يكشنبه ۲۱ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۳۴
سير فزاينده نابودي گونه ها به كجا خواهد انجاميد؟
هر ۱۵ دقيقه يك گونه مي ميرد
انسان صنعتي با عملكردهاي نادرست خود اين تخريب هولناك طبيعت را باعث شده است
011211.jpg
درآمد حاصل از تجارت حيوانات، سالانه ۱۰ هزار ميليون دلار و درآمد حاصل از قاچاق گل، بيش از ۷ هزار ميليون دلار است!
ترجمه : سيما مشهوري
آيا مي دانيد براي دوختن يك پالتو پوست، ۶۰ سمور يا ۲۰روباه بايد كشته شوند؟
صد هزار جانور درجهان، از گونه هاي مختلف رو به نابودي هستند. تنوع زيستي هر روز بيشتر نزول مي كند و در پي آن تنوع ژنتيك كه تضمين كننده و منبع بقاي نسل هاي آتي است، صدمات جبران ناپذيري را متحمل مي شود.
انقراض، قانون طبيعت است. چنانچه طبق فرضيه تكامل، ميليون ها گونه جانوري در زنجيره حيات و طبيعت از بين رفته اند و در مقابل آن گونه هاي بسياري زاده شده اند، اما مشكل اينجاست كه انسان اين پروسه را هزاران بار بيشتر تسريع كرده است. چنانچه نه تنها روند انقراض از گونه زايي پيشي گرفته، بلكه آن را به گوشه اي رانده است. شرايط نامساعد زيستي، دخالت هاي بيجاي انسان، زياده خواهي، نابودي زيستگاه ها، پاكتراشي جنگل ها و ديگر نتايج منفي عملكرد انسان در زمين آسيب هاي بسيار جدي را به پيكره طبيعت وارد كرده است.
در دنياي امروز انقراض گونه ها به خاطر كمبود منابع تغذيه يا آلودگي نيست، بلكه ناشي از عملكرد بي رحمانه انسان بر روي زيستگاه هاست. گاهي خواسته و گاهي ناخواسته بر طبق آمارهاي موجود شتاب سرسام آور تخريب محيط زيست در هر ۱۵ دقيقه منجر به نابودي يك گونه جانوري يا گياهي مي شود. شايد انقراض يك گونه به ظاهر درزمين به اين بزرگي هيچ اهميتي نداشته باشد، اما هر گونه در چرخه حيات جايگاه خاص خود را دارد و وجودش حاصل ميليون ها سال تجربه طبيعت است. شايد بتوان گفت ناگوارترين اتفاق در طبيعت نابودي گونه هايي است كه از بين رفتن آنها تعادل زيست محيطي را در معرض خطر قرار مي دهد، چرا كه در يك زنجيره طبيعي هر گونه براي ادامه حيات خود به گونه ديگر نيازمند است.
علت اصلي تخريب پرشتاب محيط زيست، ناشي از توسعه صنعتي، بدون رعايت پارامترهاي بازدارنده است كه در نهايت منجر به نابودي تنوع زيستي شده است. تنوعي كه در اصل عوامل بالقوه ادامه حيات را در بطن خود دارد. اگر چه مي توان عملكرد منفي بشر را در يك نگاه ساده به قدرت او در تقابل با طبيعت نسبت داد، اما انسان در جست وجوي راهكارهاي تازه براي ادامه بقا، نمي تواند از نتايج سوء عملكرد خود در امان باشد.
عوامل اصلي و تهديدكننده حيات گونه هاي وحش 
آزار و كشتار حيوانات به خاطر ارزش هاي مادي، پوست، شاخ، عاج و ... و حتي شكار بي رويه براي تجارت گوشت، جاري شدن نفت و آلودگي درياها، سوانح طبيعي مثل «مرگ خاكستري» كه حاصل فوران آتشفشان و تشكيل ابرهايي از خاكستر و گازهاي سمي حاوي گوگرد در زمين است، انتقال بيماري توسط حيوانات خارج از يك اكوسيستم، تاثير آلاينده هاي اتمي چون اورانيوم، پلوتونيوم و ديگر عناصر راديواكتيو، حوادث گوناگون عمدي وغيرعمدي، مثل آتش سوزي جنگل ها، تصادم كشتي ها و...
قاچاق حيوانات 
در قرن حاضر قاچاق گل و گونه هاي وحش به يكي از سودآورترين منابع درآمد تبديل شده است و طبق برآوردهاي انجام شده قاچاق موجودات و اندام آنها در حال حاضر، بعد از تجارت اسلحه و مواد مخدر، در جايگاه سوم قرار دارد. درآمد حاصله از تجارت حيوانات ساليانه در حدود ۱۰ هزار ميليون دلار و درآمد ناشي از قاچاق گل بالغ بر ۷ هزار ميليون دلار است، البته اين ارقام مربوط به معاملات علني و كشف شده است و به اين ارقام بايد درآمد حاصل از معاملات پنهاني و كشف نشده را نيز افزود. نتايج حاصل از تجارت غيرقانوني، ۷۰۰ گونه جانوري را تاكنون در معرض انقراض قرار داده است.
طبق گزارش CITES(معاهده جهاني حمايت از حيوانات در حال انقراض) جمعيت فيل هاي آفريقايي در دهه ۸۰ از مرز يك ميليون و ۳۰۰ هزار را‡س به ۶۰۰ هزار را‡س كاهش يافته است. هر ساله تعداد بيشماري از خزندگان، گل هاي اركيده، كاكتوس، ماهي و پرنده به طور غيرقانوني خريد و فروش مي شوند. مقصد اين معاملات غالبا آمريكا، اروپا، ژاپن و جنوب شرق آسياست كه جهت استفاده در زمينه هاي گوناگون مانند ساخت زيورآلات، خز، پالتوهاي پوست، دارو و استفاده در منازل شخصي مورد معامله قرار مي گيرند.
پوست = مرگ حيوان 
استادي مي گفت: با يكي از دوستان طبيعت دوست انگليسي ام به يك ميهماني رفته بودم. يكي از دوستان قديمي مشتركمان همراه با همسرش وارد شدند، اتفاقا خانم پالتوي پوست پلنگ به تن داشت. جلو رفتيم، دوست انگليسي ام بعد از سلام بي مقدمه با اشاره به پالتوي پوست خانم گفت: شما هميشه عادت داريد لباس دست دوم بپوشيد!؟
آيا مي دانيد براي درست كردن يك پالتو پوست، ۶۰ سمور و يا ۲۰ روباه بايد كشته شوند؟ آيا مي دانيد كه اين حيوانات قبل از مرگ متحمل چه آزارهايي مي شوند؟ شايد عده اي از اين ارقام مطلع باشند، اما درصد بزرگي از مردم واقعيت نهفته در پشت هر پالتو پوست را نمي دانند. تجارت پوست، خشونت بي رحمانه اي است كه بر حيوانات تحميل مي شود. هر ساله ميليون ها حيوان در سر تا سر جهان براي استفاده در اين صنعت، از بين مي روند.
۵۰ درصد از اين حيوانات توسط تله هاي تيز و برنده شكار مي شوند، وسيله اي كه به هنگام به دام انداختن حيوان منجر به شكستگي استخوان و معيوب شدن جانور مي شود و در موارد بسيار، ساعت ها و روزها حيوان در اين وضعيت در تله باقي مي ماند تا شكارچي او را پيدا كرده و از تله بيرون بكشد.
مرگ سمور
زيستگاه سمور دركنار آبگيرهاست. قاچاقچيان پوست، بعد از شكار، آنها را در قفس هايي در ابعاد ۴۰*۵۰ نگهداري مي كنند. اين فضا امكان كوچكترين حركت را از حيوان سلب مي كند و استرس ناشي از اسارت باعث جنون حيوان مي شود به نحوي كه مي تواند به خود آسيب برساند. از آنجا كه نبايد هيچ آسيبي به پوست برسد كشتن اين حيوان قبل از دباغي به اشكال مختلف انجام مي شود مانند: شكستن گردن حيوان، ايجاد خفگي از طريق استنشاق گاز منواكسيد كربن ( اين مرگ تدريجي است و حدود ۳۰ دقيقه طول مي كشد)، تزريق مستقيم نوع خاصي از ناركوتيك ها به داخل عضله قلب، قرار دادن پوزه حيوان در يك قوطي  حلبي و خفگي تدريجي و كند جانور.
مرگ روباه
قلمرو زيستي يك روباه مساحتي در حدود ۲۰*۵۰ كيلومتر مربع است، اما هنگام اسارت در قفسي به ابعاد شش دهم متر مربع، نگهداري مي شود. اين شرايط متفاوت با طبيعت حيوان باعث بروز استرس فوق العاده اي در روباه مي شود به نحوي كه از خوردن غذا امتناع مي كند، مدام دور خود مي چرخد و در بعضي از موارد شروع به خوردن دم خودش مي كند. براي كشتن روباه و پرهيز از هرگونه آسيب به پوست حيوان از تكنيك هاي فوق العاده بي رحمانه اي استفاده مي شود:
روباه را از ناحيه گردن به يك قلاب مي آويزند و با عبور دادن جريان الكتريسته توسط يك سيم از طريق دهان، به حيوان شوك الكتريكي وارد مي كنند، حيوان را وارونه كرده و با ضربات متعدد بر جمجمه جانور، او را مي كشند. يكي ديگر از اين تكنيك ها خفه كردن روباه با گاز منواكسيد كربن است.
مرگ كروكوديل
كروكوديل ها را از آبهاي كم عمق و آبگيرها صيد مي كنند. صيادان محلي آنها را با طناب بسته و از درخت مي آويزند و با چاقو از زير پوزه حيوان تا انتهاي دم را شكاف داده و زنده زنده با دقت پوست كروكوديل را از بدنش جدا مي كنند. اينطور كه مي گويند در صورتي كه حيوان قبل از پوست كندن كشته نشود، ديگر پوستش راحت كنده نخواهد شد و مرغوبيت لازم را نخواهد داشت. با اينكه معاهده CITES واردات حيوانات در حال انقراض را ممنوع اعلام كرده است، اما همچنان پالتوهايي از پوست اين حيوان ها روانه بازار مي شوند و مافياي تله هاي مرگ به تجارت بي رحمانه خود ادامه مي دهد.
پايان اين سناريوي پرخشونت منظره رقت انگيز لاشه هاي نحيف و بدون پوست سمور و روباه و كروكوديل است كه يا خورده مي شوند و يا در طبيعت، اين زادگاه نه هميشه مهربان رها شده اند.
منبعANIMALES EN PELIGRO DE EXTINCION:

ماجراهاي طبيعت
حيوانات شگفت انگيز زندگي من
011214.jpg
دكتر ريموند ديتمارس
قسمت چهل وهفتم 
حرف خسارت وارد آوردن و ويرانگري به ميان آمد، ياد خاطره اي ديگر افتادم. خرابكارترين و واقعا مغرض ترين نمونه اي كه ديده ام مربوط به يكي از بابون هاي بزرگ ما بود. از آنجا كه او به هوا نياز داشت، او را در حصاري در هواي آزاد، چسبيده به خانه ميمون ها قرار داده بودم.
يكباره شروع به لم دادن به ميله هاي جلو قفس كرد و دستش را چند اينچ از لاي ميله ها بيرون مي آورد. اين بيرون آوردن دست نوعي دام بود. در واقع به اين ترتيب خود را به شدت محدود نشان مي داد، طوري كه بيننده دلش به حال او مي سوخت و تصور مي كرد سخت در لاي ميله ها گرفتار است، در حالي كه مي توانست خود را خم كند و دستش را تا شانه از قفس خارج سازد.
با اين وضع گوشه قفس به ميله ها تكيه مي داد و دستش را طوري بيرون مي آورد كه عينهو دارد گدايي مي كند و وقتي يكي از بازديدكنندگان به اندازه كافي به او نزديك مي شد، ناگهان مثل برق خود را جلو پرت مي كرد و كلاه يا هر چيز ديگري را كه مي توانست از او مي ربود. هر چه را كه به دستش رسيده بود ظرف چند دقيقه تكه پاره مي كرد و آنگاه به گوشه هاي تاريك قفس اش مي خزيد.
يك روز بابون را در همان حالت نشسته ديدم. يكي از بازديدكنندگان با چتري در دست به او نزديك شد و او در يك چشم بر هم زدن چترش را ربود. در يك آن حركاتش جنون آميز شد. پارچه چتر را از ميله هاي آن تكه تكه جدا كرد، اسكلت آن را از هم وا كند و دسته چتر را حتي دو لا و سه لا كرد. بعد تكه پاره ها را گوشه قفس تلنبار ساخت و خود به انتظار قرباني بعدي نشست.
وقتي كيف بغلي يك خانم را چنگ زد و گرفت، فعاليت هاي بعدازظهر تعطيل شد. خوشبختانه جز مقداري پول خرد و يك دستمال چيزي در كيف نبود، اما صاحب كيف وقتي ديد كيف قشنگ و نازنين اش زير چنگ و دندان بابون تكه تكه و بعد به گوشه اي پرت شد، اشك از چشمانش سرازير شد. علامت «اخطار»ي هم كه روي قفس نصب كرده بوديم، چندان اثري نداشت. آن دست به تمنا بيرون آمده از قفس و صحنه رقت باري كه بابون به نمايش مي گذاشت. براي فريفتن هر بيننده كم اطلاعي كافي بود. راهزني بابون تنها زماني به پايان رسيد كه ما يك حصار سيمي روي ميله هاي قفس اضافه كرديم.
شايد هيجان احساسي نابود كردن چيزها حالتي خوشايند در خصلت تيره ميمون ها ايجاد مي كند؛ به بيان ديگر، در نهاد اين قبيله نوعي ويژگي  هست كه با خرابكاري رابطه مستقيم دارد و از اين كار ارضا مي   شود. آنها مثل بعضي آدم ها هستند كه من مي   شناسم و هميشه بايد در حال رفتن باشند. اگر بشود اين را ويژگي به حساب آورد، مي   توان گفت از اين لحاظ رابطه بين ما و ميمون ها خيلي نزديك است! يكي از رفقاي من همين تازگي ها به يك سفر پرهزينه رفت و در آنجا دو ميمون كوچك بسيار كمياب از يك فروشگاه چيني خريد. از آنجا كه كلي با فروشندگان محلي چانه زده و حسابي تشنه شده بود سرراه به يك رستوران رفت تا گلويي تازه كند و بعد به هتل برگردد. هنوز درست روي صندلي اش جا به جا نشده بود كه صداي همهمه ناشي از تعجب كساني را كه اطرافش نشسته بودند، شنيد. ميمون هاي كمياب در جعبه را عقب كشيده و از آن خارج شده بودند. دوست نا وارد من به سرعت به طرف آنها پريد و مي خواست در جا بگيردشان، غافل از آنكه اين كار او باعث تحريك بيشتر ميمون هاي خرابكار مي شود.
برگردان: حميد ذاكري

حيات وحش ايران
۵۴- ول علفزار
گونهpitymys schelkovnikovi :
زيرخانواده: ول هاMICROTINAE
خانواده: موش هاMURIDAE
راسته: جوندگانRODEMTIA
رده: پستاندارانMAMMALIA
011235.jpg
جثه كوچك، پوزه كوتاه و چشم ها ريز است ،گوش ها كوچك اند و اغلب در زير موها پنهان هستند. دم بسيار كوتاه واز نصف طول سر و تنه كوتاه تر است. موها كوتاه و نرم است. در اين گونه كف  پاهاي عقب هر كدام ۵ پينه دارند، در صورتي كه گونه هاي جنس Microtus همگي ۶ پينه دارند. طول سر و تنه ۱۰ -۸ سانتيمتر است. بيشتر در چمنزارهاي مرتفع كوهستاني، اغلب در زير خاك زندگي مي كند. در ايران اين حيوان تاكنون فقط از اطراف تنكابن (جنوب روستاي خرم آباد) و كوه هاي تالش واقع در جنوب درياي خزر گزارش شده است.

سيگار همچنان قرباني مي گيرد
011208.jpg
روز به روز ابعاد تازه خسارت هاي فردي و اجتماعي ناشي از مصرف سيگار فاش مي شود و جوامع مختلف راه هاي تازه اي را براي كاهش تعداد سيگاري ها و جلوگيري از اشاعه آن در پيش مي گيرند. از جمله دولت چين براي حفظ سلامت ۳۰۰ ميليون سيگاري كشور خود، جلو سيگاري هايي را كه جرم بالايي دارند، مي گيرد.
بر اساس قانون جديد سازمان انحصاري تنباكو در چين، سيگارهايي كه بيش از ۱۵ ميلي گرم جرم دارند از اول ماه جولاي (۱۲ تير) نبايد به فروش برسند. به گفته اين سازمان، سيگارهايي كه معيار ذكر شده را رعايت نكنند، مصادره و منهدم مي شوند.
سالانه يك ميليون نفر در اثر بيماري هاي ناشي از استعمال دخانيات جان مي سپارند.

بيمه  يوزپلنگ
011223.jpg
بالاخره بعد از اين همه مدت خبري هم از پروژه يوز شد. مهندس همدانيان مدير پروژه يوزپلنگ آسيايي گفت:  بيمه يوزپلنگ آسيايي از اين پس كليه خساراتي كه از سوي يوزپلنگ به مردم محلي و روستاييان وارد شود را تا هر سقفي پرداخت مي كند. اين اقدام با هدف جلوگيري از كشتار يوزپلنگ ها به منظور مقابله افراد محلي با وارد آمدن خسارات از طرف يوزها صورت گرفته است.
افرادي كه به هر عنوان و طريقي از سوي يوزها حامل خساراتي بشوند با تشخيص كارشناس محيط زيست خسارات وارده را دريافت خواهند كرد.
به گفته همدانيان دو گزارش در زمينه صدمه وارده از سوي يوزپلنگ آسيايي در منطقه بافق به كشاورزان در سال جاري اعلام شده است.
ضمنا ضرر و زيان ناشي از آسيب رساني به هر قلاده يوزپلنگ ۱۰ ميليون تومان اعلام شده است.

تازه هاي بازار
حوله سبك
011226.jpg

اين هم يك حوله سفري با الياف خيلي باريك كه به سرعت خشك مي شود. اين حوله ضدباكتري نيز هست و قارچ وكپك نمي زند و بو نمي گيرد. اين حوله سبك و بسيار جاذب الرطوبه است؛ ۶ بار سبك تر از حوله هاي معمولي است، ۶ برابر وزن خود آب جذب مي  كند و ۳ برابر زودتر خشك مي  شود. اين حوله ها كه در ابعاد مختلف توليد مي  شود بسيار مورد توجه اهل سفر است و در يك كيسه پلاستيكي زيپ دار قرار دارد.
صابون اكولوژيك
011217.jpg

صابون هاي اكولوژيك در طبيعت تجزيه مي شوند و براي محيط زيست زيانبار نيستند. نمونه اي كه عكس آن را مي بينيد يك صابون اكولوژيكي است و در آبي كه هر دمايي داشته باشد (گرم يا سرد) خوب كف مي كند، همين طور در آب شور (آب دريا) كاملاً خوب است. چند قطره آن را در آب مي ريزيد، كف كافي براي پاكيزه ساختن دست ها، صورت، موها، ظروف يا هرچيز قابل شستن ديگر ايجاد مي شود.
آيروجيم
011205.jpg

يك طرح جديد براي مقابله با خطر لخته شدن خون در عروق عميق (DVT) به تازگي ساخته شده كه از دو محفظه با شير اتصال تشكيل شده و جنس آن از PVC است. استفاده كننده به راحتي آن را كف دو پا قرار مي دهد و سنگيني بدن خود را از يك پا به پاي ديگر مي اندازد و عمل راه رفتن را تقليد مي كند. اين كار باعث مي شود عضلات كف و پشت پا طوري به كار بيفتد كه خون را در رگ ها پمپ كرده و با فشار بيشتر به قلب بر گرداند و از لخته شدن خون در رگ ها جلوگيري كند. آزمايش ها نشان داده كه اين وسيله باعث شدت جريان خون در پاها به ويژه در رگ هاي عمقي مي شود. اين وسيله «آيروجيم» نام دارد.
كيت خياطي
011229.jpg

قديمي ها مي گفتند بدون اين سه وسيله به سفر نرويد: سوزنده (كبريت)، دوزنده (نخ و سوزن) و برنده (چاقو)
بي شك براي سفرهاي بياباني و طبيعي اين وسايل از اهميت بيشتري برخوردارند. كيت هاي خياطي مختلفي ساخته شده كه معمولا شامل قيچي، مترپارچه اي، دوقرقره نخ مشكي، دو قرقره نخ سفيد و يك قرقره از نخ هايي به رنگ هاي ديگر است. انگشتانه، سنجاق، سوزن ته گرد، سوزن، دكمه و سوزن نخ كن نيز از ديگر محتويات اين كيت است. ابعاد : ۵/۵ * ۸ سانتي متر. خودتان هم مي توانيد اين كيت را فراهم كنيد و هميشه در سفرها به همراه داشته باشيد.
حوله هاي سفري
011232.jpg

روز به روز حوله هاي سفري كوچكتر و سبكتر مي شوند، البته با قدرت جذب رطوبت بيشتر. نمونه اش حوله اي است كه در عكس مشاهده مي كنيد.اين حوله از الياف نايلون و پوليستر ساخته شده و ابعاد آن ۱۲*۹ تا ۵۰*۲۷ سانتي متر پيش بيني شده. اين حوله مي تواند تا ۷ برابر وزن خود آب جذب كند و در عين حال خيلي ليز و لزج به نظر نرسد. در سفرهاي كوهنوردي بسيار سبك و مناسب است.
گوشي
011220.jpg

بعضي از طبيعت مردان و اهل سفر بدون گوشي كه در هنگام خواب جلو كليه صداهاي اطراف را مي گيرد، از خانه پا بيرون نمي گذارند.

سفر و طبيعت
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |