دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۸ - Jul 5, 2004
ديدار بشار اسد با مقام معظم رهبري
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار آقاي «بشار اسد» رييس جمهور سوريه با اشاره به روابط صميمانه  جمهوري اسلامي ايران و سوريه اظهار اميدواري كردند اين سفر و مذاكرات انجام گرفته زمينه  همكاري هاي گسترده تر دو كشور را فراهم نمايد.
به گزارش ايسنا، ايشان از مرحوم حافظ اسد به عنوان يك سياستمدار برجسته ياد كردند و خطاب به آقاي بشار اسد افزودند: حضور جناب عالي به عنوان شخصيتي لايق و شجاع در رأس كشور سوريه خلاء نبود مرحوم حافظ اسد را جبران كرده است.
در اين ديدار كه آقاي خاتمي رييس جمهور نيز حضور داشت، آقاي بشار اسد با اشاره به روابط خوب و ديدگاههاي نزديك دو كشور گفت: در مذاكرات با آقاي خاتمي مسايل مختلفي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و مشخص شد ديدگاههاي دو كشور همچون گذشته مشترك است.
رييس جمهور سوريه با اشاره به اوضاع عراق خاطرنشان كرد: با توجه به همسايگي ايران و سوريه با عراق، اين دو كشور قطعا خواهان عراقي باثبات هستند و همواره نيز در اين مسير گام برداشته اند.

پاسخ حسين موسويان به منتقدان مذاكرات هسته اي:
مذاكرات هسته اي يك سال گذشته،ايران را از ورطه خطر دور كرد
حسين موسويان سخنگوي هيأت مذاكره كننده ايران در مسائل هسته اي در گفت  وگو با همشهري نكاتي درباره روند يكسال اخير مذاكرات هسته اي بازگو كرد.
موسويان كه از جمله افراد خوشبين به مذاكره با اروپايي ها و آژانس بين المللي است در پاسخ به اين انتقاد كه گفته مي شود «ايران به اروپا امتياز داده اما امتيازي نگرفته است» مي گويد: اولا آنچه مذاكره كنندگان در قالب بيانيه تهران به اروپايي ها متعهد شدند دو چيز بود، يكي امضاي پروتكل الحاقي و ديگري تعليق داوطلبانه غني سازي، اين دو مورد پيش از بيانيه تهران توسط عاليترين مقام هاي كشور اعلام شده بود.
وي بدون اشاره به پذيرش انجام بازرسيهاي سرزده آژانس طبق پروتكل الحاقي از جانب طرف ايراني تاكيد كرد كه مهم ترين تعهد اروپايي ها حل و فصل مسئله هسته اي ايران در داخل آژانس و عدم ارجاع موضوع به شوراي امنيت بود كه محقق شد . اين در حالي است كه پيش از اين گفته
مي شد كه اروپايي ها علاوه بر اين تعهد داده بودند كه پرونده ايران در آژانس در آخرين جلسه حكام مختومه شود.
موسويان درباره آنچه ايران در مذاكرات يكسال اخير به دست آورده است مي گويد: در قطعنامه سپتامبر ۲۰۰۳ فضا به گونه اي سنگين و عليه ايران بود كه القا مي كرد ايران در آستانه توليد بمب اتمي است و به صورت چالشي براي صلح و امنيت جهاني درآمده است. بر همين اساس فهرست بلندبالايي از ابهامات و سئوالات عليه ايران درست شده بود. حال آن كه امروز هيچ زمينه اي حتي براي طرح موضوع ارجاع به شوراي امنيت وجود ندارد.به گفته موسويان اكنون فضاي بين المللي چنان به نفع ايران تغيير كرده كه اكثر قريب به اتفاق سخنرانان (شوراي حكام) از ضرورت مختومه شدن پرونده هسته اي ايران سخن گفتند.موسويان درباره انتقادهاي بي باكانه اخير از سياست هاي هسته اي كشور گفت: بسياري مطلع نيستند كه اين تصميمات در عالي ترين سطوح كشور و با حضور عالي ترين مقام هاي دولتي گرفته شده است .مشروح اين گفت وگو را در روزهاي آينده در همشهري بخوانيد.

ايران و سوريه در بحران عراق
به وحدت رويه دست يافته اند
009450.jpg
بشار اسد و سيد محمد خاتمي در نشست خبري خود تأكيد كردند كه ايران و سوريه در بحران عراق به يك وحدت رويه و اتفاق نظر دست يافته اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پس از برگزاري استقبال رسمي از رئيس جمهور سوريه، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران و بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در يك كنفرانس خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي شركت كردند. رئيس جمهور ايران در پاسخ به سوال خبرنگار تلويزيون سوريه در مورد تاثير ديدارهاي روساي جمهور دو كشور در حل بحران عراق گفت: اينك منطقه خاورميانه در موقعيت حساسي به سر مي برد و ارتباط نزديك دو كشور ايران و سوريه مي تواند نسبت به تحولات و جريانات منطقه و بحرانهاي فراواني كه در اين منطقه روي مي دهد، تاثيرگذار باشد. وي با اشاره به اينكه عراق از نقاط بحراني خاورميانه است، تصريح كرد: اين بحران قابل پيش بيني بود و منشا آن غرور، تجاوز و اشغال آمريكايي ها است.
خاتمي با تأكيد بر اينكه امروز مشكلات عراق در درجه اول متوجه مردم اين كشور است، افزود: اين مسئله بي شك دامن خود اشغالگران را هم گرفته است و براي ما و همسايگان عراق هم از اهميت زيادي برخوردار است چرا كه ناامني در عراق، براي كل منطقه زيان آور است.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه هيچ ابهامي براي ايران و سوريه در مورد عراق وجود ندارد، افزود: راه حل بحران عراق رفع سريع اشغال از اين كشور و استقرار يك حكومت مردمي است كه نماينده همه مردم اين كشور از جمله قبايل و طوايف است. وي گفت: همكاري هاي منطقه اي به ويژه كشورهاي همسايه عراق، موجب ايجاد ثبات و تسريع در سازندگي و برقراري امنيت در اين كشور مي شود. وي گفت: ما در مذاكرات خود پيرامون راهها و روشهاي رسيدن به اين هدف قطعي، بحث خواهيم كرد و اميدواريم تبادل نظر دو كشور به عنوان همسايگان عراق در اين زمينه موثر باشد. بشار اسد رئيس جمهور سوريه نيز در اين نشست خبري در پاسخ به سوال يك خبرنگار ايراني گفت: ايران و سوريه مذاكرات خود را در تمام رده ها از قبل آغاز كرده اند كه اينك نيز اين مذاكرات و تبادل نظرها باعث هماهنگي و تاثيرگذاري در بحران هاي منطقه اي به ويژه مساله عراق است.
رئيس جمهوري سوريه خاطر نشان كرد: موضوع عراق جزئيات گسترده اي دارد و افزايش ديد و بازديدها ميان مسئولان ايراني و سوري باعث مي شود كه در اين چارچوب به يك وحدت نظر و وحدت رويه دست يابيم.وي افزود: همكاري هاي ايران و سوريه نشان مي دهد كه مسايلي همچون عراق، مساله فلسطين و روند صلح خاورميانه كه هم اينك متوقف شده مي تواند مورد بحث و تبادل نظر قرار گيرد.بشار اسد تأكيد كرد: توافق مستمري ميان ايران و سوريه پس از بحران عراق وجود داشته كه اينك نيز برقرار است و آن يكپارچگي كشور عراق، حاكميت ملت بر اين كشور و خروج اشغالگران از عراق است كه مورد توافق ايران و سوريه است.بشار اسد را در اين سفر عبدالحليم خدام معاون اول رئيس جمهور سوريه و فاروق الشرع وزير امور خارجه اين كشور و يك هيات ۷۰ نفره بلند پايه سياسي و اقتصادي همراهي مي كنند.

سفر مقام معظم  رهبري به همدان
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي امروز براي ديدار و گفتگو با مردم مومن و شجاع همدان به اين استان سفر خواهند كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني دفتر ايشان، در اين سفر، همانند سفرهاي پيشين معظم له به مناطق مختلف كشور ايشان از نزديك مشكلات و نيازهاي مردم خونگرم اين خطه شهيدپرور را بررسي و با مسئولين استان همدان نيز گفتگو خواهند كرد.
همچنين هيات هايي به نمايندگي از رهبر انقلاب با سفر به شهرهاي ديگر اين استان ضمن ديدار با مردم مسائل، نيازها و مشكلات مناطق مربوطه را بررسي مي كنند.

اخبار مجلس
حداد عادل: مجلس با سخت گيري بي جا درمورد احكام شرعي موافق نيست
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درمورد وضع حجاب زنان جامعه و اقدام مجلس در اين زمينه ضمن تأكيد بر لزوم رعايت حجاب اسلامي از سوي زنان مسلمان خطاب به خبرنگاران گفت: سئوال درمورد حجاب از سوي شما تأمل برانگيز است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري حداد عادل تأكيد كرد: حجاب يكي از احكام اسلامي و از ارزش هاي فرهنگي جامعه است و بايد بهبود پيدا كند ولي آيا رسيدن به اين مقصود از طريق تصويب قانون در مجلس ميسر است يا راه ديگري دارد، الان اظهارنظر نمي كنيم.
وي تصريح كرد: در هر صورت حجاب از احكام مسلم شرعي است و همه خانم ها و آقايان مسلمان بايد از آن پاسداري كنند.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه از امكان تصويب قوانين سخت گيرانه درمورد حجاب خبر داد گفت :مجلس با سخت گيري بي جا در احكام شرعي موافق نيست ولي با اجراي قوانين فعلي موافق هستيم. سخت گيري وقتي رخ مي دهد كه امري قانوني باشد.
ساير تحولات
* اعضاي كميسيون حقوقي و قضائي روز سه شنبه جلسه مشتركي با رئيس قوه قضائيه و مسئولان اين قوه در محل قوه قضائيه برگزار مي كنند.
* علاءالدين بروجردي گفت: طرح ضرورت ازسرگيري غني سازي اورانيوم در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در دست بررسي است و در صورت نهايي شدن آن را به مجلس ارائه خواهيم كرد.
* فوريت طرح اصلاح موادي از قانون ديوان محاسبات كشور در جلسه روز گذشته مجلس به تصويب نرسيد. حسن سليماني در مخالفت با فوريت طرح گفت: نظارت مجلس بر ديوان محاسبات توسط هيأت رئيسه اعمال مي شود و اگر ديوان محاسبات به هر يك از نمايندگان پاسخ دهد مشكل ايجاد مي شود.
* سيدمحمد ميرمحمدي نماينده مردم قم در تذكر آيين نامه اي خود گفت: يكي از اعضاي هيأت رئيسه جهت انتخاب نمايندگان در مجامع و شوراها، ليستي را پخش مي كند كه اين برخلاف سوگند هيأت رئيسه است. حداد عادل نيز در پاسخ به وي ضمن وارد ندانستن تذكر گفت: هيچ اقدامي از سوي هيأت رئيسه براي تأثيرگذاري بر آراء نمايندگان صورت نگرفته و نمايندگان عضو هيأت رئيسه هركدام يك نظري دارند و مي توانند در مجلس فعال باشند و اين ربطي به هيأت رئيسه ندارد.
* اعتبارنامه كوروش نيك نام نماينده اقليت ديني زرتشتيان با ۱۷۰ رأي موافق نمايندگان مجلس در جلسه روز گذشته به تصويب رسيد. وي در دفاع از خود اعلام كرد در سال ۱۳۷۴ در خانه پدري ام مقداري مشروبات الكلي وجود داشته كه برادرم در آنجا زندگي مي كرد و اين قضيه ارتباطي به من نداشت و در آيين ما زرتشتيان نيز توزيع مشروبات الكلي جايز نيست.
* الياس نادران عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: نمايندگان مجلس به كم بودن تعداد كميسيون ها اعتراض دارند. وي افزود: مشكل اشتغال در شرايط فعلي به تشكيل يك فراكسيون كاري در مجلس هفتم نياز دارد.
* حسن كامران در جلسه روز گذشته به عنوان عضو ناظر در هيأت نظارت بر مطبوعات انتخاب شد. لازم به ذكر است در مجلس ششم رجبعلي مزروعي در اين هيأت به عنوان نماينده مجلس حضور داشت.
* محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاران درمورد نياز به تصويب قانون در زمينه حجاب گفت: در اين زمينه نياز به تصويب قانون نداريم. مشكل امروز ما كمبود قانون نيست، در همين رابطه ما تصميم داريم به كمك قواي قضائيه و مجريه كميسيوني را تشكيل دهيم تا قوانيني كه در گذشته تصويب شده بررسي و اضافه هاي آنان را حذف كنيم.
* تعدادي از نمايندگان در حال جمع آوري نامه اي بودند تا نامه اي از سوي دولت ايران به عنوان وكيل ايران عليه جنايت هاي صدام اقامه دعوا كند و در دادگاه صدام شركت داشته باشند. همچنين پيرمؤذن نماينده اردبيل و اكبر اعلمي در زمينه مسئله غرامت هاي جنگي و احقاق حقوق ايران در اين زمينه سئوالاتي را از وزير خارجه مطرح كرده اند.

علت حذف اتهام حمله به ايران از كيفرخواست صدام
به گزارش ايسنا ،بي.بي.سي درباره علت حذف اتهام حمله به ايران از فهرست اتهامات صدام نوشت كه اين اتهام پاي آمريكا، انگليس و هم چنين كشورهاي عربي منطقه را به عنوان حاميان اين جنگ به ميان مي كشيد.
اين شبكه  خبري انگليسي افزود كه نخستين جلسه محاكمه صدام، رهبر سابق عراق، درحالي برگزار شد كه در فهرست اتهامات او، جنگ عليه ايران به طور غير منتظره اي مطرح نشد. پيش از شروع محاكمه از همه شواهد چنين پيدا بود كه صدور دستور حمله به ايران در سال ۸۰ ميلادي به عنوان يكي از اتهامات سنگين رييس جمهور سابق عراق عنوان خواهد شد. رهبران آمريكا و انگليس در ماههاي پيش از حمله به عراق براي توجيه اقدام خود و اثبات خطرناك بودن صدام بارها تاكيد كردند كه علاوه بر اشغال كويت، او به خاك ايران نيز تجاوز كرده است.
اين گزارش مي افزايد: مقامات عراقي كه مسئوليت تدارك مقدمات برگزاري محاكمه صدام را بر عهده داشتند پيش از جلسه دادگاه حمله به ايران را به عنوان يكي از اتهامات رهبر بركنار شده عراق برشمرده بودند. حال كه به اين اتهام هيچ اشاره اي نشده باعث شگفتي در بين بعضي از كارشناسان حقوق بين الملل شده است. كمتر كسي ترديد دارد كه عراق در اين جنگ از سلاح هاي شيميايي غيرمجاز استفاده كرد.
شبكه  خبري ياد شده ادامه مي دهد: مقامات ايران حذف اتهام حمله به ايران از فهرست اتهامات صدام را داراي انگيزه سياسي مي دانند. بعضي از صاحب نظران معتقدند كه حذف اتهام حمله به ايران در محاكمه صدام شايد ناشي از آن است كه رهبران آمريكا و مقامات جديد عراقي تصور مي كردند كه اين موضوعي بسيار حساس است و اگر اين موضوع در دادگاه مطرح مي شد در آن صورت امكان داشت كه صدام براي دفاع از خود پاي آمريكا و انگليس و همچنين كشورهاي عربي منطقه را به عنوان حاميان خود در اين جنگ به ميان مي كشيد و احيانا بعضي اسرار را آشكار مي كرد كه براي رهبران غرب خوشايند نيست.
اين گزارش ادامه مي دهد: برخي از صاحب نظران معتقدند كه در برگزاري اين دادگاه مقامات آمريكايي نقش اساسي داشته اند و آنها نمي خواهند كه ايران از اين موضوع سود ببرد. از سوي ديگر براي مردم عراق و افكار عمومي جهان عرب حمله صدام به كويت كاملا با جنگ ايران و عراق متفاوت است. صدام تا حد بسيار زيادي موفق شده بود كه جنگ با ايران را به عنوان يك جنگ ميهني جلوه دهد. شايد براي رهبران جديد عراق نيز كه با احساسات ناسيوناليستي مردم عراق بعد از اشغال اين كشور به دست آمريكا و متحدانش روبرو هستند افزودن اتهام حمله به ايران در فهرست اتهامات صدام دشوار بود. ولي با وجود اين، اگر ايران روابط خوبي با آمريكا داشت، در آن صورت به احتمال بسيار زياد موضوع حمله به ايران در محاكمه رييس جمهوري سابق عراق مطرح مي شد و ايران مي توانست تقاضاي ميلياردها دلار خسارت جنگي كند.
بي.بي.سي در ادامه آورده است: البته با وجود آن كه در جلسه اول دادگاه تفهيم اتهام صورت گرفته هنوز ممكن است كه در جلسات بعدي محاكمه موضوع حمله به ايران مطرح شود. مقامات ايران نيز شايد بتوانند با اتخاذ يك سياست حساب شده، عليه حذف حمله به ايران از فهرست اتهامات صدام تبليغاتي در سطح جهاني راه بيندازند. دولت ايران به خصوص مي تواند اياد علاوي، نخست وزير موقت عراق را تحت فشار قرار دهد كه در اين موضوع تجديد نظر كند؛ البته رهبر جديد عراق نيز براي تصميم گيري در اين باره با مشكلاتي روبروست.
بي. بي. سي در خاتمه نتيجه گرفته است كه اگر واقعا خواسته مقامات ايران پيش نرود، در آن صورت ممكن است كه روابط دو كشور تيره شود و اين چيزي نيست كه علاوي در وضعيت بحراني كنوني در عراق خواستار آن باشد.

بازرسان آژانس امروز وارد تهران مي شوند
دومين گروه بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از نشست اخير شوراي حكام امروز وارد تهران مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فارس، درخواست اعزام بازرسان جديد به تهران، درچارچوب قطعنامه پيشنهادي سه كشور اروپايي صورت گرفته است كه در نشست اخير شوراي حكام تصويب شد. اولين گروه بازرسان در دوره جديد بازرسي ها از ايران اول تير وارد تهران شدند و ۱۰ تيرتهران را ترك كردند. همانگونه كه مقام هاي مذاكره كننده هسته اي ايران بارها اعلام كرده اند، تصميم گيري براي ادامه توليد قطعات دستگاه مافوق صوت گريز از مركز (سانتريفوژ) مانع از همكاري با آژانس نخواهد بود و ايران با صدور رواديد براي انجام بازرسي ها همكاري خود را براي شفاف سازي فعاليتهاي هسته اي اش ادامه مي دهد. برنامه زماني و مكانهاي موردبازديد در بازرسي هاي جديد اعلام نشده است. قرار است گزارش دور جديد بازرسي از تأسيسات هسته اي ايران تا ماه آينده ميلادي (اوت) به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه شود.

خرازي : آمريكايي ها مي خواهند روابط عراق و همسايگان را تخريب كنند
اخضر ابراهيمي، نماينده ويژه دبيركل در امور عراق پيش از ظهر ديروز با خرازي ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزير خارجه ايران در اين ديدار با اشاره به مشكلات موجود در افغانستان اظهار داشت: «با معرفي شيوه هاي جديد فعاليت اقتصادي در افغانستان بايد راههاي كسب درآمد مشروع و مناسبي ايجاد كرد تا كشت مخدر متوقف شود.»
خرازي همچنين اوضاع عراق را بسيار حساس توصيف كرده و عملكرد غلط اشغالگران آمريكايي را عامل اصلي بروز ناامني در اين كشور دانست.وي گفت: «آمريكايي ها سعي مي كنند با انتشار اخبار ناصحيح زمينه هاي بروز اختلاف و بدبيني را ميان مقامات عراق و كشورهاي همسايه ايجاد كنند.»
اخضر ابراهيمي نيز ضمن بر شمردن معضلات افغانستان و گسترش دامنه ناامني در اين كشور، برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پارلماني را مهمترين اولويت سازمان ملل در اين كشور دانست. وي همچنين نقش ايران در تحولات افغانستان را منحصر به فرد دانست و از همكاري تهران در جهت ايجاد ثبات و آرامش در اين كشور قدرداني كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
دادخواست ايران عليه صدام آماده است
گروه سياسي: دادخواست ايران عليه صدام آماده ارائه به دادگاه است. سخنگوي وزارت خارجه ايران ديروز در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي با اعلام اين خبر گفت: يكي از جنايات صدام حمله به ايران و كشتن بسياري از شهروندان و تخريب منازل و استفاده از سلاح هاي شيميايي در جنگ بوده و دستگاه هاي مختلف مكلف به برآوردكردن جزئيات شدند و ايران كيفرخواستي را آماده و به دادگاه ارائه خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري حميدرضا آصفي افزود: ايران مشورتهاي جدي را با حقوقدانان در اين زمينه صورت داده و خواهد داد و دادگاه نيز بايد شفاف و علني بوده به تمامي جرائم صدام رسيدگي كند و مشخص شود كه جنايات چگونه و چرا انجام شد. وي درباره زمان ارائه اين كيفرخواست اظهار داشت كه تهران بايد با عراقي ها در اين زمينه و چگونگي ارائه آن صحبت كند ضمن اينكه زمان ارائه كيفرخواست در اولويت نيست.
او در مورد اين كه چرا به موضوع ايران به عنوان آخرين موضوع دادگاه پرداخته خواهد شد افزود كه تهران از عراقي ها توضيح خواسته و قاضي نيز اعلام كرده كه به اين مساله رسيدگي مي كند .همچنين از كاردار ايران در عراق خواسته شده كه موضوع را پيگيري كند كه حق ايران ضايع نشود.
آصفي درباره اين كه آيا علاوه بر كيفرخواست، اقدامي براي گرفتن غرامت از دولت عراق نيز صورت گرفته تاكيد كرد كه الان بحث غرامت در ميان نيست و اين امر در جاي خود مطرح خواهد شد.
سخنگوي وزارت خارجه در مورد اين كه چرا توافقنامه ميان ايران و اروپا كه پشت درهاي بسته در بروكسل به امضا رسيد به اطلاع مردم و مجلس نرسيده بود گفت: بحث توافقنامه و امضا شدن به اين نحو، امري كارشناسانه ميان كارشناسان ايراني و اروپايي بوده كه سه وزير خارجه اروپايي و ايران آن را امضا كردند و اينگونه مصوبات در جلسات شورايعالي امنيت ملي به تصويب مي رسد كه رئيس محترم مجلس نيز حضور دارد.

كوتاه از سياست ايران
رويتر: لويزان، آمريكا را شرمنده مي كند
رويتر با اشاره به اظهارات اخير محمد البرادعي مبني بر آن كه دستگاه كنترل تشعشعات راديويي كه در تأسيسات لويزان كشف شده،  ساخت آمريكا بوده است، گزارش داد: اين امر مي تواند شرمندگي آمريكا را موجب شود.
به گزارش ايسنا اين خبرگزاري در ادامه افزود: «اظهارات محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، شرمندگي آمريكا را به دنبال خواهد داشت؛ چرا كه اين كشور از ساير كشورهاي جهان، توقف صادرات ماشين آلاتي كه مصرف دوگانه دارند را خواستار شده بود.»
ديدار اخضر ابراهيمي با حداد عادل
نماينده سازمان ملل در امور عراق با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.به گزارش خبرگزاري فارس، حسن نوعي اقدم عضو هيأت رئيسه مجلس در اين باره گفت: در ديدار مذكور رئيس مجلس شوراي اسلامي درباره آينده عراق و افغانستان و انتخابات دولت عراق با ابراهيمي گفتگو كرد.وي افزود: ابراهيمي از نقش جمهوري اسلامي ايران در عراق و افغانستان قدرداني كرد و اقدامات ايران را به اندازه اقدامات سازمان ملل برشمرد.
معيارهاي آمريكا دوگانه اند
به نوشته بي.بي.سي، وزير خارجه ايران ،آمريكا را به داشتن معيارهاي دوگانه در مسائل مهم بين المللي متهم كرد.
به گزارش ايسنا به نقل از بي.بي.سي، كمال خرازي، وزير خارجه اين كشور، درشهر هاوانا پايتخت كوبا، يك بار ديگر بر قاطعيت كشور خود در مورد دستيابي به فناوري هسته اي تأكيد كرد.طبق گزارش يادشده خرازي گفت :در حالي كه آمريكا در مورد تلاش هاي اسرائيل براي به دست آوردن فناوري هسته اي سكوت كرده است با برنامه هسته اي ايران مخالفت مي كند.
رئيس ستاد مشترك ارتش: رزمايش تندر ۵ موفقيت آميز بود
سرتيپ عبدالعلي پورشاسب، رئيس ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران رزمايش تندر ۵ را موفقيت آميز توصيف كرد.رزمايش تندر ۵ از دهم تا دوازدهم تيرماه در جنوب كشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، پورشاسب گفت: هماهنگي كامل رسته ها و اجراي دقيق و حساب شده آتشهاي مطلوب سبك و سنگين، اين تمرين نظامي را به صحنه واقعي نبرد تبديل كرده بود.
احتمال دفن شهداي گمنام در سفارتخانه هاي ايران
رئيس بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس گفت: ما در حال بررسي اقدامات لازم براي تدفين شهداي گمنام در سفارتخانه ها و مراكز فرهنگي اسلامي ايران در كشورهاي مختلف جهان از جمله هامبورگ و لندن هستيم.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون انديشه باقرزاده گفت: با توجه به درخواست تعدادي از ايرانيان مقيم لندن و هامبورگ از اين بنياد براي دفن شهداي گمنام، ما در حال بررسي اقدامات لازم براي تدفين شهداي گمنام در سفارتخانه ها و مراكز فرهنگي ايران در كشورهاي مختلف مي باشيم.
وي همچنين افزود: از اين به بعد مبدا تشييع تمام شهداي شيميايي جنگ تحميلي از روبروي سفارت آلمان خواهد بود.
لندن فشار هسته اي بر تهران را افزايش مي دهد
يك روزنامه انگليسي نوشت: دولت انگليس به تهران هشدار داده است براي ثابت كردن اينكه در حال توليد سلاحهاي هسته اي نيست با ضرب الاجل مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس روزنامه اينديپندنت به نقل از يك مقام وزارت خارجه انگليس خبر داد: گزارش بازرسان به آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه آينده، زمينه را براي تعيين ضرب الاجل رسمي در اجلاس شهريور ماه شوراي حكام (سپتامبر) عليه فعاليت هسته اي ايران فراهم مي كند.بنا بر اين گزارش، اكنون وزراي انگليسي مي گويند لازم است كه ايران در چند ماه آينده تكليف برنامه هسته اي خود را روشن كند، كه اين نشان دهنده موضع سخت تر نسبت به ايران است.
به نوشته اينديپندنت محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه ژوئن با اشاره به لزوم خاتمه بخشيدن به پرونده هسته اي ايران ظرف چند ماه آينده، تأكيد كرد: در ازاي درخواست جامعه بين الملل كه به طور جدي خواستار بررسي فعاليتهاي هسته اي ايران شده است، بايد تضمين هايي داده شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |