دوشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۳۵
نگاهي كوتاه به كتاب خانه پريان
كتابي راز ورزانه
010821.jpg
«خانه پريان» رماني ايراني است كه به زبان فارسي در مورد فلسفه و عرفان و حكمت معنوي انتشار يافته است و مباحث ماوراءالطبيعي را در زندگي بحران زده انسان مادي و مدرن
امروزي مطرح مي كند
تورج زاهدي/ ناشر: انتشارات نيستان/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ قيمت دوره: ۱۲۰۰۰ ريال .
خانه پريان اولين رمان عرفاني و معنوي به زبان فارسي است كه با همت انتشارات نيستان منتشر شده است.
ناشر در مقدمه اي بر كتاب نوشته درباره اين اثر چنين مي گويد:
«در رمان خانه پريان، مباحث پررمز و رازي كه مؤلف، خود عنوان «رازورزانگي» را بدان اطلاق مي كند، مورد شرح و تفسير قرار گرفته است. اگر او در همان حيطه اي كه سه كتاب پيشين را بر اساس آن تأليف كرد، به اين مباحث مي پرداخت، بدون شك اثري ديرياب و دشوار و پيچيده پديد مي آورد كه جز در دايره درك و فهم مخاطبين خاص و خوانندگاني كه در پيگيري امور روزانه حكمت و فلسفه تخصص دارند، قابل درك نبود. لذا ترجيح داد در پي تجربه پيشين، كه به تأليف و انتشار رماني به نام «جذابيت عشق» منجر شد، اين پيچايش و دشوارماني را در قالب رماني پركشش و در عين حال مدرن و فلسفي عرضه كند. با تأكيد بر اين كه عملاً هم خود را بر اين مبناي زيربنايي استوار ساخت كه به رغم ژرفاي رازورزانگي و دير فهمندگي ذاتي فلسفه و حكمت، اثري در خورند فهم همگان خلق كند.»
بسيار شگفت انگيز است كه رمان غربي، از ديرباز به حكمت معنوي و مباحث ماوراءالطبيعي بها داده و آثار بزرگي در اين زمينه پديد آورده است. از جمله آثار هرمان هسه(در آلمان)، كارلوس كاستاندا(در آمريكا)، گابريل گارسيا ماركز(در كلمبيا)، پائولو كوئيلو(در برزيل)، ميخائيل بولگانوف(در روسيه)، كارلوس فوئنتس و خوان رولفو (در مكزيك)، نيكوس كازانتزاكيس (در يونان) و... اما در ايران كه مهد عرفان و معنويت به شمار مي رود و ادبيات كهن فارسي يكسره به همين مباحث مي پردازد، رمان معاصر فارسي مطلقاً از آن دوري كرده و مي توان گفت كه هيچ رماني در ايران تاكنون در اين زمينه منتشر نشده است.
رمان «خانه پريان» رماني ايراني است كه به زبان فارسي در مورد فلسفه و عرفان و حكمت معنوي انتشار يافته است و مباحث ماوراءالطبيعي را در زندگي بحران زده انسان مادي و مدرن امروزي مطرح مي كند. اين رمان در همين تهران معاصر و در دوره پس از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد، اما راوي داستان كه از طريقي جادويي مي تواند به زمان هايي ديگر سفر كند، به دوره پهلوي اول و دوم و عهد قاجار مي رود تا مشكلي را حل كند. راوي داراي يك استعداد الهي است و حوادثي كه در خواب مي بيند، عيناً در واقعيت اتفاق مي افتد، او كه توسط يك نيروي عيني و عظيم معنوي، براي حل مشكل «برگزيده» شده است، با آدم هايي در بيداري ارتباط مي يابد و در رويا به زمان هاي گذشته مي رود تا اجداد آنها را هم ملاقات كند. در حين اين جريان، سلسله اي از وقايع جادويي و رويدادهاي ماوراءالطبيعي روي مي دهد، كه موجب مي شود خواننده پيچيده ترين مباحث فلسفه و حكمت معنوي را در قالب ساده ترين زبان، و پركشش ترين وقايع دراماتيك، هضم و درك كند.
زاهدي خود در گفت وگويي در پاسخ به سؤالي درباره رمان خانه پريان چنين مي گويد: «رمان فرهيخته ترين وسيله اي است كه مي تواند با عامه مردم ارتباط برقرار كند. بنابر اين از طريق رمان مي توان والاترين افكار و پيچيده ترين مفاهيم را به مردم عرضه كرد. من شيفته حكمت معنوي هستم و آثاري در اين زمينه دارم. اين كتاب ها كاملاً تحقيقي هستند و طبعاً با اقشار خاص كتابخوان، كه اهل تحقيق اند، ارتباط برقرار مي كنند. اما مايل بودم كه مانند آثار كاستاندا و پائولوكوئيلو، حتي عامه مردم نيز مي توانستند از تحقيق ها استفاده كنند. به همين دليل پس از اين كه سالها در مورد خواب و رويابيني در حكمت معنوي اسلام تحقيق كردم، متوجه شدم كه اگر آن را به صورت يك كتاب تحقيق منتشر كنم، فقط خواص از آن بهره مند مي شوند و مردم آن را نمي بينند. اما اگر در قالب رمان باشد، همه آن را مي خوانند و با اين مقولات ظاهراً پيچيده آشنا مي شوند.»
او رمان را عاملي براي تكامل مخاطب مي داند و معتقد است:  «او را در جريان سطوح عميق تر زندگي انسانها قرارمي دهد و به نحو شهودي و غيرمحسوس زندگي او را بسيار پربار كرده و خلوتش را مي سازد.» و اين سازندگي باعث «تكامل جوامع بشري و طبعاً تمدن فرهنگي مي شود.»

پيشخوان
از برخورد تا گفت وگو
010809.jpg

(مقالاتي درباره مناسبات اسلام و مسيحيت)
مجموعه مقالات/ ترجمه: حميدرضا شريعتمداري/ ناشر: انتشارات لوح فكر و مؤسسه گفت وگوي اديان، چاپ اول، بهار ۱۳۸۳/ قطع رقعي/ قيمت: ۲۲۰۰ تومان، ۲۵۸ صفحه
كتاب، مجموعه اي است از مقالات و فصول برگزيده برخي از منابعي كه عرب ها در اين زمينه به دست داده اند. عرب ها، به ويژه در كشورهايي چون لبنان و مصر، قرن هاست كه با تنوع ديني و مذهبي خو گرفته اند و از اين رهگذر، تجربه هاي ارزنده اي را فراچنگ آورده اند. اشتراكات ديني و تاريخي ما و عرب ها مي طلبد كه به تجربيات و برداشت هاي اين همسايگان هم سرشت و هم سرنوشت خود توجه افزون تري كنيم.
مقالات كتاب ياد شده عبارتند از: اسلام و مسيحيت؛ از ذهنيت برخورد تا گفت وگوي حيات بخش (سيد محمد حسين فضل الله)، وجوه اشتراك اسلام و مسيحيت (موريس يورمانس)، نگرش مسلمانان به مسيحيت در قرون ميانه (رضوان السيد)، اسلام و مسيحيت؛ از برخورد تا گفت وگو (سعد غراب)، ميراث كهن مسيحيان عرب و تعامل آن با انديشه عربي- اسلامي (سمير جليل اليسوعي)، اسلام و گفت وگو (تاملاتي درباره يكي از دغدغه هاي روزگار جديد) (محمد طالبي)، نگاهي به مجادلات مسلمانان و مسيحيان (رضوان السيد).
عارفان بزرگ ايران در بلنداي فكر انساني
010803.jpg

پژوهش و نگارش: عبدالرفيع حقيقت/ ناشر: نشر كومش، چاپ اول/ بهار ۱۳۸۳/ قطع وزيري، گالينگور با روكش/ قيمت: ۶۸۰۰ تومان.
عبدالرفيع حقيقت هر سال به طور متوسط دو تا سه كتاب تدوين مي كند. عمده آثاري كه وي به تدوين آنها دست مي يازد در حوزه تاريخ و فرهنگ ايران و اسلام است. كتاب «عارفان بزرگ ايراني...» نيز از جمله اين آثار است كه در آن بزرگاني چون مولانا، خواجه عبدالله انصاري، حلاج و... به اختصار معرفي شده اند. نوشته هاي حقيقت تحقيقات جدي نيست، اما با نثر روان و راحت ،خوانندگان علاقه مند اين گونه آثار را به كار مي آيد و مفيد فايده است. كتاب حاضر يك نقص دارد و آن حروفچيني بسيار درشت آن است و اينكه تعمدي در كار بوده كه حجم كتاب قطورتر شود. به نظر مي رسد كه اين كتاب حدوداً ۶۰۰ صفحه اي با حروفچيني معمول اين گونه آثار، براي نمونه كتاب پرمايه جناب دكتر حلبي در اين زمينه، شايد به ۴۰۰ يا نصف صفحات كنوني كاهش مي يافت.
فلسفه اخلاق
010812.jpg

نويسنده: ويليام كي. فرانكنا/ مترجم: هادي صادقي/ مقدمه: مصطفي ملكيان/ ناشر: نشر طه، چاپ دوم بهار ۱۳۸۳/ قطع رقعي/ قيمت:  ۱۷۰۰ تومان، ۲۷۲ صفحه.
كتاب «فلسفه اخلاق فرانكنا» از جمله آثار شاخص در حوزه فلسفه اخلاق است و درواقع هم مدخلي كوتاه است بر فلسفه اخلاق كه در آن نظرگاههاي شخصي مصنف هم ملحوظ شده است. نظري اجمالي به فهرست كتاب نشان مي دهد كه اختصار نوشته، جامعيت آن را دستخوش نقصاني فاحش نكرده است؛ و مطالعه دقيق خود كتاب معلوم مي دارد كه ديدگاه شخص نويسنده، كه نوعي سودگري تعديل يافته است، نه باعث تغافل از ديدگاههاي حريفان و مخالفان شده و نه سبب شده است كه، در سه مرحله نقل، تحليل و نقد آراء و نظرات ديگران، جانب حق و عدالت رعايت نشود. به همين جهت و بنابه گفته دكتر مصطفي ملكيان در مقدمه اي كه بر كتاب نگاشته، نخواهيم كتاب را بختيارترين و پرآوازه ترين كتابي كه در اين زمينه منتشر شده است، بناميم اين قدر هست كه، در جهت نيل به دو غرضي كه مصنف از نگارش آن داشته بسيار موفق بوده است.
نكته اي را بايد درباره انتشارات طه اضافه كنيم كه در چند سال گذشته از جمله ناشران پركار و البته كيفي كار در حوزه هاي مختلف فلسفه، چون فلسفه دين، كلام جديد، منطق جديد، فلسفه اخلاق و... بوده است. اين مؤسسه براي تأمين بخشي از نيازهاي علاقه مندان به مباحث تازه در حوزه هاي مختلف فكر و فلسفه ،ترجمه نوشته و گروهي از فيلسوفان بزرگ و بنام را در دستور كار انتشاراتي خود قرار داده است. هدف از مجموعه مباني فلسفه، آن است كه برخي از مسائل اصلي را در زمينه هاي مختلف فلسفه، آن گونه كه در اين مرحله از تاريخ فلسفه مطرح است، ارائه كند.
مجموعه مباني فلسفه در كل ۱۹ جلد را شامل مي شود كه هر يك به خودي خود كامل و در عين حال مكمل ديگري است.
لحظه هايي كه رفت
«لحظه هايي كه رفت»، مجموعه شعري است از ندا حسيني كه اولين ويژگي  اش را مي توان در زبان راحت آن ديد. زباني كه هيچ دشواري براي خواندن و فهم آن وجود ندارد. اين زبان، زماني كه با شاعرانگي گره بخورد، زيبايي خاصي پديد مي آورد «كوتاهي عمر/ براي ما مايه خوشبختي است/ وقتي نمي دانيم/ حتي از خود چه مي خواهيم...» اين كتاب را انتشارات شرح در ۱۰۰ صفحه منتشر كرده است.

خبر
آخرين اثر مرادي كرماني در ميان ۲۵۰ كتاب كتابخانه مونيخ
010818.jpg

«نه تر و نه خشك» آخرين داستان هوشنگ مرادي كرماني كه سال گذشته از سوي انتشارات معين به بازار كتاب راه يافته بود، به همراه سه كتاب ديگر از ايران در فهرست ۲۵۰ عنوان برگزيده كتابخانه مونيخ قرار گرفته است.
كتاب مرادي كرماني، داستان پرنده اي است به نام «نه تر و نه خشك» كه عاشق دختر پادشاه مي شود و در نهايت براي به دست آوردن اين عشق شرايط سخت و طاقت فرسايي را متحمل مي شود.
علاوه بر كتاب كرماني ،كتاب «پرنده خيال»، مجموعه اشعار داود لطف الله با تصويرگري زنده ياد بهرام خائف، آخرين پدر بزرگ، نوشته محمد حسن حسيني با تصويرگري مريم رحمتي آويني (هر دو از كتابهاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان) و «غير از خدا هيچ كس نبود» (از انتشارات شباويز) نيز به عنوان آثار منتخب كتابخانه مونيخ معرفي شدند.
كتابخانه مونيخ جدي ترين مرجع در معرفي آثار شاخص در حوزه كودكان و نوجوانان است و راه يافتن كتاب هاي نويسندگان به اين مجموعه از ارزش و اعتبار بالايي برخوردار است.
ترجمه نخستين جلد از زندگينامه ماركز منتشر شد زنده ام كه روايت كنم
010806.jpg

نخستين جلد از زندگينامه، گابريل گارسيا ماركز نويسنده صد سال تنهايي با ترجمه كاوه ميرعباسي، از سوي نشر ني به بازار كتاب عرضه شده است.
به گزارش همشهري، ماركز در اين روايت پرشور، خاطرات دوران كودكي، نوجواني و نخستين سالهاي جواني اش را، با صداقتي كم نظير پيش چشم خواننده مي نهد. خواننده با خواندن اين كتاب با بن مايه هاي تخيل شگفت آور ماركز، كه بعدها در آثاري چون صد سال تنهايي، عشق در سال وبا، پاييز پدرسالار، كسي براي سرهنگ نامه نمي نويسد، تجلي پيدا كرد، آشنا مي شود.كتاب «زنده ام كه روايت كنم» رمان يك زندگي است كه از وراي صفحاتش گارسيا ماركز، با نثر شگفت انگيزش پرسوناژها و ماجراهاي آثار ديگرش را به خواننده معرفي مي كند.
اين كتاب بر دنياي داستاني ماركز، پرتوي روشني بخش مي افكند و امكان رهيافتي نوين به جهان خيالي يكي از بزرگترين داستان نويسان معاصر را فراهم مي كند.

قلم اندازيهاي يك حاشيه نشين
حق مؤلف، شيرين و خوردني!
010815.jpg
اكبر اكسير
خدا سلامت كند استاد كيومرث منشي زاده را كه با شعرهاي ماندگار و طنز رندانه خود بدون هيچ ادعايي، آرام و باشكوه، بي هياهوي تيمچه مسگران! به راه خود ادامه مي دهد. ايشان در مجموعه شعر قرمز تر از سپيد كه پر از شعرهاي غيرمترقبه است مي گويد: سلطان محمود غزنوي، اولين كسي بود كه حق مؤلف را خورد! به راستي هيچ چيزي در دنياي نشر و چاپ كتاب شيرين تر از حق مؤلف نيست، مگر نه اينكه اگر سلطان محمود ده درصد حق مؤلف را به فردوسي توسي مي پرداخت، نه از شاهنامه اثري مي ماند نه از فردوسي... اگر به سراغ ده ناشر برتر بروي و از حق تأليف بپرسي ،حتماً جواب اكثريت يكي خواهد بود. براي ترجمه و رمان و كتابهاي درسي و تخصصي اگر فروش داشت حداكثر ۲۰ درصد در دو قسط براي مجموعه هاي شعر بزرگان و از ما بهتران اگر شامل ۳۰ سال قدمت نباشد و خود يا ورثه اش بودند حداكثر ۱۰ درصد كه آن هم پول قابل توجهي نخواهد بود چون اكثر مجموعه شعرها با صد صفحه و تيراژي ناچيز و با قيمت زير هزار تومان در مي آيند. در اينجا فقط كتابهاي قطور غيرشعر بويژه آشپزي خير دنيا و آخرت را دارند. چون كتاب كه قطور شد قيمت پشت جلدش هم گران در مي آيد لذا هم ناشر، هم پخش، هم كتابفروش به سود دلخواه و پورسانتاژ قابل توجهي مي رسند. دوستم وقتي قسمت آخر را شنيد، گفت حالا مي فهمم چرا مجموعه شعر لاغر من را هيچ پخشي و كتابفروشي قبول نكرد مجموعه اي با ۵۰ صفحه به قيمت ۳۰۰ تومان، به ويژه اينكه خودم ناشر و مؤلف اش بودم و «مرگ مؤلف» هم در شعرهايش رعايت شده بود. پس دوستان نويسنده خوب كاري مي كنند كه به قصه ۵۰ صفحه اي خود آب مي بندند و ۵۰۰ صفحه اي اش مي كنند، آن هم با نام رمان نو!

ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
فرهنگ
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |