پنجشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۴۴
نگاهي به دنياي رسانه هاي خانگي
كودكان و رايانه
011358.jpg
011355.jpg
امروزه ديگر سر دوچرخه سازي ها شلوغ نيست، كودكان و نوجوانان نيز مثل سابقه علاقه اي به دوچرخه سواري در كوچه و خيابان ندارند. از اين رو والدين نيز از بيم حوادث پيش بيني نشده ديگر سراغ خريد دوچرخه نمي روند، آنها بيشتر تمايل دارند بچه ها در اتاقي كوچك و زير نظر آنان با رايانه ها مشغول شوند.
اين موضوع را سال قبل دوچرخه سازي محله ما قبل از ديگران متوجه شده بود، او اكنون دكان اش را تخته كرده است و به شغل ديگري روي آورده است. امروزه كوچه ها نيز از سروصداي بچه ها نفسي به راحتي مي كشند اما آيا رايانه ها هم خالي از خطر هستند؟
در دنياي ارتباط رسانه اي، جدا شدن از انسان ها همانقدر خطرناك است كه بازي با رايانه ها خطر در پي دارد. اما با تمامي اين خطرات، والدين دوست دارند كودكانش براي دست يابي به اطلاعات دهكده جهاني با اين رسانه خانگي همراه شوند. خانم «رزيتا شاهرخ» مطلبي را در زمينه كودكان و رايانه از نويسنده به نام «دايان  هارينگتون» ترجمه كرده كه با هم آن را مي خوانيم:
گر چه آنها قادر به خواندن و نوشتن نيستند، ولي كودكان پيش دبستاني مي توانند با كليك كردن بعضي از دكمه ها از رايانه استفاده كنند. به فرزندتان براي استفاده بهينه از رايانه كمك كنيد.
در زندگي امروزي، فرصت هاي خوبي براي فرزندتان وجود دارد كه آن ها فرض كنند كه رايانه نيز همانند تلفن و يخچال، بخشي از وسايل خانه محسوب مي شود و البته او هم مي خواهد از آن استفاده كند. با اين همه، شما احساس بدي نسبت به اين مسأله داريد و ترجيح مي دهيد كه فرزندتان به جاي اين كه با رايانه بازي كند در حياط مشغول طناب بازي شود.
از اين رو هنوز هم نگران هستيم كه اگر فرزندانمان سراغ رايانه نروند از پيشرفت در اين زمينه عقب مي مانند. اما آمارها نشان مي دهد كه شما كاربران كودكان پيش دبستاني از رايانه هاي خانگي به سرعت بالا رفته است، همچنين مهارت هاي كودكان در اين زمينه نقش مهمي داشته، چرا كه كودكان توانسته اند مانند تلويزيون و آب نبات به همان خوبي و راحتي در دنياي پيشرفته از رايانه استفاده كنند. دكتر «استوانا آربچ» مي گويد: «ما به شما مي گوييم كه فرزندانمان در قدرت يادگيري و انتخاب بازي هايشان متفاوت هستند.» «شما نبايد كه كودك ۴ يا ۵ ساله اي را در استفاده از رايانه مجبور كنيد، اما اگر فرزندتان علاقه مند است و به شما پاسخ مثبتي مي دهد، آن مي تواند بهترين وسيله براي او باشد.» در واقع، بسياري از والدين معتقدند كه كار با رايانه كمك هاي زيادي در پيشرفت فرزندانشان در يادگيري حروف، نقاشي و كارهاي متفرقه اي كه در مدرسه انجام مي دهند، كرده است.
اين موضوع مهمي است كه شما بايد به آن توجه كنيد. «جن سينگر» در نيوجرسي هرگز به «كريستوفر» و «نيكولاس» پسرهاي ۴ و ۶ ساله اش اجازه نمي داد كه بدون حضور او به رايانه دست بزنند ولي او معتقد است: «از اين كه از رايانه به عنوان تلويزيون ديگري استفاده كنيم بسيار نادرست است.» او به كارهاي پسرانش هنگام استفاده از رايانه نظارت داشت و همه خانواده در كنار يكديگر به تحقيقات اينترنتي مورد علاقه پسران نظير گياهان، دايناسورها و درياچه ها مي پرداختند. «برايان جانسون» در كاليفرنيا به دخترش «باتيا» كمك كرد تا يك نامه و عكس از طريق كامپيوتر براي پدر و مادر بزرگش بفرستد و همچنين داستان هاي مختلفي را براي آن ها مي نوشت.
به باور يكي از كارشناسان ارتباطات، اگر زمان استفاده از رايانه براي كودكان پيش دبستاني كنترل شده باشد رويه خوبي خواهد بود، چرا كه كودكان نياز دارند بعضي اوقات به صورت مستقل بازي كنند. بنابر اين لازم است والدين خود را در كارهاي آن ها دخالت ندهند به ويژه زماني كه فرزندان به كتاب ها نگاه مي كنند و يا با بازي هاي فكري در حال بازي هستند بگذاريد تا آزادانه كارشان را انجام دهند. عليرغم اين مسايل كودكان نبايد در اين سن به تنهايي به گشت وگذار اينترنتي بپردازند.
بهره گيري مطلوب از رايانه
با بكارگيري از ۵ نكته زير به فرزندان در استفاده بهينه از رايانه كمك كنيد:
محدوديت زماني معين كنيد:به نظر كارشناسان، كودكان نبايد بيش از ۳۰ دقيقه در روز از رايانه استفاده كنند، چون با اين كار كودكان پيش دبستاني وقت كافي براي بازي كردن دارند، اين محدوديت زماني باعث محافظت از بينايي شان مي شود. دكتر «كري هرزبرگ» متخصص چشم كه تحقيقات زيادي بر روي بينايي كودكان و رايانه انجام داده مي گويد: «استفاده بيش از حد رايانه و زياد خواندن سبب افزايش بيماري نزديك بيني مي شود.»
نرم افزار خوب و مطابق سن كودك انتخاب كنيد:به دنبال برنامه هايي باشيد كه در سطوح مختلف كاربردهاي خوبي داشته باشد. يكي از كارشناسان رايانه اي مي گويد: «برنامه هاي خوب باعث مي شود كه كودكان به راحتي بتوانند از آن استفاده كنند».
قبل از خريد رايانه را امتحان كنيد: نرم افزار دلخواه خود را ابتدا در فروشگاه رايانه، مراكز بازي رايانه اي مخصوص كودكان، كتابخانه و يا كودكستان امتحان كنيد.
اندازه رايانه متناسب با اندام او باشد: كودكان مي توانند ياد بگيرند كه چگونه كم و بيش از موش واره استاندارد رايانه به سرعت استفاده كنند، ولي نمونه هاي كوچك تر آن براي دست هاي كوچك مناسب تر است.
رعايت نكات سلامتي در هنگام استفاده از رايانه: محل قرار دادن رايانه براي فرزندتان مناسب باشد. بلندي صندلي با قد او تناسب داشته باشد (به طوري كه ران و مچ پاي او در وضعيت راحتي قرار گيرد) و همچنين براي قرار دادن پاهاي او در زير ميز زيرپايي تهيه كنيد. مطمئن باشيد كه فاصله صفحه مانيتور از چشمان او ۶۰ سانتي متر باشد و نور اتاق به صورتي باشد كه بر روي صفحه مانيتور سايه نيندازد.
حال اگر كودك شما به رايانه تاكنون علاقه اي نشان نداده تكليف چيست؟ اصلاً نگران نباشيد. او مي تواند حروف، اعداد و اشكال را به همان روش قديمي ياد بگيرد. دكتر هايسيون معتقد است: «اگر من بين خريدن رايانه و نرم افزار يا خريدن كتاب و جورچين حق انتخاب داشتم، مطمئناً كتاب را انتخاب مي كردم.»

نگاه
منع تبليغ در رسانه 
۱۹ كشور جهان خواستار منع تبليغات تنقلات بي ارزش براي كودكان زير ۱۲ سال در رسانه ها شدند.
به گزارش ايسنا، دفتر بهبود تغذيه جامعه معاونت سلامت وزارتخانه بهداشت و درمان با استناد به بيانيه ۱۴۰ سازمان و ۸۶ كارشناس بهداشت از ۱۹ كشور مختلف در زمينه ممنوعيت بازاريابي و منع تبليغات تنقلات بي ارزش براي كودكان زير ۱۲ سال را ضروري دانسته است.
شواهد متعدد نشان مي دهد كه عوامل خطر ابتلا به بيماريهاي غيرواگير از سنين كودكي آغاز شده و تا ميانسالي ادامه مي يابد، لذا نقش تغذيه دوران كودكي در شكل گيري عادات غذايي نسل آينده و خطر ابتلا به بيماري در بزرگسالي به اثبات رسيده است و به همين دليل به منظور پيشگيري از اين بيماريها، توجه خاص به تغذيه در سنين كودكي و نوجواني حائز اهميت است و اين امر لزوم بكارگيري حساسيت ويژه در تبليغات مواد غذايي به خصوص براي كودكان را مورد تاكيد قرار مي دهد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين كه ارتقاي فرهنگ و سواد تغذيه اي جامعه، به عنوان يكي از راهكارهاي اساسي كنترل بيماريهاي غيرواگير در كشور از اولويتهاي اين وزارتخانه است، يادآور شده است: متاسفانه منابع مالي بسيار محدود و گران بودن تبليغ از طرف صدا و سيما، اين وزارتخانه را با مشكل جدي روبرو كرده است.
وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي در اين اطلاعيه خواستار محدوديت تبليغات تنقلات غذايي كم ارزش و نيز ممنوعيت زمان پخش تبليغات در فواصل، ابتدا و انتهاي برنامه كودكان در صدا و سيما شد.
وزارت بهداشت همچنين خواستار محدوديت صدور مجوز توليد تنقلات غذايي كم ارزش به ويژه انواع چيپس و پفك شده و خواستار درج خوانا و روشن عبارت «مصرف براي كودكان زير ۱۲ سال توصيه نمي شود» بر روي بسته بندي تنقلات فوق الذكر شده است.
ايران و كاربران اينترنتي
به گزارش راديو كلن ، ايران  با توجه  به  جمعيت  خود و با نسبت  دو درصدي  ميان كاربران  اينترنتي  در ميان  كشورهاي  عربي  شمال  آفريقا، خاورميانه  و حوزه خليج  فارس  به  همراه  كشورهاي  مصر و ليبي  در جايگاه  پائين  جدول  ارزيابي  اين گروه  قراردارد.
بنابر اين گزارش، بر اساس  آماري  كه  در حاشيه  دومين  روز كنفرانس  «بررسي  تاثير رسانه هاي  ارتباطي  جديد در كشورهاي  عربي شمال  آفريقا، خاورميانه  و حوزه  خليج  فارس » در برلين  ارايه  شد، تنها يمن ، موريتاني ، سودان  و افغانستان  با يك  درصد كاربري  اينترنتي  به  نسبت  كل  جمعيت  در جايگاهي  پائين  تر از ايران  قرار دارند.
در راس  جدول ، كشورهاي  امارات  متحده  عربي  و بحرين  با ۲۰ درصد و سپس لبنان ، قطر و كويت  با ۱۰ درصد قرار دارند. اين  در حالي  است  كه  ايران  در سال  ۲۰۰۲ با سه  ميليون  و ۱۷۰ هزار كاربر اينترنتي  پس  از تركيه  با نزديك  به  پنج  ميليون  كاربر در جايگاه  دوم  از لحاظ تعداد استفاده كنندگان  از اينترنت  در ميان  كشورهاي  خاورميانه ، حوزه  خليج فارس  و كشورهاي  عربي  شمال  آفريقا قرار دارد.

سايه روشن
بختيار و انقلابيون
در سريال «خانه اي در تاريكي»، بختيار كه از ايل براي نجات حيدرخان به تهران آمده است، به گروه انقلابيون مي پيوندد.
بنابر گزارش فارس، مجموعه تلويزيوني «من مستاجرم» شب هاي دوشنبه ساعت ۲۱:۱۵ از شبكه سوم سيما پخش مي شود. داستان قسمت چهارم اين مجموعه در دوشنبه آينده به اين صورت است كه زمانه خانم تصميم مي گيرد آپارتمان هاي خود را فقط به افراد متاهل و جوان اجاره  دهد. از طرفي ديگر مسعود بعد از گرفتن حكم مباشري به دنبال زوجهاي در حال طلاق مي گردد كه آنها پس از مدتي سكونت، بعد از طلاق خانه را ترك كنند و...
گفتني است اين مجموعه تلويزيوني در ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي به كارگرداني پريسا بخت آور تهيه شده است.
اين مجموعه تلويزيوني كه قسمت بيست وچهارم آن هفته  آينده از شبكه سوم سيما ساعت ۲۱:۱۵ پخش مي شود، به كارگرداني سعيد سلطاني و تهيه كنندگي اسماعيل عفيفه توليد شده است.
خشونت تلويزيوني
تلاش والدين براي اجتناب از قرارگرفتن فرزندانشان در معرض خشونت  موجود در برنامه هاي تلويزيوني و بازي هاي ويديويي اغلب ناكام مي ماند.
نتايج يك تحقيق تازه نشان مي دهد كه تقريبا سه چهارم والدين حداقل يك بار در هفته به فرزندان خود اجازه مي دهند كه به تماشاي صحنه هاي خشونت آميز در تلويزيون بنشينند.
011361.jpg

بنابراين گزارش «تينا چنگ» كه اين تحقيق را در دانشگاه هاپكينز انجام داده مي گويد: مطالعات گذشته ثابت كرده كه تماشاي خشونت در تلويزيون مي تواند به رفتار هاي پرخاشگرانه منجر شود و از همين رو بسياري از كارشناسان مراقبت از كودك توصيه مي كنند كه از قرار گرفتن كودكان در معرض اين خشونت ها جلوگيري به عمل آيد، اما با اين همه گفتن اين حرف از عمل كردن به آن آسانتر است، چرا كه در بسياري از موارد نيز اين اتفاق در خارج از خانه رخ مي دهد.
در اين تحقيق والدين يا اولياي ۶۷۷ كودك مورد پرس و جو قرار گرفته اند و تنها يك چهارم آنان اظهار داشته اند كه كودكانشان اصلا برنامه هاي خشن تلويزيون را نگاه نمي كنند يا به عبارتي اصلا تلويزيون نگاه نمي كنند. در ميان والديني كه كودكانشان اجازه تماشاي تلويزيون دارند، ۴۵ درصد گفته اند كه آنها به هنگام تماشاي تلويزيون در كنار كودكانشان هستند. اما با بزرگتر شدن بچه ها همراهي والدين با آنها نيز كمتر مي شود.
«چنگ» مي گويد كه والدين بايد از قراردادن تلويزيون در اتاق خواب كودك خودداري كنند و ساعات تماشاي تلويزيون را محدود سازند. وي مي افزايد: «كارشناسان مراقبت از كودكان نيز بايد والدين را بيشتر آگاه سازند كه ميان تماشاي زياد تلويزيون به ويژه برنامه هاي خشونت آميز و مختص افراد بالاي ۱۷ سال با ميزان اعتياد به سيگار و برخي رفتار هاي نامناسب در بزرگسالي رابطه اي مستقيم وجود دارد.»

روياي كتابخانه مجازي
011352.jpg
۱- بيش از يك ميليون صفحه وب وجود دارد كه مي توان گفت با يك نگاه اجمالي، تمامي اطلاعات بر روي آن را نمي توانيم به صورت رايگان مورد بررسي قرار دهيم ، به عنوان مثال در حدود ۸ درصد از كل نشريات و كمتر از اين ميزان در مورد كتاب ها به صورت مجاني بر روي وب موجود هستند، چرا كه نشريات و كتاب ها كلاً پرهزينه بوده و چنانچه مجله بيوشيمي يا فيزيك را بخواهيم، بايستي در حدود صدها تا هزارها دلار پرداخت نماييم.
۲- اينترنت مثل يك كتابخانه سازماندهي و فهرست بندي نشده است. بنابراين يافتن اطلاعات بر روي وب همانند جست وجوي سوزني در انبار  كاه است و اگر از هر سيستم جست وجو استفاده نمائيم بايد بدانيم كه تمامي سايت هاي وب مورد بررسي قرار نمي گيرد. علاوه بر آن كه به جز تبليغات، تمامي اطلاعات روزانه، ماهانه و حتي سالانه روزآمد نمي شود.
۳- اگرچه ما به اينترنت نيازمنديم اما در كنار تمام اطلاعات پزشكي، علمي و تاريخي مسايل نامربوط و مستهجن وجود دارد و كنترلي بر اين مسأله وجود ندارد. جوانان ما مسايل مختلفي را درباره موا رد ضد اخلاقي از برخي سايت ها فرا مي گيرند. ولي در كتابخانه ها مطالب بدون اعتبار و مستهجن به ندرت موجود است. در اينترنت هر شخص بي اعتباري مي تواند مطالب ضد اخلاقي را روي صفحه وب قرار دهد.
۴- اگرچه ديجيتالي كردن نشريه ها بزرگترين موهبت براي كتابداران بود اما فول تكست يا متن كامل منابع روي اينترنت هرگز كامل نيستند چرا كه مقاله ها روي سايت ها معمولاً در ميان ساير مطالب و پاورقي ها گم مي شود، جدول ها و نمودارها و دستورالعمل ها اغلب به شكل خوانا پديدار نمي شوند. مخصوصاً هنگامي كه چاپ مي شوند و عنوان نشريات ديجيتالي اغلب بدون هشدار قبلي مرتباً تغيير مي كند.
۵- در اينترنت قانون كپي رايت كاملاً رعايت نمي شود و فروشنده كتاب هاي الكترونيكي به هر كتابخانه فقط يك كپي از كتاب ديجيتالي را ارايه مي دهد و اگر ما در حال بررسي يك كتاب بر روي صفحه وب باشيم اگر شخص ديگري از آن استفاده نمايد، نمي توانيم از آن كتاب استفاده نمائيم مگر اين كه فرد اول كتاب را در جاي خودش برگردانده باشد و اگر در اين مسأله تعلل نمايد هزينه آن به حساب كارت اعتباري ما نوشته مي شود.
مطالعه كتاب هاي الكترونيكي بيش از نيم ساعت باعث سردرد و خستگي چشم مي شود. حالا اگر مدت زيادي را مطالعه نماييم دچار مشكل خواهيم شد و اين در حالي است كه هزينه كتاب هاي الكترونيكي بيش از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است و هرچه مطالب ارزانتر باشد خواندن آنها براي چشم دشوارتر خواهد بود.
۶- آيا هم اكنون دانشگاه هاي بدون كتابخانه وجود دارد؟ خير. وجود ندارد. جديدترين دانشگاه ايالتي در كاليفرنيا در «مونتري» چند سال پيش بدون ساختمان كتابخانه افتتاح شد و اين در حالي است كه در دو سال گذشته مرتباً در حال خريد هزارها كتاب بودند و علت آن اين بود كه تمامي آنچه كه نياز داشتند در اينترنت نيافتند. مؤسسات و كتابخانه هاي ديگري نيز به اين نتيجه رسيدند كه روياي كتابخانه كاملاً مجازي نمي تواند تحقق يابد.
۷- هزينه داشتن وسايل ديجيتالي بسيار بالا است. بزرگترين تشكيلات «كويستامديا» اخيراً در ماه ژانويه ۱۲۵ ميليون دلار براي ديجيتالي كردن ۵۰ هزار جلد كتاب پرداخت و با اين حساب جهت مجازي كردن كتابخانه اي با ۴ هزار جلد كتاب هزينه اي معادل ۱ ميليون دلار بايست پرداخت، در حالي كه بايد اطمينان حاصل نمود كه همه دانش آموزان در هر مكان و زماني به طور يكسان به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي داشته باشند و درنهايت بايد مطمئن شد كه برق قطع نشود، چرا كه دانشجويان و دانش آموزان مي توانند با نور شمع كتاب بخوانند ولي آيا بدون برق مي توان به اطلاعات كتاب هاي الكترونيكي دسترسي پيدا نمود؟!
۸- آنچه كه در اينترنت وجود دارد بيش از ۱۵ سال عمر ندارد و اطلاعات قديمي حذف مي شوند، در حالي كه دسترسي به اطلاعات قديمي كه در ۱۰ يا ۱۵ سال اخير نوشته شده براي دانش آموزان بسيار سودمند است.
۹- اينترنت فراگير است اما كتاب ها قابل انتقال اند. در تحقيقي كه اخيراً بين كساني كه كتاب هاي الكترونيك خريده اند بيش از ۸۰ درصد آنها اذعان داشتند كه كتاب هاي كاغذي را بر الكترونيكي ترجيح مي دهند و دوست ندارند مطالب را روي صفحه وب مطالعه نمايند. انسان هميشه دوست دارد از خواندن كتاب لذت ببرد تا مطالعه كتاب از روي كامپيوتر.
۱۰- اينترنت مجموعه عظيمي است، ولي متأسفانه نمي تواند جايگزين مناسبي براي كتابخانه ها باشد كه هرگونه اطلاعات و خدمات را ارايه مي دهند، كتابخانه ها نمادهاي تفكرات فرهنگي ما و توتم هاي تماميت بشر هستند. اگر آنها را مهجور نمائيم نه تنها حكم نابودي وجدان جمعي خود را امضا كرده ايم، بلكه باعث گذاشتن فرهنگمان در زباله دان تاريخ شده ايم. مطمئناً اينترنت فوق العاده شگفت انگيز است اما ادعاي اين مطلب كه كتابخانه ها به مكان هاي مهجور تبديل شده اند، همانقدر احمقانه است كه بگوييم كفش ها، استفاده از پاها را غيرضروري كرده است.
ترجمه: فاطمه  عبدي- مهدي فر
منبع: www.drsheedy.com

زندگي
اقتصاد
انديشه
ايران
سياست
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |