|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
آئين نامه اجرايي نظام مهندسي و كنترل ساختمان به تصويب هيأت وزيران رسيد
شهرداريها به ساختمانهايي كه مقررات ملي ساختمان را رعايت نكنند پايان كار نمي دهند
گروه اقتصادي: هيأت وزيران به پيشنهاد وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، سازمان مديريت و وزارت كشور آئين نامه اجرايي ماده ۳۳ قانون نظام مهندسي را بعد از ۷ سال تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادي همشهري اين آئين نامه در يازده فصل و ۴۰ ماده به تصويب رسيده است.
در ماده ۲۸ آئين نامه مذكور كه به مراجع صدور پروانه ساختمان اختصاص دارد آمده است: شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه ساختمان، براي ساختمانهايي كه طبق تشخيص ناظران و تأييد سازمان نظام مهندسي ساختمان استان، مقررات ملي ساختمان را رعايت نكرده باشند، تا زمان رفع نقص، پايان كار صادر نخواهند كرد.
همچنين شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه ساختمان در صورت برخورد با تخلف ناظران بايد موارد را جهت بررسي و اقدام به سازمان نظام مهندسي ساختمان استان اعلام نمايند.
براساس مصوبه هيأت وزيران اين مراجع موظفند با اعلام كتبي وزارت مسكن و شهرسازي يا سازمان نظام مهندسي ساختمان استان يا ناظران در خصوص وقوع تخلف ساختماني در اسرع وقت با اطلاع ناظر، دستور اصلاح را صادر نمايند و تا زمان رفع تخلف از ادامه كار جلوگيري كنند.
اين گزارش حاكي است كه فصل دوم اين آئين نامه به مقررات ملي ساختمان اختصاص دارد كه براساس آن مقررات ملي ساختمان داراي اصول مشترك و يكسان لازم الاجرا در سراسر كشور است و به هرگونه عمليات ساختماني نظير تخريب، احداث بنا، تغيير كاربري بناي موجود، توسعه و تعمير اساسي حاكم است.
همچنين مقررات ملي ساختمان به عنوان تنها مرجع فني و اصل حاكم در تشخيص صحت طراحي، محاسبه، اجرا، بهره برداري و نگهداري ساختمان اعم از مسكوني، اداري، تجاري، عمومي، آموزشي، بهداشتي و نظاير آن است.
در ماده ۵ اين آئين نامه درخصوص اشخاص حقوقي و دفاتر مهندسي طراحي ساختمان آمده است: اشخاص حقيقي دارنده پروانه اشتغال به كار مهندسي مي توانند دفتر مهندسي طراحي تشكيل دهند، مشروط به آن كه براي دفتر ياد شده از وزارت مسكن مجوز داشته باشند.
شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه ساختمان نيز مكلفند تنها نقشه هايي را بپذيرند كه توسط اشخاص حقوقي، يا مسئولين دفاتر مهندسي طراحي ساختمان و طراح آن در حدود صلاحيت و ظرفيت مربوط امضاء و مهر شده است.
بنابر اين گزارش، براساس فصل چهارم و ماده نهم آئين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، كليه عمليات اجرايي ساختمان بايد توسط اشخاص حقوقي و دفاتر مهندسي اجراي ساختمان به عنوان مجري، طبق دستورالعمل ابلاغي از طرف وزارت مسكن و شهرسازي انجام شود و مالكان براي انجام امور ساختماني خود مكلفند از اين گونه مجريان استفاده كنند.
در اين آئين نامه آمده است: شهرداريها و ساير مراجع صدور پروانه ساختماني موظفند نام و مشخصات مجري واجدشرايط را كه توسط مالك معرفي شده و نسخه اي از قرارداد منعقدشده با او را كه در اختيار شهرداري و سازمان نظام مهندسي ساختمان استان قرار داده است، در پروانه مربوطه قيد كنند، مالكاني كه داراي پروانه اشتغال به كار در زمينه اجرا مي باشند نيازي به ارائه قرارداد ندارند.
در فصل پنجم آئين نامه مذكور كه اختصاص به ناظران دارد ذكر شده است: ناظران بايد گزارش پايان هر يك از مراحل اصلي كار خود كه شامل پي سازي، اجراي اسكلت، سفت كاري، نازك كاري و پايان كار است را به مرجع صدور پروانه ساختمان ارائه دهند.
|
|
|
بين شركت ملي اكتشاف نفت ايران و يك شركت برزيلي
قرارداد اكتشاف بلوك نفتي توسن در خليج فارس امضا شد
|
|
گروه اقتصادي: در قراردادي كه ديروز بين شركت ملي نفت ايران و شركت پتروبراس برزيل امضا شد اكتشاف بلوك نفتي توسن به اين شركت واگذار شد.
هدف از اجراي اين قرارداد توسعه و گسترش فعاليتهاي اكتشافي و نيز شناسايي و ارزيابي سريعتر منابع هيدروكربوري است.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين قرارداد همه هزينه هاي عمليات اكتشاف اعم از لرزه نگاري، زمين شناسي، حفاري دو چاه اكتشافي و ريسك اكتشاف بر عهده پيمانكار است.
حداقل تعهد بودجه اين طرح كه برعهده پيمانكار است ۳۱ ميليون و ۴۴۰ هزار دلار و مدت آن ۵/۳ سال است. اين مدت با توافق طرفين قابل تمديد است و به هزينه آن ۱۰ ميليون دلار افزوده مي شود.
بلوك نفتي توسن به وسعت ۶ هزار و ۳۰۰ كيلومتر مربع در آبهاي خليج فارس و در جنوب شرقي جزيره قشم و جنوب بندرلنگه قرار دارد.
ميرمعزي: در پي دست يافتن به ذخاير
بيشتري هستيم
مديرعامل شركت ملي نفت ايران، بر تداوم فعاليت هاي اكتشافي براي افزايش ذخاير هيدرو كربوري كشور تاكيد كرد.
به گزارش شانا، مهدي ميرمعزي ديروز در مراسم امضاي قرارداد اجراي فعاليت هاي اكتشافي در بلوك توسن گفت: به عنوان دومين دارنده ذخاير نفت و گاز دنيا درپي دست يافتن به ذخاير بيشتري هستيم.
وي امضاي اين قرار داد را نخستين گام در روابط دوجانبه شركت برزيلي پتروبراس به عنوان يك شركت بين المللي و شركت ملي نفت ايران ارزيابي كرد.
تعيين موقعيت ۸ بلوك براي عمليات اكتشاف نفت در خليج فارس
مهندس محمود محدث مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران نيز در اين مراسم از گفت و گو با شركت هاي بين المللي براي اجراي عمليات اكتشاف در دو بلوك تعيين شده در خليج فارس خبر داد و افزود: براساس
لرزه نگاري هاي دو بعدي انجام شده در وسعت ۱۱۰ كيلومتر از خليج فارس موقعيت ۸ بلوك براي عمليات اكتشاف در اين منطقه مشخص شده است.به گفته مهندس محدث، هزينه هاي اكتشاف در بلوك توسن به عهده شركت پترو براس است كه در صورت كشف ميداني تجاري با پاداش و سود به اين شركت برگشت داده مي شود.
بلوك توسن به وسعت تقريبي ۶ هزار و ۳۰۰ كيلومترمربع در آب هاي خليج فارس و در جنوب و جنوب شرقي جزيره قشم و جنوب بندرلنگه قرار گرفته است.
|
|
|
خريد گندم از مرز ۶ ميليون تن گذشت
وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: از آغاز برداشت گندم در سال جاري تاكنون ۶ ميليون و ۱۲ هزار و ۳۹۴ تن گندم داخلي مازاد بر نياز كشاورزان خريداري شده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين ميزان در مقايسه با خريد مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد. بيشترين ميزان خريد گندم امسال مربوط به استان هاي فارس با يك ميليون و ۴۷۵ هزار تن، خوزستان با يك ميليون و ۳۰ هزار تن و گلستان با ۹۴۰ هزار تن است.
بر پايه اين گزارش ميزان توليد نهايي گندم در سال جاري ۵/۱۳ ميليون تن و خريد گندم نيز حدود ۱۱ ميليون و ۳۸۹ هزار تن پيش بيني شده است.
ميزان خريد در سال گذشته ۱۰ ميليون و ۳۳۳ هزار و ۳۵۲ تن بود.
به اعتقاد كارشناسان با خريد ۳/۱۱ ميليون تن گندم داخلي، كشور در توليد اين محصول خودكفا خواهد شد.
|
|
|
اظهارات جديد وزير صنايع در مورد تعرفه واردات خودرو
طي يك برنامه هفت ساله تعرفه واردات به ۲۰درصد مي رسد
سال آينده تعرفه واردات خودرو به صددرصد كاهش مي يابد
گروه اقتصادي: اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن كه اخيرا اعلام كرده بود برنامه ۵ ساله كاهش تعرفه واردات خودرو در دست تهيه است، در تازه ترين اظهارات خود و پيش از ارائه اين طرح اعلام كرد تعرفه واردات خودرو در يك دوره هفت ساله به ۲۰درصد مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما، وي در پايان جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران اعلام كرد، سال آينده تعرفه واردات خودرو به صددرصد كاهش مي يابد.
تعرفه واردات خودرو در سال جاري از ۱۷۰ درصد به ۱۳۰ درصد كاهش يافته است.
عليرغم ضرورت ارائه يك برنامه مشخص براي ساماندهي بازار خودرو در كشور و با وجود تاكيد مكرر وزير صنايع در مورد تعيين تكليف تعرفه واردات خودرو وزير صنايع در اين زمينه اظهارات دقيق اما متناقضي را بيان مي كند كه پشتوانه اجرايي نيز ندارد.
در حالي كه اظهارات وي در مورد ارائه طرح ۵ ساله به نتيجه نرسيده طرح هفت ساله و كاهش تعرفه به ۲۰درصد ارائه مي شود و در حالي كه وي بارها اعلام كرده است كه تعيين تعرفه در اختيار وزارت صنايع نيست ولي وعده مي دهد كه سال آينده تعرفه به صددرصد كاهش مي يابد.
شكي نيست كه حمايت تعرفه اي از صنايع خودروسازي بايد معقول و زمان بندي مشخصي داشته باشد و هر سال كاهش يابد اما اينكه در اين باره تنها با اعلام اعداد و ارقام مختلف به عنوان مقام رسمي در بازار تاثير گذاشته و هيچ اقدام عملي صورت نگيرد از نوعي عدم برنامه ريزي حكايت دارد.
تعرفه واردات خودرو براي سال جاري ابتدا ۱۷۰درصد اعلام شد سپس به ۱۴۷درصد كاهش يافت و اخيرا نيز به ۱۳۰ درصد كاهش يافته است. با وجود اينكه تعيين تعرفه و چگونگي واردات وقت زيادي در سالهاي اخير از مسئولان گرفته ولي تاكنون خودرويي وارد نشده است.
وزير صنايع همچنين اعلام كرده است كه در صورت درخواست نمايندگان مجلس وزارت صنايع آماده است تا متن قرارداد ال -۹۰ را در اختيار مجلس قرار دهد.
وي در پاسخ به خبرنگاران همچنين از اصلاح تشكيلات وزارت صنايع و معادن خبر داد و گفت: براي اصلاح تشكيلات وزارت صنايع و معادن پيشنهادهاي خود را به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه خواهيم كرد و پس از تصويب قابل اجراست.
جهانگيري در عين حال اشاره كرد كه اصلاحات لازم در اين وزارتخانه تا پايان كار دولت فعلي انجام نخواهد شد وابراز اميدواري كرد كه اصلاحات در دوره بعد انجام شود.
جهانگيري در مورد صنايعي كه خواستار استفاده از تسهيلات حساب ذخيره ارزي هستند گفت: استفاده از تسهيلات ذخيره ارزي به تصويب وزارت صنايع و معادن نيازي ندارد، طرح متقاضيان بايد به تصويب بانكهاي عامل برسد تا وام حساب ذخيره ارزي به آنان تعلق گيرد.
وي همچنين از بررسي مشكلات صنايع چرم سازي كشور خبر داد وگفت : در صورت نياز صنايع پايين دستي صادرات چرم محدود مي شود.وي بدون توضيح بيشتر در اين زمينه اعلام نكرد كه چگونه از صادرات چرم جلوگيري خواهد شد.
ولي بنظر مي رسد كه بهتر است وزارت صنايع براي اصلاح اين صنعت با اين ديدگاه اقدام نكند چون هم بازارهاي صادرات چرم كشور از بين مي رود و هم توليد محصولات چرم و صنايع پايين دستي از بحران نجات نخواهند يافت.
|
|
|
رئيس سازمان امور مالياتي :
قوانين مالياتي براي جلوگيري از فرار مالياتي اصلاح مي شود
سازمان امور مالياتي به دنبال به كارگيري راهكاري براي اصلاح قوانين مالياتي به ويژه ايجاد جرايم قضايي براي جلوگيري از فرار مالياتي است .
غلامرضا كرد زنگنه رئيس كل سازمان امور مالياتي در گفتگو با خبرگزاري موج ضمن بيان اين مطلب افزود:براي جلوگيري از فرار مالياتي جرايم مالي وجود دارد اما در كشور ماجرايم جزايي براي فرار مالياتي در قانون پيش بيني نشده است.
وي بااشاره به اينكه افرادي كه ازاظهار نامه مالياتي خود به موقع طفره روندجريمه مالي مي شوند افزود:جريمه مالياتي براي افرادحقيقي۱۰ درصد و براي اشخاص حقوقي ۴۰ درصد است.
رئيس سازمان امورمالياتي ادامه داد:درصورتي كه اظهار نامه اي سه سال پياپي مغايرت داشته باشد مودي حدود ۱۵درصد جريمه مي شود واز كليه تسهيلات ومعافيت هاي مالياتي محروم
مي شود.
وي درخصوص اين سؤال كه با استمرار سياست تشويق درآمدمالياتي محقق نمي شود تصريح كرد: بايد قوانين فرار مالياتي اصلاح شود و سازمان نيز به دنبال اين است كه با به كارگيري راهكارهاي مناسب در خصوص فرار مالياتي به نتيجه برسد.وي در خصوص مزاياي به كارگيري ماليات برارزش افزوده ادامه داد: اين طرح كه در حال حاضر به مجلس رفته است پيش بيني مي شود كه درآمد زايي بالايي براي اقتصاد ملي فراهم كند .
وي با بيان اينكه ماليات بر درآمد انگيزه كار و تلاش اقتصادي را از مردم مي گيرد ادامه داد:بر خلاف آن ماليات بر ارزش افزوده مصرف را محدود مي كند و پس انداز ملي افزايش يافته در نهايت سرمايه گذاري بيشتر مي شود.
وي درخصوص اينكه كارشناسان ماليات بر ارزش افزوده را فشار بر طبقه پايين جامعه دانسته اند افزود: سازمان امور مالياتي براي جلوگيري از فشاربرطبقات پايين براي كالاهاي اساسي معافيت مالياتي درنظر گرفته است.
|
|
|
رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران وچين:
زمينه سرمايه گذاري چين در ايران را فراهم كنيم
گروه اقتصادي: در حالي كه در ماه هاي اخير بسياري از مجامع صنفي در تلاش هستند تا شرايطي فراهم كنند تا واردات و يا قاچاق كالاهاي چيني به كشور منع و كاهش يابد، ديروز اسدالله عسگراولادي رئيس اتاق بازرگاني مشترك ايران و چين خواستار تشويق و زمينه سازي براي سرمايه گذاري شركت هاي چيني در ايران شد.
وي كه از باسابقه ترين فعالان تجاري و بازرگاني ايران است در يك موضعگيري متفاوت در گفتگو با خبرگزاري فارس تأكيد كرد: بايد بتوانيم چيني ها را قانع كنيم كه به جاي صادرات كالا به ايران سرمايه گذاري مشترك را تجربه كنند.
وي افزود: ايران بايد بتواند به جاي خريد كالاهاي ساخته شده چين از فن آوري و سرمايه گذاري آن بهره گيرد.
|
|
|
وابستگي شركت ملي نفت ايران به مكانيزم هاي بودجه اي مانع توسعه است
يك صاحبنظر مسائل اقتصادي معتقد است: با توجه به حياتي بودن فعاليت هاي شركت ملي نفت ايران براي اقتصاد ايران، مشكلات اين شركت را بايد با دركي عميق تر بررسي و به حل آنها كمك كرد.
دكتر محمد طبيبيان در گفت و گو با شانا تصريح كرد: شركت ملي نفت ايران در سال هاي گذشته، به رشد و توسعه اي كه بايد در طول زمان دست مي يافت، نرسيده است كه يكي از دلايل آن وابسته بودن اين شركت به مكانيزم هاي بودجه اي در طول اين سال هاست.
وي يادآور شد: حل اين مشكل تنها با تصويب بهره مالكانه امكان پذير نخواهد بود چرا كه علاوه بر عوامل اقتصادي، مسائل سياسي نيز در اين روند تاثير داشته است.
اين كارشناس مسائل اقتصادي تأكيد كرد: شايسته است نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به مشكلات شركت ملي نفت ايران و شركت هاي مشابه آن در بخش توسعه به طور خاص توجه كنند، ضمن آنكه اگر اين شركت، اعمال سيستم بهره مالكانه را بهترين راه حل مشكل خود مي داند، بايد با پشتوانه كاري بيشتر و استدلال و توجيهي با قدرت، مخاطبان خود را قانع كند.
دكتر طبيبيان شرايط حاكم بر اقتصاد ايران را در مقايسه با دنيا نادر ارزيابي كرد و افزود: اقتصاد برخي كشورها كه به صورت كمونيستي اداره مي شوند، در اختيار دولت است و در كشورهايي كه اقتصاد آنها بر مبناي مكانيزم بازار شكل گرفته است، شركت هاي دولتي در رقابت با
شركت هاي خصوصي داخلي يا خارجي فعاليت مي كنند و شرايط حاكم بر بازار بسياري از مشكلات را حل مي كند.
وي تشكيل بانك هاي خصوصي را در كشور از اقدام هايي خواند كه باعث شد با رقابت بخش هاي خصوصي و دولتي، بعضي از مشكلات موجود در سيستم بانكي كشور راه حل خود را بيابند.وي گفت: طبق قانون،
نمي توان شركت ملي نفت ايران را خصوصي كرد، ولي مي توان اجازه داد با تشكيل شركت هاي خصوصي در بخش نفت، فعاليت هاي اين بخش از انحصار خارج شود.
|
|
|
علاقمندي توتال براي سرمايه گذاري بيشتر در طرح هاي نفت و گاز ايران
گروه اقتصادي: شركت نفتي توتال فرانسه كه از نخستين شركت هاي بزرگ نفتي جهان است در چارچوب قراردادهاي بيع متقابل در پارس جنوبي معادل ۲ ميليارد دلار سرمايه گذاري كرد و فازهاي ۲ و ۳ را در اين منطقه به پايان رساند كه درحال بهره برداري است، ابراز علاقه كرده است كه سرمايه گذاري بيشتري در طرح هاي گوناگون در ايران به ويژه طرح هاي نفت و گاز پارس جنوبي انجام دهد.
مديرعامل اين شركت در ايران در گفت وگو با شانا از فعال بودن اين شركت در طرح هاي نفت و گاز ايران براي اخذ قراردادهايي خبر داد.وي مهم ترين طرح در دست مذاكره اين شركت را طرح احداث كارخانه «ال-ان-جي» فاز يازده پارس جنوبي اعلام كرد كه اين شركت با شركت ملي نفت ايران و پتروناس مالزي به شكل مشترك اجراي آن را پي خواهند گرفت.وي همچنين از طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران به عنوان ديگر طرح دردست مذاكره اين شركت نام برد. وي از حضور توتال در طرح هاي پتروشيمي نيز خبر داد و گفت: مذاكراتي با شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران درحال انجام است كه هنوز به نتيجه نرسيده است.
|
|
|
براي انتقال ۴۰۰ هزار بشكه نفت در روز
طراحي ساخت خط لوله نفت «ايران- عراق» آغاز شد
يك مقام دولتي عراق گفت: طراحي ساخت خط لوله نفت بين دو كشور ايران و عراق آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري رويتر اين مقام عراقي كه نام وي اعلام نشده افزود: پروژه احداث خط لوله براي انتقال روزانه ۴۰۰ هزار بشكه نفت عراق به پالايشگاه آبادان به طراحان و مهندسان نقشه كشي واگذار شد.
مقامهاي دو كشور ايران و عراق چند ماه قبل مذاكراتي را درخصوص احداث يك خط لوله نفت با ظرفيت ۴۰۰ هزار بشكه در روز از جنوب عراق به پالايشگاه آبادان انجام دادند و قرار شد كه ايران در عوض، نفت خام جزاير خود را به عراق انتقال دهد.
|
|
|
در مدت شش ماه صورت گرفت
جذب ۶۳ ميليارد دلار در بورس امارات
بنياد تضمين سهام امارات اعلام كرد، رشد جذب سرمايه در بورس اين كشور در شش ماهه نخست سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد رشد داشت و به ۲۳۱ ميليارد درهم (۶۳ ميليارد دلار) رسيد كه معادل بيش از ۵۰ تريليون تومان است.به گزارش ايرنا ميانگين رشد در بازار سهام اين كشور در نيمه سال جاري ميلادي به ۲۶ درصد بالغ شد.براساس اين گزارش ،بازار بورس كشورهاي عرب حوزه خليج فارس بيش ازپيش به يكديگرمرتبط شده و حركت انتقال سرمايه ها دراين بازارهافعال ترشده است.فعاليت بورس در كشورهاي كويت ،عربستان ، عمان ، قطر و بحرين دايراست و سرمايه داران در اين كشورها بارونق معاملات در هريك از اين كشورهاسرمايه خود را به آن كشور هدايت مي كنند.ارزش معاملات بازاربورس ابوظبي در شش ماهه اول سال جاري ميلادي به ۵/ ۵ ميليارد درهم رسيد كه اين رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۰۳ حدود۳۹۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
|
|
|
در سال گذشته
يك ميليون و ۲۰۰ هزار هكتار زمين به فارغ التحصيلان و تعاوني ها واگذار شد
گروه اقتصادي: رئيس سازمان امور اراضي كشور گفت: در سال ۸۲، حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار هكتار زمين به فارغ التحصيلان كشاورزي و تعاوني هاي مشاع واگذار شد.
علاءالدين پسيان در گفت وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اينكه اين واگذاري بر اساس ماده ۱۰۸ قانون برنامه سوم انجام شده، افزود: از اين ميزان ۱۴۳ هزار و ۷۰۰ هكتار متعلق به طرح هاي اقتصادي است كه فارغ التحصيلان كشاورزي در قالب تشكل هاي اقتصادي از آن برخوردار شده اند و بقيه نيز به تعاوني هاي مشاع واگذار شده است.
وي اولويت كشت هاي متراكم و گلخانه اي كه نيازمند علم كشاورزي و رعايت اصول فني است را از اولويت هاي واگذاري زمين به دانش آموختگان كشاورزي اعلام كرد و گفت: براي اجراي اين طرح ها تسهيلات اعتباري به ميزان ۲۰۰ ميليون ريال توسط بانك كشاورزي به دانش آموختگان كشاورزي تعلق مي گيرد.
همچنين وزارت جهاد كشاورزي در قالب طرح هاي مختلف مانند آبياري تحت فشار و طرح طوبي تسهيلاتي با كارمزد كم اعطا مي كند.
وي شرط واگذاري زمين به اين افراد را داشتن تشكل توليدي (تشكلي كه حداقل يك نفر از اعضا، دانش آموخته كشاورزي باشد) و عدم استخدام در دواير دولتي اعلام كرد و افزود: محدوديتي براي واگذاري زمين به دانش آموختگان كشاورزي وجود ندارد و زمين ابتدا به شكل اجاره وا گذار مي شود و سپس در صورت بهره برداري از زمين بدون در نظر گرفتن عملكرد تشكل دولتي، قيمت گذاري صورت گرفته و زمين واگذار مي شود.
|
|
|
گفت وگوي امروز
مجلس در تدارك ارايه شيوه اي كارآمد براي بهره برداري از نفت و گاز است
گروه اقتصادي: با رد بهره مالكانه در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي، ديدگاه هاي مختلفي درخصوص اين طرح بيان شد كه نكته حائزاهميت اين ديدگاه ها ميزان توانايي طرح مذكور براي شفاف سازي و قانونمندكردن روابط دولت و شركت ملي نفت و آثار آن بر توسعه سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز كشور است.
با حسن سبحاني رييس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي پيرامون اهداف و ميزان توانمندي طرح بهره مالكانه گفت وگو كرده ايم.
***
* سرمايه گذاري وسيع در بخش نفت و گاز نيازمند اصلاح مقررات صنعت نفت كشور است مجلس هفتم چه برنامه اي را مدنظر دارد؟
- با عنايت به وجود منابع عظيم نفت و گاز در كشورمان استفاده بهينه، به موقع و اقتصادي از اين سرمايه هاي ملي و تبديل آن به ثروت هاي ديگري كه رافع نيازهاي جامعه درحال توسعه مي باشد، ضروري است و مجلس شوراي اسلامي بايد نهايت اهتمام و تلاش خود را مبذول رسيدگي به مسايل جاري توسعه بخش نفت و گاز نمايد.
براين اساس آنچه بديهي است ساماندهي مسايل حقوقي، اقتصادي و فني نفت و گاز كشور براساس خواسته ها و ذهنيت نمايندگان مجلس و مبتني بر دانش، تجربه و روش هاي كارآمدي است كه در دنياي معاصر رايج است و با شرايط كشورمان نيز متناسب مي باشد. بر آن هستيم تا اساسنامه هاي مترقي و موردنظر قانونگذار در جمهوري اسلامي ايران براي شركت هاي نفت، گاز، پتروشيمي و.... به تصويب مجلس برسد و همزمان با لحاظ و بررسي روش هاي ممكن مورد وفاق بين مجلس و دولت، شيوه اي كارآمد در چارچوب قوانين دائمي براي اداره و بهره برداري از ثروت ملي نفت و گاز تدارك ديده شود.
* آيا طرح كنوني بهره مالكانه براي توسعه صنعت نفت كشور و جذب سرمايه گذاري مناسب است؟
- بديهي است هر طرحي مي تواند حاوي نكات مثبتي باشد اما مساله اساسي آن است كه منافع ناشي از هر طرح در مقايسه با منافع شقوق ديگري از طرح ها و همچنين در مقايسه با هزينه هاي آن طرح مورد بررسي قرار گيرد. بدون شك طرح هاي مهم و كلان بايد در بستر زماني قابل دفاع و مناسبي مطرح و ارايه گردد. طرح هاي بهره برداري و محاسباتي وحي منزل نيستند و مي توانند زماني مناسب و زمان ديگري نامناسب باشند. بنابراين نمي توان يك عبارت مثبت يا منفي را درخصوص اين طرح مطرح كرد.
* اصلاح روابط مالي دولت و شركت ملي نفت ازجمله اهداف طرح بهره مالكانه است آيا طرح مذكور اين هدف را برآورده مي سازد؟
- طرح بهره مالكانه نوعي روش اتخاذشده براي بيان روابط مالي بين وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران بوده است. اينكه آيا اين طرح بهترين شيوه اصلاح امور را دنبال مي كرده است لزوما موردتاييد نيست و چنين نيست كه امور مطرح شده قدم هاي مثبتي را در بر نداشته باشد اما اين امر بدان معني نيست كه آنچه در قالب اين طرح عنوان شده از بهترين شيوه هاي اصلاح امور در روابط بين دولت و شركت ملي نفت است.
آنچه قابل توصيه مي باشد آن است كه براي امور مهم و اساسي بايد زمان و آگاهي متناسب با آن ها را به كار گرفت.
|
|
|
يادداشت
تعرفه واردات خودرو
دولت مدت دو سال است كه به واردات خودرو به عنوان يك منبع درآمد در بودجه سالانه كشور نگاه مي كند ولي در عين حال تعرفه و مقرراتي اعمال مي كند كه عملا مبلغ درآمد تعيين شده در بودجه امكان تحقق نمي يابد.
سال گذشته يكي از مشكلات دولت تامين كسري بالايي بودكه بخش مهمي از آن به دليل عدم تحقق درآمد حاصل از واردات خودرو بود. اين امر موجب شد تا دولت مجبور به برداشت از حساب ذخيره ارزي شود. اين كسري عامل اصلي تورم آغاز سال جاري بود.
در بودجه سال گذشته درآمد پيش بيني شده در بودجه معادل ۳۰۰ ميليارد تومان بود ولي در سال جاري اين مبلغ به بيش از دو برابر و معادل ۶۴۷ ميليارد تومان افزايش يافته است.
اينكه دولت قصد كسب درآمد از واردات خودرو دارد يك وجه اين ماجراست، ولي عليرغم ضرورت آن معلوم نيست به چه دليل بخشي از دولت مقرراتي اعمال مي كند كه اين درآمد تحقق نيابد.
روي ديگر اين اقدام تنظيم بازار خودرو در كشور و حمايت از مصرف كنندگان است كه در واقع جايگاهي در رويكرد دولت در بودجه ندارد.
در حالي كه بخشي از دولت براي تحقق درآمد پيش بيني شده مقرراتي وضع مي كند كه اين درآمد به طور عملي تحقق نمي يابدبه نظر نمي رسد كه براي مصرف كنندگان نيز جايگاهي قائل باشد.
در سال جاري و با توجه به كاهش تعرفه واردات به ۱۳۰ درصد انتظار نمي رود كه تعداد واردات به حدي برسد كه كل مبلغ تعيين شده در بودجه سال جاري محقق شود و شايد كمتر از يك سوم اين مبلغ تامين شود.
اينكه مجموعه دولت خواهان حمايت از صنعت خودرو است و در عين حال قصد تامين بودجه را دارد و از مصرف كنندگان نيز مي خواهد حمايت كند سياست متناقضي است كه تنها يك برنامه ريزي دقيق،مشخص و هدفمند مي تواند آن را به نتيجه برساند كه برآيند همه گرايشات موجود در دولت است. در غير اين صورت اينكه بخشي از دولت در رديف بودجه درآمد تعيين كند و بخشي در كميته ماده يك تعرفه بالا براي عدم تحقق درآمد تعيين كند شرايطي است كه تنها حاصل آن تنش در بازار و نابساماني اقتصادي است.
|
|
|
بورس
|
تغيير قيمت (ريال)
|
آخرين قيمت (ريال)
|
نام شركت
|
۱۵۱
|
۳,۱۷۳
|
سرمايه گذاري بوعلي
|
۴۵۹
|
۹,۶۴۷
|
پتروشيمي اراك
|
۸۹۰
|
۱۸,۶۹۸
|
دوده صنعتي
|
۱۵۱۷
|
۳۱,۸۷۵
|
كربن ايران
|
۳۴۷
|
۷,۲۸۹
|
ملي سرب و روي
|
۴۷۴
|
۹,۹۶۳
|
داده پردازي ايران
|
۷۷
|
۱,۶۱۸
|
فنرسازي خاور
|
۱۴۰۱
|
۲۹,۴۵۳
|
تكين كو
|
۲۵۱
|
۵,۲۸۳
|
توكا فولاد
|
۲۳۶
|
۴,۹۶۶
|
سرمايه گذاري بازنشستگي
|
۲۳۳
|
۴,۹۰۰
|
سرمايه گذاري توس گستر
|
۱۹۴
|
۴,۰۸۵
|
مواد الياف مصنوعي
|
۱۵۹
|
۳,۳۵۴
|
سرمايه گذاري ملت
|
۲۲۶
|
۴,۷۶۰
|
حمل و نقل توكا
|
۱۹۷
|
۴,۱۴۹
|
صنعتي اردكان
|
۲۱۳
|
۴,۴۹۱
|
تولي پرس
|
۱۲۶
|
۲,۶۸۸
|
توسعه صنعتي
|
۴۰۷
|
۸,۸۵۴
|
سرمايه گذاري مسكن
|
۲۳۹
|
۵,۳۱۲
|
سرمايه گذاري صنعت نفت
|
۱۲۰۷
|
۲۸,۰۳۹
|
گاز لوله
|
۱۰۷
|
۲,۵۷۷
|
سرمايه گذاري آذربايجان
|
۳۰۹
|
۷,۷۷۸
|
سرمايه گذاري پتروشيمي
|
۹۶۲
|
۲۷,۵۱۹
|
نفت بهران
|
۱۳۳۳
|
۴۱,۵۷۸
|
سيمان سپاهان
|
۱۰۵
|
۳,۳۸۷
|
نيروي زنگان
|
۳۷۸
|
۱۲,۹۳۳
|
پتروشيمي اصفهان
|
۸۵
|
۳,۰۴۰
|
دشت مرغاب
|
۹۶۸
|
۳۵,۹۵۷
|
سيمان شاهرود
|
۳۳۸
|
۱۳,۸۲۲
|
فرآوري مواد معدني
|
۸۳
|
۳,۶۱۹
|
ساختمان اصفهان
|
۵۸
|
۲,۵۶۳
|
سرمايه گذاري بيمه
|
۱۵۰
|
۷,۷۶۷
|
سرمايه گذاري ملي
|
۷۲
|
۴,۳۷۱
|
سرمايه گذاري سپه
|
۹۶
|
۶,۵۴۸
|
كيميدارو
|
۹۳
|
۶,۳۶۲
|
ايران خودرو
|
۲۸
|
۱,۹۹۳
|
گلتاش
|
۱۸۲
|
۱۵,۹۹۰
|
سيمان فارس وخوزستان
|
۶۱
|
۵,۴۷۶
|
معادن روي
|
۱۱
|
۱,۰۱۵
|
ارج
|
۶۲
|
۷,۰۱۳
|
سرمايه گذاري غدير
|
۱۱۸
|
۱۴,۶۹۴
|
جابربن حيان
|
۱۱۶
|
۱۵,۷۶۹
|
پتروشيمي فارابي
|
۱۸
|
۲,۶۹۴
|
لاستيك دنا
|
۲۸
|
۴,۵۳۶
|
كارخانجات دارو پخش
|
۶۲
|
۱۲,۰۴۲
|
پتروشيمي خارك
|
۱۷
|
۳,۹۷۱
|
معادن بافق
|
۱۱
|
۲,۹۸۰
|
فرآورده هاي نسوز آذر
|
۳۱
|
۹,۹۹۳
|
نگين طبس
|
۳۷
|
۱۳,۶۰۹
|
سيمان ايلام
|
۱۶
|
۸,۰۳۸
|
سيمان كارون
|
۲
|
۱,۵۱۷
|
لاستيك البرز
|
۱۴
|
۱۲,۵۹۷
|
داروسازي سبحان
|
۲۵
|
۳۰,۰۲۷
|
سيمان شمال
|
۴۶-
|
۲۰,۹۸۹
|
پتروشيمي آبادان
|
۲۴-
|
۱۰,۳۳۰
|
سايپا ديزل
|
۴۲-
|
۸,۵۹۷
|
معادن منگنزايران
|
۲۵-
|
۴,۲۴۸
|
لوله وماشين سازي
|
۱۰۴-
|
۱۵,۳۱۸
|
سايپا
|
۶۱۰-
|
۶۱,۳۹۰
|
سيمان اروميه
|
۱۰۰-
|
۹,۷۹۲
|
معادن و فلزات
|
۴۴۵-
|
۳۹,۶۲۵
|
خدمات انفورماتيك
|
۱۷۵-
|
۸,۶۹۸
|
گروه بهمن
|
۲۳۸-
|
۸,۴۸۶
|
سايپا آذين
|
۳۳۰-
|
۸,۴۶۲
|
توسعه صنايع بهشهر
|
۹۸۰-
|
۱۹,۵۴۵
|
صنعتي دريايي(صدرا)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
قيمت طلا و ارز
|
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۶۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۶۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۱۸
|
|
|