دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۲۸ - Jul 5, 2004
وزير ارتباطات در گفت و گو با خبرنگاران اعلام كرد:
فيلترينگ سايت ها براساس قانون و سياست هماهنگ نيست
009441.jpg

گروه اجتماعي: با گسترش روزافزون استفاده از شبكه اينترنت در ايران از اواخر سال ۸۱ بحث فيلترينگ سايت ها نيز مطرح شد.
به گزارش خبرنگار ما عدم وجود قانوني خاص در مورد فضاي وب در كشور باعث شد تا به منظور جلوگيري از گسترش سايت هاي ضداخلاقي شركت مخابرات اين سايت ها را راسا فيلتر كند اما با گذشت مدتي برخي سايت هاي خبري نيز مشمول فيلتر شدند كه با اعتراض گسترده اي روبه رو شد. براين اساس در اوايل سال ۱۳۸۲ كميته اي ۳ نفره متشكل از وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و صدا و سيما تشكيل شد تا در مورد فيلتر كردن سايت ها تصميم گيري كنند. اين هيأت پس از بررسي، بيش از ۱۰۰ ميليارد صفحه در فضاي وب را مستهجن تشخيص داد كه با نصب نرم افزارهاي مخصوص از سوي شركت مخابرات به عنوان مجري تصميمات اين هيأت فيلتر شدند.
گسترش روزافزون سايت ها باعث شد تا تصميم به فيلترينگ نيز گسترش يابد.
بر همين اساس در اواسط سال ۸۳ سايت هاي ديگري از جمله چند سايت سياسي مشمول فيلترينگ شدند. فيلتر شدن اين سايت ها اعتراضات گسترده اي را در جامعه برانگيخت. گروهي از حقوقدانان فيلتر شدن سايت ها را مخالف حق آزادي دسترسي به اطلاعات دانستند گروه هاي سياسي نيز با اين امر به مخالفت پرداختند. مخابرات در پاسخ اين اعتراضات اعلام كرد اين سايت ها براساس دستور العمل دادستاني مسدود شده اند. كار به جايي رسيد كه خبرنگاران در پايان جلسات هيأت دولت فيلترينگ شدن سايت ها را به عنوان يكي از پرسش هاي ثابت از رئيس جمهوري مطرح مي كردند. از سوي ديگر گسترش فيلترينگ كار را به جايي رسانيد كه بسياري از ISPها  به دليل فيلتر كردن برخي سايت ها تعطيل شدند و اين مسئله اعتراض ICPها ،ISPها و نيز انجمن هاي صنفي شركت هاي اينترنتي را موجب شد، اما اين اعتراضات چندان تاثيري نداشت زيرا در مقابل فيلتر شدن سايت ها، برنامه هاي فيلترشكن در فضاي وب گسترش يافت به طوري كه عملا فيلترها كارآمدي خود را از دست دادند.
با افزايش سطح عمومي دانش جامعه جلوگيري از دسترسي به اينترنت با روش هاي زيادي به راحتي قابل دورزدن است و سياست فيلترينگ آن هم با روش هاي سنتي و نه چندان كارآمد تنها هزينه هاي گزافي را به نهادهاي مسئول تحميل مي كند و عملا بي تاثير است.
اما در هر حال هنوز بحث فيلترينگ داغ است و بخشي از دلايل حضور ديروز وزير ارتباطات در مجلس به همين مسأله برمي گردد.
«احمد معتمدي » وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات در آخرين اظهار نظر خود در اين زمينه   گفت : از نظر دولت  تا زماني  كه  قانوني  درباره  فيلترينگ  سايتهاي  اينترنتي  وجود ندارد، نظر كميته  سه  نفره  شورايعالي  امنيت  ملي  لازم الاجراست .
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، معتمدي  كه  ديروز   به  مجلس  شوراي  اسلامي  آمده  بود، در پاسخ  به  پرسش  خبرنگاران  پارلماني  گفت : برخي  سايتها با دستور دادستان  فيلترينگ  شده  است .
009447.jpg

ليست  دادستاني  بيشتر شامل  سايتهاي  غيراخلاقي  است .
وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات ، فيلترينگ  سايتهاي  سياسي  را صرفا با نظر كميته  سه  نفره  شورايعالي  امنيت  ملي  امكان  پذير دانست .
معتمدي  گفت : قوه  قضائيه  و دادستاني  بايد در اين  زمينه  بر اساس  قانون  عمل  كنند ولي  در شرايط كنوني  قانوني  درباره  فيلترينگ  وجود ندارد.
وي  خاطرنشان  كرد كه  وزارت  ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  با مسئولان  قوه  قضائيه  مكاتبه  كرده  و خواستار آن شده  است  كه  تصميم گيري  در مورد سايتهاي  خبري  به  كميته  سه  نفره  شوراي  عالي  انقلاب  فرهنگي  محدود شود.
وزير ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  گفت  كه  اين  وزارتخانه  در زمان  حاضر دو ليست  براي  فيلترينگ  سايتها در اختيار دارد كه  يكي  از آنها از سوي دادستاني  و ديگري  از سوي  كميته  سه  نفره  شورايعالي  انقلاب  فرهنگي  ارائه  شده  است .
معتمدي  افزود: بخش  غيردولتي  در حال  حاضر بر اساس  هر دو ليست  عمل  مي كند.

ايران قهرمان رقابت هاي آزاد ربات هاي سايز متوسط جهان شد
گروه علمي فرهنگي :تيم  رباتيك  دانشگاه  صنعتي  اصفهان  در مسابقات  جهاني  «ربوكاپ» به  مقام قهرماني  رقابتهاي  آزاد رباتهاي  سايز متوسط دست  يافت .
در اين  دوره  از رقابتها،تيم  فوتباليست  سايز متوسط دانشگاه  صنعتي  اصفهان  توانست  از بين  ۲۴ تيم  شركت كننده  از كشورهاي  مختلف  جهان  در كشور پرتغال  با برتري  درمقابل  حريفان  خود مقام  نخست اين  دوره  از مسابقات  را ازآن  خود كند.
در اين  مسابقات  تيم هاي  رباتيك  آلمان  و هلند به  مقام هاي  دوم  و سوم  دست يافتند.همچنين  تيم  ربات  انساني  اين  دانشگاه  كه  امسال  براي  نخستين بار در مسابقات جهاني  شركت  كرده  بود، توانست  مقام  سوم  اين  دوره  از مسابقات  را به  خوداختصاص  دهد.
در اين  رقابت هاي  فشرده  بيش  از يكهزار و ۶۸۰ محقق  از ۳۷ كشور جهان  درقالب  ۳۲۰ تيم  در سايزهاي  متوسط، كوچك ، شبيه سازي ، امدادگر و ربات  انساني با يكديگر رقابت  كردند.اعضاي  تيم  رباتيك  دانشگاه  صنعتي  اصفهان  را حميدرضا مبلغ ، امير عبداللهي ،ايرج  حسيني ، پويان  اميني ،حسين  استادي  و حميدطالبي  به  سرپرستي  دكتر قدايي تهراني  تشكيل  دادند.

وزير بهداشت: خصوصي سازي پرستاري صحت ندارد
009444.jpg
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: خصوصي سازي پرستاري به هيچ وجه صحت ندارد و وزارت بهداشت همچنان به استخدام نيروهاي پرستار مانند گذشته نياز دارد.
مسعود پزشكيان در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: حرفه  پرستاري يكي از مشاغل اصلي كادر درماني كشور است كه به شدت با كمبود آن مواجه هستيم، بنابراين در صورتي كه سازمان مديريت و برنامه ريزي مجوز بدهد، استخدام پرستاران در بخش دولتي مانند گذشته انجام مي شود.
وي ادامه داد: با وجودي كه خصوصي سازي و كوچك سازي دولت جزء سياست هاي راهبردي دولت است اما اجراي اين سياست در بخش سلامت امكانپذير نيست زيرا نمي توان ماشين را جايگزين خدمات پرستاران كرد.
وي ادامه داد: افزايش تعداد تختهاي بيمارستاني به خصوص تختهاي ICU و CCU نيازمند وجود تعداد بيشتري پرستار در بخش بهداشتي و درماني كشور است به همين علت پست هاي خالي  زيادي در بيمارستان هاي كشور خالي مانده كه براي استخدام نيروي پرستار مورد نياز صدور مجوز سازمان مديريت و برنامه ريزي ضروري است.
وي اضافه كرد: مطالبات پرستاران مانند افزايش حقوق، اجراي آموزش مستمر و درج عنوان كارشناسي در حكم استخدام آنها در حال بررسي است و بخشي از مطالبات مالي آنان امسال، با پرداخت اعتبار ۲۰۰ ميليارد ريالي دولت پرداخت مي شود.
وي گفت: مشكل اصلي نظام بهداشتي درماني كشور كمبود اعتبار و كسري بودجه است به همين علت نيز روساي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور قادر به اجراي برنامه هاي خود نيستند و همين امر موجب استعفاي جمعي آنان در سال گذشته شد.
پزشكيان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با كسري بودجه مواجه است و نمي تواند همه هزينه  مورد نياز درمان كشور را عهده دار شود بنابراين بايد سهم مردم در پرداخت هزينه هاي درماني افزايش يابد.
وي ادامه داد: تا كي بايد از محل فروش نفت هزينه هاي درماني كشور تامين شود، مردم بايد بخش بيشتري از هزينه هاي بيمه درماني را تقبل كنند تا با استفاده از آن بتوان نظام درماني و بهداشتي كشور را سامان داد.

رئيس جمهور در پيامي به همايش «اوقات فراغت»:
زمان فراغت بايد به فرصتي براي گفت وگو و نقد علمي بدل شود
گروه اجتماعي: سيدمحمد خاتمي رييس جمهوري در پيامي به همايش «افتتاحيه برنامه هاي اوقات فراغت» تاكيد كرد: بايد كوشيد تا زمان فراغت به فرصتي براي گفت وگو، بازنگري و نقد علمي و نهايتا نشاط و شكوفايي فرزندان ايران زمين بدل شود.
به گزارش خبرنگار ما، در بخشي از پيام رييس جمهوري آمده است: فراهم كردن امكان دسترسي جوانان به فرصت هاي رشد، نشاط و تحرك و فارغ از بستگي هاي طبقاتي، جنسيتي، قوميتي و فرهنگي نيازي اساسي است. براي نيل به اين مهم ضروري است مقتضيات و نيازهاي دوره جواني و نيز تكثر طبيعي و تنوع گرايش ها و خواسته هاي جوانان در برنامه ريزي اوقات فراغت موردتوجه قرار گيرد.
رييس جمهوري در ادامه تاكيد مي كند: اوقات فراغت براي جوان ايراني تنها گذران ساده وقت نيست، بلكه زماني براي ساختن خود و بنيادنهادن جامعه اي مطلوب است. به همين دليل ضرورت رعايت حقوق جوانان و مشاركت هدفمند آنان مطرح مي شود تا از رهگذر آن جوانان هويت جو و خلاق بتوانند نقش موثر خود را در گسترش گفت وگوهاي اجتماعي همراه با رشد فضيلت هاي اخلاقي و افزايش توانمندي هاي علمي و فرهنگي نشان دهند.
بايد كوشيد تا زمان فراغت به فرصتي براي گفت وگو، بازنگري و نقد علمي و نهايتا نشاط و شكوفايي فرزندان ايران زمين بدل شود.
تقويت صنعت اوقات فراغت، يك ضرورت
براساس اين گزارش، رييس سازمان ملي جوانان نيز طي سخناني در اين همايش گفت: باتوجه به اينكه ۶۸ درصد جمعيت كشور را جوانان و نوجوانان تشكيل مي دهند دولت بايد زيرساخت هاي صنعت اوقات فراغت را تقويت كند.
دكتر رحيم عبادي افزود: «علي رغم تلاش هاي صورت گرفته از سوي نهادهاي مختلف، تاكنون حداكثر ۲۰ درصد ظرفيت جوان كشور تحت پوشش قرار گرفته است»، اظهار اميدواري كرد كه اين همايش بتواند به كساني كه علاقمند به جوانان هستند و در اين عرصه به طور جدي فعاليت مي كنند، كمك نمايد.
رييس سازمان ملي جوانان با اشاره به اينكه نخستين دغدغه خانواده ها، مراكز آموزشي و حتي خود جوانان گذراندن اوقات فراغت است، تصريح كرد: مساله اوقات فراغت مي تواند به يك صنعت اقتصادي در جامعه تبديل شود و بسياري از امكانات نهادهاي بخش خصوصي را به يك ابزار مفيد اقتصادي تبديل كند.
وي با تاكيد بر اينكه «در بحث اوقات فراغت هنوز دچار غفلت هستيم»، گفت: در كشور به بحث اوقات فراغت نگاهي سنتي داريم و به آن صرفا به عنوان يك امر فوق برنامه ياد مي كنيم.
رييس سازمان ملي جوانان در ادامه سخنانش با بيان اينكه «بسياري از كشورها صنعت توريسم و گردشگري را جايگزين صنايع ديگر كرده اند.» اوقات فراغت را صرفا معطوف به تعطيلات تابستان ندانست و گفت: اوقات فراغت فرصتي است كه انسان ها مي توانند به بازآفريني استعدادهاي دروني خود بپردازند.
عبادي با اشاره به اينكه امسال با تقويت ظرفيت هاي دولتي NGOها، ۳۹ درصد جوانان كشور تحت پوشش برنامه هاي اوقات فراغت قرار مي گيرند، گفت: ۱۶ دستگاه و ۲ هزار و ۱۰۰، NGO در برنامه هاي اوقات فراغت امسال مشاركت مي كنند.
رييس سازمان ملي جوانان خاطرنشان كرد: براساس نظرسنجي هاي صورت گرفته ۶۲ درصد جوانان از بسياري از برنامه هاي اجراشده مربوطه در دستگاه ها اظهار بي اطلاعي كرده اند.
عبادي در پايان تصريح كرد: ما در زمينه توليد كالاهاي فرهنگي و توجه به زيرساخت هاي اساسي كشور و تعيين ساختارها و نهادهاي متناسب با آن داراي نقص و مشكل هستيم و بايد در جهت رفع اين نقايص گام هاي جدي برداريم.

خطر تعطيلي ، مراكز نگهداري كودكان معلول را تهديد مي كند
گروه اجتماعي: فعاليت هاي مراكز تحت پوشش بهزيستي در زمينه نگهداري از كودكان معلول آنها را تا مرز تعطيلي پيش برده است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر مكارم معاون توانبخشي سازمان بهزيستي با اشاره به مشكل اعتبارات بهزيستي گفت: رشد بودجه امسال اين سازمان كمتر از ۵ درصد نسبت به سال گذشته است و اين رشد جوابگوي نيازهاي اين سازمان و زيرمجموعه هاي آن نمي باشد و به نظر مي رسد نرخ تورم و بالا بودن هزينه ها، چندان تأثيري در اين رشد نداشته است.وي مي افزايد: مذاكراتي با سازمان مديريت و برنامه ريزي صورت گرفته تا به شكلي دقيق تر، نيازهاي سازمان بهزيستي بررسي شود.
اين در حالي است كه سعيد سعدآبادي، عضو انجمن مديران مراكز توانبخشي كودكان معلول مي گويد: مراكز مردمي نگهداري كودكان معلول به دليل عدم افزايش يارانه ها طي ۳ سال گذشته ديگر قادر به تأمين هزينه هاي اداره اين مراكز نبوده و بسياري از اين مراكز طي نامه اي به سازمان بهزيستي اعلام كرده اند كه در صورت عدم افزايش يارانه ها در سال جاري ديگر قادر به اداره مركز نبوده و مجبور به تعطيلي خواهند شد.
وي همچنين در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود: بر اساس برآوردهايي كه سازمان بهزيستي بر روي هزينه هاي مراكز غيردولتي نگهداري معلولان انجام داده، هزينه نگهداري هر فرد معلول در مراكز روزانه در ماه بدون ناهار ۵۶ هزار تومان و در مراكز شبانه روزي ۱۲۰ هزار تومان است. در حالي كه سازمان بهزيستي براي هر معلول در مراكز روزانه ماهيانه ۲۸ هزار تومان در تهران و ۲۵ هزار تومان در شهرستانها و براي مراكز شبانه روزي ۵۲ هزار تومان مي پردازد كه اين مبلغ به هيچ وجه تكافوي هزينه هاي موجود را نمي كند.
وي افزود: در حال حاضر بهزيستي به مراكز غيردولتي اعلام كرده كه مابقي هزينه ها را تا سقف ۴۱ هزار تومان از خانواده ها بگيرند اما درخصوص نحوه تأمين باقيمانده هزينه حرفي به ميان نياورده است، همچنين از آنجا كه اكثر خانواده اين كودكان از مناطق جنوب شهر هستند، توانايي پرداخت همين مبلغ اندك را نيز نداشته و در پرداخت آن با مشكل مواجه هستند.

ملاقات فراكسيون زنان با علماي قم
«فاطمه  آجرلو» سخنگوي  فراكسيون  زنان ، نتايج  نشست  ديروز اين فراكسيون  با رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي و هماهنگي ها براي  ملاقات  با علماي حوزه  علميه  قم  را تشريح  كرد.
به گزارش  ايرنا، نماينده  مردم  كرج  در جمع  خبرنگاران پارلماني  گفت : در نشست  با رئيس  مجلس ، برخي  هماهنگي ها در مورد مسائل  زنان  مطرح  شد. در عين  حال  قرار است  امروز نشستي  با علماي  قم  در اين زمينه  داشته  باشيم .
وي  هدف  از ملاقات  با علماي  حوزه  علميه  قم  را «قانونمند كردن  احكام  مخصوص  زنان  ازقبيل  ارث  و حضانت » و «تبديل  مسائل  فقهي  به  قانون » عنوان كرد.
آجرلو افزود: بعد از جلسه  با آيات  عظام  قم  با مركز مطالعات  زنان حوزه  علميه  قم  هم  نشستي  خواهيم  داشت .سخنگوي  فراكسيون  زنان  مجلس  همچنين  از تدوين  طرحي  در اين  فراكسيون  براي  بررسي  اثرات  روانشناختي  سربازي  بر زنان  خبر داد.
نماينده  كرج  گفت : تحليلهاي  مقدماتي  نشان  مي دهد كه  سربازي  باعث  بالارفتن  سن  ازدواج  مي شود. از نماينده  وزارت  دفاع  خواسته ايم  در جمع  اعضاي فراكسيون  حضور يابد و ديدگاه  آن وزارتخانه  را در اين  زمينه  بيان  كند.
وي ، ارائه  گزارش  عشرت  شايق  نماينده  اعزامي به  اجلاس  جمعيت  و توسعه در استراليا را يكي  ديگر از محورهاي  نشست  اعضاي  فراكسيون  زنان  بارئيس مجلس  عنوان  كرد.
آجرلو گفت : خانم  شايق  به  خاطر حضور فعالي  كه  در آن نشست  داشت  به عنوان  عضو دائم  اجلاس  انتخاب  شد.

جوان ترين و مسن ترين داوطلبان آزمون دانشگاه آزاد
گروه علمي فرهنگي: جوان ترين و مسن ترين داوطلبان آزمون سراسري سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي اعلام شد.
به گزارش (ايسنا)، جوان ترين داوطلب آزمون امسال دانشگاه آزاد اسلامي ۱۲ ساله و مسن ترين داوطلب اين آزمون نيز ۷۴ ساله است كه هر دو مرد بوده و در رشته حسابداري تهران با يكديگر رقابت خواهند كرد.آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در رشته هاي غيرپزشكي در روزهاي پنجشنبه و جمعه اين هفته با شركت بيش از يك ميليون داوطلب به طور همزمان در ايران و چهار كشور خارجي برگزار مي شود.

مردودي در سيستم آموزشي باقي مي ماند
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر ارزشيابي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح ارزشيابي توصيفي و كيفي از سال آينده در مقطع دوم ابتدايي نيز اجرا مي شود.
احمدي به ايسنا گفت: اين طرح در سال تحصيلي گذشته در ۶ تا ۸ كلاس درس اول ابتدايي چند استان اجرا شد.
وي آموزش مربيان را از جمله الزامات طرح و رفع اضطراب در زمان برگزاري امتحان، اطلاع بهتر از روند پيشرفت دانش آموز و آگاهي از سوابق تربيتي و اخلاقي وي و نيز سنجش محيط اجتماعي، جسماني و عاطفي دانش آموزان را از اهداف اين طرح نام برد و گفت: با اجراي اين طرح از روش هاي سنتي سابق دور مي شويم.
به گفته مديركل دفتر ارزشيابي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش، پايه هاي علمي و مطالعات تطبيقي در ساير كشورها موفقيت اين طرح را ثابت كرده است.
وي در مورد مردودي دانش آموزاني كه تحت پوشش اين طرح هستند، گفت: اگر دانش آموزي ضعيف باشد با نظر معلم و شوراي مدرسه بايد پايه را تكرار كند و اجراي اين طرح به معناي حذف مردودي ازسيستم آموزشي نيست.

كارت داوطلبان استثنايي آزمون سراسري دانشگاه آزاد در مركز آزمون توزيع مي شود
گروه علمي فرهنگي: كارت ورود به جلسه كليه داوطلبان استثنايي شهر تهران (نابينا، نيمه نابينا، ناشنوا و نيمه ناشنوا و معلول جسمي و حركتي) آزمون سراسري دانشگاه آزاد اسلامي در مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي توزيع مي شود.
به گزارش ايسنا، توزيع كارت اين داوطلبان بر اساس تقويم زماني و مكاني اعلامي دانشگاه آزاد از روز يكشنبه الي سه شنبه ۱۴ الي ۱۹ تيرماه در مركز آزمون دانشگاه انجام مي شود.
مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي در خيابان پاسداران، بعد از پمپ بنزين، نبش بهستان ششم واقع شده است.

۱۰ هزار مهاجر غيرمجاز افغان دستگير شدند
009438.jpg
استاندار سيستان  و بلوچستان  گفت : در سه  ماهه  نخست  امسال  ۱۰ هزار و ۸۶۷ مهاجر افغان  غيرمجاز در استان  دستگير و طرد شده اند.
حسين  اميني ديروز در كارگروه  اتباع  بيگانه  استان  كه  دراستانداري  تشكيل  شد با اشاره  به  فعاليت  دستگاههاي  مختلف  در زمينه  بازگشت داوطلبانه  مهاجران  افغان  افزود: در اين  راستا از ابتداي  سال جاري  تاكنون  ۹هزار و ۵۲۷ مهاجر به  صورت  داوطلبانه  به  كشورشان  بازگشته اند.
وي  با بيان  اينكه  ميزان  بازگشت  داوطلبانه  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  گذشته ۲۵۰ درصد رشد داشته  است  اظهار داشت : در سه  ماهه  اول  سال  گذشته  چهارهزار و۷۸۹ مهاجر به  افغانستان  بازگشته اند.
اميني  ادامه  داد: در سال  جاري  سه  هزار و ۶۷ واحد صنفي  مورد بازرسي  قرارگرفته  كه  ۳۲۰ واحد متخلف  پلمب شده  است .
وي ، افزايش  هزينه هاي  سكونت ، ممنوعيت  صدور دفترچه  بيمه ، ممنوعيت  افتتاح حساب  پس انداز و جاري  و افزايش  شهريه  ثبت  نام  مدارس  را از برنامه هاي  اجراشده  به  منظور ايجاد محدوديت  براي  ادامه  حضور مهاجران  افغان  در استان  ذكركرد.
استاندار سيستان  و بلوچستان  گفت : شهرستان  زاهدان  با شش  هزار و ۱۰۸ نفرو شهرستان  نيكشهر با ۱۲۱ نفر به  ترتيب  بالاترين  و پايين ترين  آمار بازگشت داوطلبانه  را نسبت  به  جمعيت  موجود افاغنه  در شهرستان  به  خود اختصاص  داده است .
مشاور وزير و مديركل  اموراتباع  و مهاجرين  خارجي  وزارت  كشور نيز در اين جلسه  اظهار داشت : در طول  سالهاي  حضور مهاجران  در ايران ، نظام  با آنان برخوردي  داشته  كه  نتيجه اش  نداشتن  خاطرات  تلخ  مهاجران  از ايران  است .
احمد حسيني با بيان  اينكه  طرح  بازگشت  داوطلبانه  اتباع  افغانستان  ازسال  ۱۳۸۱ در كشور آغاز شده  افزود: در سالهاي  ۸۲ و ۱۳۸۱ به  ترتيب  ۴۱۰ هزارو ۳۰۰ هزار نفر به  كشورشان  بازگشته اند.
وي  اضافه كرد: ما بازگشت  را تنها به رساندن  مهاجران  به  مرز محدود نمي كنيم بلكه  به  دنبال  سرنوشت  آنها در داخل  كشورشان  نيز هستيم .
مديركل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور گفت: تا زماني كه مهاجران افغان داوطلب بازگشت هستند، دليلي براي برخورد قاطعانه با آنان وجود ندارد.
«احمد حسيني» اظهار داشت: نبايد ۲۰ سال ميزباني از مهاجران افغان به خاطره اي تلخ براي آنان تبديل شود.
وي ادامه داد: مهاجران مي دانند اگر برنگردند، اعمال محدوديتها براي آنان در كشور بسيار زياد است.
مشاور وزير كشور از جمله اين محدوديتها به ثبت نام مدارس كودكان مهاجران افغان اشاره كرد و افزود: ثبت نام از كودكان افغان در مدارس آن هم با شهريه مشخص در صورتي اعمال خواهد شد كه والدين اين دانش آموزان پيش از ثبت نام، فرم نوبت دهي و بازگشت خود به افغانستان را تكميل كنند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |