آن اجرايي مي شود.وي مهمترين نقاط ضعف دستگاه اجرايي تحت مسئوليت خود را كه در قالب پرونده هاي سازمان بازرسي ارائه شده بود، نحوه انتخاب طرح هاي دولتي اعلام كرد و گفت: وقتي كه براي اجراي طرحي بايد مدير تصميم بگيرد حتما قابل نقد است و ملاحظاتي در آ ن است كه تعيين كننده است. سياست ما كاهش نقش دولت در اينگونه تصميم گيري ها است، در بخشي هم كه تصميم گيري لازم است، ديگر به هيچ وجه قبول نمي كنيم كه طرح بدون توجيه اقتصادي و مطالعات كارشناسي اجرا شود.از اين پس بخش قابل توجهي از طرح ها را نيز بخش خصوصي اجرا مي كند كه نيازي به تصميم گيري دولت ندارد و لزومي ندارد ما طرح هايي در زمينه هاي مشابه اجرا كنيم.
وي افزود:بخشي ديگر از مشكلات به بنگاه هايي كه گردش مالي بالايي دارند مربوط مي شود مثل خودرو سازها، بخشي از گزارشات را به ما اعلام كردند و ما پيگيري كرديم ولي بخشي ديگر به تشخيص خودشان ضرورت داشته كه در مراجع قضايي پيگيري شود كه به اين مراجع ارجاع شده است كه رسيدگي مي كند و حكم قضايي براي همه ما قابل قبول است.
جهانگيري گفت :به هر حال در بنگاه هايي كه گردش مالي بالايي د ارند احتمال فساد مالي وجود دارد و من هم قبول دارم كه در بخشي از كارهاي اقتصادي كه انجام مي شود زمينه فساد وجود دارد.كار مهمي كه ديدم اين است كه به هر حال بايد زمينه هاي فساد را كه دو نرخي كردن قيمت ها و دخالت هاي زياد دولت است را از بين برد ما سعي كرديم كه خيلي از گلوگاه هايي كه لازم بوده را اصلاح كنيم.

يادداشت
روز صنعت و واقعيت ها
امروز دهم تيرماه روز صنعت و معدن است و در گوشه و كنار و به مناسبت هاي گوناگون مراسمي برگزار مي شود.
طي اين همايش ها از دست اندركاران صنعت و گروهي از مديران صنعتي در بخش دولتي و خصوصي به عنوان مديران نمونه تجليل مي شود.برگزاري چنين همايش ها و گردهمايي هايي خوب و پسنديده است و تجليل از افرادي كه به هر نحو در اقتصاد كشور نقش فعال و مؤثري دارند لازم و مفيد مي باشد اما حضور سنگين و موثر نهادهاي دولتي در اين گردهمايي ها و ايفاي نقش موثر در جزئيات اينگونه مراسم (كه همواره وجود داشته است) در سال جاري نيز ادامه دارد.دخالت نهادهاي دولتي از جمله وزارت صنايع در برگزاري اين مراسم ها و يا مراسم هاي مشابه در واقع آينه تمام نماي يك واقعيت است و آن اينكه اقتصاد است كه هنوز در زير سيطره دولت قرار دارد.فعالان اقتصادي هنوز بدون نظارت و حمايت دولت نمي توانند همايشي برگزار كنند و براساس ساز و كارهاي حاكم بر صنعت آن را اداره كنند.برگزاري اين همايش ها و حضور بي بديل وزارت صنايع در آن نمي تواند نكته قوت روز صنعت باشد. علاوه بر اين در چنين روزهايي آمارها و شاخص هايي از عملكرد دست اندركاران وزارت صنايع ارائه مي شود كه در عين حال به نقد اين صنعت كمك مي كند. در سال هاي اخير بسياري از شاخص هاي اقتصادي روند رو به افزايش داشته است، از جمله مهمترين آماري كه در اين روزها به طور مكرر تكرار مي شود رشد ميانگين بخش صنعت و معدن در برنامه سوم تا ۱۰ درصد است كه اين ميزان در برنامه ۸ درصد تعيين شده بود. اگر چه چنين رشدي قابل تقدير است ولي بخش عمده اين رشد ناشي از درآمد بالاي نفت و هزينه شدن دلارهاي نفتي است كه با سياست ها و تدبير مديران دولتي ارتباط مستقيمي ندارد. بايد پرسيد كه رشد حاصل شده تا چه حد به درآمدهاي ارزي كشور افزوده و يا از هزينه هاي ارزي كشور كاسته است.علاوه بر اين مساله اي كه همچنان در ابهام قرار دارد، استراتژي توسعه صنعتي كشور است. بجاست در هفته صنعت و معدن آنچه بيش از همه بايد مورد توجه قرار گيرد، تدوين راهبردهاي لازم براي صنعت است.قطعا اين راهبردها بايد در تعامل بين كارشناسان و صاحبنظران مختلف بررسي و تدوين شود.

گام نخست براي تشكيل سازمان كشورهاي صادركننده گاز برداشته شد
گروه اقتصادي: با افزايش نقش گاز به عنوان يك سوخت پاك و اقتصادي در اقتصاد كشورهاي جهان و رشد اين صنعت به دليل سرمايه گذاري هاي گسترده اي كه در سال هاي اخير در اين بخش صورت گرفته پس از يكسال بحث و گفت وگو، زمينه ايجاد سازمان كشورهاي صادركننده گاز ايجاد شد.
براساس گزارش خبرگزاري رويتر با عضويت ۱۴ كشور توليدكننده گاز دفتر اجرايي اين تشكل اقتصادي نوپا براي تاسيس آن فعاليت خود را در قاهره آغاز كرد.
هدف از تشكيل اين دفتر اجرايي برگزاري مجمع عمومي كشورهاي صادركننده گاز است كه با حضور كشورهاي عضو ۱۵ تيرماه در قاهره پايتخت مصر تشكيل مي شود.
اگرچه شكل گيري سازماني مانند اوپك باتوجه به سياست هاي جهاني اقتصاد در شرايط كنوني كمي با جريان جاري حاكم بر اقتصاد جهان در تضاد است، كشورهاي باني اين طرح تاكيد كرده اند كه هدف از تاسيس اين سازمان همكاري ميان كشورهاي عضو است و قصد تاثيرگذاري بر بازار و ايفاي نقشي مانند اوپك در بخش گاز نيست.

با سرمايه گذاري در توليد ورق فولادي
هزينه توليد خودرو كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: سرمايه گذاري خودروسازان براي توليد ورق فولادي بدنه خودرو در چهارمحال و بختياري موجب كاهش قيمت تمام شده خودرو مي شود.احمد نعمت بخش مديركل ماشين سازي و نيرو محركه وزارت صنايع در حالي كه از اين سرمايه گذاري اظهار بي اطلاعي مي كرد تاكيد كرد كه اين اقدام در كاهش هزينه توليد خودرو موثر است و به همين دليل اين اقدام صورت گرفته است.وي در گفت وگو با خبرگزاري فارس همچنين با اشاره به اينكه توليد يك ميليون و ۸۰ هزار خودرو در صنايع كشور برنامه ريزي شده و وزارت صنايع اين ميزان را ۹۰۰ هزار دستگاه پيش بيني مي كند تاكيد كرد كه توليد اين تعداد خودرو قطعاً تحقق مي يابد و امكان كاهش توليد براي خودروسازان وجود ندارد.

ساخت خط لوله گاز «ايران-ارمنستان»تا قبل از شهريور ماه آغاز مي شود
دفتر رياست جمهوري ارمنستان اعلام كرد: ساخت خط لوله گاز «ايران _ ارمنستان» تا قبل از شهريور ماه آغاز مي شود.
خبرگزاري اينترفكس افزود: اين تصميم در پي سفر اخير نماينده ويژه رياست جمهوري ارمنستان به ايران اتخاذ شده است. در حالي كه اين گزارش به تاريخ دقيق آغاز ساخت اين خط لوله هيچ اشاره اي نكرده است، يك منبع دولتي ارمنستان اعلام كرد: ساخت اين خط لوله قبل از سفر رييس جمهوري ايران به ارمنستان يعني قبل از شهريور ماه سال جاري آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، قرارداد صادرات ۳۶ ميليارد متر مكعب گاز ايران به ارمنستان به مدت ۲۰ سال در ازاي فروش برق به ايران امضا شد و احداث اين خط لوله ۱۴۱ كيلومتري ۲۲۰ ميليون دلار هزينه دارد.
انتظار مي رود صادرات گاز ايران به ارمنستان تا قبل از سال ۲۰۰۷ آغاز شود.

نخستين لايحه در كميسيون اقتصادي مجلس
لايحه بازار غيرمتشكل پولي با رويكرد تازه اي بررسي مي شود.مخبر كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: براي ايجاد ضابطه در برخورد با صندوقهاي قرض الحسنه، لايحه تنظيم بازار غيرمتشكل پولي با رويكرد تازه اي در مجلس هفتم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
«ايرج نديمي» به فارس گفت: لايحه اعاده شده تنظيم بازار غيرمتشكل پولي هفته آينده به عنوان نخستين دستور كميسيون اقتصادي بررسي مي شود.
وي يكي از مسايل مهم در اين لايحه را قرض الحسنه ها و حضورشان در اقتصاد اعلام كرد.

احتمال بروز اختلال در شبكه تلفن همراه تهران
مرحله دوم پياده سازي طرح فركانسي جديد شبكه ارتباطات سيار در استان تهران از ساعت ۲۴ هشتم تيرماه آغاز شد.براساس اعلام شركت مخابرات احتمال بروز اختلال از ساعت اعلام شده به مدت ۷۲ ساعت در شبكه ارتباطات سيار استان تهران وجود دارد.

استات اويل محكوم شد
پليس جرايم مالي نروژ در پرونده اتهام رشوه دهي شركت نفتي استات اويل به مديران ايراني، اين شركت را به پرداخت ۹/۲ ميليون دلار محكوم كرد.در پي ارايه اين حكم از سوي پليس نروژ، شركت استات اويل در بيانيه اي اعلام كرد كه اين حكم را بررسي مي كند.

گفت وگوي امروز
عملكرد سازمان بازرسي كل كشور
گروه اقتصادي: نمايشگاه «آينه در آينه» با هدف معرفي مجموعه اقدامات سازمان بازرسي كل كشور هم اكنون در محل مصلاي تهران در حال برگزاري است. به اين بهانه با ولي الله خبره، معاون برنامه ريزي و امور مجلس سازمان بازرسي كل كشور پيرامون عملكرد اين سازمان گفت و گو كرده ايم.
***
* سازمان بازرسي كل كشور چه اهدافي از برگزاري نمايشگاه «آينه در آينه» دنبال مي كند و اين كار چه تأثيري بر كاهش مفاسد اقتصادي داشته است؟
- نمايشگاه كنوني سومين نمايشگاهي است كه در هفته قوه قضائيه برپا شده است و قبلاً نيز سازمان بازرسي در ۱۱ استان نمايشگاه داير كرده است. اين نمايشگاه با هدف تعامل بيشتر سازمان بازرسي با دستگاه هاي بازرسي شونده برگزار شده و معتقديم كه بايد با ارائه نقاط قوت، ضعف و فرصت ها و تهديدهايي كه اين دستگاه ها با آن مواجه هستند، هشداري به دستگاه هاي بازرسي شونده داده شده است ضمن اين كه فعاليت هاي سازمان بازرسي نيز ارائه شده.
اثر مثبت اين نمايشگاه ها در قانونمندي و قانونمداري دستگاه ها بسيار خوب بوده و در استانها نيز موجب ارتقاي فعاليت دستگاه ها شده است. در مجموع اين نمايشگاه براي ارتقاي سلامت نظام اداري كشور بوده و بايد موجب گسترش روزافزون حسن جريان امور و اجراي صحيح قوانين در دستگاه ها شود.
* از نظر اجرايي و پيگيري قضايي موارد ارائه شده در نمايشگاه هاي گذشته، تا چه حد موفق بوده ايد؟
- آمار پرونده هاي كيفري و اين كه چه تعداد افراد از مديران در سطوح مختلف به دادگاه ها فراخوانده شده اند، موجود است.در سال ۸۲ موضوع نزديك به ۵ درصد پيشنهادات ما كه بالغ بر ۵۷۰ پرونده را دربرمي گرفت، تعقيب كيفري افراد بوده كه اكنون پرونده آنها در محاكم قضايي جريان دارد. همچنين ۸۲ درصد پيشنهادات راجع به سوء جرياناتي بود كه در دستگاه ها وجود داشته و پيشنهاد اصلاح ساختار يا رفتار اشخاص را از دستگاه ها مطالبه كرده ايم.
* عمده موارد ارائه شده در نمايشگاه اخير كه منجر به پيگيري قضايي شده يا خواهد شد، چه مباحثي را دربرمي گيرد؟
- همه اين پرونده ها كه گزارش آن در نمايشگاه ارائه شده به دادگاه رفته و پس از اتمام مراحل بررسي، قطعي شدن و انعكاس آن، به مراجع ذي صلاح فرستاده شده و پرونده در دست اقدامي وجود ندارد.
از سال ۷۸ تا سال ۸۱ تعداد ۲۸ هزار و ۸۳۲ پيشنهاد به دستگاه ها داده ايم كه ۱۹ هزار و ۳۱۶ مورد اصلاح ساختار و رفتار، ۵ هزار و ۸۱ مورد تعقيب اداري و ۲ هزار و ۶۱۵ مورد تعقيب كيفري افراد را دربر گرفته كه ۷۸۷ نفر را پيشنهاد تغيير سمت و يا تعليق داده ايم. اين نسبت در سال ۸۲ تعداد ۵۶۵ مورد تعقيب كيفري بوده كه ۷۴/۵ درصد پيشنهادها را تشكيل مي دهد و ۹/۸۲ درصد را نيز اصلاح ساختار دربرمي گيرد. در سال ۸۲ نسبت پيشنهادات افزايش يافته و به ۹هزار و ۸۴۹ رسيده است.
همچنين اطلاعات مربوط به گزارش هاي تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي از قبيل گزارش صنعت چاي كشور، مديران پروازي كه براساس آن ۳۱۳ نفر از مديران كشور كه محل فعاليت آنها مراكز استان است در خارج از استان سكونت دارند، صنايع خودروسازي، استات اويل و... توسط سازمان بازرسي ارائه شده است. در زمينه تعقيب كيفري افراد نيز ۱۶۰ مورد به جزاي نقدي، ۱۱ مورد به شلاق، ۳۶ مورد به حبس، انفصال دايم ۲۳ مورد، جبران خسارتها ۱۳ مورد و ۲۰ مورد انفصال موقت محكوم شده اند و ۹۰ مورد نيز به دليل عدم احراز سوء  نيت از سوي دادگاه ها تبرئه شده كه سازمان بازرسي نسبت به آنها اعتراض كرده است. عمده جرايم افراد در زمينه تصرف غيرقانوني و تضييع و حيف و ميل اموال دولتي، تباني در معاملات و مداخله كاركنان دولت در معاملات، سوءاستفاده از موقعيت شغلي، اختلاس ، ارتشاء و جعل بوده كه موضوعات اتهامي افراد را دربرمي گيرد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۳۰۱
۴,۸۰۰
معادن روي
۲۹۷
۶,۲۳۸
شهد ايران
۲۷۴
۵,۷۵۸
مارگارين
۳۰۳
۶,۳۶۵
صنعتي بهشهر
۵۰۰
۱۰,۵۰۳
تراكتورسازي
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۱۰۷۲
۲۲,۵۲۱
گاز لوله
۱۲۲۳
۲۵,۶۹۲
سيمان شمال
۸۰
۱,۶۸۳
شكر شاهرود
۱۹۸
۴,۱۷۷
كاغذ سازي كاوه
۱۰۲
۲,۱۵۱
گرجي
۲۱۴
۴,۵۰۷
تامين ماسه
۶۷
۱,۴۱۴
فنرسازي خاور
۱۱۳
۲,۳۸۵
دشت مرغاب
۹۲
۱,۹۴۴
گلتاش
۹۰
۱,۹۰۵
شيشه همدان
۱۲۶
۲,۶۶۴
لاستيك دنا
۱۲۱
۲,۵۶۰
سرمايه گذاري بيمه
۵۳
۱,۱۲۴
كابلسازي تك
۱۱۴
۲,۴۲۹
لاميران
۱۰۶۲
۲۲,۷۲۰
نفت پارس
۱۸۰۰
۳۸,۷۲۹
سيمان سپاهان
۷۳۳
۱۶,۹۵۰
گروه صنعتي سديد
۹۶
۲,۲۳۰
تكسرام
۶۶
۱,۵۴۰
صنعتي پيام
۳۳۰
۸,۰۰۰
معادن منگنزايران
۳۰۲
۷,۳۲۷
پارس توشه
۱۷۰۶
۴۸,۰۰۰
سيمان بهبهان
۲۴۱۲
۷۰,۴۲۸
سيمان صوفيان
۱۶۴
۴,۸۸۰
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۸۷
۶,۲۰۰
نيروترانس
۳۶
۱,۲۰۰
درخشان تهران
۵۵۲
۲۰,۰۷۲
سيمان بجنورد
۲۷۱
۱۱,۰۰۳
سيمان هگمتان
۵۱۳
۲۲,۴۳۰
لوله سديد
۵۵۳
۲۴,۲۰۲
نفت بهران
۴۱
۱,۸۲۰
پلي اكريل
۵۵
۲,۸۵۰
سپنتا
۱۰۵۱
۵۴,۸۱۷
سيمان كرمان
۱۱۵
۶,۴۰۰
سرمايه گذاري غدير
۲۸۵
۱۶,۹۰۲
سيمان فارس وخوزستان
۷۷
۴,۵۹۸
لوله وماشين سازي
۴۸۴
۳۴,۰۰۶
سيمان شرق
۴۱۳
۳۳,۰۰۰
سيمان تهران
۸۴
۷,۸۵۰
چادر ملو
۱۰۰
۱۰,۳۰۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۰
۱۵,۷۸۷
پتروشيمي فارابي
۳۰۶
۳۷,۵۰۰
خدمات انفورماتيك
۴۰
۵,۴۹۷
داروسازي اسوه
۲۲
۳,۱۹۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۸
۱,۳۲۹
شوكو پارس
۶
۱,۰۰۶
كمپرسورتبريز
۱۰
۱,۷۲۳
نيرو كلر
۶۰
۱۲,۴۵۱
پتروشيمي خارك
۸
۲,۱۳۴
صنعتي بوتان
۴۲
۱۹,۰۰۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۴
۷,۱۱۱
پارس دارو
۴
۲,۱۰۰
توسعه صنعتي
۵
۳,۵۱۰
آونگان
۶
۶,۷۳۴
پارس سرام
۳
۴,۰۰۰
ايران مرينوس
۵
۶,۴۳۴
گلوكوزان
۱۵۵-
۸,۳۸۸
توسعه صنايع بهشهر
۶۷-
۲,۹۵۵
ماشين سازي اراك
۱۱۱-
۲,۳۸۰
آذرآب

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۵۱۷

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |