دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۸ - Jul 5, 2004
براساس ارزيابي يك مؤسسه بين المللي
بيمه ريسك تروريستي در ايران از آمريكا و اروپا كمتر است
گروه اقتصادي: يكي از مواردي كه موسسات بيمه بين المللي در پوشش بيمه كشورها و تعيين نرخ بيمه مورد توجه قرار مي دهند، موضوع ريسكهاي سياسي و ريسك تروريسم است.
به گزارش خبرنگار ما، از جمله موسسات معتبري كه اقدام به پوشش اينگونه ريسكها مي نمايد موسسه ارزيابي بين المللي AON است. اين شركت در بيش از ۱۲۰ كشور با بيش از ۵۴ هزار كارمند به فعاليت بيمه اي و مشاوره تخصصي مي پردازد و در زمره ۲۰۰ شركت برتر جهان قرار دارد. موسسه مذكور بزرگترين كارگزار بيمه هاي اتكايي و دومين شركت بزرگ كارگزاري بيمه دنيا است كه مستمراً كشورها را از لحاظ ريسكهاي اقتصادي، سياسي و همچنين ريسك تروريسم ارزيابي مي كند.
در جديد ترين ارزيابي اين موسسه در مورد كشورهاي جهان از نظر آسيب پذيري در قبال خطرات تروريستي و امنيت سرمايه گذاري كه در ماه آوريل منتشر شد ايران از آمريكا و بسياري از كشورهاي اروپايي امن تر ارزيابي شده است. در اين دسته بندي كه كشورها به پنج گروه كشورهاي ۱) بسيار كم ريسك ۲) كم ريسك ۳) ريسك متوسط ۴) پر ريسك و ۵) بسيار پر ريسك تقسيم مي شوند، ايران در گروه ۲ جاي گرفته است.
براساس اين بررسي كشورهاي پاكستان، ايرلند شمالي، افغانستان، چچن، كلمبيا، هند، عراق، فلسطين اشغالي و كشمير به عنوان كشورهاي بسيار پر ريسك در گروه ۵ قرار گرفته اند. آمريكا، فرانسه، اسپانيا، تركيه، انگليس و تعدادي ديگر از كشورهاي غربي با قرار گرفتن در گروه هاي ۴ و ۳ در مقايسه با ايران آسيب پذيري بيشتري در مقابل حملات تروريستي داشته و پر ريسك ارزيابي شده اند.

واردات گوشت مرغ نياز به اخذ مجوز موردي از وزارت جهاد كشاورزي ندارد
گروه اقتصادي: با حذف موانع غيرتعرفه اي واردات گوشت مرغ ،متقاضيان واردات گوشت مرغ نياز به اخذ مجوزهاي موردي از وزارت جهاد كشاورزي ندارند.در راستاي ماده ۱۱۵ قانون برنامه سوم توسعه كشور، براي حذف موانع غيرتعرفه اي واردات كالا، باتوجه به تصريح به عمل آمده از جانب اداره كل مقررات صادرات و واردات،متقاضيان واردات گوشت مرغ، نياز به اخذ مجوزهاي موردي از وزارت جهاد كشاورزي ندارند. لذا با رعايت ساير مقررات، نسبت به ثبت سفارش به نام متقاضيان واردات مرغ، اقلام لازم معمول مي شود.

گفت وگوي امروز
قرض الحسنه يك ميليون ريالي براي ۲۰۰ هزار دانشجو
گروه اقتصادي: پرداخت تسهيلات بانكي به جوانان ازجمله سياست هايي است كه براي ايجاد اشتغال يا كمك به آنها موردتوجه قرار گرفته است اخيرا بانك كشاورزي اعطاي تسهيلات به دارندگان كارت ملي جوانان را موردتوجه قرارداده است. اين امر در قالب كارت ملي جوانان كه با همكاري سازمان ملي جوانان تهيه شده، صورت مي گيرد.با جواد سعيدي مديركل اداره خدمات كارت بانك كشاورزي پيرامون اهداف و چگونگي پرداخت اين تسهيلات گفت و گو كرده ايم.
***
* پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به دارندگان كارت ملي جوانان با چه شرايطي صورت مي گيرد؟
- اين تسهيلات به صورت قرض الحسنه بوده و تنها شرط دريافت آن دارابودن كارت ملي جوان است. درحال حاضر بانك كشاورزي در مرحله موردي (پايلوت) اين طرح، دانشجويان را براي دريافت تسهيلات درنظر گرفته است. دارندگان اين كارت مي توانند با گذشت سه ماه از صدور كارت ملي جوان از تسهيلات قرض الحسنه اين بانك تا مبلغ يك ميليون ريال بهره مند شوند.اين كارت با همكاري سازمان ملي جوانان و بانك كشاورزي تهيه شده و باتوجه به نياز دانشجويان، از اول سال تحصيلي ۲۰۰ هزار نفر از دانشجويان استان تهران و كرج از اين تسهيلات بهره مند خواهند شد. درخصوص شرايط دريافت اين وام و وثيقه لازم نيز بخشنامه آن از سوي اعتبارات بانك ابلاغ خواهد شد و سعي مي شود سهولت زيادي براي پرداخت اين وام به متقاضيان فراهم شود.
* آيا شرايط خاصي براي دريافت اين كارت وجود دارد؟
- مرحله اول پذيرش اين كارت كه از روز ۱۵ تير در ۶۱ شعبه منطقه تهران بزرگ و كرج آغاز مي شود تنها نيازمند ارايه كارت دانشجويي معتبر است و پس از تكميل فرم و ارايه كپي  كارت دانشجويي معتبر توسط دانشجويان، از اول مردادماه نسبت به صدور كارت به همراه دفترچه راهنماي مراكزي كه خدمات و تخفيف هاي ذكرشده را ارايه مي دهند و كارت بيمه كه براساس آن پوشش بيمه اي خاصي نيز درنظر گرفته شده، اقدام خواهد شد.
* آيا برنامه اي براي افزايش سقف تسهيلات پرداختي و تحت پوشش قرارگرفتن بيشتر جوانان درنظر داريد؟
- در مرحله آزمايشي به دليل اينكه جامعه مشخصي را براي رفتارسنجي دراختيار داشته باشيم با هماهنگي سازمان ملي جوانان، دانشجويان موردتوجه قرار گرفته اند. برنامه كارت ملي جوان براي همه جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است كه بيش از ۵/۲۲ ميليون نفر را دربر مي گيرد و تلاش مي شود تا پايان برنامه چهارم توسعه اين كارت را به متقاضيان ارايه دهيم. قطعا با پيشرفت پروژه و پايان مرحله آزمايشي كه از مردادماه آغاز و دو ماه ادامه خواهد يافت، نسبت به تعميم صدور كارت و افزايش تسهيلات اقدام خواهد شد.
گرچه ممكن است در صورتي كه مرحله اول زودتر به پايان برسد، با هماهنگي سازمان ملي جوانان يا تعداد دانشجويان مشمول طرح را افزايش داده و يا نسبت به گسترش و تعميم آن به ساير جوانان اقدام كنيم.

هزينه تسريع اجراي فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي در شوراي اقتصاد تصويب شد
درخواست  وزارت  نفت  در خصوص  تامين هزينه  هاي  تسريع  اجراي  طرح  توسعه  فازهاي  ۴ و ۵ ميدان  گازي  پارس جنوبي  در جلسه شوراي اقتصاد مطرح  و شورا  پس  از بررسي  و تعديل  ارقام  هزينه متناسب  با افزايش  منافع  اقتصادي  طرح  با آن موافقت  كرد.
در اين جلسه كه به رياست سيدمحمدخاتمي رئيس  جمهوري تشكيل شد، سرمايه گذاري  شركت  ملي  صنايع  پتروشيمي از محل  منابع  داخلي  خود جهت  سرمايه گذاري  در دو طرح  زيربنايي  بندر عسلويه  نيز در شوراي  اقتصاد تصويب  شد. در اين  جلسه،  پيشنهاد مشترك  وزارتخانه  هاي  بازرگاني  و جهاد كشاورزي  وسازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  كشور در خصوص  اختصاص  يارانه  صادراتي  به چاي  توليدي  كشور در سال  جاري  و سال  هاي  گذشته ، تأييد و مقرر شد ميزان  و نحوه  پرداخت  يارانه  را كارگروهي  متشكل  از نمايندگان  اين دستگاه  ها تعيين  كنند.
همچنين  درخواست  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  در خصوص  تكميل ساختمان  مركزي  اين  وزارتخانه  مورد موافقت  قرار گرفت . استفاده  از تسهيلات  مالي  خارجي  براي  اجراي  طرح  هاي  توسعه  محلي  و منطقه اي  از ديگر موضوع  هايي  است  كه  در جلسه  شوراي  اقتصاد بررسي  شد. اعضاي  شوراي  اقتصاد ضمن  موافقت  با اين  روش  تأمين  مالي  براي  ايجاد صندوق  هاي  توسعه  محلي  بر اجراي  طرح  هاي  توليدي  و درآمدزا، مشاركت بخش  غير دولتي  در اجراي  طرح  ها و گزينش  طرح  ها از سوي  شوراهاي  محلي  تأكيد كردند.

با تأخير ده ساله مجمع عمومي سازمان منطقه آزاد كيش تشكيل شد
گروه اقتصادي: انتشار خبر تشكيل نخستين جلسه مجمع عمومي سازمان منطقه آزاد كيش با تأخير ده ساله از عدم توجه دست اندركاران به اجراي قانون تشكيل مناطق آزاد حكايت دارد.
مجمع عمومي در واقع بالاترين مرجع تصميم گيري در سازمان هاست و تعيين تكليف بسياري از امور جاري اين سازمان برعهده مجمع عمومي است.
در گزارشي كه از سوي روابط عمومي سازمان منطقه آزاد كيش منتشر شده، اشاره اي به وظايف اين مجمع و مشكلات ناشي از تأخير ده ساله تشكيل آن نشده است.
براساس اين گزارش، در نخستين جلسه اين مجمع كه به رياست دكتر عارف معاون اول رئيس جمهوري و با حضور وزراي عضو تشكيل شد، حسابهاي مالي سال ۸۱ سازمان منطقه آزاد كيش بررسي و تصويب شد.
براساس اين گزارش، دكتر عارف در اين جلسه دستور داده است كه دومين نشست مجمع عمومي حساب هاي مالي سال ۸۲ مورد رسيدگي قرار گيرد، قرار است دومين جلسه مجمع عمومي تا پايان شهريور ماه سال جاري برگزار  شود.

مناقصه هاي فازهاي ۱۱ تا ۲۰ پارس جنوبي امسال برگزار مي شود
هفتمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي از امروز آغاز مي شود
گروه اقتصادي: بهره مالكانه تعريفي بين المللي از رابطه شركت ملي نفت ايران و دولت ارائه مي كند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزير نفت ديروز در جمع خبرنگاران افزود: در قانون برنامه سوم توسعه كشور رابطه شركت ملي نفت ايران با دولت رابطه اي مترقي نبوده و با پرداخت بهره مالكانه اين رابطه به شيوه اي جديد، شفاف و اقتصادي تعريف مي شود.وي با بيان اين كه در سيستم جديد پرداخت بهره مالكانه هيچ درآمد اضافي نصيب شركت ملي نفت ايران نمي شود، گفت: در بهره مالكانه مديريت و اداره پالايشگاه هاي كشور نيز طبق مقررات بين المللي بازرگاني و به شكلي رقابتي صورت مي گيرد.وي با تأكيد بر اين كه نگراني هاي موجود درخصوص نظارت بر عملكرد وزارت نفت و شركت ملي نفت قابل رفع است تأكيد كرد، نظارت حق مجلس است كه اين نظارت در چارچوب بهره مالكانه نيز مي تواند اعمال شود.
اكبر تركان با اشاره به برگزاري هفتمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي كه امروز آغاز مي شود گفت: در اين نمايشگاه بخشي از توان داخلي در بخش هاي گوناگون صنعت نفت به نمايش گذاشته شده كه مي تواند پيشرفت توان داخلي را به نمايش گذارد.وي با تأييد ضرورت تسريع بهره برداري از حوزه گازي پارس جنوبي تأكيد كرد كه پيمانكاران داخلي به طور طبيعي توانايي هاي شركت هاي بزرگ خارجي را ندارند ولي بايد به رشد اين شركت ها كمك كرد.وي افزود: براي تسريع در بهره برداري از فازهاي مختلف پارس جنوبي مشاركت خارجي در فازهاي ۴ تا ۸ اين منطقه افزايش يافته و عليرغم حضور شركت هاي ايراني، به سرعت عمل در بهره برداري نيز توجه شده است.معاون برنامه ريزي وزير نفت گفت: در سال جاري مناقصه هاي فازهاي ۱۱ تا ۲۰ برگزار مي شود و سرنوشت هر يك از اين فازها مشخص خواهد شد. عمليات اجرايي برخي از اين فازها از جمله فازهاي ۱۱ تا ۱۴ در طول برنامه چهارم آغاز مي شود.

گزارش سالانه بانك مركزي از وضعيت اقتصادي كشور در سال ۸۲
رشد اقتصادي ۷/۶درصد، تورم ۶/۱۵درصد رشد نقدينگي ۱/۲۶درصد
گروه اقتصادي: بانك مركزي با ارائه آمار و ارقام مربوط به سال ۸۲، وضعيت اقتصادي كشور در اين سال را اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين گزارش رشد اقتصادي ايران در سال ۸۲ حدود ۷/۶درصداعلام شده كه در مقايسه با سال ۸۱ حدود ۰‎/۷ درصد كمتر است.
رشد اقتصادي كشور در سال ۸۱ حدود ۴/۷درصد بوده است. بنابراين گزارش توليد ناخالص داخلي ايران در پايان سال ۸۲ به قيمتهاي جاري ۹۲۲ هزار و ۴۳۳ مليارد ريال بوده است.
اين گزارش حاكي است كه در اين سال ميزان تشكيل سرمايه ثابت ناخالص ۲۵۹ هزار و ۱۴۳ ميليارد ريال بوده و اين در حالي است كه هزينه بخش خصوصي در سال ۸۲ به رقمي در حدود ۴۰۵ هزار و ۳۳ ميليارد ريال رسيد.
هزينه مصرفي بخش دولتي در سال گذشته حدود ۱۳۱ هزار و ۴۶۴ ميليارد ريال بوده است.
بنا بر اين گزارش نرخ تورم در پايان سال  ۸۲ ، ۶/۱۵درصد بوده و اين در حالي است كه براساس برنامه سوم، در سال ۸۲ نرخ تورم بايد به ۱۴درصد مي رسيد.
گزارش بانك مركزي درخصوص وضع مالي دولت در سال ۸۲ حاكي است كه در اين سال مجموع درآمدهاي دولت به ۱۸۲ هزار و ۷۲۲ ميليارد ريال رسيد و اين در حالي است كه در همين سال پرداختهاي دولت رقمي در حدود ۲۸۲ هزار و ۱۳۷ ميليارد ريال بوده است كه به اين ترتيب تراز عملياتي دولت در حدود ۹۹ هزار و ۴۱۵ ميليارد ريال كسري داشته است.
اين گزارش مي افزايد: در سال ۸۲ درآمدهاي دولت از محل واگذاري دارايي هاي سرمايه اي حدود ۱۲۹ هزار و ۳۰ ميليارد ريال بوده در حالي كه تملك دارايي هاي سرمايه اي يا هزينه هاي عمراني به رقمي در حدود ۶۰ هزار و ۹۸۶ ميليارد ريال رسيده است.
براساس اين گزارش صادرات كالا در سال گذشته به رقمي در حدود ۳۳ ميليارد و ۷۸۸ ميليون دلار رسيد، در حالي كه واردات كالا در اين مدت ۲۸ ميليارد و ۷۹۵ ميليون دلار بوده كه به اين ترتيب تراز بازرگاني كشور ۴ ميليارد و ۹۹۳ ميليون دلار مثبت بوده است.
بنابراين گزارش كل بدهي هاي خارجي كشور در پايان سال گذشته به رقمي در حدود ۱۲ ميليارد و ۱۰۰ ميليون دلار رسيد.
متوسط نرخ ارز (دلار)در بازار بين بانكي طي سال گذشته ۸ هزار و ۲۸۱ ريال بوده است.
اين گزارش حاكي است كه رشد نقدينگي در پايان سال گذشته، ۱/۲۶درصد بوده و اين در حالي است كه رشد پول و رشد شبه پول به ترتيب ۱۹ و ۷/۳۱درصد بوده است.
رشد سپرده هاي بخش غيردولتي در سال گذشته توسط بانك مركزي ۵/۲۷درصد گزارش شده است.
اين گزارش حاكي است كه شاخص قيمت سهام در پايان سال ۸۲ به عدد ۳۷/۱۱۳۷۹ واحد رسيد و ارزش معاملات سهام ۶۶ هزار و ۸۶۹ ميليارد ريال  كه تعداد سهام مبادله شده ۸/۷۸۷۸ ميليون سهم بوده است.
بنابراين گزارش جمعيت كشور در پايان سال ۸۲ حدود ۷/۶۶ ميليون نفر بوده كه ۹/۴۳ ميليون نفر آنها در مناطق شهري و ۸/۲۲ ميليون نفر نيز در مناطق روستايي بوده اند. رشد جمعيت كشور در اين سال ۵/۱ درصد و تراكم جمعيت ۵/۴۰نفر در هر كيلومتر مربع است. اين گزارش حاكي است كه جمعيت فعال كشور در اين سال ۲۱ ميليون نفر بوده است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۸۴۸
۲,۲۰۰
شيشه وگاز
۹۴
۱,۹۷۴
گلتاش
۸۴
۱,۷۶۴
شكر شاهرود
۲۱۸
۴,۵۷۹
سرمايه گذاري البرز
۱۲۰
۲,۵۲۱
سرمايه گذاري آذربايجان
۲۰
۴۲۰
گروه صنعتي ملي
۱۲۳۹
۲۶,۰۲۲
تكين كو
۱۸۶۴
۳۹,۱۶۱
سيمان سپاهان
۱۰۰۰
۲۱,۰۰۰
سيمان اردبيل
۲۳۵
۴,۹۳۷
ملي سرب و روي
۱۷۶
۳,۷۰۲
آونگان
۹۷۸
۲۰,۵۸۹
سيمان بجنورد
۴۰۸
۸,۵۸۶
معادن منگنزايران
۲۹۸
۶,۲۷۰
مارگارين
۳۴۱
۷,۱۶۹
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۱۷۲
۳,۶۱۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲۷۸
۵,۸۵۱
داروسازي اسوه
۱۲۸
۲,۶۹۵
لاستيك دنا
۱۱۸
۲,۴۸۷
دشت مرغاب
۱۷۶
۳,۷۱۵
معادن بافق
۱۲۴
۲,۶۱۸
سرمايه گذاري ملت
۷۵
۱,۵۸۸
لاستيك البرز
۱۵۰
۳,۱۸۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۶۹
۱,۴۶۸
فنرسازي خاور
۵۸۰
۱۲,۴۳۲
سرمايه گذاري بانك ملي
۹۸
۲,۱۰۵
پارس پامچال
۸۷
۱,۸۸۷
پلي اكريل
۱۱۵۹
۲۵,۲۰۱
نفت بهران
۲۰۰۵
۴۸,۶۰۰
سيمان دورود
۲۸۰۲
۷۰,۹۹۸
سيمان صوفيان
۱۴۰
۳,۶۸۰
سرمايه گذاري سپه
۵۳۶
۱۴,۲۰۰
جابربن حيان
۳۳۵
۹,۰۱۰
معادن و فلزات
۹۵
۲,۸۷۸
سپنتا
۷۳
۲,۲۵۰
صنعتي بوتان
۱۰۰۳
۳۳,۸۴۰
سيمان تهران
۳۹۳
۱۶,۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۱۲۴
۵,۰۶۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۳۹
۱,۶۲۰
رينگ مشهد
۱۷۱
۷,۳۰۰
پارس دارو
۹۴
۴,۴۱۹
سرمايه گذاري بازنشستگي
۵۰
۲,۷۵۰
لاستيك كرمان
۳۵
۱,۹۸۰
شيمي دارويي داروپخش
۴۶۶
۲۸,۰۰۰
سيمان شمال
۸۲
۵,۰۰۰
قند پيرانشهر
۱۰۰
۶,۴۰۱
كيميدارو
۹۸
۸,۲۲۰
گروه بهمن
۲۲۵
۱۹,۴۹۰
صنعتي دريايي(صدرا)
۵۰
۵,۱۵۵
داروسازي كوثر
۸۸
۹,۴۵۰
اقتصاد نوين
۶۰
۷,۵۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۸۲
۱۰,۲۸۹
باما
۲۰
۴,۵۳۷
تامين ماسه
۹
۲,۶۲۰
سرمايه گذاري بيمه
۱۹
۶,۳۰۰
سرمايه گذاري ملي
۳۲
۱۲,۷۰۰
داروسازي سبحان
۱۱
۵,۱۰۰
صنعتي سپاهان
۹۶
۵۶,۷۵۰
سيمان كرمان
۲
۲,۹۹۰
چيني ايران
۱۱
۱۷,۰۳۰
رازك
۳
۶,۸۹۹
صنعتي بهشهر
۶-
۱۳,۰۰۰
آلومتك
۲-
۲,۸۷۶
سرمايه گذاري بوعلي
۷-
۶,۳۹۹
سرمايه گذاري غدير

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۳۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۷۵
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۴۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۶۳۹

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |