دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۵
نحوه برخورد سازمانهاي بيمه و مردم با مشكل ناباروري
انكار مردان، اندوه زنان
بسياري از زوجهاي جوان كه از عهده هزينه هاي كمرشكن درمان ناباروري برنمي آيند دچار اختلال روحي و افسردگي شده و در نهايت راه جدايي و طلاق را در پيش مي گيرند
010773.jpg

مريم غفاري-نبود تعرفه اي مشخص براي درمان ناباروري و عدم پرداخت هزينه هاي درمان توسط سازمانهاي بيمه گر، مشكلات عديده اي را براي زوج هاي نابارور ايجاد كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمد مهدي آخوندي، جنين شناس و رئيس پژوهشكده ابن سينا در خصوص هزينه هاي درمان ناباروري گفت: ۱۰ تا ۱۵درصد زوج هاي ايراني نيازمند درمان ناباروري هستند اين در حالي است كه كمتر بيماري اي در كشورمان شيوع ۱۰ تا ۱۵ درصدي دارد بنابراين براي حل چنين مشكلي وزارت بهداشت و درمان بايد اقدامات جدي صورت بدهد.
چون هزينه درمان اين بيماري براي زوج هاي جوان كه در آغاز راه زندگي هستند بالاتر از سطح درآمد آنهاست و موجب فشارهاي رواني و اضطراب آنها مي گردد.
وي افزود: با توجه به اينكه نداشتن فرزند در سنت و فرهنگ ما مي تواند عواقب ناگواري را به دنبال داشته باشد براي جلوگيري از اين مشكلات، بيمه هاي درماني بايد به كمك اين زوج ها بيايند.
براساس اين گزارش، دكتر معرفت غفاري، جنين شناس درخصوص چگونگي درمان ناباروري گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا، نازايي به عنوان بيماري محسوب مي شود و سازمانهاي بيمه گر تا سه بار هزينه درمان آن را تقبل مي كنند، اما متاسفانه در ايران ناباروري جزء درمان هاي لوكس محسوب مي شود و سازمانهاي بيمه گر هزينه اين گونه درمان ها را قبول نمي كنند.
وي افزود: متاسفانه به علت هزينه هاي زياد ناشي از درمان نازايي و عدم قبول هزينه آن توسط بيمه گرها، بسياري از خانواده ها مجبور به فروش لوازم زندگي خود مي شوند تا از اين طريق بتوانند اين هزينه ها را تهيه كنند ولي از آنجا كه موفقيت اين درمان ها در دنيا صددرصد نيست، استرس در زوج هاي جوان ايجاد مي كند كه تاثير منفي بر روند درمان آنها خواهد داشت.
اين گزارش حاكي است براساس آمارهاي جهاني ۱۰ تا ۱۵درصد زوج ها در سنين باروري توانايي باروري را ندارند اما با پيشرفت علمي در اين زمينه مي توان گفت كه ۸۵ تا ۹۰درصد ناباروري ها با تكنيك هاي پيشرفته و بقيه آنها نيز با استفاده از راه هايي نظير اهداء جنين قابل درمان است.
دكتر غفاري  خاطرنشان كرد: فقط درصد جزئي از اين ناباروري ها آن هم به علت هايي نظير عدم توانايي نگهداري جنين در داخل رحم و يا نداشتن رحم امكان درمان وجود ندارد كه البته اين مشكل هم امروزه از طريق رحم هاي اجاره اي قابل حل است.
وي افزود: ۲۰درصد علت ناباروري ناشناخته است و در بقيه موارد كه بين زنان و مردان مساوي است، علت ها شناخته شده و قابل درمان است.
دكتر غفاري درخصوص هزينه هاي درمان ناباروري گفت: در ايران، درمان ناباروري تعرفه اي ندارد. چون سيستم وزارت بهداشت، درمان نازايي را جزء بيمه خدمات درماني يا تامين اجتماعي قرار نداده است، بنابراين در صدد تعيين تعرفه مشخصي هم براي جراحي ها مربوط به اين بيماري برنيامده است و عليرغم تقاضاي پزشكان و متخصصان ناباروري بر اينكه، ناباروري در فهرست بيماريهاي بيمه هاي دولتي قرار بگيرد متاسفانه تاكنون اقدامي صورت نگرفته و دريافت هزينه هاي كمرشكن از زوج هاي نابارور در كشور چارچوب مشخص و معين ندارد.
010758.jpg

اختلالات رفتاري ناشي از بحران ناباروري
دكتر ساحل همتي، روانپزشك درخصوص اختلالات رفتاري در مواجهه با بحران ناباروري مي گويد: از هر ۶ زوج مايل به داشتن فرزند در دنيا، يك زوج، به دنبال يافتن راه حلي براي درمان نازايي خود است. روند درمان نازايي، واكنش هاي روان شناختي و فشارهاي ناخواسته اي را به زوج ها تحميل مي كند كه گاه به آشفتگي زندگي خانوادگي و جدايي مي انجامد.
مردان و زنان هر كدام به گونه اي متفاوت نسبت به مسئله ناباروري واكنش نشان مي دهند. مردان بيشتر به انكار روي مي آورند و به كمتر كسي اجازه مي دهند در مورد مشكل آنها صحبت كند و منزوي تر هستند. زنان در برنامه هاي درماني حضور فعال تري دارند و با رسيدن به بن بست درماني، سريع تر افسرده مي شوند.
دكتر همتي درخصوص شايع ترين واكنش زوج ها در مواجهه با ناباروري گفت: از دست دادن حق انتخاب در زندگي يا حداقل در يك جنبه مهم آن، يعني تصميم گيري در مورد تعداد افراد خانواده واكنش هاي متفاوتي را در افراد ايجاد مي كند پاسخ هاي هيجاني و تطابقي منتج از ناباروري در افراد متفاوت است و با خصوصيات شخصيتي، قدرت انطباق پذيري، انتظارات، مسائل فرهنگي و روش هاي حمايتي جامعه ارتباط دارد.
اين روانپزشك افزود: ۴۹درصد زنان و ۲۵درصد مردان آن را بدترين تجربه زندگي خود عنوان كرده اند. زوج ها در مواجهه با ناباروري به ترتيب از مراحل ذهني  زير گذر مي كنند: تعجب و بهت، شوك، انكار، خشم، انزوا، احساس گناه، غم و اندوه، افسردگي و پذيرش.
دكتر همتي هزينه هاي ناشي از درمان ناباروري را يكي ديگر از علل تشديدكننده اختلالات رفتاري خواند و گفت: بايد زوج ها را آماده كرد تا با خشم، خستگي و گاه شكست در روش هاي مختلف درماني كنار بيايند. در برخي زوج ها نيز احساس ناامني و از بين رفتن حريم خصوصي ايجاد مي شود. اين قبيل مشكلات عاطفي و رواني را مي توان با مشاوره كاهش داد و به زوج ها اطمينان داد كه با پيشرفت روش هاي درماني متنوع كمتر زوجي بدون بچه خواهد ماند فقط بايد كمي صبورتر بود.

سفر گردشگران ايراني به تركيه رو به افزايش است
010767.jpg
ورود گردشگران  ايراني  به  تركيه  در نيمه  اول  سالجاري  ميلادي  با ۹۵/ ۲۳ درصد افزايش  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته  به  ۲۰۶ هزار و ۹۸۴ نفر رسيد.
گردشگران  ايراني  در اين  دوره  بعد از گردشگران  آلمان ، روسيه ، بلغارستان ، هلند و انگلستان  بيشترين  تعداد گردشگر خارجي  ديداركننده  از تركيه  هستند.
در شش  ماه  اول  سال  ۲۰۰۴ ميلادي  بيش  از
۵/ ۱ ميليون  گردشگر از آلمان ، ۶۳۸هزار و ۸۳۹ گردشگر از فدراسيون  روسيه ، ۶۱۱ هزار و ۱۳۰ گردشگر از بلغارستان ، ۴۶۱ هزار و ۶۵۸ گردشگر از هلند، ۴۵۹ هزار و ۶۳۹ گردشگر از انگلستان  به  تركيه  سفر كردند.
در اين  دوره  سهم  گردشگران  ايراني  در كل  گردشگران  خارجي  كه  از تركيه  ديدن  كردند، ۰۹/ ۳ درصد است .
بررسي  آمار وزارت  جهانگردي  تركيه  نشان  مي دهد، در نيمه  اول  سال  گذشته  ۱۶۶هزار و ۹۹۶ گردشگر ايراني  وارد تركيه  شده  بود كه  اين  تعداد ۵۷/۳ درصد گردشگران  خارجي  را تشكيل  مي داد.
در حالي  كه  در نيمه  اول  سال  گذشته  ورود گردشگران  ايراني  به  تركيه  ۶۹/ ۱۲درصد نسبت  به  دوره  مشابه  سال  ۲۰۰۲ كاهش  نشان  مي داد، اين  نسبت  در دوره  شش ماهه  سالجاري
  ۹۵/ ۲۳ درصد افزايش  يافته  است .
در شش  ماه  اول  سالجاري  ميلادي  كل  تعداد ورود گردشگران  خارجي  به  تركيه  با۴۶/ ۴۳ درصد افزايش  نسبت  به  دوره  مشابه  سال  گذشته  به  شش  ميليون  و ۷۰۱ هزار و ۲۲۵ نفر رسيد.
تعداد گردشگران  ايراني  كه  درسال  ۲۰۰۳ ميلادي  از تركيه  ديدار كردند، با ۴۶/۱۴ درصد افزايش  نسبت  به  سال  ۲۰۰۲، به  حدود نيم  ميليون  نفر رسيده  بود.

زياد ماهي نخوريد ، رودخانه ها و درياهاي كشور آلوده به مواد آلي و شيميايي است
010761.jpg
مشاور سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه محيط زيست دريايي گفت: اغلب رودخانه هاي شمال و جنوب كشور مانند كارون ، بهمن شير و حتي درياها، آلوده به انواع آلاينده ها ، مواد آلي و شيميايي بوده و مصرف ماهي هاي موجود در آنها براي سلامت انسان خطر جدي محسوب مي شود.
دكتر محمد رضا فاطمي در گفتگو با خبرگزاري مهر با اعلام اين مطلب افزود: در حال حاضر به دليل هدايت پساب و فاضلاب بسياري از كارخانجات و فاضلاب هاي شهري به داخل رودخانه ها و انتقال اين آلاينده ها از طريق رودخانه به دريا ها متاسفانه شاهد افزايش غلظت آلاينده ها عناصر سنگين و مواد شيميايي چون جيوه، آستونيك، سرب ، كاديميوم و.. در آب رودخانه ها و درياها هستيم.
وي افزود: بسياري از اين مواد شيميايي و خطرناك بتدريج وارد بدن ماهي و موجودات دريايي شده و در صورت بالا بودن غلظت آلاينده ها اين مواد موجب مرگ موجودات دريايي بويژه موجودات جوان يا نوزادان مي شود و در غير اينصورت با صيد و تغذيه اين موجودات آلاينده هاي مرگ بار خروجي از كارخانجات و فاضلاب هاي شهري وارد بدن انسان شده و سلامت ما را تهديد خواهد كرد.
اين كارشناس محيط زيست دريايي ضمن اعلام هشدار نسبت به آلودگي شديد اغلب رودخانه هاي جنوب كشور مانند كارون ، بهمن شير و خورموسي و تقريبا تمام رودخانه هاي شمال كشور تاكيد كرد: مصرف ماهيان اين رودخانه ها و حتي درياهاي اطراف كشور نيز به خاطر بالا بودن ميزان آلاينده هاي موجود در آب براي سلامت انسان خطرناك است زيرا جيوه، آستونيك و بسياري از مواد الي و سنگين بتدريج وارد بدن انسان مي شود.
وي گفت: مصرف ماهيان آلوده موجب بروز اختلالات فيزيولوژيك گوارشي و تنفسي و .. در انسان مي شود و هر يك از مواد آلي و سنگين مانند جيوه كاديميوم ، سرب و .. نوع خاصي از عوارض را به همراه دارد.
مشاور سازمان حفاظت محيط زيست در زمينه محيط زيست دريايي همچنين افزود: علت تغيير كيفيت و مزه برخي از ماهيان آلودگي آب رودخانه ها و دريا و وجود آلاينده ها در آب آنها مي باشد.وي در خاتمه با اشاره به آلوده شدن گوشت نوعي ماهي مختص رودخانه هاي كارون
بهمن شير و.. اظهارداشت: در حال حاضر بسياري از اهالي آبادان و ماهشهر ديگر از گوشت اين ماهي به علت تغيير مزه و كيفيت آن در اثر افزايش آلاينده هاي موجود در آب مصرف نمي كنند.

كوتاه
بدون ابهام
010776.jpg

اين روزها پاسخگويي مسئولان موجب شفاف شدن آمارها شده است، اگر اين طوري اوضاع پيش برود شايد در پايان سال ديگر ابهامي براي شهروندان در تمامي حوزه ها باقي نماند. به گفته وزير بهداشت و درمان، از هر ۱۰ بيمار بستري در بيمارستان يك نفر دچار قطع عضو و فلج مي شود كه تا آخر عمر با مشكلات جسمي و رواني، بار مالي فراواني را به نظام بهداشت و درمان وارد مي كند. همچنين براساس آخرين آمار ميزان مرگ ناشي از تصادفات در ايران، ۳۳ كشته در ۱۰ هزار نفر است، در حالي كه اين ميزان در سوئد ۴ نفردر ۱۰ هزار و در ژاپن ۴ در ۱۰ هزار نفر است.
امداد و نجات معلمان
بعد از اجراي طرح ارتقاي شغلي معلمان، قرار شده كه طرح آموزش مقابله با حوادث طبيعي و امداد و نجات در برنامه هاي آموزش ضمن خدمت معلمان سراسر كشور گنجانده شود.
به گفته وزير آموزش و پرورش، در اين آموزش ها معلمان با راه هاي مقابله با حوادث طبيعي از جمله زلزله و سيل آشنا مي شوند.
اميدواريم در كنار اين آموزش ها يكي به داد اين معلمان زحمتكش برسد، ابتدا تصور مي كرديم اين آموزش امداد و نجات صرفاً در راستاي همسان سازي حقوق و مزاياي شغلي است ولي بعد به اين نتيجه رسيديم كه با وجود بروز برخي حوادث غيرمترقبه در نقاطي از كشور كه معلمان نيز درآن مناطق خدمت مي كنند، آموزش امداد و نجات به معلمان نيز خالي از لطف نخواهد بود.
همه روزه در سال تحصيلي اغلب معلمان عشايري و روستايي با خطراتي از قبيل سيل، ريزش كوه و ساير حوادث جاده اي به خاطر تردد مكاني مواجه هستند، علاوه بر آن به خاطر فرسوده بودن بافت هاي مدارس در ساير استان ها امكان  ريزش سقف و خرابي وجود دارد، همچنين در طول تابستان شركت در اردوهاي تابستاني مي تواند حوادثي از قبيل غرق شدن دردريا، گم شدن در جنگل،خفگي در استخروقس عليهذا را براي دانش آموزان در پي داشته باشد، بنابراين لازم است معلمان براي مواجهه با چنين حوادثي اينگونه آموزش ها را ياد بگيرند.
فروش مسكن موقوف
010770.jpg

يك بار آمدند براي اشتغال جوانها طرح شتابزده اشتغال فوري را مطرح كردند و به هر كارفرماي وارد و ناوارد ۳ ميليون تومان بابت به كارگيري يك نفر كارگر همين طوري دو دستي پول بي صاحب دادند. بعد از آن مدتي بود كه متر به متر به مستأجران بدبخت و بيچاره خانه مي فروختند تا بلكه بعد از چند سال و اندي بتوانند صاحب چند متر خانه بشوند، اما اخيرا همان كارشناسان فخيمه وزارت مسكن و شهرسازي موضوع را بالا و پايين كردند و گفتند فروش متري مسكن موقوف!
آدم نمي داند در اين اوضاع بلبشو چكار كند.  اگر اين طرح همان روزها تورم زا بود چرا متوليان اقتصادي هيچ كلمه اي نگفتند بلكه شايد هم حسابي ازش طرفداري كردند حالا كه فهميدند نه تنها مستأجرهاي بيچاره صاحب خانه نشده اند بلكه رشد نرخ تورم را تحميل كرده اند به اين فكر افتاده اند كه اصل مسأله را تعطيل كنند.
همين كارها را مي كنند كه يك نفر مي رود و ۵۰۰ عدد فيش موبايل مي خرد آن وقت براي گرفتن يك خط تلفن ضروري بايد دو سال منتظر ماند!
ضابطان آموزشي
بالاخره توصيه ها كارساز شد. قبلاً سازمان آموزش و پرورش شهر تهران هشدار داده بود كه مردم براي ثبت نام به آموزشگاه هاي غيرمجاز مراجعه نكنند. ما هم در ستون كوتاه گويا يادآور شديم كه مجوز اين آموزشگاه ها را همين سازمان آموزش و پرورش شهر تهران صادر كرده بنابر اين بهتر است خودشان با اعزام بازرساني از اداره اماكن نيروي انتظامي و آموزش و پرورش در اين نوع آموزشگاه هاي غيرمجاز را پلمپ كنند.
با اينكه هيچ يك از متوليان حوزه هاي مختلف توصيه  اي را نمي پذيرند اما متوليان آموزش و پرورش حداقل به پيشنهادات فرهنگي پاسخ مثبتي دادند. به گفته محمدعلي خسرو پناهي، كارشناس مسئول آموزشگاه هاي علمي و زبان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، طي چند روز گذشته۱۲۰، آموزشگاه علمي غيرمجاز در تهران پلمپ شد. بنابراين آموزشگاههايي كه مجوز فعاليت از آموزش و پرورش مي گيرند ولي فعاليت هاي آنان مورد تاييد اين نهاد نيست غيرمجاز تلقي شده و پملپ مي شوند. البته بعيد است كه بازرسان آموزشي اين قدر سختگير باشند چون همين تعداد را هم ضابطان نيروي انتظامي پلمپ كرده اند تا ضابطان آموزشي.
جشن كپرزدايي
010764.jpg

جشن برداشت گندم، انگور و هزار و يك محصول كشاورزي را شنيده  بوديم اما نمي دانستيم كه براي كپرزدايي در استان هرمزگان جشني هم برپا كرده اند.
سازمان آموزش و پرورش هرمزگان در يك اقدام اساسي تمامي مدارس كپري را جمع كرده اند. بنابراين مسئولان اين استان به ميمنت اين پيروزي شيرين يك جشن حسابي راه انداخته اند. البته بايد منتظر شد و ديد كه آيا مدارس گلي استان هم جمع مي شود يا نه؟ اگر سال بعد هم جشن گل و گل مالي توي همين استان هرمزگان برپا شد زياد تعجب نكنيد. به هر حال در كنار مدارس كپري، تعداد زيادي مدارس گلي هم وجود دارد كه مسئولان آموزش و پرورش هرمزگان عزم خود را جزم كرده اند كه آنها را هم جمع كنند. ان شاءا... كه اين حركت فرهنگي مبارك باشد، اميدواريم به كمك متوليان وزارت آموزش و پرورش و خيرين مدرسه ساز ساير مدارس كپري در استانهاي محروم نيز برچيده شوند.

نياز دختران به ارتباط بيشتر با والدين
نتايج يك پژوهش ميداني در شيراز حاكي از آن است كه بايد به سطح بهداشت رواني دختران دانش آموز توجه بيشتري شود.
اين پژوهش توسط عباس فارسي و سيد جواد اميريان دانشجويان پزشكي دانشگاه شيراز، به صورت مقطعي و با بررسي وضعيت بهداشتي رواني ۴۰۰ دانش آموز دختر و پسر پيش دانشگاهي در نواحي چهارگانه آموزش و پرورش شيراز انجام شده است. براي انجام اين پژوهش از پرسشنامه بهداشت عمومي براي بررسي سطح سلامت جسماني، اضطراب، اختلال در عملكرد اجتماعي و افسردگي استفاده شده است. اين موارد با ويژگي هاي مختلف جمعيتي و ميزان ارتباط آزمودني ها با والدين و ديگر معيارها سنجيده شده است.
در بررسي هاي انجام شده بر روي دانش آموزان پيش دانشگاهي تفاوت معني داري بين معدل دانش آموزان پسر و دختر به دست آمد، به طوري كه معدل كل پسران اين نمونه آماري كمتر از دختران بود.
بنا بر نتايج اين پژوهش موفقيت تحصيلي دانش آموزان با توجه به معدل كتبي و كل با تعداد خواهران و برادران ارتباط معكوسي داشته است.
براساس نتايج اين تحقيق لازم است سطح بهداشت رواني دانش آموزان و به ويژه دختران دانش آموز مورد توجه بيشتري قرار گيرد زيرا در اين زمينه انعطاف پذيري كمتري دارند.
اين پژوهش توصيه مي كند والدين با افزايش ساعات ارتباط روزانه با فرزندان به ويژه دختران در ارتقاء سطح بهداشت رواني فرزندان بيش از پيش نقش آفريني داشته باشند. آگاهي والدين از مسايل مختلف مربوط به رشد جسمي و روحي فرزندان و انتقال اين آگاهي ها با ظرافت و دقت نظر نيز به عنوان يك راهكار پيشنهاد شده است. از ديگر مواردي كه نتايج اين تحقيق بر آنها صحه گذاشته است، نياز بيشتر دختران به مشاوره روانپزشكي و تأثير پيگيري والدين در كاهش ميزان اختلال رواني و ارتقاء سطح سلامت عمومي فرزندان است.
براساس نتايج اين تحقيق دختران و پسران دانش آموز ساعات تقريباً يكساني را با پدران خود بوده اند ولي دختران ساعات بيشتري را در مقايسه با پسران با مادران خود سپري كرده اند.
از سوي ديگر ميزان سپري كردن اوقات دانش آموزان با والدين در روزهاي آخر هفته تفاوت معني داري بين دو جنس نشان داده است، اما در روزهاي عادي در ارتباط با اين شاخص تفاوتي نمي باشد. در همه شاخص هاي اين پژوهش دختران نمرات بيشتري نسبت به پسران كسب كرده ولي از نظر بهداشت رواني مشكلات بيشتري متوجه دختران بوده است كه نشان دهنده احتمال اختلالات رواني بيشتر در بين اين جنس است. از جمله رهيافت هاي اين پژوهش آن است كه سطح اضطراب و اختلال سلامت جسماني و افسردگي در بين دانش آموزاني كه والدين آنها وضعيت تحصيلي فرزند خود را پيگيري كرده اند، كمتر بوده است.

مسئول ستاد عمليات عمره :
روزانه چهار هزار زائر ايراني وارد عربستان مي شوند
مكه مكرمه - عباس اسدي: روزانه چهار هزار نفر زائر از ۲۸ استان كشور در قالب كارواني هاي زيارتي وارد سرزمين عربستان و دو شهر زيارتي مكه و مدينه مي شوند.
سيد جواد ميرخاني مسئول ستاد عمليات عمره در مكه مكرمه همچنين گفت: همزمان نزديك به ۵۰ هزار نفر زائر در سرزمين وحي به سر مي برند كه طي شش روز هفته با پروازهاي داخلي و خارجي به جده و سپس به شهر مدينه و مكه مي آيند كه در اول و آخر هفته تعداد زائران حاضر ثابت است.
وي همچنين افزود: مسئوليت جابجايي زائران ايراني بر عهده سه شركت سعودي مي باشد كه روزانه با ۶۸۰ دستگاه اتوبوس و ۹۶ دستگاه كاميون كار جابجايي زائران و حمل بار آن ها را بر عهده دارند.
براساس اطلاعات موجود نوع اتوبوس هاي مورد استفاده در مسيرهاي بين شهري مدل ۲۰۰۲ به بالا است كه هزينه حمل و نقل هر زائر در طول حضور در سرزمين عربستان ۸۵ ريال سعودي معادل ۲۰ هزار تومان مي باشد.
نرخ بليت هواپيماي شركت هاي ايراني براي رفت و برگشت هر زائر در سال جاري از استان هاي شمالي، شرقي و غربي كشور براي بزرگسالان ۲۸۰ هزار تومان و براي افراد زير ۱۲ سال ۱۹۰ هزار تومان است.
اين هزينه براي جابجايي زائران از استان هاي مركزي براي بزرگسالان ۲۵۸ هزار تومان و براي افراد زير ۱۲ سال ۱۷۵ هزار تومان است، نرخ بليت رفت و برگشت زائران از استان هاي جنوبي كشور ۲۴۵ هزار تومان و براي افراد زير ۱۲ سال ۱۷۰ هزار تومان است.
هزينه تغذيه روزانه هر زائر ايراني شامل صبحانه، نهار، شام و غذاهاي بين راهي ۲۲ ريال سعودي معادل ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است كه در كنار آن ۴۲ وعده ميوه به زائران داده مي شود و به گفته ستاد عمليات عمره گوشت مورد استفاده گرم و تازه و گوشت يخ زده از گردونه مصرف خارج شده است. هر روز يكصد هزار وعده غذاي گرم و ۲۵ هزار وعده صبحانه طبخ، تهيه و توزيع مي شود.
آخرين نكته اينكه در سال جاري ۵۰۰ هزار نفر از سراسر ايران به حج عمره مي روند كه نسبت به سال گذشته ۵۰ هزار نفر افزايش يافته و اين رقم نسبت به سال ۱۳۷۸ بيش از سه برابر شده است.

تعصب،اجازه بستري شدن زنان بيمار را نمي دهد
رئيس ستاد ساماندهي بيماران رواني مزمن افسردگي را شايع ترين نوع بيماريهاي رواني مزمن دانست و گفت : اگر چه بيماريهايي مانند افسردگي، اضطراب و وسواس در زنان بسيار شايعتر از مردان و حتي دو برابر آنها است اما در مقابل مردان ۲ تا ۳ برابر زنان در مراكز نگهداري بيماران رواني بستري مي شوند. دكتر رجب صمدي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: البته اين مساله در تمام موارد بيانگر ابتلاي بيشتر مردان نسبت به زنان به بيماريهاي رواني و بستري شدن آنها در مراكز درماني نيست چرا كه فرهنگ جامعه، تعصب خانواده ها و به خصوص مردان در بسياري موارد اجازه بستري زنان بيمار را در مراكز درماني نمي دهد.

ميزان مصرف نامطلوب پروتئين حيواني در ايران
مدير كل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: براساس نتايج آخرين بررسي ها، ايرانيان كمتر از يك سوم مصرف كشورهاي صنعتي، از پروتئين حيواني استفاده مي كنند.
دكتر شيخ الاسلام افزود: ۲۳ درصد جمعيت كشور كمتر از نياز خود انرژي دريافت مي كنند و در اين زمينه زير خط فقر قرار دارند و در حال حاضر تنها۲۸ درصد مردم در حد نياز و ۴۸ درصد بيش از نياز انرژي دريافت مي كنند.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |