شنبه ۲۰ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۳
اوديسه رهاگل
010629.jpg
مريم دري منش- چه كساني بهتر از اين دو مرد مي توانند در مورد اتو رهاگل توضيح دهند؟
دكتر فرانتس بومرت، رئيس هيأت مديره و رئيس اسبق باشگاه وردربرمن و يورگن فريدريش، رئيس سابق هيأت مديره باشگاه كايزرزلاترن، سالها مربي فعلي تيم ملي يونان را همراهي كرده اند.
گفت وگوي اين دو را با فرانكفورتر روندشاو مي خوانيم:
* مي توانيد راز موفقيت اتو رهاگل را براي ما فاش كنيد؟
فرانتس بومرت: او تاكتيك شناس فوق العاده اي است. وي دقيقاً مي داند كه چگونه، كجا و كدام بازيكن را بايد بكار گيرد. يك مثالي برايتان بزنم: يك زمان در دهه ۸۰ ، ما با وردربرمن، خيلي زود دو بر صفر از لوركوزن عقب افتاديم. آن وقت اتو، ماني بورگز مولر و نوربرت ماير را آورد كه هيچكدام شان تا آن موقع حتي ۲۰ دقيقه هم بازي نكرده بودند. پشت سر من كادر فني لوركوزن نشسته بودند و بين خودشان اتو را مسخره مي كردند. ما ۳ بر ۲ برنده شديم، بورگز مولر و ماير گلهايمان را زدند. آن وقت من برگشتم و به آنها گفتم: «به همين خاطر است كه اتو چند مارك بيشتر از شما مي ارزد و الان نزد ما است.»
يورگن فريدريش: هيچكس مثل اتو نقاط قوت بازيكنان را نمي شناسد. او به دلاس، غول تيمش گفت: «تويك مترو ۹۳سانت قد داري. اگر ده بار از نيمه زمين عبور كني، مثل موش خسته و مرده مي شوي. اين كار را سه بار انجام بده. اما در لحظه درست.»
* هميشه قدرت بيان رهاگل نقطه قوت بزرگ او بوده است. اما او اصلاً زبان يوناني بلد نيست و با اين وجود باز هم موفق است. چگونه؟
بومرت: چون او خيلي زياد با زبان اشاره و بدن كار مي كند. كاري كه در يونان هم انجام مي دهد. آيا به او هنگام اين كار توجه كرده ايد؟ به طرزي غيرقابل تصور اين كار را خوب انجام مي دهد. او روانشناس بزرگي است.
فريدريش: او خيلي خوب تربيت و بزرگ شده است. اين را مردم احساس مي كنند. او از آلماني ها رو برنمي گرداند و در عين حال براي آنها خود شيريني هم نمي كند. او نشان مي دهد كه قلباً يك آلماني است ولي عاشق يوناني ها است. مردم متوجه مي شوند كه منظور او جدي است.او اوديسه يوناني ها را به سر انجام رساند.
* باور مي كرديد كه او در يونان اينقدر خوب جا بيفتد؟
فريدريش: من و او هم سن هستيم. با اين حال او مرا به كناري كشيد و خواهش كرد او را راهنمايي كنم كه آيا به يونان برود. من به او گفتم: «يوناني ها ملتي با فرهنگ هستند. تو مناسب آنها هستي.»
بومرت: من او را باور داشتم. پس از ۱۲ ، ۱۳ سال، هنوز هم مجذوب اين مرد بودم. او تأثير مثبت غيرقابل تصوري روي ديگران مي گذارد. ما هميشه پنجشنبه ها در رستوران كنيگه مي نشستيم، بعد او يكايك وضعيت مصدومان تيم را برايم ذكر مي كرد. من هميشه خيلي نگران مي شدم ولي بعد او مي گفت: «دكتر، نگران نباش، من يازده بازيكن جور مي كنم.» او اينگونه بود.
* چگونه توانست از بازيكناني متوسط، چنين تيم خوبي را شكل دهد؟
فريدريش: او انسان دوست است. به قلب بازيكنان راه مي يابد. او مي تواند به وضوح با قدرت با آنها صحبت كند. اما واقع بين هم هست. به ينس نووتني گفته بود: «ينس، تو هنوز در دوران نقاهت بسر مي بري، روي خودت كار كن. تناسبت را بدست بياور، آن وقت جزو مردان من مي شوي.» اما تازه پس از آن اتو اين را تشخيص مي داد.
بومرت: او براي تمام بازيكنانش مثل يك پدر است. اما در عين حال آماده هم بود كه كلاوس فيشتل را كه خيلي رويش حساب مي كرد، پس از ۲۰ دقيقه از زمين بيرون بكشد تا تاكتيك تيم را به صورت تهاجمي تغيير دهد. اگر او مي خواست، هنوز هم مربي تيم ما بود.
* آيا او مناسب ترين فرد براي احراز پست مربيگري تيم ملي آلمان است؟
فريدريش: چند سال پيش به او گفتم: اتو، تو بيش از هر كس ديگري براي اين كار ساخته شده اي. اما تصور مي كنم كه او به يوناني ها قول داده است. او تا امروز هميشه قولش را نگه داشته است. اما حالا كار او در آنجا خيلي سخت مي شود. پس از قهرماني با كايزرز لاترن به من گفت: «ديگر كارمان درآمد.» واقعاً هم حق با او بود.
بومرت: به هر صورت او يك كانديداي مناسب است. كلاس كار اين اتو جهاني است.
* ولي هميشه با مطبوعات درگير مي شود.
بومرت: مسلماً من هم از اين موضوع راضي نيستم، اين را اعتراف مي كنم. اما آنچه كه در ميدان مسابقه رخ مي دهد، تعيين كننده است. وقتي در سال ۱۹۹۱ در فينال جام حذفي از كايزرزلاترن شكست خورديم، مطبوعات به شدت به او تاختند و خواستند كه او بركنار شود. اگر من به حرف هاي آنها توجه مي كردم، بعد از آن در سه سال متوالي قهرمان جام در جام اروپا، قهرمان بوندس ليگا و نيز جام حذفي نمي شديم.
فريدريش: بايد انسانها را با خصوصيات بعضاً عجيب و غريبشان پذيرفت، همانگونه كه هستند. اتو هماني است كه هست و البته خوب هم هست. اما مسئله اين است: به عنوان مربي تيم ملي، نمي تواني ۶۰ درصد توان  خود را به رسانه ها و مطبوعات اختصاص دهي.

خبرها و نگاه ها
بيانيه اعتراض آميز شوراي فرهنگي اجتماعي زنان به
تصميمات مسئولين ورزش كشور در مورد ورزش بانوان

نظر به اهميت انكارناپذير ورزش زنان در عرصه هاي سلامت فردي، نشاط خانوادگي و پويايي اجتماعي و لزوم توجه نسبت به اين مهم در ابعاد همگاني و قهرماني، شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان در راستاي مأموريت ذاتي خود، نسبت به اين مهم ساكت نبوده و با پيشنهاد طرح سياست هاي ورزش زنان و تصويب آن در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، گام موثري را در اصلاح زيرساخت ها و تصميم گيري هاي كلان برداشته است كه به دليل وجاهت قانون و كارشناسي سياست هاي مصوب،  همگرايي و همسويي مسئولان ورزشي كشور با سياست هاي ورزش زنان امري ضروري است، به همين جهت شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان ضمن انتقاد شديد از وضعيت بوجود آمده در ورزش بانوان كشور، كه كراراً به سمع و نظر مسئولان مربوطه رسانده شده است، مجدداً  اعلام مي دارد چون عرصه ورزش از جمله عرصه هاي خاصي است كه تركيب «حس و حركت و مشاهده» جزء لاينفك فعاليت هاي ورزشي مي باشد مي بايست رعايت مرزبندي اخلاقي و حفظ ارزش ها به عنوان يك امر خدشه ناپذير مسير تصميم گيري هاي كلان را در ورزش زنان تعيين كند و همچنين نبايد مديران علمي و مجرب زن كه خود حاصل ساليان زحمت در عرصه ورزشي كشور است با تصميمات غيركارشناسي و شتابزده، به حاشيه رانده شوند و با بهانه افزايش امكانات و اعتبارات، چتر مديريت مردانه بر همه بخشهاي فعاليتهاي زنان در عرصه ورزشي گسترانيده شود.
در پايان بار ديگر بر لزوم همگرايي مسئولان ورزشي كشور با سياست هاي مصوب و ضرورت رعايت حفظ ارزش هاي ايماني و اخلاقي بويژه حجاب و عفاف و لزوم به كارگيري از توان مديريتي زنان تأكيد نموده و راه اعتلاي فعاليتهاي زنان در عرصه ورزشي را در گرو خدمتگزاري صادقانه در جهت اداي تكليف و حفظ دستاوردهاي ارزشمند اين عرصه كه خصوصاً  حاصل زحمات مخلصانه شبانه روزي ۲۵ ساله بانوان است مي داند و توجه كليه مسئولين ذيربط را به اين مهم معطوف مي دارد.
شهردار آتن: قهرماني يونان بهترين پيام براي بازي هاي المپيك
«دورا باكو يانيس»، شهردار آتن، يكي از هزاران يوناني بود كه به استقبال تيم ملي فوتبال كشورش رفته بود.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، باكو يانيس درباره  قهرماني يونان در يورو ۲۰۰۴ گفت:« اين بهترين پيام براي بازي هاي المپيك بود. همه چيز معجزه آسا بود».در جشن بي نظير يوناني ها مردم از هر گروه سني در فرودگاه آتن حضور داشتند، آنها با آتش بازي و رقص هاي محلي بزرگ ترين افتخار تاريخ فوتبال كشورشان را جشن گرفتند. يونان با شانس يك به هشتاد، جام ملت هاي اروپا را شروع كرد، اما سرانجام قهرمان شد.

سايه روشن ورزش
تراپاتوني سرمربي تيم بنفيكا ليسبون شد
معراج مژده - جوواني تراپاتوني مربي مستعفي تيم ملي فوتبال ايتاليا با قراردادي دو ساله مربيگري باشگاه بنفيكا ليسبون پرتغال را به عهده گرفت. تراپاتوني يكي از دلايل رضايت خاطر خود را از كار در تيم بنفيكا، چنين دانست كه اين تيم اولين باشگاه او در كارنامه حرفه اي اش بوده و هنگامي كه او ۲۰ سال بيشتر نداشته،اولين بازي رسمي خود را براي اين تيم انجام داده است.
تراپاتوني در تيم بنفيكا جايگزين خوزه آنتونيو كاماچو مربي اسپانيايي شده است كه مربيگري تيم رئال مادريد را عهده دار شده است. تراپاتوني مربي موفقي براي تيم ايتاليا نبوده است و تيم ايتاليا تحت رهبري او نتوانست در رقابت هاي جام ملت هاي اروپا تا مرحله يك هشتم نهايي بالا بيايد.
شايان ذكر است كه همين مربي ۶۵ ساله در پرونده حرفه اي اش همراه با باشگاههايي كه سمت مربيگري آنها را برعهده داشته به افتخاراتي دست پيدا كرده است. فتح ۶ جام قهرماني باشگاههاي ايتاليا كه فقط ۵ مورد آن در تم يوونتوس رخ داده است، كسب جام قهرماني باشگاههاي آلمان (بوندس ليگا) همراه با بايرن مونيخ در سال ۱۹۹۷.
در سطح مسابقات اروپايي هم اين مربي مجرب موفقيت هايي را با نام خود در باشگاههاي مختلف تثبيت كرده است. ۵ جام با يوونتوس به دست آورده است كه شامل فتح جام قهرماني باشگاههاي اروپا در سال ۱۹۸۵ ، در جام يوفا در سالهاي ۱۹۷۷ و ۱۹۹۳ ، يك جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۸۴ بوده و يك جام يوفا در سال ۱۹۹۱ با آث ميلان به همراه داشته است.
منچستريونايتد بازيكن ۱۶ساله   پارما را به  خدمت  گرفت
 باشگاه  فوتبال  منچستر يونايتد «گيوسه په  روسي» بازيكن  جوان  ۱۶ ساله تيم  پارما و عضو تيم  زير ۱۹ سال  ايتاليا را به  استخدام  خود درآورد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از منچستر، روسي  متولد آمريكاست  و به  لحاظ كمي  سن  در قرارداد رسمي  پارما نبود و منچستر هم  با او قرارداد منعقــــد نكرده  بلكه  فقط حقوق  مختصري  به  او پرداخت  مي كند. او به  سبب  توانايي هاي  ارزشمندي  كه  دارد بازيكن  آينده  دار تلقي  مي شود.
روسي، دومين  بازيكن  جواني  است  كه  وارد باشگاه  منچستر يونايتد مي شود قبلاً جرارد پيك  بازيكن  اسپانيايي از بارسلونا وارد منچستريونايتد شد.
آلكس  فرگوسن  مربي  منچستر يونايتد از سال  ۲۰۰۲ سياست  جوانگرايي  را در تيمش  پايه  ريزي  كرد و در آن  سال  كريستيانو رونالدو بازيكن  جوان  پرتغالي  را جذب  خود كرد.
رونالدو با تيم  ملي  پرتغال  به  مقام  نايب  قهرماني  اروپا دست يافت .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |