دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۸ - Jul 5, 2004
طلب علم
امام علي(ع): يا دانا باش يا جوينده دانايي ،و جز اين دو مباش كه هلاك خواهي شد.
روضه الواعظين- ۱۰
امروز با حافظ
يا تن رسد به جانان يا جان زتن برآيد
دست از طلب ندارم تا كام من برآيد
كز آتش درونم دود از كفن برآيد
بگشا ي تربتم را بعد از وفات وبنگر
به همت شهرداري تهران ماه آينده جشنواره تئاتر بانوان برگزار مي شود
چهارمين جشنواره تئاتر بانوان (كوثر) از ۱۷ تا ۲۳ مرداد ماه پس از سه سال وقفه به همت اداره كل امور بانوان سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران در فرهنگسراهاي شهر تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري چهارمين جشنواره تئاتر بانوان كوثر، اعظم بروجردي دبير چهارمين جشنواره تئاتر بانوان (كوثر) درباره تاخير در برگزاري سالانه جشنواره گفت: اولين جشنواره تئاتر بانوان سال ۷۴ و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به همت خانم پوريامين _ مديركل فعلي امور بانوان سازمان فرهنگي هنري _ برگزار شد. بعد از آن يك دوره هم جشنواره با همكاري احمدي فر در شهرداري تهران برگزار شد و ديگر ادامه پيدا نكرد. از آنجايي كه ايده اوليه چنين جشنواره اي دغدغه وي بود بعد از قطع همكاري شان با وزارت ارشاد، دچار ركود شد و اكنون با فعاليت جديد ايشان قرار است اين جشنواره ازسوي شهرداري تهران احيا شود. بروجردي اظهار اميدواري كرد روزي برسد كه اين جشنواره همچنان ادامه داشته باشد و برگزاري آن قائم به شخص نباشد. گفتني است در حال حاضر ۵۳ نمايشنامه از ميان ۲۱۵ متن ارسالي به دبيرخانه جشنواره انتخاب شده و گروه هاي شركت كننده براي اجراي متون برگزيده در جشنواره تمرين مي كنند و رويا تيموريان، فهيمه راستكار و چيستا يثربي بازخواني و انتخاب نمايشنامه هاي رسيده به جشنواره را بر عهده دارند.

پوران درخشنده در انتقاد از طرح آزاد اكران:
فيلم هاي فرهنگي به فراموشي سپرده مي شود
پوران درخشنده، كارگردان فيلم شمعي در باد از طرح اكران آزاد فيلم ها در سينماها انتقاد كرد و گفت: سينماي صاحب انديشه و فرهنگي در مقابل سينماي تجاري و صاحب گيشه به فراموشي سپرده خواهد شد.
اين كارگردان سينماي ايران در گفت وگو با ايسنا، با اشتباه توصيف كردن اين شيوه نمايش فيلم، آن را زمينه ساز سوق دادن فيلمسازان سينماي صاحب انديشه، به سينماي گيشه اي - تجاري عنوان كرد.درخشنده خواستار تعاريف جديدي از مسئله نمايش عمومي فيلم ها در سينما شد كه براساس آن بتوان نتايج بهتري گرفت.
اين كارگردان سينما گفت: اگر بخواهيم روي مسائل مادي در سينما زوم كنيم از ابعاد فرهنگي سينما غافل مانده ايم.
درخشنده، خواستار كمك دولت به سينما شد و گفت: اگر تنها در سينما، به فيلم هاي گيشه اي و پر فروش توجه شود و فيلم هاي صاحب انديشه و تفكر به فراموشي سپرده شوند، صدمات
جبران ناپذيري نصيب ما خواهد شد.
درخشنده، شمعي در باد را فيلمي متعلق به جوانان عنوان كرد و گفت: فصل تابستان، مهمترين زمان اكران چنين فيلمي است.
درخشنده، اين سوال را مطرح كرد كه چرا آثار فيلمسازاني كه دغدغه هاي
آسيب شناسانه و اجتماعي دارند، اينگونه مورد بي توجهي قرار مي گيرند؟
درخشنده به آثار تهيه كنندگاني از سينماي ايران اشاره كرد كه اگر چه هنوز ساخت فيلم آنها به پايان نرسيده است
قرارداد اكران در تابستان را بسته اند.
اين كارگردان سينما، هشدار داد بي توجهي به فيلم هايي كه دغدغه ي طرح مسائل اجتماعي دارند باعث دلسرد شدن و دلزده شدن فيلمسازان حاضر در اين عرصه مي شود و اين خطر وجود دارد كه اين فيلمسازان به سمت فيلم هايي بروند كه سوژه هاي تضمين شده براي فروش دارند.

۱۹۸ فيلم در شبكه ويدئويي
شوراي  صدور پروانه  نمايش  برنامه هاي  ويديويي  در سه  ماهه  نخست  سال  جاري مجوز ورود ۱۹۸ عنوان  برنامه  ويديويي  را در شبكه  نمايش  خانگي  صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد: اين  برنامه ها در قالب  آثار بلند سينمايي ، مستند و تركيبي ، آموزشي ، انيميشن ، مجموعه  تلويزيوني  و تله  تئاتر عرضه  شده اند.اين  گزارش  حاكي  است ، از مجموع  مجوز صادره  ۱۵۶ عنوان 
(۸۰ درصد) مربوط به  فيلم هاي  سينمايي  ايراني  و خارجي  بوده  است .
در بين  ۹ موسسه  ويديو رسانه  كشور، بيشترين  مجوزفيلم هاي  سينمايي  از سوي موسسات  قرن  بيست  ويك  با ۳۲ پروانه  نمايش ، رسانه هاي  تصويري  با ۲۹ پروانه نمايش  و تصوير دنياي  هنر با ۱۹ پروانه  نمايش  صادره  شده  است .بر اساس  اين  گزارش ، در فصل  بهار سال  جاري  براي  ۴۱ عنوان  فيلم  پرمخاطب كه  در ساليان  اخير وارد شبكه  شده اند،در قالب  لوح  فشرده  ديجيتالي 
(دي  وي  دي ) مجوز تكثير صادر  شده  است .

حرفه اي ها در صحنه نياوران
شنبه شب، تالار گوشه فرهنگسراي نياوران شاهد تماشاگران نخستين اجراي نمايش حرفه اي ها، يك كمدي غمگين بود.به گزارش ايسنا، نخستين اجرا ويژه هنرمندان و اهالي مطبوعات برگزار شد كه مورد استقبال تماشاگران واقع شد.
مهندس مرتضي كاظمي، معاونت هنري سابق وزارت ارشاد، بهمن فرمان آرا و كاظم هژيرآزاد، محمد يعقوبي، فرهاد اصلاني، حسين پاكدل، و... از جمله حاضران در اين برنامه بودند.
«حرفه اي ها» نوشته كوبا چويچ است كه ترجمه و كارگرداني آن را بابك محمدي بر عهده دارد.
بازيگران اين نمايش كه هر روز ساعت ۳۰/۱۹ اجرامي شود، عبارتند از: رضا كيانيان، مريم سعادت و احمد ساعتچيان.

تازه هاي دنياي رسانه ها
پيوند سينما و ژورناليسم در «فارنهايت ۱۱/۹»
تفسير و اظهار نظر در باره فيلم مستند «فارنهايت ۱۱/۹» ساخت مايكل مور كه يك انقلاب در صنعت فيلم سينمايي به شمار آمده است ادامه دارد. اريك مينكس
روزنامه نگار كارشناس در امور رسانه ها در آخرين مقاله اش نوشته است كه ابتكار مايكل مور، سينما و ژورناليسم را كه دو پيكر، از مجموعه رسانه هاي همگاني هستند به صورت يك رسانه واحد درآورده است و كار او كه يك پديده تازه بود، اقتباس و دنبال خواهد شد و در آينده نمونه هاي ديگر فيلم هاي سينمايي از اين دست به بازار خواهد آمد كه از تلفيق گزارش هاي مستند و مصاحبه با افراد حقيقي و نمايش صحنه هاي واقعي با هدف مشخص، و تحت عنوان يك سوژه توليد خواهند شد و اين، چيزي جز ازدواج ژورناليسم و صنعت سينما نيست و نسل نو خواهان مشاهده واقعيات است تا تخيل. اين نسل بيش از نسل هاي گذشته مشكلات سياسي ـ اجتماعي را لمس مي كند و در جستجوي يافتن ريشه آنها و شناخت مسئول و يا مسئولان است. مينكس نوشته است اين فيلم كه اينك صاحبان سينماها در كشورهاي ديگر، به ويژه ممالك منتقد آمريكا، براي نمايش در ممالك خود و احياناً دوبله آن هجوم آورده اند، روش تهيه گزارش هاي مصور را هم تغيير خواهد داد و
تهيه كنندگان اين گزارش ها را مجبور خواهد كرد كه بيش از گذشته وارد عمق مسائل شوند و از همه جنبه هاي قضيه تصوير بگيرند تا خريدار داشته باشند و اين است درس مهمي كه فيلم فارنهايت به تصوير برداران گزارش هاي روز داده و آنان را به تامل و تغيير روش كه همانا تكامل حرفه اي است وادار كرده است.
خشم اعراب از حضور اسرائيلي ها در بازجويي هاي ابوغريب
اشاره بانو ژنرال «جانس كارپينسكي» كه در زمان رياست او بر زندان ابوغريب، شكنجه هاي آن چناني روي داده بود مبني بر اين كه با يك بازجوي اسرائيلي ملاقات و مذاكره كرده بود خشم اعراب را برانگيخته و برخي روزنامه نگاران عرب نوشته اند كه حدس زده بودند اسرائيلي ها در كار شكنجه زندانيان ابوغريب مداخله داشتند. آنان كه از سابق با كردهاي عراقي در ارتباط بودند اينك در اين منطقه در شمال عراق سرگرم فعاليت شده اند. ژنرال كارپينسكي به «بي بي سي» گفته است كه در محل بازجويي از دستگير شدگان در بغداد، با يك اسرائيلي ملاقات و مذاكره كرده بود. ژنرال كارپينسكي گفت: اين فرد به من گفت كه برخي بازجويي ها را به عمل آورده است، او زبان عربي مي داند، ولي عرب نيست و اسرائيلي است. با اين كه دولت اسرائيل و نيز برخي مقامات آمريكايي اظهارات ژنرال كاپينسكي را كه ديگر رئيس زندان
۶ هزار نفره ابوغريب نيست تكذيب كرده اند، اعراب گفته اند كه نسبت به درستي آن ترديد ندارند و مي دانند كه در اشغال نظامي عراق، فشار و اصرار دولت اسرائيل تاثير فراوان داشته است.

مشفق كاشاني، محمدرضا بايرامي و عباس اشرفي برگزيدگان قلم زرين شدند
دومين همايش دوسالانه انتخاب قلم زرين، عصر ديروز ـ ۱۴ تير روز قلم ـ با معرفي برگزيدگان در سه رشته  داستان، شعر و پژوهش، در تماشاخانه  حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در حوزه  داستان، با تقدير از آثار شب و قلندر منيژه آرمين، لبخند تلخ محمدعلي گوديني، حيات خلوت فرهاد حسن زاده، رود راوي ابوتراب خسروي و پلنگ هاي كوهستان امين فقيري؛ «پل معلق» نوشته محمدرضا بايرامي به عنوان اثر برگزيده هيات داوران معرفي شد.
در حوزه شعر نيز با تقدير از آثار سرخ  از پرنده و پرواز ضياءالدين ترابي و گزيده  ادبيات معاصر دفتر شعر ۱۳۵ اثر فاطمه آقابراري؛«شب همه شب» سروده عباس كي منش (مشفق كاشاني) به عنوان اثر برگزيده انتخاب شد.
در قسمت پژوهش نيز با تقدير از آثار در مسير تندباد نوشته محمدرضا سرشار،گمشده لب دريا اثر تقي پورنامداريان؛«مقايسه قصص قرآني» از عباس اشرفي به عنوان اثر برگزيده هيات داوران اين دوره  قلم زرين برگزيده شد.
در اين مراسم كه با سخنراني علي لاريجاني - رئيس پيشين سازمان صدا و سيما ـ و غلامعلي حداد عادل ـ رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ـ به عنوان اعضاي انجمن قلم ايران همراه بود، در بخش ويژه، از زنده ياد نصرالله مرداني تقدير و به خانواده وي جايزه اي اهدا شد.

چرخ گردون در جشنواره استوني
فيلم مستند كوتاه فصل شكفتن (چرخ گردون) به كارگرداني رضا مجلسي در بخش مسابقه هجدهمين دوره جشنواره مردم شناسي و جشنواره بومي پارنا كه از ۱۴ تا ۲۱ تيرماه در كشور استوني برگزار مي شود به نمايش درخواهد آمد.به گزارش ايسنا، اين فيلم كه اولين حضور بين المللي خود را تجربه مي كند، توليد شبكه چهارم سيماست و از طريق اداره كل رسانه بين الملل سيما (Cmi) به اين جشنواره ارسال شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
عوارض جسماني استرس
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه عوارض جسماني استرس كدامند و او پاسخ داده است: استرس مادر بسياري از بيماري ها از جمله مشكلات قلب است. اگر سريعاً كنترل نشود، عوارض جسماني آن عبارتند از: دردهاي ماهيچه اي، احساس درد در ناحيه پشت و گردن و شانه، سوء هاضمه و....

بهارستان
دريا را
براي خويش ساخته ام
تابوتي
از خنكا
او نگارتي- ترجمه فرامرز سليماني

۶فيلم ايراني در كارلووي واري
سي و نهمين جشنواره بين المللي كارلووي واري كه از ۱۲ تير آغاز به كار كرده است تا ۲۰ تير در جمهوري چك ادامه خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، اين جشنواره كه از مهم ترين رويدادهاي سينماي جهان محسوب مي شود امسال ۶ فيلم ايراني را در بخش هاي مختلف خود قرار داده است. «در كنار رودخانه» ساخته عليرضا اميني و به تهيه كنندگي «حبيب الله كاسه ساز» در اولين نمايش بين المللي خود در بخش مسابقه اين جشنواره به نمايش درمي آيد.
همچنين فيلم «دانه هاي ريز برف» ديگر ساخته عليرضا اميني همراه با سه فيلم از سميرا مخملباف «سيب»، «تخته سياه» و «پنج عصر» و «لذت ديوانگي» حنا مخملباف در بخش هاي جنبي اين جشنواره به نمايش درمي آيد.

برگي از تاريخ
رأي دادگاه لاهه برضد ايران
پنجم ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر راي دادگاه لاهه بر ضد ايران كه شرحش در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست:
«سر جان ملكم» تاليف خود «تاريخ ايران» را كه كلاً حدود هزار صفحه است به دست چاپ داد. وي كه يك «نظامي ـ ديپلمات» بود از سال ۱۸۰۰ ميلادي تا ۱۸۱۰ سه بار به عنوان مأمور دولت انگلستان به ايران آمده بود. در سال ۱۸۱۱ به همت سيمون بوليوار نخستين سرزمين آمريكاي لاتين كه از استعمار اسپانيا خلاص شد اعلام استقلال كرد و به نام بوليوي خوانده شد. در سال ۱۸۳۰ دولت فرانسه كه در صدد تصرف الجزاير برآمده بود شهر الجزيره و مناطق اطراف آن را گرفت، ولي براي استعمار همه الجزاير مجبور شد كه ۴۰ سال بجنگد. در سال۱۹۰۰ يكصد هزار چيني كه در تاريخ به «مشت زنان» شهرت يافته اند و قصد كوتاه كردن دست خارجيان و ميسيون هاي مسيحي را از وطن خود داشتند، ۱۲ هزار نيروي خارجي را در «تيانشان» محاصره كردند. در سال ۱۹۳۴ ماري كوري دانشمند فرانسوي فيزيك كه به اتفاق شوهرش «پير» در سال ۱۸۹۸ موفق به كشف عنصر راديواكتيو راديوم شده بود درگذشت. در سال ۱۹۴۵ چرچيل در انتخابات انگلستان شكست خورد. اين انتخابات «بلوغ دمكراسي» انگلستان را ثابت كرد، زيرا انگليسي ها احساس كرده بودند مردي كه در زمان جنگ آنان را به پيروزي رساند، شايد نتواند در دوران صلح نخست وزير خوبي برايشان باشد.
اينك اشاره اي كوتاه به راي دادگاه لاهه به عنوان «برگ امروز»:
برغم حضور دكتر مصدق نخست وزير وقت در جلسه دادگاه بين المللي لاهه و مدافعات بعدي وكيل بلژيكي ايران، دادگاه لاهه روز پنجم ژوئيه ۱۹۵۱ به سود شاكي پرونده (دولت انگلستان) و بر ضد ايران راي داد. ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا از حزب دمكرات براي حل مسئله از طريق تراضي طرفين، ده روز بعد اورل هريمن ديپلمات آمريكايي را براي مذاكره با دكتر مصدق به تهران فرستاد كه نخست وزير وقت، ملي شدن صنعت نفت ايران را عملي پايان يافته اعلام كرد و حاضر به سازش نشد، نسبت به تهديد انگلستان كه مسئله را در شوراي امنيت مطرح خواهد كرد بي اعتنايي نشان داد و بعداً نيز مناسبات ايران با انگلستان را قطع كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
داستان واقعي
وسط بيابان گير افتاد بود.قلچماق بود. راحت از پس هر دو نفرشان برمي آمد. ولي يكيشان تفنگ داشت. تسليم شد. رفت از داشبورد ماشين هر چه اسكناس داشت آورد و پرت كرد طرف دزد ها. پولها توي هوا پخش شد. دزدها هول شدند و ريختند سر پولها...
جلوي در پاسگاه ژاندارمري ترمز زد. تفنگ به دست پياده شد. تفنگ را به سرباز دم در داد. بعد رفت روي بار و دو تا آدم طناب پيچ شده را از همان بالا پرت كرد روي زمين.
حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
آبميوه ۲۵۰ دلاري
سالت ليك سيتي: چندي پيش يك گروه از نوجوانان ۱۱ تا ۱۴ ساله از طرف مدرسه خود به سفر علمي - تفريحي رفتند كه پس از تاريك شدن هوا، دانش آموزان به دور از چشم معلمان خود به روشن كردن آتش پرداختند. در حقيقت رها كردن آتش توسط بچه ها موجب آتش سوزي گسترده اي در جنگل شد كه ۱۴ ميليون دلار خسارت به محيط زيست اطراف وارد كرد.به همين دليل مدرسه، محكوم به پرداخت اين خسارت شد و دانش آموزان تصميم گرفتند با فروش آبميوه اين پول را جمع آوري و اشتباه خود را جبران كنند.آنها هر ليوان آبميوه را به قيمت ۲۵۰ دلار مي فروشند كه اگر از هر ۴۰ نفر در ايالت يوتا تنها يك نفر اين آبميوه ها را خريداري كنند، پول مورد نظر تأمين خواهد شد.اين درحالي است كه قيمت يك ليوان آبميوه مشابه ۱۰ دلار است.
مسابقه حمل همسر
هلسينكي: همه ساله در كشور فنلاند مسابقه حمل همسر انجام مي شود كه سيزدهمين دوره اين رقابت ها روز گذشته با قهرماني يك زوج از استوني به پايان رسيد.در اين مسابقه، مردان بايد همسران خود را كول كنند و مسير مسابقه را با سرعت هرچه تمام تر طي كنند.امسال مسير مسابقه ۵/۲۵۳ متر بود كه در طول اين مسير دو مانع چوبي، يك مانع آبي و يك درياچه مصنوعي به طول ۱۰ متر در نظر گرفته شده بود كه در نهايت يك زوج از استوني زودتر از ۲۰ زوج ديگر از خط پايان عبور كردند.
فرود اضطراري در خيابان
بيروت: يك هواپيماي سبك در كنار معروف ترين هتل شهر بيروت فرود اضطراري انجام داد و در داخل اين هواپيما، خلبان مشغول آموزش دادن به يك دانشجوي خلباني بود كه ناگهان موتور هواپيما دچار نقص فني شد و خلبان درخواست فرود اضطراري در خيابان كرد.به همين دليل، نيروهاي امنيتي، يكي از پررفت وآمدترين خيابان هاي بيروت را تخليه كردند تا اين كه خلبان بتواند فرود اضطراري انجام دهد. خوشبختانه هواپيما بدون كوچكترين مشكلي روي سطح خيابان فرود آمد.
نشت لاك ناخن در هواپيما
برلين: ديروز ۴۵ نفر از مسافران پرواز آمستردام به برلين ناگهان دچار سرگيجه و بي حسي شدند. به همين دليل خلبان با فرودگاه برمن تماس گرفت تا فرود اضطراري انجام دهد. پس از فرود هواپيما، پزشكان با آمبولانس مسافران بيمار را به بيمارستان انتقال دادند كه در آنجا مشخص شد هيچ خطري آنها را تهديد نمي كند.در حقيقت، نشت لاك ناخن يكي از مسافران عامل ايجاد اين مسموميت بود. نشت شيشه لاك ناخن باعث شده بود تا مقدار زيادي لاك كف هواپيما بريزد و بوي آن از طريق سيستم تهويه در سراسر هواپيما پخش بشود.
پيوند چشم
مدرس: يك كودك پاكستاني براي اولين بار از يك چشم هندي، جهان را تماشا كرد. اين كودك يك ساله كه از بدو تولد نابينا بود همراه با والدينش به هند سفر كرد تا پيوند چشم دريافت كند. پزشكان با انجام يك عمل جراحي طولاني و طاقت فرسا، چشم هاي يك مرد ۵۰ ساله هندي را به وي پيوند زدند و چند ساعت پس از عمل جراحي، كودك قادر شد توپي را كه مقابلش قرار داشت در دست بگيرد.البته قدرت بينايي اين كودك در حال حاضر ضعيف است اما به گفته پزشكان تا يك هفته آينده كامل خواهد شد.
عاقبت سقوط ۱۱۷ متري
اسلو: يك مرد نروژي كه از طبقه سي وهفتم يك ساختمان سقوط آزاد انجام داده بود به شدت مجروح شد. اين چترباز حرفه اي كه در طول عمر خود بيش از ۷۰ سقوط آزاد انجام داده بود همراه ۲۵ نفر ديگر به بالاي بلندترين ساختمان كشور نروژ رفتند و از ارتفاع ۱۱۷ متري سقوط آزاد انجام دادند كه متأسفانه طناب چتر نجات اين مرد به تير چراغ برق گير كرد و او با شدت هرچه تمام تر به زمين كوبيده شد.وي كه هم اكنون در بيمارستان بستري است از ناحيه سر، پشت و ريه آسيب ديده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۹ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۵ دقيقه

گل و گياه
كلماتيس
009381.jpg
نام علمي: Clematis شProteus'
خانواده: RANUNCULACEAE
اين واريته به بلندي ۳-۵/۲ متر و گستردگي يك متر مي رسد گلهاي صورتي-ارغواني آن اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي يا كمي سايه و خاك غني با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد، در اوايل بهار هرس مي شود.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تهيه قلمه چوب نرم يا خوابانيدن در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |