پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۸ - Jul 15, 2004
سياسي
Front Page

با حفظ سمت سخنگويي
حميدرضا آصفي معاون پارلماني وزير امور خارجه شد
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه با حفظ سمت، معاون پارلماني وزير خارجه شد.
يك منبع آگاه پارلماني با اعلام اين خبر به خبرنگار همشهري، افزود: بحث درباره معاونان پارلماني جديد برخي وزارتخانه ها اين روزها در كميسيون هاي مجلس در جريان است و در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز درباره نحوه همكاري با آصفي بحث هاي زيادي شده كه در نهايت بر ضرورت همكاري با وي تأكيد شده است. به گفته اين منبع  آگاه، نمايندگان مجلس به اين نتيجه رسيده اند كه بر اساس سوابق آصفي و جايگاه وي به عنوان سخنگوي وزارت خارجه شائبه  گرايش هاي خطي درباره او وجود ندارد و مجلس اميدوار است با وي همكاري خوبي داشته باشد.
دولت براي معرفي معاونان پارلماني موظف به كسب رضايت مجلس نيست اما به صورت عرفي و براي تسهيل رابطه قواي مقننه و مجريه پيش از معرفي رسمي معاونان پارلماني، مجلس و دولت با هم مذاكره مي كنند.

رهبر معظم  انقلاب
سه  تن  از فقهاي  شوراي  نگهبان  را براي  دوره  جديد منصوب  كردند
رهبر معظم  انقلاب  اسلامي ،  آيت   الله  احمد جنتي ، 
آيت   الله  غلامرضا رضواني  و حجت الاسلام  والمسلمين  محمدرضا مدرسي  يزدي  را براي  دوره  جديد به  عنوان فقهاي  شوراي  نگهبان  منصوب  كردند.
حضرت  آيت   الله  خامنه اي  در پاسخ  به  نامه  آيت   الله  جنتي  دبير شوراي نگهبان  مرقوم  كرده اند با توجه  به  پايان  يافتن  دوره  عضويت  سه  نفر از فقهاي  شوراي  نگهبان  و به  استناد اصل  نود و يكم  قانون  اساسي ، جنابعالي ، آيت   الله  آقاي  حاج  شيخ  غلامرضا رضواني  و حجت الاسلام  حاج  سيد محمد رضامدرسي  يزدي  را براي  دوره  جديد شوراي  نگهبان  منصوب  مي كنم .
آيت   الله  جنتي  در نامه  خود به  رهبر معظم  انقلاب ، از ايشان  خواسته بود با توجه  به  پايان  مدت  عضويت  آقايان  رضواني ، قديري  و جنتي  در شوراي نگهبان ، نظر خود را در اين  زمينه  اعلام  كنند.

رئيس جمهوري:
رأي اعتماد به شريف زادگان آغاز تعامل خوب مجلس با دولت است
010320.jpg
دولت - خبرنگار همشهري: سيد محمد خاتمي براساس برنامه تنظيمي - هر ماه يك بار با خبرنگاران - ظهر روز گذشته بيش از يك ساعت در زير آفتاب گرم و سوزان محوطه رياست جمهوري با دهها خبرنگار داخلي و خارجي
به گفت و گو پرداخت.
رئيس جمهوري پس از اين كه به بسياري از سئوالهاي خبرنگاران پاسخ داد، در اواسط مصاحبه گفت كه تابحال گرمي وجود شما نمي گذاشت گرماي آفتاب را احساس كنم ولي اكنون كه گرماي شما فروكش كرده گرماي آفتاب زياد شده است.
رئيس جمهوري در حالي كه اعلام مي كرد برنامه مهم و سنگين ديگري را در پيش دارد تلويحا خواستار پايان دادن به سئوالات شد. در اين هنگام تيم حفاظت رئيس جمهور از ميان خبرنگاران راهي براي وي جهت رسيدن به اتومبيل بنز مشكي رنگ رياست جمهوري باز كردند. هنگامي كه خاتمي در كنار در باز شده اتومبيل ايستاد خبرنگار روزنامه ايران راديوي كوچكي را به ايشان داد تامستقيما نتايج آراي نمايندگان مجلس در خصوص شريف زادگان وزير جديد رفاه و تامين اجتماعي را بشنود.
رئيس جمهوري كه به سختي قادر به شنيدن اعلام نتايج آرا از راديوي مزبور بود از راننده اتومبيل خواست تا راديوي مجلس را بري او باز كند. در اين لحظه حداد عادل اعلام كرد كه از مجموع ۲۵۹ راي ريخته شده به گلدانها ۱۳۲ راي سفيد ۱۱۳ راي كبود و ۱۴ راي ممتنع است. رئيس جمهوري پس از شنيدن اين خبر زير لب زمزمه كرد - تاييد شد - بعد رو به خبرنگاران كرد و گفت: همين جا از موافقان و مخالفان وزير پيشنهادي تشكر كرده و بخصوص هيات رئيسه مجلس كه با اقتدار و صلابت جلسه را اداره كردند تبريك مي گويم.
اين آغازي بر تفاهم و تعامل خوب مجلس و دولت خواهد بود.
هنوز غني سازي را از سر نگرفته ايم
از رئيس جمهوري در مورد توافقات ايران و اروپا در تهران و بروكسل و نتايج  آن و علت كشيده شدن موضوع پرونده هسته اي ايران به جايي كه اكنون هست سئوال شد. وي در پاسخ با اشاره به توافقنامه تهران در خصوص تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم گفت: در بروكسل توافقات در مورد تعليق غني سازي شكل گسترده اي داشت.
رئيس جمهوري حضور حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي در مذاكره بروكسل را تكذيب كرد و گفت: در آن نشست نمايندگان دولت با اروپايي ها مذاكره كردند.خاتمي ضمن تاكيد بر اين كه دكتر روحاني نماينده كل نظام در پيگيري مسائل هسته اي است و به اصرار وي و كل مسئولين نظام اين مسئوليت را پذيرفته است گفت: متاسفانه اروپايي ها به تعهدات خود در بروكسل مبني بر خارج كردن پرونده ايران در اجلاس ژوئن آژانس عمل نكردند و قطعنامه اي دادند كه مشكل آفرين بود.
رئيس جمهوري با تاكيد بر بازبودن همه تشكيلات انرژي هسته اي ايران بر روي بازرسان آژانس گفت: كشوري كه بخواهد كاري بكند درهاي خود را باز نمي كند.
توافق ايران و عربستان
بر سر القاعده
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در خصوص تحويل دادن خالد الحربي يكي از اعضاي القاعده به دولت عربستان از سوي ايران گفت: دقيقا از موضوع اطلاعي ندارم ولي علي الظاهر توافقي بين عضو القاعده و دولت عربستان صورت گرفته بود كه فرد مزبور به ايران آمد تا از طريق سفارت عربستان به كشورش بازگردد و اين تفاهم نامه بين دو كشور اجرا شد. رئيس جمهوري مساله دستگيري خالد الحربي را تكذيب كرد و گفت: خودش با دلخواه خودش به ايران آمد و تحويل عربستان شد.
نيروي انتظامي با تجمعات غيرقانوني برخورد كند
رئيس جمهوري در مورد دادگاه هاشم آقاجري و تجمع غيرقانوني كه عليه وي برگزار شد گفت: پرونده آقاجري مسير قانوني خود را طي مي كند و ما گفتيم كه از اول همين مسير را بايد طي مي كرد تا اينقدر هزينه نمي داديم. اميدواريم طبق حق و قانون مساله حل شود. مساله ارتداد و سب النبي و اعدام منتفي شد و معلوم هم بود كه منتفي مي شد، با رهبري نيز كه چند بار صحبت كردم ايشان نيز از اين حكم ناراضي بودند و تمام افرادي كه عميق تر فكر مي كنند وبا مواضع آشنا هستند مي دانستند حكم مناسب نيست. اميدوارم كه مساله حل شود.
رئيس جمهوري افزود: يكي از مشكلات ما تجمعات غيرقانوني و فشارهاي بيخودي است كه بعضي ها وارد مي كنند كه اين حركتها ضد مردم سالاري و بدترين شكل مخالفت با آزادي افكار و گردش آزاد اطلاعات است. بناي ما بر اين بوده كه نيروي انتظامي با اين گونه تجمعات برخورد كند و اگر نكرده قصور كرده است مگر اينكه آنها مجوز داشته باشند.
رئيس جمهوري گفت: كساني كه اين كارها را مي كنند جمهوري اسلامي را قبول ندارند كه در چارچوب قوانين آن عمل كنند و ما با كساني كه جمهوري اسلامي را قبول ندارند چه مي توانيم بكنيم؟
برنامه چهارم به مجمع تشخيص فرستاده شود
از رئيس جمهوري در مورد سير بررسي برنامه چهارم در مجلس هفتم سئوال شد. خاتمي گفت: برنامه چهارم داراي روح كلي است كه تغييرات نبايد به اين روح لطمه بزند زيرا بهم خوردن مباني برنامه باعث از هم گسيختگي آن شده و به نفع كشور نيست.
در مورد تغييرات داده شده در برنامه، مجلس و دولت با يكديگر تعامل داشتند ولي در بعضي موارد ما و بعضي موارد هم مجلس با تغييرات موافق نبوديم.
وي افزود: اگر ملاك حل مشكلات شوراي نگهبان باشد صددرصد به تفاهم نمي رسيم و مي توانيم براي فرستادن برنامه به مجمع توافق كنيم. در حال حاضر بررسي برنامه روند بدي ندارد و در آينده نزديك ان شاءالله با اعضاي كميسيون تلفيق و هيات رئيسه مجلس ديداري خواهيم داشت.
بايد فكري به حال
قيمت بنزين شود
يكي از خبرنگاران در مورد بالارفتن قيمت بنزين در سراسر جهان و احتمال ايجاد مشكل براي دولت در تامين اعتبار واردات بنزين سئوال كرد.
رئيس جمهوري گفت: يكي از مشكلات ما اين است كه براي هر ليتر بنزين ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان سوبسيد مي دهيم كه فقط ۳۰درصد جامعه كه اتومبيل دارند از آن استفاده مي كنند و روستاييان و طبقات پايين جامعه از اين حق محرومند. لذا بايد براي قيمت و مصرف بنزين فكري شود ما سال ۷۸ طرحي داشتيم كه مقداري از بنزين را با قيمت ارزان و يا حتي مجاني به مصرف كنندگان بدهيم و بقيه را به قيمت تمام شده عرضه كنيم و پول آن را به مصرف بهبود وضعيت حمل و نقل و ارائه يارانه به طبقات ضعيف برسانيم كه مجلس ششم با آن مخالفت كرد و تنها با افزايش ۱۰ تا ۱۵درصدي قيمت بنزين موافقت كرد.
اظهارات جان كري عليه ايران تبليغاتي است
رئيس جمهوري در مورد اظهارات اخير جان كري رقيب بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا گفت: اين حرفها تبليغاتي و غيرواقع بينانه است، ايران با نفوذترين و دلسوزترين كشور منطقه براي ثبات و امنيت عراق است. ما در عراق دخالتي نكرده و اگر كرده ايم براي صلح و ثبات آن بوده است. ما مخالف اشغال عراق و دامن زدن به مشكلات آنها هستيم و به بهانه جويي ها نيز توجهي نمي كنيم.
دولت و دادگاه زهرا كاظمي
سيد محمد خاتمي در مورد علت عدم حضور نماينده حقوقي دولت در دادگاه زهرا كاظمي گفت: مگر نماينده دولت بايد در هر دادگاه شركت كند؟وي در خصوص نظر دولت راجع به متهم به قتل كاظمي گفت: براساس گزارش هاي وزارت اطلاعات معتقدم فرد معرفي شده متهم نيست و اميدوارم دادگاه با دقت و شجاعت كسي را كه مرتكب جرم شده شناسايي و مجازات كند.
رئيس جمهوري توافق احتمالي با دادگاه براي جمع كردن پرونده را تكذيب كرد و گفت: من كه توافقي نكرده ام، ديگران را نمي دانم.
سيد محمد خاتمي در مورد درخواست كانادايي ها براي حضور در دادگاه زهرا كاظمي گفت: اگر صلاح ديديم آنها هم مي آيند و اگر نديديم كه نمي آيند، در مورد كيوان تابش هم ما نيز رسيدگي كرديم كه به جايي نرسيده است.
مشكل فرودگاه امام فني است
رئيس جمهوري در مورد زمان بازگشايي فرودگاه امام گفت: مشكل اساسي وجود ندارد، مرحله دوم ساخت فرودگاه مراحل خود را طي مي كند.
خاتمي مسائل رخ داده در فرودگاه امام را شايسته ندانست و با تاكيد بر اينكه شركت تركيه اي طرف قرارداد صهيونيستي نبوده است واگذاري امور به ايراني ها را بدون مشكل خواند.
ديدار با دانشجويان
رئيس جمهوري در مورد علت كاهش ديدارهاي مردمي دانشجويي خود نيز گفت: دانشجويان يك ديدار درست و حسابي از من طلب دارند كه ان شاءالله در سال آخر رياست جمهوري آن را انجام خواهم داد تا مراتب ارادتم را به دانشجويان و دانشگاهيان ابراز دارم.
وي در مورد كاهش ديدارهاي مردمي نيز گفت: من درسالهاي اول رياست جمهوري خود از اين سفرها زياد داشتم اكنون سفرهايم پروژه اي شده است، اهل كلنگ زدن نيستم و هر چند كه گاهي براي شروع يك طرح لازم است. تاكنون ۹ هزار پروژه نيمه تمام ملي و ۴۵ هزار پروژه نيمه تمام استاني داشتيم كه ۳۶ هزار آن به نتيجه رسيده و سال آخر رياست جمهوري را بايد تلاش كنيم كه اين كارها به نتيجه نهايي برسد.

عضو ارشد القاعده خود را تسليم سفارت عربستان در تهران كرد
010323.jpg
يك تبعه سعودي كه مقام هاي عربستان وي را يكي از چهره هاي ارشد القاعده و نزديك به اسامه بن لادن توصيف مي كنند، پس از تسليم خود در تهران با هواپيما به عربستان سعودي منتقل شد. وي كه خود را براساس قانون عفو مظنونان در عربستان سعودي تسليم كرده، سالها در مرز ايران و افغانستان به سر برده است.
به گزارش بي.بي.سي، تلويزيون دولتي عربستان سعودي «خالد الحربي» كه همچنين به «ابوسليمان المكي» معروف است را در حال پياده شدن از هواپيما در صندلي چرخدار در كنار همسر و فرزندانش نشان داد.مقام هاي سعودي براي اين كه نشان دهند برنامه عفو مظنونان تروريستي و شبه نظاميان كه ماه گذشته اعلام شد به بار نشسته است بي تاب هستند.
در حالي كه تنها ۱۰ روز به پايان مهلت تسليم آن ها باقي مانده است تنها سه مظنون به عضويت در القاعده خود را تسليم كرده اند. با اين حال به گفته مقام هاي عربستان سعودي خالد الحربي يك صيد ارزشمند است.
به گفته آنها او كه معلول است همان شخصي است كه سه ماه پس از حملات ۱۱ سپتامبر در يك نوار ويديويي در كنار اسامه بن لادن ظاهر شد. آن دودر آن نوار حملات ۱۱ سپتامبر را موفقيت آميز توصيف كرده بودند.مقام هاي سعودي گفته اند كه الحربي هم در افغانستان و هم بوسني جنگيده است.
الحربي در كوه هاي دورافتاده ايران در نزديكي مرز افغانستان پناه گرفته بود و از همانجا با سفارت عربستان در تهران تماس گرفت تا نيت خود را براي استفاده از دستور عفو بيان كند.
در برخي گزارش ها آمده است كه الحربي با دختر ايمن الظواهري مرد شماره دو القاعده ازدواج كرده است.
خبرگزاري فرانسه ديروز به نقل از يك مقام بلندپايه وزارت كشور عربستان گزارش داد، پس از آن كه سفارت عربستان در تهران اسناد لازم براي او و خانواده اش را آماده كرده اند، الحربي با هماهنگي مقامات ايراني به عربستان منتقل شد.
010269.jpg

سخنگوي وزارت خارجه ايران در واكنش به خبر مربوط به تسليم شدن اين عضو القاعده در تهران گفت: حربي از اتباع عربستان از يكي از كشورهاي همسايه به طور غيرقانوني وارد جمهوري اسلامي ايران شده و درخواست كرد تا به كشور متبوعش تحويل داده شود.به گزارش ايسنا، حميدرضا آصفي درباره اين فرد افزود: باتوجه به حسن روابط جمهوري اسلامي ايران با عربستان سعودي و در چارچوب قرارداد امنيتي موجود ميان دو كشور و همچنين درخواست شخص وي تدابيري اتخاذ شد تا او كه فاقد اوراق هويتي بود با نظارت عربستان سعودي در تهران به كشورش عزيمت كند.

مجلس به نخستين وزير رفاه رأي داد
010236.jpg
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي به اولين وزير معرفي شده توسط دولت راي اعتماد دادند و بدين ترتيب محمدحسين شريف زادگان براي مدت ۹ ماه به عنوان وزير وزارت جديد التاسيس رفاه و تامين اجتماعي كار خود را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري رئيس جمهور كه براي معرفي وزير پيشنهادي خود در جلسه مجلس حاضر شده بود به دلايل تشكيل اين وزارتخانه اشاره كرد و افزود :سالهاست كه بر روي بحث تامين اجتماعي كار مي كنيم و در حال حاضر توسعه بدون عدالت را فاجعه و عدالت بدون نظام تامين اجتماعي را نيز خوابي بيش نمي دانيم. وي ضمن اشاره به كارنامه شريف زادگان بيان داشت: حضور فرد ديگري در اين حوزه سبب لطمه خوردن به سازمان تامين اجتماعي مي شود. وي در پايان از نمايندگان خواست تا دولت را در اين زمينه ياري كنند.سپس ۶ نماينده موافق و مخالف به اظهارنظر پرداختند كه شاهپور مرحبا، محسن كوهكن و عماد افروغ به عنوان مخالف و نورالدين پيرمؤذن، كاظم جلالي و حسن كامران به عنوان موافق صحبت كردند.
موافقان و مخالفان چه گفتند
كاظم جلالي در اظهارات خود گفت در مجلس ششم جو حاكم جوي جناحي و سياسي بود و كسي جرات نمي كرد حرف هاي كارشناسي بزند و افرادي كه مي خواستند از اعتدال حرف بزنند همواره در اقليت بودند. وي از نمايندگان مجلس هفتم خواست جو مجلس را كارشناسي و غيرجناحي كنند و در اولين تصميم گيري جدي خود تعامل خود با دولت را نشان بدهند.
عماد افروغ نيز با بيان اينكه دولت با تشكيل اين وزارتخانه قصد سرمايه داري رفاه را دارد بيان داشت شريف زادگان به ايدئولوژي حزب مشاركت اعتقاد ندارد كه در اين صورت نقض غرض است و يا اعتقاددارد كه در اين صورت بايد گفت در ايدئولوژي مشاركت، عدالت اجتماعي جايي ندارد پس چطور مي شود چنين فردي اين مقوله مهم را در اين وزارتخانه تحقق ببخشد. محسن كوهكن هم در مخالفت با شريف زادگان بيان داشت وي در زمان تصدي خود در موارد متعدد عدم تبعيت از قانون را داشته است و بايد در اين زمينه نيز پاسخگو باشد.
شريف زادگان از خود دفاع كرد
شريف زادگان نيز در دفاع از خود براي تصدي پست وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت اين وزارتخانه نمي خواهد جانشين تصدي گري سازمانهاي ديگر در امر رفاه باشد، بلكه دستگاهي سياستگذار و برنامه ريز است. وي افزود: اگر انسان يك كار ملي را پذيرفت بايد فراجناحي عمل كند و گرايشات سياسي خود را دخالت ندهد. وي تاكيد كرد به عنوان يك فرزند انقلاب استفاده از منابع مالي وزارتخانه مطبوعم براي مصارف حزب و جناحي را حرام مي دانم و همچنين تعامل با مجلس هفتم را مشي كاري خود مي دانم.
رئيس جمهور نيز در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه دلم مي خواهد كه شريف زادگان از مجلس راي اعتماد بگيرد اما اين به معني اجبار مجلس به امر خاصي نيست.سپس راي گيري با ورقه به عمل آمد كه از مجموع ۲۵۹ راي به گلدان ريخته شده، ۱۳۲ راي موافق، ۱۴ راي ممتنع و ۱۱۳ راي مخالف راي اعتماد به شريف زادگان بودكه در نهايت وي موفق به كسب راي اعتماد از مجلس هفتم شد.
انتظارات مجلس از شريف زادگان
حداد عادل بعد از راي آوردن شريف زادگان خطاب به وي گفت: هيچ انتظار سياسي و جناحي از شما نداريم و منتظر ارائه خدمات شما در اين وزارتخانه به مردم و مستضعفان جامعه هستيم. وي در ادامه افزود: بايد مراقب باشيد دستگاههاي زير دست شما مركز تجمع جناح هاي سياسي نشود. حداد در جمع خبرنگاران نيز تاكيد كرد مجلس با اقدام امروز خود نشان داد بدون غرض ورزي آماده همكاري با دولت است. وي از دولت خواست راي مجلس را علامت واقعي همكاري مجلس هفتم تلقي كند و متقابلا به اين همكاري پاسخ دهد.محمدرضا باهنر نائب رئيس اول مجلس هم از راي به شريف زادگان با عنوان مثبت اما ضعيف ياد كرد و ابراز اميدواري كرد وي به قول هاي داده شده عمل كند و اين وزارتخانه را در جهت خدمت به مردم ساماندهي كند. وي افزود: مجلس امروز شعار خود كه پرهيز از دعواهاي جناحي و غيرضروري بود جامه عمل پوشاند.ابوترابي فرد نائب رئيس دوم مجلس نيز جلسه روز گذشته مجلس را نشانه معدل بالاي عقلانيت، علم محوري و پرهيز از گرايشات سياسي- جناحي نمايندگان دانست. وي افزود: نتيجه به دست آمده دال بر عزم راسخ مجلس هفتم بر تعامل با دولت و با حفظ جايگاه مجلس مي باشد و از دولت هم انتظار داريم ظرفيت هاي خود را در حوزه هاي كاري افزايش داده و با قراردادن اخلاق سياسي و عقلانيت در دستور كار خود ارتباط خود را با مجلس مستحكم سازد.
در حاشيه مجلس
* رئيس جمهور هنگام معرفي و دفاع از نامزد پيشنهادي خود زماني كه ارقام مربوط به بودجه بهداشتي، دفاعي، اجتماعي و... را مي خواند، نمايندگان تذكر دادند كه رقم ۲۲ ميليارد تومان ۲۲ هزار ميليارد تومان خوانده شده كه خاتمي به نمايندگان پاسخ داد، چون ارقام را به ريال و تومان نوشته ام، اشتباه مي شود اما شنونده بايد عاقل باشد.
پاسخ رئيس جمهور موجب خنده نمايندگان شد سپس خاتمي با قرائت صحيح عدد خطاب به احمد توكلي گفت: آقاي توكلي شما كه اقتصاد دادن هستيد؛ عدد صحيح شد.
* نورالدين پيرمؤذن، در آغاز صحبتهاي خود در دفاع از شريف زادگان گفت: زماني كه رئيس جمهور، فرد دانشمندي باشد هر چيزي براي ارايه، تهيه كنيم ايشان در صحبتهايشان طرح مي كند، در اين هنگام يكي از نمايندگان خطاب به پيرمؤذن گفت: راحت باش آقاي پيرمؤذن. پيرمؤذن خطاب به آن نماينده پاسخ داد: من راحتم. سپس نماينده اردبيل، خطاب به حداد عادل، گفت: از شما به عنوان رياست مجلس انتظار مي رود، نظم جلسه را برقرار كنيد، حداد عادل به پيرمؤذن گفت: شما راحت باشيد آقاي پيرمؤذن.
* هنگامي كه رئيس جمهور قصد داشت مجلس را ترك كند تعدادي از نمايندگان از وي خواستند كه ابطحي- معاون پارلماني دولت- زمان ملاقات ها را زودتر هماهنگ كند كه رئيس جمهور در پاسخ آنها گفت به ابطحي بگوييد هواي من راهم بيشتر داشته باشد.
* شريف زادگان در صحبت هاي خود از يك واژه انگليسي استفاده كرد كه از اين بابت از حداد عادل رئيس مجلس كه رئيس فرهنگستان ادب فارسي نيز مي باشد عذرخواهي كرد. وي همچنين زماني كه از توفيق خدمت به مردم سخن مي گفت بغض گلويش را گرفت و اشك از چشمانش جاري شد كه موجب سكوت تمام نمايندگان شد.
* ستار هدايت خواه بعد از صحبت هاي رئيس جمهور طي تذكري به علت عدم ادغام دو وزارتخانه از دولت قبل از تشكيل وزارت  رفاه و تامين اجتماعي، تشكيل اين وزارتخانه را غيرقانوني دانست ولي حداد عادل در پاسخ به وي اين تذكر را وارد ندانست و گفت: دولت براي اين ادغام تا پايان برنامه سوم توسعه فرصت دارد و اميدواريم به اين وظيفه خود عمل كند.
* اكثر سران مجلس به شريف زادگان راي مثبت دادند اما به هر حال يك طيف از اكثريت مجلس نيز با راي اعتماد به وي مخالف بودند. حداد عادل، محمدرضا باهنر، ابوترابي فرد، امير رضا خادم و... از كساني بودند كه به شريف زادگان راي مثبت دادند.
* هر چند كه تعداد زيادي از نمايندگان مجلس هفتم با راي اعتماد به شريف زادگان كه از افراد موسس حزب مشاركت است مخالف بودند اما براي تعامل و همكاري با دولت و نشان دادن حسن نيت خود، در اولين گام به وي راي اعتماد دادند. از سوي ديگر نگراني برخي نمايندگان از سوءاستفاده هاي حزبي و جناحي بودجه كلان اين وزارتخانه بود كه با اظهارات شريف زادگان تا حدودي رفع شد. وي حتي در جلسه اي خصوصي به رئيس مجلس گفته بود درست است كه عضو حزب مشاركت هستم ولي تمامي خط قرمز هاي مجلس هفتم و اصول گرايان را قبول دارم.

جديدترين نگاه مردم آمريكا به بوش و كري
روزنامه واشنگتن پست نوشت براساس يك نظرسنجي جديد، مردم امريكا بوش را در مقابله با تروريسم بين المللي توانمندتر از كري مي دانند.به گزارش واحد مركزي خبر اين روزنامه افزود: باوجود نگراني هاي رو به افزايشي كه از شكست آمريكا در جنگ با تروريسم وجود دارد، بوش در تازه ترين نظرسنجي اين روزنامه ازنظر ميزان توانايي در مقابله با تروريسم بين المللي، در مقايسه با جان كري در جايگاه بهتري قرار گرفت.
اين روزنامه نوشت براساس اين نظرسنجي ۵۵ درصد آمريكايي ها روش بوش را در مبارزه با تروريسم تاييد مي كنند و ۵۱ درصد نيز گفتند در اين خصوص به بوش بيش از كري اعتماد دارند، درعين حال ديگر نتايج اين نظرسنجي كمتر مي تواند مطلوب نظر بوش باشد و نشان دهنده نگراني ها از وضع عراق است.
اين روزنامه افزود: براي نخستين بار در نظرسنجي هاي امسال واشنگتن پست، كمتر از نيمي از مردم آمريكا يعني ۴۶ درصد گفتند آمريكا در جنگ با تروريسم پيروز مي شود، اين ميزان ۸ واحد كمتر از آمار پيشين است. در همين حال درصد افرادي كه مي گويند جنگ عراق سود چنداني براي آمريكا به دنبال نداشته به بالاترين ميزان يعني ۵۳ درصد افزايش يافته است و ميزان محبوبيت كلي بوش بدون تغيير در مقايسه با ماه گذشته همچنان ۴۸ درصد برآورد شد.

آمريكا جنگ عليه القاعده را باخته است
يك مقام اطلاعاتي آمريكا ضمن انتقاد از جنگ جورج بوش با تروريسم مي گويد آمريكا در جنگ با القاعده در حال شكست خوردن است.
به گزارش بي.بي.سي نويسنده اين كتاب كه خود را به عنوان «ناشناس» معرفي كرده مي گويد حمله به عراق به نفع بن لادن تمام شده و آمريكا را امن تر نكرده است.
او همچنين پيش بيني كرده است كه القاعده بار ديگر به آمريكا حمله خواهد كرد اما اين بار خسارات و تلفات آن بيشتر از حمله ۱۱ سپتامبر خواهد بود. كاخ سفيد هنوز در مورد اين كتاب اظهارنظر نكرده است.

آخرين مواضع احزاب، پيش از امضاي منشور وفاق
سخنگوي خانه احزاب گفت: احزاب مخالف سند منشور وفاق مي توانند در مجمع عمومي شركت و نظرات خود را در آنجا اعلام كنند.ابوالقاسم رئوفيان در گفتگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه علي رغم مخالفت اين احزاب مجمع عمومي برگزار خواهد شد، تصريح كرد: در صحن مجمع، برخي احزاب مخالف و برخي موافق سند خواهند بود و ما انتظاري نداريم كه همه آنها در مورد منشور وفاق اتفاق نظر داشته باشند.
رئيس كميته اطلاع رساني خانه احزاب با بيان اينكه احزاب با اندكي تأمل مي توانند در خصوص سند منشور وفاق به اجماع برسند، افزود: اگر نصف بعلاوه يك احزاب يعني ۵۸ حزب از ۱۱۴ حزب در مجمع عمومي فردا شركت كنند، مجمع رسميت خواهد يافت و خواهيم توانست منشور را تصويب كنيم.وي با اشاره به اينكه از همه احزاب براي شركت در مجمع دعوت به عمل آمده است، ادامه داد: به نظر مي رسد در نشست فردا تعدادي از احزابي كه نسبت به سند منشور وفاق اشكالاتي وارد كردند، در مجمع شركت كنند.
بيست و يك حزب و تشكل سياسي روز سه شنبه طي نامه اي خطاب به حسن غفوري فرد رئيس شوراي مركزي خانه احزاب با بيان اين اعتقاد كه روند تصويب نهايي منشور وفاق را صحيح نمي دانند، اعلام كردند كه در مجمع عمومي فوق العاده دوم خانه احزاب ايران شركت نخواهند كرد.
امضاءكنندگان اين نامه معتقدند كه كميته موسوم به «كميته وفاق» منتخب و برخاسته از اراده عمومي احزاب كشور نبوده و صرفا با حضور نمايندگان دو جناح حاكم و به صورت انتصابي شكل گرفته است.مجمع عمومي فوق العاده دوم خانه احزاب ايران پنج شنبه اين هفته از ساعت ۹ الي ۱۲ صبح در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار خواهد شد.
حزب مردم سالاري امضا نمي كند
در همين حال دبيركل حزب مردم سالاري گفت: حزب مردم سالاري به همراه بيست حزب ديگر امروز منشور وفاق را امضا نمي كنند.
مصطفي كواكبيان در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: كميته اي كه منشور وفاق را تهيه كرده است بيشتر يك كميته انتخابي از دو جناح بوده و كميته منتخب احزاب نيست.
وي در ادامه وجود اشكال و نواقص فراواني كه در سند منشور وفاق وجود دارد را دليل ديگري براي امضاء نكردن اين سند بر شمرد و گفت: علي رغم بررسي هاي انجام شده اين اشكالات همچنان در سند منشور وفاق وجود دارد.دبير كل حزب مردم سالاري تصريح كرد: منشور وفاق نبايد صرفا در ميان احزاب مطرح شود بلكه بايد مجموعه صاحبان قدرت و اركان حكومتي نيز نمايشي از وفاق باشند.
وي ادامه داد: نبايد از احزاب خواست كه پاي سندي را امضاء كنند و خود را از لحاظ اخلاقي مقيد به كاري بكنند كه بخشهايي از اركان حكومتي به آن اهميتي نمي دهند.
امضاي مشروط مجمع روحانيون مبارز
يك عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت كه اگر خانه احزاب ايران نظرات تشكل متبوعش را در تدوين «منشور وفاق» تأمين كند، مجمع آن را امضا خواهد كرد.
محمد باقر ذاكري با بيان اينكه مجمع روحانيون مبارز با كليات منشور وفاق موافق است اظهار داشت: روند تصويب و امضاي منشور وفاق روندي دموكراتيك و مبتني بر رأي گيري است و در صورت تصويب جزئيات آن از سوي نمايندگان احزاب، مجمع روحانيون نيز آن را امضاء مي كند.

كوتاه از سياست ايران
رئيس كل دادگستري تهران:
تلاش مي كنيم آرا برابر قانون صادر شود
رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: يكي از برنامه هاي اساسي ما در سياست هاي عملي ۵ ساله آينده، توسعه شوراهاي حل اختلاف خواهد بود.
به گزارش ايسنا عليزاده كه در جلسه شوراي معاونان دادگستري تهران سخن مي گفت با اشاره به ابقاء  آيت الله هاشمي شاهرودي به مدت ۵ سال ديگر براي رياست قوه قضائيه افزود: در ۵ ساله اول، اقدامات كمي و كيفي فراواني در ابعاد مختلف انجام شد و بعد از اين بايد در جهت ارتقاي كيفي امر قضا تلاش كنيم تا آراء صادره از محاكم برابر موازين قانوني صادر شود؛ در همين راستا بايد از وورد بيش از حد پرونده به دادگستري جلوگيري شودكه يكي از راه هاي موثر در اين رابطه توسعه شوراهاي حل اختلاف است.
به گزارش ايسنا در ادامه اين جلسه سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران، با اعلام تذكراتي به تشريح برخي از مشكلات فعلي دادسرا پرداخت. وي اظهار داشت: در تعدادي از نواحي دادسرا اطاله دادرسي مشاهده شده كه اين امر ناشي از اين است كه مراجع غيرقضائي و مرتبط با آن مانند پزشكي قانوني در انجام تكاليف مربوطه به سرعت عمل نمي كنند، بنابراين قرار شده با كار كارشناسي، اين مشكل نيز مرتفع شود. وي هم چنين از مكانيزه كردن سيستم مربوط به افراد با سابقه خبر داد و از كليه مديران قضائي در اين راستا تقاضاي همكاري كرد.
اردوغان طي دو هفته آينده به ايران مي آيد
سفير تركيه در ايران از سفر نخست وزير اين كشور در دو هفته آينده به ايران خبر داد. به گزارش ايسنا، بزكورت آران، سفير تركيه در تهران گفت: در اين سفر در كنار مذاكرات سياسي، مذاكرات اقتصادي و تجاري نيز مورد بحث و بررسي قرار خواهند گرفت. هم چنين خبرگزاري آناتولي گزارش داد كه در جريان سفر نخست وزير تركيه به ايران دو طرف يادداشت تفاهمي را امضا خواهند كرد.
اين خبرگزاري ترك افزود كه در آستانه سفر رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه به ايران كميسيون عالي امنيتي دو طرف در آنكارا تشكيل جلسه داد.
پرونده قتل زهرا كاظمي يك موضوع داخلي
آصفي در واكنش به اظهارات روز سه شنبه وزير خارجه كانادا در خصوص حضور ناظرين كانادايي در دادگاه بررسي پرونده زهرا كاظمي گفت: اين اظهارات بر خلاف كليه اصول و قوانين بين المللي بوده و غيرقابل قبول است.
به گزارش ايسنا، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه اظهار داشت: ايران به هيچ وجه خود را ملزم به پذيرش درخواست حضور ناظران كانادايي در اين دادگاه نمي داند. آصفي گفت: پرونده قتل زهرا كاظمي يك موضوع داخلي است كه براساس قوانين و مقررات ايران توسط قوه قضائيه بررسي مي شود .
سخنگوي وزارت خارجه افزود: حضور ناظر خارجي در يك دادگاه ملاك اجراي عدالت نيست و تهران در اين باره طبق قوانين خود مستقلا تصميم گيري مي كند.
دادگاه معاون دانشجويي و رئيس انتظامات كوي دانشگاه تهران
برگزار نشد
جلسه رسيدگي به اتهامات ايوب كارگر، رئيس انتظامات كوي دانشگاه تهران و سعيد نادعلي، معاون دانشجويي كوي دانشگاه برگزار نشد.
محمدعلي دادخواه با بيان اين خبر به ايسنا گفت: محاكمه اين دو تن كه قرار بود ديروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به رياست قاضي صلواتي برگزار شود، به دليل حضور نيافتن نماينده دادستان تشكيل نشد. پرونده كارگر و نادعلي به دنبال ناآرامي هاي تهران در خردادماه سال گذشته، در حال رسيدگي است.
شركت در انتخابات يك اصل است
عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، شركت در انتخابات را يك اصل دانست و از همه كساني كه شرايط لازم كانديدا شدن را دارند دعوت كرد در انتخابات رياست جمهوري آينده حضوري فعال داشته باشند.
به گزارش ايرنا فيض الله عرب سرخي، در گفت و گو با خبرنگاران با بيان اين كه هنوز در درون جبهه دوم خرداد بحث جدي درخصوص انتخابات رياست جمهوري صورت نگرفته است، تصريح كرد: هنوز درخصوص نامزدها به جمع بندي قابل ارائه نرسيده ايم و گروه ها و تشكلهاي سياسي، به طور خاص در حال بررسي و گمانه زني موضوع هستند.وي برحضور فعال در صحنه انتخابات تأكيد كرد و افزود: نوع برخورد دستگاه نظارتي با نامزدهاي مطرح، شركت در انتخابات رياست جمهوري را از حضور فعال تا عدم مشاركت، متغير مي سازد.

گمانه زني هاي ديلي استار درباره اهداف ايران از بازداشت ۸ نظامي انگليسي
روزنامه ديلي استار در گزارشي نوشت: ورود نظاميان انگليسي به آب هاي ايران، دستگيري و سپس آزادي آنها از سوي ايران گمانه زني هاي گوناگوني را در خصوص اهداف و عواقب احتمالي آن به همراه داشت.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه چاپ لبنان در اين گزارش با بيان اين كه استرداد قايق ها و تجهيزات دريايي آنها هنوز به صورت حل نشده باقي مانده است، نوشت: يك توضيح در خصوص اين تصميم ايران براي دستگيري نظاميان انگليسي وجود دارد و آن اين كه تهران به دنبال اعمال فشار بر نيروهاي ائتلاف در عراق است تا بدين وسيله امنيت وآزادي ايرانيان دربند در عراق را تامين كند.
در ادامه اين گزارش آمده است: انگيزه واقعي تر تهران در خصوص اتخاذ چنين تصميمي، تحقير كردن انگليس به دليل اتخاذ موضع اخير لندن در قبال موضوع هسته اي ايران است.
ديلي استار در خاتمه اين گزارش آورده است: ظاهرا چنين اقدامي پيام جدي را براي آمريكا و اسراييل مبني بر آن كه هرگونه حمله اي عليه تاسيسات هسته اي ايران با پاسخ محكمي روبرو خواهد شد، دارد.

وزير خارجه انگليس:
لندن به دنبال تعامل مشروط با تهران است
روزنامه اسكاتسمن به نقل از جك استراو نوشت: انگليس به دنبال سياستي سازنده و در عين حال تعاملي مشروط با ايران است.
به گزارش ايسنا جك استراو وزير خارجه انگليس در جواب دولت سايه اين كشور گفت كه دولت انگليس درباره چگونگي داشتن بهترين نوع روابط براساس بهترين اطلاعات موجود به بهترين نحو قضاوت كرده است.
براساس اين گزارش، روز سه شنبه از دولت انگليس خواسته شد تا خط مشي سرسختانه اي را در روابط ديپلماتيكش با ايران اتخاذ كند.
مايكل آنكرام، وزير خارجه دولت سايه در انگليس با اشاره به جريان دستگيري و آزادي هشت نظامي انگليسي كه به آب هاي ايران وارد شده بودند، اظهار داشت: هنگامي كه اين هشت نظامي انگليسي دستگير شدند، لندن خود را متعهد به انجام اقدام جدي و خصمانه كرد.
اين در حالي است كه جك استراو، وزير امور خارجه انگليس، آنكرام را به دليل رجزخواني مورد انتقاد قرار داد.

رئيس قوه قضاييه:
مبارزه با مفاسد اقتصادي شروع شده است
آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه ديروز پس از ديدار هفتگي خود با مردم در گفت وگو با خبرنگاران درخصوص تنظيم شكوائيه عليه صدام با بيان اينكه دادگاه مذكور داخلي و قطعا زيرنظر آمريكايي هاست گفت: بايد تا آنجا كه امكان دارد از هر فرصتي استفاده كنيم.
به گزارش ايسنا، وي اظهارداشت: دستگاه قضائي درصدد است كه لايحه شكواييه و ادعانامه دقيقي همراه مستندات، تنظيم كند و محورهاي عمده اي كه شامل تجاوز صدام عليه مردم، شهر و خاك ايران است، در آن مدنظر قرار گيرد؛ هرچند اين دادگاه اساسنامه اي براي خود تنظيم كرده كه با هوشياري و زيركي و ترفند استكبار، اصل جنگ را از دستور دادگاه خارج كرده و جرم اصلي صدام كه تجاوز و جنگ با كشور ما و ديگر كشورهاست را در صلاحيت اين دادگاه ندانسته است.
هاشمي  شاهرودي در اين گفت وگو در تبيين اقدامات قوه قضائيه در مبارزه با مفاسد اقتصادي، با اشاره به دستور مقام معظم رهبري در رابطه با مبارزه با اين گونه مفاسد گفت: كار مبارزه با مفاسد اقتصادي شروع شده، در همه دستگاه ها و بازرسي ها اصل مبارزه شكل گرفته، ستادهايي تشكيل شده و سازمان هاي بازرسي، فعاليت خود را افزايش داده اند.
در اين زمينه پرونده هاي زيادي بررسي شده و اثرات مثبتي داشته است.
وي ادامه داد: معتقدم كه با همه انتقاداتي كه مطرح مي شود و انتظاراتي كه وجود دارد، رويه و روند برخورد با مفاسد اقتصادي و پي گيري كردن آن چه در بخش نظارت و چه در بخش رسيدگي، اثر خوبي داشته است و جلوي مفاسد كلان را گرفته است.
ضمن اين كه مبارزه با مفاسد اقتصادي نياز به بحث فرهنگي دارد، تا مردم دنبال صداقت در معاملات بوده و در پي رانت خواري و زياده خواهي نباشند.
وي با انتقاد از اطلاع رساني رسانه هاي خبري كه از وجود مفاسد خبر مي دهند اما درباره رسيدگي و به نتيجه رسيدن آن اطلاعاتي نمي دهند، گفت: در همين پرونده شهرام جزايري ۵۰ ميليون دلار از خارج به كشور بازگشت.
حال حكم قضائي اش باقي مانده؛ اما چرا افرادي كه در زمينه خبر كار مي كنند، از اين موضوع كه اين اموال به كشور بازگشته سخني نمي گويند؟
وي در پايان، در ارزيابي ملاقات هاي مردمي با مديران دستگاه قضائي گفت: در اين ديدارها نواقص كار، قوانين و روند رسيدگي به پرونده ها نيز آشكار مي شود.
هرچند ممكن است برخي رسانه هاي خارجي روي چند زنداني سياسي متمركز شوند، اما در زندان هاي ما تحولات مثبتي رخ داده كه از بركات خوب همين ديدارهاست.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |