شنبه ۲۷ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۴۰
پديده هاي پزشكي
تومور ۷ / ۱۴۸ كيلوگرمي
«شون كيثي» در دهم آوريل ۱۹۹۰ در انگلستان به دنيا آمد، در حالي كه ۱۲ دندان داشت
011571.jpg
بيماري جزام يكي از كهن ترين بيماري ها است. به طوري كه قدمت اين بيماري به دوران مصر باستان يعني ۱۳۵۰ پيش از ميلاد برمي گردد.
فكر نمي كنم اين مطلب احتياج به مقدمه داشته باشد، خودش به اندازه كافي گوياست. پس روده درازي نمي كنم.
ر ايج ترين عامل مرگ ناگهاني: يكي از رايج ترين بيماري هايي كه سبب مرگ هاي ناگهاني مي  شود، بيماري كورونري قلب است. از عوامل اصلي كه باعث به وجود آمدن اين بيماري در افراد مي  شود، مي  توان به دود سيگار، بالا بودن فشار خون و كلسترول اشاره كرد.
مسري ترين بيماري عفوني: سرماخوردگي، مسري ترين بيماري عفوني است كه اكثر افراد روي زمين به آن مبتلا مي  شوند. منشا اين بيماري رينوويروس ها هستند كه تاكنون ۱۸۰ نمونه از آنها شناسايي شده است. تنها افرادي كه از اين بيماري در امانند، كساني هستند كه در يك جامعه كوچك به صورت تك و تنها و يا در مناطق سرد قطب جنوب زندگي مي  كنند. حداقل ۴۰ نوع ويروس مختلف وجود دارد كه از راه هوا يا تماس و ارتباط نزديك، با ساير افراد در آنها علايمي مثل عطسه، سرفه ، گلودرد، آب ريزش بيني، جاري شدن اشك از چشم ها و سردرد همراه با تب خفيف ايجاد مي  كنند.
بيشترين دندان در بدو تولد: اولين دندان هاي شيري يا غيردايمي دندان هاي پيشين آرواره هاي بالا و پايين هستند كه در نوزادان ۵ الي ۸ ماهه به طور طبيعي ظاهر مي  شوند. در موارد زيادي مشاهده شده كه كودكان در هنگام تولد داراي دندان بوده اند. «شون كيثي» در دهم آوريل ۱۹۹۰ در انگلستان به دنيا آمد، در حالي كه ۱۲ دندان داشت. اين دندان ها مانع شيرخوردن او بود، از اين رو، ناگزير دندان هاي او را كشيدند. سپس سري دوم دندان هاي او در سن ۱۸ ماهگي به طور كامل رشد كردند. دندان هاي آسيا معمولا در ۲۴ ماهگي نمايان مي  شوند، ولي در سال ۱۹۷۰ كودك زودرس ۶ هفته اي متولد شد كه هنگام تولد ۸ دندان داشت كه ۴ تاي آنها آسيا بودند.
كهن ترين بيماري: بيماري جذام يكي از كهن ترين بيماري ها است. به طوري كه قدمت اين بيماري به دوران مصر باستان يعني ۱۳۵۰ پيش از ميلاد برمي گردد. همچنين بيماري سل كه موجب عفونت  ريه ها و شش ها مي  شود، در اجساد موميايي شده مصر مربوط به سال هاي ۱۰۰۰ تا ۱۲۵۰ پيش از ميلاد مشاهده شده است.
بزرگترين تومور در بدو تولد: بزرگترين توموري كه در بدو تولد به ثبت رسيده مربوط به رايان جيمزشانون آمريكايي است. اين تومور كه در حدود ۳۱۱ گرم وزن داشت به ناي بچه فشار مي  آورد. وي را توسط عمل سزارين، هفت هفته زودتر از موعد در ۲ ژانويه ۱۹۹۶ به دنيا آوردند. وي در هنگام تولد ۸/۲ كيلوگرم وزن داشت كه وزن تومور ۱۰ درصد وزن بدن او را تشكيل مي  داد. ۹ روز بعد از تولد، در يك عمل جراحي موفقيت آميز كه چهار ساعت به طول انجاميد، تومور را از بدن او خارج كردند.
بزرگترين توموري كه مورد عمل جراحي قرار گرفت: يك كيست تخمدان بود كه وزن آن را ۷/۱۴۸ كيلوگرم تخمين زده اند. اين كيست را دكتر آرتور اسفان در سال ۱۹۰۵ در يك عمل جراحي كه هفت روز به طول انجاميد، از بدن بيمار خارج كرد و پس از آن بيمار به طور كامل سلامتي خود را به دست آورد.
بيشترين ساركوما كه از بدن يك بيمار خارج شده است: از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ دكتر سيسل و ينتراپ از آفريقاي جنوبي ۱۶۷۴ ساركوما را به طور كامل و به روش بي  حسي موضعي از زير پوست يك مرد انگليسي خارج كرد. ساركوماها تومورهاي بدخيمي هستند كه دربافت هاي حمايتي بدن وجود دارند. آنها مي  توانند در رگ هاي خوني، ماهيچه ها، چربي ها يا در بافت هاي ديگر بدن كه وظيفه حمايت، نگهداري و دفاع از اندام هاي بدن را به عهده دارند، اختلال ايجاد كنند.
طولاني ترين ايست قلبي: طولاني ترين ايست قلبي كه چهار ساعت به طول انجاميد متعلق به مرد ماهيگيري به نام «جان اگليل ريفش راهل» از اهالي نروژ بود. وي در ۷ دسامبر ۱۹۸۷ در برگن نروژ از عرشه به داخل آب سقوط كرد و دچار ايست قلبي شد. پس از اين ماجرا، او را به سرعت به بيمارستان  هاكلند منتقل كردند در حالي كه دماي بدن او به ۲۴ درجه سانتيگراد رسيده و قلب او از كار افتاده بود. زماني كه دستگاه قلب و ريه را به او وصل كردند، كاملا بهبود يافت.
شايع ترين بيماري پوستي: تينا پريس كه اصطلاحا با نام پاي ورزشكاران شناخته مي  شود مسري ترين بيماري پوستي در انسان است. ۷۰ درصد از جمعيت جهان به اين بيماري قارچي مبتلا هستند و تقريبا اكثر افراد يك باردر طول عمر خود گرفتار اين بيماري مي  شوند. اين بيماري، پوست بين انگشتان پا را تحت تاثير قرار مي  دهد كه موجب خشك شدن، خارش و زخم شديد مي  شود.
طولاني ترين توقف قلبي در بيمارستان: طولاني ترين توقف قلبي كه حداقل ۳ ساعت و ۴۰ دقيقه به طول انجاميد، مربوط به «جين جاوبون» از كانادا است كه در سن ۲۰ سالگي توسط يك تيم ۲۶ نفره متشكل از پزشكان و كارمندان مركز پزشكي بهداشت واين پگ، منطقه مانيتوباي كانادا در هشت ژانويه ۱۹۷۷ با استفاده از دياليز صفاقي به هوش آمد و توانست سلامتي خود را به دست آورد.
طولاني ترين زمان زنده ماندن با قلبي خارج از بدن: كريستوفروال از آمريكا متولد ۱۹ آگوست ۱۹۷۵ كسي است كه طولاني ترين زندگي را با بيماري اكتوپياكورديس، (با قلبي خارج از بدن) داشت. درحالي كه بيماران متولد شده با وضعيت مشابه وي اغلب پيش از ۴۸ ساعت جان خود را از دست داده اند. وال هم اكنون در يك شركت لوله هاي ساختماني در فيلادلفياي آمريكا مشغول به كار است.
طولاني ترين كما: آلين اسپااوزيتو آمريكايي، بعد از آنكه در ششم آگوست ۱۹۴۱ در سن ۶ سالگي تحت عمل جراحي آپانديس قرار گرفت، هرگز به هوش نيامد. او در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۸ در سن ۴۳ سال و ۳۵۷ روزگي از دنيا رفت، در حالي كه ۳۷ سال و ۱۱۱ روز در حالت كما به سر برده بود.
ترجمه: هادي لطف الهي 
منبع: گينس  ۲۰۰۴

خورد و خوراك
سلامتي استخوان
براي حفظ سلامتي استخوان هايمان چه بخوريم؟
دانه هاي كامل: ۴۵-۳۰ درصد رژيم غذايي را تشكيل مي دهند شامل:
برنج قهوه اي (سبوس دار)، جو، ذرت، ارزن، گندم، چاودار.
سبزي ها از نوعي كه حاوي مقدار كمي نشاسته اندبه حجم ۳تا ۴ ليوان در روز.
سبزي هاي برگي كه مقدار زيادي كلسيم دارند(در حجم يك ليوان در روز) عبارتند از: كلم پيچ، شلغم.
بقيه سبزي هايي كه حاوي مقدار كمي نشاسته هستند عبارتند از:
بروكلي، هويج، اسفناج، كاهو، پياز، كرفس، لوبيا سبز، كنگر فرنگي، كدو مسمايي، كاسني، خيار، مارچوبه، فلفل سبز، جعفري، جوانه هاي حبوبات، گوجه فرنگي، سبزيجات دريايي.
سبزي هاي غني از نشاسته: ۲-۱ ليوان در روز
سيب زميني (۱ عدد متوسط)، هويج وحشي، شلغم.
حبوب (با حجم نصف ليوان يا بيشتر در طول روز):
نخود فرنگي، عدس، لوبيا قرمز، لوبيا سفيد، نخود سفيد(نخود آبگوشتي)، لوبياي سويا.
انواع گوشت: بهترين نوع گوشت ماهي است و مصرف گوشت قرمز به مقدار متوسط توصيه مي  شود.
لبنيات:يك تا سه واحد ليوان ماست و شير در صورتي كه تحمل بشود.
ماست بهترين نوع لبنيات است و از همه بهتر هضم مي  شود.
ميوه هاي تازه:
يك تا ۳ عدد از ميوه هاي فصل به صورت تازه (نه به حالت كمپوت)
اسيدهاي چرب ضروري:
دو تا سه قاشق چايخوري روغن دانه ، كنولا، روغن ذرت.
روغن ها را در جاي خنك نگه داريد.
آجيل و دانه ها:
مقدار كمي آجيل و دانه هاي تازه و نمك نزده. تخمه آفتابگردان و تخمه كدو.
آب:
۸ ليوان آب روزانه.، آب گرم براي هضم بهتر و سم زدايي بدن بهترين ماده است. در بين آب هاي نوشيدني، آب معدني و آب چشمه بهترين است.
غذاهاي تخميري:
اين غذاها عبارتند از: ماست، سركه سيب، پنير، سركه، زنجفيل، كلم رنده شده و آب پز شده با سركه.
سارا صرافي زاده- كارشناس تغذيه

شايع ترين بيماري هاي گوارش و كبدي
رئيس مركز تحقيقات گوارش و كبد دانشگاه علوم پزشكي تهران، گفته است كه بيماري هاي غيرواگير، شايع ترين بيماري هاي گوارش و كبدي در كشور را تشكيل مي  دهند. دكتر رضا ملك زاده «رفلوي اسيدي» از معده به مري، «كبد چرب غيرالكلي»، بيماري مزمن «التهاب روده» و «فونكسيونل لوله گوارش» را از مهم ترين بيماري هاي غيرواگير ذكر كرده است.
وي با اشاره به اينكه اين بيماري ها علت مراجعه بيش از ۷۰ درصد بيماران به پزشكان است، گفته: اين امر موجب تحميل هزينه درماني فراوان به نظام خدمات بهداشتي و بيمه درماني كشور مي  شود.
طبق آمارهاي موجود وزارت بهداشت، بيش از ۸۰ درصد از مرگ و ميرها در كشور، در سال ۱۳۸۰ بر اثر بيماري هاي غيرواگير بوده است. از جمله سرطان هاي معده، مري، روده بزرگ، كبد و لوزالمعده عامل ۱۷ هزار مرگ در سال بوده است.

اعزام به آفريقا
با توجه به خيل عظيم فارغ التحصيلان رشته هاي پزشكي و بيكاري زياد در بعضي رشته ها مثل پرستاري، مامايي، پزشكي عمومي و... قانون برنامه سوم توسعه بر اعزام نيرو به خارج از كشور به عنوان يكي از راه حل ها، تاكيد كرده است.
دكتر محمد نوري معاون اشتغال وزارت بهداشت، گفت:«يكي از سياست هاي اصلي ما، اعزام نيرو به خارج از كشور است .»وي با بيان اينكه برنامه و طرح اعزام نيرو به خارج از كشور از سال ۸۱ دنبال شده است، گفت: «اين مساله در برخي كشورها مثل: قطر، كويت و آفريقاي جنوبي به نتيجه رسيده و در برخي ديگر از كشورها نيز تا مرحله امضاي تفاهم نامه اعزام اوليه و كارهاي كارشناسي پيش رفته و در اصل، كار عملي شده است.»
وي در خاتمه اعلام كرد: «بيمارستان ها و مراكز درماني فعلي نيز در صورت به كارگيري نيروهاي علوم پزشكي جوياي كار، به ازاي هر نفر، ۳ تا ۴ ميليون تومان وام دريافت مي  كنند.»

بيماري لثه و مسموميت
زنان باردار همواره در معرض انواع خطرات قرار دارند، مخصوصا در اين دوره و زمانه كه آلودگي هوا خود به تنهايي به اندازه كافي براي زنان حامله خطرساز است، شناخت و دوري از ساير عوامل خطرزا بسيار ضروري به نظر مي رسد.
پژوهشگران دانشگاه كاروليناي شمالي با بررسي ۸۵۵ زن باردار ، تاثير بيماري هاي لثه را بر روند بارداري و ابتلاي آنان به عوارض بارداري مورد ارزيابي قرار دادند.
نتايج اين بررسي نشان مي دهد: زنان مبتلا به بيماري هاي شديد لثه در هنگام زايمان، دو برابر بيشتر از زنان با لثه هاي سالم در معرض ابتلا به مسموميت حاملگي و عوارض ناشي از آن قرار دارند. به همين علت متخصصان زنان و زايمان بايد در مراقبت هاي حين بارداري براي پيشگيري از بروز عوارض حين زايمان به بيماري هاي لثه دهان در زنان باردار توجه كنند.

درمانگاه
ايرانشهر
محيط زيست
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
|  ايرانشهر  |  محيط زيست  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |