پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۸ - Jul 15, 2004
جرايم سنگين براي خودرو هاي فرسوده
تردد خودروهاي فرسوده در هفت شهر آلوده ممنوع شد
به گزارش قلم سبز ايران، به موجب تصميم اتخاذشده توسط راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي تردد خودروهايي كه از سوي سازمان حفاظت محيط زيست فرسوده تلقي مي شوند در شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، تبريز، اهواز، اراك و شيراز ممنوع شد.
براساس اين گزارش سازمان حفاظت محيط زيست خودروهاي سواري، سواري كار و وانت با پلاك شخصي وارداتي ۴ سيلندر مدل ۱۹۷۳ و قبل از آن، ۶ سيلندر مدل ۱۹۷۶ و قبل از آن و ۸ سيلندر مدل ۱۹۷۸ و قبل از آن را فرسوده اعلام كرده است.
همچنين خودروهاي سواري، سواري كار و وانت با پلاك غيرشخصي توليد داخل مدل ۱۳۶۶ و قبل از آن، وارداتي مدل ۱۹۸۶ و قبل از آن نيز ممنوع است.
اين گزارش حاكي است، خودروهاي سواري، سواري كار و وانت پلاك شخصي توليد داخل ۴ سيلندر و كمتر مدل ۱۳۵۳ و قبل از آن، ۶ سيلندر مدل ۱۳۵۶ و قبل از آن و ۸ سيلندر مدل ۱۳۵۸ و قبل از آن نيز فرسوده محسوب مي شوند.
خودروهاي سواري، سواري كار و وانت كه توانايي دريافت برچسب معاينه فني را از مركز مكانيزه تهران بزرگ نداشته باشد نيز فرسوده هستند.
از اين پس پلاك اين خودروها در رديف پلاك هاي غيرمجاز است و تردد آن در هفت شهر آلوده ممنوع خواهد بود و مالكين خودروهاي فرسوده كه در اين شهرها تردد كنند جريمه خواهند شد.

احمدي نژاد: تمام ظرفيت هاي عمران تهران را فعال مي كنيم
فعاليت پيمانكاران در پنج جبهه بزرگراه شهيد صياد شيرازي
010305.jpg
گروه شهري: دكتر محمد احمدي نژاد شهردار تهران ديروز تعدادي از طرح هاي بزرگ حوزه فني عمراني شهر تهران را مورد بازديد قرارداد و از نزديك در جريان نحوه پيشرفت اين طرح ها قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما از ميان ۲۱ پل غيرهم سطح درحال احداث ديروز پل گلستان پنجم تقاطع شهيد صياد شيرازي، مغان، كردستان، ملاصدرا، ميدان نور، تونل رسالت و.... مورد بازديد شهردار تهران و همراهان ازجمله مهندس مسعود زريبافان رييس كميته معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفت.
احمدي نژاد از پروژه تونل رسالت به عنوان يكي از بزرگترين پروژه هاي سطح كشور نام برد و گفت: اين پروژه علاوه بر تأثير ترافيكي از لحاظ ويژگي هاي زمين و شرايط فني عمليات احداث تونل ، شكل ظاهري و زيبايي در سطح منطقه خاورميانه نيز بي نظير است.
سه خط رفت، سه خط برگشت، همراه با شانه و محل عابر پياده در يك زمين كاملا خيس نامتعادل و نامتجانس درحالي كه عبور و مرور در روي آن جريان دارد ازجمله ويژگي هاي اين تونل است كه به اعتقاد شهردار تهران عمليات اجرايي اين طرح را با دشواري فراوان مواجه كرده است.وي اظهار اميدواري كرد كه ظرف يكي دو سال آينده، شاهد تحولي قابل قبول در شبكه حمل و نقل شهر تهران باشيم.
احمدي نژاد گفت: تلاش ما اين است كه تمام ظرفيت هاي عمران شهر را فعال كنيم چرا كه معتقديم علي رغم كارهاي انجام شده همچنان از روند تحولات جمعيتي و سطح رفاه و توقعات مردم عقب هستيم.وي اولويت نخست شهرداري تهران را مرتبط كردن تقاطعات و پلها به منظور رفع گره هاي ترافيكي و توزيع با رفت و آمد در برخي تقاطعات برخوردار از گره هاي سنگين ازجمله بزرگراه رسالت، شهيدهمت شرق و غرب تهران، ادامه شهيد همت، ميدان نور و فلكه صادقيه اعلام كرد و گفت: همه تلاش ما اين است كه با احداث تقاطع هاي غيرهم سطح اين گره ها را برطرف كرده و از حداكثر ظرفيت معابر استفاده كنيم.
شهردار تهران توضيح داد: هم اكنون پيمانكاران در شمال و جنوب بزرگراه شهيد صياد شيرازي در ۵ جبهه فعال هستند و پلهاي گلستان پنجم و مغان نيز مراحل پاياني احداث خود را مي گذرانند.وي ادامه داد: بزرگراه صياد شيرازي از شمال به بزرگراه شهيد بابايي مي رسد و از جنوب به پل تقاطع جانبازان كه به زودي به بهره برداري مي رسد و در ادامه تا سال آينده به خيابان مطهري، پليس و ميدان سرباز متصل خواهد شد كه در اين صورت بار سنگين ترافيك شمال به جنوب و شرق به غرب را مي توان به سمت دو بزرگراه شهيد صياد شيرازي و امام علي (ع) هدايت كرد.احمدي نژاد هماهنگي بين شهردار تهران با ارتش، سپاه و شركت هاي تاسيساتي آب، برق، گاز، تلفن و نفت را كه بعضا به عنوان معارض برسر راه پروژه هاي عمراني قرار دارند بسيار خوب ارزيابي كرد و افزود: به همين دليل امسال اقدامات عمران شهري نسبت به سال گذشته از سرعت بيشتري برخوردار بوده است، اما بازهم بايد هماهنگي بيشتر با يكديگر را ادامه دهيم.
شهردار تهران بيشترين بار مالي پروژه هاي عمراني را مربوط به تملك معارضات ملكي دانست و گفت:  علي رغم اينكه اينگونه املاك به قيمت روز خريداري مي شود اما بازهم با مقاومت از طرف شهروندان مواجه هستيم.

۵۰ ميدان و بازار سيار ميوه
010302.jpg
قائم مقام سازمان ميوه و تره بار گفت: عرضه ميوه در ميادين ۲۰ تا ۲۵ درصد به منظور كاهش قيمت افزايش يافت.وي افزود: عرضه ميوه روزانه از ۹۰۰ تن به يكهزار و صد تن رسيده و علاوه بر آن نظارت بر ثبات قيمتها در ميادين تشديد يافته است.وي با اشاره به اينكه قيمت ميوه در ميادين ۵۰ درصد ارزانتر از سطح شهر است، افزود: فروش ميوه با قيمت بالا تخلف است و دستگاه هاي متولي، وزارت بازرگاني و سازمان بازرسي بايد متخلفان را شناسايي و توبيخ كنند. وي از راه اندازي ۲۰ ميدان و ۳۰ بازار سيار ميوه به منظور عرضه مناسب در سطح شهر تهران خبر داد و به ايسنا گفت: ۵ بازار ثابت هفته آينده و ۳۰ بازار سيار در مناطق مختلف شهر تهران بويژه در مناطق ۵ و ۲۰ راه اندازي مي شود.

فراخوان نقاشي هاي ديواري
010299.jpg
فرهنگسراي  طبيعت   با همكاري  معاونت  اجتماعي  شهرداري  منطقه  ۴نخستين  جشنواره  فرهنگي  هنري  نقاشيهاي  ماندگار را با هدف  ترويج  فرهنگ زيبا انديشي  و زيبادوستي  در محلات  منطقه  ۴ برگزار مي كند. در اين  جشنواره  هنرمندان بومي منطقه  نقاشي  هاي  خود را كه  حاوي  پيام  هاي  اجتماعي ، فرهنگي ، مذهبي  و كرامت  شهر است  بر روي  ديوارها و مكانهايي  كه  داراي  قابليت اجرا هستند به  تصوير مي كشند.علاقه مندان  به  شركت  در اين  جشنواره  مي توانند طرحهاي  نقاشي  خود را پيرامون  موضوع  هاي  ذكر شده  حداكثر تا اول  مرداد به  دبيرخانه  جشنواره  به  نشاني  فلكه  دوم  تهرانپارس ، انتهاي  خيابان  جشنواره ، فرهنگسراي اشراق  ارسال  كنند.

فروش كارت پارك در ۱۸ منطقه تهران
010290.jpg
مدير واحد پاركينگ  و پاركومتر سازمان  حمل  و نقل  و ترافيك  تهران  اظهار داشت : اين  واحد ۲ هزار و ششصد و نود وسه  هزار جايگاه  پارك  در ۱۸منطقه  شهرداري  تهران  براي  پارك  وسايل  نقليه  شخصي  در نظر گرفته  است . مطلوبي  گفت : براي  خدمات  دهي  به  صاحبان  وسايل  نقليه  متقاضي  پارك  كردن  در محدوده  زيرنظر اين  واحد ۷۱ كيوسك  درنظر گرفته  شده  و تا۲۰ روز آينده  عمليات  نصب  اين  كيوسكها در مناطق  درنظر گرفته  شده  آغاز مي شود.
ساعت  توقف  در محل  طرح  فروش  كارت  پارك  از ۸ صبح  تا۲۲ شب  تعيين  شده  است .

آب شرب بوستان ها بهداشتي است
010308.jpg
مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران  گفت : آب  آشاميدني  موجوددر بوستان هاي  شهر كاملا بهداشتي  و قابل  شرب  است . هفته  جاري  برخي  جرايد، گزارش هايي  درخصوص  غيربهداشتي  بودن  آب  شرب  موجوددر بوستان هاي  تهران  منتشر كردند.
علي  محمد مختاري در
گفت  وگو با ايرنا افزود: آب  شرب  بوستان هاي  تهران  از شبكه  مجزاي  آب  شرب  شهري  تأمين شده  و حتي  اندك  املاح  موجود در آب هاي  لوله كشي  را ندارد.
وي  اظهار داشت : هم اكنون  در بوستان هاي  پايتخت  از دو نوع  آب  شهري  و خام استفاده  مي شود كه  با علائم  و تابلوهاي  خاص  مشخص  شده  است .
مختاري ، درمورد آب  سرويس هاي  بهداشتي  بوستان ها گفت : از آنجا كه  شهروندان براي
  شست  وشوي  دست  و صورت  از سرويس هاي  بهداشتي  استفاده  مي كنند، لذاشهرداري  از مجراي  آب  شرب  شهري ، آب  سرويس هاي  بهداشتي  را تأمين  كرده  است . مدير عامل  سازمان  پارك ها و فضاي  سبز شهر تهران  با بيان  اين كه  شهرداري مسئوليتي  درقبال  بهداشت  آب  شرب  بوستان هاي  حاشيه  تهران  ندارد، خاطرنشان كرد: شبكه  آبرساني  بوستان هاي  تهران  بگونه اي  است  كه  حتي  براي  آبياري  فضاي سبز، موارد بهداشتي  نيز رعايت  شده  است .

بخش خصوصي بخشي از اتوبوس راني تهران را برعهده مي گيرد
010311.jpg
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : واگذاري  بخش هايي  از شركت واحد اتوبوس راني  تهران  به  بخش  خصوصي  مراحل  نهايي  را مي گذراند.
حميد بهبهاني  روز چهارشنبه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  افزود: مطالعات  اجراي  اين  طرح  از سال  گذشته  آغاز شده  و در ماه هاي  آينده  و پس  از جمع  بندي  نهايي ، اجرايي  خواهد شد.
تير ماه  سال  ۸۲ هيات  وزيران ، وزارتخانه هاي  كشور و تعاون  را موظف  كردبا مشاركت  شهرداري ها و به  منظور بهبود شرايط حمل  ونقل  شهري  و كاهش  آلودگي هوا، زمينه هاي  لازم  را براي  تاسيس  شركت هاي  تعاوني  و خصوصي  فراهم  كنند.
هيات  وزيران  با اتخاذ اين  تصميم  درقالب  آيين نامه  اجرايي  ماده  ۱۰۱قانون ، تنظيم  بخشي  از مقررات  مالي  دولت  و بخشي  از اعتباراتي  را كه  براي خريد و گازسوز كردن  اتوبوس ها در قوانين  بودجه  منظور مي گردد به  خريد و واگذاري  وسايل  حمل  و نقل  عمومي به  بخش هاي  خصوصي  و تعاوني  اختصاص  داد.
معاون  شهردار تهران  افزود: سال  گذشته  اغلب  بخش هاي  ميني بوس راني  تهران  به  بخش  خصوصي  واگذار شد كه  در بهبود وضعيت  خدمات  دهي  اين  ناوگان  موثر بود.
به  گفته  وي ، تنها مشكل  خدمات  دهي  ناوگان  ميني بوس راني  تهران  در بخش خصوصي ، وجود ميني بوس هاي  فرسوده  است  كه  به  مرور زمان  نوسازي  خواهند شد.
بهبهاني  افزود: فعاليت هاي  حساب  شده  بخش  خصوصي  در شركت  واحد تهران ، مي تواند محرك  خوبي  براي  ارايه  خدمات  مطلوب  از سوي  اين  نهاد دولتي  به  شهروندان  تهراني  باشد.
وي  با اشاره  به  حساسيت  واگذاري  اتوبوس راني  تهران  به  بخش  خصوصي  يادآورشد: مطالعات  بسيار دقيق  و كارشناسي  شده  پيش  از آغاز فعاليت  بخش  خصوصي  در حمل  و نقل  عمومي و شركت  واحد اتوبوس راني  تهران  در حال  انجام  است  كه  عدم  اجراي  آن ، مشكلات  را بيشتر خواهد كرد.
معاون  شهردار تهران  با بيان  اين كه  فعاليت  بخش  خصوصي  در شبكه  حمل  و نقل  عمومي در ديگر شهرهاي  كشور همچون  اصفهان ، شيراز و اردبيل  موفقيت آميز بوده است ، خاطرنشان  كرد: مديريت  شهري  تهران  درحال  قياس  نتايج  اين  طرح  در ديگر شهرهاي  كشور با تهران  است  كه  بطور آزمايشي  در دو يا سه  خط از اتوبوس راني  تهران  اجرا شود.
همچنين ، هيات  وزيران  تصويب  كرد ۱۵ درصد از اعتبارات  منظور شده  براي خريد و گازسوزكردن  اتوبوس  در قوانين  بودجه  سنواتي  به  عنوان  وجوه  اداره شده  براي  اعطاي  تسهيلات  به  متقاضيان  دراختيار بانك هاي  عامل  يا صندوق  تعاون  قرار گيرد. طبق  اين  مصوبه ، ۶۵ درصد قيمت  خريد هر دستگاه  خودروي  جمعي  توسط وزارت كشور از اعتبارات  منظور شده  براي  خريد و گازسوزكردن  اتوبوس  در قوانين  بودجه  سنواتي  به  عنوان  كمك  تأمين  و به  هزينه هاي  قطعي  منظور مي شود.
علاوه  بر آن ، هيات  وزيران  ۳۰ درصد از اتوبوس ها و ۱۰۰ درصد از ميني بوس هاي  خريداري  شده  را به  بخش  خصوصي  يا تعاوني  اختصاص  داده است.

شهردار منطقه دو: اداره دارايي غرب تهران تخلف كرده است
شهردار منطقه ۲ تخلفات ساختماني را مهمترين علت پلمب اداره امور اقتصادي و دارايي غرب تهران عنوان كرد: به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲ طاهايي افزود: پس از گذشت يك سال مهلت به اداره فوق هيچگونه اقدام مثبت جهت همكاري و حل  مشكل صورت نگرفته است.
وي ادامه داد: عوامل شهرداري منطقه با توجه به راي قطعي كميسيون ماده صد در تاريخ يكشنبه ۲۱/۴/۸۳ اقدام به پلمب اين واحد متخلف كرده اند.
وي با اشاره به عدم همكاري اداره فوق خاطرنشان كرد: حتي بعد از تعطيلي واحد مذكور مسئولين واحد بدون هيچ مجوزي فك پلمب نمودند كه با پيگيري هاي به عمل آمده توسط عوامل شهرداري منطقه ۲ اين واحد مجددا پلمب گرديد.
شهردار منطقه ۲ ادامه داد: اين در حالي است كه وزارت دارايي كاملا با اين قوانين آشنايي داشته و خود در قبال عدم پرداخت حقوق مردمي و دولتي اقدام به پلمب واحدهاي متخلف مي كند.
طاهايي در پايان گفت: مسئولان وزارت دارايي بايد به راي كميسيون ماده صد تمكين كنند و حقوق قانوني مردم و شهرداري را پرداخت نمايند.

۳ شهردار نواحي منطقه يك تهران بركنار شدند
شهردار منطقه يك   تهران  گفت : همكاري  با سازندگان  ساخت  وسازهاي  غير مجازعلت  عزل  شهرداران  سه  ناحيه  و معاونانشان  در شهرداري  منطقه  يك  تهران  است . «محمدرضا بمانيان » ديروز در گفتگو با ايرنا، افزود: شهردار ناحيه  سه  با ساخت  و سازهاي  غيرمجاز در تپه آبك  در محدوده  گلاب  دره  در شرق  دربند و امامزاده  قاسم  در محدوده  تپه آبك  برخورد نكرده  و با دست  اندركاران  همكاري  مي كرد. وي  اظهار داشت : شهرداران  ناحيه  يك  و دو نيز به  دليل  انجام  تخلفات  بسيار سبب  بروز مشكلات  متعدد همچون  تعرض  به  حقوق  همسايه ها و مشكلات  بسياربراي  مردم  اين  منطقه  شدند. وي  ادامه  داد: در حال  حاضر تا حدودي  ساخت  و سازهاي  غير مجاز در اين منطقه  كنترل  شده  است  اما براي  كنترل  نهايي  نياز به  همكاري  و هماهنگي  ارگان هاي  مختلف  و مردم  است .

رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر:
شرايط ورود كودكان خياباني به تهران محدودتر مي شود
010293.jpg
كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران موضوع بازنگري در نحوه اختصاص بودجه براي كمك به خانواده  هاي كودكان خياباني تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد امام خميني را به سازمان مديريت و برنامه ريزي پيشنهاد داده است.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به آمار بالاي خانواده هاي كودكان خياباني تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد هرگونه ارتقا در حمايت هاي مالي فعلي به سهم قابل توجهي از اعتبارات نياز دارد.
وي با اشاره به شهرستاني بودن بيشتر كودكان خياباني افزود: با ساماندهي وضع كودكان خياباني در پايانه ها شرايط ورود آنها به تهران محدودتر
مي شود . خادم گفت : به اين منظور شهرداري تهران با كمك مددكاران اجتماعي وهمكاري نيروي انتظامي وسازمان بهزيستي از طريق پاسگاه هاي مستقر در پايانه ها شرايط ورود كودكان شهرستاني به تهران را محدودتر مي كند و آنها را به شهرهاي خود باز مي گرداند.
وي با اشاره به استقرار نماينده دادستاني در مركز ياسر كه محل نگهداري كودكان خياباني است تصريح كرد: اين اقدام باعث مي شود تا خانواده هاي كودكان خياباني با قوه قضائيه به عنوان دستگاه اجرايي روبرو شوند و نسبت به حضور مجدد كودك خود در خيابان پاسخگو باشند.

پايگاههاي امداد و نجات تهران چند روز ديگر راه اندازي مي شود
رئيس ستاد مديريت بحران تهران گفت: تا چند روز آينده احداث و نصب سوله هاي چندمنظوره براي مقابله با زلزله و كاهش سطح آسيب، در نواحي تهران آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر مازيار حسيني با اعلام اين مطلب افزود: تاكنون درخصوص ايجاد ۱۲۰ پايگاه امداد و نجات در سطح نواحي تهران برنامه ريزي شده است كه در هر ناحيه از شهرداري يك پايگاه ايجاد خواهد شد.هر پايگاه شامل يك
پد هلي كوپتري است كه به منظور كارهاي آموزشي، توسعه شبكه اورژانس و آتش نشاني از آنها استفاده مي شود. به گفته رئيس ستاد مديريت بحران تهران پايگاه هاي امداد و نجات با توجه به زمين مناسب، فضاي دسترسي و نبود ساختمانهاي بلند در نواحي خاص شهرداري ها احداث مي شود كه در موقع بحران شهروندان از سوي اين پايگاه ها تجهيز و امدادرساني خواهند شد.

گستره
ديوار كوتاه اقشار كم درآمد
اين روزها بحث مربوط به خودروهاي فرسوده بسيار بالا گرفته است و تازه ترين اظهارات متعلق است به معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست كه خبر از افزايش عوارض سالانه و نرخ بيمه و ايجاد محدوديت هاي تازه تر براي خودروهاي قديمي فرسوده مي باشد. به قول ادبا، واضح و مبرهن است كه اغلب دارندگان خودروهاي قديمي را قشر كم درآمد جامعه تشكيل مي دهند و طبيعي است كه اگر آنها از درآمد مكفي برخوردار بودند، خودرو نو مي خريدند تا اين همه آماج محدوديت هاي گوناگون نباشند و همچنين واضح است كه در بسياري از شهرهاي جهان، براي خارج كردن خودروهاي قديمي فرسوده، راه حلي را به كار گرفته اند كه از نوعي وجاهت بين المللي برخوردار است. به اين ترتيب كه هر خريدار خودرو جديد يا نو، در ازاي تحويل پلاك يك خودرو قديمي فرسوده، مجاز به خريد مي باشد. اين پيش شرط، هم حقوق صاحب خودرو قديمي فرسوده را محفوظ مي دارد و هم به خروج تدريجي و بدون جنجال و تنش اين خودروها از ناوگان حمل و نقل شهري كمك مي كند. اين طرح كه با عنوان «تبديل به احسن» شدت يافته و توسط دستگاه هاي مسئول از جمله وزارت صنايع و سازمان حفاظت محيط زيست تحت بررسي و مطالعه بود، ظاهرا به بوته فراموشي سپرده شده است. افزايش عوارض و بيمه براي مردم كم درآمدي كه به ناچار به خريد خودرو قديمي و فرسوده روي آورده اند و يا آنها در يكي دو نسل حفظ كرده اند، عادلانه نيست بحران ترافيك تهران را بايد بر مبناي راهكارهايي برطرف كرد كه در نهايت به سود اقشار مرفه و پردرآمد و به زيان اقشار كم درآمد و آسيب پذير جامعه نباشد. بهترين و عادلانه ترين راه براي خروج خودروهاي قديمي فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهري تهران و ديگر شهرها، همان روشي است كه سال هاست در دنيا تجربه شده است. يعني تحويل يك عدد پلاك خودرو كهنه در ازاي خريد يك دستگاه خودرو نو. ظاهرا برسر راه اجراي چنين طرحي مشكل خاصي وجود ندارد، مگر آنكه به منافع اقشار كم درآمد شهري بهاي لازم داده نشود.
بهارزاد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |