پنجشنبه ۲۵ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۳۸ - Jul 15, 2004
همزمان با هفته تأمين اجتماعي
۲۶ طرح عمراني تأمين اجتماعي امروز به بهره برداري مي رسد
010257.jpg
گروه اجتماعي: برنامه هاي بزرگداشت روز تامين اجتماعي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار همشهري طرح ساماندهي سوابق بيمه شدگان، تسهيلات ويژه درماني براي بيماران خاص، روان سازي امور و اصلاح نظام بازرسي، تبيين و تشريح چالش ها و محدوديت هاي صندوق تامين اجتماعي، از جمله برنامه هاي ۲۵ تيرماه روز تامين اجتماعي است.
اين گزارش همچنين حاكي است همزمان با روز تامين اجتماعي ۲۶ پروژه عمراني سازمان تامين اجتماعي در نقاط مختلف كشور آماده بهره برداري و ۳ پروژه ديگر آماده آغاز عمليات اجرايي است.
در هفته تامين اجتماعي همچنين بهره برداري از ۲ بيمارستان جديد تامين اجتماعي در شهرهاي بابلسر و ابهر آغاز مي شود كه بيمارستان تامين اجتماعي بابلسر در زيربناي ۳۲۰۰ مترمربع و با هزينه اي بالغ بر ۸ ميليارد ريال و بيمارستان تامين اجتماعي ابهر نيز در زيربناي ۸۳۵۰ مترمربع با هزينه اي بالغ بر ۳۳ ميليارد و ۶۱۷ ميليون ريال احداث شده است.
همچنين مراكز درماني لردگان، خاش، ايرانشهر، مركز بهداشتي و درماني صاحب الزمان(عج) زاهدان، بندر تركمن و مركز درماني لنگرود از ديگر پروژه هاي درماني سازمان تامين اجتماعي است كه در اين هفته افتتاح مي شود.
گزارش ديگري از سازمان تامين اجتماعي حاكي است دفترچه هاي بيمه كه تاكنون در شعب صادركننده تمديد مي شوند از اين پس در ساير مراكز استانها نيز تمديد خواهند شد.
به گزارش خبرنگار ما علي حيدري معاون امور استانهاي سازمان تامين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب همزمان با فرارسيدن روز تامين اجتماعي گفت: علاوه بر صدور دفترچه در كليه مراكز استانها دفترچه هاي بيمه از اين پس به شكل مكانيزاسيون صادر مي شوند و محدوديت به شعبه صادركننده ندارند.
وي افزود: اين طرح در دو استان تهران و خراسان به صورت آزمايشي اجرا شده است و از اين پس در تمام استانها اجرا خواهد شد.
وي علت اين تصميم را قرارگرفتن بيمارستان ها و مراكز درماني مهم در مراكز استانها دانست و گفت: فاز بعدي توسعه اين طرح كه هم اكنون در حال امكان سنجي است، تبديل هر يك از شعب تامين اجتماعي به يك شعبه ملي كه قابليت تمديد دفترچه هاي درماني درهر يك از آنها وجود دارد است كه تحقق اين امر منوط به تكميل شبكه مكانيزه  اطلاعات در سازمان است.
حيدري با بيان اين كه در حال حاضر، معماري شبكه مكانيزه سازمان از طريق خطوط ديتا در حال انجام است گفت: هم اكنون علاوه بر شعب مراكز استان تعداد ديگري نيز به ستاد مركزي متصل هستند كه براي اتصال كليه شعب به برخي زيرساخت هاي مخابراتي نياز به انعقاد قرارداد با شركت مخابرات است اما اين زيرساخت ها هم اكنون در برخي استانها و شهرستان ها وجود ندارد.
معاون امور استانهاي سازمان تامين اجتماعي در پايان خاطرنشان كرد: هم اكنون شعب سازمان، كاملا مكانيزه افتتاح مي شوند و نسخه نرم افزاري جديد منطبق با شبكه ملي در حال تكميل و ساخت است كه با ايجاد زيرساخت هاي مخابراتي و شبكه ديتايي كشور از سوي شركت مخابراتي، سازمان براي عملي ساختن اين طرح از لحاظ سخت افزاري و نرم افزاري و نيروي انساني مشكلي ندارد.

با همكاري شهرداري تهران ايجاد مي شود
۴۰ پاتوق براي معتادان پرخطر در تهران
010260.jpg
گروه اجتماعي: در اوايل دهه هفتاد جمع كثيري از زبده ترين كارشناسان مواد مخدر در آب و هواي خوب هتل گچسر طرحي را نهايي كردند كه براساس آن معتاد بيمار بود و نه مجرم. در اين اجلاس كه تقريبا نمايندگان كليه سازمانها، نهادها و ارگانهاي درگير با مواد مخدر حضور داشتند، استادان دانشگاه روانشناسان، جامعه شناسان، پزشكان و... طرح كاهش تقاضا ومصرف را ارائه كردند. به گزارش خبرنگار ما از آن تاريخ به بعد كليه سياستهاي مبارزه با مواد مخدر تعديل شد يعني در كنار كاهش عرضه به كاهش تقاضا از راههاي درماني نيز توجه شد. چند سال بعد اردوگاههاي نگهداري معتادان و جزيره تعطيل شد و معتادان مايل به ترك در مراكز درماني به صورت قانوني پذيرش شدند. اما معتاداني كه تمايلي به ترك نداشتند به زندانها گسيل مي شوند. به طوري كه آمار معتادان زنداني روز به روز افزايش يافت و محيط زندانها را با بحرانهاي بهداشتي شديدي مواجه كرد.
از سوي ديگر معتاداني پرخطر در جاي جاي شهر جمع شدند و با استفاده از سرنگ مشترك ايدز را گسترش دادند. به طوري كه بر عكس بسياري از كشورها بيشترين آمار مبتلايان به ايدز در ايران را معتادان تزريقي تشكيل مي دهند.بعد از گذشت يك دهه، از طرح درمان و بازپروري معتادان، دست اندركاران به دنبال ساماندهي معتادان پرخطر هستند و جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر از تهيه طرح بررسي وضعيت اعتياد و ساماندهي معتادان پرخطر از سوي دبيرخانه ستاد و دستگاههاي اجرايي تا اول مرداد ماه سال جاري خبر مي دهد.دكتر علي هاشمي، دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر در يكصد و نهمين جلسه اين ستاد اظهار كرد: شهرداري تهران همكاري خود را براي احداث پاتوقهايي در ۴۰ نقطه آلوده تهران اعلام كرده است. وي افزود: در مقايسه عملكرد دستگاه ها در زمينه مواد مخدر در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱، شاهد حتي رشد ۲۰۰ درصدي در برخي عرصه ها هستيم؛ اما بدليل نوع نگاهي كه كشور را با دو دهه عقب ماندگي جدي در زمينه درمان، بازتواني و كاهش آسيب رو به رو كرده است، نيازمند جهادي جدي در اين عرصه هستيم.
هاشمي  با تأكيد بر اين كه بنيادي ترين قدم در عرصه مواد مخدر داشتن آمار و توصيف واقعي از وضع معتادان است گفت: يكسان سازي توصيفي و آماري و تهيه شاخصهاي معين در زمينه وضعيت مواد مخدر كشور از مهمترين مسائل در پرداختن به اين عرصه است. جانشين رئيس جمهوري در ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنين در اين جلسه بر تهيه طرح ميان مدت دستگاه ها با كمك دبيرخانه ستاد براي برنامه چهارم بر پايه چهار محور تغيير جامعه با هدف اولويت معتادان پر خطر و تزريقي، تدوين برنامه اجرايي، زمانبندي و نحوه اجرا و بودجه امكانات، تهيه طرح آماري دقيق وضعيت اعتياد تا تاريخ ۲۰ شهريور ماه سال جاري و ارائه نظرات تكميلي دستگاه ها تأكيد كرد. اين در حالي است كه گروهي ديگر از مسئولين بار ديگر بر راه اندازي اردوگاههاي بازپروري تاكيد دارند. از آن جمله معاون مبارزه با مواد مخدر ناجا از تعطيلي اردوگاهها ي مخصوص بازپروري معتادان انتقاد كرده و از دولت ومسئولان ذيربط مي خواهد نسبت به ساخت و راه اندازي مجدد اين اردوگاهها اقدام كنند.
سردار مهدي ابويي در گفتگو با خبرگزاري فارس با تاكيد بر اينكه جاي معتاد در زندان نيست گفت: كساني كه اردوگاههاي مخصوص بازپروري معتادان را جمع آوري كردند ،در حقيقت ضربه بزرگي به روند مبارزه با اعتياد و مواد مخدر در كشور وارد كردند. وي افزود: معتادان با ورود به اين اردوگاهها توانايي ها ي خود را از لحاظ جسمي و روحي بازپروري مي كنند و به صورت يك فرد سالم به جامعه باز مي گردند.
وي با اشاره به برخورد قاطع مامورين مبارزه با مواد مخدر با فروشندگان خرد مواد مخدر در نقاط شهر گفت: با فروشندگان خرد موادمخدر به شدت برخورد شده است و من با قاطعيت مي گويم كه در تهران بزرگ يك محله نشان دار جهت توزيع مواد مخدر وجود ندارد.
شكي نيست كه مبارزه بامواد مخدر و اعتياد مبارزه اي است چند وجهي، اما سئوال اينجاست پس از ۲۰ سال مبارزه مستمر با مواد مخدر در ايران آيا هنوز بايد از روش آزمون و خطا بهره برد؟

تصادف رانندگي در فسا جان ۲۱ نفر را گرفت
010263.jpg
بر اثر برخورد يك دستگاه اتوبوس با يك دستگاه تريلر ۲۱ نفر كشته و ۱۸ نفر مجروح شدند. اتوبوس مسافربري با شماره انتظامي ۴۷۹۵۶ تهران به رانندگي عطاءالله رستگار بامداد ديروز درحالي كه حامل ۴۰ مسافر از بندرعباس به سوي شيراز بود، در ۴۰ كيلومتري محور فسا به داراب بعد از پاسگاه انتظامي نوبندگان با يك تريلر برخورد كرد.
تريلر به رانندگي محمد فرهادي در محور داراب- فسا در حركت بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي جمعيت هلال احمر در پي وقوع اين حادثه جمعيت هلال احمر فسا با بسيج كليه نيروهاي امدادي با آمبولانس و تجهيزات امدادي به محل حادثه اعزام و نسبت به امداد رساني به آسيب ديدگان اقدام كردند.
تا زمان مخابره اين خبر ۲۱ نفر از مسافران كشته و ۱۸ نفر زخمي شده اند و حال ۳ تن از مجروحان وخيم گزارش شده است و احتمال مي رود تعداد كشته ها به ۲۴ نفر افزايش پيدا كند.
از مجموع ۱۸ نفر مجروح اين حادثه اسامي تعدادي از آنها كه در مراكز درماني جهرم و شيراز بستري هستند به شرح زير است:
جليل جوانمردي فرزند محمد ۲۴ ساله
حميد بيژني فرزند محمد ۳۲ ساله
ابوذر علمي فرزند عوض ۳۰ ساله
موسي زرنگاري فرزند قاسم ۲۵ ساله
اسحاق شهبازي فرزند محمد ۱۹ ساله
هدايت الله خالقي فرزند محمد ۲۵ ساله، فوت شد
امام علي شايق فرزند درويش ۳۰ ساله
عليرضا كاوياني فرزند مراد ۲۱ ساله
محمود فرهادي فرزند احمد ۲۵ ساله
محسن بهمني فرزند محمد ۲۳ ساله
مصطفي فرهادي فرزند موسي ۲۵ ساله
بر اساس اين گزارش ۲ نفر از متوفيان قابل شناسايي نيستند.
انحراف به چپ اتوبوس، عامل تصادف مرگبار
درمورد علت اين حادثه رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي فارس گفت: بي احتياطي راننده اتوبوس و انحراف به چپ خودرو وي، عامل اصلي وقوع اين تصادف خونين بوده است.
سرهنگ غلامعلي توسلي در گفت وگو با ايرنا افزود: براساس نظر كارشناسان انحراف به چپ اتوبوس ناشي از خستگي و خواب آلودگي راننده باعث وقوع اين تصادف مرگبار بوده است.

بيماري هپاتيت E حومه بغداد را فراگرفت
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت با بيان اين كه وضعيت بهداشتي عراق به شدت آسيب ديده است گفت: چنين شرايطي از ديدگاه بهداشتي، مناسب مسافرت نيست. به گزارش ايسنا، دكتر گويا گفت: زير ساخت هاي بهداشتي در عراق از هم پاشيده شده و در حاضر شهرهاي بزرگ عراق، به جز بغداد، روزانه بيش از هشت ساعت برق ندارند كه اين مساله باعث ايجاد مشكلات بهداشتي در اين كشور شده و آلودگي آب، مردم را در معرض تهديد قرار داده است.
دكتر گويا افزود: سازمان جهاني بهداشت در خصوص وضعيت بهداشتي عراق به شدت اعلام خطر كرده و اعلام كرده سيستم آب و فاضلاب اين كشور به اين زودي ها قابل اصلاح نيست، همچنين به مردم اين كشور توصيه كرده كه از آب جوشيده شده و قرص هاي كلر استفاده كنند كه عملا چنين اقداماتي براي مسافرين امكانپذير نيست. وي اظهار كرد: همه گيري بيماري هپاتيت E ظرف دو ماه گذشته، حومه بغداد را درگير كرده است و صاحبنظران بهداشتي عراق و سازمان جهاني بهداشت اعلام خطر كرده اند كه شهرهاي جنوبي عراق در معرض خطر وبا و اسهال خوني هستند كه با توجه به اين شرايط، قطعا در آن جا بيماريهاي روده اي رواج دارد، ولي امكان تشخيص اين بيماري ها نيست.

واژگوني دو خودرو در سمنان هفت كشته برجاي گذاشت
واژگوني  دو خودرو در محورهاي  سبزوار، شاهرود و سمنان ، دامغان ، هفت  كشته برجاي  گذاشت .
به  گزارش  مركز اطلاع رساني  فرماندهي  انتظامي  استان  سمنان يك دستگاه  اتومبيل  سواري  پژو با هفت  نفر سرنشين  كه  از سبزوار به  سمت  شاهرود در حركت  بود در ۱۸ كيلومتري  پاسگاه  عباس  آباد واژگون  شد و چهارنفر از سرنشينان  آن ، جان  خود را از دست  دادند. همچنين  سه  تن  ديگر از سرنشينان  اين  خودرو مجروح  و به  بيمارستان  امام حسين  شاهرود انتقال  يافتند.
كارشناسان  پليس  راه ، علت  اين  سانحه  را ناتواني  راننده  در كنترل  وسيله نقليه  ناشي  از خستگي  و خواب آلودگي  اعلام  كردند.
همچنين  در پي  واژگوني  يك  دستگاه  اتوبوس  مسافربري  در محور سمنان  دامغان حوالي  تقاطع  آبخوري  سه  نفر از مسافرين  اين  خودرو فوت  و چهار تن  ديگر مجروح  شدند كه  به  بيمارستان  امداد سمنان  منتقل  شدند.

رانش زمين، در شميرانات چهار قرباني گرفت
رئيس ستاد حوادث و سوانح غيرمترقبه استان تهران از «رانش زمين» منطقه «امين آباد رودك» در شهرستان شميرانات خبر داد و گفت:  در پي اين حادثه ۴ تن جان خود را از دست دادند.
مهندس جهانبخشي در گفت وگو با ايسنا افزود: در پي تداوم بارندگي هاي اخير استان تهران، طي روزهاي ۲۲ و ۲۳ تير ماه جاري، نمناكي و رطوبت ناشي از اين بارندگي سبب رانش زمين و تخريب يك واحد مسكوني در منطقه امين آباد شهرستان شميرانات شده است.
وي با اشاره به  اين كه بعدازظهر سه شنبه به صورت موقت بارندگي شديدي در اين منطقه باريد، اظهار كرد: ساخت اماكن مسكوني در اين مناطق و مناطق مسكوني به دليل شيب هاي غير مناسب غير قانوني است.
لذا محل هاي نامناسب اين اماكن در حريم رودخانه ها سبب بروز اين حادثه  شده است.
مهندس جهانبخشي تصريح كرد: تخليه پاشنه تپه ها و قرار گرفتن در حريم رودخانه ها، سبب تحريك توده هاي بالادست شده و با كمترين تحركي، رانش منطقه امين آباد شهرستان شميرانات رخ داده است.
رئيس ستاد حوادث غير مترقبه استان تهران با بيان اين مطلب كه چهار تن فوت شده در اين حادثه مشغول فعاليت هاي ساختماني بوده اند، خاطر نشان كرد: با ايجاد پديده رانش، ساختمان بالادستي زير آوار رفته و در حال حاضر با توجه به توده اي با وزن بيش از ۵۰۰ تن، عمليات تخليه افراد فوت شده را ناممكن كرده است.
به گفته وي سال گذشته نيز در «اوشن فشم» چنين اتفاقي پيش آمده بود اما تنها خسارات مالي به دنبال داشته و تلفات جاني رخ نداد.
مهندس جهانبخشي به افرادي كه اماكن تجاري و مسكوني در محدوده هاي حريم  رودخانه احداث كرده و در اين زمينه سرمايه گذاري مي كنند، هشدار داد: ساخت و ساز در اين مناطق غير مجاز است.
به گفته رئيس ستاد حوادث و سوانح غير مترقبه استان تهران، حكم تخريب ساختمان  ويران شده به دليل غير مجاز بودن آن صادر شده بود كه هنوز به مرحله اجرا نرسيده بود.

آمبولانس هاي پيش بيمارستاني استاندارد نيستند
گروه اجتماعي: رئيس اورژانس كشور، كمبود آمبولانس، فرسودگي و غيراستاندارد بودن آمبولانس هاي موجود در كشور را مهم ترين مشكلات بخش اورژانس اعلام كرد.
دكتر علمداري در گفت وگو با مهر، افزود: آمبولانس هاي اورژانسي به دو نوع «آمبولانس هاي اورژانس پيش بيمارستاني» و «آمبولانس هاي اورژانس بيمارستاني» تقسيم مي شود كه آمبولانس هاي اورژانس پيش بيمارستاني براي انتقال بيمار از صحنه تصادف تا بيمارستان و آمبولانس هاي اورژانس بيمارستاني براي انتقال بيمار از بيمارستاني به بيمارستان ديگر مورد استفاده قرار مي گيرند.
دكتر علمداري گفت: اين دو نوع آمبولانس از نظر ساختاري، فيزيكي و شكل ظاهري با يكديگر متفاوت هستند، به گونه اي كه آمبولانس هاي اورژانس پيش بيمارستاني بايد طوري باشند كه تكنيسين فوريت ها به راحتي در داخل آن بايستد و بتواند فعاليت هاي مربوط به درمان بيمار را به صورت كامل و در حالت ايستاده انجام دهد.
وي ادامه داد: آمبولانس هاي پيش بيمارستاني بايد به گونه اي باشد كه تكنسين هاي فوريت حتي در شرايط پرفشار و تكان هاي شديد آمبولانس در حين حركت بتوانند فعاليت هاي خود را انجام دهند اما متأسفانه هيچكدام از آمبولانس هاي موجود در كشور كه هم اكنون مورد استفاده قرار مي گيرند، اين ويژگي ها را ندارند. بنابراين مي توان گفت كه در كشور آمبولانس اورژانس پيش بيمارستاني استاندارد نداريم.
رئيس اورژانس كشور با بيان اين كه آمبولانس هاي اورژانس پيش بيمارستاني بايد به گونه اي باشند كه اگر به عللي انتقال بيمار به بيمارستان به تأخير افتاد بتوانيم از آن همانند بخش اورژانس بيمارستان استفاده كنيم، اظهار داشت: در حال حاضر اورژانس كشور تصميم دارد كه تعدادي از اين آمبولانس هاي استاندارد را خريداري كند تا بتواند بخشي از اين مشكلات را حل كند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |