پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۴
مردم مي پرسند خودروهاي فرسوده  كي جمع آوري مي شوند؟
رژه اتو لكنته ها در تهران
يك دارنده پيكان: قيمت ماشين من در بازار حدود يك ميليون و نهصد هزار تومان است
اما ايران خودرو مي خواهد در ازاي آن ۵/۱ ميليون تومان بدهد
011367.jpg
زماني كه در آذر سال گذشته يك فوريت طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در مجلس تصويب شد خودروسازان داخلي با يك اقدام تند و عجولانه به بهانه حمايت از توليد داخلي به مخالفت با اين طرح پرداختند اما در حقيقت خودرو داخلي با قيمتي بيش از دو برابر مشابه خارجي (البته با استانداردي پايين تر) ارايه مي شد و جايگزين كردن حدود ۲ ميليون خودرو فرسوده با خودرو خارجي مي توانست اندكي سودي خودروسازن را كاهش دهد و مردم در مقايسه توليدات داخلي و خارجي كيفيت بهتر را انتخاب كنند. در نهايت اين طرح تصويب نشد. به طوري كه حجت، رئيس كميته كاهش آلودگي هوا در آن زمان گفت: «اين كار (حذف طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده) نشان مي دهد كه عزمي براي حل مشكل وجود ندارد و مردم بايد همچنان صدمات حاصل از تردد خودروهاي فرسوده را پذيرا باشند.»
در زمان مذاكره درباره اين طرح خودروسازان داخلي اعلام كردند كه خودروهاي فرسوده را با توليدات داخلي جايگزين خواهند كرد و پس از ناكام ماندن طرح جايگزيني در مرحله نخست سايپا اعلام كرد، خودروهاي توليد داخل را تحويل گرفته و در ازاي آن يك دستگاه خودرو با وام بلندمدت در اختيار متقاضي قرار مي دهد. ايران خودرو نيز وعده داد ظرف ۳ سال ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو قديمي پيكان را جمع آوري و در ازاي آن خودرو جديد واگذار نمايد. اما هيچكس در مورد خودروهاي فرسوده خارجي سخني نگفت.
از سويي هر چند عدم واردات خودرو در سال ۸۲ ، ۱۵۰۰ ميليارد تومان به دولت ضرر زد اما در مقابل قرار شد دولت در ازاي خروج هر دستگاه خودرو فرسوده ۲ ميليون تومان وام از شركت نفت در اختيار خودروسازان قرار دهد كه در نهايت با عقد قرارداد بين وزارت نفت و خودروسازان اين پول به صورت كمك در اختيار خودروسازان قرار گرفت تا خودروهاي فرسوده از رده خارج و ديگر توليد نشود.
با تمام اين تفاصيل طرح جايگزيني اصولاً موفقيت آميز نبود. براي مثال شركت سايپا كه اعلام كرده بود در عرض سه ماه يكصد هزار خودرو فرسوده را جمع آوري مي كند (گفت وگوي ايسنا با عبدالوهاب شريعتي) در عرض ۶ ماه (بهمن ۸۲ الي تير ۸۳) تنها توانست سه هزار و ۴۸۰ خودرو فرسوده را از رده خارج كند. شركت ايران خودرو نيز علي رغم بستن قرارداد ميلياردي با وزارت نفت و وعده اين كه در سال نخست (۱۳۸۳) حدود ۵۸ هزار دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج كند يك ماه بعد اعلام كرد اگر دولت كمك كند و تسهيلات از ۵/۱ ميليون به ۲ ميليون تومان برسد تا پايان سال ۲۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج مي شود.
اما مردم درباره اين طرح چه مي گويند؟ يك دارنده خودرو پيكان مدل ۱۳۵۲ مي گويد: قيمت ماشين من در بازار حدود يك ميليون و نهصد هزار تومان است اما شركت ايران خودرو مي خواهد در ازاي آن ۵/۱ ميليون تومان بدهد. چهارصد هزار تومان ضرر ماشين يك طرف، من با اين ماشين كار مي كنم، هزينه زندگي زن و بچه ام را از كجا بياورم؟
يك دارنده تويوتا مدل ۱۹۷۴ نيز مي گويد بنده خيلي تمايل دارم خودرو خود را عوض كنم اما فقط اعلام كرده اند تردد خودرو بنده ممنوع است بدون آن كه در مورد جايگزيني آن چيزي بگويند.
رئيس كميته كاهش آلودگي با اشاره به اين كه پلاك خودروهاي فرسوده از ابتداي امسال، در هفت شهر آلوده كشور غيرمجاز است، گفت: اين خودروها از سوي راهنمايي و رانندگي جريمه مي شوند.
حجت گفت: براساس مصوبه اخير كار گروه خودروهاي فرسوده، خودروهاي چهار سيلندر و پايين تر بدون كمك با سن ۳۰ سال، چهار سيلندر به بالا و همچنين خودروهاي كمك دار ۲۵ سال، پلاك غيرشخصي ۱۵ سال، موتورسيكلت ۱۰ سال، كاميون و تريلي ۲۵ سال، اتوبوس و ميني بوش شهري ۲۰ سال و اتوبوس خارج از شهر ۲۵ سال، خودرو فرسوده محسوب مي شوند.
اين امر يعني چون دارندگان خودروهاي فرسوده از لابي قدرتمندي برخوردار نيستند بايد اصلي ترين ضرركنندگان طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده باشند. از سوي ديگر، خودروسازان طرح را فقط در مورد خودروهاي مونتاژ داخل اجرا مي كنند و در مورد خودروهاي ديگر مي گويند: «با دريافت كمك هاي بيشتر از نهادهاي دولتي،  طرح جايگزيني مي تواند گسترش يابد و شامل ساير خودروهاي فرسوده نيز بشود، اين را رزاقي يكي از مديران ايران خودرو مي گويد.
در نهايت بايد گفت اگر با طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده به فكر سلامت مردم هستيم بايد طرح جدي بر مبناي اصول منطقي تدوين و بدون ترس از قدرت هاي اقتصادي اجرا گردد و همچون برخي راه حل ها گرفتار بي سرانجامي نشود.

كوتاه گويا
oممنوع الورود
011376.jpg

همه جورش را در زمينه ورزش، فوتبال و حاشيه هاي آن ديده بوديم اما هيچگاه اين اتفاق نيفتاده بود كه سرمربي سابق تيمي را ممنوع الورود بكنند.
وينگوبگوويچ سرمربي سابق تيم پرسپوليس، ديگر نخواهد توانست در فوتبال ايران به مربيگري بپردازد. به نوشته يكي از جرايد، بگوويچ ساده دل براي سفر به ايران و تور ايرانگردي بايد شرايط ويژه اي داشته باشد. به هر حال دعواي تيم آنها و اينها همين خطرات را هم در پي دارد!
البته قبلاً شايع بود كه به خاطر برخي بدهي هاي مالياتي همين آقاي بگوويچ ممنوع الخروج هستند ولي بايد جستجو كرد، كسي كه به خاطر فرار مالياتي نبايد از كشور خارج شود چرا نبايد دوباره به داخل كشور بيايد! آدم سردر نمي آورد كه چگونه قانون يك بار مانع از رفتن كسي مي شود اما مدتي بعد همان قانون مانع از ورود همان شخص مي شود. هرقدر فكر كرديم دليل خاصي براي اين موضوع بيابيم نتوانستيم. به چند نفر از فوتبال دوست هاي قرمز و آبي هم مراجعه كرديم هيچ دليل درست و حسابي ارائه نكردند تنها به اين خبر بسنده كرديم كه مربي ها و بازيكن هاي خارجي قبل از خروج از ايران خوب است خودشان را بتكانند وگرنه اداره ماليات آنها را خواهد تكاند.

oگراز وحشي
مركز بين المللي روزنامه نگاران فلسطيني اعلام كرده كه رژيم صهيونيستي تعداد زيادي گراز را با هدف آسيب رساندن به اقتصاد فلسطيني ها در مزارع كشاورزان قلقيله رها كرده است.
البته فلسطيني ها ابايي از اين ندارند كه به حساب اين گرازها برسند ولي مشكل فلسطيني ها اين است كه طبق مقررات حفظ محيط زيست اسراييل، كشتن اين گرازها منع قانوني دارد.
حالا كه كشتن اين گرازها منع قانوني دارد، بهتر است حساب تربيت كنندگان اين نوع گرازها را رسيد. بالاخره اين هم نوعي مقابله است.
البته ناگفته نماند رفتار اسراييلي ها دست كمي از اين گرازها ندارد و به هر حال با اينكه مقابله با آنها هزينه سنگيني در پي دارد ولي لطف اش در اين است كه مقررات حفظ محيط زيست اسراييلي ها رعايت مي شود.
011370.jpg

o روش صدامي
جسد عبدالكريم قاسم، نخستين رئيس جمهوري عراق و شماري از معاونانش پس از ۴۱ سال در اطراف بغداد كشف شد.
متوليان قضايي دولت عراق و ايران با جمع آوري ده ها سند و مدرك در پي اثبات جنايات چند سال پيش صدام هستند كه خود او هم آنها را منكر مي شود. فكر مي كنيد كشتن يك دوجين آدم ريز و درشت بعد از ۴۱ سال يادش باشد.
طبيعي است كه صدام بعد از آن همه كشت و كشتار و جنايت گذشته هاي دور را فراموش كند. اما با اين حال مي توان با كمك عاملان آن جنايت ها، بخشي از گذشته ها را به ياد صدام آورد. اگر همان بازجويان قبلي را به سراغش بفرستند شايد به خيلي از جنايات ديگر هم اعتراف كند. بد نيست دوستان عراقي بعد از اين همه پذيرايي و ناز و نوازش همان روش صدام را در مورد خودش امتحان كنند شايد توفير كند.
011373.jpg

oرنگ كردن
دانشجويان معترض دانشگاه آزاد اسلامي پس از بسته شدن درهاي سازمان مركزي واحد جنوب اين دانشگاه به روي خود و خودداري مسئولان از پاسخگويي، خيابان ايرانشهر را مسدود كردند. دانشجويان از نحوه برخورد برخي كاركنان دانشگاه آزاد و حتي ريختن آب، جوهر و رنگ بر سر و روي آنها از طبقات فوقاني ساختمان، اظهار گلايه مي كردند.
ما هم به اين اعتراض ها، اعتراض داريم، به ويژه وقتي فردي به طور منطقي نسبت به شيوه ثبت نام، انتخاب واحد و شهريه اعتراض داشته باشد و نبايد همين آدم هاي بافرهنگ دانشگاهي طور ديگري با او برخورد كنند.
براي دانشجويان شايد اين پرسش مطرح بوده كه وقتي يك بار در حين ثبت نام با شهريه هاي آن چناني رنگ مي شوند ديگر چه لزومي دارد بار ديگر نيز رنگ شوند!

امسال ۱۰۶ نقطه حادثه خيز جاده ها ايمن مي شود
011364.jpg
آمار حوادث و تصادفات جاده  اي به طور فزاينده اي در حال افزايش است؛ به طوري كه حوادث جاده اي سالانه بيش از ۲۲ هزار نفر تلفات بر جاي مي گذارد. براي كاهش حوادث و تلفات جاده اي چه بايد كرد و چه سهمي از اين خسارات به مشكلات جاده هاي كشور برمي گردد. مهندس مالدار مديركل نگهداري راه و ابنيه فني وزارت راه در پاسخ به اين سؤال به خبرنگار ما گفت: ما ۲۰۴۰ نقطه حادثه خيز را در كشور شناسايي كرده ايم كه از اين تعداد ۳۳۰ نقطه ظرف سالهاي ۸۱-۷۷ ايمن سازي شده اند و ۸۴ نقطه حادثه خيز در سال ۸۲ با اعتباري معادل چهل و سه ميليارد و هشتصد ميليون تومان ايمن شده اند.
وي افزود: در سال ۸۳ نيز ايمن سازي ۱۰۶ نقطه حادثه  خيز را با اعتباري معادل ۳۹ ميليارد تومان در دست اقدام داريم.براي بقيه نقاط حادثه خيز كه ۱۵۰۰ نقطه در سطح كشور شناسايي شده است، به اعتباري معادل ۸۶۱ ميليارد تومان نياز داريم.
مالدار در زمينه تخريب برخي جاده ها در اثر زلزله و ضريب ايمني آنها و اقدامات انجام شده در اين مورد گفت: ما تا قبل از زلزله ريزش هاي نگران كننده اي نداشته ايم و ريزش  ها كم بوده و به وسيله راهداران جمع آوري مي شد ولي اكنون به دليل ناپايدار بودن توده ها ما اقدام به گذاشتن حفاظ مي كنيم كه اين كار احتياج به مطالعه و بررسي ۳ تا ۴ ماه توسط كارشناسان دارد.

برق فشار قوي و سرطان خون
011379.jpg
نتايج يك پژوهش نشان مي دهد: كار در نزديكي كابل هاي فشار قوي و قرار گرفتن در معرض ميدان هاي الكترومغناطيسي ناشي از آنها، احتمال خطر لوسمي (سرطان خون) و آنمي (كم خوني)  را افزايش مي دهد.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد رخشان و دكتر علي اكبر پور فتح الله و حسينعلي يوسفي، پژوهشگران دانشگاه هاي شهيد بهشتي و تربيت مدرس در پژوهشي با همكاري دانشگاه علوم پزشكي اصفهان احتمال بروز سرطان خون را در كاركنان ايستگاه هاي برق فشار قوي بررسي كردند.
براساس يافته هاي اين پژوهش، افرادي كه در نيروگاه هاي برق و شبكه هاي توزيع و انتقال قوي كار مي كنند در معرض ميدان هاي قوي تري قرار دارند و احتمال به وجود آمدن سرطان خون و آنمي در آنها بيشتر است.
در اين پژوهش كه ۷۹ نفر از كاركنان مرد برق فشار قوي تهران مورد بررسي قرار گرفتند و ۱۱۰ نفر نيز به عنوان گروه شاهد مطالعه شدند كه هر دو گروه از نظر سن و جنس همسان بودند ولي گروه شاهد دور از خطر برق فشار قوي زندگي مي كردند.
در اين بررسي نمونه خون افراد در محل كار جمع آوري شد و پس از انجام آزمايش CBC (شمارش كامل سلولهاي خوني) و بررسي مرفولوژي (ظاهر) سلولهاي خون، نتايج با گروه شاهد مقايسه و آناليز آماري شد.
در گروه بررسي شده در اين تحقيق، يك مورد لوسمي لنفوپلاستيك حاد و يك مورد لوسمي ميلوپلاستيك حاد كه هر دو از نوع سرطان خون شديد مي باشد و ۱۰ مورد (۱۲ درصد) آنمي ماكروسپتيك مشاهده شد و همچنين اندكس هاي خوني گروه مورد مطالعه نسبت به گروه شاهد تفاوتهاي معني داري را نشان داد؛ به طوري كه ميانگين گلبولهاي سفيد و نوتروپيل در افرادي با سابقه كار بيشتر،  افزايش معني داري داشت.
پژوهشگران با تأكيد بر نتايج موجود، جهت پيشگيري از آسيب هاي احتمالي و سرطان خون،  انجام اقدامات مهندسي و رعايت نكات ايمني را در محل كار توصيه كرده اند.
تقريباً تمامي افراد جامعه به دليل استفاده از برق در زندگي روزمره به شيوه هاي گوناگون در معرض ميدانهاي الكتريكي و مغناطيسي قرار مي گيرند.

۱۷ پله برقي در معابر تهران نصب خواهد شد
معصومه بيات: اولين پل عابر مجهز به پله برقي اسفندماه گذشته به عنوان يك اتفاق مهم در مديريت شهري از سوي معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران به منظور روان سازي ترافيك و جلوگيري از حوادث رانندگي و حفظ جان شهروندان در ميدان ۷ تير راه اندازي شد. اين حركت كه با توجه به درخواست هاي مكرر شهروندان و گلايه آنان در استفاده از پل هاي عابر پياده از سوي معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با همكاري شهرداري به ثمر رسيد، مورد استقبال گسترده شهروندان تهراني قرار گرفت.هم اينك قرار است بيش از ۵۰ پل عابر پياده مجهز به پله برقي در شهر تهران راه اندازي شود.
شهرام جبارزادگان مدير روابط عمومي معاونت حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران با بيان اين خبر به خبرنگار جامعه گفت: سه اولويت مهم در دستور كار اين سازمان قرار دارد كه اولويت اول احداث ۱۷ پل عابر پياده برقي در سطح شهر تهران است.وي اظهار داشت: مراحل بررسي ۱۷ پل عابر پياده برقي انجام شده است و اقدامات اجرايي آن در دست اقدام است و پيش بيني مي شود بخشي از آن در سال جاري و مابقي در سال آينده به بهره برداري برسد.
وي مناطق مورد نظر احداث پل عابر برقي در اولويت اول را ميدان خراسان در منطقه ۱۵، ميدان امام خميني در منطقه (۱۲)، ميدان امام حسين در منطقه (۷)، ميدان راه آهن و ميدان قزوين در منطقه (۱۱)، تقاطع شهيد مطهري وليعصر در منطقه (۶)، ميدان الغدير در منطقه (۴)، ميدان كاج سعادت آباد در منطقه (۲)، ميدان شهدا در منطقه (۱۳)، بلوار هجرت مقابل بيمارستان نيروي هوايي در منطقه (۱۴)، ميدان شمشيري در منطقه (۹) تقاطع آزادي ميمنت در منطقه (۲)، ميدان زمزم در منطقه (۱۷)، خيابان دماوند مقابل پايانه مسافرتي شرق در منطقه (۸)، ميدان بهمن در منطقه (۱۶)، تقاطع آزادي، آذربايجان در منطقه (۱۰) و خيابان فدائيان اسلام مقابل بانك ملت در منطقه (۲۰) نام برد و افزود: در اولويت دوم و سوم به ترتيب ۴۴ و ۵۱ پل عابر برقي احداث خواهد شد كه عمليات اجرايي اين پل ها به محض اتمام كار ساخت پل هاي مندرج در اولويت اول و آغاز خواهد شد.
مدير روابط عمومي معاونت سازمان حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران، با اشاره به اينكه اين طرح با رويكرد جديد مديريت شهرداري وهمكاري بخش خصوصي و از سوي سازمان ترافيك شهرداري ارائه شده، تصريح كرد:  احداث اين پل ها هيچ هزينه اي براي شهرداري در بر نداشته است.وي در خصوص منابع اعتباري و چگونگي احداث پل عابر پياده مجهز به پله برقي خاطرنشان كرد: عرشه پل هاي عابر پياده به منظور انجام تبليغات شهري به مدت مشخصي در اختيار شركت هاي خصوصي قرار مي گيرئد و در عوض اين شركتها ملزم
مي شوند كه به ازاي انجام كار تبليغاتي خود از طريق شهرداري تهران پس از مكان يابي نسبت به احداث پل عابر پياده برقي براي شهروندان اقدامات لازم را به عمل آورند.
جباري زادگان در پايان يادآور شد: جهت استفاده معلولان از پل هاي برقي امكان استفاده از بالابر پيش بيني خواهد شد.

جوانان عقده اي
طبق آخرين آمار بهداشت جهاني، از هر «ده» نوجوان وجوان، يك نفر به اختلالات رواني دچار است.
به عبارت ديگر،ميليون ها جوان و نوجوان در جهان به اختلالات رواني، مخصوصا «عقده هاي رواني» دچارند كه بعضي در شرايط بسيار حاد قرار داشته و عقده هاي رواني آنها، جزيي از شخصيت آنها شده است.
علل بروز اختلالات رواني و عقده هاي رواني
به عقيده پژوهشگران، اولين عوامل بروز اختلالات رواني تغيير شرايط بيولوژيك و فيزيولوژيك بدن و در قدم بعدي تغيير شرايط محيطي است. به طور مثال، «دوران بلوغ» و تغييرات خاص اين دوران يكي از مهم ترين عوامل ايجاد اختلالات رواني و در صورت عدم درمان، عقده هاي رواني است.
پزشكان و روانشناسان علل مهم ابتلا به عقده هاي رواني را مسايلي چون تحولات شخصي مانند بلوغ، ازدواج، زايمان، فشارهاي محيط و اجتماع مانند فشار كاري، نابرابري هاي اجتماعي، توقع بيش از حد توان فرد و ... مي دانند. شوك عصبي رواني شامل ديدن صحنه هاي ضرب و جرح، تجاوز جنسي، آزار جسمي و روحي و ... عواملي مهم در ايجاد بيماري اند. هيجان و استرس بيش از حد، فقر و تنگدستي، تبعيض هاي اجتماعي، مشكلات خانوادگي، از دست دادن عزيزان به دليل طلاق، قطع رابطه فاميلي، مرگ و ... شكست هاي عاطفي، عشقي، شغلي و اجتماعي نيز از مهمترين عوامل بروز عقده هاي رواني به شمار مي روند.
اما به عقيده روانشناسان، گاه عدم تطبيق با اجتماع، سرخوردگي اجتماعي مثل شكست در امتحانات ورودي مانند دانشگاه، مدرسه و ... ناتواني در كسب امكانات بهتر براي زندگي بهتر و ... فشارهاي خانواده به دخترها يا پسرهاي جوان و نوجوان در مورد مسايلي چون ازدواج، يافتن شغل، ورود به دانشگاه و ... از ديگر عوامل ايجاد عقده هاي رواني اند.

آبليمو ، منجي زنان در برابر مردان آلوده به ايدز
به گزارش سرويس بين الملل «بازتاب»، يك پژوهشگر استراليايي اعلام كرد:استفاده از آبليمو مي تواند ويروس ايدز را نابود كند، و همچنين مي توان جان ميليون ها زن را كه همسرانشان آلوده به اين ويروس هستند، نجات داد.
روزنامه «الشرق الاوسط» ـ چاپ لندن ـ با اعلام اين خبر نوشت: راجرت شرت، محقق دانشگاه ملبورن گفت: مي توان از آبليمو، دارويي به شكل پماد موضعي توليد كرد كه بسيار ارزان و براي مصرف راحت است.
اين دانشمند استراليايي، نتايج تحقيقات خود را در كنفرانس بين المللي ايدز در بانكوك ـ پايتخت تايلند ـ ارائه مي دهد.
دانشمند مذكور مي گويد: با استفاده از اين داروي ارزان، جان ميليون ها زن نجات مي يابد و به ويژه زنان آفريقايي كه همسرانشان به ويروس ايدز آلوده شده اند، مي توانند در برابر اين ويروس از خود دفاع كنند.
شرت گفت: آبليمو يا ليم ـ نوعي ليموترش ـ در مجامع آسيايي، وسيله بسيار مؤثري براي جلوگيري از بارداري به شمار مي آيد، چرا كه اين مايع، نطفه را مي كشد.
راديوي استراليا در اين باره به نقل از وي گفت: نتايج اين دارو در آزمايشگاه مثبت بوده است و چنانچه در مطالعات بيمارستاني نيز نتيجه مثبت داشته باشد و بتواند اين ويروس را در داخل بدن زن از بين ببرد، اين دارو به عنوان نابودكننده طبيعي ويروس ايدز و جلوگيري از اين بيماري مطرح مي شود.

پيشنهادي ساده براي كاهش كلاهبرداري
علي مزرعتي- ۱- با توجه به اينكه در اداره اطلاعات بانكي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، چهار مؤلفه براي صدور مجوز جهت اعطاي دسته چك كنترل مي شود، كساني كه داراي سابقه چك هاي بلامحل و كلاهبرداري مي باشند با تغيير يك مؤلفه در شناسنامه خود (مثلاً  تغيير شماره شناسنامه) قادرند به راحتي سيستم نظارت و اداره اطلاعات بانكي بانك مركزي را دور زده و موفق به اخذ دسته چك جديد شوند. بنابراين تقاضا مي شود براي كاهش ميزان كلاهبرداري، لااقل اين مؤلفه ها، بهتر كنترل شود تا كلاهبرداران به اين راحتي قادر به اخذ دسته چك جديد و گرفتار نمودن شهروندان ايراني و برهم زدن نظم و نظام اقتصادي و اجتماعي نشوند.
۲- ايجاد يك ارتباط بين سازماني ميان اداره اطلاعات بانكي و اداره حقوقي ثبت احوال كشور مي تواند فعاليت كلاهبرداران را محدودتر نمايد،  به صورتي كه به محض اطلاع از اين كه فردي موفق به افتتاح حساب جاري با مشخصات سجلي جعلي شده است، اداره اطلاعات بانكي مكاتبات لازم (از طريق ايجاد شبكه اينترانت براي سرعت بيشتر)  را با اداره حقوقي ثبت احوال انجام دهد تا فرد مجرم تحت پيگرد قانوني قرار گيرد و هيچ گونه خدمات ثبت احوالي براي فرد مجرم انجام نشود. چون اين گونه افراد پس از مخدوش نمودن شناسنامه و تغيير شماره شناسنامه كه انجام آن راحت تر مي باشد (مثلاً  تبديل عدد ۱ به ۲ و ۳ و يا افزودن عدد به قبل و بعد از شماره شناسنامه اصلي خود و ...) سيستم اداره اطلاعات بانكي بانك مركزي را فريب داده و در استعلام به عمل آمده از بانك مركزي به عنوان فرد ديگر شناخته شده و موفق به دور زدن سيستم كنترلي بانك مركزي مي شوند. همچنين اين گونه افراد براي تعويض شناسنامه مخدوش شده خود، اقدام به فرسوده نمودن شناسنامه (مثلاً انداختن در آب) نموده و با مراجعه به ثبت احوال درخواست شناسنامه جديد مي نمايند و بدين طريق ثبت احوال را هم فريب مي دهند چون يقيناً  مي دانند كه شناسنامه هاي فرسوده، پس از دو ماه در ثبت احوال معدوم مي شوند.
نهايتاً  اين كه برنامه كنترلي اداره اطلاعات بانكي و نظارت بر بانك هاي بانك مركزي مي تواند به نحوي تغيير يابد كه اگر چنانچه در مشخصات سجلي فردي كه داراي سابقه چك هاي برگشتي است فقط يك مورد تفاوت وجود داشت در خصوص وي بررسي هاي بيشتري صورت گيرد. در ضمن به دليل تكميل سيستم كد ملي، اضافه كردن كد ملي به تدريج مي تواند اين نقيصه را برطرف سازد. با اتصال سيستم نظارت و اطلاعات بانكي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران به سيستم اطلاعات جمعيتي (وزارت كشور) كه امكان آن نيز فراهم است، اين مشكل در سطح كشور قابل برطرف كردن است.

تلاش براي دادن حس لامسه به آدم آهني ها
دانشمندان ژاپني تاكنون توانسته اند روبات هايي بسازند كه توانايي ديدن و شنيدن داشته باشند، اما آنها در پي آنند كه آدم آهني ها ـ از جمله اين ربات شيك پوش كه در حال سينه خيز رفتن است ـ حتي بتوانند با پوست خود لمس كنند. پژوهشگران ژاپني در حال توليد و گسترش پوستي الكترونيكي هستند كه در آينده، روبات ها و ديگر دستگاه هاي الكترونيكي مي توانند با استفاده از آن، همچون پوست طبيعي، اشياي گوناگون را حس كنند.به رغم هزينه هاي بسياري كه تاكنون در زمينه تحقيقات براي توسعه توانايي كامپيوترها و روبات ها براي شناسايي صدا و تصوير، صورت گرفته است، اين تحقيقات به موفقيت هاي چشمگيري دست نيافته است.

بچه ها بيش از ۲ ساعت تلويزيون نگاه نكنند
محققان نيوزلندي دريافته اند كودكاني كه بيش از ۲ ساعت در روز تلويزيون تماشا مي كنند، بيشتر در معرض ابتلا به حملات و سكته هاي قلبي و ساير مشكلات قلبي ـ عروقي در سنين بزرگسالي قرار مي گيرند.اشتياق افراطي نوجوانان به تماشاي تلويزيون منجر به بروز مشكلات مختلف روحي و جسمي در اين قشر جامعه مي شود. در اين بررسي ها بيش از ۱۰۰۰ كودك در مدتي بيشتر از دو دهه از سن ۳ تا ۲۶ سالگي مورد مطالعه و آزمايش قرار گرفته اند.در مطالعات انجام شده، محققان دانشگاه اوتاگو به رابطه آشكاري ميان تماشاي بيش از ۲ ساعت تلويزيون در روز در سنين پايين با ابتلا به اضافه وزن، كلسترول بالا، سيگار و شرايط فيزيكي ضعيف طي يك دهه و بيشتر دست پيدا كردند.

ايران
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |