پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۸ - Jul 15, 2004
عقل و يقين
امام باقر (ع): هيچ مصيبتي همچون بيخردي نيست، و هيچ بيخردي همچون كمي يقين.
(تحف العقول /۲۰۸)
امروز با حافظ
آورد حرز جان ز خط مشكبار دوست
آن پيك نامور كه رسيد از ديار دوست
خوش مي كند حكايت عزّ و وقار دوست
خوش مي دهد نشان جلال و جمال يار
دو موفقيت بين المللي براي سينماي مستند ايران
رئيس  جمهوري  پرتغال  جايزه  بهترين  اثر جشنواره  بين المللي  «آوانكا» را۳۰ تيرماه  جاري  به  فيلم  «ديوار زندگي» ساخته  «جواد مزدآبادي » مستند سازايراني  اهدا مي كند.
جوايز جشنواره  قبلي  «آوانكا» پرتغال  به  فيلمهاي  مستند «ديوار زندگي » ساخته  جواد مزدآبادي  و «آخرين  روستاي  سرشماري  نشده » ساخته  شهرام  عليدي ، اختصاص  يافت .
هفتمين  جشنواره  بين المللي  آوانكا با حضور ۶۲ فيلم  از ۲۷ كشور جهان  از اول  تا هفتم  مردادماه  سال  گذشته  در كشور پرتغال  برگزار شد.
به  گزارش  روابط عمومي حوزه  هنري ، جوايز بهترين  فيلمنامه اين  جشنواره  به  مستند «ديوار زندگي» و بهترين  فيلم  كوتاه  به  «آخرين  روستاي سرشماري  نشده » تعلق  گرفت .
موفقيت يك فيلم ايراني
در هوستون
فيلم مستند ناتمام به كارگرداني علي عطشاني موفق به دريافت جايزه برنز و مقام سوم از جشنواره فيلم هوستون آمريكا شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي موسسه بيتا فيلم، فيلم مذكور تاكنون در كشورهاي استوني، آلمان، انگليس و كانادا به نمايش درآمده است.
علي عطشاني، سازنده فيلم فوق نيمه مردادماه سال جاري فيلم سينمايي ويدئويي خود را در شهرستان ابركوه يزد كليد خواهد زد.به گفته وي تاكنون همكاري عليرضا اميني و سامان سالور در اين كار قطعي شده است.
رقابت ۲۵ فيلم مستند
در جشن سينماي ايران
بيست  و پنچ  فيلم  مستند با نظر كميته  انتخاب  از ميان  ۱۰۹ فيلم  به  بخش رقابتي  هشتمين  جشن  خانه سينما راه  يافتند.
«محسن  امير يوسفي »، «ارد عطارپور» و «محمدكاظم  زماني » اعضاي  كميته انتخاب  بخش  فيلم  مستند جشن  خانه  سينما هستند.
به  گزارش  روابط عمومي  خانه  سينما، فيلم هاي  «آقايان  پرنده»، «ازشمس  تاشمس»، «باد به  دستان »، «بنكو پستچي  ايل »،«پنجره اي  رو به  آفتاب »،«جادوي  طبيعت »، «خاطره  خوشبو نيست »،«خانه ام  روي  تپه هاست »،«خدايم  كجاست »،«خروس »، «خواب هايي  كه  ديدم »، «خودروي  خدمت » و «دوز» از آثار مستند شركت كننده  در جشن  خانه  سينما هستند.
«راز منارجنبان »، «روياي  من »، «ساز مخالف »، «سايه  غبار»، «صداي  ماه »، «گناه  مريم »، «لنز مات »، «مابيرون  زمان  ايستاده ايم »، «من  با خدا حرف مي زنم »، «من  عكاس  نيستم »، «نوروز» و «ورود ممنوع » ديگر آثاري  هستند كه توسط هيأت  داوري  جشن  خانه  سينما بررسي  مي شوند.
ارزيابي  نهايي  آثار منتخب  بخش هاي  مختلف  سينمايي  براي  نخستين  بار توسط آكادمي  داوري  جشن  خانه  سينما انجام  مي شود.
هشتمين  جشن خانه  سينما ۲۱ شهريورماه  با معرفي  آثار برتر بخش هاي  مختلف سينمايي  برپا مي شود.

انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرني براي ساخت فيلم «همنفس» برگزار مي كند
تجليل از مهدي فخيم زاده در خانه هنرمندان
010284.jpg
انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرني مراسم تجليلي براي مهدي فخيم زاده كارگردان «همنفس» برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري «مهر» اين مراسم ساعت ۱۷ روز اول مردادماه در محل خانه هنرمندان برگزار مي شود. در مراسم مذكور كارگردان «همنفس» به همراه گروه توليد فيلم، هنرمندان و اهالي مطبوعات حضور خواهند داشت.
فخيم زاده در آخرين ساخته خود مسائل بيماران رواني در جامعه را دست مايه كار قرار داده است.
وي در گفت و گو با خبرنگار سينمايي مهر ضمن بيان اين مطلب گفت: اين فيلم پس از فيلم سينمايي ميراث من جنون دومين فيلمي است كه در آن به موضوع بيماران رواني پرداخته ام.
البته پيش از اين فيلم مسافران مهتاب را هم ساختم كه به اشتباه در گروه فيلم هاي مربوط به افراد رواني تقسيم بندي مي شود.
در حالي كه مسافران آفتاب درباره بچه هاي عقب افتاده ذهني است و در گروه معلولين تقسيم بندي مي شوند.
چون مسئله عقب افتادگي ذهني يك مشكل ژنتيكي است و وجه رواني ندارد.
وي در ادامه به فيلم قبلي خود در رويكرد به مشكلات بيماران رواني اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: ميراث من جنون درباره يك بيمار پارانويا است كه اين بيماري در خانواده اش از سابقه زيادي برخوردار است و حتي پدرش هم در تيمارستان به سر مي برد.
اين آدم علي رغم بيماري رواني موروثي اش و ذهنيت هايي كه حاصل همين بيماري است، بصورت فردي عادي در جامعه زندگي مي كند. فيلم تصويري از نگاه و ذهن اين فرد به جامعه ارايه مي دهد. اما در فيلم هم نفس موضوع كاملا برعكس است.
در اين فيلم نگاه آدم هاي سالم اجتماع به يك رواني مورد بررسي قرار مي گيرد.
اين كارگردان در اشاره به محتواي فيلم يادآور شد: متاسفانه در حال حاضر اين مسئله تبديل به يك اخلاق عمومي اجتماعي شده كه كلمه ديوانه همه افرادي كه از نظر ما رفتاري غير معمول دارند را در بر مي گيرد.
ديوانه در لفظ عامه مردم مترادف با كلمه بي شعور است.
در حالي كه بيماران رواني گاهي بسيار باهوش تر از افراد سالم هستند.
در فيلم ميراث من جنون شخصيت اصلي داستان را فردي بسيار باهوش معرفي كردم. يعني با اينكه اين فرد به بيماري پارانويا و اسكيزو فرني مبتلا است از هوش و قوه تفكر بسيار بالايي بهره مي برد. در همان زمان هم عده اي به من ايراد گرفتند كه چرا يك رواني را تا اين اندازه باهوش در نظر گرفتم.
حقيقت اين است كه افراد رواني از هوش و قوه تعقل برخوردار هستند، فقط دچار توهم و بيماري فكري اند.
فخيم زاده تاكيد كرد: وقتي ما دچار يك بيماري جسمي مي شويم به پزشك مراجعه مي كنيم و حتي از ابراز اين مسئله در جامعه و اطرافيانمان هم ابايي نداريم.
حتي گاهي در اين مسئله راه افراط را پيش مي گيريم و سراغ پزشكان متعددي مي رويم و البته در آخر داروهاي تجويز شده را هم مصرف نمي كنيم.
اما اين مسئله در مورد افراد رواني چه از نوع عصبي و چه در زمينه مشكلات حادش كاملا برعكس است.
همه سعي مي كنند اين مسئله را به شدت پنهان كنند و حتي از مراجعه به پزشك پرهيز مي كنيم.
در شكل معقول هر فرد يا خانواده بايد يك روانشناس يا روانپزشك داشته باشد، درحالي كه در كشور ما به هر كسي كه بگوييم حال رواني تو چندان مساعد نيست و بهتر است به دكتر مراجعه كني، از اين حرف به شدت ناراحت مي شود و حتي اين توصيه را تعبير به تحقير مي كند.

برگزيدگان جايزه عكاسي گلستان انتخاب شدند
010287.jpg
برگزيدگان جايزه عكاسي خبري كاوه گلستان انتخاب شدند.
دبير جايزه در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اعلام اين خبر اضافه كرد: در نتايج اوليه داوري ۲۳۴۲ عكس از ۱۵۲ عكاس در بخش تك عكس، ۵۴ اثر از ۴۰ عكاس در بخش گزارش تصويري و ۲۱۹ عكس در ۵۵ مجموعه از ۴۶ عكاس انتخاب شدند.
ليلي گلستان افزود: برگزيده بخش استعداد جوان از بخش گزارش تصويري بوده و در ميان سه برگزيده نخست، يك عكاس شهرستاني نيز انتخاب شده است.
به گفته او هيات داوران، داوري نهايي را انجام داده و در سه بخش تك عكس، گزارش تصويري و معرفي يك استعداد درخشان، سه نفر را برگزيده است كه از ميان پذيرفته شدگان پنج نفر نيز به عنوان نفرات برگزيده، انتخاب و جوايزي به ايشان اهدا خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين جايزه با دبيري ليلي گلستان و داوري بهمن جلالي، رعنا جوادي، جعفر پناهي، ابراهيم حقيقي، احمد عالي، سيف الله صمديان و محمود كلاري، به سرانجام رسيده و آثار منتخبان راه يافته به بخش نهايي از ۹ تا ۱۶ مهرماه سال جاري در خانه هنرمندان ايران به نمايش درخواهد آمد و اسامي نفرات برتر نيز در مراسم يادشده - زمان برگزاري نمايشگاه - اعلام مي شود.

يك عكاس ايراني در نمايشگاه ژاپن
يك قطعه عكس  قدير وقاري به نمايشگاه مسابقه بين المللي عكس هاي ورزشي ساساكاواي ژاپن راه يافت.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران نمايشگاه آثار برگزيده اين مسابقه عكاسي اول تا سيزدهم آذر ۱۳۸۳ در موزه متروپوليتين توكيو و سپس در چند شهر ديگر كشور ژاپن برپا خواهد شد و اثر عكاس كشورمان در كنار ۱۱۰ قطعه عكس برگزيده ديگر به معرض ديد عموم درمي آيد.
در پي فراخوان مسابقه بين المللي عكاسي ساساكاوا در بهمن سال گذشته ۹۸۰۰ قطعه عكس از ۴۵ كشور جهان به دبيرخانه اين مسابقه ارسال شد كه هيات داوران ۱۱۱ قطعه عكس را شايسته راهيابي به نمايشگاه دانست.

همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق برگزار مي شود
فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران با هدف بررسي و شناخت نگرش هنرمندان مشرق زمين به طبيعت و بهره مندي از نقدونظر صاحبان انديشه و هنر، نمايشگاه و همايش بين المللي «طبيعت در هنر شرق» را برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري «مهر»، محورهاي همايش عبارتند از: طبيعت در مكاتب و سبكهاي هنري شرق؛ نقش ابزار و مصالح در خلق آثار هنري مشرق زمين؛ مطالعه موضوعي و تطبيقي طبيعت در هنر شرق و غرب؛ و گوناگوني نگرشهاي شرقي به طبيعت و بازتاب آن در هنر.
زبانهاي رسمي همايش فارسي، عربي، انگليسي و فرانسوي است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
بررسي تعويق انتخابات رياست جمهوري آمريكا در صورت وقوع خرابكاري
در حالي كه دولت آمريكا اصرار دارد كه انتخابات رياست جمهوري افغانستان در هر شرايطي در تاريخ مقرر برگزار شود، نيوزويك در آخرين شماره خود گزارش داده است كه همكاران نزديك جورج بوش سرگرم بررسي گام هاي قانوني هستند تا اگر در جريان انتخابات دوم نوامبر آمريكا حمله اي از سوي القاعده صورت گيرد، اين انتخابات را لغو و به تعويق اندازند. سه روز پيش از اين، «تام ريج» وزير امنيت داخلي آمريكا در نطقي كه مستقيماً از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد به طور مبهم گفت كه طبق اطلاعات به دست آمده، اين احتمال وجود دارد كه در جريان انتخابات، القاعده در داخل آمريكا دست به حمله و خرابكاري بزند. مخالفان حكومت جورج بوش، بلافاصله واكنش نشان دادند و گفتند كه اين هم يك بازي انتخاباتي است. «جان مك لالين» كفيل «سيا» نيز ديروز گفت كه خطر يك عمل تروريستي در آمريكا اينك بيش از هر وقت ديگر پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ است. وي گفت: اطلاعاتي را كه در اين زمينه به دست آورده موثق هستند. دمكرات ها در عكس العمل خود به اين مطلب گفتند كه «سيا» در مورد عراق هم گفته بود كه داراي اسلحه كشتار جمعي و همدست القاعده است كه خلاف از آب درآمد.
ديروز «دفورست سوآريس» از مقامات كميسيون مستقل انتخابات آمريكا گفت كه انتخابات به تعويق نخواهد افتاد؛ زيرا كه در جريان جنگ داخلي آمريكا هم اين انتخابات در روز معين انجام گرفت. اگر هم آن طور كه مي گويند از رهگيري مخابرات به اين نتيجه رسيده اند كه تروريست ها درصدد برهم زدن انتخابات هستند، در همه آمريكا كه نمي توانند اين كار را انجام دهند، بنابراين انتخابات ايالتي را كه مورد خرابكاري قرار گيرد مي توان بعداً برگزار كرد. برخي محافل حزب دمكرات آمريكا بيم از آن دارند كه در صورت وقوع چنين حادثه اي، بجاي تعويق انتخابات يك يا دو ايالت، از آنها بخواهند كه بدون برگزاري انتخابات عمومي، فرماندار و يا مجالس محلي «الكتورها» را تعيين و به كالج انتخاباتي معرفي كنند كه در اين صورت، اين الكتورها ممكن است به نامزد حزب حاكم (جمهوريخواه ـ جورج بوش) رأي دهند. در آمريكا، انتخابات رياست جمهوري دو مرحله اي است و رئيس جمهوري توسط كالج انتخاباتي (الكتورها) كه قبلاً در ايالات انتخاب شده اند، برگزيده مي شود.
حفظ اكثريت در سنا به هر قيمت، حتي اگر سناتور يك مربي بددهن ورزش باشد!
در پي انصراف «ريان» از نامزدي حزب جمهوريخواه آمريكا براي سناتوري ايالت ايلي نوي، از «مايك ديتكا» مربي فوتبال (فوتبال آمريكايي) و مفسر اين مسابقه ها خواسته شده است كه نامزد اين مقام شود و انتشار اين تصميم كه سه شنبه شب با تعجب از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد در محافل مختلف ايجاد بهت و حيرت كرده است. اين محافل گفته اند كه حزب جمهوريخواه براي حفظ اكثريت خود در سنا هركس را كه بتواند راي بياورد، صرف نظر از مهارت سياسي و سوابقش، نامزد مي كند و براي مردم، «مايك ديتكا» نامي است آشنا. پيشنهاد نامزدي «مايك ديتكا» به حدي شگفتي آور بوده است كه رويدادهاي عراق، مانور نظامي قريب الوقوع عظيم چين در نزديكي تايوان و اخطار روسيه به ناتو را تحت الشعاع قرار داده است. «ريان» پس از افشاگري رسانه ها كه زنش را با خود در نيويورك به يك كلوب بدنام برده بود و همين امر باعث طلاق آن دو شده بود از نامزدي سنا كنار رفت. مايك ديتكا كه ابداً تجربه سياست ندارد، فردي است كه بارها از دهانش در ميدان ورزش حرف ركيك خارج و به همان گونه از شبكه هاي تلويزيوني پخش شده است و همه شنيده اند. مفسران سياسي نوشته اند كه حزب جمهوريخواه از ناچاري درصدد نامزد كردن مايك برآمده است زيرا مي داند كه او «رأي» خواهد آورد. مايك كه بازار خود را گرم ديده، دست به ناز كردن زده كه نمي خواهد در واشنگتن «سياهي لشكر» باشد و گفته است كه اگر بخواهند از او به مانند يك مهر لاستيكي استفاده كنند، اين نوع سناتوري را نمي خواهد. مايك گفته است: سناتوري را براي اين مي خواهد كه بتواند حرفهايش را بزند و از تصميماتي كه تصور مي كند درست هستند حمايت كند . ممكن است حزب جمهوريخواه حرف هاي او را دوست نداشته باشد.
عادت اروپاي شرقي
برخلاف فيليپيني ها كه براي نجات يك هموطن خود از گردن زده شدن به خيابان ها ريختند و دولت متبوعشان را به رغم فشار آمريكا مجبور ساختند كه اعلام كند نظاميانش را از عراق خارج مي سازد. پريروز و ديروز حتي وزير امورخارجه بلغارستان كه يك راننده بلغاري در عراق گردن زده شده است حاضر نشد به پرسش هاي خبرنگاران درباره نجات جان راننده ديگر كه در گروگان است پاسخ بدهد. بلغارستان متحد سابق شوروي ۴۷۰ نظامي به كمك آمريكا به عراق فرستاده است. روزنامه هاي اروپاي غربي نوشته اند كشورهاي كمونيستي سابق كه نزديك به نيم قرن با آمريكا مبارزه مي كردند پس از فروپاشي شوروي با يك چرخش ۱۸۰ درجه خود را در زير چتر آمريكا قرار داده اند، آن زمان به ساز مسكو و اين زمان به ساز واشنگتن مي رقصند. همه آنها به عراق نيرو فرستاده اند و نسبت به جان افرادشان هم به اندازه فيليپيني ها حساسيت ندارند. برخي از اين روزنامه ها سئوال كرده اند كه چرا دولت هاي اروپاي شرقي عادت كرده اند كه خود را به قدرت روز بچسبانند؟
رئيس كميسيون ارتباطات آمريكا هم از دست لابي ها براي خود «وبلاگ» درست كرد
«مايكل پاول» رئيس كميسيون قدرتمند ارتباطات آمريكا (اف. سي. سي) كه كار آن تنظيم امور، نظارت و صدور پروانه براي موسساتي از راديو ـ تلويزيون تا تلفن و ماهواره مخابراتي است، از دست لابي ها (نوعي نفوذگر و كار چاق كن) كه در كنگره و مقامات بالاي دولتي اعمال نفوذ مي كنند و مانع اتخاذ بعضي تصميمات و مشوق پاره اي ديگر مي شوند براي خود يك «وبلاگ» به وجود آورد. وي گفته است كه جزئيات كار اين كارچاق كن ها و هرگونه اعمال نفوذ و توصيه را در اين وبلاگ قرار خواهد داد تا افراد و موسسات ذي نفع آگاه شوند و راه را بر آنها ببندند. وي افزوده است كه به عنوان رئيس كميسيون نمي توانست همه حرف ها را به رسانه ها بزند، ولي اين وبلاگ شخصي است و در اينجا مي تواند به عنوان يك تبعه عادي (بدون مقام) هرچه را كه احساس مي كند، درست است و بايد گفته شود درج كند. پاول گفته است كه نشاني وبلاگش را براي همه مؤسسات ذينفع ارسال داشته تا هر روز مطالعه كنند. وي مطالب تازه و افشاگري هايش را به محض دريافت، در سايت قرار مي دهد كه داراي آرشيو است و براي هميشه باقي مي مانند. صدور پروانه تاسيس راديو ـ تلويزيون و شركت هاي مخابراتي با «اف.سي.سي» است. در آمريكا پروانه راديو ـ تلويزيون ها يك ساله است و هر سال بايد تجديد شود و اگر مطابق قانون و نظامات رفتار نكرده باشند، از تجديد پروانه ها خودداري خواهد شد. انتشار روزنامه و هر نشريه چاپي ديگر در اين كشور نياز به پروانه ندارد.

برگي از تاريخ
قيام مرداويز
۱۵ ژوئيه در طول تاريخ، علاوه بر قيام مرداويز كه شرح آن در زير خواهد آمد، شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۰۹۹ بيت المقدس به تصرف صليبيون اروپايي درآمد. در سال ۱۹۰۴ آنتون چخوف داستان نويس بزرگ روسيه درگذشت. در سال ۱۹۰۹ (۱۲۸۸ هجري) پس از يك روز جنگ خياباني در تهران و شكست نيروهاي دولتي، محمدعلي شاه قاجار با خانواده اش از سلطنت آباد به ساختمان تابستاني سفارت روسيه در زرگنده قلهك رفت و در آنجا پناهنده شد. در سال ۱۹۱۱ (۱۲۸۹ هجري) چهار مرد مسلح به خانه آيت الله بهبهاني از سران مشروطيت رفتند و او را مقتول ساختند. در سال ۱۹۴۱ روزنامه هاي آلمان به اشاره دولت متبوع در مقاله هايي به دولت ايران هشدار دادند كه مراقب توطئه هاي در حال انجام انگلستان باشد ولي مقامات دولتي تهران، رضاشاه را از اين اخطار آگاه نساختند و در سال ۱۳۵۷ در جريان اعتصاب سينماهاي تهران، انجمن شهرستان ضمن قطعنامه اي خواهان خارج شدن روزنامه ها از انحصار چند خانواده و هرگونه مداخله دولت در امر روزنامه نگاري شد.
اينك قيام مرداويز به عنوان برگ امروز: ۱۵ ژوئيه سال ۹۳۱ ميلادي «مرداويز» قهرمان ملي ايرانيان كه براي احياء كشور مستقل ايران كمر همت بسته بود، شهر همدان را از عوامل خليفه عباسي پس گرفت و آنجا را به نام «ايران» متصرف شد. همدان كه از آن به عنوان نخستين پايتخت ايران در هزاره اول پيش از ميلاد نام برده شده است، در سال ۶۴۲ ميلادي (سال شكست ارتش ايران از اعراب مسلمان در نهاوند)، سقوط كرده بود. مردآويز حكمران شمال ايران سپس كاشان و اصفهان را متصرف شد؛ اصفهان را پايتخت ايران اعلام كرد و نخستين جشن سده پس از اضمحلال امپراتوري ساسانيان را در بهمن ماه در سال ۹۳۳ ميلادي در آن شهر برگزار كرد و قصد حمله به بغداد و پايان دادن به خلافت عباسيان را داشت كه به علت سختگيري نسبت به فراهم آوردن مراسم «نوروز» كه مي خواست عيناً مطابق عهد قديم باشد به دست كاركنان غيرايراني اش كشته شد. مرداويز دستور داده بود كه جز به «پارسي» نگويند و ننويسند.
www.iranianshistoryonthisday.com

نگارستان
010281.jpg
هانس هولبين
پرتره گئورگ گنيري بازرگان - ۱۵۳۵
رنگ روغن روي چوب - ۷/۸۵*۳/۹۶ سانتي متر
برلين
هانس هولبين از اولين نقاشان فعال و جوان در شهر بازل بود. او به توصيه اراسموس يكي از دوستان نقاش خود به انگلستان رفت و چهار سال بعد نقاش دربار هنري سوم شد. طي اين مدت او همچنين درخواست مشتريان خصوصي خود را مي پذيرفت و يكي از تابلوهايش مربوط به گئورگ گيزي بازرگان آلماني است كه در لندن زندگي مي كرد. در اين اثر نيم تنه تاجر آلماني نقاشي شده و به نظر مي رسد مردي جوان و موفق در پشت ميز دفتر كارش كه با فرشي زيبا و شرقي تزئين شده ايستاده است. بر روي ميز لوازم و ادوات مربوط به كار حسابرسي از جمله كتاب، مواد نوشتاري، قيچي و مهر مومي شكل وجود دارند. بالاي سر بازرگان يك يادداشت به ديوار سنجاق شده كه اطلاعاتي درباره او به دست مي دهد. در اين تصوير، همچنين خصوصيات و ويژگي هاي چهره بازرگان همچون چشمان زنده اش به خوبي ثبت شده اند. در واقع نقاش، ويژگي هاي شخصيتي بازرگان را در سن ۳۴ سالگي، به شكلي سمبوليك معرفي كرده است. گلداني با گلهاي ميخك و رزماري كه به عمد درجلوي تصوير قرار گرفته، نشانه خلوص و پاكي فردي است كه پشت آن قرار دارد و نيز شفافيت شيشه گلدان به صداقت و تواضع فرد مورد نظر اشاره دارد. همچنين نمايش شكنندگي و ظرافت گلدان مي تواند به معناي ناپايداري زندگي روزمره تعبير شود.

بهارستان
مي خواهم چيزها را به خود خوب بياموزم
تا وقتي دشواري هايم را باز مي گويم،
نه از خود، بل از جغرافيا سخن بگويم.
پابلو نرودا - احمد ميرعلايي

رابطه معده با مشكلات عاطفي
دكتر روزنفلد در جواب به سئوال يك بيننده شبكه سي.بي.اس گفته است كه استرس، اضطراب، خشم و مشكلات عاطفي ديگر بر كار معده و دستگاه گوارش تاثير نا مطلوب مي گذارد و آنها را بيمار و نا منظم مي سازد. دل درد، يبوست و نفخ شكم نتيجه همين مشكلات عصبي است. اين مشكلات فرد را پرخور هم مي كند كه پرخوري عامل بيماري هاي متعدد است. پزشكان كه نتوانند مشكلات دستگاه گوارش را با داروهاي مربوط بر طرف سازند به تجويز داروهاي ضد اضطراب و استرس متوسل مي شوند و به نتيجه مي رسند.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
هميشه و هيچ
وقتي حق با منه، كسي يادش نمي نمونه. اما وقتي خبطي از من سر مي زند، هيچ كس فراموش نمي كنه! خب، همينه ديگه!
محمدرضا شريفي صادقي

گشتي در دنياي خبرها
كفش هاي فرار
كپنهاگ: يك مرد بازنشسته دانماركي كه جريان سقوط برج هاي دوقلو نيويورك را پس از حادثه ۱۱ سپتامبر از طريق تلويزيون تماشا مي كرد، دست به ابتكار جالبي زد.
در پي برخورد هواپيماها به برج هاي دوقلو، افراد حاضر در اين برج ها مجبور شدند خود را از پنجره به پايين پرتاب كنند تا از مرگ رهايي يابند.
همين موضوع باعث شد تا ايده هاي جالبي به ذهن اين پيرمرد ۶۷ ساله خطور بكند. وي معتقد است با كفش هاي ويژه مي توان امكان فرار ساكنان ساختمان هاي بلندمرتبه را در حين وقوع حوادث تروريستي و يا آتش سوزي فراهم كرد.
البته بايد در كنار ساختمانهاي بلندمرتبه يك ريل شيب دار ايجاد شود كه اين ريل به تمام طبقات متصل باشد. در هنگام وقوع سوانح، افراد حاضر در برج مي توانند اين كفش هاي آهني را به پا كرده، چرخ هاي زير آنرا روي ريل انداخته و مانند واگن قطار به سمت پايين حركت كنند.
رديابي دادستان
مكزيكوسيتي: دادستان مكزيك روز گذشته فاش كرد، يك ريزتراشه زيرپوست يكي از دست هايش نصب شده تا امكان رديابي وي در هرلحظه وجود داشته باشد.
اين ريزتراشه نقش فرستنده را ايفا مي كند و در هرلحظه موقعيت مكاني دادستان را به كامپيوتر مراكز اطلاعاتي اين كشور گزارش مي دهد.
با استفاده از اين فناوري مي توان به راحتي موقعيت دادستان را در صورت ربوده شدن شناسايي كرد و او را نجات داد.
ربودن جورج بوش
تگزاس: دو روز پيش اتفاق بسيار جالبي در اوهايو رخ داد. مردي ۴۸ ساله كه مسافر يك اتوبوس بين شهري بود ناگهان صندلي خود را ترك كرد، به سمت راننده اتوبوس يورش برد و در حالي كه اتوبوس با سرعت ۱۲۰ كيلومتر در ساعت در حال حركت بود، فرمان آن را در دست گرفت و راننده را روي زمين پرتاب كرد. مسافران با تلاش بسيار موفق به دستگيري مسافر خاطي و متوقف كردن اتوبوس شدند.
اين مسافر در اداره پليس انگيزه خود از انجام اين حمله را چنين بيان كرد: مسافري داخل اتوبوس قرار داشت كه كاملاً شبيه جورج بوش بود. من تصور كردم كه راننده اتوبوس قصد ربودن رئيس جمهور را دارد. به همين دليل تصميم گرفتم از اين  آدم ربايي جلوگيري كنم.
البته حق با اين مرد بود چون مسافر موردنظر شباهت زيادي به بوش داشت.
وي در صورت محكوميت به تحمل ۲۰ سال حبس و پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جريمه محكوم خواهد شد.
موز ۳ هزار دلاري
لندن: يك موز در انگليس كه مجري يكي از برنامه هاي زنده تلويزيوني اين كشور نيمي از آن را خورده بود به ارزش ۳ هزار دلار فروخته شد.
اين مجري، موز نصفه را در اينترنت به مزايده گذاشت و جالب اينكه طي ۶ روز، بيش از ۳۰ هزار نفر در اين مزايده شركت كردند و سرانجام يك كارمند حاضر شد ۳ هزار دلار براي خريد آن بپردازد.
البته پول حاصل از فروش اين موز به حساب مؤسسات خيريه واريز خواهد شد.
مزايده توپ پنالتي بكهام
مادريد: ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس در ديدار مرحله يك چهارم پاياني رقابت هاي جام ملت هاي اروپا ضربه پنالتي خود را به بالاي دروازه زد و باعث حذف تيم ملي كشورش شد.
از قضا توپي را كه بكهام از دست داده بود ميان تماشاگران حاضر پشت دروازه رفت و در دست يك تماشاگر ۲۵ ساله اسپانيايي فرود آمد.
اين جوان، توپ موردنظر را براي فروش در اينترنت به مزايده گذاشته و حتي يكي از روزنامه هاي انگليس حاضر شده براي خريد اين توپ ۲۲ هزار دلار بپردازد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱ دقيقه

گل و گياه
آنمون
010278.jpg
نام علمي: Anemone X hybrida Honorine Gobert
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵/۱-۲/۱متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهايي با بريدگي عميق بوده و گلهاي سفيدرنگ آن اواخر تابستان تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك مرطوب، غني از هوموس نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر تابستان، تهيه قلمه ريشه در زمستان و تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |